Jump to content

.300 winmag. Jakt- og treningsammunisjon


Turistproviant

Recommended Posts

Ikke det beste kaliber om du skal skyte mye da ammo er DYRT.

 

Til jakt ville jeg sett på noe med solide kuler. Type Barnes og lignende.

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-wm-federal-trophy-bonded-tip

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-wm-barnes-vor-tx-ttsx-165grs

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-win-mag-federal-trophy-copper

 

Noen gode valg, men finnes mye mer.

 

Til trening så er vel dette ca det billigeste du får tror jeg?

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-win-power-shok

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Mas-36 said:

Mye bra jaktammo i 300WM. Holder en knapp på TTSXen - den burde gå greit på 800m også. Det fins også en 180gr LRX, og Norma har jo Bondstrike "Extreme" https://www.norma-ammunition.com/en-gb/products/dedicated-hunting/centerfire-rifle/norma-bondstrike/norma-bondstrike-extreme-300-winchester-magnum-180gr---20176332

Men den er nok dyr å trene med...

 

Langholdssammo er ikke-eksisterende

4 minutes ago, Mas-36 said:

Til trening så er vel dette ca det billigeste du får tror jeg?

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-win-power-shok

 

Sikkert helt optimal på 800m den der - not. Folk som bruker 300WM til langholdsskyting har av og til brukt Norma Jaktmatch som kortholdstrening, og kilde til hylser - gode hylser har ikke vært i vanlig slag før nylig. Kjøpeammo til treningspriser fins ikke i 300WM, og langt mindre som er egnet til langholdsskyting.

Jeg tror Federal lager noe "Premium Gold Medal Match" med Bergerkuler, men jeg kan aldri tenke meg at den er å få her i kongleriket - iallefall ikke til en anstendig pris.

 

K

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, M67 said:

Sikkert helt optimal på 800m den der - not.

Det er den sikkert ikke, men når folk kjøper et så sært kaliber som 300 win mag uten å lage ammunisjonen selv så må de ta det de får. Kunne tenkt meg en 300 selv, men nå lager jeg patronene mine selv og hadde puttet ei 175grs Sierra MK eller noe i mine patroner ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mas-36 said:

Det er den sikkert ikke, men når folk kjøper et så sært kaliber som 300 win mag uten å lage ammunisjonen selv så må de ta det de får. Kunne tenkt meg en 300 selv, men nå lager jeg patronene mine selv og hadde puttet ei 175grs Sierra MK eller noe i mine patroner ;) 

Det kan du godt si, men jeg tenkte å kartlegge muligheten for å finne brukbar fabrikkammo før jeg eventuelt begynte å lade sjøl

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Mye bra jaktammo i 300WM. Holder en knapp på TTSXen - den burde gå greit på 800m også. Det fins også en 180gr LRX, og Norma har jo Bondstrike "Extreme" https://www.norma-ammunition.com/en-gb/products/dedicated-hunting/centerfire-rifle/norma-bondstrike/norma-bondstrike-extreme-300-winchester-magnum-180gr---20176332

Men den er nok dyr å trene med...

 

Langholdssammo er ikke-eksisterende

Sikkert helt optimal på 800m den der - not. Folk som bruker 300WM til langholdsskyting har av og til brukt Norma Jaktmatch som kortholdstrening, og kilde til hylser - gode hylser har ikke vært i vanlig slag før nylig. Kjøpeammo til treningspriser fins ikke i 300WM, og langt mindre som er egnet til langholdsskyting.

Jeg tror Federal lager noe "Premium Gold Medal Match" med Bergerkuler, men jeg kan aldri tenke meg at den er å få her i kongleriket - iallefall ikke til en anstendig pris.

 

K

Takk! Mht TTSX, som jeg har hørt mye godt om - finnes den i 200gr? (Stemmer det at lettere kuler - under 200gr - i dette kalibret. Gjerne medfører endel kjøttødeleggelse?)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mas-36 said:

Ikke det beste kaliber om du skal skyte mye da ammo er DYRT.

 

Til jakt ville jeg sett på noe med solide kuler. Type Barnes og lignende.

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-wm-federal-trophy-bonded-tip

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-wm-barnes-vor-tx-ttsx-165grs

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-win-mag-federal-trophy-copper

 

Noen gode valg, men finnes mye mer.

 

Til trening så er vel dette ca det billigeste du får tror jeg?

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/300-win-mag/300-win-power-shok

 

Takk! 

Link to comment
Share on other sites

Om du skal skyte lette kuler så er en 300winmag litt skivebom. Da du fyrer veldig for kråka. Og sliter unødig på løpet. 300winmag starter og skinne med kuler fra 190grain og oppover. Brukt mye 200grain Nosler Accubond i min 300.. om du skyter rett så blir det ikke så mye søl med denne. Men om du får kjøpt den som ferdig laddet vet jeg ikke.  Til elgjakt i dag med 300winmag så hadde jeg brukt 180grains Ttsx.. men jeg ladder jo selv..

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, t-trim said:

Om du skal skyte lette kuler så er en 300winmag litt skivebom. Da du fyrer veldig for kråka. Og sliter unødig på løpet. 300winmag starter og skinne med kuler fra 190grain og oppover. Brukt mye 200grain Nosler Accubond i min 300.. om du skyter rett så blir det ikke så mye søl med denne. Men om du får kjøpt den som ferdig laddet vet jeg ikke.  Til elgjakt i dag med 300winmag så hadde jeg brukt 180grains Ttsx.. men jeg ladder jo selv..

Takk for dette! Ja, jeg har også forstått det slik at det er fra omkring 200gr at børsa kommer til sin rett. Jeg har vel også mer eller mindre bestemt meg for å begynne å lade selv. Alt skal jo ha sin plass i et hus og nå synes det å herske en viss enighet her i huset, for hvor dette skal foregå:)

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte litt med dette kaliberet er det ingen tvil om at man må lade selv. Jaktammo er hinsides dyrt. Det værste er egentlig at hylsene er så dyre at å gå for Black hills match ikke er så galt for å sikre seg hylser og få kommet i gang litt. Evt kjøpe engangsskutte hylser dersom det lar seg gjøre for en rimelig pris. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/7/2020 at 5:18 PM, AltaTrygve said:

 (Stemmer det at lettere kuler - under 200gr - i dette kalibret. Gjerne medfører endel kjøttødeleggelse?)

Nei ikke hvis du bruker gode kuler.150 ttsx, 165 ttsx,165 Swift Scirocco eller A-frame.Dette er kuler som tåler høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2020 at 11:15 PM, Dodraugen said:

Om du ikke får mye kjøttødeleggelser med en 165gr scirocco i 950-1000 ms tror jeg du sikter på feil plass

Med den hastigheten vil det bli søl og mye skade med Sciricco. Jeg har prøvd 130 gr i 6,5-06 med treff i bogbeinet. Foten nesten skutt av, hang stort sett i skinnet. Ikke gjennomskyting. Ellers er det en forbannet bra kule og treff bak bogen gir greie fall. Da den ikke er tillatt i Norge har jeg ikke skutt mange dyr med den, men om det hadde kommet en 140 gr ville jeg vurdert det som en god storviltkule.

Høy hastighet gir alltid mer kjøttødeleggelse uansett kuletype. I 300 WM ville jeg ikke vurdert monolittiske kuler under 170 gr eller blyholdige under 190 gr. Muligens unntak om jeg kun skulle bruke våpenet til jakt på drøye hold.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg selv jaktet med 300 WM, men har sett og opplevd min gode kompis sin 300 H&H Mag gjennom mange år på elg i Nordland.
Disse to er såpass tilnærmet like i hastighet med 200 grs kule at erfaringene fra 300 H&H kan være beskrivende også for 300 WM.
Igjen vil jeg trekke fram Woodleigh som en ypperlig storviltkule.

Og det titalls elger jeg har sett skutt  med 300 H&H / 200 grs Woodleigh PP, og vært med å slakte, tilsier at dette er en ypperlig kule i den aktuelle hastigheten.
Tydelige skuddtegn, korte fluktstrekninger, stort sett gjennomskyting, selv i bog, lite blodslag, og god presisjon.

Er man så marginal med tanke på hastighet, vekt og kulekonstruksjon, at kula må lures inn bak bogen, og helst mellom ribbeina for å unngå at den overekspanderer, fragmenterer og raserer slaktet, ja da bør en seriøst vurdere en annen kulekonstruksjon.
Jeg er stor tilhenger av @Jegermeisternsitt mantra " Opp og fram" når det gjelder skuddplassering i storvilt, plassering i skuldra blir sjelden feil.
Da tar man vanligvis forstillinga, klipper de store blodårene over hjertet  og perforerer begge lungene.

Jeg har også sett at mindre kule/beinfragmenter penetrerer ryggrad, og dermed skader kabelgata med nerver som ligger der, med knall og fall som resultat.
Men dette krever kuler som tåler belastningen, slike som bla. Woodleigh PP og Swift A-Frame.
Jeg er tilhenger av å gå litt opp i vekt på kuler, og heller akseptere litt lavere hastighet.
Dette gir vanligvis god ekspansjon, bedre gjennomtrenging / ofte gjennomskyting, og dermed stor utbløding, raskere trykkfall og død.
Igjen så uttaler jeg meg kun basert på egen erfaring, og naturligvis med de tildels store begrensninger det medfører.



 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Med den hastigheten vil det bli søl og mye skade med Sciricco. 

Jeg har brukt 165 grs Scirocco II i .300 Wsm i flere år på alt fra store elgokser til rådyrkje, på hold fra 20 m til 200 m. Pr 20 avfyrte skudd har jeg funnet igjen ei kule, noe som er omtrent det samme som andre 200 grs kuler jeg brukte før. Ingen av de her slakta har hatt store skudd skader sammenlignet med feks Oryx i .308.

Link to comment
Share on other sites

En patron jeg har lest og hørt mye godt om er Barnes LRX, skal presse den selv på ny året. Gode erfaringer med lillebroren TSSX.

Får kulene veldig billig slik at man kan bruke det til trening og storvilt jakt. Bore rider 212gr som virker veldig interessant å teste grunnet veldig høy BC, men krever et stort magasin fordi coal blir veldig lang, men 200gr er det flere i laget som bruker og har gode erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

Scirocco er knallhard, skal man bruke blykule i magnumpatron er nok denne kula en av de beste man kan velge. Den holder sammen i 1000 m/s, og ekspanderer greit ned til rundt 650 m/s. Bruk 180gr varianten. 165gr passer til 308 og 30-06.  Det man må være obs på med scirocco er at mantelen består av ren kobber, og ikke en legering. Min erfaring er ihvertfall at den mantler mye. Ett remington løp jeg hadde for lenge siden ga god presisjon rundt 40-50 skudd, så måtte man til med mantelfjerner. Den oppførte seg normalt med andre kuler.  

 

Andre gode kuler 0-400 meter i magnumpatron; Federal TBT, Barnes lrx,ttsx, interbond, hornady gmx... 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger kuler med BC som en potet, når de skyter med magnumpatron. Hele poenget med magnumpatron er vel å kunne strekke litt på holdene?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, ladebenken said:

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger kuler med BC som en potet, når de skyter med magnumpatron. Hele poenget med magnumpatron er vel å kunne strekke litt på holdene?

Joda, med poteten 200gr Swift A frame må jeg skru opp 20 knepp på 400m, men jeg slipper unna med 16 knepp med 180gr TTSX. Dette med 300Wby og hhv 920m/s og 980m/s, relativt friske ladninger begge to...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...