Jump to content

Smith & Wesson mod 19 ammotrøbbel


frankhovin

Recommended Posts

Har en eldre (men tilsynelatende i godt god hold) S&W mod 19 357/38sp som av forrige eier kun ble brukt med 38 sp. 

 

Dog var all hjemmeladet ammo jeg fikk med 357-hylstre. Ladet med 38sp lading, regner jeg med, iom at kulene ikke stakk utenfor.

 

Men da jeg kjøpte en pakke fabrikkammo i 38sp - Magtech - fikk jeg en liten overraskelse. Ammoen gikk ikke inn i tønna. Det var ikke bare jeg tregt; De lot seg ikke lade.

 

Noen som har opplevd dette før? Jeg har ikke erfaring med revolver fra før, så jeg er rimelig blank. Men det skal jo normalt gå med 38sp hylser i en 357? Noen våpen er jo litt kresne på ammo, men 38sp hylsene som ikke gikk inn er jo ikke noe billigdritt.

 

Litt vanskelig å kjøpe annen 38sp ammo når jeg ikke vet om hylsene går inn i tønna. 

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Hm. Er det noe fludium (med unntak av et par syrer og evt. sterke baser som jeg iaf ikke ville hatt i nærheten av mitt våpen) som hjelper på å løse opp bly? Er det ikke kun mekanisk fjerning som gjelder? Sjekk også evt ut Lewis lead remover eller lag noe lignende verktøy selv.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Razorback said:

Messingbørste på drill og rikelig med fluidum som løsner det meste. Ed's red løsner greit, lages selv og koster lite.

 

Er det noe jeg må tenke på når det gjelder å bruke messingbørste? Kan jeg risikere å ødelegge tønna? Jeg har diverse 30 cal. børster til jaktriflene, men jeg bør kanskje ha en spesiell en til revolveren i 38sp/357?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, vavlo said:

Hm. Er det noe fludium (med unntak av et par syrer og evt. sterke baser som jeg iaf ikke ville hatt i nærheten av mitt våpen) som hjelper på å løse opp bly? Er det ikke kun mekanisk fjerning som gjelder? Sjekk også evt ut Lewis lead remover eller lag noe lignende verktøy selv.

Det er dessverre ingenting som løser opp bly som ikke også løser opp stål (uansett hva produsentene påstår). Solvent vil til en viss grad gjøre det enklere siden den kan løse opp skitt som ligger mellom blyet og løpet. Solvent i en halv time og deretter messingbørste til tårene kommer er min oppskrift..

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Vargen said:

Messing er mykere enn stål, så det skal godt gjøres å ødelegge tønna. Men det går nok enklere med en børste som passer kaliberet ja.

 

Kom på at jeg har til 9mm-ern, og det er vel kompatibelt med 38/357.

 

Solvent en halvtimes tid, da. Og så drille til jeg får tårer i øynene.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

frankhovin skrev (På 24.1.2022 den 22.56):

Har en eldre (men tilsynelatende i godt god hold) S&W mod 19 357/38sp som av forrige eier kun ble brukt med 38 sp. 

 

Dog var all hjemmeladet ammo jeg fikk med 357-hylstre. Ladet med 38sp lading, regner jeg med, iom at kulene ikke stakk utenfor.

 

Men da jeg kjøpte en pakke fabrikkammo i 38sp - Magtech - fikk jeg en liten overraskelse. Ammoen gikk ikke inn i tønna. Det var ikke bare jeg tregt; De lot seg ikke lade.

 

Noen som har opplevd dette før? Jeg har ikke erfaring med revolver fra før, så jeg er rimelig blank. Men det skal jo normalt gå med 38sp hylser i en 357? Noen våpen er jo litt kresne på ammo, men 38sp hylsene som ikke gikk inn er jo ikke noe billigdritt.

 

Litt vanskelig å kjøpe annen 38sp ammo når jeg ikke vet om hylsene går inn i tønna. 

 

Bare et lite spørsmål siden ingen spørsmål er for dumme..

Du har vel ikke kjøpt 38s&w ammo?

(jeg er nesten 93% sikker på at dette er årsaken. Disse hylsene er kone og vil bare gå litt inn i kammeret)

 

image.png.9a15d03c57753cacb872165741e66322.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Torf said:

 

Bare et lite spørsmål siden ingen spørsmål er for dumme..

Du har vel ikke kjøpt 38s&w ammo?

(jeg er nesten 93% sikker på at dette er årsaken. Disse hylsene er kone og vil bare gå litt inn i kammeret)

 

image.png.9a15d03c57753cacb872165741e66322.png

38S&W er vel såpass at kun kula klarer å entre kammeret vel...?

 

@frankhovin er ikke du NEPK-mann? Bor rett nedi gata her i såfall hvis du ville hatt et par ekstra øyer på den.

Link to comment
Share on other sites

Gamle 38S&W militære patroner pleier å gå litt inn i 357-kammeret fordi patronene ofte var underdimensjonert foran etter "303-british marginer" etter mottoet "alt skal kamre uansett hvor møkkete der er". Presisjon var det ingen som brydde seg om.

Jeg jobbet med S&W-revolvere i gamledager og denne forvekslingen forekom forbausende ofte da.

 

Uansett, ei 38spc tomhylse eller wadcutterpatron burde kamre uten problemer.

 

Edit: Leste første post på nytt of der står det at det fulgte med 357 patroner ladet med wadcutter. Da er jeg nesten enda mer sikker på at det er 38s&w som ikke kamrer.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1/31/2022 at 8:14 PM, Razorback said:

38S&W er vel såpass at kun kula klarer å entre kammeret vel...?

 

@frankhovin er ikke du NEPK-mann? Bor rett nedi gata her i såfall hvis du ville hatt et par ekstra øyer på den.

 

Jeg er NEPK-mann, ja 😀

 

Og - la meg bare si f**n st**ke, er det i**i h**vete mulig?! 

 

Jeg var så programmert til å tenke 38spc at jeg ikke tenkte på å se en gang  til på pakken. Ikke fant det meg inn at Interjakt kunne ha gitt meg feil, heller.

 

Men, selvsagt. Blikk nr.2 på esken bekrefter det som burde ha vært åpenbart. Det er selvsagt 38S&W jeg har fått, og vært for hjernedød til å oppdage selv 😡😩😤🤣

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...