Jump to content

Magnetospeed vs «vanlig» kronograf


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
jeg har begynt å lade selv og ønsker å få hastigheten på ammunisjonen min. Både for å kontrollere ladedata og også for å kunne beregne ballistikk. Jeg ønsker noe som er pålitelig, kan brukes i «all slags» vær og ikke koste mer enn magnetospeed…

hva bruker dere? Hva er dere fornøyd med? Hva anbefaler dere?

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Blir jækla lei av de optiske som ikke fungerer i direkte sollys, ikke når det er mørk og må settes opp foran standplass, blir skutt til slutt. 
 

Kjøp Magnetospeed eller Labradar først som sist. Jeg begynte også med optisk, nøyaktig nok men generelt herk og prakk helt til jeg skjøt den.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Måle hastighet gjør de fleste kronografer..måle rett hastighet er noe helt annet.. 

Innenfor hva som er "praktisk" mulig økonomisk på hva jeg er villig er det kun LabRadar og Magnetospeed som måler farten nøyaktig.. eller nøyaktig nok for hva jeg krever av en kronograf..

Jeg har selv LabRadar og er fornøyd med den..(var vel en av de første i Norge som kjøpte LabRadar ..og den har fungert prikkfritt..

Hva de enkelte krever av "nøyaktighet"  for bli opp til de som skal handle.. men i min bok så blir en ikke så mye klokere av "ca" hastigheter.. 

 

Her ser du min i bruk..

49841FAA-673D-48C1-A883-200FDEFB83F8.jpeg.0eeeeab000976433389609e1b8109254.jpeg

 

her en oversikt over hvor nøyaktig LabRadar er i forhold til en "krongraf" til 1,5 mill..FD7C4A37-6742-4FAC-8392-C209CFF24C7E.jpeg.e95a9b3a8f26099920199d5d0421adb2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

har hatt Magnetospeed i ca 1 år nå, og angrer ikke et sekund, 

ikke no plynder med min hvertfall, enkel å sette opp og ufattelig enkel i bruk :)

den lagrer også hastighetene på et minnekort jeg setter i pc`en etterpå så laster jeg inn data fra kronografen til Gordons Reloading tool, helt genialt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde magnetospeed tidligere. Enkel og bruke og alt det der men syntes det var noe klatt ettersom jeg fikk treffpunktendringer med/uten magnetospeed påmontert. Måtte gjøre alt dobbelt opp. Først finne hastighet på ladninger, så presisjonstesting og fintuning og så til slutt teste hastighet igjen. Bruker nå en labradar.

Link to comment
Share on other sites

Labradar er nok det beste ja, men koster litt da. Er jo en del som kan gjøres for å hindre treffpunktforandringer ved bruk av Magnetospeed, med egnet feste til stokk funker det bra og blir ikke forstyrret av andre skyttere på standplass som man kan risikere med Labradar6BF14851-AC51-4657-9619-24BDA7282AB7.jpeg.15ef9df391e8db8a9612ed616b02c3d4.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt magnetospeed i noen år, og er fornøyd med den. Men jeg kombinerer ikke presisjonstest med kronografering.

 

Hvilken kronograf som er passende, avhenger jo av hvorfor man ønsker å kunne gjøre slike målinger.

 

Hvis man først og fremst vil ha en peiling på om ladningene er "innenfor", og disse skal brukes på normale "jegerprøvehold", er magnetospeed utmerket. Spesielt hvis du er henvist til å bruke skytebanen mens det er andre folk der.

 

Jeg har en rifle som gir uventet høye hastigheter (og etterhvert overtrykkstegn) godt innenfor oppgitte ladedata. Her hjelper kronografen meg med det som er min målsetting: å reprodusere ytelsene i fabrikkammunisjon uten tegn til overtrykk.

 

Jeg kunne forsåvidt godt tenke meg en labradar. Mulig det blir en slik når magnetospeed takker for seg, en gang. 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Elgjaeger said:

 blir ikke forstyrret av andre skyttere på standplass som man kan risikere med Labradar6BF14851-AC51-4657-9619-24BDA7282AB7.jpeg.15ef9df391e8db8a9612ed616b02c3d4.jpeg


Det er et poeng hvis man skyter med andre. Er litt styr med LabRadar også. Hvis en kun er interessert i å måle hastighet og skyter med andre så er nok magnetospeed det beste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, spindrift said:

 

Hvilken kronograf som er passende, avhenger jo av hvorfor man ønsker å kunne gjøre slike målinger.

 

Hvis man først og fremst vil ha en peiling på om ladningene er "innenfor", og disse skal brukes på normale "jegerprøvehold", er magnetospeed utmerket. 

 

Hva mener du med dette? Er ikke Magnetospeed nøyaktig eller god nok for å måle V0 til f.eks langhold?

Link to comment
Share on other sites

@Elgjaeger

Magnetospeed er nøyaktig nok til å måle V0 til Langhold.. men det er flere måter å bruke kronograf..

En kan feks bruke kronograf i lade utvikling der en leter etter hastighets noder i ladestigen som gir Lav ES.. om Magnetospeed er festet på pipen så vil den påvirke pipe svingningen og i så måte så kan en risikere at presisjon med/uten Magnetospeed på pipen kan være forskjellig.. der er LabRadar optimal.. om en kjøper feste for Magnetospeed som gjør at en ikke trenger å feste den i pipen så møter en ikke de samme utfordringene som en gjør om den er festet i pipen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker å bruke den til å teste ladinger. Min plan er å f.eks lage 5 forskjellige ladinger fra noe over min til noe under maks. Testskyter disse i benk for å sammenligne samlinger og hvor høyt lav jeg er i forhold til siktepunkt. Da håper jeg å finne en eller flere som gir ønsket resultat. Etterpå kan jeg sjekke hastigheten på de ladingene jeg ønsker å se nærmere på. Det gir meg mulighet til å velge en som da kan testes mer nøyaktig for å dobbeltsjekke og for å få nødvendig informasjon til å kunne bruke kulebanekompensator. Etterpå kan jeg bruke samme fremgangsmåte for finne ei treningskule og mål til den som gjør at jeg får min egen «jaktmatch»-ammunisjon. 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Sunnmøring said:

@Elgjaeger

Magnetospeed er nøyaktig nok til å måle V0 til Langhold.. men det er flere måter å bruke kronograf..

En kan feks bruke kronograf i lade utvikling der en leter etter hastighets noder i ladestigen som gir Lav ES.. om Magnetospeed er festet på pipen så vil den påvirke pipe svingningen og i så måte så kan en risikere at presisjon med/uten Magnetospeed på pipen kan være forskjellig.. der er LabRadar optimal.. om en kjøper feste for Magnetospeed som gjør at en ikke trenger å feste den i pipen så møter en ikke de samme utfordringene som en gjør om den er festet i pipen..

Ja, er klar over at det påvirker presisjon å feste på pipen, derfor mitt innlegg over om å feste til stokk, jeg har laget feste selv. Og, ja, Labradar er nok top og the line, men alle sammenligninger jeg har sett mot Magnetospeed tilsier at en også har bra nøyaktighet. Og, i noen tilfeller som jeg også skrev tidligere, kan det være vel så egnet å bruke Magnetospeed som Labradar. Spørsmålet til @spindriftvar pga at det ble beskrevet som at Magnetospeed kun var egnet til moderate jakthold.

Link to comment
Share on other sites

On 6/9/2021 at 10:58 AM, fredriko said:

har hatt Magnetospeed i ca 1 år nå, og angrer ikke et sekund, 

ikke no plynder med min hvertfall, enkel å sette opp og ufattelig enkel i bruk :)

den lagrer også hastighetene på et minnekort jeg setter i pc`en etterpå så laster jeg inn data fra kronografen til Gordons Reloading tool, helt genialt. 

 

 

Grt altså.  høres fantastisk ut. 

er rimelig lei av excel og makroer som ikke funker etter oppdatering av office.

er det en plugin til gordons ? 

 

*Edit. Fant det vist under ny fane :-)  

Edited by B2 Hansen
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, B2 Hansen said:

 

Grt altså.  høres fantastisk ut. 

er rimelig lei av excel og makroer som ikke funker etter oppdatering av office.

er det en plugin til gordons ? 

yes, Gordons støtter Magnetospeed, Labradar og noen andre jeg ikke kommer på i farta. 

bare og åpne en ny fane i programmet og velger Magnetospeed, se link for youtube film. 

 

https://youtu.be/cwB_9Dhp4Qg?t=211

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Elgjaeger, beklager sen respons.

Magnetospeed måler nok hastigheten godt nok for alle praktiske formål. 

 

Men hvis man driver ekstensiv utprøving av ladninger for presisjonsskyting på lange hold, blir fordelene med labradar mer påtagelige.

Som at man kan kombinere presisjonstest med måling av ES over lengre serier. Labradar kan vel også beregne BC? Ikke alle kuler er like velbeskrevet.

 

Det var min tanke, som jeg forklarte litt mangelfullt.

Link to comment
Share on other sites

Kan selv anbefale magnetospeed.

kjøpte selv både superchrono og caldwell sin.  fikk veldig mye varierende resultater alt etter hvilket vær og hvilken dag det var.

var det rett vinkel som man hadde dagen før, var det samme avstand, sto sola rett på og kom det en sky osv.  for noen funker det bare godt men ikke for meg. 

magnetoen er rask å bare sette på, 5 skudd og du er ferdig og har nøyaktige målinger av din ladding. :)

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, spindrift said:

@Elgjaeger, beklager sen respons.

Magnetospeed måler nok hastigheten godt nok for alle praktiske formål. 

 

Men hvis man driver ekstensiv utprøving av ladninger for presisjonsskyting på lange hold, blir fordelene med labradar mer påtagelige.

Som at man kan kombinere presisjonstest med måling av ES over lengre serier. Labradar kan vel også beregne BC? Ikke alle kuler er like velbeskrevet.

 

Det var min tanke, som jeg forklarte litt mangelfullt.

Ja, Labradar er nok best, og du kan vel få BC basert på de 80-100m den måler hastigheten. Vet ikke om folk bruker dette eller hvor nøyaktig det er i forhold til å beregne BC ut fra treffpunktsendring på lengre hold. De andre fordelene du skriver om skjønner jeg ikke helt (ekstensiv utprøving av ladninger på lange hold…) basert på det jeg har skrevet tidligere ved å unngå feste til pipe. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
15 hours ago, Kenrin said:

Berre dobbel sjekk alt før første skudd, snakker av erfaring og da blei dyrt.

Det følger jo med en stav man skal måle klaring mellom kronoen og løpet  for å være sikker på at man ikke ødelegger noe :P

hvordan klarte du det? 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Resuam said:

Kan den ha vært montert skjevt? Hvis den skrår oppover kan det se ut som at det er riktig, men så ryker tuppen likevel…😊

ja det er jo en mulighet, jeg har bare brukt min ilag med demper til nå, og det har nærmest vært umulig og montere skeivt så lenge man bruker rett "krybbe" mot dempern.

Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2021 at 11:06 PM, Sunnmøring said:

Måle hastighet gjør de fleste kronografer..måle rett hastighet er noe helt annet.. 

Innenfor hva som er "praktisk" mulig økonomisk på hva jeg er villig er det kun LabRadar og Magnetospeed som måler farten nøyaktig.. eller nøyaktig nok for hva jeg krever av en kronograf..

Jeg har selv LabRadar og er fornøyd med den..(var vel en av de første i Norge som kjøpte LabRadar ..og den har fungert prikkfritt..

Hva de enkelte krever av "nøyaktighet"  for bli opp til de som skal handle.. men i min bok så blir en ikke så mye klokere av "ca" hastigheter.. 

 

Her ser du min i bruk..

 

her en oversikt over hvor nøyaktig LabRadar er i forhold til en "krongraf" til 1,5 mill..

(Tok bort bildene dine i sitatet for å spare plass)

 

Støtter denne. Før vi skaffet LabRadar i skytterlaget brukte vi optiske kronografer av forskjellige slag. Kanskje kan de stå under tak, kanskje ikke. Kanskje kan man skyte i sol, kanskje ikke. Kanskje kan man skyte når det er litt dunkelt, kanskje ikke. Kanskje kan man skyte når det er kaldt, kanskje ikke. Jeg ble aldri klok!

 

Med LabRadar har kronograferingen blitt enkel. Man får målinger som henger på greip og man drar på konkurranse (eller jakt) med en god følelse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...