Jump to content

Kikkertsele til små kikkerter.


magnum_mauser

Recommended Posts

Bino harness på utenlandsk ja sikkert. 

Usikker på hva det mest korrekte er på norsk, men brystsele/brystlomme for kikkert bør være dekkende nok. 

 

Har ikke funnet noe sånt som passer til de små kikkertene. Det nærmeste er kanskje en eller annen lomme for molle-system. 

Link to comment
Share on other sites

  • magnum_mauser changed the title to Bino harness til små kikkerter
On 10/30/2021 at 2:35 PM, amatør said:

Hva er en bino?

 

On 10/30/2021 at 3:35 PM, Skrueråmuttere said:

En kikkert, kort for binocular.

 

Nyord i norsk, ja, men "KORT" for kikkert?

 

Bi-no-ku-lar, 4 stavelser.

Bi-no, to stavelser, og altså kortere. Meeeen - -

Kikk-ert, er jo bare to stavelser? Hvor ligger den eventuelle innsparingen i kjeftbruk da, hvis man innfører fremmedordet "bino"?

 

(Etter som vi har vært litt ufine mot veganere i opptil flere tråder her inne, er det vel ingen av dem som trår til, og opplyser oss om at det er en grønnsak som heter "kik-erter", altså med enkel k. Skal være bra, visstnok:

https://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-spise-kikerter-1.4863576   )

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Jegermeistern said:

"kik-erter",

 

Kraftig OT, men skitt la gå.

I min barndom, så oppdaget jeg kikerter i ei oppskrift i ei kokebok. Og det tok litt tid før det gikk opp for meg at det ikke sto kikkerter. Det ga jo mening og, siden det i samme boka var oppskrift på "pølse med linser". Og linser visste jeg jo at hadde noe med optikk å gjøre😬😄

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Jeffery said:

Kraftig OT, men skitt la gå.

 

Nå man får servert ei overskrift som "Bino harness - ", kan man jo være fristet til å si, som jeg ofte sier:

"Hvorfor bruke fremmedord , når vi, på norsk, har legio adekvate synonymer , som er ekvivalente i enhver relevant kontekst?".

 

Men overskrifta minnet meg også om at min farmor (f. 1875) i sin ungdom var "tjenestepige" hos en fornem Bergens-familie. Hun var veldig godt likt, og da hun sluttet, fikk hun en meget god attest: "Hun var ikke noe alminnelig tyende - - - hun var simpel og sæderlig i all sin harnisk".

 

Hva nå det måtte bety, på Kalfaret-sosiolekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en "PRO BINO HARNESS" fra KUIU og de har et system med skumplater man kan legge ned i bunnen av kikkertselen for å tilpasse hvor "høy" lommen er i forhold til kikkerten. En lignende løsning kan nok enkelt lages på egenhånd av et gammelt sitteunderlag eller lignende til den selen du allerede har dersom det løser problemet ditt. Det utgjør jo selvfølgelig ikke noen forskjell på bredden til selen, men det blir i alle fall lett å få kikkerten ut og inn av selen.

Edited by På bærtur
Link to comment
Share on other sites

Monarch Bino Jacket (monarchcountryproducts.co.uk)

 

Jeg kjøpte disse på en jakttur  i England for noen år siden, og selv om de er enkle fungerer de helt ok.
Veier ingen ting og beskytter bra mot støt, regn og snø, men naturligvis ikke som en mer "heldekkende" type.
Man bruker kikkertens originale reim, og "Bino jacket" festes kun på kikkerten via et kraftig elastisk bånd.
Jeg bruker det på en Zeiss Conquest 10x30, og det kan leveres i forskjellige størrelser.
Ser ut som om de fortsatt er å få i nettbutikken deres.
 

bino 1.JPG

bino 2.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Kikkertsele til små kikkerter.

Jeg kjøpte meg en Badlands bino C i fjor. Veldig fornøyd så langt, behagelig sele, også når jeg har på sekk, lydløs magnetåpning (og lukking hvis man er forsiktig). Eneste er at det ser ut til at du må kjøpe den på nett, så legg til frakt og moms. Det førte til at den kostet meg ca 1400.- hvis jeg husker rett. Har en Zeiss conquest 8x32 som liker seg veldig godt i den. 

Edited by alkymist
Link to comment
Share on other sites

Har en Badland Bino C og en Badland Mag Bino Case. Bruker mest Bino C, den passer akkurat til en 10x42 Swarovski csl. Mag er rikelig stor til den kikkerten men har plass til litt ekstra småting, er i ett mer lydløst stoff og har lomme for drikkesystem på ryggen.

Kan anbefale begge to. 

Kostet meg flytur tur retur usa,  leiebil og 3 uker opphold. Men pytt pytt😁😎🤠

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...