Jump to content

Sako TRG 22/42 A1


Trugetur

Recommended Posts

Hvis man vil holde kostnadene lave er jeg overbevist om at jaktfelt/elgbaneskyting er den rimeligste sporten hvis man anskaffer utstyr etter "faen leser bibelen" metoden og unngår mote og jåleri-utstyr. I tillegg må man da legge opp til strukturert trening med luft, 22lr og et grovkalibervåpen. 

Det er ikke noe problem å skaffe seg en komplett våpengarderobe til formålet, som man kan bli norgesmester med, for 20k + ammo. Eks på våpen jeg har sett brukt i butikk i det siste:

-Voere Titan Jagdmatch 222rem omkamret til 223 i nystand, 4000.- (Landrø)

-Anschutz 1427 (M54) skiskytter i veldig fin stand, 3000.-(Landrø)

-Feinwerkbau 603, nyoverhalt 5000.-

-Sightron 6-24x42 S2 1" target dot, 3000.-

,-etc, etc.

Både Voere'n og Annien nevnt her skyter fletta av 97% av riflene( CZ'ene, Sauer'ene og T3/GRS'ene) som blir innkjøpt til formålet.

 

DSSN med pistol har for høye ammokostnader hvis man skal trene seg opp og hevde seg i toppen til sammenlikning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte nypriser @Torf. Min CZ75 SP01 til 5000 brukt er fullt konkurransedyktig production-divisjonen. Og den trenger ikke kikkertsikte.

 

 

Torf skrev (31 minutter siden):

 

DSSN med pistol har for høye ammokostnader hvis man skal trene seg opp og hevde seg i toppen til sammenlikning

Da får en tørrtrene, 9mm koster vel ikke mer enn toppkvalitets 22LR heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Ingen i det miljøet leer på øyelokket av det.

De fleste ser vel ikke forskjell på en 682 sporting og en DT11. Det er vel ikke sikkert at de heller vet hva en DT11 koster?

Jeg skyter så mye skeet som jeg får til på en veldig begrenset sesong. Det som går igjen er jo egentlig at få bryr seg noe særlig om utstyret. Fokuset er så og si bare på skytinga. Stort sett er det bare når jeg stiller med karbonkolbe at noen lurer på hva jeg har?

Men det er vel et annet miljø på Løvenskjold.

 

2 hours ago, M67 said:

Det er de, men husk to ting akkurat her. De fleste har ikke din kompetanse til å lage ting selv - og hvem andre lager PRS-utstyr?

Nei, det kan du for så vidt si, men den stokken er ultralett og egentlig kun laget med tanke på jakt. Jeg fikler jo litt med en PRSish hybrid stokk, men det er blitt til et noe komplisert prosjekt som omfatter egendesignet låsekasse og magasin for å bli til det jeg tror jeg vil ha? Og det snåle er at det som egentlig er mest interessant i prosjektet er utelukkende stokken. For jeg liker egentlig ikke pistolgrep spesielt godt. Ikke liker jeg aluminium som stokkmaterial  heller, også har jeg på død og liv lyst å skyte 6,5x55.  Også må det være mulig å skyte en sel eller ei gås med samme rifle.
 

Om jeg ikke kunne snekre sammen slikt selv ville jeg gått for en enkel komposittstokk og en STR.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Hvis man vil holde kostnadene lave er jeg overbevist om at jaktfelt/elgbaneskyting er den rimeligste sporten hvis man anskaffer utstyr etter "faen leser bibelen" metoden og unngår mote og jåleri-utstyr.

 

Det samme tenkte jeg. Noe av grunntanken i jaktfelt er å stille med det våpenet du allerede har har for jakt. Jeg har vært med litt i planlegging av jaktfelt, avstander, type figurer, løype etc. Det har vært mye fokus på å klare å få med de vanlige jegerne som ellers ikke skyter så mye. Hvis det blir for vanskelig og dyrt så faller de fort fra. Det er ikke noe gøy å konkurere med en gammel Brno i .308W hvis avstandene blir urealistisk lange og figurene for små. Og de andre stiller med superrifler i 6BR, stjernekikkert og full rustning. Lenge holdt vi på kravet om Max. 4,5 kg våpenvekt i jaktklassen. Det hindret stort sett konkuransevåpen som ble slanka ned.

Det lille lokale stevnet vårt har 300+ deltagere. Så mange hadde vi ikke hatt om utstyrsjaget ikke ble holdt i sjakk. Hvor mange er det på et PRS-stevne, 20 stk?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Casey Jones said:

Det lille lokale stevnet vårt har 300+ deltagere. Så mange hadde vi ikke hatt om utstyrsjaget ikke ble holdt i sjakk. Hvor mange er det på et PRS-stevne, 20 stk?

300+ er jo utrolig imponerende! Det må være gjort mye riktig for å få til det? Hadde det vært et PRS-stevne, så hadde de vel holdt på enda😂... Når en og en skal skyte av gangen så går det ikke fort selv med begrenset skytetid😏

 

7 hours ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Jeg kunne tenkt meg en slags produksjonsklasse i langhold men aner ikke hvordan det evt skulle blitt gjennomført. 

Problemet er vel, hvor har man fasiliteter til å legge konkurranser med 1000-1200 m skytebane? Forsvaret har vel ett og annet skytefelt, men der stopper det. Kanskje feltskyting modellen til DFS kan brukes? Jeg har inntrykk av at også den er blitt avhengig av en godkjent skytebane?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (14 minutter siden):

Det lille lokale stevnet vårt har 300+ deltagere. Så mange hadde vi ikke hatt om utstyrsjaget ikke ble holdt i sjakk. Hvor mange er det på et PRS-stevne, 20 stk?

Nå er ikke hensikten med PRS å få med alle. Det er vel heller en reaksjon på "stå akkurat sånn når du skyter med den rifla vi syns du skal"-sportene. Noe av grunntanken er at "alt" skal være lov, for å løse oppgaven, og slik gi valgfrihet, og også utvikling av både våpen og teknikk. Vi ser allerede typiske PRS-teknikker og utstyr på full fart inn i jakt - og det forbedrer treffsikkerheten og jaktutøvelsen til folk.

 

Jeg tviler på at PRS kommer til bli veldig stort, i antall deltakere. Iallefall i antall skyttere som er på stevner. Antakelig har et 5-dobbelte antall utstyr til å skyte PRS (altså konkurransedyktig utstyr), men skyter bare "hjemme". I USA er det 15-20 000 skyttere, så det er jo ikke kjempestort der heller. 

 

En annen ting er jo at å arrangere et PRS-stevne for 300 skyttere er litt mer krevende enn for et jaktfeltstevne, trolig ligger det like mye, om ikke mer arbeid bak et PRS-stevne for 30, som et jaktfeltstevne for 300,

Bly skrev (2 timer siden):

300+ er jo utrolig imponerende! Det må være gjort mye riktig for å få til det? Hadde det vært et PRS-stevne, så hadde de vel holdt på enda😂...

 

Vi var vel 200 på VM. Skjøt ca 150 skudd hever (det er jo en ting med PRS jeg liker, man kjører ikke land og strand rundt for å skyte 30 skudd...) Det tok 4 dager. Tenker det var 30-40 funksjonærer i sving til en hver tid.

 

Bly skrev (2 timer siden):

Når en og en skal skyte av gangen så går det ikke fort selv med begrenset skytetid😏

På VM skjøt 10 om gangen. Vanlig på norske stevner er 3-6.

 

 

BaconErGodtNamNamNAm skrev (10 timer siden):

 

Så risikerer man kanskje med klasseinndeling at enda færre dukker opp.

Vi ser jo stevner med premiering i "jeger"-klasse. Tror de har operert med 5.5kg grense, 

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Noe av grunntanken er at "alt" skal være lov, for å løse oppgaven, og slik gi valgfrihet, og også utvikling av både våpen og teknikk.

Hva om man er uenig i oppgaven? 😅
Er det lov å forandre den? 😇

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Hva er egentlig en "vanlig" jaktrifle i dag?

 

Tikka T3x må jo være en bra kandidat til den betegnelsen?

 

11 hours ago, Bly said:

300+ er jo utrolig imponerende! Det må være gjort mye riktig for å få til det?

 

Mye riktig over flere tiår, tipper jeg. Lenge før jeg var med. Det har vært mye fokus på at de vanlige jegerens skal trives. Fine premier, gjerne noe med lokalt preg. Og sted, årstall plassering og klasse på i hvert fall de tre øverste premiene i hver klasse. 100% premiering av aspiranter. De skyter da .22 LR med/uten anlegg for yngre/eldre aspirant. Kikkertsikte og dyrefigurer, slik at smårollingene føler at de får lov til å gjøre det samme som de voksne. Kiosk, bålplass, sitteplasser etc. Legge til rette for "å rive kjaft" med gamle kjente. Pølser, vafler og kaffe. Tror det er ca. 25 personer i sving over 2-3 dager. Pluss en del arbeid på forhånd med standplasser, løypekjøring, brøyting etc. Det er ikke noe unikt for dette stevnet. De finnes "i fleng" i de dype skoger på østlandet. 

 

9 hours ago, M67 said:

Jeg tviler på at PRS kommer til bli veldig stort, i antall deltakere.

 

Det samme tenker jeg om PRS, og det er ikke negativt ment. Dere holder på med det dere har lyst til. PRS er ganske sært, på en positiv måte. Det er flere deltagere i bilcross enn i Formel 1 også.

 

9 hours ago, M67 said:

Vi var vel 200 på VM. Skjøt ca 150 skudd hever (det er jo en ting med PRS jeg liker, man kjører ikke land og strand rundt for å skyte 30 skudd...) Det tok 4 dager.

 

Hmmm. Er det så mye skyting da? 35 skudd pr. dag? Jeg har vært på en del NM og store stevner i jaktfelt og elgbane, for en del år tilbake riktignok. Men det pleide å være mer skyting enn bare de 30. Ubegrensa med presskyting f.eks. Og så var det gjerne noen stevner i nærheten å dra på den samme helga. Kulesti, som en litt enklere form for jaktfelt etc.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

 

Vi var vel 200 på VM. Skjøt ca 150 skudd hever (det er jo en ting med PRS jeg liker, man kjører ikke land og strand rundt for å skyte 30 skudd...) Det tok 4 dager. Tenker det var 30-40 funksjonærer i sving til en hver tid.

 

På VM skjøt 10 om gangen. Vanlig på norske stevner er 3-6.

 

 

Vi ser jo stevner med premiering i "jeger"-klasse. Tror de har operert med 5.5kg grense, 

 

K

 

 

 

 

Før pandemien skjøt vi landskamp og klubbmatcher på viltmål mot UK. Vi var ikke så mange skyttere tilsammen, men antall skudd overgår det meste når man tenker på at de fleste skudd ble avfyrt med enkeltskuddsrifler. Fra onsdag til søndag så programmet stort sett slik ut:

 

50m løpende villsvin 20 + 20 skudd mixed + 4 prøveskudd foran hver serie

50m løpende villsvin 30 + 30 skudd normalprogram + 4 prøveskudd foran hver serie

100m løpende hjort enkeltskudd 20 + 20 skudd + 4 prøveskudd foran hver serie

100m løpende hjort dobbeltskudd 20 + 20 skudd med inntil 8 prøveskudd foran hver serie ( 6 prøveskudd vanligst)

50m løpende villsvin 20 + 20 mixed + prøve

50m løpende villsvin 30 + 30 normal + prøve

 

I tillegg skjøt vi lokale grener.

Når vi var i England skjøt vi ofte McQueen snipermatch eller på 1000yds

I Norge skjøt vi stort sett Jaktfelt og elgbane.

Sist gang jeg var i England hadde jeg ca 500 tellende konkurranseskudd på 5 dager.

 

Vi skal prøve å få dette igang igjen i 2024.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pistolskyting under NSF har litt andre kostnader: Enklest, rimeligst og kanskje best (de funker alltid) er en GSP i 22 med vekselsett i 32. Brukt, ca. 8-10k

 

Man bruker vanlige klær. Ammokostnader er ca. 1 -1.50 krone per skudd i 22. 32 er noe dyrere men de fleste lader selv. Klubben har kanskje en presse man kan låne. 

 

Da kan man skyte fullt baneprogram og skyte felt i klassene fin og grov, altså to runder i feltløypa, til sammen 120 skudd. Da har jeg som regel fått dosen. 

 

Klart, mange har en kostbar 9mm og en oppbygget kostbar revolver til bruk i feltløypa, men det er jo valgfritt. 

 

Når jeg leser trådene her om rifleskyting....200 str er forholdsvis rimelig...løp er ikke så dyrt...ammokostnader...ikke så dyrt om man lader selv osv. Det er virkelig snakk om andre kostnader ja:-)

 

Er man forsørger, i disse tider, må man ha en godt betalt jobb for å kunne ta med poden og skyte aktivt i DFS! Synes det er rart at 22 ikke blir mer brukt innen både DFS og dynamisk. Har skutt litt i begge grener og innen dynamisk, er jo holdene ofte ikke lenger enn at 22 hadde holdt i massevis. Kjedeligere? Ja, kanskje, men kanskje en bør tenke kostnader også i denne sammenheng? 

 

Nå får jeg vel pepper, men det får så være:-)

 

Jo, forresten, har skutt endel "langhold" med 22 rifle, og det er jaggu krevende nok. Da får man god trening i å mestre vindforhold osv. Har også prøvd litt "langhold" med 6,5x55 (500-600 meter), men syntes det var like utfordrende og kjekt med 22: Trenger ikke hørselvern, hører når man treffer gongen osv. Og, kostnadene var mye hyggeligere.

Edited by samuelcolt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle vært morsomt å dra igang et kombistevne for 22lr rifle med følgende program som måtte skytes med ei rifle med kikkertsikte og forbud mot "rustning":

 

-DFS 100m, 25+25+10=60 skudd med liggende, kne, stå på på 25-skudden.

-NSF 50m rifle 60 skudd halvmatch

-NSF 50m løpende villsvin 30 + 30 med langsom på begge serier. 

 

Siden jeg er skrekkelig dårlig til å skyte knestående burde veteraner skyte de primitive grenene liggende :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

samuelcolt skrev (24 minutter siden):

Synes det er rart at 22 ikke blir mer brukt innen både DFS og dynamisk.  -   -  -   Kjedeligere? Ja, kanskje, men kanskje en bør tenke kostnader også i denne sammenheng? 

Nå får jeg vel pepper, men det får så være:-)

 

Ikke fra oss alle, hvertfall!

 

Jeg er jo blant dem i DFS som har sagt og skrevet (bl.a. her inne) at DFS er "tussete", som det heter på bergensk, som ligger og dundrer med verdens beste langholdspatron på 100 og 200 meter (og "vanlige grovfeltstevner" har sjelden hold over ca. 350 meter). Når man tenker på at fordums skyttere i DFS skjøt på 400, 600 og 800 meter, med Lunds, Jarmann og diverse Rolling Block-rifler. Vi bør gå over til å bruke 22LR på all baneskyting. Nye utendørsbaner bør bygges for 50 meter. De pengene man eventuelt sparer på det, kan brukes til grovkaliberammo, og flyttbare elektroniske skiver, for å skyte grovfelt på ordentlige avstander (diopteret mitt stopper på 800 m, med det forsiktet jeg bruker, og 8 g Lapua, 853 m/s. Kikkertsiktet stopper på 1320 m, da går kula akkurat "underlyds").

 

Torf skrev (17 minutter siden):

Skulle vært morsomt å dra igang et kombistevne for 22lr rifle  -

 

I Bjørnen skytterlag (Koppang, Østerdalen) har vi snakket om å arrangere sommerfelt, der alle klasser skyter finfelt på 100 meter (med innskytingshold). Og at "alle konkurrerer mot alle", forskjellige stillinger og/eller skytetid for de forskjellige klassene. Det har hvertfall to fordeler, framfor vanlige feltstevner, rimeligere ammunisjon, og man slipper å ligge i snøskavelen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

samuelcolt skrev (29 minutter siden):

Er man forsørger, i disse tider, må man ha en godt betalt jobb for å kunne ta med poden og skyte aktivt i DFS! Synes det er rart at 22 ikke blir mer brukt innen både DFS og dynamisk

"Poder" skyter for det ene mye med 22LR, og for det andre låner de mye våpen av skytterlagene. Datteren min har skutt i 10 år omtrent nå, og har kun brukt lagets våpen. 22-ammo er inkludert i medlemskontingenten, og 6.5x55 er halv pris. Prisen er dugnad. Det er en myte at det er det Frivillige Skyttervesen...
Nå er hun 16 og har mast til seg skytterdress, som hun også hittil har lånt av laget, Skal man henge med i toppen må man ha egne sko helst, heldigvis slipper hun briller. Men jeg har vel brukt 10-15k i utstyr til henne på disse årene. 

Jeg skjønner jo at det er frafall når de blir eldre, og skal betale selv, på studielån og begynnerlønn. 

 

Bortsett fra kost, så er det en stor forskjell i miljø i de ulike skytegrenene, og type folk. Det er bra miljø i alle grener jeg har vært innom, selv om jeg har sett både pistolklubber og DFS-lag fulle av hestkuker, så er det unntakene. Men i DFS er det f.eks. omtrent nøyaktig samme fordeling av folk som i samfunnet forøvrig, unge, gamle, kvinner, menn, hele familier. Kjønnsfordelingen er omtrent 50/50 blant de aktive skytterene. I jegermassen er det nok mer menn, og eldre folk (som slipper til..) 

I NSF virker det som om det er nesten utelukkende menn, og nokså høy gjennomsnittsalder. DSSN så er det langt lavere gjennomsnittsalder, og flere kvinner og Jr. PRS er mye unge folk, det er kvinner, men Jr. sliter jo av årsaker som er nevnt over... (En ting er å finansiere EN skytter, to er i overkant på en inntekt)

 

Jegermeistern skrev (4 minutter siden):

som ligger og dundrer med verdens beste langholdspatron på 100 og 200 meter (og "vanlige grovfeltstevner" har sjelden hold over ca. 350 meter)

Jeg har skutt på >500m på 4 av de 6 grovfeltstevnene jeg har vært på i vinter. Det 7 ble stoppet av tåke, men der var 4 av 7 hold over 490m. To av stevnene hadde 650m. At dere driver med nærstrid får dere ta på egen kappe, man får den moroa man lager sjøl.

 

Ellers er jo feltskyting litt som PRS, det har en relativt høy brukerterskel, og høyere jo lengre hold. Det er en avveiing, "skikkelig rått" dvs vanskelig, for de beste, eller demokratisk "alle treffer". På både PRS og felt drar jo kostnadene til bilkjøring også opp til merkbare nivåer.

 

 

Jegermeistern skrev (12 minutter siden):

Nye utendørsbaner bør bygges for 50 meter

22 fungerer utmerket på 100m, og da lærer man også å hanskes med vind. Jeg vet det er mange som vil gjøre DFS til en innendørssport, der man kun konkurrerer om å ta de beste avtrekkene. Jeg skal gå så langt som å innrømme at jeg smilte litt når jeg anviste 650m-holdet, og "skopuss" vanket til noen, og andre som normalt er sjangseløse, inne og på 200m, hadde tolket vind og lys rett, og jeg kunne strekke meg opp og vifte med den svære anviserspaken... Får bare beklage om noen av de involverte leser dette.

 

Torf skrev (44 minutter siden):

-DFS 100m, 25+25+10=60 skudd med liggende, kne, stå på på 25-skudden.

-NSF 50m rifle 60 skudd halvmatch

-NSF 50m løpende villsvin 30 + 30 med langsom på begge serier.

+ et 60 skudds PRS-stevne og samme for DSSN-program

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med de tre grenene jeg nevnte er at på Løvenskiold ligger banene, alle med elektroniske skiver, omtrent ved siden av hverandre for å lette arrangementet.

 

I tillegg sysler jeg med å lage en relevant utgave av DFS småen for viltmålbaner på 100m

 

image.png.4bd50ae1e8c20eaa390b2938cfc805e6.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

At dere driver med nærstrid får dere ta på egen kappe, man får den moroa man lager sjøl.

 

Hvis du sikter til mitt skytterlag, har vi et hold på 475 m (maks, hvis vi bruker tønna) eller 500 meter (B65) på Kjemsjøstevnet.

 

Jeg har skutt to grovfeltstevner med kikkerten, på Brekken var de to lengste holda 395 og 515 m, på Sjøåsen (Namdalseid & Lyngen) var tilsvarende hold 388 og 518. Oppleggene fikk uforbeholdent skryt. Men mange feltstevner blir arrangert ved skytebanene, der man ikke kommer særlig langt forbi (den nedlagte) 300-meteren.

 

M67 skrev (28 minutter siden):

22 fungerer utmerket på 100m, og da lærer man også å hanskes med vind.

 

I dag er det jo "Nybegynner ung" og Rekrutt (til 13 år) som skyter på 100 m med .22LR i DFS, mens veteraner som har skutt i 50+ år, skyter med 6,5, gjerne med 9 grams kuler, "de er best i vind".

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

mens veteraner som har skutt i 50+ år, skyter med 6,5, gjerne med 9 grams kuler, "de er best i vind".

Det er ingen grunn til å lage 50m-baner av den grunn. Jeg vet flere veteraner som skyter 22LR på 100m, men det er vel de som er mindre opptatt av å vinne, og mer opptatt av å gjøre en bra prestasjon, selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet flere veteraner som skyter 22LR på 100m, men det er vel de som er mindre opptatt av å vinne, -

 

På et Landsdelskretsstevne for noen år siden var tidligere skytterkonge Lorents I. Sklet likt med en annen skytter etter den ordinære omgangen i veteran 73. Det var fint vær, og lite vind, så på omskytinga brukte Lorents 22LR-våpent - og vant!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Det er ingen grunn til å lage 50m-baner av den grunn. Jeg vet flere veteraner som skyter 22LR på 100m, men det er vel de som er mindre opptatt av å vinne, og mer opptatt av å gjøre en bra prestasjon, selv.

 

K

Flere av mine venner sier at de til sommeren tar med seg to rifler på stevne. Er det vindstille, kommer de til å bruke .22LR. Og ja - de er opptatt av å vinne. Etter min lille erfaring er det ikke verre å skyte 250 på 100m med finkaliber enn med 6,5 dersom det ikke er vind. Men en må ha ok ammo.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (19 minutter siden):

Etter min lille erfaring er det ikke verre å skyte 250 på 100m med finkaliber enn med 6,5 dersom det ikke er vind. Men en må ha ok ammo.

Er det vindstille, eller bare 1-2m/s (OG det er vindflagg på banen!) så skyter iallefall jeg bedre med 22LR.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

18 mdr. siden la jeg inn bestilling på denne fra Schou til en pris rundt 65k-68k.
 

Noen få mdr. etter var de listet hos Schou på 70k, og nå dette…

 

 

 

Kan det være inflasjonen som ryker opp, eller er Sako sine produkter som er blitt populære nok til at prisen justeres opp i forhold til stor salg?

IMG_4266.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...