Jump to content

Sako TRG 22/42 A1


Trugetur

Recommended Posts

Er den sorte picatinny skinnen rett over låskassen laget i stål? Våpenet leveres med en spesiell chassis (sikkert aluminium) har innfrest picatinny rail over hele toppen, og et eget segment picatinny rett over låskassen.

 

Lurer litt på dette, siden jeg blir å bruke Leupold Mark 4 stålringer til kikkertsiktet. Stålmontasjer på aluminium er vel ikke helt optimalt.

 

Er enda i tanke boksen angående kun 1 rifle til langhold/småvilt og storviltjakt kombinert. Utgangspunktet bør være en tung presisjonsrifle med et mildt og flatskytende langholds kaliber i .300 win mag. som også skal kunne brukes uten rekyldemper på DFS stevner i jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke om det er stål eller alu picatinny, men jeg har noen tanker om langhold med 300wm. Sako opererer  med 1:11 twist i løpene sine, og da er du begrenset til ikke klare stabilisere de tyngste kulene. Dette igjen vil grovt sett gi deg ballsitikk som en 6,5x55, også kommer rekylen.   Mulig du kjenner til dette og vektlegger storviltjakt og kun 1 rifle, over disse egenskapene. Men når man ser på prisen til A1, er ihvertfall ikke det et argument mot 2 rifler. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enda i startgropen angående langhold. 300 win mag er en populær jaktpatron, og regner også med at rekylen ikke blir så ille på TRG+rekylbrems. Jeg har tidligere eid en hel jaktgarderobe på 6 våpen, men er nå på søk etter å legge mer ressurser i det enkelte våpen som kun skal bestå i 1 hagle og 1 rifle. Kikkertsiktet har jeg liggende fra før, slik at jeg med Sakoen og min nye hagle har gjort en utgift på ca. kr.100.000. Deler man beløpet til 8 våpen som nå er tillatt til jakt, er jeg innenfor normalen. Grovt sett ligger gjennomsnitts behovet per jeger på 2 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tror du vil heller være mye mer egnet med en lett og en tung rifle.

Eller, kanskje din jaktmetode gjør at vekt ikke betyr så mye.

 

Vil tro at det å drasse rundt på en unødvendig tung rifle blir J......lig kjedelig i lengden.

En 308 på 3500gram er pek og skyt til 300m.. 

 

Også kan du ha en lang og tung rifle om du er stasjonær i 4-5 timer.

 

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til oppdatering.

 

Sako TRG 42 green phosphate kr.55.000.-

 

SAKO TRG 42A1 ca.

kr. 95.000.- 100.000.-

 

Da begge våpen er de samme med samme løp og låskasse, vil det da si at det kun chassis‘n på A1 som koster 50 store lapper, dvs. hele prisen til en ny TRG 42?

 

Er dette tilfelle, så går jeg for et tradisjonelt skjefte og lar heller Black&Deckern i boden se kul ut.

Link to comment
Share on other sites

On 9/1/2021 at 6:15 PM, Trugetur said:

Er enda i tanke boksen angående kun 1 rifle til langhold/småvilt og storviltjakt kombinert.

Hvorfor vil du bare ha 1 rifle? Hvor er logikken i å gå på småviltjakt med 300 WinMag? Hvor er økonomien i å skyte langhold med 300 WinMag? Hva gjør du når pipa er utskutt og du trenger en ny? Skal du være uten skyting/jakt det halvåret bøsjemakeren bruker på skiftet? Hvis du bare skal ha en rifle, hvorfor vil du ha noe så upraktisk som en Sako TRG? Ikke har den løpsskiftesystem, den er unødvendig tung, kommer i ukurante kaliber, er umulig å skaffe deler til på normal tid og ikke minst til normale priser....

Jeg tror du bør ta deg et dypere dyk i tenkeboksen😏

Ikke for å skuffe deg, men det er antagelig ingen som kommer til å gi deg et fornuftig svar på det du etterspør i denne tråden her på forumet.

Personlig så kunne jeg aldri tenkt meg å basere jakta og skytinga på bare en rifle... En hagle går vel bra for de fleste, men bare en rifle blir noe helt annet.

 

Det eneste tipset jeg kan gi deg om du absolutt insisterer på bare ei rifle til langhold, småvilt og storviltjakt, er å kjøpe noe i kaliber 6,5x55 med løpsbyttemuligheter som du selv kan utføre. Min påstand er at noe annet fornuftig alternativ finnes ikke. Skal du der i mot ha rifla til pynt på skytebanen, i skogen og i skapet.., så duger nok TRGen helt fint.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Setter det som et projekt å kun ha 2 våpen,  dvs. bort med utstyr som generelt nesten ikke brukes, i tillegg til at man blir godt kjent med rifla. .300 winmag er en ganske populær jaktpatron til småvilt, storvilt, og ikke minst langhold. Vekten venner man seg til, måtte jobbe en periode i skogen med en tung motorsag gjennom dagen.

 

Det var i utgangspunkt materialet til picatinny skinnen på A1 jeg lurte på, kanskje noen som visste, men ser meg nå heller fram mot en vanlig TRG.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Trugetur said:

.300 winmag er en ganske populær jaktpatron til småvilt, storvilt, og ikke minst langhold.

Småvilt? Jeg har jakta småvildt siden jeg begynte med jakt og gjør det fortsatt. Det begynner å bli noen år nå... Jeg har enda til gode å møte noen som bruker 300WM til formålet. Så jeg tror ikke på deg😏

Storvilt? Tja! Det er vel flere enn småvildt, men egentlig kanskje ikke så vanlig likevel? Etter snart ca 20 år som standplassleder for oppskyting så er det ikke ofte jeg ser noen komme med 300WM.

 

Og ikke minst langhold? Svaret er definitivt Nei! med to streker under og mange utropsteng etter. Det som er et populært langholdskaliber er 6,5x55. Det er vel først nå i ganske ny tid at det begynner å bli større variasjonsbredde blandt kalibre som blir brukt til formålet siden man har fått spesialiteter som PRS og ELR skyting.

 

23 minutes ago, Trugetur said:

Setter det som et projekt å kun ha 2 våpen,  dvs. bort med utstyr som generelt nesten ikke brukes, i tillegg til at man blir godt kjent med rifla.

Det man ikke bruker er jeg helt enig i at man ikke trenger.

Men å bli godt kjent med en 300WM? Jeg er ikke sikker på at det blir noe godt bekjentskap? Du trenger å skyte noen 1000 skudd med ei rifle for å komme til et sted hvor man kan snakke om "godt kjent med" etter mitt syn. Men la nå ikke meg være en festbrems. Jeg prøver bare å gi deg noen vel mente råd, og jeg skal gi meg her😉.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Trugetur said:

Det var i utgangspunkt materialet til picatinny skinnen på A1 jeg lurte på, kanskje noen som visste, men ser meg nå heller fram mot en vanlig TRG.

 

On 9/1/2021 at 6:15 PM, Trugetur said:

Lurer litt på dette, siden jeg blir å bruke Leupold Mark 4 stålringer til kikkertsiktet. Stålmontasjer på aluminium er vel ikke helt optimalt.

Det er ikke em problemstilling du trenger å tenke på. Det er helt vanlig og bruke stål og aluminium om hverandre i mange montasjeløsninger. Det finnes veldig mange forskjellige kvaliteter av stål og alu. Det er ikke uvanlig at man finner tilsvarende eller "sterkere" typer aluminium enn "mykt" stål i montasjerløsninger. Uansett er det også slik at det lille momentet du trekker skruene til med vil ikke kunne ødelege verken det ene eller andre. Det som nesten alltid ryker først i montasjer er skruene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bly said:

Det eneste tipset jeg kan gi deg om du absolutt insisterer på bare ei rifle til langhold, småvilt og storviltjakt, er å kjøpe noe i kaliber 6,5x55 med løpsbyttemuligheter som du selv kan utføre

Nå er jeg egt ikke av den som skriker 200 str når folk ønsker nytt våpen... meen i dette tilfelle så skriker jeg 200 STR.

Bygg deg en i 22lr,  i 6,5 og er du bekymra og tror 30 kaliber er bedre på elg? bytt løp til 308, alt i ei og samme rifle. Løp kjøper du som melk i butikken og kontra ventetid på x måneder hos børsemaker venter du 3-4 dager på posten/ går ut av sjappa med nytt løp i hånda. 

 

En bekjent kjøpte sako trg 42 fordi han skulle ha 338 lm og innen et halvår var rifla bytta ut med en sauer 200 str stappa i ett vision chassi. Ikke artister meg på siteringa av vedkommende, men han sa " Sako'n var et fantastisk våpen, men med tanke på utforming, vekt  og pris så blir den knust av saueren". 

 

Jeg personlig brukte alt for mye penger på å hore opp en remington, kaliber 300wm. Nå skal jeg ikke dra det så langt å si at det må være noe levende i andre enden for at jeg skal gidde å skyte, men at det er noe billig rifle =nei. 300 wm er knall om vi snakker å felle vilt å rare avstander, men når man regner 15kr smellen inkludert ammo og løp slitasje så blir mengdetrening brått borte. Når du nevner småvilt og 300 wm så reagerer jeg litt som @Bly. At du kan bruke kaliberet til småviltjakt er det liten tvil om- både haren og rypa dør, men du hadde hatt like stor suksess med 22lr... Fra 300 wm til 22 lr, jaja sånn kan det gå  :).

At du ønsker mer kvalitet i våpengarderoben vs å ha "halvdårlige" våpen i alle ender er jeg forståelsesfull for! Det jeg derimot vil si er at du ikke mååå bruke 50k på 1 rifle. Du får 2-3 rifler for den summen alt ettersom og da har du kanskje 

1) 22lr

2)6,5 x 55

3) 300 wm - om det er et mål i seg selv :)

Nå skriver jeg kanskje noe som bare går inn ene øret og ut ene øret og ikke gjør det noe heller. Vi skal alle kjøpe og selge, mene, fable om det vi selv mener er best. Grunnen til at jeg likevel skriver er for å belyse mulige alternativer, samtidig som jeg kanskje kan hjelpe en å ikke gå i samme fella som jeg selv om mange andre har gjort tidligere. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ser først nå at det kom inn flere innlegg etter jeg sist var på denne tråden.

 

Til oppdatering blir jeg å kjøpe meg en TRG green phosphate med vanlig kolbe i .300wm for i siste rekke å ha et potesiale til å delta i PRS stevner, kanskje 1000+ meter. Dette noe mer betryggende magnum kaliberet i forhold til rekyl kontra en .338lm, er et valg til å kunne bruke den i DFS jegerklassen og jakt. Man skal da ikke ha det vondt ved å være skytter.

 

Dersom jeg i fremtiden skulle ønske meg en chassis utgave som TRG A1, så modulerer jeg dette i forhold til min senere økonomi etter noe research med en såkalt „Cadex Dual“.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 minutt siden):

Gøy med .300WM, men den har jo ikke noe i PRS å gjøre….

TRG22 er ei utmerket PRS-rifle. I 42en(300WM) kaster du vekk 3 patroner fra magasinet, og bruker 7 ganger dyrere ammo til ingen nytte, men det vil jo virke.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Merker jeg får litt vondt innvendig.. eller er det kanskje bare ryggen som verker med tanke på alle jaktturene jeg mot bedre viten har dradd med meg TRG M10 min.. Sele/Sekk/Bæresystem WTF.. du kommer til å kjenne at riflen henger bak på ryggen!!.. lang og tung.. og sekken som før kjents behagelig å bære med hagla eller noen av de andre mere egnede jaktriflene en har, føles plutselig et nummer for liten.. tyngdepunktet flyttes.. og en får lyst til å tippe framover hver gang en skal hoppe over bekk.. melkesyren kommer enda tidligere enn ellers når en begynner på turen opp en bratt vestlandsk li.. Endestasjonen har aldri vært lenger unna..

Egoet har ennå blitt spart med tanke på å ta med M10 på tur ut med ski på beina.. så dum tror jeg rett og slett jeg ikke er.. jeg detter nok ganger uten en tung rifle på ryggen og uten et langt løp som stikker en halv meter over hodet.. som garantert hadde tredd seg ned i den ene snøfonna etter den andre etter hvert som jeg hadde gått på trynet..

Nå er jeg djevelsk dårlig «rosemaler» så her har jeg prøvd å gjengi en usminket sannhet.. eller kanskje min oppfattelse av å gå på jakt med min TRG M10..

270291354_906212203210897_3730246325233712589_n.jpg.07ca422aaa98e0adfad4b74ac9106c1a.jpg

 

Når det er sagt så digger jeg min Sako TRG.. og har du lyst har du lov.. jeg skal ikke ta fra deg «drømmen» om å eie en rifle med stor «R»

300WM er det siste kaliberet jeg hadde gått for.. med en rifle twist på 1:11 så håndterer ikke de originale Sako løpene de tunge effektive kulene med høy BC og stasen med å ligge på bana eller være på en PRS-match falmer sikkert litt når en blir fra løpt/Skutt av en 6mm/6.5mm/7mm med mere..

Nå betyr kanskje ikke rifle twisten så mye allikevel.. da 300WM sliter løp.. og skal du trene så du blir en god nok skytter, så har du slitt ut løpet etter 6-12 måneder (1000-1500 skudd).. så da kan du jo kjøpe et løp med 1:8 twist som håndterer super BC kuler.. (bare pass på at en ikke oppdager at løpet er utskutt rett før jakta starter.. (smeden bruker som regel 6 måneder på å bytte løpet ditt)

 

Skal du basere deg på å skyte med andre så må du venne deg til skulende blikk og snakking bak ryggen din.. («der kommer hestkuken med den djevla bremsen») på PRS Matchen så får alle andre i tillegg til deg selv skallebank.. og du blir helt sikkert forbannet i det stille når RO kommer hjem og legger seg på sofaen og knasker Paracet..

Så gjør deg selv og alle andre en tjenester og kjøp deg en lyddemper.. den demper lyden.. du slipper at andre skal bruke en formue på paracet..så får du heller slite med mirage og «svømmende» mål mye tidligere enn alle andre rundt deg.. men pytt pytt hva gjør vel det..

 

Men som sagt jeg digger min TRG M10.. og det er sikkert den jeg skyter aller flest skudd med.. men så har jeg jo flere piper og bytter mellom 308w og 338LM.. og for å være helt ærlig.. det er 308W løpet som står i flest dager..

Hvorfor står ikke 338LM løpet oftere i??.. grunnen er ganske enkelt at antall ganger jeg skyter på 1000-2000 meter er for få.. 90% av skuddene blir sluppet på 300-600 meter og der duger 308w i massevis.. og de gangene jeg på trass setter i 338LM løpet og skyter på 500m så føler jeg at jeg «fyrer for kråken»

 

Heldigvis så har jeg flere rifler.. om jeg skulle basere all min jakt på TRG M10 så tror jeg at jeg hadde fått «vondt i lysta» og sofaen hadde sett ganske sexy når jeg visste at store deler av jakta skulle tilbringes til fots og i bratt lende..

Jeg har en del kaliber og løp og til jakt så strekker utvalget seg fra 6.5x55..260..308w..7x64..7x57r..7x65r.8x57is..8x68s..300NM.. i tillegg til nevnte kaliber til TRG M10..

 

262058466_425221959092168_7770583890243698327_n.jpg.c1dbc67543dff2727f75b3a215353256.jpg

 

300WM på småviltjakt.. dyrene dør.. og de dyrene du feller tar ikke opp så mye plass i fryseren heller.. (stor stas å komme hjem med en tiur, når det bare er grinda igjen.. vinger.. filet med mer er spredd ut over småskogen).. jeg snakker faktisk av erfaring da jeg brukte 300NM min 1 gang til nevnte formål..

 

270242204_1323854175065978_1700201449563107835_n.jpg.7bd58b20ef47007a7095b2e9f9f7b6fd.jpg

 

Klok av skade.. og ikke minst en formue i bespart kiropraktor utlegg.. så har jeg en Blaser K95 som med optikk og reim ikke veier mer enn 2850 gram.. tror faktisk jeg har tjent den inn igjen med tanke på nevnte kiropraktor.. i hvert fall liker jeg å tro det.. bedre at jeg får ny børse enn at kiropraktoren får råd til å kjøre dyrere bil enn jeg selv kjører..

 

Men som sagt jeg digger min TRG M10.. og med kun to våpen i skapet så har du sikkert råd til nevnte kiropraktor kostnad.. eller du har sterkere rygg enn meg.. Håper det siste!!

Lykke til!!

  • Like 8
  • Thanks 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg er enda i startfasen når det gjelder rifle til jaktbruk og sportskyting i forhold til at flere våpen skal være registrert på meg. Ønsker det oversiktlig ryddig uten mye unødvendig utstyr rundt meg, og har lovet meg selv om å ikke hamstre inn full garderobe som nærmest ville stå ubrukt. Derfor et lite projekt om å være minimal i første rekke, og dette letter mye på ryggen min selv om en TRG 42 kan være tung å bære. Lett å holde det rent er det òg.
 

Tanken min har vært på en TRG M10, men vil ha noe stabilt påskrudd med gjenger for å unngå fukt imellom, slik at løpet ikke bestandig må taes ut til puss etter nedbør eller kondens. Regner med at det på forhånd ikke er lurt å smøre noe mellom løp og låskassa mot rust i følge stabilitet til løpet, der førstnevnte kan sprayes inn uten problem. Så er grovkaliber valget til en M10 altfor lik hverandre (ingen feks. 22lr eller .223rem konverteringssett) om at jeg skulle trenge en sånn TRG, og holder meg egentlig kun til 1 ryddig kaliber til jakt og langhold. 
 

Twist og sånt til løp har jeg ikke mye greie på, men stoler på at Sako vet hva de gjør når de produserer våpen.
 

Takk for info, skal se etter en god demper.😊

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (11 minutter siden):

Twist og sånt til løp har jeg ikke mye greie på, men stoler på at Sako vet hva de gjør når de produserer våpen.

 

TRG 42 er laget for å svelge militær ammunisjon og der blir ikke de kulene med høy BC brukt.. derfor 1:11 twist.. så med tanke på sivil bruk.. så har faktisk ikke Sako tenkt den tanken.. eller valgt å prioritere den..

 

Trugetur skrev (13 minutter siden):

Tanken min har vært på en TRG M10, men vil ha noe stabilt påskrudd med gjenger for å unngå fukt imellom, slik at løpet ikke bestandig må taes ut til puss etter nedbør eller kondens

 

Både M10 og TRG 42 er laget for å herje med.. litt fukt er ikke et problem.. når det gjelder å ha mulighet til å ta ut løpet når en skal gjøre grovpussen av løpet så anser jeg det som et stort pluss.. det gjør alt mye lettere.. spesielt når en kan sette i løpet igjen og det er null treffpunkt forandring..

Trugetur skrev (17 minutter siden):

Takk for info, skal se etter en god demper.

 

RO og med skyttere blir nok takknemlig for det.. og apotekene får nok ikke solgt like mange Paracet.. 

Link to comment
Share on other sites

Brems i PRS er helt vanlig, og alle vet at de skal rygge noen ekstra meter når det kommer en j.. med 300WM - samtidig kommer de til å stå nær spotteren for se om dette går veien. For det er temmelig spesielt, i en verden av 6mm, og til nød 6.5Gaymore og x55... Men lov, og egentlig litt kult, selv om du nok risikerer å bli ledd av. Men ingen i PRS mener så mye med det, det er stort sett en veldig inkluderende gjeng. Kom med TRG42en din, tipper folk kommer til å stå og heie jeg.

11-stigningen sliter du ut lenge før du har fått dreis på skyting med den, så det er ikke et handicap. Og det fins da gode kuler som ikke trenger fingjenger i løpet - iallefall om du ikke skal hente ut det siste på 1700m.

 

MEn:

Om man skal ha ei rifle i Norge - så er det naturlige kaliberet 308Win eller 6.5x55. De fikser alt, og x55 er en del bedre til de lengste holdene. Strengt tatt bedre enn 300WM også.

Det selvsagte valget, nesten, er en 200STR (om du gidder å bære), eller en Tikka T3 - eller en TRG22 da, den vil gjøre alt du trenger. Uten enorme ammokostnader, uten alt for mye smell og rekyl til at det går an å lære noe, og uten at det blir tåpelig. Med en 200STR kan du også ha et 22LR-løp, og faktisk trene skyting effektivt.

 

Nå vet jeg ikke hvem du er eller hvor mye erfaring du har - men det jeg leser mellom linjene: Du har mange teorier som ikke helt har rot i virkeligheten. Jeg våger meg på en anbefaling om å komme seg ut og skyte, blant folk, skyttere.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 timer siden):

RO og med skyttere blir nok takknemlig for det.. og apotekene får nok ikke solgt like mange Paracet.. 

300WM og opp, så er det jo et reelt problem for skytter at en får skallebank etterhvert. 338 begynner det å gå fort, for meg ihvertfall, og over der gidder jeg vel knapt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oppnås også ved å testskyte ladninger i benken til .416 Rigby uten brems eller demper. Ca 15 skudd holder til en murrende hodepine resten av dagen. Uansett, det er noe med saker som "river skinnet av pølsa", enten det er CGen (for de som har vært i grønt), voldsomme eller raske kjøretøy osv. Lykke trenger ikke nødvendigvis å måles i poeng.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Sunnmøring said:

 

262058466_425221959092168_7770583890243698327_n.jpg.c1dbc67543dff2727f75b3a215353256.jpg

 

Det det var jo en skikkelig fin rifle! Hvis den hadde kommet i 6,5x55 hadde jeg sagt at det var en perfekt rifle til alt. Men bedømmet ut fra magasinet så er det er vel en .260?

 

Hadde jeg valget mellom den og en TRG så hadde valget vært enkelt...

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Det det var jo en skikkelig fin rifle! Hvis den hadde kommet i 6,5x55 hadde jeg sagt at det var en perfekt rifle til alt. Men bedømmet ut fra magasinet så er det er vel en .260?

Riflen er helt super.. Ceracotet T3 kasse, med hardy carbon løp 50 cm i kaliber 308w.. men skal også få et 260AI løp på 60 cm fra samme leverandør, Stokken er en Manners PRS med innvendig chassis.. børsa veier 3.6 kg 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Hvor bra fungere det løpet sammenlignet med et vanlig om du skyter det godt og varmt?


For å være helt ærlig så har jeg ikke skutt det godt å varmt ennå.. jeg har som regel med meg en del rifler på banen så det er sjeldent at jeg påfører løpene mine større temperatur enn at jeg kan holde hånden min rundt løpet uten at det er ubehagelig varmt..

 

65401385-91A5-40FC-BFF0-B64F9C9B0B48.jpeg.cd2cc81bec90c64c0b79c30cb6322bea.jpeg

 

En typisk dag på banen..  så det blir byttet på hvilke våpen en skyter med.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sunnmøring said:

For å være helt ærlig så har jeg ikke skutt det godt å varmt ennå..

Jeg har nå tenkt at de løpene ikke er ment for å skyte mange skudd med, men har nå begynt å lure på om ikke de kanskje er bedre enn tradisjonelle løp? Man slipper mye av mirage problemene. Spesielt om man ikke skyter løpet supervarmt.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (21 minutter siden):

Jeg har nå tenkt at de løpene ikke er ment for å skyte mange skudd med, men har nå begynt å lure på om ikke de kanskje er bedre enn tradisjonelle løp? Man slipper mye av mirage problemene. Spesielt om man ikke skyter løpet supervarmt.


Jeg skyter som regel uansett våpen..5-10 skudd før pause..  løpet har strålende presisjon.. rekylen oppleves på en annen måte.. vet ikke hvordan jeg kan beskrive det.. det bare føles annerledes enn med en tradisjonell T3 med ca samme vekt.. i positiv forstand.. jeg kjører frontmontert demper..vil ikke ha en «varm demper» over karbon løpet.. våpenet med løp/stokk kombo føles «dødt» og solid.. er fornøyd.. men har bare vært på banen 2 ganger med denne siden den er nybygget.. og som du sier..det er mindre mirage..(ikke merkbar) etter 10 skudd ..

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Sunnmøring said:

et er mindre mirage..(ikke merkbar) etter 10 skudd ..

Jeg lurer på om det ikke hadde vært lurt med karbon på ei standard DFS tykk pipe for å få bort miragen. Jeg har testa ei normalpipe med karbon surra på til omtrent DFS tykkelse pipe, og det holder miragen unna med ca 30 kjappe skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det er mindre mirage, er jo at carbonsurringa leder varme dårlig. Altså blir løpet inni mye varmere, så det slites fortere, og koster 2-3 ganger mer. Mirage er uansett ikke et problem slik jeg ser det, miragebåndet er oppfunnet, og enkelt å montere.. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

så det slites fortere

Hvor varmt må det bli før slitasjen blir forskjellig? Ikke vet jeg, men om forskjellen er 50 grader? Hva betyr nå egentlig det? 
En annen ting er jo at pipa blir betydelig stivere med karbon i tillegg  til at kanskje svingninger blir brutt på en annen måte siden det er to forskjellige materialer. Jeg har nå egentlig litt trua på at karbon kanskje er the shit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1/4/2022 at 11:31 AM, Sunnmøring said:

Riflen er helt super.. Ceracotet T3 kasse, med hardy carbon løp 50 cm i kaliber 308w.. men skal også få et 260AI løp på 60 cm fra samme leverandør, Stokken er en Manners PRS med innvendig chassis.. børsa veier 3.6 kg 

3.6kg totalt med kikkert og demper?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Update.

 

Etter at jeg fikk noe innføring fra erfarene folk i hva som brukes av våpen til PRS kontra langhold/jakt, så ble rådet å holde meg til en .338LM med 10“ twist til storvilt og langhold på TRG‘n. .300 winmag er visst ikke helt populær mht. nevnte bruksområder, dvs. skallebank til PRS og lavere potensiale ved seriøs langholdsskyting.
 

Blir nå å melde meg på i DFS for å få bedre kunnskap i rifleskyting, og muligens etterhvert kjøpe meg et brukt klubbvåpen i 6.5 (19/67) for å sette på et McMillan skjefte til PRS og småvilt.

 

Min TRG skal beholde sitt originale stabile skjefte slik det er. Jeg ser ingen hensikt i foldekolber og lange rail som på A1 utgaven ettersom det svært skjelden blir behov å folde sammen eller ha noe ekstrautstyr rundt. TRG M10 børsa kunne jeg også ha valgt, men vil helst ha et stabilt påskrudd løp med gjenger inni låskassa. Har sett demontering/montering av løp på noen sin TRG M10, og brukeren mener at presisjonen blir å vike med 2 cm på 100 meter etter løpsmontering. Ellers virker dette løpsbytte systemet for meg som å stikke et stearinlys gjennom en flaskehals med en hullete skrukork over for å fiksere staken på flasken, men her tar jeg vel sikkert helt feil😁

 

F365DB5C-93E9-49AA-A390-DD57518FCDFC.jpeg.8904bb5329161a9befd3ed9dac089f8e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (På 12.3.2022 den 20.38):

TRG M10, og brukeren mener at presisjonen blir å vike med 2 cm på 100 meter etter løpsmontering.


Hehe.. nå tar jeg av løpet på min M10 hver eneste gang jeg har vært på banen.. dvs at jeg har tatt av og på løpet minst 500 ganger.. løpet blir dratt til med moment med egen SAKO nøkkel og det er dønn solid.. jeg skyter på en 7 cm stålbit på 400m som kaldskudd uten å teste treffpunktet har endret seg..og er dønn på hver gang så lenge skytteren gjør jobben.. så den som har "uttalt" seg som M10 ekspert til deg har ikke peiling..eller skrytt på seg kunnskap han ikke har..

 

Trugetur skrev (På 12.3.2022 den 20.38):

Ellers virker dette løpsbytte systemet for meg som å stikke et stearinlys gjennom en flaskehals med en hullete skrukork over for å fiksere staken på flasken, men her tar jeg vel sikkert helt feil😁


Du tar feil.. ett av de mest solide løpsbytte systemene som er laget..med tanke på av/på og null treffpunkt forandring.. jeg har ikke målt noe treffpunkt forandring med løp av på.. løp av på og skudd nr 2 står i samme hullet på 100m..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2022 at 8:38 PM, Trugetur said:

Har sett demontering/montering av løp på noen sin TRG M10, og brukeren mener at presisjonen blir å vike med 2 cm på 100 meter etter løpsmontering.

Det er mye med den rifla jeg ikke liker, men måten de har laget løpsmonteringen på er noe av det bedre jeg har sett. Pippa festes ved å settes i spenn mellom to koniske partier. Stort bedre enn det kan vel neppe et sånn system gjøres?

Link to comment
Share on other sites

M10 rifla ser helt grei ut, men jeg har litt sånn 🤔 på at løpet ligger løst i låskassen, og at det er en glatt oljet overflate med koning rundt løpet inni låskassen der løpsringen skal fiksere det hele. Til Sauer 200 STR med disse løpsskruene går det vel helt greit så lenge alt er tørt mellom løp og låskassen, men når jeg ser på hvordan .338 løp beveger seg i saktefilm under skuddet, så vil dette M10 løpsfestet bli utsatt endel stress og muligens etterhvert utvikle grader med et ustabilt løp når man ikke sjekker momentet til løpsskruen etter endel skudd, sånn at denne skruen etterhvert må spennes tettere og tettere regner jeg med. Et påskrudd løp er jo bænga fast i gjengene og bunnen inni låskassa som om det er sveiset.

 

Dette her er min mekaniske logikk jeg ikke kan gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (1 time siden):

så vil dette M10 løpsfestet bli utsatt endel stress og muligens etterhvert utvikle grader med et ustabilt løp når man ikke sjekker momentet til løpsskruen etter endel skudd, sånn at denne skruen etterhvert må spennes tettere og tettere regner jeg med. 


338 løpet mitt er gått ca 3500 skudd..308w løpet mitt er gått 7000 skudd.. jeg har nye løp liggende til begge kaliber.. det går ikke å se forskjell på hva som er nytt og gammelt om en legger løpene ved siden av seg.. ingen ting har "strukket" seg..ingen ting har blitt mere "slarkete" alt er like tight nå som da det var som nytt..

løpet blir guidet inn på samme plass hver og låser fullstendig.. det samme blir stramme satsen.. den kommer inn på akkurat samme sted hver gang en låser.. momentet en strammer med er ikke avskrekkende.. og det er ikke nødvendig å etterstramme.. jeg har skutt 300 stk 338 LM skudd på en helg.. uten at det har vært nødvendig med noen korrigeringer eller at tap av presisjon eller treffpunkt har vært påvist.. alt i alt et dønn solid system.. 

Trugetur skrev (1 time siden):

min mekaniske logikk


hadde krevd pengene tilbake fra mask og mekk læreren om han ikke har klart å lære bort mere enn det som blir synliggjort her..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (2 timer siden):

Dette her er min mekaniske logikk jeg ikke kan gjøre noe med

Den er nok feil.

 

Trugetur skrev (14 minutter siden):

utdannet hjelpepleier

Du kan vel stole på de med mekanisk kompetanse her. Både Bly og Sunnmøringen har virket å ha nokså grei forståelse av dette i mange år. Jeg er enig med dem, for det det er verdt. Og har sett nok TRG M10 i aksjon til å ha sett at det virker.

 

Trugetur skrev (14 minutter siden):

og må finne på en unnskylding om å ikke svi av 125 store lapper på en M10

DEN ser jeg, for det er en helt meningsløs pris. Eller, begynner en å studere rifla skjønner en at den koster, men det er noe som heter "diminishing returns"...

 

 

 

En TRG42 er ei utmerket rifle, og så langt jeg kan forstå et av de beste kjøpene man kan gjøre i markedet om man er på jakt etter ei 338LM-rifle uten tull, tøys og unødvendigheter. De fleste er ytterst presise, men ergonomien er strengt tatt sådær. Den er ikke drømmerifla når man skal skyte presist og mye. Men den er lett nok til å få med seg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (38 minutter siden):

Jeg er bare utdannet hjelpepleier


ikke bare bare det.. og enda godt at det ikke var mekanisk skole bak din "mekaniske forståelse"

 

Trugetur skrev (39 minutter siden):

må finne på en unnskylding om å ikke svi av 125 store lapper på en M10

Nå var vel ikke pris et aspekt som telte.. men ja prisen er hinsides.. 

 

Trugetur skrev (40 minutter siden):

men er ganske sikker på at en original TRG-42 kan konkurrere godt med en M10 uten den samme Rambo effekte


Nå har min M10 passert 10K skudd med god margin.. ikke en eneste skru har det vært nødvendig å tighte..etterstramme eller justere på.. ingenting har blitt "slarkete" avtrekk.. med mere er akkurat like bra som den dagen jeg pakket ut riflen.. det viser knapt på noen deler derav også bolthodet at det ikke er helt nytt.. ingen synlig slitasje..ingen "slipe" tilpassing mellom mekaniske komponenter har skjedd eller er synlig..

 

Apropos original 42.. vs original M10 så er det stor forskjell.. ikke at TRG42 ikke er en god rifle.. men de fleste jeg kjenner som har denne riflen har "modifisert" sin TRG 42 på en eller annen måte med tanke på Ergonomi for at den skal bli litt mindre vond/bedre å skyte med.. "kolbekammen" er vel noe av det første en starter med.. litt mere vekt i stokken med mere..er vel noen av quick fix tiltakene mange gjør før ny stokk står på trappene.. når en så sammenligner TRG 42 mot M10 så er dette en formidabel oppgradering.. etter over 10Kskudd er det absolutt ingen ting jeg ønsker å endre på ved konstruksjonen.. den bare virker og virker..

 

nevnte jeg at den var god å skyte med? Det er ikke mange 338LM rifler jeg jeg har klart/giddet å skyte 300 pluss skudd med i løpet av to dager med.. med M10 kunne jeg godt gjort dette to helger på rad.. jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har skutt 50-100 skudd på en fin Lørdag/søndag uten at jeg kost meg.. ikke en gang har jeg tenkt at dette var vondt..eller dette gidder jeg ikke mere.. det er kos og glede hver gang den kommer ut av skapet..

 

Om en tar utgangspunktet i nevnte veil pris på 125K så er M10 på langt nær det dyreste våpenet jeg har i skapet.. men målt i eie glede og antall skudd så er den nok den som gir mest "bang for the bucks" om en holder noen av konkurranse haglene mine som har gått 8-10K skudd i året utenfor og koster en halv gang mere pluss..

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er kvalitet og holdbarhet i stålet på løpet og låskassa på begge riflene like god, dvs. kan jeg skyte like mange skudd med min .338LM TRG-42 som med din M10 før løpet og andre ting må skiftes ut?

 

Hvilken chassis/stokk burde jeg da gå for dersom ergonomien skulle bli bedre på min TRG? Har hadd „Cadex Dual Strike Cassis“ i tankene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Holdbarheten er nok ganske lik. Min TRG22 viser ikke tegn til slitasje, og det må da være 10-15 000 skudd på den. Over 10 ihvertfall.
Har en 200STR som nok har 40k, med samme resultat.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (9 minutter siden):

Hvilken chassis/stokk burde jeg da gå for dersom ergonomien skulle bli bedre på min TRG? Har hadd „Cadex Dual Strike Cassis“ i tankene.

 


Hvorfor gå over dammen? Vision chassis har alt en trenger.. jeg hadde i hvert fall ikke vært i tvil.. hadde jeg hatt en TRG 42 så hadde de to vært gift ganske fort..

 

Trugetur skrev (11 minutter siden):

Er kvalitet og holdbarhet i stålet på løpet og låskassa på begge riflene like god, dvs. kan jeg skyte like mange skudd med min .338LM TRG-42 som med din M10 før løpet og andre ting må skiftes ut?


har ingen grunn til å tro noe annet.. jeg kjøpte borescope og filmet mitt 308w løp etter 6500 skudd.. det så fremdeles "nytt" ut og jeg tipper jeg får 10-12K skudd ut av det..

 

Det har alltid forundret meg hvor mange skudd jeg har fått ut av originale kaldhamrede SAKO løp.. og når de først ble utslitt og en valgte "custom" løp fra noen av de store..så har aldri de klart like mange skudd gjennom før presisjonen har vært borte..

Link to comment
Share on other sites

Vision chassis ser veldig bra ut.

 

Får håpe at jeg med denne kan få opp vekten fra 5.3kg (netto rifla) tilsvarende en TRG M10 som veier rundt 1,2 kg netto mer for å få ned rekylen. Er det chassis‘n på M10 som utgjør vektforskjellen til en TRG-42?
 

Ser også at en TRG-42A1 veier 6kg netto dvs. 700gr mer enn min. Jeg regner da med at vektforskjellen dermed må ligge i møblementet.

 

De tyske Haenel RS9 børsene i samme kaliber og løpstykkelse/lengde ligger på 7.54kg netto, men disse er temmelig klumpete og tunge stasjonære rigg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):

Hvorfor gå over dammen? Vision chassis har alt en trenger.. jeg hadde i hvert fall ikke vært i tvil.. hadde jeg hatt en TRG 42 så hadde de to vært gift ganske fort..

Bruker TRG22 i Vision chassi og kan bare anbefale det. Vekta på Vision styrer du med lodd inni og utenpå framstokken. Skal en bytte pipe, så er jo pipa egentlig plassen å legge vekt, men sålenge en har den en har, så er det lodd som gjelder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (29 minutter siden):

Er det chassis‘n på M10 som utgjør vektforskjellen til en TRG-42?


like mye som vekt..om ikke mere..så utgjør riflens/ chassis evne til å "ta opp" og fordele rekylen som viktigere..her er ergonomi en kritisk faktor..og her er det klasseforskjell mellom en original TRG 42 og en original M10.. to rifler med forskjellig ergonomiske egenskaper med samme vekt kan oppleves som to forskjellig verdener å skyte med.. der den ene gir juling og hopper som "ei vår kåt ku" kan den andre ligge som et "strykejern" paddeflatt og stabilt og oppleves som silkemyk.. samme vekt..samme kaliber..samme kulevekt..samme "sjåfør"

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

TRG42 i 338LM er et lite helvete å skyte med, om en skal få alt riktig, og den skal "lande" med siktet midt i etter skuddet... Selvsagt ikke så ikke som Rem 700 Police eller en T3 Lite i 300WM, men lett er det ikke. 

Forskjellen med Vision-chassiet er utrolig stor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...