Jump to content

Løpslengde 30-06 med demper. Hva er smertegrensen?


Hjort1

Recommended Posts

Da var første rifle kjøpt! En Shultz & Larsen Classic DL i 30-06 med A-Tec H2 demper. I butikken fikk jeg anbefaling om å kappe på 50cm for demperen. Har selv ikke noe erfaring eller kunnskap rundt dette fra før, og sa meg mer enn fornøyd med det så lenge det var det butikken mente var mest gunstig.

 

Har i etterkant lest litt om dette å kappe 30-06, hvor det er svært mange delte meninger om det. Så mitt spørsmål er, skal jeg ringe til butikken å si jeg ønsker et løp på 52-53cm, eller la det være på 50? Løp på 60cm blir uaktuelt da balansen faller helt bort og S&L’en er tung nok fra før.

 

Skal nok aldri ta skudd på dyr over 100m, så alt av kulefall, hastighetstap osv ser jeg på som lite relevant. 
 

Har dere orakler noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang pipe du har er vel egentlig en helt personlig preferanse. Jo mer gåing og jævligere terreng jo kortere pipe. Grensen er lovens 40cm. 50 er en slags mellomting og om det er 48 eller 52 er vel ikke store forskjellen. 

Rådet man ofte gir er å begynne langt, siden du alltids kan kappe mer om du vil, men det er mye verre å skjøte...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

Hvor lang pipe du har er vel egentlig en helt personlig preferanse. Jo mer gåing og jævligere terreng jo kortere pipe. Grensen er lovens 40cm. 50 er en slags mellomting og om det er 48 eller 52 er vel ikke store forskjellen. 

Rådet man ofte gir er å begynne langt, siden du alltids kan kappe mer om du vil, men det er mye verre å skjøte...

 

K

Jævlig terreng er garantert, da hjortejakt i bratte vestlandslier under tregrensa er hovedmålet.

 

Spørsmålet mitt kan vel heller formuleres slik: Hva får jeg av ulemper med et 50cm langt løp jeg ikke hadde hatt med et løp på 53? Om det ikke er forskjell er det jo no worries. Skal nesten alltid skyte med demper, men vil denne ta skade av et løp på 50cm? Ser det er flere tråder fra rundt 2010 som sier at sprengt dempere kan være en konsekvens av løpslengde på 50. Er det noe hold i dette?

Link to comment
Share on other sites

Jh98 skrev (2 minutter siden):

Hva får jeg av ulemper med et 50cm langt løp jeg ikke hadde hatt med et løp på 53

Ingen, eller kanskje litt, knapt merkbart, dårligere balanse til stående skudd og sånt. forskjellen 40 og 60 er stor, 50 og 53 er "kanskje merkbar", for en god skytter som trener mye.

 

Jh98 skrev (3 minutter siden):

men vil denne ta skade av et løp på 50cm?

Nei

 

Folk monterer dempere på alle slags vis, og folk skyter aluminiumsdempere glovarme, og ikke vet jeg, dempere eksploderer og dempere flyr, hver år. Det meste er relatert til feil demper, feil gjenger, osv..

Det jeg vet er at jeg har skutt tusenvis av skudd med 40cm piper (i 308Win, men trolig ladd over det meste av butikk-3006) uten noe som helst problem.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en S&L jeg bruker til elgjakt med en H2 demper der er løpet 52 cm. Om jeg kunne ville jeg nokk gjerne hatt noen cm til på det løpet men slik er det nå. Jeg pleier å ta av en modul på demperen når jeg skal på jakt. Det merkes knapt på smellet men børsa blir litt mer handterlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (8 minutter siden):

Har en S&L jeg bruker til elgjakt med en H2 demper der er løpet 52 cm. Om jeg kunne ville jeg nokk gjerne hatt noen cm til på det løpet men slik er det nå. Jeg pleier å ta av en modul på demperen når jeg skal på jakt. Det merkes knapt på smellet men børsa blir litt mer handterlig.

Interessant. Hva er det som gjør du ville ønsket et par cm til på dette løpet? Noen fordeler med det?

Link to comment
Share on other sites

Folk har ulike preferanser. Jeg foretrekker pipelengde rundt 55 cm (+/-) for balansens skyld, og med en kort, liten og lett demper. Det valget er bl.a. begrunnet i at jeg jakter med hørselvern (aktive ørepropper) uansett. Andre vil gjerne ha en stor, lengre og tyngre demper med større effekt for å kunne jakte uten hørselvern. 

 

Men jeg vil også ha god fart på jaktkuler uten å måtte sprenglade. Mine rifler har pipelengde 53 cm i 6,5x55 og 56 cm i .30-06, og demperne er hhv. Freyr & Devik Fw196 og A-tec Optima 45. Begge riflene duger godt i bratt vestlandsk hjorteterreng, men om jeg skulle ha en ren hundefører-rifle vil det nok blitt med kortere pipe.

 

Og som flere allerede har påpekt: det er smartere å starte med en lengre pipe, for så å kappe og gjenge på nytt om du ser behov for et kortere våpen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Sako 75 med en LW pipe på 42 cm i 30.06. Har ikke opplevd noe negativt med den. Bruker  vanligvis en Hausken JD184 på denne.  Til postering hytter ol en Hausken WD 60. Men skyter også uten demper hvis jeg skal skyte mer en 5 skudd på kort tid. Ikke alle standplass-naboer som er begeistret for det men, men.

165 gr Oryx drar ut rett over 800 m/s med VV N150, uten at jeg har forsket veldig mye på ladning.

Hadde sikkert fått mer hastighet med annet krutt, VV N160 feks, men kanskje varmere demper også.

Ei børse som skal brukes til allsidig jakt og med demper er ett heft når løpet blir lengre enn 50 cm.

Bratte lier og skog er en ting, alle slags jakthytte kreasjoner er noe annet. Man blir fort lei av å dunke demperen i tak og vegger.

Sakoen får en løpslengde, med demper, på 50 cm veldig hendig å fin. 

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke børser med piper over 52 cm lengre  tror jeg. Den siste, en Mauser kom tilbake nylig med 46 cm tror jeg det var.

Så kapp i vei for en enklere hverdag :-) 

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode svar! Hjelper på for en rookie.

Jeg krøyp til korset og la på et par cm over anbefalingen fra butikken, så har jeg til et ekstra kapp dersom det skulle skje noe med gjengene eller at jeg skulle ønske en kortere børse ved et senere tidspunkt uten at det løpet blir pinnkort. Mange meninger og svar blir det, greit å få input men og greit å prøve børsa litt for lang heller enn å gå på en brøler med et helt nytt våpen... Forsåvidt greit at naboene på standplass ikke mister bryna og panneluggen heller om jeg skulle skyte uten demper. :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er komfortabel med å miste en god del fart på bekostning av vekt og lengde, kan man jo kappe ned til 40 cm. 3006 er vel egentlig et magnum kaliber som trenger litt lengde på løpet for å få god utnyttelse. Det samme gjelder vel også 6,5x 55?. Personlig angret jeg litt på kappinga på både 3006 løpet og 6,5x55 løpet, (51 og 56 cm). Må jeg bytte løpene etter hvert, blir lengden rundt 60 cm for beholde god hastighet. Ettersom det spøker i forhold til påbud med homogene kuler, (som anbefales en viss fart),  kan dette temaet muligens ha noe å si. 🤔

Edited by Tyrihjelm
Link to comment
Share on other sites

Tyrihjelm skrev (6 minutter siden):

3006 er vel egentlig et magnum kaliber som trenger litt lengde på løpet for å få god utnyttelse

Jeg syns vi skal sette den der på "utslitt myte".

Du kan jo like godt snu utsagnet og si at du bør ha litt større hylsevolum når løpet er kort, sånn at du får mest mulig hastighet.
Jeg vet om flere som har byttet til større patroner (eks. 3006 istf 308 og 6.5-284 istf 6.5x55) når de skulle lage seg korte hendige rifler - nettopp for å få igjen noe av farta man taper med å ha kort løp.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tyrihjelm skrev (Akkurat nå):

Jo da, men nå er det vel 3006 trådstarter besitter?

Ja, og det er bra, siden han da "har litt å gå på", i forhold til f.eks. 308. Det gjelder ihvertfall om han lader selv. Med fabrikkammo er jeg usikker på om det egentlig er noen forskjell.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi bør vel også legge til at om man lader .30-06 til maks, sånn rundt 60 grs + med MRP eller N560, vil det bli heftig munningsblåst og flamme med ultrakort pipe, noe som i sin tur kan gi betydelig slitasje på lyddemperen (særlig om det er en lettvektsutgave).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jh98 skrev (13 timer siden):

Da var første rifle kjøpt.

 

Har selv ikke noe erfaring eller kunnskap rundt dette fra før, 

 

Det er vel veldig bra å være forsiktig med modifisering med det grunnlaget? 

For det meste i livet er det best å starte standard, og så forandre når man vet vad man vil.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du, som du skriver, nok aldri skal skyte dyr på over 100 m så vil tilstrekkelig hastighet på kula til ekspansjon være innafor, selv med blyfritt, uansett om du kapper ned mot lovens minimum. Du har valgt en forholdsvis lang og tung demper, og vil prioritere bærbarhet og håndterbarhet framfor hastighet, så hvorfor ikke? Mange velger 42 cm, så har man muligheten til en runde med nye gjenger og kroning om behovet skulle dukke opp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, RoarN said:

165 gr Oryx drar ut rett over 800 m/s med VV N150, uten at jeg har forsket veldig mye på ladning.

Hadde sikkert fått mer hastighet med annet krutt, VV N160 feks, men kanskje varmere demper også.

Jeg bruker også N150 når jeg lader 3006 til bruk med demper, med samme tanke i hodet som du har.

 

Vet ikke hvor mye det har å si, verken for slitasje eller hastighet, men jeg sover i hvert fall litt bedre om natta. 

 

Med tunge kuler som 200 gr Mega er nok kanskje N160 et bedre valg, men N150 funker på den også.

 

Det er også logisk å tenke at raskere krutt gir mindre hastighetstap i kort løp, enn trege krutt, uten at jeg har forsket så mye på det.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (3 minutter siden):

Det er også logisk å tenke at raskere krutt gir mindre hastighetstap i kort løp, enn trege krutt, uten at jeg har forsket så mye på det

Det har vært noen tester på det der, og det stemmer, men forskjellen er svært liten. Det skyldes at mesteparten av arbeidet er gjort lenge før kula har beveget seg 40cm.

 

fleskebacon skrev (5 minutter siden):

men jeg sover i hvert fall litt bedre om natta

For min del sover jeg bedre når jeg vet at jeg har nok hastighet. Pipa slites uansett mer enn demperen, så da bør du kanskje bekymre deg over at den slites for hvert skudd du skyter? Eller lade ned for å spare pipa, det har vel faktisk mer for seg også...
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er noe med det som har blitt nevnt her tidligere, heller begynne med litt for lang pipe enn for kort og angre. Det som ble nevnt om stor demper skal nok gå greit, regner ikke med jeg går med alle modulene på demperen i en jaktsituasjon utenom posteringsjakt.

 

Ellers var det 50cm som ble anbefalt av J&F. I etterkant da jeg forhørte meg med en børsemaker i hjembyen mente han at han ikke anbefalte kundene sine å kappe noe kortere enn 52cm på 30-06 og mente selv at han hadde en del kompiser i ryggen på den påstanden. Han anbefalte det slik da han mente meningen med 30-06 falt litt bort med et løp under 50cm, og at dersom jeg skulle skyte en del på kort tid uten demper så ville det kanskje bli nokså unehagelig for meg selv og de rundt meg med for kort løp. 52 ble en slags mellomting, ikke så kort at ulempene (i følge han) er tydelige, og ikke så langt at det blir særdeles upraktisk. Jeg lader heller ikke selv enda, så er prisgitt ferdiglada enn så lenge. Kan og være med å dra meg noen cm opp fra minimumskravet.

 

Er det noen andre her som har erfaring med løp på 50cm og under på sin 30-06 og vil dele litt?

Link to comment
Share on other sites

Nå leveres jo den børsa du har kjøpt med forskjellige løp i 30-06. Ferdig gjenget med 14:1 gjenger. Så hvorfor du har kjøpt den med et ugjenget løp når du skal ha demper er nå mer uklart for meg. Men uansett det korteste løpet S&L leverer til den er 56 cm ferdig gjenget og det er vel en grunn til at de ikke leverer kortere løp i dette kalibret. Men skulle nå ting skjære seg koster det faktisk ikke mer en Kr 5.990,- og løp skifter du selv på få minutter. Pas nu bare på og få 14:1 gjenger på demperen slik at den passer på ferdiggjengede fabrikkløp om du i fremtiden vil kjøpe et slikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"What can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence" 

 

Her det ingen som har "evidence" for noe som helst annet enn at du får mindre fart jo kortere pipe, mer fart jo større patron, og rifla blir mindre jo kortere pipe. Vi du ha fart i et kort løp, må du ha større patron enn i et langt løp

Å henge seg opp i 52cm som en skarp grense er uansett bare tull. Men det forhindrer jo ikke at 52cm sikkert fungerer utmerket som en mellomting - samtidig som andre syns 50, 40, 60 - er akkurat passe...
Demperene er laget for å bli skutt med, og for å bli varme, så hvorfor man skal bekymre seg for det er helt utenfor min fatteevne.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 minutt siden):

Nå leveres jo den børsa du har kjøpt med forskjellige løp i 30-06. Ferdig gjenget med 14:1 gjenger. Så hvorfor du har kjøpt den med et ugjenget løp når du skal ha demper er nå mer uklart for meg. Men uansett det korteste løpet S&L leverer til den er 56 cm ferdig gjenget og det er vel en grunn til at de ikke leverer kortere løp i dette kalibret. Men skulle nå ting skjære seg koster det faktisk ikke mer en Kr 5.990,- og løp skifter du selv på få minutter. Pas nu bare på og få 14:1 gjenger på demperen slik at den passer på ferdiggjengede fabrikkløp om du i fremtiden vil kjøpe et slikt.

Nå ble min levert uten ferdige gjenger. Den var en del av et salg J&F hadde på 30-06 Schultz & Larsen Classic’er. Gjenging var inkludert i prisen, så ser ikke helt hva som kunne vært mer gunstig med å kjøpe ferdig gjenga. Men riktig det du sier om demper, fikk en med 14x1 gjenger.

 

Tenker og det er en stor fordel med løpsbyttemuligheten på denne. Var en stor grunn mitt valg av S&L over f.eks Lupo og T3x.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:


Demperene er laget for å bli skutt med, og for å bli varme, så hvorfor man skal bekymre seg for det er helt utenfor min fatteevne.

 

K

Og om de skulle bli utslitt har jeg hørt rykter om at det er nye å få kjøpt. Jeg vet ikke men det har blitt meg fortalt.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du overtenker dette. 2 cm forskjell i løpslengde tror jeg ikke du merker noe forskjell på i verken balanse, munningsblåst eller hastighetstap.

 

Jeg kjørte mine ladedata for trening i 30-06 i Quickload

Kule: Nosler CC 155 gr

Krutt: 54 gr N150

 

Med 50 cm pipe er 99,22% av kruttet brent og du har et trykk i løpet på 735 bar i det kulen forlater løpet

Med 52 cm pipe er 99,39% av kruttet brent og du har et trykk i løpet på 701 bar i det kulen forlater løpet.

Forskjellen i trykket er altså under 10%, og da tror jeg ikke noen nabo kommer til å merke forskjell på munningsblåsten. 

 

Hastigheten er 808 og 815 m/s

 

Om balansen ble feil med for kort pipe så går det jo også ann å selge demperen og kjøpe en lettere eller tynge demper som endrer balansepunktet. 

 

Jeg har selv 50 cm løp på en Mauser M98 i 30-06 og det har fungert helt utmerket på jakt. Nå har jeg en 9.3x62 med 45 cm løp med 2 dempere og det virker også :)

Edited by Fysikeren
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det har vært noen tester på det der, og det stemmer, men forskjellen er svært liten. Det skyldes at mesteparten av arbeidet er gjort lenge før kula har beveget seg 40cm.

 

 

K

Nja, de testene jeg har sett så har trenden vært at tregt krutt gir høyere hastigheter selv i korte løp. 

Altså VV N160 vil gi høyere hastighet en VV N150 i ett kort løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du overtenker dette. 2 cm forskjell i løpslengde tror jeg ikke du merker noe forskjell på i verken balanse, munningsblåst eller hastighetstap.

 

Jeg kjørte mine ladedata for trening i 30-06 i Quickload

Kule: Nosler CC 155 gr

Krutt: 54 gr N150

 

Med 50 cm pipe er 99,22% av kruttet brent og du har et trykk i løpet på 735 bar i det kulen forlater løpet

Med 52 cm pipe er 99,39% av kruttet brent og du har et trykk i løpet på 701 bar i det kulen forlater løpet.

Forskjellen i trykket er altså under 10%, og da tror jeg ikke noen nabo kommer til å merke forskjell på munningsblåsten. 

@Fysikeren Er selv ikke i tvil om jeg overtenker! :) Ønsker i utgangspunktet en kort pipe, da jeg fikk håndtere litt forskjellige hos J&F da jeg kjøpte. Tenker uansett at jeg ikke trenger gå under 50 før jeg har hatt den noen sesonger og sett hva jeg tenker og gjort meg erfaringer, og 52 ble da valgt siden jeg ønsket å kunne kappe og gjenge på ny og fremdeles være innenfor anbefalingen til J&F (selv om jeg ser det kan forstås som at jeg blankt ut ikke hørte på dem og stolte 100% på min lokale børsemaker). Om det ikke er noe særlig forskjell på 2cm mtp håndteringen av børsa, men det gir rom for ny kapping så går jeg for 52 og tar heller av en eller to av modulene på demperen under  jakt med veldig mye gåing i kronglete terreng.

Så lenge jeg holder meg til over 50cm pipe og under 100m hold er jeg i hvert fall helt sikker på at kula har nok anslagsenergi til hva enn jeg treffer her i Norge av vanlig storvilt, både med homogen kule og bly. Var et av argumentene for at jeg gikk for 30-06 og ikke f.eks 6.5. Begge vil ta alt opp til elg uten problemer med korrekt treff og rimelig avstand, men om en begynner å ha tvil rundt dette tenker jeg det kan føre til dårligere skudd. Så er like mye med hva som sitter i mitt hode som hva tallene sier. Når jeg sier det så setter jeg og stor pris på deling av erfaringer fra dere her inne. For min del er det verdifull informasjon på vei inn i dette dragsuget av et hobby, så får jeg se om jeg blir en av dem som går all inn som @M67 med 40cm, eller holder med til litt lengre løp om jeg skulle trives med det. 

Ser Blaser leverer 52cm løp i 30-06 på en del våpen. Det burde vel tilsi at jeg ikke er helt off (selv om blaser er mer kompakt og vil ha et annet balansepunkt enn min entry-level børse).

Alle tanker og erferinger settes stor pris på uansett, kan ikke få nok av det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (28 minutter siden):

Nja, de testene jeg har sett så har trenden vært at tregt krutt gir høyere hastigheter selv i korte løp. 

Altså VV N160 vil gi høyere hastighet en VV N150 i ett kort løp.

Ja, men FORSKJELLEN mellom kort og langt er mindre med raskt krutt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

For min del sover jeg bedre når jeg vet at jeg har nok hastighet. Pipa slites uansett mer enn demperen, så da bør du kanskje bekymre deg over at den slites for hvert skudd du skyter? Eller lade ned for å spare pipa, det har vel faktisk mer for seg også...

Gode poeng. Jeg har også til uvane å overtenke ting. Men jeg har faktisk slutta å atomlade. Ikke noe behov for det med 3006.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at du har kommet til en fin balansegang ang kapping. Til jaktbruk på moderate hold er ikke lengden så viktig praktisk sett, i tett skog er kortest mulig mest hendig, i glissen skog og på fjellet har ikke det så mye å si. Det er stor forskjell på hvor mye lyddempere bygger også. Smak og behag uansett. 

Et lite sidespor ang å ta av moduler på demperen når en går på jakt.

Husk å testskyte med aktuelle antall moduler. Forskjell i antall kan gi alt i fra ingenting til mye endring i treffpunkt. Umulig å si akkurat hvordan din rifle oppfører seg med tanke på dette. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...