Jump to content

Tips til 3 nybegynnere ? 308, 7mm rem mag og 22hornet


fluefiskern

Recommended Posts

Vi er 3 kamerater som har spleisa på lade utstyr etter litt klaging på prisen på 7mm rem mag og 22hornet ammo. 

 

Vi har kjøpt diesett, ladepresse, krutt måler, tennere, hylser. Har bestilt ett par ladebøker også, men de har ikke kommet ennå 

 

Har dere noen gode tips til kuler, krutt og mengde for noen lykkelige ferskinger ? 

 

7mm rem mag vil lades snillt, den bråker noe helt #&$)@ og sparker som en hest, 22 hornet'n vil lades hardt for flatest mulig kulebane og han med 308 heiv seg bare på for det virka intressant som han sa, men noe spesielt mål med ladinga har han ikke ennå 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

  • fluefiskern changed the title to Tips til 3 nybegynnere ? 308, 7mm rem mag og 22hornet

Kommer se ut litt grinete, men les ladeboka først. Alle kapitler framme, ikke bare ladetabbel.

Hvis du har lyst å lade hard, er du nær grenser som er ikke smart å gå over. Da trenger du lade en del først til å få en veldig stabil ladning. Det er mer vrient en det ser ut fra på youtube.

Videre trenger du en kronograf, uten å måle dine resultater vet du ikke hva du har skapt og det er ikke smart måte å nærme seg en farlig grense.

Mer erfarne ladere kan sikkert skrive mer, hvis dem gidder å skrive på nytt det dem har skrevet mange ganger før.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, fluefiskern said:

7mm rem mag vil lades snillt, den bråker noe helt #&$)@ og sparker som en hest,

For treningen sin skyld med lavere rekyl kan en lade med 120 grain kule, samtidig bør en ikke lade til maks. Ellers har dere fått et par gode tips om å skaffe dere kunnskap om ladefaget. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pava said:

Kommer se ut litt grinete, men les ladeboka først. Alle kapitler framme, ikke bare ladetabbel.

 

Vi mangler kuler og krutt, viste ikke hva vi skulle bestille så venter med det til vi får lest bøkene vi har bestilt. Det jeg håpa med denne tråden var og få tips om kuler & krutt, kansje litt ladedata 

 

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Han med 22Hornet bør bytte børse...

 

Han skal det, han er lei av og være eneste på rådyrjakt med hagle. Men han vil fortsatt få maks ut av det han har, til fuglejakta. Hardt lada 22hornet må da være meget fint til sprengt kråke ? 

 

29 minutes ago, Vaquero said:

For treningen sin skyld med lavere rekyl kan en lade med 120 grain kule, samtidig bør en ikke lade til maks. Ellers har dere fått et par gode tips om å skaffe dere kunnskap om ladefaget. 

 

Det er jo det jeg prøver på med denne tråden, vi mangler fortsatt litt vesentlige ting for å lade, så det er kun litt teoretisk kunnskap vi kan få, ihvertfall en ukes tid til 

Link to comment
Share on other sites

22 Hornet tåler ikke å lades særlig mye over fabrikknivå. Da sliter du ut hylsene temmelig fort. "Flat kulebane" er uansett nokså uvesentlig i en tid der man får kjøpt laser avstandsmålere som gå i lomma, for noen hundrelapper.

Det er uansett ikke mulig lade 22 Hornet så flatt at du vil merke praktisk forskjell fra fabrikkammo, eller i det hele tatt bruke ordet "flat"...

Den har sin styrke i det lille smellet, størrelsen, og at man ikke ødelegger smått vilt.

 

308 er bare å kjøpe N150 og Nosler CC 168gr kuler (eller 155gr) - helle oppi en par og førti grains og sette kula på 71mm. Stort enklere kan det ikke bli. Evt kan en bare kjøpe GGG 147gr ammunisjon, en klarer uansett ikke å lade billigere - men med kvalitetskuler, antakelig bedre.

 

Hornet så er "Hornet for beginners" ei eller anna 45gr rundnesa flatbase kule og 9gr N110, evt ei 40gr kule og 10gr... Kanskje må en eksperimentere med tideler (nedover ja) for å finne optimal presisjon. 22Hornet mister presisjonen veldig fort om kulene blir for lange.

 

Vithavuori ladedata finner du her: https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/ Ikke lad over det som står der på ei stund ennå. Uansett er VV de som har best og mest omfattende, og faktisk nesten rimeligst tilbud av krutt her i Kongleriket. 

 

7mm RM kan man lade med 140-150gr kuler i 800m/s, og da sparker den som en 308. Full fart er vel 175-180gr kuler i drygt 800m/s, og strengt tatt så har en vel valgt feil rifle eller kaliber, eller gjør noe feil når en skyter, om en synes det sparker som hest. Det er rekyl, og alt det der, men dramatisk?

Jeg treningslader med 180gr ScenarL og N560 bak. Hvor mye har jeg ikke i hodet, og uansett er min en 7WSM.

 

Ladeboken kan bare brenne. Holder du deg innafor tabellene til krutt eller kulefabrikantene så er du good to go, og det du trenger er en god beskrivelse av hvordan lade. Det du trenger å huske er at dette er en etablert "vitenskap" du skal ikke finne på noe selv.

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Der kom det ett skikkelig svar med mye informasjon. 

 

Så han med 22hornet burde egentlig bare bli glad i den sånn den er nå og han med 7mm rem mag'n burde innse at det var ett bomkjøp når det gjelder første rifla. De burde vel egentlig gjort det enkelt og bare bytta rifle 

 

Vi får se mer på YouTube for og lære mer om hvordan vi skal bruke alt det utstyret vi har kjøpt. Men nå vet vi at vi burde kjøpe n110, n150, n560, kuler på 40-45grs og noen nosler cc 150-168 og litt forskjellige i 7mm fra 120 til 180grs.

 

Har prøvd og lese litt her inne, men for en rookie så er det mye forvirrende tall, jeg skjønner vel litt mer av det når man får litt erfaring og basic kunnskap. Men ett sted må man begynne 

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ser folk er sykt nøie på, er vasking av hylser. Kan man ikke bare bruke en ultralyd vasker ? 

 

Vi har innsett hvor ferske vi er, så skal ta en tur på den lokale skytterbanen og spørre om det er noen som lader selv, som kan lære oss litt opp for enten en flaske med noe godt eller noe annet småtteri. 

Link to comment
Share on other sites

Ultralydvasker fungerer sykt bra. Og er perfekt for de sykt nøye ;) Men mange hjemmeladere har jo langt framskreden OCD og må ha hylsene renere enn de var fra fabrikk - minst. Derav alle vaskemetodene. I virkeligheten må en ha den grøvste driten av dem...

Selv liker jeg at de er glattte, og bruker en stålpinnevasker - jeg hater den og de forbanna stålpinnene herfra til helvete - men har ikke klart å manne meg opp til å kjøpe en UL-vasker til 3-4000,- ennå.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da blir det til at jeg bruker ultralyd vaskeren på jobb og varmekablene på baderomsgulvet hjemme. En liten skje med sitronsyre så blir vel hylsene blankere enn når de var nye også

 

Hvis denne på 2.5L holder, så slipper du unna med 1940kr. 

https://gasolin.no/ultralydvasker-2-5-l.html

Edited by fluefiskern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Ladeboken kan bare brenne. Holder du deg innafor tabellene til krutt eller kulefabrikantene så er du good to go, og det du trenger er en god beskrivelse av hvordan lade. Det du trenger å huske er at dette er en etablert "vitenskap" du skal ikke finne på noe selv.

Jeg skriver helt uavhengig om TS:

I grove trekk er det så enkelt greit som du beskriver. Ladeboken er nok litt oppskrytt, men jeg vil ikke slakte den helt (for alle). Det er en del jegere som ikke har forankring i et jakt eller skyttermiljø hvor de kan få hjelp i oppstarten. Jegere som er alene uten relasjoner til erfarne hjemmeladere som de kan bli invitert hjem til eller som kan komme på besøk for at de kan komme i gang. Disse kandidatene har mye å hente i Ladeboken mener jeg da.

 

Heldigvis er TS bevisst på sitt utgangspunkt, har vett på å spørre. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, fluefiskern said:

Da blir det til at jeg bruker ultralyd vaskeren på jobb og varmekablene på baderomsgulvet hjemme. En liten skje med sitronsyre så blir vel hylsene blankere enn når de var nye også

 

Hvis denne på 2.5L holder, så slipper du unna med 1940kr. 

https://gasolin.no/ultralydvasker-2-5-l.html

Zalo funker. Eller nesten hva som helst av såpe. Sitronsyre så må du være sykt nøye med å vaske den av. Du vil oppdage hvorfor. Stek dem i stekeovn på 110 grader i en time. Så slipper du at kona irriterer seg blå på hylser over alt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Joika said:

Synes disse to videoene er ganske grei for å lære det grunnleggende om lading. De er riktignok på dansk, men er lettforståelig.

 

Del 1:

https://www.youtube.com/watch?v=G6rc20gY_O0

 

Del 2:

https://www.youtube.com/watch?v=xHmmC6hAxU0

 

De der skal sees til kvelden

 

17 minutes ago, Vaquero said:

Heldigvis er TS bevisst på sitt utgangspunkt, har vett på å spørre. 

Vaneligvis er jeg litt som pippi Langstrømpe, "det har jeg aldri prøvd før, men jeg er helt sikkert verdensmester i det også" 

 

Men må innrømme at jeg er glad i fingrene, øynene og livet, så når det gjelder kuler & krutt så er det bare å krype til de som kan det 

 

17 minutes ago, M67 said:

Zalo funker. Eller nesten hva som helst av såpe. Sitronsyre så må du være sykt nøye med å vaske den av. Du vil oppdage hvorfor. Stek dem i stekeovn på 110 grader i en time. Så slipper du at kona irriterer seg blå på hylser over alt.

 

K

 

Jeg har en halvfull 25kg sekk med sitronsyre stående rett vedsina ultralydvaskeren, får prøve det og zalo. Og kone/brems har jeg heldigvis klart og holde meg unna, de krever jo mye tid i tilegg til at de vil produsere noen svindyre unger. Unger er fint det, så lenge man kan gi de tilbake til foreldra når de er grinette eller trenger ett bleieskift 

 

Men skulle hatt en arving som kunne irritert seg grønn over alt det som må ryddes i, den dagen jeg reiser til de evige jaktmarker. Faen og mye greier man får med årene som går, biler, båter, fiskeutstyr, jaktutstyr, verktøy +++++++

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Ikkje meininga og kuppa tråden men ser her at det blir nevnt laser avstandsmålar til nokre hundrelapper. Konkret tips om nokon som er brukande til jakt? Ellers trur eg det blir ein sånn https://www.kikkertsalg.no/produkt/noblex-nr-1000-avstandsmaler/

 

Ellers har eg ikkje så mykje og tilføre når det gjeld lading utan at eg ville byrja med eit meir standardkaliber enn dei to andre. På den andre sida er jo det litt av fordelen, med heimelading treng ein ikkje standardkaliber.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, BixTheBug said:

av de kalibrene dere skal lade, har jeg kun ladet til 308 selv. men vil bare si at dere må ha virkelig god kontroll på hva slags krutt dere bruker til en hver tid. sørg for at det kun står en boks på bordet. 43grs med n110 bak ei 168grs nosler cc er det  vel ingen som vil se....

Hehe, eller 60, i 7-millimeteren. Det kan bli svært spenstig... N15 i 22 Hornet blir neppe mye action.

Ser en på litt "statistikk" så er det vel omtrent bare "helt feil krutt" som forårsaker overladninger som er faktisk farlige. En skal passe på, men det meste går fint - avrevne hylser går greit i moderne våpen, det samme gjør overladninger som blåser ut tennhetter eller hylsebunner, jeg har sett sluttstykker med messing "støpt" ned i utkaster-hullet, og hylse satt kilt bom fast i sluttstykkehodet, eller som har blåst ut hylsebunn og tatt med seg utdrager. Ingen av disse var dramatiske fra utsiden.

En kjenning hadde for lite krutt i en patron, og skjøt neste med kula sittende i løpet. Resultat, merkelig dårlig presisjon deretter. Ingenting man kunne se uten å se gjennom løpet. Jeg kjenner minst to som har gjort dette.

Feil krutt, helt feil har jeg bare hørt om, og selv det kan gå bra - med skytter... NC 96 og 96M er vel klassikeren der. Helt idiotisk navn på krutt. Vithavuoris merking med N550, i mikroskrift på flaska er tilsvarende, voksne folk må ha briller for se forskjell på N570 og N133. Totalt korka - det varte heldigvis bare noen måneder, de fikk nok tilbakemelding.

 

Regler som "kun ett krutt på benken samtidig", "kjøp helt ulike krutt fra forskjellige merker", ha færrest mulige krutt, er noe å ta med seg. Jeg lagrer pistolkrutt med flaskene opp-ned, og rød tape rundt...

Link to comment
Share on other sites

Rød tape rundt pistolkrutt var heller ikke dumt, bare man har lagt opp til et system som fungerer i et sløvt øyeblikk. Boksene har blitt bedre merket både svensk og finsk. Jeg merket de gamle boksene med klistremerke og stor skrift med tusj, også på lokket. Norma 11 og 15 ville jeg helst ikke ta feil av. Norma 15 bruker jeg kun i 7mm.Rem.Mag.

Krutt a.JPG

Jeg kommer til å sette på en stor klistrelapp med 130 på 130 boksen, en eldre boks. N 140 boksen har ny merking.

 

Krutt b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har vi lada våre første skudd, han som tok en innføring med oss sverga til cc istedefor grains på kruttmengde, bare og holde seg til cc fremover eller det grains som er best og forholde seg til ? så prøvde vi oss på ett par sub til 7mm rem mag bare for morroskyld og da ville han ha litt bomull med hårspray nedi hylsene, er dette vaneligt? 

 

Men det var morro i allefall, det kan jo sammenlignes direkte med fluebinding for ett fluehue som meg. Sitter der med like trua, sitter og drømmer om gode fangster når det lades, like sosialt og triveligt som fluebinding, smaker like godt med ett lite glass whisky vedsina 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var vanlig før, for å holde kruttet fremfor tennhetta ved sub lading. Det er unødvendig. 
 

Det som IKKE anbefales er; 

-lading av sub i magnumpatroner, som 7mm rem. 
- lade sub patroner, som nybegynner. 
 

Som nybegynner anbefaler jeg at man bruker ett tregt krutt, som fyller Hylsa godt. Dette reduserer konsekvensen av brukerfeil. 
 

Det er vanlig å bruke vektenhet/masse, men ved bruk av kruttmål er det jo volumet som blir benyttet, men for å justere inn kruttmålet er det vekt/masse som benyttes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Å bruke volum (cc) er det ingenting i veien med, det er bare utrolig tungvint siden 99,9% av alle som lader bruker vekt, alle ladebøker bruker grains og så godt som ingen aner hva du snakker om når du sier 4,2cc med n-150.

 

Jeg ville funnet en annen mentor..

 

Nå har vi fått en god innføring og blitt kjent med alt utstyret vi har og litt hva vi burde ha, så skal nok greie oss selv fra nå av. Vil si oppdraget hans var vellykket

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, ladebenken said:

Ja, det var vanlig før, for å holde kruttet fremfor tennhetta ved sub lading. Det er unødvendig. 
 

Det som IKKE anbefales er; 

-lading av sub i magnumpatroner, som 7mm rem. 
- lade sub patroner, som nybegynner. 
 

Som nybegynner anbefaler jeg at man bruker ett tregt krutt, som fyller Hylsa godt. Dette reduserer konsekvensen av brukerfeil. 
 

Det er vanlig å bruke vektenhet/masse, men ved bruk av kruttmål er det jo volumet som blir benyttet, men for å justere inn kruttmålet er det vekt/masse som benyttes.

Det var noe ladedata han hadde i boka fra tideligere, så det er ikke vi som har eksperimentert

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, fluefiskern said:

Da har vi lada våre første skudd, han som tok en innføring med oss sverga til cc istedefor grains på kruttmengde, bare og holde seg til cc fremover eller det grains som er best og forholde seg til ? så prøvde vi oss på ett par sub til 7mm rem mag bare for morroskyld og da ville han ha litt bomull med hårspray nedi hylsene, er dette vaneligt? 

 

Alt dette er rariteter, det var det før, og enda mer i dag. Volummål er nå greit nok, men veldig spesielt. Sub i 7mm RM og bomull og hårspray, njaææææ...

 

2 hours ago, fluefiskern said:

Det var noe ladedata han hadde i boka fra tideligere, så det er ikke vi som har eksperimentert

Nei, men han lar dere teste hans høyst eksperimentelle ladninger? Sub i magnumhylser er generelt ikke en god ide. Bomull er forsåvidt ikke hårreisende, litt avhengig av hva slags krutt det er snakk om - men hårspray har jeg aldri hørt om brukt - og der er det kjemikalier som har makt til å forandre på kruttet... Bare det at jeg ikke har hørt om det, på 40 år med lading, og rimelig mye litteratur og arbeid om emnet innabords sier noe om hvor eksperimentelt det er.

 

Volummål er bare utdatert, ikke problematisk (det er minst 10ggr mer unøyaktig) - men om resten er på linje med hårspray og bomull, og kubikkcm - så tror jeg tiden vil vise om oppdraget var vellykket. Jeg ville ikke stolt på det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, fluefiskern said:

 så prøvde vi oss på ett par sub til 7mm rem mag bare for morroskyld og da ville han ha litt bomull med hårspray nedi hylsene, er dette vaneligt? 

 

 

 

Så dere er helt ferske hjemmeladere, bruker volummål og lader subladninger i 7mm rem mag?

 

Har dere lest i ladetabellene, som måler i grains/gram, at dere ALDRI skal lade under angitt minimumsladning med tregt riflekrutt? Årsaken er at med for liten ladning i hylsa kan kruttet detonere istedet for å forbrenne. Da blir rifla en håndgranat.

 

Det beste rådet jeg kan gi til dere er at dere sørger for å være alene på skytebanen så dere ikke skader noen andre. Og så kan dere trekke strå slik at han som får det korteste kan teste første skudd i hver ladning. Lykke til!

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Alt dette er rariteter, det var det før, og enda mer i dag. Volummål er nå greit nok, men veldig spesielt. Sub i 7mm RM og bomull og hårspray, njaææææ...

 

Nei, men han lar dere teste hans høyst eksperimentelle ladninger? Sub i magnumhylser er generelt ikke en god ide. Bomull er forsåvidt ikke hårreisende, litt avhengig av hva slags krutt det er snakk om - men hårspray har jeg aldri hørt om brukt - og der er det kjemikalier som har makt til å forandre på kruttet... Bare det at jeg ikke har hørt om det, på 40 år med lading, og rimelig mye litteratur og arbeid om emnet innabords sier noe om hvor eksperimentelt det er.

 

Volummål er bare utdatert, ikke problematisk (det er minst 10ggr mer unøyaktig) - men om resten er på linje med hårspray og bomull, og kubikkcm - så tror jeg tiden vil vise om oppdraget var vellykket. Jeg ville ikke stolt på det.

 

K

Egentlig bruker man jo volum når man bruker kruttmål. (Vekta er jo bare brukt til å justere inn rett volum ihht vekt som er ønskelig) 

Sånn egentlig. 

Link to comment
Share on other sites

Siden det tydeligvis var såpass gærnt, så er det vel best at de 5stk går på sjøen. Resten av de vi lada skulle være standard ladninger. Men nå har vi blitt kjent med utstyret og finni ut at vi trenger både ladebok og vekt 

 

Jeg har aldri hørt om det eller lest om det, så det er en grunn til at jeg spør her inne før han kameraten min prøver de ut 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er man debutant som hjemmelader så hører ikke eksperimenter med helt ukjente faktorer hjemme i det hele tatt. Som fersk i faget holder man seg til kjente ladninger fra trygge kilder.

 

En annen ting som jeg selv sysler med om dagen er H&N Sport kuler i kaliber 30-30 WCF 125 grain kule, N-110 = 17,0 grain og etter hvert kommer 7,62x54R med 180 grain kule og 16,0 grain N-110. SUB er det ikke, vi er over v/0 500 meter ++. 16 - 17 grain i disse to nevnte hylsene er ikke mye i volum, kruttet er raskt. N-110 er vanlig brukt i .357 Mag. og .44 Rem.Mag. ("magnum pistolkrutt") i rifle patroner.  Dette et raskt krutt hvor en må vite hva man gjør eller stole på en trygg kilde, min kilde er produsentens ladedata.

Jeg snakker om belagte kuler fra H&N Sport, ikke ordinære kuler med vanlig mantel. H&N Sport er mest kjent og brukt som pistolkuler her på berget. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...