Jump to content

Valg av optikk til jakt på hjort og elg


CRUB

Recommended Posts

Hei,
Jeg skal på jakt for første gang til høsten. Skal da på hjort- og elgjakt.

Til dette skal jeg bruke en Sauer 200 STR.

Jeg mangler montasje og kikkert.

 

Det jeg håper dere erfarne folk kan hjelpe med er følgende:

-Å presentere gode alternativer på montasje og optikk til bruk i variert terreng og med varierende lysforhold.

 

Ønskede egenskaper er:

- Samlet pris under 10 000 (gjerne brukt)

- Lav montasje

- Lav vekt

 

På forhånd takk for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Litt motstridende ønsker, så her må du nok kompromisse. Hjortejakt kan bety jakt i skumring/måneskinn. Da bør du ha optikk med lys. Til bevegelig jakt er det en fordel om ikke kikkerten er for stor/tung, jeg mener 50 mm objektiv er en god allround-løsning. Til elgjakt og skudd på korte hold bør du ha mulighet for å velge lav forstørrelse. Derfor kan 2-12x50 være et fornuftig valg. Jeg har ingen erfaring med denne kikkerten, men tror Noblex (tidligere Doctor) er et meget godt valg i den øvre budsjettklassen. Du havner litt utenfor budsjett med baser og ringer som passer Sauer 200 STR. Ellers kan du gjøre søk på Finn etter andre kikkertsikter med tilsvarende spesifikasjoner.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale sikte i denne kategorien (ikke min).
Som "kompromisssikte" dekker den et greit bruksområde.
Ikke lys på denne, men optikken er kjent for å være av meget bra kvalitet, og retikkel #4 funker også i dårlig belysning.
Jeg har en nyere modell; Zeiss Victory HT 2,5-10x50 med lys på elgrifla, og den takler fint en morgenstund eller kveld  / natt, med måne og rimfrost eller snø etter hjorten også.
Så jeg vil anbefale noe i denne størrelsen, 

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 T* | FINN.no

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, amatør said:

De pleide å bli solgt på tilbud til 5990,- Så da har de holdt seg godt.

Jeg solgte (alt for billig!) en godt brukt Swarovski Habicht 2,5-10x42 for noen år siden, så jeg vet at premium optikk holder seg godt😉....

Link to comment
Share on other sites

Burde nok vært med lys i retikkel til den prisen. Uansett XXL solgte div Zeissmodeller til "innbruddspris" en periode. De som handlet da kan nok i dag selge de igjen til tilnærmet samme beløp. Bra optikk, så for de som ikke får vondt av at selger ikke går på et betydelig tap ved salg, bør de være med i vurderingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

13 hours ago, seawolf said:

Kan anbefale sikte i denne kategorien (ikke min).
Som "kompromisssikte" dekker den et greit bruksområde.
Ikke lys på denne, men optikken er kjent for å være av meget bra kvalitet, og retikkel #4 funker også i dårlig belysning.
Jeg har en nyere modell; Zeiss Victory HT 2,5-10x50 med lys på elgrifla, og den takler fint en morgenstund eller kveld  / natt, med måne og rimfrost eller snø etter hjorten også.
Så jeg vil anbefale noe i denne størrelsen, 

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 T* | FINN.no

 

13 hours ago, Sølvrev said:

Litt motstridende ønsker, så her må du nok kompromisse. Hjortejakt kan bety jakt i skumring/måneskinn. Da bør du ha optikk med lys. Til bevegelig jakt er det en fordel om ikke kikkerten er for stor/tung, jeg mener 50 mm objektiv er en god allround-løsning. Til elgjakt og skudd på korte hold bør du ha mulighet for å velge lav forstørrelse. Derfor kan 2-12x50 være et fornuftig valg. Jeg har ingen erfaring med denne kikkerten, men tror Noblex (tidligere Doctor) er et meget godt valg i den øvre budsjettklassen. Du havner litt utenfor budsjett med baser og ringer som passer Sauer 200 STR. Ellers kan du gjøre søk på Finn etter andre kikkertsikter med tilsvarende spesifikasjoner.


Takker for innspill.
Det blir nok skumringsjakt, men ikke jakt mens det er helt mørkt.
 

Den Diavarien virker fin. Vil jeg savne belyst retikkel?

Jeg ser også litt på en Zeiss kikkertsikte Victory HT 1,5-6x42 m/Rødpunkt. Er diavarien et bedre alternativ?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, seawolf said:

Kan anbefale sikte i denne kategorien (ikke min).
Som "kompromisssikte" dekker den et greit bruksområde.
Ikke lys på denne, men optikken er kjent for å være av meget bra kvalitet, og retikkel #4 funker også i dårlig belysning.
Jeg har en nyere modell; Zeiss Victory HT 2,5-10x50 med lys på elgrifla, og den takler fint en morgenstund eller kveld  / natt, med måne og rimfrost eller snø etter hjorten også.
Så jeg vil anbefale noe i denne størrelsen, 

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 T* | FINN.no

 

14 hours ago, Sølvrev said:

Røverkjøp!

Tror dere at den vil fungere fint sammen med en Spuhr montasje? Ikke 20MOA typen.

Er Spuhr montasjen "høy"?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CRUB said:

Den Diavarien virker fin. Vil jeg savne belyst retikkel?
Jeg ser også litt på en Zeiss kikkertsikte Victory HT 1,5-6x42 m/Rødpunkt. Er diavarien et bedre alternativ?

Om du vil savne belyst retikkel? Tja, hvor gammel er du? Har du unge friske øyne er nok nattesynet ditt bedre enn hos oss gamle gubber. Diavarien har, så vidt jeg vet, medforstørrende retikkel slik at trådkorset blir tykkere med økende forstørrelse. Da klarer du deg langt ut i skumringstimen. Min gamle Swaro hadde også det, og jeg brukte den helt fram til slutten av 50-åra. Men nå vil øynene mine ha lys! Jeg TROR likevel Victory-kikkerten kanskje er det beste valget, så lenge du skal skyte på moderate hold og relativt store dyr. Tenker du også på reinsjakt ville jeg nok gått for en kikkert med mer forstørrelse og valgt Diavari-kikkerten. Spuhr montasje har jeg ingen erfaring med.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, msteiro said:

Spuhr er overkill for et sånt sikte, evt kan Spuhr Hunter være et alternativ. Men ganske dyrt for det siktet. Normal bruktpris er 4-5000.

Har du en anbefaling til montasje/skinne for å få det siktet montert så lavt som forsvarlig på en 200 str?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, jmosbakk said:

Vær obs på høyden på sportsmatch når de brukes på 200STR med original pipeprofil. 

De laveste 30mm (som heter medium, hvis jeg ikke husker feil) kan slite med 50mm objektiv. 

 

Her avbildet med en March 3-24x42:

 

IMG_20200416_173907.jpg.691d1d129ad034d95cfe62e4932c6975.jpg

 

Du skulle hatt deg en 2,5-25:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Det jeg mener blir undervurdert ved valg av kikkert til praktisk elgjakt er kikkertens motlys egenskaper. 

Dvs når man får sol imot enten tidlig morgen eller seint ettermiddag. Her synes jeg det skiller stort mellom kvalitets optikk og billig merkene.

Har hatt mange forskjellige sikter oppgjennom tidene, og frustrasjonen er stor når man ser dyret og løfter opp rifla  og ser ingenting igjennom kikkertsikte i motlys, kun "tåke".

 

Her er de beste kvalitetsmerkene mye bedre etter min mening. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...