Jump to content

Rypejakt til 6 millioner


Bly

Recommended Posts

Er allemansretten på tur ut vinduet?

 

https://www.nrk.no/innlandet/tredobla-pris-for-rypejakt-i-vingelen-er-god-butikk-for-bonder-1.15877152

 

Det er selvfølgelig bra for bonden at han tjener penger på jakta, men er det riktig at man skal kunne selge jakt på denne måten? Personlig er jeg motstander så det holder.

Jakt og fiske burde vært offentlig reguler slik at alle har lik mulighet, også de som ikke har penger.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 timer siden):

 

Jakt og fiske burde vært offentlig reguler slik at alle har lik mulighet, også de som ikke har penger.

 

Jeg vil gjerne ha en Aston Martin og en flaske 50 år gammel Whisky, men jeg har ikke råd. 

Fikser du det også? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (21 minutter siden):

Alle skal ha lik mulighet sier du. 

Da må jo Lada og Ferrari koste det samme. 

 

Synes du at vi skal kjøre lotteri på land i havet, som inkluderer enerett på havfiske og jakt til sjøs, sånn at hav og land fungerer like rettferdig?

Så kan de som vinner 'tomt' på havet få eie fisken i det. Alle kan alle kjøpe fiskekort av dem, eller er det greit slik vi har det i dag til sjøs..?

 

Jeg ville aller helst hatt det på land som til sjøs.

 

Og lotteri, fordi jeg har slekt som eier land, men min rekke tapte fødselslotteriet til eierskap.

Jeg hadde oldemor fra slekten, men det var hennes bror som arvet.

 

Jeg tipper de absolutt fleste i Norge i dag er etterkommere av minst én som eide land, men så etterkommer av noen som ikke hadde odelsrett.

Som å ha noen rette i lotto, men ikke nok.

 

...de som vinner synes selvsagt at det er greit slik vi har det i dag. Det samme gjelder dem som er gode venner med noen som vant, eller bare kan kaste penger på hobbyen sin, dem som kjører Ferrari.

Men verken hare eller hjort er Ferrari.

Det er dyr som ikke eies, på papiret.

 

Sammenligningen med biler er totalt absurd, all den tid det meste av land arves. Det er jord, stein, berg, gress, mose og trær -- og dyrene som ferdes på det er vitterlig ikke en del av eierskapet, selv om det ser ut til å være en kalkulert løgn at dyrelivet på landet ikke eies av grunneiere, all den tid de har enerett på jakt og kan nekte enhver å jakte, og i praksis eier viltet, og kan selge dyrene før de er skutt og etter.

 

Hadde det vært greit om resten av skogen og ble kjøpt opp

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Haavard said:

Alle skal ha lik mulighet sier du. 

Da må jo Lada og Ferrari koste det samme. 

Hvis du mener at det kan sammenlignes så får du stå for det selv.

 

Skal man selge all jakt til høystbydende kunne man se for seg i ytterste konsekvens at det kom en oligark (siden de er i vinden for tiden) og kjøpte retten til all jakt i Norge for all fremtid. Og vips så hadde ingen behov for jaktvåpen i Norge. Da kan de tilbakekalles. Jegerprøven kan legges på hylla. Det finnes ikke noe behov for slikt lenger. Du ser kanskje poenget?

 

Jakt har vært et livsgrunnlag, en kultur og en allemannsrett. Nå er den i ferd med å bli butikk til høystbydene siden grunneiere med økonomiske interesser skal eie retten til ville dyr. Jeg synes ikke det er en riktig utvikling. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Før vi går videre i sammenligningen mellom Ferrari og Lada (den siste, hvertfall Niva, er nok best for folk med hund):

 

Som @Sølvrev skrev lenger oppe, dette har vi diskutert før, i en tråd om "Forvaltning av jakt i Norge". Den ble startet av @Red FR, som ikke kom seg på jakt her i landet (?). Men som visstnok visste av noen flotte områder i utlandet, der inn- og utlendinger kunne jakte så mye de ville.

 

De fleste var imidlertid enig med @msteiro:

 

Sitat

Norge er trolig et av de stedene i verden hvis jakt er mest tilgjengelig. Selvfølgelig vil det være konkurranse om de beste områdene, men det er ikke mange andre steder i verden du kan gå på nett, finne et område, betale 200kr og jakte der neste dag.

 

Jeg hadde dette svaret til trådstarter_

 

Red FR skrev (På 12.8.2020 den 14.06):

Det eneste problemet mitt er måten jakt i landet er organisert.

 

Det eneste problemet mitt for øyeblikket, er å skjønne hva du mener med dette utsagnet (at tråden har skeiet ut, får moderatorene ta seg av).

 

At jaktretten tilhører grunneieren, er ei ordning som kom inn i lovverket i 1899 (?). Før den tid var det meste av småvilt- og rovviltjakt fritt. Men "almuejakt" var det bare særlinger som Peer Gynt (hvis han har levd), Jo Gjende og Stor-Hans som drev. Øvrige fattigfolk strøk til skogs, når det var tomt for mat. En liten overklasse jaktet hare, skogshøns og utsatte fugler på engelsk manér.

 

De siste 150 år har det vært "en smule" endringer i det norske samfunnet. Hvis enhver kunne labbet opp i Nordmarka, eller på Ulriken eller Gråkallen, for å skyte et-eller-annet, tror jeg situasjonen ville blitt ganske kaotisk.

 

Som andre har påpekt, er det god adgang til småviltjakt over store deler av landet. For å komme med på elg- eller hjortejakt, er det nok en ikke ubetydelig fordel å kjenne noen som har en fot innafor i et-eller-annet jaktlag. Villreinjakt på statsgrunn er etterspurt, og der tildeles løyvene ved loddtrekning. Ca. 5 % av søkerne får kort (jeg søkte reinsjakt på 20 forskjellige jaktfelt, men fikk 0). På private områder er det kortsalg til "markedspris", kort på fritt dyr (dvs. storbukk) ligger på ca. kr. 15.000,-.

 

Både jeg og andre her inne er ganske interessert i å få greie på hvordan DU ville organisert jakta her i landet.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Først er det greit å vite hva for eksempel du mener om å privatisere havet også, selge havtomter slik at man må betale grunneiere av havet for å fiske -- bare for å ha en enhetlig politikk på naturforvaltningen.
Bare steder ingen ønsker å eie, og noen vernede områder, ville stått igjen som offentlig eid.

Altså; Hva er alternativet til at alt hav er eid og private regulerer fisket i det?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Både jeg og andre her inne er ganske interessert i å få greie på hvordan DU ville organisert jakta her i landet.

Om det spørsmålet stilles til meg, så synes jeg at jakta burde være organisert på den måten som statskog i dag forvalter jakt.

Faste priser, lik rett for alle og litt større fordel for de som bor der lokalt. 
Jeg bor langt nok nord til å nytte gleden av dette systemet i praksis. Det som er plagsom er alle grunneierne som sitter på områder langs kysten med alle rariteter det medfører av ressursforvaltning. Jeg er jo en som egentlig ikke burde mene dette da jeg har fordelene av å kjenne noen 😉. Poenget mitt er at jeg ser hva det medfører i praksis. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (36 minutter siden):

Først er det greit å vite hva for eksempel du mener om å privatisere havet også, selge havtomter

 

Jeg vet ikke hvor mye du har fulgt med i (feil-)utviklinga på kysten de siste vel 50 årene. Rettighetene til fisket på kysten er tatt fra kystbefolkninga, og overført til en ny adel. Les Gunnar Grytås:

 

Kvotebaronar : Privat rikdom - utarma fiskevær, Samlaget (2014) (Nynorsk)

 

Tidligere var ei vik med noenlunde jevn bunn et inntektspotensiale for den lokale småbonden. Man kunne fiske sild, med garn, eller stenge den, hvis man hadde ei landnot. Hvis noen annen stengte fisk der, hadde grunneieren krav på en del av fangsten, "landslott". Nå er alle pelagiske fiskerier i privateie. En ringnotkonsesjon er verd ansalgsvis 500 millioner (ingen selger, man vil være i en så lukrativ bransje).

 

Og de oppdrettstillatelsene som i sin tid ble tildelt fiskere og småbrukere, for å "styrke næringsgrunnlaget" ("det er Arbeiderpartiets synspunkt at fiskeoppdrett skal tilhøre det norske folk", som min kollega med partibok sa), er i dag overført til multinasjonale selskaper. De legger beslag på store deler av kystsona, og vil nå også ta de delene av strandlinja som har vært fredet av "strandloven" fra 1965, til å lage "landbasert oppdrett", som de slipper å betale for konsesjonene til.

 

Det nyeste når det gjelder "hav-tomter", er utbygging av vindgeneratorer, der utbyggerne får eksklusive retter, på bekostning av fiskeri og skipsfart.

 

Det står kanskje dårlig til i jaktterrengene, men sjø/hav er så absolutt ikke noe godt sammenligningsgrunnlag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jegermeistern skrev (7 timer siden):

 

Jeg vet ikke hvor mye du har fulgt med i (feil-)utviklinga på kysten de siste vel 50 årene. Rettighetene til fisket på kysten er tatt fra kystbefolkninga, og overført til en ny adel. Les Gunnar Grytås:

 

 


Sist jeg sjekket så kan jeg når som helst reise ut i båt og fiske uten noen praktisk øvre grense for hva jeg kan fiske til 'eget behov' som fritidsfisker.
Og jeg kan fiske et tonn med torsk og selge fisken, på toppen av at jeg kan spise torsk hver dag i året om jeg skulle ønske det og evner å få den på kroken.
Det er ingen praktiske grenser før du fisker med utstyr som koster mer enn alt jaktutstyret mitt og bilen til sammen.

Jeg regner fiske med stang som likt jakt med rifle.
Garn som likt fellejakt.

---

Åpenbart så må større dyr reguleres kraftigere for å ikke utryddes.
Både til sjøs og til skogs.

I min naivitet så hadde jeg aldri satt meg inn i hvordan jakt fungerte i Norge. Jeg trodde at vi lå rundt USA eller var mer sosiale/liberale. Men vi er altså langt mer privatiserte.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (4 timer siden):

Jeg registrerer noe undrende at mange som reiser til utlandet for å jakte er kritiske til at folk med god råd sikrer seg attraktiv jakt i Norge ved å hive penger på bordet.


Jeg snakket med en grunneier i et lag for noen måneder siden, som hadde over 15 hjort han 'måtte' felle denne sesongen, og han ønsket å ta i bruk termisk for å faktisk få til å felle hele kvoten.
Selvsagt arving, en av de heldige som har vunnet alle terningkastene ved odelsretten.
Selv mistet min oldemor retten på land i egenskap av å være en dame med eldre brødre, og nå vet vi ikke engang hvem de er de som eier slekten min med størst landeierskap sitt land.

Enda er jeg ikke priviligert nok til at jeg selv eier land, men bortsett fra ferieturer, som gjerne kan inkludere jakt, så går sparepengene mine til å spare opp til å kjøpe skog her i landet slik at jeg får jaktrett.

Jeg liker ikke å leie, når jeg kan eie, og når landet er bygget på konkurranse så driver jeg ikke å gir penger til konkurrentene mine i eget marked. 

Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (12 timer siden):


Selv mistet min oldemor retten på land i egenskap av å være en dame med eldre brødre

 

Da hadd hun jo ikke "rett"..

 

Om en virkelig vil kjøpe land med jaktmuligheter er det bare å kikke på finn, for det en 3-roms med malte gips vegger og kjøkkeninnredning på stua koster i Oslo, Stavanger, Bergen får du digre eindommer..

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jakt har gått fra å bli noe som "alle" gjorde for 60 år siden til å bli en rendyrka hobby. Selv om vi jegere gjerne vil argumentere for at vi jakter for matauken så er det faktisk ikke noe særlig tyngde i argumentet lengre. Det har gått fra å bli et kjærkommen tilskudd til matbordet, til å bli noe mer luksuriøst. 

 

De som ikke har muligheten, men bor i små leiligheter ect betaler ganske store summer for å få lov til å jakte i det frie. Om prisen pr rype blir 20 000kr har nok liten betydning da det handler mer om muligheten vs produktet. Knappe 20 minutter unna der jeg bor leies ett rypefelt ut for 700 000kr hvert år. Når vi snakker så store summer så er det ikke en boden/vanlig person som snart har råd til å si nei. 

Jeg og en god kamerat kjøpte i 2018 ett småbruk relativt avsides til av de enkle grunnen at det var fritt utbytte av småvilt og gården alene hadde områder nok til å gi 6 elg hvert år. I starten så vi for oss at vi skulle ha det vårt lille paradis, men så fikk vi tilbudet om å leie ut ett år. Om folk kommer fra oslo eller finnmark bryr jeg meg ikke så mye om, men de som kommer fra byer er ofte vant med større kostnader. Vi fikk tilbudet 20k pr dyr og de ønsket bare å leie elgjakta, ingen småvilt. Da vi var veldig usikre på dette så tok det knapt ei uke så fikk vi ny melding der vi ble tilbydd 25k pr dyr og at de også ønsket å betale leie av hytta vår. Totalt ville dette komme på 170 000kr i året for elgjakta og hytte leia. 

 

Vi endte opp med å si ja, men at vi bare ville prøve ett år for å se hvordan vi trivdes med hverandre. Disse karene har nå jakta elg der siden 2019 og vi to som eier området har heller fokusert på småviltjakta og kost oss med den. Etter å ha tatt ut mye rev og mink så har vi nå rimelig mye fugl og hare. Klart savner vi litt elgjakta begge to, men faktumet er at de som nå leirer av oss suplementert med det vi selv legger inn i lånet er med på å finansiere hele småbruket. Om knappe 7 år til så er hele greia nedbetalt og når vi ikke har 1 kr i lån så har vi alle muligheter til å si opp utleien og kose oss med ca 1km^2 utmark. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsPelle said:

Selv om vi jegere gjerne vil argumentere for at vi jakter for matauken så er det faktisk ikke noe særlig tyngde i argumentet lengre. Det har gått fra å bli et kjærkommen tilskudd til matbordet, til å bli noe mer luksuriøst.

Jeg skal ikke skryte på meg at jakt er noen form for matauk. For meg er det heller en investering i helse, og det faktum at man kommer seg ut på tur. I dag ble nok antagelig sesongens siste tur på småviltjakt.

0606336D-1936-4A0C-8CAA-49053C3A2FA5.jpeg.29823c8c2f074aef939ed0c9d4c37bf1.jpeg

Men egentlig så var jeg nå mest på tur for å lufte denne firbente kompisen.

DB057783-B7DD-4AAA-976C-9DED5F1E3B66.jpeg.5dedf8a8ea03a8b9430185d7a44d521f.jpeg

Bortsett fra været er det veldig lite luksus over dette, heldigvis😉

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...