Jump to content

Hjelp til verdivurdering Sauer mod 8


zimsen

Recommended Posts

Hei . Jeg vurderer en sauer 8 men jeg syntes prisene som er satt nå og tidligere varierer enormt . Alt fra 2500 til 9 lapper hvor alle skriver at våpnet er i god stand .

Hvis vi tar for oss en Sauer 8 fra 1960 i bra stand . Så har en våpenforhandler verdsatt den til 6-8000 . I mine ører høres det høyt ut ? Hva ville kjennere betalt for noe slikt ? Takk for hjelpen . 

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn, så fikk jeg ei fin Birmingham Boxlock Ejector i kaliber 12 fra 1905 til 5000, den er også i god stand, men viser alderen på en verdig måte.

 

Ei Sauer Mod8 som er kjent for å ruste, og finnes i uante mengder rundt om i Norge er etter min mening ikke værd mye mer enn 2500, men det er min mening, andre mener nok noe annet.

Uansett så er det funksjonelle våpen, så det er ikke noe å si på det

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, 1937M98 said:

For å si det sånn, så fikk jeg ei fin Birmingham Boxlock Ejector i kaliber 12 fra 1905 til 5000, den er også i god stand, men viser alderen på en verdig måte.

 

Ei Sauer Mod8 som er kjent for å ruste, og finnes i uante mengder rundt om i Norge er etter min mening ikke værd mye mer enn 2500, men det er min mening, andre mener nok noe annet.

Uansett så er det funksjonelle våpen, så det er ikke noe å si på det

Er vel der jeg ligger i tankegangen også . At stort mer enn 3 er uaktuelt.  Derfra kan man få andre godbiter 🤔...takk for svar 

Link to comment
Share on other sites

Enig med @1937M98, jeg har to stykker stående i skapet (den eldste fra 1970), og begge er i meget god stand. Jeg hadde nok neppe forlangt mer enn 3000 for noen av dem, om jeg hadde planer om å selge. Utrolig driftsikre våpen, men overflaterust er et problem om du ikke er nøye med vedlikeholdet. Vær oppmerksom på at disse haglene hadde svært trang boring fra fabrikken, ofte 1/1 og 1/2 eller 3/4 og 1/4 på senere utgaver. Jeg har brotsjet opp begge mine for å få funksjonelle jaktvåpen, så du bør kanskje regne inn en liten børsemakerjobb i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Når tilstrekkelig mange får lyst på en kul sideligger til fuglejakta går prisene opp, det syns jeg vi ser nå i markedet..

"Moten" svinger fra den ene grøftekanten til den andre.  Spanske brukte ss våpen kan være aktuelle å vurdere også.(?)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i prissetting, 2500 - 3000 kr for disse om i god stand og kolbe uten sprikker eller skader.

Har selv en Merkel 8 og den er ikke til salgs selv om prisen var dobbelt, men det beror selvsagt på følelser og nostalgi.

Jeg skulle derimot være villig å betale noe mer for en godt vedlikeholdt dito i kal 16, - eller ganske mye mer for en pen kal 20 og da helst med rett engelsk skjefe.

Opplever ikke at Merkelen er så "rustvennlig" egentlig, - har brukt min ofte og i mye dårlig vær og blånering er selvfølgelig ikke lenger som ny, men uten en eneste rustflekk hverken utenpå eller i løpene. 

 Men har alltid følgt en god gammel regel etter jakten og som lyder: Ta først vare på hunden, - så våpenet - så til sist, deg selv. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, 1937M98 said:

For å si det sånn, så fikk jeg ei fin Birmingham Boxlock Ejector i kaliber 12 fra 1905 til 5000, den er også i god stand, men viser alderen på en verdig måte.

 

Ei Sauer Mod8 som er kjent for å ruste, og finnes i uante mengder rundt om i Norge er etter min mening ikke værd mye mer enn 2500, men det er min mening, andre mener nok noe annet.

Uansett så er det funksjonelle våpen, så det er ikke noe å si på det

Grei for en fersk nybegynner med andre ord?

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Mazeking said:

Grei for en fersk nybegynner med andre ord?

Mer enn grei nok, om du får tak i en til anstendig pris. Jeg hadde kun denne modellen i mer enn 30 år, og skyter fortsatt like godt med en s/s som en o/u-hagle. Kanskje bedre også. Men vær obs på trang boring.

 

Edit: Og en sideligger er da også et mye penere våpen?

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, balter said:

Når tilstrekkelig mange får lyst på en kul sideligger til fuglejakta går prisene opp, det syns jeg vi ser nå i markedet..

"Moten" svinger fra den ene grøftekanten til den andre.  Spanske brukte ss våpen kan være aktuelle å vurdere også.(?)

Spanjol kan også vurderes eller Brno.  De skal vel også være kurante ...kan ikke noe for det men liker eldre hagler best . Selger ny børse for å kjøpe gammel🙊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Da fikk jeg kloa i denne.  Den er fra ett dødsbo og de sier at de skal fylle ut alle skjema med min info og deretter får de nytt våoenkort i mitt navn som de sender meg. Jeg skal altså ikke sende invilget søknaden til selger.....jeg syntes det virker rart men har dog ikke greie på hvordan det fungerer fra dødsbo ...noen som kan bekrefte at dette er riktig?

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Vargen said:

Innvilget søknad må sendes til selger på vanlig måte ja, det eneste "uvanlige" med salg fra dødsbo er som @Olesønsier at selger må ha skifteattest og/eller signatur fra eventuelle andre arveberettigede.

Var det jeg tenkte .  Har en følelse på at dette bare blir rør ..men takk for svar 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 11/6/2021 at 11:50 AM, Jakt-Skytter said:

Hagla er grei den, men hvis du ikke har testet om stokken passer deg kan du måtte regne med bruke en del tusenlapper på stokken.

Jaja..nå har jeg til gode å klå på ei hagle hvor jeg og den er helt ute av kurs . Dette er uansett kun ei hagle til harejakt , og når bikkja er så som så , så blir det ikke mye skyting heller 😆

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir så eirande forbanna.  Når jeg endelig får tillatelsen,  fyller denne ut for arving og sender den oppover , så får jeg plutselig beskjed . Beklager det blir ingen handel . En i familien har meldt sin interesse.  I 2 mnd har vi hatt en deal ....skal bli interessant å se om jeg får en ny tillatelse uten å måtte betale gebyr . Grrrr 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

zimsen skrev (1 time siden):

Blir så eirande forbanna.  Når jeg endelig får tillatelsen,  fyller denne ut for arving og sender den oppover , så får jeg plutselig beskjed . Beklager det blir ingen handel . En i familien har meldt sin interesse.  I 2 mnd har vi hatt en deal ....skal bli interessant å se om jeg får en ny tillatelse uten å måtte betale gebyr . Grrrr 

Da hadde jeg nok sendt gebyret for våpensøknaden deres vei, det er det minste de kunne plastret såret med. Har dere en skriftlig avtale så er det ikke bare bare for noen å si at det ikke blir noe likevel, det er i utgangspunktet en bindende avtale. Veldig useriøst

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...