Jump to content

Ny jaktrifle!


Froland

Recommended Posts

Hei! Jeg har nylig gått til bestilling av den nye Beretta Brx1 rettrekker rifla. Jeg har en zeiss v4 1-4 jeg skal ha på den. Men er usikker på hvor mye jeg skal kappe løpet? Det er en 308, burde jeg da kappe på 40,45 eller la den være original på 51cm? Liker når våpenet er kort og hendig, da jeg sjelden skyter på lange hold :)

Link to comment
Share on other sites

Kapper du pipa ned til minimum lovlig lengde, så kan du få problemer hvis du må krone pipa på nytt. Kan også oppfattes som en ulempe hvis du en gang skal selge våpenet. I tillegg kommer hastighetstap og økt smell på skytebanen. Jeg har 50 cm. som en midt på treet løsning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Froland said:

Hei! Jeg har nylig gått til bestilling av den nye Beretta Brx1 rettrekker rifla. Jeg har en zeiss v4 1-4 jeg skal ha på den. Men er usikker på hvor mye jeg skal kappe løpet? Det er en 308, burde jeg da kappe på 40,45 eller la den være original på 51cm? Liker når våpenet er kort og hendig, da jeg sjelden skyter på lange hold :)

Har du sett den i virkelig liv eller holdt i den ? jeg kjøpte meg nyligen en Blaser R8 selv og ble forundra når den var med 57cm løp like lang som en S@L med 45cm løp...  så hvis den er som blaseren så får du en virkelig kort børse med 45-47cm løp ;-).

nesten fristet til å bestille en selv som reserve

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, bekkmørkt said:

Har du sett den i virkelig liv eller holdt i den ? jeg kjøpte meg nyligen en Blaser R8 selv og ble forundra når den var med 57cm løp like lang som en S@L med 45cm løp...  så hvis den er som blaseren så får du en virkelig kort børse med 45-47cm løp ;-).

nesten fristet til å bestille en selv som reserve

 

Nei, men jakt og friluft får en utstillingsrifle iløpet av et par uker tror jeg. Og den er heller ikke som blaser sine børser. Sluttstykket er litt lengre å løpet er montert lengre fremme. Men jeg ser den likevell som en god konkurrent til blaser. Med tanke på pris osv ;)

Link to comment
Share on other sites

51 cm må da vel være til å leve med? Så har du litt å gå på mht. tyngre/homogene kuler og hastighet, kanskje også bedre balanse i våpenet. Hvis du synes H2 blir for lang/tung med 2 eller 3 moduler kan du jo skaffe en mindre og lettere demper. Jeg er storfornøyd med Freyr & Devik Fw196.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Olesøn said:

Kappe fra 51 til 45 virker meningsløst, SÅ dårlig balanse kan det da ikke være.

Jeg tenker egentlig jo kortere jo bedre. Har per dags dato en t3x med 50cm løp. Men med kikkerten min (v4 1-4) så ser jeg så vanvittig mye av løpet og demperen. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke kapp løpet.

 

Legger du BRX1 og Blaser R8 ved siden av hverandre kan du sikkert ha en ca 7-8cm lenger løp på R8'en (uten at jeg har hatt mulighet til å sjekke dette i detalj) når begge riflene har samme totallengde.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Froland said:

Tror det kan være lurt ja, jeg valgte nettop 308 fordi jeg vil ha mulighet til et kortere løp ;) 30 06 er ikke det beste å kappe nei :(

 

I siste "Jakt" funderer Jørund Lien litt på denne overtroa, dog uten å skrive direkte at "308-kapperne" er overtroiske (da kunne de kanskje si opp blekka!).

 

17 minutes ago, Froland said:

 Men med kikkerten min (v4 1-4) så ser jeg så vanvittig mye av løpet og demperen. 

 

Og hva så? Det er da vel ikke demperen du skal skyte?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Froland said:

Jeg tenker egentlig jo kortere jo bedre. Har per dags dato en t3x med 50cm løp. Men med kikkerten min (v4 1-4) så ser jeg så vanvittig mye av løpet og demperen. 


Det gjør jeg også med min 1-4 med 51 cm løp. Vel å merke når jeg bare titter rundt. Dukker det opp noe jaktbart/skytbart ser jeg bare det, og merker ikke løp og demper i siktebildet.

Så jeg støtter de som sier ikke kapp, men det kan høres ut som du allerede har bestemt deg for kapp? Og det er jo ditt valg og ditt gevær, men jeg ville ikke gjort det.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Swift said:


Det gjør jeg også med min 1-4 med 51 cm løp. Vel å merke når jeg bare titter rundt. Dukker det opp noe jaktbart/skytbart ser jeg bare det, og merker ikke løp og demper i siktebildet.

Så jeg støtter de som sier ikke kapp, men det kan høres ut som du allerede har bestemt deg for kapp? Og det er jo ditt valg og ditt gevær, men jeg ville ikke gjort det.

 

Ser jo hva du mener, men til syvende og sist er det min børse å jeg bestemmer som du sier, vil egentlig bare se hva folk mener. Er jo enda lenge til desember når rifla kommer ut til salg hos J&F. Masse tid til og bestemme meg 😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er nyttig i en beslutningsprosess å høre andres synspunkt. Så velger jeg selv hva jeg fester lit til og gjør det jeg tror er best.

Med så mye skriving det har vært på dette forumet i høst om hastighet, kulevekt, kobber, ekspansjon og et evt. blyforbud har i hvert fall jeg blitt mer skeptisk til å «skamkappe» løp, og er glad jeg har begrenset meg til 51 cm.

Edited by Swift
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bartemannen said:

Skjønner ikke. Kan ikke @Frolandfår lov å kappe sin børse om han ønsker det?

Skjønner heller ikke at vi ikke kan si vår mening om saken han vil ha belyst?

Så langt er det vel ingen som har nektet han å kappe!

Dette er jo tross alt ett diskusjonsforum!

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Torf said:

Ikke kapp løpet.

 

Legger du BRX1 og Blaser R8 ved siden av hverandre kan du sikkert ha en ca 7-8cm lenger løp på R8'en (uten at jeg har hatt mulighet til å sjekke dette i detalj) når begge riflene har samme totallengde.

Så en R8 med 51cm løp er like lang som en brx1 med 51cm løp?

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, bardp said:

Kapping av løp ned til idiotlengder under 50 cm fører kun til elendig ytelse uansett kaliber med unntak av 22 lr.

 

Har du jaktet med løpslengder under 50 cm, i alle kalibre tilgjengelig på det norske markedet, og kan si, med førstehånds kunnskap/erfaring fra praktisk jakt, at det blir så dårlig ytelse som du skal ha det til? Elendig?

 

Dør ikke elg og hjort om utgangshastigheten på et normalkaliber går ned med 30-40 m/s? Jeg vil påstå at du troller fælt nå, bardp...

 

Jeg tør å påstå at 99% av alt hjortevilt i Norge blir felt innenfor 200 mtr, og det er ikke et hjortevilt i Fedrelandet som merker forskjell på 850 m/s eller 800 m/s utgangshastighet.....de dør like mye av ei velplassert kule i nevnte hastigheter. 

 

At enkelte vil ha kortest mulig rifle skjønner jeg godt. Spesielt vi som jakter hjort i ulendt, alpint terreng. For min del så er det bærekomfort foran den perfekte balansen. Dessuten kan man justere balansen med en større/mindre, lett/tung demper.

 

"Perfekt" balanse setter jeg pris på også, men da på bane/jaktfeltbørsa. Skjønner ikke hvorfor så mange henger seg opp i teori og utgangshastighet, ja noen ser ut til å tro at alt under 800 m/s er ubrukbart, så vaser de rundt med lange "gjerdestolper" med en tung stor demper frempå tuten i tillegg, pga at de ikke vil "tape så mye utgangshastighet".....uff...

 

Selv har jeg kappa alle mine jaktpiper fra 40-47 cm. Favoritten er 9,3x62 pipa på rett over 40 cm. Den dytter ei 18,5 grams kule ut i 690-700 m/s. Aldri vært så fornøyd med ei rifle før. Kort, hendig og fin jakt-balanse. Hjorten dør oppreist. Lengste fluktstrekning til nå( etter jeg kappa) er vel 10 mtr. Skulle jeg jakta bøffel i Afrika, hadde jeg gått for en normallang pipe for å tyne det lille ekstra, men til norsk storvilt; ser jeg ingen stor fordel med 50 sekundmeter ekstra.

 

Størstedelen av jaktsesongen går jeg og bærer børsa i kratt og bratt, selve skytinga er en forsvinnende liten del av jakta. Balistikk-teori er morro og interessant, men å bli for opphengt i det er bare tull.

 

Om man på død og liv vil jage sekundmeter i ei kortløpa pipe, så kan man velge ei lettere monolittisk kobberkule, med boat-tail for "optimal" kulebane og hastighet.

 

Og om man vil bedrive langholdsskyting/jakt, så skaffer man seg ei rifle/kaliber med egnet løpslengde deretter. Til vanlig, Norsk Ola-Dunk-Hjorteviltjakt spiller løpslengde ingen rolle.

 

Til trådstarter: Kapp pipa der du har lyst. Ikke sitt inne og synse over ballistikk/hastighets-teorier, men kom deg ut på jakt og få førstehånds erfaring med å felle hjortevilt med den børsa/kaliberet du vil bruke.

 

Velger 9 av 10 ganger ei kort rifle, foran ei som er laaang og framtung. En 308 med 45 cm løp er perfekt det. Var jo det den patronen var konstruert til i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Froland said:

Så en R8 med 51cm løp er like lang som en brx1 med 51cm løp?

Nei en R8 med 50cm løp er ca like lang som en Brx1 med 42cm løp. 

Så det jeg påpekte var at hvis du skal ha så kort rifle som mulig bør du gjøre om kjøpet til Blaser R8.

Jeg jakter nå med 62cm løp i 7mmRemMag.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bekkmørkt said:

jeg kjøpte meg nyligen en Blaser R8 selv og ble forundra når den var med 57cm løp like lang som en S@L med 45cm løp...  så hvis den er som blaseren så får du en virkelig kort børse med 45-47cm løp

Hvordan var vektforskjellen da? Alle de Blaserne jeg har holdt i, har føltes "svintunge" , både med kort og langt løp. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, hewi said:

 

Har du jaktet med løpslengder under 50 cm, i alle kalibre tilgjengelig på det norske markedet, og kan si, med førstehånds kunnskap/erfaring fra praktisk jakt, at det blir så dårlig ytelse som du skal ha det til? Elendig?

 

Dør ikke elg og hjort om utgangshastigheten på et normalkaliber går ned med 30-40 m/s? Jeg vil påstå at du troller fælt nå, bardp...

 

Jeg tør å påstå at 99% av alt hjortevilt i Norge blir felt innenfor 200 mtr, og det er ikke et hjortevilt i Fedrelandet som merker forskjell på 850 m/s eller 800 m/s utgangshastighet.....de dør like mye av ei velplassert kule i nevnte hastigheter. 

 

At enkelte vil ha kortest mulig rifle skjønner jeg godt. Spesielt vi som jakter hjort i ulendt, alpint terreng. For min del så er det bærekomfort foran den perfekte balansen. Dessuten kan man justere balansen med en større/mindre, lett/tung demper.

 

"Perfekt" balanse setter jeg pris på også, men da på bane/jaktfeltbørsa. Skjønner ikke hvorfor så mange henger seg opp i teori og utgangshastighet, ja noen ser ut til å tro at alt under 800 m/s er ubrukbart, så vaser de rundt med lange "gjerdestolper" med en tung stor demper frempå tuten i tillegg, pga at de ikke vil "tape så mye utgangshastighet".....uff...

 

Selv har jeg kappa alle mine jaktpiper fra 40-47 cm. Favoritten er 9,3x62 pipa på rett over 40 cm. Den dytter ei 18,5 grams kule ut i 690-700 m/s. Aldri vært så fornøyd med ei rifle før. Kort, hendig og fin jakt-balanse. Hjorten dør oppreist. Lengste fluktstrekning til nå( etter jeg kappa) er vel 10 mtr. Skulle jeg jakta bøffel i Afrika, hadde jeg gått for en normallang pipe for å tyne det lille ekstra, men til norsk storvilt; ser jeg ingen stor fordel med 50 sekundmeter ekstra.

 

Størstedelen av jaktsesongen går jeg og bærer børsa i kratt og bratt, selve skytinga er en forsvinnende liten del av jakta. Balistikk-teori er morro og interessant, men å bli for opphengt i det er bare tull.

 

Om man på død og liv vil jage sekundmeter i ei kortløpa pipe, så kan man velge ei lettere monolittisk kobberkule, med boat-tail for "optimal" kulebane og hastighet.

 

Og om man vil bedrive langholdsskyting/jakt, så skaffer man seg ei rifle/kaliber med egnet løpslengde deretter. Til vanlig, Norsk Ola-Dunk-Hjorteviltjakt spiller løpslengde ingen rolle.

 

Til trådstarter: Kapp pipa der du har lyst. Ikke sitt inne og synse over ballistikk/hastighets-teorier, men kom deg ut på jakt og få førstehånds erfaring med å felle hjortevilt med den børsa/kaliberet du vil bruke.

 

Velger 9 av 10 ganger ei kort rifle, foran ei som er laaang og framtung. En 308 med 45 cm løp er perfekt det. Var jo det den patronen var konstruert til i utgangspunktet.

Ja du sier noe der, kommer vel til og bli 45cm. Kommer faktisk veldig ann på om jeg får stabilisert kuler som barnes ttsx osv den gang blyforbud trer inn 😪. Kjipt å handle ny børse for så å vite at jeg ikke kan jakte fordi jeg ikke får den til og gå med lovlige kuler 😂

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rifler med mange forskjellige pipelengder fra 45cm til 74cm. Ser ikke noe problem med å klippe dersom man er bevisst på hva man vil oppnå. Synes Kimberen i .308W med 45cm er helt perfekt å bære på og er den jeg drar oftes ut på jakt der det er mest gåing, 3 kg med kikkert og demper er flott det, og 850m/s med 150g TTSX er godt nok for det meste av min jakt i Norge. Er ikke den jeg foretrekker for mye skyting på bane, heller ikke for bruk uten demper, heller ikke langholdsjakt…men har andre rifler for annet bruk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Froland said:

Kommer faktisk veldig an på om jeg får stabilisert kuler som barnes ttsx osv

Ikke noe problem å stabilisere ei 150-165 gr kobberkule i et kort 308 løp. Den fiser du ut i godt over 800 m/s ganske så lett også.

Link to comment
Share on other sites

Om man skader gjenger så mye at demper ikke lar seg skru på, må man kappe og krone på nytt ja, men det er derfor du får med gjengebeskytter fra børsemaker, så det er enkelt forebygge.😏 Om du lar demper stå på pipa hele tiden, så får du korrosjon og rust i pipemunning, det er ikke særlig bra for presisjonen bl.a...Blir det ille nok er eneste medisin å kappe noen cm og gjenge på nytt

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Froland said:

Nei, men jakt og friluft får en utstillingsrifle iløpet av et par uker tror jeg. Og den er heller ikke som blaser sine børser. Sluttstykket er litt lengre å løpet er montert lengre fremme. Men jeg ser den likevell som en god konkurrent til blaser. Med tanke på pris osv ;)

Ok, så den vil bli lengre... Men dæven for en genial børse.... og prisen er det ingen ting å si på...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hewi said:

Hvordan var vektforskjellen da? Alle de Blaserne jeg har holdt i, har føltes "svintunge" , både med kort og langt løp. 

Jeg har med ultimate stokken forøvrig om det har noe å si og std løp. Bruker også optima 40 demper. Synes den er grei vektmessig, men ikke så lett som alle hadde sagt til meg på forhånd. Men synes den letter enn s&l med 47cm løp.  

Link to comment
Share on other sites

"Kappe-epidemien" har pågått omtrent så lenge som Kammeret har eksistert. Og diskusjonene for og mot omtrent like lenge, til dels med religiøse overtoner.

 

De første eksospottene eh, unnskyld, "lyddempere", var omtrent et kilo tunge, og nådde nesten fram til elgen, uansett hvor langt borte den var. Da var det fornuftig å kutte pipa det som var lovlig, for ikke å få et alt for langt "spett" å dra på.

 

Etterhvert har demperne kommet med bedre konstruksjoner, og ikke minst, lettere (og dyrere!) materialer. Da er det ikke lenger nødvendig å kutte så mye, for å unngå å bære seg skakk. Jeg har en Sonic 45 i enden på ei 63 lang pipe på 308 NM-mauseren, og det er langt og tungt nok. Schultzen måtte kappes til 53 cm, for å få brystning, og med en lett A-Tec føles den omtrent som da den hadde 60 cm pipe.

 

1 hour ago, hewi said:

Favoritten er 9,3x62 pipa på rett over 40 cm. Den dytter ei 18,5 grams kule ut i 690-700 m/s.

 

Med andre ord, du har gjort om x62-en til en 9,3x57. Som er et utmerket kaliber, som elgen ikke spør om mer av (min planlagte 9,3x51 blir vel i samme klassen). Jeg har også planer om å kutte min 9,3x62, for den har jo mer enn nok fart og kraft med 250 grs kuler. Jeg vil gi den en ekstra lett demper, og kutte pipa til 48 cm, dvs. "lovlig i Sverige, + plass til en ekstra gjenging". Så får bare noen mene at det er for langt, og andre at det er for kort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

30-06 vil kunne gi mer utgangshastighet med samme kule uansett løpslengde i forhold til automatpygmeen i 308. Kapping av løp ned til idiotlengder under 50 cm fører kun til elendig ytelse uansett kaliber med unntak av 22 lr.

Vel. Idioten er nødvendigvis ikke avhengig av pipelengde...🔞

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

La haterne hate.. kjører 47cm på min Tikka T3x i 308.. den er lett og lett. Fin og ha i handen på innsmygning på los. Favoritt kula der er en RWS Evo på 184gr.. den lager lite søl. Og funker helt fint fra 15-200meter. Noe lengre hold blir den ikke brukt på.. da jeg 99% av tiden går med hund.. har en 30-06AI med 65cm pipe som er favoritten når jeg sitter på en post der det er åpent. Over myr og slikt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...