Jump to content

sako hylser


pekka

Recommended Posts

Jeg skulle hjelpe en kompis med lading til hans 308, da han hadde en masse Sako hylser liggende, 

da vi skulle helpresse dem så fikk vi aldri dette skikkelig til, noen ble for lange og noen for korte og de var generelt svært tunge å jobbe med synes vi, det ble himla mye "kluring" frem og tilbake for og oppnå de resultater vi ønsket oss.

Vi plukka noen Norma hylser i hans kaliber senere, da var det en helt annen verden, da var alt som det skulle være. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis vidt forskjellige erfaringer med samme hylsefabrikat. Til 8x57en lader jeg i både Norma og Sakohylser. De har tilnærmet samme vekt og oppfører seg likt ellers. Det kan gi inntrykk av at endel merker i varierende grad ikke produserer hylsene til alle forskjellige patroner selv, men kjøper de inn på anbud fra forskjellige produsenter. Da kan nok opplevde egenskaper bli merkbart forskjellig.

Generelt erfarer jeg at Norma leverer lette og «myke» hylser som er lette å forme ift en del andre merker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (57 minutter siden):

Det er tydeligvis vidt forskjellige erfaringer med samme hylsefabrikat. Til 8x57en lader jeg i både Norma og Sakohylser. De har tilnærmet samme vekt og oppfører seg likt ellers. Det kan gi inntrykk av at endel merker i varierende grad ikke produserer hylsene til alle forskjellige patroner selv, men kjøper de inn på anbud fra forskjellige produsenter. Da kan nok opplevde egenskaper bli merkbart forskjellig.

Generelt erfarer jeg at Norma leverer lette og «myke» hylser som er lette å forme ift en del andre merker. 

Norma og Lapua sine 6.5x55-hylser veier idag nøyaktig det samme. Jeg gnager igjennom 1000-vis og kan ikke oppdage forskjell på dem. Tidligere var Lapua noe tyngre. 

Sako sine 6.5x55-hylser er 10-12gr tyngre.
Jeg hadde plutselig så mange Sako-hylser at jeg ladet en liten batch med bare det i fjor engang, men jeg merka ingen forskjell sånn egentlig. Ikke noe statistisk signifikant ihvertfall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Bergara-Man skrev (2 timer siden):

Er det noen som har ladet om Sako 223 REM hylser og vet om de er bra ? At de ikke sprekker i halsen etc. som 222 hylsene som trådstarter skriver. Men uansett burde gløding hjelpe på det problemet vil jeg tro.

Jeg har ladet noen få Sako engangskutte hylser, som jeg glødet, og de har det ikke vært noen problemer med. De er ganske jevne på vekt, og virker til å være helt greie hylser.

Jeg skal lade flere fremover, og blir det problemer, så gir jeg tilbakemelding her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Hvem produserer sako hylsene?

 

Jeg lurer på om de lager hylsene sjøl, men er ikke sikker. Dette er alt jeg finner på sidene til Sako :

 

 

1997

Sako's new cartridge loading plant is inaugurated in Hausjärvi in the spring of 1997.

 

 

https://www.sako.fi/sako-history

 

 

Edit : Her fant jeg noe :

 

 

 

 

Og her :

 

 

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Har ladet et par hundre Sakohylser i 222 og opplevd akkurat det samme problemet. Noen av dem sprekker faktisk ved første omlading. Jeg bare brukte de som ikke sprakk etter hvert og de siste ladet jeg 4 ganger. Da ga jeg opp.
Fikk 150 hylser i 308 for et par år siden, som fortsatt ligger her. Det blir vel til at de også må testes i ladepressa til vinteren nå da, og så får jeg se om det blir andre erfaringer der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...