Jump to content

Sako TRG 22/42 A1


Trugetur

Recommended Posts

Trugetur skrev (På 12.3.2022 den 20.38):

Min TRG skal beholde sitt originale stabile skjefte slik det er.

 

Trugetur skrev (3 timer siden):

Hvilken chassis/stokk burde jeg da gå for dersom ergonomien skulle bli bedre på min TRG

Blir stuss her… har du kjøpt en TRG 42 uten å ha testet den? Først skal du beholde den som den er..og en argumenterer for solid og stabil den er.. for så "oppdage" at ergonomi ikke er TRG 42 sin sterkeste side..

 

Trugetur skrev (På 12.3.2022 den 20.38):

Blir nå å melde meg på i DFS for å få bedre kunnskap i rifleskyting

Det første en utrent skytter vil oppdage ved test av en TRG 42 er at den ikke er lett å skyte med..

Trugetur skrev (2 timer siden):

Vision chassis ser veldig bra ut.

 

Får håpe at jeg med denne kan få opp vekten fra 5.3kg

 

Trugetur skrev (2 timer siden):

TRG M10 som veier rundt 1,2 kg netto mer for å få ned rekylen.

 

med en god lagholdkikkert på kiloen.. montasje og en god ståldemper så er en fort oppe på 8,5kg.. så er det bare å skru på vekter så er en på 10 kg før en vet ordet av det.. min M10 med sikte..montasje og demper veier 8600 gram og jeg lever fint med det..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Det var en Sunnmøring som snudde meg rundt og mente om at mitt stabile skjefte jeg egentlig ønsket å beholde ville være vond å skyte med. Jeg regnet før kjøpet med om at Sako kanskje har greie på dette her og har produsert originalskjefte til TRG i flere tiår med god ergonomi.😉

 

Det finnes også førstegangsjegere med 9.3x62 lettbørser.

 

Har tenkt på en S&B PMII som veier et halvt kilo mer enn mitt Leupold Mark 4 sikte.

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (1 minutt siden):

Jeg regnet før kjøpet med om at Sako kanskje har greie på dette her og har produsert originalskjefte til TRG i flere tiår med god ergonomi.

Ergonomien i TRG-skjeftet er grei nok i 308Win, og den var grei nok i 1989. Og det er greit nok å skyte med, det spørs hva du skal. Skal jeg på jakt med TRGen så havner den nok i originalskjeftet, chassiet er mer en konkurranse og koseskytings-ting. 
Skyt nå heller litt, så ser du jo selv.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (44 minutter siden):

 

Det finnes også førstegangsjegere med 9.3x62 lettbørser.

Har sett de jeg også.. mange av de har et måneformet arr i pannen..

 

Trugetur skrev (46 minutter siden):

Jeg regnet før kjøpet med om at Sako kanskje har greie på dette her og har produsert originalskjefte til TRG i flere tiår med god ergonomi

 

Fungerer det .. ikke forandre det.. som @M67 nevner ovenfor.. så har TRG 42/22 vært mer eller mindre uforandret siden 1989.. TRG22/42A1 er jo en direkte konsekvens av evolusjonen og en forbedringsprosess av den gamle traveren..

 

Men det viktigste er nå å komme i gang med å skyte.. du vil fort oppdage at 338LM ikke er "lett" å skyte med og en får svært få framskritt gratis.. men det viktigste er å ikke gi opp.. det tar lenger tid å beherske rekylen på en god måte.. skytterfeil blir veldig tydelig.. og det vil være fort gjort å tenke at dette tar for lang tid.. men om du krummer nakken og fortsetter så vil resultatene komme.. samlingene vil krympe.. muskel hukommelsen vil etablere seg.. pust.. avtrekk vil forbedre seg og en vil oppdage at små ting som mengde luft i lungene vil påvirke treffpunktet og dermed samlingen.. men når en har sortert alt.. når en behersker 338LM.. ja da er det gøy.. og en kan smilende for seg selv konkludere at min 338LM ikke ble en "skapvarmer" som havnet på finn.no med 30 skudd i loggen.. ikke bli en del av den statistikken.. for den er faktisk den dominerende skjebnen til mange 338LM kreasjoner..

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Grovt sett ser jeg ingen ergonomiske forskjeller når det gjelder vinkel og form på pistolgrepet, kolbe og løpslinjen i forhold til kolben som rekylen går gjennom. Det vanlige TRG skjeftet har også de samme kolbejusteringene, men bare med et noe mer tungvint opplegg som krever verktøy og skimmere til forhøying.

 

EEA83919-DBB0-4C21-BF93-45C3D689E46C.jpeg.b553cd87e0b62469488cc7ec9ffe31d9.jpegD5140893-3F2F-4A12-8EE8-2AD35818D09E.png.2aa4a44eb3d3f241946e06e5fe32d274.png9EA54453-FD58-46CB-B623-39BB944730BA.jpeg.72eedb3679dd2dafe2ab5c45a2b2245c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (36 minutter siden):

Grovt sett ser jeg ingen ergonomiske forskjeller når det gjelder vinkel og form på pistolgrepet, kolbe og løpslinjen i forhold til kolben som rekylen går gjennom. Det vanlige TRG skjeftet har også de samme kolbejusteringene, men bare med et noe mer tungvint opplegg som krever verktøy og skimmere til forhøying.


De ergonomiske forskjellene er der i stort mon.. kjernelinjen er radikalt annerledes.. rekyl opptaket er markant forskjellig.. skyt litt så får du se.. 

 

å prøve å få forståelse av hvordan en rifle er å skyte med via bilder… hvorfor bruke bilder fra nett..når du har en i skapet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (16 timer siden):

kjernelinjen er radikalt annerledes

Fordi jeg følger med å ønsker lære mer om dette, kan ikke en av dere som kan dette temaet tegne litt på det bildet over og forklare oss, for dette skjønner jeg ikke. Blir for dyr læring om jeg må kjøpe disse våpnene for å forstå 🤑

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Trugetur said:

Grovt sett ser jeg ingen ergonomiske forskjeller

Det har nå aldri slått meg at noen av "TRGene" har vært spesielt ergonomisk. De er jo laget for å brukes til noe helt annet enn konkurranseskyting hvor de skal være en "forlengelse av kroppen" med ultimat balanse. Problemet med den gamle versjonen av TRG er det korte forskjeftet og en alt for skarp kolbekam, og som @Sunnmøring antagelig sier, er den er tung utenfor senterlinjen. Alt det der er en dårlig deal når man skal håndtere noe med litt tyngere rekyl. Jeg synes den er som pest å skyte med i 338 LM. M10 har jeg ikke prøvd i 338 LM, bare i 308,  så jeg kan egentlig ikke uttale meg så mye om følelsen, men den har mye vekt og metall rundt pipa så den blir jo mere tung rundt kjernelinja foran kassa der den trengs. Den har også noe lengre forskjefte, så da havner tofoten litt lengre frem. Det er jo også et pluss for tung rekyl. 

 

Det er fult mulig å bygge 338LM rifler som er helt uproblematisk å skyte med i vektklassen til M10 om man bare legger massen i kjernelinja til løpet og får til et langt og stivt nok forskjefte til tofoten. Forskjefte er kanskje det største problemet siden de aller fleste "stokkene/chassis" blir myk rundt fronten av låsekassa av forskjellige grunner. Skal forsjefte ha den lengden som trengs etter mitt syn, så krever det et godt gjennomtenkt "design" for å oppnå stivheten som trengs. Pussig nok er det få som får til dette. "Remington systemer" er kanskje værst på området siden de alle skal ha enorme hull for plass til låsekassa sin rekylklakk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kjernelinjen i forhold til kolben ser lik ut på alle de 3 riflene over utifra bildene, men vekten av chassis framme rundt løpet gjør nok sikkert at A1 og M10 vipper mindre opp, i tillegg til at den større egenvekten til disse to demper rekylen enda litt til.

 

Nå har jeg ennå ikke skutt med min TRG, men ble ganske sugen på original chassis utgaven. Ville det vil være mulig å sende inn en vanlig TRG til Sako for å oppgradere til A1, og lurer da om pris på dette? Regner med at sluttstykket også må byttes for å passe gjennom lukket foldekolbe.

 

Jakt & Friluft har nå forresten en kun prøveskutt av ansatt TRG-22 A1 til kr. 58.000.- på Finn.no til salgs. Disse koster vanligvis rundt 85k. hos Schou sin listepris.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Skyt nå for all del med den ei stund først. Og prøv andre folk sine A1, M10, AIAXer, PGMer, MRAD og whatnot folk har. Skyt og skaff erfaring istedet for å bruke tida på å overtenke.
Mens du har diskutert dette med deg selv og andre har noen skutt flere tusen skudd med mange ulike rifler, på alle tenkelige og utenkelige hold. Det er et svært mye bedre grunnlag for å ta avgjørelser, i tillegg til at det er gøy, og en får trening.

 

271548400_608705180231411_6245918597527676232_n.jpg.0fe4ccd5d935a45c0f631251a6ad5e34.jpg

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@M67 Kjempeflott bilde!

 

Jeg blir nok ikke så altfor fort fristet til fancy skjefter og greier, da min TRG-en av de aller populæreste i form og utførelse- til nå har vært på markedet i mange tiår uten en eneste forandring inntil chassis på langholdsbørser ble kult fra og med år 2010. Jeg skal etterhvert smykke min TRG-42 med en S&B PMII MSR retikkel+Harris 6-9“S-BRM tofot og ikke minst en god rekylbrems. I mellomtiden skal DFS gi meg oppstramming i kunnskap.😊

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (1 time siden):

da min TRG-en av de aller populæreste i form og utførelse- til nå har vært på markedet i mange tiår uten en eneste forandring inntil chassis på langholdsbørser ble kult fra og med år 2010.


Dagen VW Golf anno 2022 er veldig mye bedre å kjøre enn samme modell var i 1989..  Evolusjon kalles det.. 

 

chassis rifler ble i ikke bare "populært" over natten..  det var et design som "tvang" seg fram med tanke innfesting/implementering av stadig nye komponenter på den militære våpen plattformen..

i tillegg så gå chassis helt andre muligheter til ergonomiske tilpasninger enn det en stokk klarte..

 

Hadde ikke hoved markedet / kundene til SAKO (militær og Politi) krevd at endringer måtte til for at TRG 42/22 fortsatt skulle være et alternativ som ville bli vurdert hadde.. så hadde de nok ikke gjort noe som helst.. produktutvikling koster penger.. endring av/nye maskiner koster..så dette er ikke noe de gjør frivillig.. men noe de må gjøre for å «spise kirsebær med de store»

 

Å argumentere så hardt for at ergonomien er god nok..uten å ha skutt med riflen er for meg… tja hva skal jeg si! Og når de fleste som har kommentert ..og som har 100/1000 vis av skudd bak plattformen som du hevder er god nok..sier det stikk motsatte ..og du fremdeles vender det døve øret til..er til tider hysterisk komisk..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at plattformen ikke er optimal og får her mange råd og gode innlegg, dog blir jeg frarådet om å montere chassis uten å ha prøvd rifla ti tusen skudd før jeg selv skal vurdere det samme andre allerede har gjort. Vurderinger om hva som er bra og fungerer godt uten at man selv har prøvd, kan også komme i hva som har bestått på markedet over en lang tid. Derfor regner jeg med at den subjektive opplevelsen på det vanlige TRG skjeftet allikevel kan være forskjellig mot god.

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (31 minutter siden):

dog blir jeg frarådet om å montere chassis uten å ha prøvd rifla ti tusen skudd før

Et chassi koster 17-20 000. Det er ei dyr oppgradering på ei rifle som står i skapet.

Jeg kjøpte chassiet, og kanskje rykker jeg en plass oppover resultatlista pga det, kanskje ikke. 
Har man begrenset med midler, noe de fleste har, så må en vurdere hvor de pengene en bruker gir en mest glede. Det er slett ikke sikkert at et chassi er greia for akkurat deg, noen liker det ene, andre det andre. Kanskje vil du ha mer nytte av de 20 000 et annet sted - du får faktisk forbausende få 338LM-patroner for 20 000. Jeg kjøpte nettopp 400 kuler, 5000,- akkurat… + krutt, hylser til 33,- for stykket.

Uansett trenger du ikke skyte 10 000 skudd, verken før du bestemmer deg eller etter. Ofte gjør man små forandringer underveis, du vil flytte kolbekappe og kinnstøtte, kikkert fram eller bak? Det fins «billige» og rett så bra adaptere med ARCA eller picatinny- spor, som forlenger fortreet, legger på litt vekt, og forbedrer skyteopplevelsen en del. Jeg har en slik til originalstokken, og det fungerte utmerket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også som @M67at det er vanskelig å bare kjøpe seg til rett preferanse basert på hva andre mener og synes. Ofte er det slik at man selv kommer med en kropp som kanskje ikke er helt lik alle andre sin 😉? Det er også noen subjektiv preferanser som kommer til uttrykk når rekylen øker. Også er det slik at noen tåler rekyl bra, andre ikke. Jeg har nå ganske mange preferanser på hvordan jeg vil ha vekt, utforming, balanse og en hel del andre ting på ei rifle. Det er heller ikke likt for ei rifle i 223 kontra 338. Eller om rifla skal skytes med liggende eller være mere dynamisk.  Det som stort sett har gått igjen for meg er at jeg ikke helt finner det jeg vil ha i butikken. Så da er det custom over hele fjøla da😑


Men uansett så har jeg jo som alle andre starta med fabrikk rifler rett ut av eska og over veldig lang tid bygd meg den erfaringen som gjør at jeg vet hva jeg vil ha.

I dag virker det som om alle tror at de må ha det nyeste og mest fancy chassiset på markede. I mine øyne er stort sett majoriteten av chassis søppel som selges til prisen av gull. Ergonomisk så suger nesten alle chassisene jeg har prøvd. Men jeg har selvfølgelig ikke prøvd alle😉. Slik jeg ser det så tuller bortimot alle rundt med «former» som ikke er særlig godt egnet for boltrifler etter mitt skjønn. Den «orginale riflestokker» er utrolig undervurdert på veldig mange måter. Og nå som man har mye ny teknologi og ikke trenger å bygge stokker i treverk, så er det uendelig med muligheter for å manipulere form, justerbarhet, balanse og alle andre faktorer som leder til noe veldig riktig med tanke på best mulig rekylopptak og den ultimate kontrollerbare «skytefølelsen».
 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg bestemte meg for å investere kun i ren OEM utstyr for å gjøre min TRG noe tyngre, i tillegg til å få omtrentlig samme ergonomi og balanse som TRG A1 og M10. Ønsker ingen 3 parts chassis, da den etter min smak kun skal være i original „production“ når den først er i en standard TRG utførelse.

 

Denne kolben får en standard TRG 42 green phosphor i .338 til å gå opp 830 gram i vekt dvs. fra 5.3 kg til 6.13 kg. TRG 42 A1 i .338 ligger på 6.0 kg, og TRG M10 i .338 6.5 kg.
 

I denne linken kan det beregnes mellom „SAKO TRG-42 STD ITRS““, og „SAKO TRG-42 FS ITRS“ om at forskjellen fra standard kolbe til foldekolbe utgjør 830 gram.

 

Tilleggsutstyret er helt fersk nyprodusert fra Sako, og har etter prisstigninger til TRG sine produkter en svimlende prislapp på 30k altså det feks. en Tikka T3x A1 ville koste.


 

D142CFBB-BD04-45A9-9911-F9B0207ADF48.jpeg.958c25b41d0f1aed3f9f3735ec00ddee.jpeg

 

09A41222-0DD3-4B67-A51B-500107ACFDD6.jpeg.00167c96b70da0f3a4c0279f2c6f07c8.jpeg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da rifla hovedsaklig skal brukes til storvilt, så har jeg ikke studert meg så mye til presisjonen så lenge jaktammo’n holder seg innafor 30 cm på elgskiva ved  DFS oppskytninger. Langhold har jeg ikke begynt med enda, så derfor kommer foldekolben og andre ting etterhvert. Skal benytte TRG precision kompatibel med Sako Ballistics App, når langhold er på planen. Ønsker ikke å lade selv, da alt er gjort ferdig med denne precision ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Takk, forskjellen til TRG A1 og M10 er at den foldes mot venstre, slik at sluttstykket fullt kan betjenes dvs. sammenfoldet feks. ved ettersøk på skadet vilt i tett skog. Men jeg er ikke sikker om det er lov å avlive storvilt med nakkeskudd uten å skuldre rifla med kolben.

Link to comment
Share on other sites

De fleste foretrekker kolber som foldes over ladearmen, de er gjerne flere cm tynnere når klemt mellom en sekk og ryggen... 

 

Det fins ingen lov som sier noe om hvordan du må holde våpenet når du skyter, men jeg må si at om skogen er så tett at du må folde inn stokken på rifla for å komme fram, så spørs det vel om du kommer fram i det hele tatt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (6 timer siden):

Da rifla hovedsaklig skal brukes til storvilt, så har jeg ikke studert meg så mye til presisjonen så lenge jaktammo’n holder seg innafor 30 cm på elgskiva ved  DFS oppskytninger. Langhold har jeg ikke begynt med enda, så derfor kommer foldekolben og andre ting etterhvert. Skal benytte TRG precision kompatibel med Sako Ballistics App, når langhold er på planen. Ønsker ikke å lade selv, da alt er gjort ferdig med denne precision ammunisjonen.

 Helt enig,  det viktig å ikke klusse til noe med hjemmelading og tull når man allerede har precision ammunisjon og Sako Ballistics app og klarer å holde seg innafor 30cm på elgskiva. 🤔

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 time siden):

holde seg innafor 30cm på elgskiva.

🤔 Vi har et stativ på 500m, tror jeg skal hive opp ei elgskive og se om jeg holder 30cm.

 

Trugetur skrev (1 time siden):

refinement med TRG precision kommer etterhvert…

Litt spennende det der, vi har ikke sett mye kjøpeammunisjon som virkelig er presis på langholdene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (9 timer siden):

Sako Ballistics App


Blir ikke mye hjelp å finne i Ballistiske app’er når ammunisjon..rifle og skytter sprer 30 cm på elg skiva på 100m.. hva skal du skru når du skal ut på feks 500 m når børsa..ammunisjon..skytter ikke er bedre? 

 

Trugetur skrev (6 timer siden):

forskjellen til TRG A1 og M10 er at den foldes mot venstre, slik at sluttstykket fullt kan betjenes dvs. sammenfoldet feks. ved ettersøk på skadet vilt i tett skog. Men jeg er ikke sikker om det er lov å avlive storvilt med nakkeskudd uten å skuldre rifla med kolben.


Hehe.. sikkert en fordel å kunne avlive viltet fra hofta🧐.. når en skal fly rundt i skogen med tyngst mulig børse.. (armene er sikkert blitt så lange av å dra på alt børse stasjet at det kan bli krevende å få den opp)🙈

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har ikke sagt at jeg sprer 30cm på 100 meter til oppskytning og bruker TRG precision ammo med app til det. Leser man innlegget mitt over riktig uten å snu det rundt, da står det om noe man gjør først, så deretter til noe videre med langhold.
 

Så å si er en M10 litt tyngre å dra til jakta enn TRG 42😁

Link to comment
Share on other sites

Kun skummet gjennom, men;

Har (uerfaren)trådstarter kjøpt en TRG i 338lp til 50k, kostet på den en ekstra tung foldestokk til 30k, med formål om å skyte blink og jakte elg på 100m?

Er rimelig sikker på at dette er årets trollepost, og samtlige har bitt på 😂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Trugetur said:

må man jo starte et sted med langhold.

Jeg vet ikke helt hva som er et pedagogisk svar på det, men jeg ville jo ha starta med noe helt annet. Det er vel en aldri så liten gjenganger at mange gjør «langhold» unødvendig vanskelig for seg selv. Det du har skaffet deg er vel egentlig utstyr for viderekomne som etter en lengre prosess har gjort seg opp en mening med hva som kanskje fungerer for de, og som derav selvfølgelig har masse erfaring med å skyte langt fra før.

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (1 time siden):

Så å si er en M10 litt tyngre å dra til jakta enn TRG 42😁


Nå har jeg aldri hevdet at M10 er spesielt egnet til jakt (det samme gjelder TRG42).. den er i hvertfall den riflen jeg eier som er minst egnet til bevegelig jakt.. hadde jaktformen min vært av nevnte art (samt hold på pluss minus 100m) så hadde jeg heller valgt en M98 med jernsikter (selv om jeg ikke eier en) En Tikka T3 hadde hadde vært "lysår" mere riktig  valg.. 

 

@Trugetur ikke misforstå meg.. kos deg med børsen.. skap noen gode "Facebook" øyeblikk.. få noen "likes" og "thumbs up" føl at du lever og at pengene var vel anvendt..

 

Nå når børsen har blitt "optimalisert" og "riktig" i dine øyne.. så gleder jeg meg til å se resultatene på papp.. regner meg at posten her i framtiden hyppig blir "oppdatert" med bilder av blinker.. og felt vilt..

 

Trugetur skrev (12 timer siden):

Skal benytte TRG precision


De 30K som du brukte på bak stokken.. blir for småtteri å regne om du skal kjøpe all den ammunisjonen som skal til for å bli en flink skytter .. 

Link to comment
Share on other sites

@Sunnmøring den er grei, og jeg må da tåle litt andres meninger. Tråden ble startet med et lite spm. om rail på en TRG A1, og deretter er det noen brukernes innlegg som vel har formet og gestaltet den. Uansett kvittet jeg meg med min hele tidligere „garderobe“ av den grunn om at de ikke brukes, til fordel å heller optimalisere kvalitet med dyrere jakvåpen og utstyr i minimalistisk stil. Dermed ble det en TRG til allround bruk da langhold er planen, men jeg ser også at jeg trenger et mindre kaliber til smãvilt. Inntil tiden for dette er inne til behov dvs. toppjakta, så bruker jeg .338‘n så godt jeg kan uten å hamstre inn 8 jaktvåpen for kun å la de stå til kos. Dette hadde vært episkt.😄

 

Jeg skal poste litt pappskiver etterhvert når langhold er inne hos meg som proff, men å legge inn skutt vilt på sosiale medier og posteringer med utstyr har jeg ingen sans for. Vet om en ivrig kvinnelig kollega som fikk seg dyrevernsaktivister på nakken av den grunn.🙄


PS. Jeg kommer da billigere ut med denne ene rifla, enn andre som har en garderobe til 800k.

 

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (12 timer siden):

Jeg skal poste litt pappskiver etterhvert når langhold er inne hos meg som proff,


Da blir det få blinker å vise (om noen som helst).. om du må bli "proff" før en viser noe.. når er en proff? Er det etter 1000..5000 (første pipe byttet)..10 000..20 000..100 000 skudd?
 

jeg skyter pluss minus 5-8000 sentertente skudd pr år.. pluss 5-10 000 skudd med 22LR..  anser ikke meg selv som "proff" ennå.. dårlige avtrekk..dårlig rekylopptak kan fremdeles forekomme.. spesielt etter litt fravær fra skyting.. forskjellen er at jeg vet når jeg har gjort de..og hvorfor jeg gjorde det.. og kan gjøre noe med det..

 

problemet ditt (eller utfordringen din) er at du satt ut kurs mot den aller bratteste "motbakken" med tanke på å lykkes..  dyr ammunisjon (om du er så heldig at du får ferdig ladd 338LM skudd til 60 kr pr stk... så er kosten på 500 skudd 30 000 kr..) om du skyter ferdig rullet 6,5x55 eller 308w så får du pluss minus 2800 skudd for samme summen.. 

 

En rifle som langt i fra er "optimal" i forhold til kaliberet.. selv med bakstokk til 30K..

Når du bommer.. hvordan vet grunnet til bommen? Var det dårlig rekylopptak..ulik mengde luft i lungene..dårlig avtrekk.. for hardt/løst grep.. for hard/løs kinnkontakt.. dro du riflen inn i skulderen din..eller gikk du inn i riflen med skulderen.. ligger du riktig/feil bak riflen.. hadde du kolbekappen for høyt/lavt i skulderen…osv..osv.. problemet ditt blir at det vil bli et sammensurium av alle overnevnte faktorer.. men utfordringen din blir å analysere det pga alt drukner i mye bevegelse i riflen pga rekyl.. 

 

om du skal bli " proff" før du deler/får mulighet til å lære/få tilbakemelding på feilene du gjør så tviler jeg på at vi noensinne får sett en blink fra deg..

 

Du skal ha kudos for at du har "dum" /overmodig nok til å ta fatt på den reisen du beskriver.. de 700k du påstår du "sparer" pga kun ha en rifle.. går nok i ammunisjon 😉  (med den riflen er det "bare" 11K skudd, og to piper)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen fast kurs til langhold. Dette er på sikt, og jeg hadde simpelthen bare lyst på en TRG da den selges som et jaktvåpen til jaktformål. Det er mange jegere som bruker TRG til storvilt i .338 uten å drive med langhold. Finnes vel Blaser rifler som er enda dyrere med kostbar ammo. Hadde det vært bedre om jeg kjøpte en sånn? Kan ikke se at jeg har gjort noe galt her.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (1 time siden):

Det er en litt artig mentalitet at du «sparer 700 000kr»🤣

 

Det er mulig det er artig. Men det er jo sant...

 

Sunnmøring skrev (39 minutter siden):

 

En rifle som langt i fra er "optimal" i forhold til kaliberet.. selv med bakstokk til 30K.

Er en TRG42 så uoptimal? Den er et kompromiss mellom vekt og skytbarhet, og faktisk bærbar. Det gjør den litt mer "opplevelsesrik" å skyte, men noe uoverkommelig problem er det da ikke?

 

Sunnmøring skrev (39 minutter siden):

 dyr ammunisjon (om du er så heldig at du får ferdig ladd 338LM skudd til 60 kr pr stk

Regn med det dobbelte. Altså ti ganger dyrere enn 6.5x55.  Hornady Match 338 Lapua Mag 285 Gr Eld Match (jaktogfriluft.no)

 

Jeg og jentungen hadde en litt lang treningsdag i dag, vi skjøt ca 200 skudd til sammen, litt PRS-øvelser, litt grupper på 500m, og litt for mye på 1000m til slutt, det var noget vanskelig i lit for vekslende vind - og en 40cm gong litt for liten. Med Hornady-ammoen over hadde det vært litt penger. Hjemmeladd 6mm er ikke ille. Men dyrt nok.

 

Trugetur skrev (20 minutter siden):

Jeg har ingen fast kurs til langhold. Dette er på sikt, og jeg hadde simpelthen bare lyst på en TRG da den selges som et jaktvåpen til jaktformål. Det er mange jegere som bruker TRG til storvilt i .338 uten å drive med langhold. Finnes vel Blaser rifler som er enda dyrere med kostbar ammo. Kan ikke se at jeg har gjort noe galt her.

Du er bare litt utradisjonell, og jeg kan heller ikke se problemet. Du nevnte langhold, og så tok vi av... Alle som har drevet litt aktivt med langhold har sett dusinvis av folk som har kjøpt seg 338LM, fordi det er det beste til langhold - og kanskje det verste for å lære å skyte - men det tenkte de ikke på, eller at det beste til langhold - det er å kunne skyte.

Så jeg for eksempel, har sett et utall personer komme på banen igjen og igjen, for å bomme og bomme, noen med dyr kjøpeammo, andre skulle jo også lære seg å lade, på 338LM (som burde gå fint). alle jeg vet som som begynte med 338LM gikk lei.

De som var skyttere fra før, og kjøpte 338 for å "rekke lenger" - de fleste solgte igjen, eller selger ennå, ikke tid, dyrt, blir brukt lite. Noen er blitt så gamle at de har råd til både de 800k i våpengarderoben og ei ny LR rifle istedenfor 338 de solgte - og tiden til å bruke dem nok til å rettferdiggjøre. Og oppdager på nytt hvor vanskelig det er å skyte med. Men det går an å lære seg. Null problem.

 

Uansett, 

Trugetur skrev (20 minutter siden):

Jeg har ingen fast kurs til langhold.

Om du har lyst til å teste rifla di på langt hold, og er innafor akseptabel avstand til Sørlandet, så send meg en PM.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2023 at 7:59 AM, Trugetur said:

PS. Jeg kommer da billigere ut med denne ene rifla, enn andre som har en garderobe til 800k.

 

12 hours ago, vsmeen said:

Det er en litt artig mentalitet at du «sparer 700 000kr»🤣

 

10 hours ago, M67 said:

Det er mulig det er artig. Men det er jo sant...

Nå vet jeg ikke hvilken omgangskrets dere har, men jeg kjenner ingen som har en garderobe til 800k. Selvfølgelig finnes det en og annen som har, og kanskje til og med de som har en rifle/hagle til 800k eller mere, men det er da ikke normalen blandet den gjengse skytter som kommer på banen.

Det er fult mulig å ha en full garderobe uten at hvert våpen koster 100k per stk. De som har full garderobe har jo ofte holdt på en stund eller et liv med jakt og skyting. Det er ingen 18 åringer som går i butikken og kjøper 6 rifler og 2 hagler fordi de plutselig kan ha våpen til jakt. Ser jeg på med selv, så har jeg gradvis kjøpt og byttet ut våpen som var for dårlig eller ikke passet til bruken over flere 10 år. Den dyreste enkeltkomponenter jeg har kjøpt kostet da heller ikke mere enn litt over 30k, det samme som foldekolben til TRGen, og det er ei hagle. Nå vet jeg jo at prisene har gått i taket siden da, men likevel…

Poenget mitt er nå at det er ikke så mange som kommer på banen med ei rifle hvor jeg umiddelbart ser at den består av 100k. Det er unntaksvis, også blandet de som virkelig skyter og er på utstyrsjaget.

 

Nå mista jeg kanskje sporet helt, men det jeg egentlig skulle frem til er at det er forskjell på og kjøpe kvalitet og overprisede produkter. TRG er virkelig i kategorien overpriset om noen spør meg.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker han har gjort sitt valg. Det er vel sagt opp og ned i mente at det ikke er et optimalt valg.

Men noen vil lære av å erfare selv, mens andre plukker opp lærdom av andre.

 

Håper du blir fornøyd, men lurt å øve på skytestillinger du skal bruke. Er forskjell fra å skyte liggende med tofot på banen, kontra en improvisert stilling på post mot et levende dyr. Spesielt med en rifle hvor en fort kan få dårlige vaner pga kraftig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker han har gjort sitt valg. Det er vel sagt opp og ned i mente at det ikke er et optimalt valg

Det kan du si, men det er nå ei kvalitetsrifle, som virker, er presis, og nok holder seg godt i verdi. Vi har sett bra mye dummere prosjekter her inne. Jeg har vel et par selv...

 

gordonsetter81 skrev (12 minutter siden):

Er forskjell fra å skyte liggende med tofot på banen, kontra en improvisert stilling på post mot et levende dyr. Spesielt med en rifle hvor en fort kan få dårlige vaner pga kraftig rekyl.

Det er faktisk fullt mulig å skyte med 338, på tross av alle formaningene vi kommer med. Det er nok ikke det beste (det er kanskje noe av det verste) for en nybegynner, men det er fullt mulig å skyte med 338 og overleve, og faktisk å treffe også...

 

 

 

@Bly

Si at du tar en litt over gjennomsnitts sportsskytter og jeger. Som kanskje har et par unger. Gjengen jakter, og skyter i DFS, PRS, og bittelitt dynamisk.

 

Dette er 230k..

IMG_2048(2).jpeg.37737fd49e5d490f0c699930e88de2b0.jpeg

 

Da har man fort:

- 4 Sauere. 80k

- 2 Fullblods PRS-rifler 200k

- 1 TRG42 fordi den er kul og man liker den 70k med sikte på

- 1 AIAW fordi den er kul, 90k med sikte på

- 22LR PRS og mororifle, 30k

- 1 IPSC standardpistol, CZ75TS, 30k

- IPSC rifle, JP5, 80k m / sikte

- PCC, SIG MPX m/ sikte, 60k

- S&W m29 fordi man må ha en revolver 10k

- 3 "vanlige jaktrifler" til ulikt bruk m/ sikter 120k

- 2 gode hagler, 50k

- diverse gammel skit som man aldri bruker, 30k?
- ekstra magasiner og piper til konkurransevåpen 50k

- diverse annet utstyr (en PRS-bag er 2k og en tofot 9)

 

Det blir for penger av sånt. Dette ikke gjennomsnittsjegeren, men jeg kjenner da mer enn et par i denne kategorien. Noen bruker våpnene mye, noen er gode, andre skyter ikke så mye. Noen har ennå dyrere jaktvåpen, osv.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Da har man fort:

- 4 Sauere. 80k

- 2 Fullblods PRS-rifler 200k

- 1 TRG42 fordi den er kul og man liker den 70k med sikte på

- 1 AIAW fordi den er kul, 90k med sikte på

- 22LR PRS og mororifle, 30k

- 1 IPSC standardpistol, CZ75TS, 30k

- IPSC rifle, JP5, 80k m / sikte

- PCC, SIG MPX m/ sikte, 60k

- S&W m29 fordi man må ha en revolver 10k

- 3 "vanlige jaktrifler" til ulikt bruk m/ sikter 120k

- 2 gode hagler, 50k

- diverse gammel skit som man aldri bruker, 30k?
- ekstra magasiner og piper til konkurransevåpen 50k

- diverse annet utstyr (en PRS-bag er 2k og en tofot 9)

Mulig jeg også skulle fått fruen interessert i skyting xD. Ser for meg diskusjonen, når halve årslønna gikk ut ruta på utstyr 😅.

@Trugetur Hvilken kikkert bruker du og har du fått testet rifla etter montering av ny bakstokk? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Du går ikke mye på PRS-stevner forstår jeg.

Nei, men jeg har vært, og selv om det er mye bling der så går ikke folk flest på jakt med de riflene.

3 hours ago, M67 said:

Dette ikke gjennomsnittsjegeren,

Du sier det jo selv. Det er lite gjennomsnitt over den listen, og det er mye der som ikke hører til noen jaktgarderobe. Men selvfølgelig blir det penger av alt man skaffer seg. Jeg ville kanskje sagt at det som er brukende til jakt i lista er mere gjennomsnittlig. 
 

3 hours ago, M67 said:

Dette er 230k..

IMG_2048(2).jpeg.37737fd49e5d490f0c699930e88de2b0.jpeg

Også står det litt småtrist Leupold på toppen?? 
Jeg hadde følt meg ekstremt lurt om jeg hadde betalt 230k for de to riflene. Da måtte vektene komme i gull eller noe sånt 😁.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (30 minutter siden):

Også står det litt småtrist Leupold på toppen?? 
Jeg hadde følt meg ekstremt lurt om jeg hadde betalt 230k for de to riflene. Da måtte vektene komme i gull eller noe sånt

Riflene er ikke mine.

Jeg har ikke brukt de Leupoldene nok til å ha en mening, utover at de er "bra". Jeg har ikke lyst til å kalle dem "småtriste", men har ikke sammenlignet side ved side med andre sikter.

De som har dem, sverger ved dem som om de var de siste i verden, og kan ikke fatte at jeg orker å bruke March, Schmidt & Bender, Swarovski og sånt skrot. Jeg fikk vel omtrent kjeft for å la jentungen bruke noe så simpelt som en Vortex Razor HD G2. Litt merkelig egentlig, siden de også er "amerikanske", og det er vel nesten det viktigste for noen ;)

 

De riflene der er toppen av "diminishing returns" -stigen i PRS-våpen. Du får nok "nesten like bra" for rundt halvparten. Men ikke helt "der". Forskjellene er uansett som regel bak våpenet.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, M67 said:

Litt merkelig egentlig, siden de også er "amerikanske", og det er vel nesten det viktigste for noen ;)

Jeg var nå og småPMSa litt i går, og jeg klarer meg helt fint med Tysk og «heimkokt» karbon.

651BCC9E-06B7-4480-8A3B-A6CF23BDBE74.jpeg

99DA05CA-FB6B-463F-B34A-5C3418656654.jpegDer jeg gjør det dårlig har uansett ikke noe med rifla å gjøre. Det er tålmodigheten til å vente på tur og kulda som ødelegger i god kombinasjon med total mangel av konkurranseinstinkt. 
 

Amerikanerne er utrolig flink til å selge overpriset middelmådig utstyr og få folk til å tro at det er det eneste riktige. Jeg skjønner det ikke helt?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Det kan du si, men det er nå ei kvalitetsrifle, som virker, er presis, og nok holder seg godt i verdi. Vi har sett bra mye dummere prosjekter her inne. Jeg har vel et par selv...

 

Det er faktisk fullt mulig å skyte med 338, på tross av alle formaningene vi kommer med. Det er nok ikke det beste (det er kanskje noe av det verste) for en nybegynner, men det er fullt mulig å skyte med 338 og overleve, og faktisk å treffe også...

 

 

 

@Bly

Si at du tar en litt over gjennomsnitts sportsskytter og jeger. Som kanskje har et par unger. Gjengen jakter, og skyter i DFS, PRS, og bittelitt dynamisk.

 

Dette er 230k..

IMG_2048(2).jpeg.37737fd49e5d490f0c699930e88de2b0.jpeg

 

Da har man fort:

- 4 Sauere. 80k

- 2 Fullblods PRS-rifler 200k

- 1 TRG42 fordi den er kul og man liker den 70k med sikte på

- 1 AIAW fordi den er kul, 90k med sikte på

- 22LR PRS og mororifle, 30k

- 1 IPSC standardpistol, CZ75TS, 30k

- IPSC rifle, JP5, 80k m / sikte

- PCC, SIG MPX m/ sikte, 60k

- S&W m29 fordi man må ha en revolver 10k

- 3 "vanlige jaktrifler" til ulikt bruk m/ sikter 120k

- 2 gode hagler, 50k

- diverse gammel skit som man aldri bruker, 30k?
- ekstra magasiner og piper til konkurransevåpen 50k

- diverse annet utstyr (en PRS-bag er 2k og en tofot 9)

 

Det blir for penger av sånt. Dette ikke gjennomsnittsjegeren, men jeg kjenner da mer enn et par i denne kategorien. Noen bruker våpnene mye, noen er gode, andre skyter ikke så mye. Noen har ennå dyrere jaktvåpen, osv.

 

K

 

Jeg tror reaksjonene på kostnadene kommer fordi rifle tradisjonelt har vært fattigmannssporten innen skyting. Jeg har en kompis, gammel norgesmester i skeet, som i veteranklassen i 2022 brukte 2 stk Beretta SO5 ( må ha backup..) og en DT11. Ingen i det miljøet leer på øyelokket av det. Hvis Trugetur har råd til en TRG i 338LM med ekstra foldestokk har han sikkert også råd til å anskaffe noe som er enklere å skyte med nå den tid kommer. Tut og kjør Trugetur! Og kjøp deg en TRG til i 308.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Amerikanerne er utrolig flink til å selge overpriset middelmådig utstyr og få folk til å tro at det er det eneste riktige. Jeg skjønner det ikke helt?

Det er de, men husk to ting akkurat her. De fleste har ikke din kompetanse til å lage ting selv - og hvem andre lager PRS-utstyr?

 

Torf skrev (45 minutter siden):

fattigmannssporten innen skyting

Selv DFS-skyting er jo akselerert over alle støvleskaft om en skal være konkurransedyktig. 
Rifle rundt 25k, rein & hanske 1.5, dress, minimum 10-12k (ja det fins billigere, men de blir filler med en gang og er antakelig dyrere i lengden), sko 3-4k, briller 6k, irisblender 3-4k, noen ekstra hullkorn, 1k ++

 

Kanskje er den rimeligste skytesporten nå dynamisk pistol? Man skyter i det man har på ellers, og man har belte og hylster til 3-4k, pistol til 20 og et par ekstra magasiner, så er man igrunnen konkurransedyktig. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...