Jump to content

Sako AII .308 - presisjonspotensial?


ko-stens

Recommended Posts

Jeg har en fiiiin Sako AII (L579) fra 1980. Denne har gått veldig få skudd til alderen å være, kanskje bare et par tusen skudd. Imidlertid sliter jeg med å få presisjon på 100 metersbanen. Det blir utrolig sjelden samlinger under 25 mm på tre - fem skudd. Det er jo mer enn bra til hva den er påtenkt, elgjakt, men det hadde jo vært moro om jeg kunne fått enda bedre!

 

Feks ladet jeg opp en del Lapua Scenar 155 for en tid tilbake. Den går ganske greit, med samlinger for det meste fra 25 - 30 mm og et par slengere nedi 18 mm. Så fikk jeg skyte en serie med en splitter ny Blaser R8 som kompisen hadde kjøpt... 13 mm på fem skudd, hvor de fire første ga ett hull på 11 mm i diameter. Altså tre mm samling på de fire første! Det siste skuddet kjente jeg ikke gikk like godt, da jeg ble litt ivrig på avtrekket. Jeg brummet litt akkurat da... Nå kan det selvsagt være at jeg ved en tilfeldighet fant selveste gulladningen til Blaseren til kompisen og at det ikke er perfekt i min, men lell a gitt!

 

Derfor kunne det vært interessant å se om det er mulig å få noe mer presisjon i rifla mi. Løpet ser bra ut, og rifla ellers virker tight og fin. 

 

Pipa er for øvrig 59 cm (tror jeg!), og stigningen er etter hva jeg har lest meg til, 1:10. Har prøvd et utall forskjellige kuler, fra 110 grs til 168 og med det meste av forskjellige kruttslag og kruttvekter det går an å dytte nedi .308-hylser. Resultatet blir en og annen slenger under 20 mm, men det skjer kun èn gang hvert skuddår. Stokken er for øvrig beddet for mange år tilbake, før jeg overtok den. 

 

Er det noe mer presisjonspotensial i denne nøyaktig på måneden 41 år gamle rifla, eller er disse gamlingene "bare laget slik"? Tenker selvsagt på pipebytte og kanskje rette låskassa med mer, om det er mulig å gjøre mer. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tilsvarende rifle fra '77 som jeg får fine samlinger med. Ligger mellom 11-18mm med 47cm løp og demper. Jeg byttet pipe for noen år siden da den begynte å spre. Tror det ble en Walther pipe. Er absolutt fornøyd med presisjonen i min, og tror det er operatøren i mitt tilfelle som ikke er bedre...

Jeg får bla 15mm med 150grs Nosler e.tip og Partition.

Link to comment
Share on other sites

Bare litt kontrollspørsmål siden du ikke skriver noe om det. Bruker du kikkert med justerbar parallakse, eller er det det på den R8ǹ du prøvde. Har du like behagelig skytestilling og kinnkontakt.  En ny kroning av løpsenden kan være en bra start gitt all annen informasjon du gir, evt en skikkelig puss som fjerne alt av mantel og karbon om du ikke har gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Selv om en kan få inntrykk av at alle rifler samler på klistrelappen, både her inne og på andre fora, så er nok realiteten en annen. Av og til er det bare slik. Det finnes jo en årsak, og om en ikke finner noe åpenbart, så er gjerne pipa problemet. Alt sjekka i hue og ræva, mantelfri, frittliggende pipe osv regner jeg med. Sjekka tilstand med borescope? Av og til kan det hjelpe å kappe av en bit av pipa.

Så er det jo som du sier. Alltid hyggelig med klistrelappsamlinger, men hvor mye ressurser skal en legge i å jage presisjon i ei storviltrifle som er tiltenkt bruk på "normale" avstander. Om mine samler fem skudd med jaktkule jevnt innafor MOAen, duger det. Legger ikke mer tid i eksperimentering med ladninger. Tror jeg får mer igjen med å bruke tida på skytetrening.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Zeiss Victory Diavari 3-12x56 på Sakoen (ret 40). På R8’en satt det en S&B Klassik 4-16x50 med elgbaneretikkel. Begge med relativt stor «kule» i midten, altså. Begge ble skutt med i samme benk. Ikke veldig ulike forhold, med andre ord.
 

Har pusset rifla jevnlig, men har nå gått over grundig med mantelfjerner (ikke så lenge siden sist det da), nå med Forrest Bore Foam, så får bare prøve mer. Men vurderer en liten runde hos børsemaker med den for å få noen synspunkter.

 

Det jeg tenkte var om disse gamlingene, selv om kvaliteten er topp, ikke innehar mer presisjon enn det moderne, gode rifler har. Hadde en X-Bolt i samme kaliber før, og den gitt bedre. Sakoen ble hentet ned fra veggen i fjor etter noen år uten å ha blitt brukt, etter at jeg solgte X-Bolten. 
 

Den Blaseren går helt eventyrlig godt da. Kompisen samler også TTSX godt under 10 mm med den. Ikke ille rett fra esken det! Skal prøve samme kula, med ladestige, selv neste gang.  

Link to comment
Share on other sites

Ikkje heilt einig med vavlo her. Tykkjer rifla bør sammla tre skot under 30 mm på 100 m, med same treffpunkt kvar gong. Helst under tommen til småvilt. No har det nok samanheng med at eg alltid brukar ei form for støtta når eg jaktar. Frihand så har det mindre for seg.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, ko-stens said:

Ikke veldig ulike forhold, med andre ord.

Tok opp dette med selve skytingen fordi jeg har erfart at det er veldig viktig for å hente de siste millimeterne. Har ei rifle som samler 10 millimeter eller bedre, for jeg vet egentlig ikke fordi jeg ikke skyter bedre. Men jeg har sett at selv de minste detaljene åpner samlingen. Hvordan jeg ligger, hvor hard og fast baksekken er når jeg skyter med 2.fot, paralellakse presist stilt osvosv. Har jeg det travelt samler den 1moa eller dårligere. Jeg mener og en gammel sako A11 skal ha potensiale for små samlinger gitt pipa er god, den får skreddersydd god ammo, og den er beddet.

Link to comment
Share on other sites

BBB sier amerikanerene. Bedding, Barrel, Bullet. 

 

Beddingen kan være ødelagt eller dårlig - "Stokken er for øvrig beddet for mange år tilbake" - av noen som vet hva de gjør, eller klattmakeri? Her er det ofte mye tvilsomheter i gamle rifler.

Pipa er 41 år gammel. For det ene aner du ikke hvor mange skudd som har gått igjennom - hvordan den har vært pusset "back in the days" - og i likhet med gamle tvilsomme beddinger, så har slike gamle løp ofte (nesten oftere enn ikke) rust et eller annet sted, gjerne like innenfor munningen. 

Liker du rifla, få en ordentlig børsemaker til å sette i ei ny. Da vil den nok samle som bare faen.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Enig med M67 at hvis du skal ha di minste samlingene som 10mm så er du nokså sikker på og få det om du bedder stokken på nytt og bytter løp gjerne til et kvalitetsløp som børsemaker dreier til deg. Selv om løpet er skutt lite med så kan det bli ødelagt etter tid selv om ikke du kan se det selv på løpet. 

 

Avtrekket er og med på og påvirke skytingen. jeg pleier å justere eller la børsemaker justere alle mine rifler til 1kg:)   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, da har jeg fått litt input på at dette kan bli bra. Tester ut TTSX i ulike ladninger i helga. Blir det «rart» da også, blir det antakeligvis en runde hos børsemaker for å få sjekket pipe og bedding. Begge deler ser egentlig bra ut, men en alder på 41 år kan selvsagt være en forklaring. Og jeg er ingen fagmann, så det kan være noe jeg ikke ser der selv. Den hadde hengt på veggen i tjue år før jeg overtok den! Ny bedding, ny pipe, kortere løp og demper kan fort vekk bli fremtiden det!


Det vil koste, men jeg liker den gamle røver’n. Den er arvet etter konas bestefar og har høy affeksjonsverdi! Og den bør bli brukt. Den har for øvrig en 21 taggers elgokse på samvittigheten og. 
 

Den holder mål slik den er, selvsagt, men det kunne rett og slett vært topp og fått den «finslipt»!

 

Ny rifle er uaktuelt. Hadde som tidligere nevnt en X-Bolt før og som ble brukt som elgrifle (links, et «prosjekt» jeg ga opp). Flott og god rifle det, men godfølelsen, det er det Sakoen som gir! Da fortjener den litt oppgradering 🙂

 

Men jeg må innrømme jeg nesten falt for Blaser R8... 

 

2DCAE305-0926-4108-8254-24F31AF6A10F.jpeg

790E77D8-A13A-4E62-B0AD-A7704FC6AFA4.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes kolbekammen ser lav ut i forhold til kikkertens senterlinje. Burde ikke ha all verdens betydning når du skyter fra benk, men jeg ville også prøvd med en kolbeforhøyer. Blaseren hadde vel justerbar kolbekam?

 

Edit: Jada, jeg vet de fleste kikkertsikter er parallaksefri på 100 m, så også Zeiss Diavari? Men min erfaring er at det er vanskeligere å finne eksakt samme siktepunkt fra skudd til skudd når kolben er for lav.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TTSX er vel ikke den kula som er kjent for sin utmerkede presisjon i alle løp... Vil du se om pipa er OK, skyt Norma DL eller noe sånt. Oryx pleier og så å gå. Mange må derimot eksperimentere litt for å få TTSX til å gå, selv i piper man vet er bra.

Har den "hengt på veggen i 20 år", så kan det fort være rust inni der. En børsemaker ser jo det fort med et borescope.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Tror jeg ringer en børsemaker. Det vil seg ikke. Ladet opp noen TTSX 130 grs, med 43 grs, 43,3 grs, 43,6 grs, 44 grs og 44,4 grs N530 i dag. Samme patronlengde på alle. Det ble ikke akkurat tette samlinger. Helt vilkårlige treff, med beste samling på 32 mm. Var rimelig nøye på å gjøre alt helt likt fra serie til serie. Kanskje vil ikke rifla ha denne kula, men jeg kjenner igjen samlingene fra tidligere også, med Scenar 155. 

 

Så får en se om alt er som det skal være eller om det er mulig å få til noe bedre slik den er. 

 

Det hadde i hvert fall vært kjekt om jeg kunne fått jaktkulene til å samle tettere enn dette. Hadde egentlig tenkt å bruke Nosler E-tip 150 grs til høsten, men de er snart "trent" bort, og jeg sliter med å finne flere. Det samme gjelder GMX og TTSX i 150 grs også. Derfor ble det 130 grs nå. For øvrig er E-tip like "presis". 

 

Har lagt ved bilde av samlingene. Tok ett skudd først i hver ladning på kaldt løp. De satt  høyt alle sammen, så skrudde seks knepp ned og tok de siste fire i hver ladning da, med halvvarmt løp. Den på 43,6 grs er kanskje den med mest håp. Men jeg fikk i grunn ingen svar her! Kan selvsagt hende at det ikke er rett krutt. N530 er ikke det jeg normalt har brukt i .308. Men det skal passe ganske greit til lettere kuler ifølge QL. Liker høy fyllingsgrad. Feks skal 43,6 grs krutt og 71 mm patronlengde gi 96,2% fylling og fart på 898 m/s i 59 cm løp. Dette er ikke kronografert. Norma 203b er det jeg ofte bruker, men da til litt tyngre kuler, som E-tip 150 og Scenar 155. Får 100% fylling med den i 130'en, men farta blir ganske mye lavere. Nå er vel ikke fart all verden, men disse blyfrie sakene liker jo litt fart. Kompisen ladet ganske hardt til Blaseren (Norma 202) og fikk 3 mm med denne kula.

 

 

 

.308 TTSX.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Albatrost said:

Jeg har brukt 167gr Scenar som hjelpemiddel for å måle presisjon i .308

Kan nesten lade den med hva som helst brennbart materiale, men ender gjerne opp med N150.
Den har alltid prestert upåklagelig.

Samme erfaring. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

JEG hadde før jeg hadde tastet noe mer gjort følgende.

 

Sendt børse til børsemaker for ny bedding og kappe av 2-3 cm av pipen i munningen. Når børse er tilbake så pusset pipa skikkelig godt med 2-3 forskjellige midler for å få ut alt av gammel gugge. En som fjerner ting kjemisk(KG og annet) og en som tar det mekanisk (gold medalion og tilsvarende). Og kanskje testet annen kikkert. Så hadde jeg kjøpt en eske med Sierra MK 168grs. Samler ikke den er neste ny pipe. 

Link to comment
Share on other sites

Piper er ikke dyrere enn at en fort kaster bort mer tid enn det er verdt på å få dem til å gå. Plutselig har du vært 6 turer på banen a 2-3 timer, og skutt patroner for en tusenlapp, minst, blitt frustrert, kastet bort 5 uker på tull. Husk at piper IKKE blir bedre. De blir bare dårligere. 

Grundig puss er det verdt, men det er jo ikke noe å vente med, det er det første man gjør.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg bestiller meg noen Sierra MK jeg! Om den går så bra som det høres ut, så må jeg nesten sjekke den først! 

 

Rifla ble grundig pusset i flere omganger, med både mantelfjerner, bore foam og nitrosolvent (ikke samtidig da...), og pusselappene har flagret rundt i hobbyrommet. Den ryker i vei til børsemaker så fort jeg får mulighet, så får en se hva han sier før jeg gjør noe mer. Det vil si, etter en runde på skytebanen med MK først! :-) Den gamle stribukken skal ikke slippe unna så lett... 

 

Brukte forresten mye Sierra MK i tiden etter at jeg overtok rifla. Årsaken til at jeg ikke har det nå, er rett og slett at jeg fikk flere hundre kuler av tidligere bruker, Malle, da han sluttet å lade selv, og det var Hornday fmj og Lapua Scenar. Greit å bruke dem først, tenker jeg, men jeg kan prøve noe tyngre og av gode, gamle Sierra først!

 

Det helt utrolig dumme er at jeg har ladedata fra flere år tilbake, men har jeg husket å skrive opp samlingene? Nei! Bare èn eneste samling har jeg notert, 15/8 mm med kommentar "Bra samling". Jeg har som regel skutt treskuddsserier, så spørs om det er 15 mm på tre skudd og at dette er bra sammenlignet med normalen. To tette og en litt unna, antakeligvis. Dette var i januar 2012. Må nesten prøve den igjen da. :-) Artig nok har jeg igjen kruttet fra den tiden, N-150. Så da vet jeg hva jeg har å gjøre neste helg... Om kulene kommer i posten innen da!

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du får se å flytte til et sted i landet der hysteriet ikke har tatt helt av , da vet du. Vi har ikke hatt stengt en dag pga virusen. I grunnen litt i overkant merkelig at en arena som til en hver tid frekventeres av edruelige og pålitelige folk, der det ikke burde være noe som helst problem å overholde verken avstandsregler eller andre anbefalinger, ikke skulle kunne brukes. Ble skikkelig ut av tema, men...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme rifle AII L579, hatt den siden slutten av 90 tallet, den lever litt sitt eget liv i henhold til spredning, og der kan jeg bare fortelle at den har fått kjørt seg med noen 1000 skudd opp igjennom, Hatt den til børsemaker noen ganger for justering av avtrekk, Ville vel vurdert et nytt løp i rifla ja! Hadde en Tikka M55 som var bytta løp i, et Lothar Walther løp, den hadde meget bra samlinger, selv for en amatør som meg, men jeg solgte dessverre den! Så ble det Sauer202, i div kalibre, og meget godt avtrekk og samlinger på de løpene, så fikk jeg fingra i R8, så har du mulighet, få deg en R8 også. :) Er sauer202 og Blaser R8 som brukes på jakt her nå! Sakoen er blitt banebørse. 

Link to comment
Share on other sites

Personlig hadde jeg beddet rifla på ny (selv). Hadde ikke ting bedret seg, vet jeg av erfaring, at å bruke en formue på div. kuler, og krutt, ikke vil forsvare prisen av f. eks et greit L. Walther løp, dreid, og montert av kompetent børsemaker. Har du ikke råd i år, parker rifla, og bruk ei annen til du har. Du vil sove bedre etter :D.

 

Får eksem av børser som ikke samler som de bør 😎 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...