Jump to content

Hornady CX - Ny monolitisk kule som erstatter GMX


0dB

Recommended Posts

Hornady GMX-kuler ser nå ut til å være "discontinued" f.o.m 2022
Hornady CX er en ny monolitisk kule som skal ha bedre BC og gi lengre rekkevidde ift krav til anslagsenergi med samme utgangshastighet.

Det nevnes også bedre penetrering og lavere hastighet for ekspansjon.

Det blir spennende å se tester av denne kulen etter hvert, og om noen av forbedringene blir synlige.


https://www.hornady.com/new-products/bullets

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
11 hours ago, Per-S said:

Absolutt, men alt har sin pris. Skal du ha mer penetrering må ekspandert diameter minske.

Ikke nødvendigvis. Ingen kuletester viser enkle sammenhenger mellom ekspandert diameter, inntrengning, kulevekt og hastighet. Formen på den ekspanderte tuppen av kula er styrende for luftbobla som vil oppstå rundt kula, og dermed inntrengning.

Link to comment
Share on other sites

On 11/10/2021 at 8:27 PM, Per-S said:

Absolutt, men alt har sin pris. Skal du ha mer penetrering må ekspandert diameter minske.

Både Ja og Nej
Det er fuldt muligt at designe kugler, så de både har stor midlertidig ekspansion, og derefter fragmentering af fronten. Og samtidig have en ekstrem penetration.
Det har blandt andet Tyskerne brugt i masser af år.
Om fronten fragmenterer meget sikkert i en dybde fra 5 til 25cm, og at bagenden bliver som en cylinder. Ja så vil du i de allerfleste tilfælde opnå det mest sikre og effektive drap. Samtidig med at du har størst sansynlighed for et gennemskud, i en lille diameter.
Det vil også være den type som ubetinget har det største funktionsvindue.
Du vil kunne opnå sikker og forudsigelig opsplintring ved anslagshastigheder fra 300 til 1000 m/sek.
Du vil få en sikker ekspantion både ved tyk og kraftig Bogskud, men samtidig ved tref mellem 2 ribben i bagkanten af lungerne.
Ved en opsplintring af fronten, vil man også øge chancen for treff i vitale organer. Uanset om trefpunktet ikke er helt optimalt.
Vi jobber for tiden, med analyse af problematikken, ved kombinationen af "superkugler" med treg hydraulisk ekspantion, i forbidelse med tref bagligt igennem lunger.
Foreløbige registreinger og dtaindsamling. Viser at der er et reelt problem med den slags kugler. Det gælder af de kendte især GMX, TSX, TTSX, Tidligere Naturalis, Norma ecostrike og de hårde bondede kugler som Sirocco, Rhino, A-Frame. Her viser det sig, at man reelt ikke kan få stabil og effektiv ekspantion, ved trefhastigheder  under ca 650 - 700 m/sek, hvis man treffer mellem 2 ribben, og der er luftfyldt lungevev indenfor. 
Masser af Schweisshundefører, Eftersøgsjegere, PHer og tilsvarende kan alle berette om at den slags tref/kugler, let kan give flugtafstande på over 1,5 km, og om dyr der er levende dagen efter, selv om kuglen har passeret begge lunger.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, ignorant said:


Vi jobber for tiden, med analyse af problematikken, ved kombinationen af "superkugler" med treg hydraulisk ekspantion, i forbidelse med tref bagligt igennem lunger.
Foreløbige registreinger og dtaindsamling. Viser at der er et reelt problem med den slags kugler. Det gælder af de kendte især GMX, TSX, TTSX, Tidligere Naturalis, Norma ecostrike og de hårde bondede kugler som Sirocco, Rhino, A-Frame. Her viser det sig, at man reelt ikke kan få stabil og effektiv ekspantion, ved trefhastigheder  under ca 650 - 700 m/sek, hvis man treffer mellem 2 ribben, og der er luftfyldt lungevev 

 

Dette er det noen av oss som har visst en stund. De kulene du nevner funker bra i 800+. Tror du dine "nye " kuler vil fungere bra i hastighetsnivået 800-950 ms?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, moviken said:

Dette er det noen av oss som har visst en stund. De kulene du nevner funker bra i 800+. Tror du dine "nye " kuler vil fungere bra i hastighetsnivået 800-950 ms?

Jeg er 100% sikker på, at der findes den type kugler, som virker i hele hastighedsområdet fra 400 til 1100 meter/sekund
Og jeg er overbevist om, at det er meget enklere med kugler, som separerer flere stykker fra fronten.
Det kan så være en smagssag, hvordan og hvor store fragmenter, man tilstræber.

 

Edited by ignorant
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rent mekanisk er det veldigt vanskeligt/nesten umuligt, ved plastisk deformation af især hårdere legeringer, at opnå en acceptabel ensartet deformation, når man snakker om hastighedsintervaller i spekteret over 1 - 1½.
Sankker man derimod om separering af dele (frakmentering) så er det meget enklere at opnå et meget større hastighedsspekter 1 - 3 er fuldt muligt, at opnå. Man kan reelt betrakte det som en endring fra 1 sammensat kugle, til 4-5 enkelte og ikke vesentligt deformerende kugler.
med 4-5 kugler i det vitale område, må chancen for at ramme vitale dele, øges markant.
Især ved de ellers problematiske lungeskud.
Jeg er faktisk ret overbevist om, at der er flere som jobber med denne teori.
De Tyske/Svenske under Ruag gruppen som har valgt fragmentering i mindre siter, svarende til gamle Tyske dobbeltkern kugler.
Og så for eksempel Oskar fra GRS, efter at han overtog den tidligere PPB produktion
Samtidigt findes der Amerikanske producenter (cutting edge) og et par Danske som anvender denne strategi, i varierende grad af detalje. Nogle med åpen hul i spissen , kombineret med skårne brudanvisninger. Til en der har puttet en messing/aluminiumsplug i spissen på en kugle med hul i fronten, og tynde freste slisser udvendigt på spissen.
Så der er mange varianter. Hvor dem med åpen, eller plastfyldt hul i spissen, arbejder med "Hydraulis for åpning.
Og dem med hård metalkile indsat i fronten, benytter egentlig mekanik

 

Link to comment
Share on other sites

ignorant har rett i at en ekspanderende kule i kobberlegering har begrensinger i bruksområdet. Under ekspansjonen blir metallet arbeidsherdet og over en viss grense vil det bli sprøtt og brekke opp. Normalt regner en ca 50% deformasjon som grense for når sprekkdannelser oppstår. Dette setter begrensinger på ekspansjon for monolittiske kuler og med høye hastigheter vil de lett brytes opp.

Styrt fragmentering er lettere å kontrollere, men jeg tror at det også der blir problemer med for høye hastigheter og deformasjon av fragmenter som er avlange. Det vil redusere dybdevirkningen og føre til at fragmentene sprer seg mer i dyret. Jeg mener det er uønsket, skyter man et lungeskudd ønsker man ikke fragmenter i vomm eller i hele fremparten. Størrelsen på fragmentene er også en utfordring, spesielt ved jakt på store dyr der en ønsker gjennomskyting både for å finne blodspor og for å få rask lungekollaps. Jeg tror at konseptet vil virke godt med kuler av større kaliber og høy vekt. Men er skeptisk til lette kuler der fragmentene blir for små.  

Uansett en interessant utvikling som det blir spennende å følge.

Som jeg har skrevet tidligere er det også spørsmål om dette er ekspanderende kuler i forhold til kravet i Norge?

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

 

Per-S skrev (På 13.11.2021 den 6.49):

Dette setter begrensinger på ekspansjon for monolittiske kuler og med høye hastigheter vil de lett brytes opp.

 

Alle kuler har begrensinger i bruksområde- blykuler eller blyfrie. 

Harde blykuler som f.eks A-frame kan også fragmentere dersom farten blir høy. 

Dersom farten blir for lav kan vil den i motsatt tilfelle ikke ekspander tilstrekkelig.

Dette har jeg sett på rådyr (ikke jeg som skjøt). 

 

Jeg tror utfordringen heller ligger i å få tradisjonelle blyfrie kuler til å ekspandere godt nok, fremfor at de går i oppløsning. 

Som @ignorant skriver så vil treff mellom ribbein- særlig på mindre dyr- kunne medføre at kula ikke ekspanderer. 

Har opplevd dette på voksen reinsdyrbukk og rådyr med GMX (V0 var grei med ca 900m/s).

 

En kamerat av meg jakter flere ti-talls elg/hjort/rein hvert år. 

Han har de siste årene (5-10?) nesten utelukkende jaktet med 300wm og 130/150 ttsx som han lader hardt. 

Resultatet er det samme enten det er på nært eller langt hold- og kula holder alltid sammen. 

 

Barnes LRX virker lovende så langt, men jeg har ikke testet den i dunker mot ttsx til å vite hvor fort eller mye den ekspanderer med forskjellige hastigheter. Slaktene har så langt sett like ut som ved ttsx (rådyr, rein). 

 

Jeg er i likhet med @Per-S også skeptisk til fragmenterende kuler som lett tar hull på vom etc. 

Her ville jeg foretrekke ei kule som ekspandere raskt (ved treff i bløtvev bak bog), og holder konstant diameter uten tap av restvekt. Vet ikke om dette er mulig med forskjellige legeringer, eller konstruksjon? 

En siste innvending mot blyfrie kuler som på sikt bør jobbes mot, er rikosjettfaren som er langt større enn ved blykuler. 

Dette bør ikke neglisjeres når man jakter i terreng med mye stein og fjell. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Jeg har prøvd cx 120 gr i 6,5x57R en liten stund. Greit å få brukbar presisjon, men kula gir trykktegn tidligere enn 120 gr ttsx. Den er lengre. Farta jeg har landet på er ca 860 ms. Om det er nok til at den ekspanderer gjenstår å se. Med ttsx endte jeg på noe høyere fart, ingen trykktegn. Skal prøves i vannkanner før den blir brukt på vilt, for å være sikker på at kula ekspanderer nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har testet 185 grs Hornady CX i 338 win mag. Fikk ganske god presisjon med ladning opp mot maks, til tross for betydelige ujevnheter i vekt på kulene (+/- 1,5 grs). Testet også disse kulene i vannkanner med utgangshastighet lik 600 m/s, 700 m/s og 900 m/s. Med 900 m/s mistet kula alle "flikene", selvsagt ikke gitt at en kule i et annet kaliber oppfører seg likt i samme hastighet. 

 

  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
GOS skrev (På 7.4.2023 den 15.07):

Jeg har prøvd cx 120 gr i 6,5x57R en liten stund. Greit å få brukbar presisjon, men kula gir trykktegn tidligere enn 120 gr ttsx. Den er lengre. Farta jeg har landet på er ca 860 ms. Om det er nok til at den ekspanderer gjenstår å se. Med ttsx endte jeg på noe høyere fart, ingen trykktegn. Skal prøves i vannkanner før den blir brukt på vilt, for å være sikker på at kula ekspanderer nok.

Har du fått testet i vannkanne? I tilfelle er det fint om du deler erfaringene dine så langt.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (På 29.7.2023 den 10.23):

img_1_1690617720528.jpg.e74a1c4f3bd3e5edd719d0c7fd109945.jpg

Oryxhunter skrev (6 timer siden):

Har du fått testet i vannkanne? I tilfelle er det fint om du deler erfaringene dine så langt.

GOS skrev (4 timer siden):

Har ikke testa i vannkanner. Bestemte meg for å skrinlegge 120 gr kuler. Bruker 100 gr ttsx istedenfor. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...