Jump to content

Ny jaktrifle!


Froland

Recommended Posts

15 hours ago, Jegermeistern said:

Med andre ord, du har gjort om x62-en til en 9,3x57.

En x57 greier ikke å dytte ut en 18,5 grams i 700 m/s, ikke engang med 56 cm løp, men ja, man reduserer x62`en litt med å kappe, men fremdeles er det mer enn nok punch til å bikke det norske hjorteviltet. Går man for 250 gr kuler får man både nok hastighet og god kulebane for lengre hold i tillegg, ser ikke noen bakdel med å korte x62 til norsk jakt. Tvert imot

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, znopi said:

Absolutt :thumbup:

Og ikke glem å poste her når du får prøvd rifla 🙂

Blir vel ikke før de eventuelt får en demo/utstillingsrifle inn på J&F eller i desember/januar når jeg får kjøpt en. Jeg ligger vel mellom nr 10-20 på bestillingslista.  Men da blir det jo bilder av børsa pluss samlinger på blinken 😎😎

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Kvale våpen skulle få minst et par stykker, i .308W, jeg kommer til å klå så snart de er inne. Virker det bra så blir det sikkert bestilling for neste batch..

 

Ole

Kjem du eventuelt til og kjøpa ho der inne og då? Eg fekk ei overhaling for nokre år sidan då eg ikkje ville kjøpa eit sikte av han, men hadde ikkje tenkt og kjøpa det nokon anna plass heller, men det trudde han… Trur han er lei av folk som brukar butikken hans som prøverom.( og eg var vistnok ein sånn ein, men der tar han feil. Eg har berre vanskeleg for og bestemma meg) Men eg likar han eg då og syns det er veldig bra at me har han men for min eigen del blir det ikkje så mykje handel der når eg berre har eit gevær og då er det litt begrensa kva eg handlar uansett butikk.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Stihl Crazy said:

Kjem du eventuelt til og kjøpa ho der inne og då? Eg fekk ei overhaling for nokre år sidan då eg ikkje ville kjøpa eit sikte av han, men hadde ikkje tenkt og kjøpa det nokon anna plass heller, men det trudde han… Trur han er lei av folk som brukar butikken hans som prøverom.( og eg var vistnok ein sånn ein, men der tar han feil. Eg har berre vanskeleg for og bestemma meg) Men eg likar han eg då og syns det er veldig bra at me har han men for min eigen del blir det ikkje så mykje handel der når eg berre har eit gevær og då er det litt begrensa kva eg handlar uansett butikk.

 

Ja, jeg hadde ikke bestilt fra andre steder. Jeg er litt på gjerdet enda, men om jeg skal ha BRX1 blir det der inne. Da kan jeg grine meg til en ok pris også. Er jo på nikk med alle der inne etter hvert.

 

At du har vondt for å bestemme deg vet jo ca alle her inne, og tipper Bernhard også merket det ;) 

 

Ole

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, hewi said:

Kulevekt? Hjemmeadning? Fabrikkammo?

 

Piper er individer, noen gir gode hastigheter, andre gir dårlige. 

Det var 150 ttsx jeg tenkte på i 308 med overladning gir pipa mi 750 ms med 165 grs accubond 150 ttsx har jeg gitt opp forlengst. Nå skal det sies at jeg ikke har lagt sjela mi i å finne en god ladning i 308 da jeg synes den er litt puslete uansett har holdt meg til accubond og partition og ladetabell da funker 308 .på kort hold ,men må du tøye litt finnes det bedre alternativer 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, moviken said:

Det er ikke alltid korrekt kommer an på div. variabler pipelengde, løpsdiameter kammer toleranser som hewi skriver, hvert løp er forskjellig.

Mente lovlig, om pakken viser 900ms så kan man i teorien bruke det lovlig i et 40cm løp, mener og ha lest det hær en plass...

Link to comment
Share on other sites

Her snakker SIG SAUER litt om pipelengde.

308 ble 16" og 6.5Creed ble 18" Han forteller hvordan de testet lengder og nevner at det ble testet med fabrikk jakt ammunisjon. 

 

Bruker min 308 til Jakt og ikke presisjon eller langholds skyting hver helg. 

308 og 42cm er perfekt, ikke trenger man bekymre seg over om den skulle blitt kappa enda mer senere heller, går like fint. Dyrene bryr seg lite om du bruker 40cm eller 60cm pipe, skuldra og armene bryr seg mer, kort og hendig Jatakk! 

Link to comment
Share on other sites

Myndighetene, v/ Viltseksjonen i Miljødirektoratet, mener:

 

Samtidig er det slik at jeger har et selvstendig ansvar i å gjennomføre en human jaktutøvelse. Dette betyr at om en jeger kapper løpet på sin rifle, vil dette kunne påvirke anslagsenergien. Jegeren vil alltid ha et selvstendig ansvar for å sette seg inn i hvilken betydning slik modifisering av våpenet vil ha for den praktiske bruken, og hvilke begrensninger dette gir. 

 

Merk: dette er Miljødirektoratets fete skrift, og ikke min.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sheda said:

Her snakker SIG SAUER litt om pipelengde.

308 ble 16" og 6.5Creed ble 18" Han forteller hvordan de testet lengder og nevner at det ble testet med fabrikk jakt ammunisjon. 

 

Bruker min 308 til Jakt og ikke presisjon eller langholds skyting hver helg. 

308 og 42cm er perfekt, ikke trenger man bekymre seg over om den skulle blitt kappa enda mer senere heller, går like fint. Dyrene bryr seg lite om du bruker 40cm eller 60cm pipe, skuldra og armene bryr seg mer, kort og hendig Jatakk! 

Eg er heilt einig i at rifla blir veldig hendig med kort løp men vert det ikkje ein del meir smell og kanskje litt munningsvipp sjølv med dempar?

Eg hadde før ei rifla i 6,5x55 med ca 47-48 cm løp, fekk litt munningsvipp så ho slo litt borti capsen min når eg skaut. Det var litt forstyrrande. Smell er eg ikkje heilt sikker på i forhold til den eg har no med ca 22 toms løp. Same dempar. Synes merkeleg nok det er litt mindre rekyl og i ny rifla i forhold til den gamla, tikka no CZ før.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

På godt byråkratisk vis  er det helt problemfritt om pipa var kort fra fabrikk men problematisk om en selv tar baufila fatt.

 

Her tror jeg du overtolker, for dette var svaret jeg fikk da jeg spurte dem om 2 rifler levert fra fabrikk med svært forskjellig løpslengde.

 

Jeg tolker det som når du velger noe som avviker fra normalen er det ditt ansvar. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stihl Crazy said:

Eg er heilt einig i at rifla blir veldig hendig med kort løp men vert det ikkje ein del meir smell og kanskje litt munningsvipp sjølv med dempar?

Eg hadde før ei rifla i 6,5x55 med ca 47-48 cm løp, fekk litt munningsvipp så ho slo litt borti capsen min når eg skaut. Det var litt forstyrrande. Smell er eg ikkje heilt sikker på i forhold til den eg har no med ca 22 toms løp. Same dempar. Synes merkeleg nok det er litt mindre rekyl og i ny rifla i forhold til den gamla, tikka no CZ før.

Tja... 99% som kapper løpet gjør det vel ved kjøp av demper og alle jeg har hørt fra mener vel at rifla blir mer komfortabel og skyte med pga. mindre rekyl. 

Hvertfall en annen rekyl i min 308 som er lettere å "kontrollere" så kanskje man må endre litt på hvordan man holder rifla med demper. 

Rekyl henger godt sammen med vekt, så 2 forskjellige rifler er litt vanskelig å sammenligne. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...