Jump to content

Tips til 223 rifle for ny jeger


Fasanen

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg er en relativt fersk jeger og har fått innvilget søknad på 223 rem, tenkt brukt til jakt på rådyr, gås og bever. Er det noen her som har noen tips til våpen? I utgangspunktet er jeg ute etter et våpen med trestokk. Har sett litt på Schultz og Larsen sin Legacy. Noen som har erfaringer evt med denne eller andre våpen med dette kaliberet? 
 

Takk for svar! 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 6-7 Tikkaer inkludert i 223Rem og har heller ikke hatt problemer med den. Ser av og til på forumet at det faktum at de fleste tikkaer leveres med 1:8 stigning i løpet gjør den kresen, eller lite tolerant på dårlig og billige ammunisjon. Jeg hadde ikke problemer med 50gr ammo fra Selleri & gullerot, mens andre har det og kun får 69gr og oppover til å gå(ref forumer)

Schultz og Larsen sin Legacy ser jeg leveres med 1:10 twist i løpet som teoretisk muligens kan være bedre til lette dårlige kuler.

Så må jeg si at denne Schultz og Larsen sin Legacy ser veldig fin ut, har kort kasse tilpasser 223 ish, men den er jo også i en annen prisklasse.

Edited by pererik
skriverformyefeil
Link to comment
Share on other sites

Hadde en T3 lite SS, den likte ikke fabrikkammo. American Eagle var den eneste den samlet innenfor 3-4cm, resten av det jeg testet dårligere.  Hjemmeladd 40grs V-Max og 69grs kuler samlet på klistrelappen. Usikker på om den var sær på ammo eller om det var dårlig kvalitet på ammoen en fikk kjøpt. 

Link to comment
Share on other sites

@Fasanen

Lader du selv ? Hvis ikke, burde du vurdere å gjøre det ;)

Uansett, velg det du føler er riktig. Den Legacy'en er ikke dum. 

Blir fort nerding om riflestigning etc. på et forum som dette. Ikke bry deg så mye om det. (Du kan heller lese deg opp senere her inne, og på andre sider :D) Kvalitets kjøpeammo går bra nok til det du skal jakte. 

Som du skriver, er du relativt fersk jeger. Jakt, kos deg, og gjør deg opp en selvstendig mening ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En Legacy er fin, men den har en stokk for barn. En Legacy 1:10 i KKC stokk kunne jeg godt tenkt meg. Men førstevalg ville vært en rustfri Tikka T3(x) 1:12 til jakt. Skal du bruke tunge lange kuler er 6,5x55 eller 6mmWTF like greit.

Link to comment
Share on other sites

Man skyter ikke spurv med kanon. Tror du har har gått glipp av essensen her @Mix

En Legacy er skalert til nettopp det den skal være, en lett, liten, sexy, dødbringer... 

 

TS var dessuten ikke i nød av lange tunge kuler, kun en. 223 til jakt ;)

 

Litt OT, så er alt jeg skyter med min lille Kipplauf i skogen, ti ganger mer verdt en en på bøen.

Quote

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, men hvis man skal bære børsen, ja ;) Lang kasse osv. som du vet.

Med riktig ammo gjør .223 samme jobben på tiltenkt vilt med tanke på gjennomtrekk, som f.eks min .416 Rigby, som antakelig har større diameter uekspandert, enn en god .223

 

TS ville ha en .223, og har innvilget søknad.

 

Ingenting å lure på :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Les første innlegget mitt engang til du.

Du kverulerer nå bare for kveruleringens skyld.

Dessuten er det en formalitet å få forandret kaliber på en søknad om det er det TS vil.

Jeg anbefalte enten en 223 Legacy eller T3.

Men klart vil en kverulere for kveruleringens skyld kan du bare holde på.

Og hva f har din Kipplauf eller din 416 Rigby med dette å gjøre ?

Få deg ett liv.

Edited by Mix
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, msteiro said:

Lurer på om ikke Sabatti leveres i 223, men ikke sett i norske butikker. 

 

Ville også sett på Sako 85.

Norhunt og Våpenhuset Nygaard m.fl. har Sabatti ser jeg, i 223 REM også.

 

https://www.norhunt.no/products/sabatti-saphire-synt-softshell-systemrifle

 

Produsentens sider:

 

https://www.sabatti.it/en/product/saphire-syn

 

Det står dog ikke noe om riflestigning i 223 REM. Den eldre modellen Rover hadde 1:12" i 223REM ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

De fleste vil nok synes den presisjonen er grei ut av ei jaktrifle med jaktkuler, men det er klart, skal en kneppe kråka på 400 m så...

Sako 85 var nevnt over her. Nett rifle, men sjekk iaf at utkast/ funksjon er ok, og at den gir tilfredsstillende presisjon med tiltenkt ammo.

Link to comment
Share on other sites

Å forvente (som i at alt over er direkte dårlig) bedre enn 20mm ut av boksen med en jaktrifle er vel kanskje litt virkelighetsfjernt. Finnes vel knapt en produsent som garanterer under 25mm samling. Som å forvente at en helt standard stasjonsvogn skal holde følge med Porsche GT2 rundt Nurburgring, og kalle den rævva når den blir forbikjørt :D 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Og hva veier jaktkulene du prøver?

55 og 60 gr.

6 minutes ago, msteiro said:

Å forvente (som i at alt over er direkte dårlig) bedre enn 20mm ut av boksen med en jaktrifle er vel kanskje litt virkelighetsfjernt. Finnes vel knapt en produsent som garanterer under 25mm samling. Som å forvente at en helt standard stasjonsvogn skal holde følge med Porsche GT2 rundt Nurburgring, og kalle den rævva når den blir forbikjørt :D

Ja en kan vel kanskje ikke forvennet mer av en billig jaktrifle. Derfor jeg angrer på at jeg ikke kjøpte Schultz og Larsen sin Legacy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har helt latterlig forventninger til en lett jaktrifle (Lite du har?) når du mener du skal kunne skyte 10? 5? mm grupper med vanlige jaktkuler. Spesielt når .223 gjerne er litt kilen på kulevalg med de forskjellige stigningene.

Men du får selge Tikkaen, den er jo en drittrifle med drittavtrekk, har vi skjønt etter hvert..

 

Ole

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Men du får selge Tikkaen, den er jo en drittrifle med drittavtrekk, har vi skjønt etter hvert..

Ja blir nokk til det.

Men samtidig litt morsomt at den Tikka T1x jeg kjøpte i 17 HMR fint skyter samlinger på 15mm med jaktammo i både 17 og 20 gr på 100m.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Prøv med tyngre jaktkuler vel, sierra har 65 gr gameking. Ellers tippsar eg om lettare avtrekksfjør. Har tikka sjølv og syns avtrekket vart bra då. Beste eg har prøvd på ei vanleg rifla. Meinar det er noko over 600 gram. Eg skyt ikkje jaktfelt.

 

Eg skyt alltid berre 3 skots sammlingar, mi erfaring er at 5 skots er vanskeligare. Ser det når eg skyt to tre skudds sammlingar etter kvarandre. Så er einig med dei som meinar 20 mm på 5 skot er bra.

 

No har du sikkert skote mykje meir enn kva eg har gjort då, men er nå andre ting enn berre rifla som har noko og seie og da. Faktisk ganske mange ting.

 

kikkertsikte, siktepunkt, fjellstø stilling, heilt avslappa i kroppen, mest mogleg vindstille, ikkje mirage, helst lydempar, likt rekylopptak, tyngde avtrekk. Den som skyt har velog litt og seie sjølv om den faktoren helst skal utelukkast her.

 

Men 222/223 er finkalibra våpen der ein skal ha god presisjon før ein vert fornøgd. Er jo i utgangspunktet det dei er bygde for,små mål på relativt langt hald.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Alle våpen på kammeret/nettet går "hull i hull" dagen lang uansett hvor dårlig skytter, ammunisjon og avstand det er skutt på.

 

Men nei, en Legacy går nok ikke hull i hull. Tviler den går noe særlig bedre enn Tikka/Sako og annet der ute. Skal du ha våpen som skyter mikrosamlinger må du nok innom en børsemaker som spesiallager noe og da blir prisene noe helt annet ;)

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg sine skiver måler s-s. Og 20mm med beste sort Match kuler og langt dårligere med jaktammo er for dårlig på en ny rifle. For å si det slik skyter vel alle andre rifler jeg har bedre med unntak av mauseren. Men den er jo snart 100 år gammel så den er tilgitt.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, tailgunner said:

20 mm? Det var vel ytterkant og ikke senter/senter🙄

Det var senter senter og langt frå hol i hol, den andre sammlinga var hol i hol. Derfor eg skreiv som eg gjorde. Avogtil går det men ikkje alltid.

 

Poenget mitt var eigentlig at eg har hatt 1 CZ ,1 brno, 1 ruger og 2 tikka rifler, den eine tikka rifla skaut eg aldri med da. 4 av riflene i 6,5x55 og ei i 222.

Sålangt har tikka vore mest presis men og dyrast.

Uansett så er det bra at me er forskjellige og har ulike rifler.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...