Jump to content

Plyndring av krabbeteiner


tussehaugen

Recommended Posts

Får alltid bra med krabbe på vår og høst, i juli mnd. er det sjelden fangst. 
Fikk i dag bekrefta at det er uvedkommende som stjeler krabber og det er årsaken til dårlig fangst i juli. Må ærleg talt seie  det er små verdier folk er villige til å gjere seg til kjeltring for… 

Trudde dette høyrte fortida til men neidå!
Mine teiner ligger aust i Arendal kommune.

Barberblad i teinetauet, eller finnast det andre gode råd?

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Må iverfall ikkje gjera det som blei nevnt, det er for grusomt. Då får dei heller berre stjela. Går det Ann og finna plassar det ikkje går så mange båtar, mindre synleg teinetau/blåsa. Du må jo finna dei sjølv då. Snakka med dei som gjer slikt og sei at dei heller kan få nokre krabbar viss du veit kven det er.  Men gjer det på ein hyggeleg måte, då blir dei muligeins ganske overraska, og eg vil tru dei sluttar. 

Link to comment
Share on other sites

Vi opplevde det samme et par ganger med kveiteline, mistenkelig lite fisk på noen av helgene, helt til faren til kompisen min observerte en båt som tok opp og satt ut igjen linen på natten. 

 

Det vi gjorde var rett og slett å flytte settet til et annet sted, problem løst. Men skal du ta noen på fersken er vel det beste å rigge seg til på land, hvis du setter nært nok. Med kikkert og kansje et kamera og forberedt på å sitte til det blir mørkt på kvelden og/eller til det lysner på morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Min løsning er å bruke lite synlige blåser. Har noen små, sjøgrønne, hardplast blåser med ca 10 cm diameter og bruker ofte disse. Jeg klarer å skrive med tusj alt som kreves for at teinen skal være lovlig, men det er ikke lett å få øye på disse på litt avstand. Jeg bruker ikke disse langt ute, for da kan jeg virkelig slite med å finne dem selv, men på teiner som settes nær land er det lettere å finne dem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har og dratt opp andre sine teiner av rein forveteskap når eg var ungdom. Tok ingen ting og slapp dei berre ut igjen. Einaste me gjorde var og hiva nokre gammle sko inni teina til ungdommskulelæraren våras, sjølv om han var eigentlig heilt ok.

 

Huskar at eg hadde satt makrellgarn i ungdommen dagen etter var det festa ganske mange tørrfisk på garnet. Det er sånt som folk synes er ustyrtelig morsomt på bygda.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det en bekjent av meg gjorde, han la seg på nærmeste brygge, når han så de kom så ropte han: jeg ser dere, så tok han hagla å skøyt ett par skudd ned i vannet rett foran brygga der han sto. 

 

Det hjalp en liten stund, men det er så mange idioter som er ute å kjører etter mørkets frembrudd, at det ikke nytter å passe på teinene noe mer. De er mye av grunnen til at jeg har slutta å fiske krabbe/hummer 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, fluefiskern said:

Det en bekjent av meg gjorde, han la seg på nærmeste brygge, når han så de kom så ropte han: jeg ser dere, så tok han hagla å skøyt ett par skudd ned i vannet rett foran brygga der han sto. 

 

Det hjalp en liten stund, men det er så mange idioter som er ute å kjører etter mørkets frembrudd, at det ikke nytter å passe på teinene noe mer. De er mye av grunnen til at jeg har slutta å fiske krabbe/hummer 

Vil tro det er større forbrytelse å true noen med skytevåpen enn å stjele fra en teine, så jeg vil nok ikke akkurat anbefale den fremgangsmåten...

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, fluefiskern said:

Man truer de vel ikke, hvis man ikke nevner børsja å kun skyter rett ned i vannet 2m forann deg selv ?  

Jo man gjør nok det. Se denne artikkelen hvor en kar blandt annet ble dømt for å skyte i luften. Om de i andre enden oppfatter det som truende og man har brukt et skytevåpen kan man slite om det blir anmeldt...

edit.. var litt unøyaktig den første kommentaren jeg hadde...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjell på en kriminell som er på ett LAR (lege assistert rus) kontor og oppfører seg truende å går ut å skyter i lufta, der kulene som kommer ned kan gjøre alvorlige skader 

 

Og en straighting med reint rulleblad som roper til noen tyver: jeg ser dere (når de stjeler), så sette ett par kontrollerte skudd redd ned i vannet forann seg selv. 

 

Glad jeg aldri kommer til og komme opp i noen av situasjonene selv. Men må innrømme at jeg flirer litt når jeg ser for meg reaksjonen til tjuvfiskerene. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, fluefiskern said:

Det er litt forskjell på en kriminell som er på ett LAR (lege assistert rus) kontor og oppfører seg truende å går ut å skyter i lufta, der kulene som kommer ned kan gjøre alvorlige skader 

 

Og en straighting med reint rulleblad som roper til noen tyver: jeg ser dere (når de stjeler), så sette ett par kontrollerte skudd redd ned i vannet forann seg selv. 

 

Glad jeg aldri kommer til og komme opp i noen av situasjonene selv. Men må innrømme at jeg flirer litt når jeg ser for meg reaksjonen til tjuvfiskerene. 

 

Siden jeg har noen titalls vekttall fra juridisk fakultet, så er jeg forholdsvis klar over at det er forskjell på slikt...

 

Min påstand er likevel bare, at det kan være en større forbrytelse (dvs at man får mer straff) ved å bruke et skytevåpen som kan bli oppfattet som truende, enn å stjele fra en krabbeteine...som kanskje ikke blir vurdert som mer enn et mindre tyveri (avhengig av hva man tar)

 

Er revnende likegyldig om man er straight og at man mener man ikke oppfører seg truende med skytevåpenet. Det som har noe å si, er om noen føler seg truet av det, og hvordan politiet og evt domstol vurderer det...

 

image.png.62d3d4e81c7bd49d8c3c1e5beb19c730.png

Edited by Erlendgb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal man dra en slik unnskyldning bør man helst kunne påvise den avlivede fuglen etterpå...

 

Slik historien først ble fortalt her er det ganske klart snakk om en straffbar trussel, som kan medføre både straff og tilbakekall av våpenkort med krav om avhending av samtlige våpen.

 

Plyndring av teiner er vel bare for mindre tyveri å regne, det man før kalte naskeri. "Skremmeskudd" med hagle er helt klart en truende handling, og er vesentlig mer alvorlig.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Men la oss ta eit anna etisk dilemma, som eg diskuterte med ein kollega. Dersom eg bevist kjøper tjuvagods er eg då noko betre enn den som «gjere jobben» alltså stjele?

Eg meinar nei, helaren er ikkje betre enn stelaren.

Men dette var ikkje han andre einig i sjølv om han overhode ikkje er typen til og gjera sånt noko, skjønar ikkje heilt korleis han tenker.

Link to comment
Share on other sites

Å stjele krabbe er lavmål, gjort av degenerte tullinger uten moral. 

Å vifte med hagle er tull, gjort av person funnet skikket til å inneha denne. 

 

Har selv blitt frastjålet nok krabbe, og har drømt om å putte ei diger brennmaneter ned i buksa på vedkommende, men er for glad i børsene/hobbyen min, til at jeg gidder å risikere inndragning ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Ruger #1 said:

 

Har selv blitt frastjålet *, og har drømt om å putte ei diger brennmaneter ned i buksa på vedkommende, men er for glad i børsene/hobbyen min, til at jeg gidder å risikere inndragning ;-)

Dette. Akkurat dette. Og enda verre blir det når Politiet er så overarbeidet og underbemannet at de henlegger gjentatte bedragerisaker med kjent gjerningsmann. Det klør i fingrene, men man vil ikke risikere å miste hobbyene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...