Jump to content

Mangler jeg noe i jaktsekken?


fluefiskern

Recommended Posts

Ser dere noe jeg mangler? Viltpose til å bære slakt med, strips, kniver, lange hansker (sånne veterinæren bruker laaaangt inni kuene), engangshansker, kikkert, rådyrlokk, ammoboks, pussefille til kikkerten, drybag (med stillongs, sokker, lue, tskjorte, bokser) fjellduken, pussesett til børsa, 3beins turstol, skytestokk, førstehjelpsskrin, real turmat, pølsepinne, tennstål og tennbriketter, opptenningsved, thermos, Coca-Cola, 2-3bokser med snus. Det er vel innholdet sånn jeg husker det akuratt nå, noe jeg mangler ? 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har jeg glemt dasspapir. Men har med våtservietter 

 

Vi holder på med rådyrjakt, ett lite stykke å gå, men ikke så alt for gærnt. Så har vi en gapahuk som basecamp 

 

Når det er en som skyter, går den andre og henter sekken min som alt faktisk ligger systematisk nedi, sånn at det tar meg bare ett minutt eller to før jeg er klar for vomming, vi har faktisk fått inn rutinene etter 3 fall i år

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal du være på tur ei uke? Den sekken var voldsomt innholdsrik. Jeg ville justert mengden klær. Ei tykk ullskjorta å genser pluss lue og hansker eventuelt buff.  Pussesett?? Tennbriketter ok men hvorfor opptenningsved Da? Trenger ikke begge deler? Fjellduken er med alt etter vær. Men er den med, så har du unødvendig med klær. Trenger du viltpose? Er det ikke bare å dra dyret ut? 3bein stolene er jo så vonde å sitte på, bruker heller ei stor sitteplate å slenger ræva på ei tue.

 

De lange hanskene var ikke så dumme, takk for tipset.

 

Din og min jaktsekk er veldig forskjellig. Men vi jakter nok ulikt også.

 

Andreas 

Edited by Andreasv
Link to comment
Share on other sites

Oida, jeg får plass til alt for en dagstur i en slik liten fjellrevensekk, men jo mer jeg går jo mindre trenger jeg. Når jeg satt på diverse stubber og ventet på elgen(mens jeg drømte om fjellet) så ble det helt klart «behov» for mer.

 

Har med en lett dunjakke til pauser men går i ull og skalljakke. Prøver å ikke bli for svett.

Så.. en jakke, et par brødskiver, et eple og en vannflaske, noen skudd. Resten går i beltet og lommene. (GPS, kniv, tobakk, zippo)

 

En liten ting jeg er blitt glad i er esbit titan. Den tar jeg med meg i en pose me litt never, treskjegg og tørrsprit. Setter svartkjelen på den og lager vindskjerm av kvist og never som brenner opp. Har jeg ikke med den så blir det å ta med en termokopp med kaffe.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Andreasv said:

Skal du være på tur ei uke? Den sekken var voldsomt innholdsrik. Jeg ville justert mengden klær. Ei tykk ullskjorta å genser pluss lue og hansker eventuelt buff.  Pussesett?? Tennbriketter ok men hvorfor opptenningsved Da? Trenger ikke begge deler? Fjellduken er med alt etter vær. Men er den med, så har du unødvendig med klær. Trenger du viltpose? Er det ikke bare å dra dyret ut? 3bein stolene er jo så vonde å sitte på, bruker heller ei stor sitteplate å slenger ræva på ei tue.

 

De lange hanskene var ikke så dumme, takk for tipset.

 

Din og min jaktsekk er veldig forskjellig. Men vi jakter nok ulikt også.

 

Andreas 

 

 

Jeg syns ikke mengden klær er så ille, vet aldri når man trenger litt tørre klær og det er jo bare undertøy bortsett fra lua. Får plass i en 2liters drybag

 

Det er ikke snakk om en halvliter i volume på opptenningsveden, men det er nok til at man får bålet skikkelig igang selv i uggent vær. De 100gramma gir meg en god: better safe than sorry følelse, så det er det verdt

 

Jeg trenger ikke viltposen, men syns det er kjekkt at vi kan gå en på hver side og ha ett godt håndtak når vi skal bære det noen hundre meter

 

Og pussesett ja, kamerat tryna i myra i fjor, da var han glad det var med pussesett

 

Men jaktsekken hadde nok blitt justert litt hvis jeg skulle ha gått med den, hele dagen. Men egentlig så får jeg alt jeg trenger i lommene, snus, 0.5L drikke, engangshansker, strips og kniv 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Andreasv said:

Jo da ser poenget om du bare skal gå 2-500 m fra veien og sitte på post gjennom dagen. Hvorfor ikke gjøre det skikkelig da? Pop-up telt brenner og sovepose. 

Går ca 500m, slenger fra meg det meste ved gapahuken, så går vi derfra og jakter. Men er vel aldri mer enn ett par km vekk fra gapahuk'n 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, fluefiskern said:

Går ca 500m, slenger fra meg det meste ved gapahuken, så går vi derfra og jakter. Men er vel aldri mer enn ett par km vekk fra gapahuk'n 

Men da er jo ikke dette jaktsekken din? Da er jo dette ting du har med deg i en leir, så har du tydeligvis noe helt annet med deg når du utøver jakten? Jeg har jo også mye annet i f.eks bilen eller teltet eller på hytta. Men det er jo ikke med når jeg jakter, det er til kosen etter jakta, eller i lunsjen om jeg har mulighet til det. Så da begynner jeg så skjønne sammenhengen. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant denne tråden etter at jeg kom inn fra jakt i går.

 

Siden jeg ikke hadde sekk, så gikk jeg gjennom lommene... Der fant jeg:

5 haglepatroner fra forrige gang (jaktet med rifle i går) 

3 ekstra riflepatroner

En Fällkniven H1

3-4m tau

et tomt melkesjokoladepapir..

aluminiumsfolien jeg hadde nistepakka i (3 koteletter)

et ildstål

bilnøkkelen

 

I tillegg hadde jeg med en håndkikkert, og rifle. Er kommet til 4 fall denne høsten, og ser ikke at jeg trenger noe mer, sånn egentlig. Vi koste oss riktig bra i går.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Andreasv said:

Men da er jo ikke dette jaktsekken din? Da er jo dette ting du har med deg i en leir, så har du tydeligvis noe helt annet med deg når du utøver jakten? Jeg har jo også mye annet i f.eks bilen eller teltet eller på hytta. Men det er jo ikke med når jeg jakter, det er til kosen etter jakta, eller i lunsjen om jeg har mulighet til det. Så da begynner jeg så skjønne sammenhengen. 

 

Andreas

Det er jo den sekken jeg røsker med meg når jeg skal på jakt, 98% ferdig pakka, bare å hive på skuldra å gå. 

 

Det har a hendt at jeg har gått med denne når jeg utøver jakta også, men i 90% av tilfellene så ligger den igjen i camp. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det vil variere litt med type jakt, men dette er ganske fast

 

I sekken:

-bånd til å dra ut dyr og / eller fange bikkje

-zip-pose med ett par fryseposer, strips, nitrilhansker og en hyssingbit

-sitteunderlag

-camelbak

-hodelykt

-multiverktøy med nok utvalg i remedier til å åpne luker og lokk til det jeg har med tekniske duppedingser.

-liten vanntett plastmappe med jegerbevis, våpenkort, oppskyting, ekstra AAA batteri til hørselvern og hodelykt og evt. andre nødvendige papir.

-dasspapir i vantett pose

-snyltekopp

-lue

-fällkniven DC4 bryne

-matpakke

-ulltrøye i vannett pose

-fyrtøy og tennbriketter

-tyggis 

 

Ellers, rundt om kring på kroppen, i lommer o.l.:

-jaktradio

-hørselvern

-gps-klokke

-kniv

-ekstra skudd

-tynne ullhansker

-buff

-mobil med kart, førerkort, jegerbevis, jakt-/fiskekort m.m.

-kikkert

-børse

 

Litt avhengig av sesong og lengde på tur supplerer jeg med ekstra klær, hånd/fotvarmere, thermos m/ varm drikke, ekstra mat, power bank m.m

 

Link to comment
Share on other sites

I belte: Strømeng KS9OF, Leatherman i lærtaske, magasin i lærtaske, sluttstykke i lærtaske. 

I jakke: Radio, GPS etter behov, tennstål med linjal til avstandsbedømmelse, lighter. Riflestropp rundt overarm i lær  med stålkrok til å hekte riflereim på. 

I bukse: Snyltekopp, mobil, bilnøkler, buff

 

På elgjakt i stolsekk:

- Pakkpose mat, camelbak til vann, kaffethermos, litt sjokolade og saftflaske

- Genser eller feltskjorte i ull.

-  Oransje/røde signaleffekter til driv (refleksvest eller radioholder + armbånd, sekktrekk, caps)

- Poncho eller fjellduk etter behov

- Lue hansker, hals i ull eller fleece

- God kniv til slakt. 

- Trangiapanne eller teleskop-grillgaffel

- Sitteunderlag i tovet ull

- Lite førstehjelpskit

- Dopapir i vanntett pakkpose

 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...