Jump to content

Ny kniv


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har fått hjelp av svogeren i høst med noe gravearbeid og støping.

Ønsker å vise takknemlighet med å kjøpe en kniv til han.

 

Jeg har en Brusletto Femund (GRS Edition) og Fällkniven F1.

Tenker noe i den duren evt en Fällkniven S1x. 

 

Noen innspill her? Er det andre kniver jeg bør vurdere?

 

Ingen spesielle bruksområder annet enn jakt og friluftsliv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fällkniven S1x er en flott kniv. Men i den prisklassen hadde jeg sett på en Bark River fra f.eks. Knivesshipfree.com. Kanskje Classic Drop Point Hunter med micartaskjefte. Eventuelt noe håndlaget fra Aage Bergedahl. 

 

Bark River Knives: Classic Drop Point Hunter - CPM 3V - Black Canvas Micarta primary image

 

Edit med begrunnelse:

 

Micarta er en helt annen verden enn termoplasten til de "billige" (anførselstegn fordi ingen av dem er billige) Fällkniven. Dette er et kunststoff med en slags epoxy og stoffibre, som blir klebrig når det blir fuktig. Fantastisk å holde i med vann eller blod på hendene.  

 

Slirene er så vidt jeg vet håndlaget (men maskinsydd) av Sharpshooter Sheath Systems og av høy kvalitet. Jeg er ikke imponert av Fällkniven sine, de bruker for tynt lær og for dårlig søm. 

 

Bark Rivers stållegeringer er av sammenligbar kvalitet som de til Fällkniven, men de har ofte noen forskjellige valg i hver knivmodell. CPM 4V er visst Vanadis 4 og bør kunne være en no-brainer. Metallurgen har sikkert en nærmere anbefaling her. 

 

Stilmessig er denne en "Classic Loveless Hunter", som mange amerikanere (og jeg) mener er den ultimate jaktkniven.

 

Merk at Fällkniven selger tilsvarende kniver, men da til type 5-og-et-halvt-tusen. Denne Bark Riveren kommer på temmelig nøyaktig det samme som en S1x med plastskjefte og plastslire, ferdig fraktet og fortollet. 

 

Edit 2:

 

OK, S1x er en veldig gjennomtenkt kniv til hard bruk. Og jeg er veldig gira på at skjefteplatene er skrudd fast, slik at jeg kunne tatt dem av og byttet dem ut med noe hjemmetilpasset micarta eller stabilisert tre. Men det har jeg sagt om opptil flere av knivene og knivbladene jeg har hatt liggende i 15 år uten å gjøre noe ut av...

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor anbefaller dere høylegerte stål til en allround kniv?

 

Hele denne tråden er verdt å lese:

 

Til hard allround bruk i skogen, hvor man kanskje skal kløyve en vedkubbe så må stålet være seigt, og de høylegerte stålene som nevnt over er slitesterke, men ikke seige.

 

Jeg ville tenkt på bruksområdet først. Skal den mest skjære tre eller kjøtt? Skal den brukes hardt, som å kløyve trekubber? 

Bruksområde bestemmer ståltype og bladfasong. 

 

Edited by Fysikeren
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor høylegerte stål? Nei, altså, jeg foretrekker egentlig gammeldags rustende verktøystål selv, men alt til sitt bruk og jeg kan fint leve med rust.

 

Det er alltid en avveining av egenskaper, og jeg tenker at høykarbon høylegert kanskje har den beste kombinasjonen av egenskaper i en dyr kniv som skal gis i gave. 

 

Jeg hadde aldri i verden brukt 3500 kroner på en liten kniv jeg tror mottager kommer til å dælje løs på for å splitte vedkubber med - da hadde han fått en Gränsfors Bruks øks og en kniv til 2500 kroner i stedet.

 

Men det er bare meg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at en må tenke på bruksområde før en bestemmer ståltype og bladform. Det er helt greit at du ikke vil kløyve med kniven din, men trådstarter foreslo en Fällkniven S1x, som er en overlevelseskniv, som da gjerne er beregnet for veldig hard bruk. 

 

CPM 4V ligner gjerne Vanadis 4E, men så vidt jeg har forstått så er jo ikke det noe @Metallurgen anbefaler i allround kniver, men i jaktkniver. Til allround så bruker han jo selv A8mod, som er seigt som fy. 

 

@Mastodon Jeg ville ikke valgt Fällkniven S1x som noe allround jakt og friluftskniv. Den har et veldig tykt blad (6 mm) som jeg tenker er for tykt til finarbeid og slakting. Den er også litt lang (13 cm) for finarbeid og utvomming, samtidig som den er for kort til å kunne hugge med. Fällkniven F1 synes jeg er et bedre valg til allround med 4.5 mm tykt og 9 cm langt blad.

 

Bark River har mange fine kniver som foreslått over. Til allround bruk ville jeg valgt stålet CPM 3V, det er seigt, og har nok sliteasjemotstand til at du kan gjøre opp et par hjorter før den trenger skjerping, men det er ikke spesielt rustmotstandig (det gjelder også CPM 4V som nevnt over).  For exempel en Bark River Bravo 1 LT i CPM 3V. LT versjonen har 3.9 mm tykt blad, mens den uten LT har 5.5 mm tykt blad (overlevelsekniv).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere @Fysikeren  Har dere personlige erfaringer med Fällknivens CoS stål? Jeg har en A1 Pro som jeg har brukt en del. Ikke noe hardere bruk enn klyving av ved og nedhugging av trær. Vinterkniv. Faktisk meget imponert over egenskapene, men det er ikke en jaktkniv.

Har ikke merket noe til at stålet er sprøtt selv om prisen er nokså sprø.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Fysikeren said:

Fällkniven F1 synes jeg er et bedre valg til allround med 4.5 mm tykt og 9 cm langt blad.

Fällkniven F1 er en meget bra kniv. Den treffer nesten alle bruksområder. Jeg har både F1 og H1, Jeg bruker H1 nesten hele tida, for jeg liker den bedre, av en eller annen merkelig grunn - den holder ikke eggen like godt heller - men den fungerer veldig bra som jakt og flåkniv, og do-it all kniv. Men F1 gjør alt annet enn flåing bedre...
Men ingen av dem fungerer (for meg) til "kjønnsoperasjonen" når en slakter rådyrbukker. Der bruker jeg en U2. Som forsåvidt duger til hele rådyret, selv om den er liten. Never leave home without.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Niks, kan ikke kjøpe alt jeg har lyst på. Nøyer meg i dette tilfellet med å ta Metallurgens ord for det. 

Vet ikke hva han har sagt men det er bare å google i vei det. Som et forholdsvis rustfritt stål har disse laminerte CoS knivene til Fallkniven fått nokså bra tilbakemeldinger der ute. En forbedring fra VG10 i hvert fall (jeg har en F1 og S1 av de). Man bør kanskje gå for et annet stål enn "rustfritt" om man skal bruke den som brekk/huggjern men man får jo ikke både i pose og sekk her. A1 Pro er riktignok 7mm tykk så den knekker nå i hvert fall ikke med det første.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke veldig store praktiske forskjeller mellom VG10 og lam.cos, men det sier jeg utifra mye erfaring med VG10 og mindre med lam.cos. Det kan jo være noe jeg ikke har oppdaget. Fallkniven får såvidt jeg vet laget bladene sine i Japan ( var det Hattori? Husker ikke), og de kvitter seg tydeligvis nå med 3G-stålet, og muligens også SGPS. Løp og kjøp, det er halv pris hvis de har noen igjen.

 

Jeg kan ikke så mye om stål, men generelt er det slik at jo hardere det er herdet, jo sprøere er det. Mener å huske lamcos hos falkniven er herdet til rundt 60HRC, og stålet blir idiotisk skarpt og holder lenge. Kanskje lengre enn VG10, ikke lengre enn 3g, viser min høyst uvitenskapelige erfaring, men jeg tror ikke det blir helt riktig å klassifisere lamcos som sprøtt helt uten Widerøe, og videre trekke den slutning at man ikke kan spikke eller kløyve små kubber med den, noe alle de nye S-(unnskyld X)modellene burde være svært velegnet til ettersom de er like tykke som telefonkatalogen, men det er nå så, man kan selvsagt bruke S1x til alt generelt bruk selv om stålet muligens er mer rettet mot å holde en skarp egg lenge enn å fungere som øks. Det er jo tross alt en kniv.

 

Jeg har en H1 i VG10, den er bra. Det jeg ikke liker med fallkniven er at de er stygge, upersonlige og for tunge, men om jeg finner en WM1 i 3g, så kjøper jeg den. Den er stor nok til alt...

Edited by morpho79
Link to comment
Share on other sites

Det et ikke slik at jeg tror stålet er så sprøtt at kniven kommer til å knekke. Til det et den for tykk.

 

Dette er ikke jeg akkurat ekspert på, men slik har jeg forstått det:

 

Det er tre måter en kniv blir sløv. Det ene er slitasjemotstand, altså nedsliping av eggen. De to andre er at eggen bøyes eller knekker helt av ytterst, noe som vanligvis kun er synlig i et mikroskop.

 

Om jeg husker rett så var det Busse som undersøkte en haug med brukskniver under mikroskop og inså at mikrobrudd av eggen er mye vanligere enn slitasje av eggen. Løsningen var da å tilby et lavlegert og veldig hardt stål, og derfor lager Busse kniver i INFI stål, og vår egen Fredrik Haakonson lager i A8 mod. Disse stålene er nesten identisk.

 

Så for å undersøke om stålet i en kniven er for sprøtt bør den legges under et mikroskop ettrt bruk for å se om den er blitt sløv av at eggen er nedslitt eller om den er blitt sløv av mange mikroskopiske brudd. 

 

Jeg gjør ikke dette selv. Jeg lytter til Metallurgen :)

 

Jeg ser også at LionSteel selv sier at de får bedre ytelse og bedre holdbar egg av Sleipner stålet enn M390. De tilbyr kniver i begge stålene, men på papiret ser set ut som om høylegerte M390 burde holde eggen mye lenger enn Sleipner. 

 

Og ja, folk er veldig fornøyd med sine høylegerte kniver. Men jeg har inntrykk av at det selges veldig få dyre og godt herdede kniver i lav og middelslegerte stål. Så folk flest har ikke fått mulighet til å sammenligne de to typene stål. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, med tanke på hvor mye karbon og krom som er tilsatt så klarer de seg vel bra. Men det er milevis mellom M390 og A8mod når begge er herder til 60hrc. 

 

Høy slitasjemotstand kommer også med ulempen at de er vanskelig å slipe/skjerpe. Av de jeg kjenner som ha Metallurgen sin kniv i A8mod, så sies det at eggen holder seg enormt lenge, og den er veldig rask å skjerpe. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/7/2020 at 3:30 PM, Fysikeren said:

CPM 4V ligner gjerne Vanadis 4E, men så vidt jeg har forstått så er jo ikke det noe @Metallurgen anbefaler i allround kniver, men i jaktkniver. Til allround så bruker han jo selv A8mod, som er seigt som fy. 

 

Bra oppsummering du @Fysikeren gjør av @Metallurgen sin vurdering av knivstål som skal tåle litt hardere bruk syns jeg.

 

Lamnia.com har mange kniver i katalogen sin, men jeg finner med A8mod der (sjekket dog bare kniver med fast blad!).  Heller ingen av de med med tilsvarende sammensetning (iflg: zknives.com/knives/steels/steelchart.php?snm=A8mod ), som: 50CrMoV8-1, 1.2631, 1.2360Mod*, 1.2360 ,BE48V*, BE2360*, Viking*, Chipper*, LSS Chipper*.

 

Noen som vet hvorfor A8mod og "substituttene" da åpenbart ikke er så utbredt i bruk blant de som "masseprodusere" kniver med fast blad? Dyrt stål? Krevende å bruke/herde?
(Eller er kan det bare være tilfeldig at Lamnia ikke har endt opp med A8mod i utvalget av kniver med fast blad?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt på det samme, men har inntrykk av at @Metallurgen har funnet sin egen måte å herde A8mod på, og det tipper jeg er en  godt bevart hemmelighet. Kan jo hende at denne prosessen ikke er lett å drive masseproduksjon med.

 

Og så virker det som om det er mindre etterspørsel etter disse stålene. Folk skal ha superstål når de legger noen tusen på bordet for en kniv, ikke et enklere stål i en custum kniv. Det er kniv nerdene som skal ha Busse i INFI eller Haakonsen i A8mod. 

 

I tillegg så testes jo disse stålene ofte med å se hvor mange hundre eller tusen tau de kan kutte før de blir sløv. Og der gjør nok superstålene som S30V, M390, CPM 4v osv det veldig bra. Men om du skal bruke kniven din mest på tre, så har jo en slik tau-test begrenset verdi. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøper det du nevner som mulige årsaker ja @Fysikeren.

 

I 2014 spurte jeg @Metallurgen her på forumet om hvilket stål han selv sverger til når han lager større kniver.  Han svarte da:
 

Quote

 

Jeg bruker for det meste A8-modifisert, inkludert i chopperene og kukriene. Dette er ganske likt Busse's INFI. (Vanadis 4E bruker jeg stort sett bare på spesielle bestillinger.) A8-mod har samme karboninnhold som S7, som er det elementet som gir hardheten, men siden A8-mod er høyere legert er det lettere å få full hardhet i denne legeringen.

A8-mod er et ganske seigt stål, men S7 er hakket seigere med noe lavere eggholdbarhet.

 

 

Har sett noen kniver i S7 før, bl.a.vet jeg "Survive knives" hadde en modell som fikk mye skryt for noen år siden pga at  den/stålet tålte særlig røff behandling. Tror de har sagt de skulle komme tilbake med  den modellen, men har ikke sjekket om det har skjedd/om de er ajour. (PS: De fikk mye pes på Bladeforums for ett år eller to siden, der de bl.a. fikk underforumet sitt der stengt. Dette pga måten de solgte (fortsatt selger?) på. Der de ba om forskuddsbetaling og der folk samtidig måtte vente opptil flere år uten noen sikkerhet for at kniven de hadde betalt for ville komme  - samtidig som de hele tiden slet med ventelistene sine... kom aldri ajour.  Mulig de har lagt om stilen nå, har ikke sjekket ).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/7/2020 at 10:08 PM, M67 said:

Fällkniven F1 er en meget bra kniv. Den treffer nesten alle bruksområder. Jeg har både F1 og H1, Jeg bruker H1 nesten hele tida, for jeg liker den bedre, av en eller annen merkelig grunn - den holder ikke eggen like godt heller - men den fungerer veldig bra som jakt og flåkniv, og do-it all kniv. Men F1 gjør alt annet enn flåing bedre...
Men ingen av dem fungerer (for meg) til "kjønnsoperasjonen" når en slakter rådyrbukker. Der bruker jeg en U2. Som forsåvidt duger til hele rådyret, selv om den er liten. Never leave home without.

 

K


Jeg er lei av dårlige kniver og tenkte kjøpe noe bra i dag. Skal brukes til elg og villsvin. 
Av de tre du nevner, hvilken skulle du valgt om du måtte nøye deg med en? U2 ser jo veldig nett og lett ut. Holder gjerne vekta nede. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Austergården said:


Jeg er lei av dårlige kniver og tenkte kjøpe noe bra i dag. Skal brukes til elg og villsvin. 
Av de tre du nevner, hvilken skulle du valgt om du måtte nøye deg med en? U2 ser jo veldig nett og lett ut. Holder gjerne vekta nede. 

WM1

 

Både F1 og H1 er for store til "alt", og lommekniven U2 tåler neppe alt, så WM1, den er bunnsolid, liten og stor nok. Men miniØKH har somla den bort..

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

WM1

 

Både F1 og H1 er for store til "alt", og lommekniven U2 tåler neppe alt, så WM1, den er bunnsolid, liten og stor nok. Men miniØKH har somla den bort..

K

Takk, da ble den wm1

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 11/12/2020 at 12:28 AM, mdm said:

 

Bra oppsummering du @Fysikeren gjør av @Metallurgen sin vurdering av knivstål som skal tåle litt hardere bruk syns jeg.

 

Lamnia.com har mange kniver i katalogen sin, men jeg finner med A8mod der (sjekket dog bare kniver med fast blad!).  Heller ingen av de med med tilsvarende sammensetning (iflg: zknives.com/knives/steels/steelchart.php?snm=A8mod ), som: 50CrMoV8-1, 1.2631, 1.2360Mod*, 1.2360 ,BE48V*, BE2360*, Viking*, Chipper*, LSS Chipper*.

 

Noen som vet hvorfor A8mod og "substituttene" da åpenbart ikke er så utbredt i bruk blant de som "masseprodusere" kniver med fast blad? Dyrt stål? Krevende å bruke/herde?
(Eller er kan det bare være tilfeldig at Lamnia ikke har endt opp med A8mod i utvalget av kniver med fast blad?)

Litt sen med responsen ser jeg, får ikke varsel alltid.

Det lave karboninnholdet i A8-mod/Chipper gjør at man ikke har så stort spekter i hvordan det kan herdes, og hvis man ikke gjør det optimalt blir det fort en lavere hardhet enn man ønsker.

Hovedgrunnen til at det ikke blir brukt av mange fabrikker er nok at det ikke er rustfritt, og heller ikke billig. Ikke at det er spesielt dyrt verktøystål, men de vanlige rustfrie stålene brukt i kniver blir produsert i stor skala til choil som er det foretrukne til masseproduksjon.

Det er dog noen som bruker en lightversjon av A8-mod, som Marttiini i carbinox T508-modellene.

 

Ellers kan jeg si at høylegerte stål som regel blir sprøere enn lavlegerte stål på samme hardhet, seigheten går ned med økende volumfraksjon karbider. Stål med god abrasiv slitasjemotstand vil da få tilsvarende dårlig seighet.

Et pulvermetallurgisk stål er litt seigere enn en konvensjonelt stål med samme hardhet, men de er ikke så seige som mytene på diverse knivforum og reklamematerial for disse stålene skal ha det til.

VG-10 vil være seigere enn CoS og 3G, og har et bredere bruksområde enn de andre.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen
Hva trur du om MagnaCut, som Larrin Thomas og CPM offentliggjorde på Torsdag?

Det er jo ikke så ofte det lanseres stålkvaliteter som er utviklet spesifikt for kniver, så bare det er jo interessant i seg selv. 

Både arbeidet som ligger bak, og de foreløpige testene som Larrin har presentert, gjør meg ganske nysgjerrig på dette stålet. 

Slitasjemotstand og seighet som 4V og bedre rustmotstand enn 20CV, høres nesten for godt ut til å være sant.

 

https://knifesteelnerds.com/2021/03/25/cpm-magnacut/

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, higraver said:

Sandrin kan det bedre.

"bedre"...?

kommer an på hva man er ute etter. Det Sandrin gjør med wolframkarbid er ganske kult, men det er sært. Og veldig spesialisert. Målet med MagnaCut var å lage ett balansert stål/bladmateriale. Det at det vil bli lett tilgjengelig (etterhvert), lettere å bearbeide og lettere å vedlikeholde, gjør at det faktisk kommer til å finnes i et variert utvalg kniver. 

For all del, wolframkarbid er enda bedre på noen få områder, men jeg trur ikke Sandrin og Magnacut retter seg inn mot samme brukergruppe/bruksområde, så jeg kan ikke se at det er riktig å bruke begrepet "bedre" om noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 3/30/2021 at 11:08 AM, Metallurgen said:

Det er dog noen som bruker en lightversjon av A8-mod, som Marttiini i carbinox T508-modellene.


Det var jeg ikke klar over. Har en liten Marttiini Carbinox Silver (Carbinox T508 stål). :)
For den som vil sammenligne...:
http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php?snm=A8-mod
http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php?snm=carbinox

Edited by mdm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...