Jump to content

Trenger tips til reduserte ladninger


jmosbakk

Recommended Posts

Skal begynne å knote litt med reduserte ladninger i løpet av vinteren og trenger litt tips på veien.
Jeg vil ikke at dette bare skal dreie seg om "mitt" kaliber, men også mer generelt sånn at flere kan plukke opp noen tips.
For min del er det aktuelt å teste 6,5x55, 308w og 30-06, der sistnevnte er den som skal testes først.
Bruksområdet for min del er i hovedsak jakt på smått matvilt, men ser for meg at reduserte ladninger også kan være brukbare til trening og kanskje jaktfelt.


Det er ønskelig med minimal rekyl og maksimal presisjon.


Til den som føler for å anbefale et mindre/lettere kaliber enn de nevnte så kan jeg informere om at litt av poenget med reduserte ladninger er å dekke flest mulig bruksområder med samme børse. Det kan være aktuelt for de som kanskje ikke har råd til ny rifle med optikk, men som kan plukke opp brukt ladeverktøy til en grei pris, det kan være for de som jakter smått og stort i samme område som ønsker å ha en storviltpatron liggende på lur under rypejakta osv.

Ang kulevalg så er det kanskje ikke verre enn å velge den letteste helmantelen som er tilgjengelig? Eller en tyngre helmantel/hulspiss i enda lavere fart?
 

Lapua 123gr FMJ og Hornady HP 125gr (veldig usikker på hvilken type kule dette er, men skriften sier at den skal holde godt sammen) finnes på lager i Norge ser jeg.

Lapua HPCE 100gr har jeg ikke funnet, men den hadde vært interessant.
Andre kuler som bør testes? 

Når det kommer til krutt så holder jeg meg til krutt med forholdsvis stabil tilgang og som flest mulig kjenner til. VV og Norma altså.
Jeg har en boks N120 på hylla som jeg tenkte å prøve først nå, men er ikke redd for å kjøpe flere sorter, hvis nødvendig.

 

Noen kan kanskje si noe om erfaringer med liten mengde raskt krutt kontra større mengde tregt krutt?

Jeg vet at det er mange her inne som har knotet med dette og håper å få høre litt om hvordan dere fant presisjon, hva som bør unngås, sikkerstikk osv.

Jeg setter det som krav at kaliber som diskuteres skal være godkjent til storvilt. Da slipper vi kanskje unna alle anbefalinger av 17-hit og dit, 223 ditt og datt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! Til 30.06 har jeg ladet noen hundre skudd med N-110 til kuler i spekteret 100 til 150grs. I den rifla jeg hadde den gangen var 28grs bak 100 grs Lapua HPCE og 123grs FMJ presis og god ladning. Start på 25grs og jobb deg opp og ned til du finner ønsket presisjon. Trenger vel ikke minne deg om å følge med på trykk, men sier det uansett følg med på trykket da det kommer FORT med slik krutt i slike patroner. I 308 win har jeg ladet de samme kulene med 25grs N-110. Start på 23 og jobb opp og ned :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye reduksjonsladninger i de kalibrene du nevner, og noen til- men bare med støpekuler. Jeg kan derfor ikke gi helt konkrete data med mantelkuler, men Mas-36 har jo gitt gode instruksjoner der. Men noen generelle ting med reduserte ladninger

 

1) styr unna sfæriske krutt («kulekrutt»). Det gjør du automatisk med Vv/Norma

 

2) Krutt med lite flammehemmende overflatebehandling er gjerne best. Hvis kornstørrelsen er relativt stor ift brennhastigheten, er det trolig relativt mindre flammehemmende midler

 

3) Mens tegnene på overtrykk er notorisk upålitelige, er tegnene på undertrykk (mener jeg) sikrere observasjoner; sot på hals, utstikkende hetter på brukte hylser som hadde headspace

 

 

N110 er et veldig godt krutt til reduksjonsladninger. Lett å få fyr på, og fungerer utmerket med lav hylsefylling. Min «standardladning» med N110 i 30-06 med støpekuler med kulefett, er f.eks 19grs. Det gir rene hylsehalser og avdekker kulas presisjonspotensiale i det aktuelle våpenet. Men skal du ha subladninger, må du ha raskere krutt som N32c. 

 

N120 har jeg brukt i 6,5x55 (19-20 grs med støøpekule 140grs). Det fungerte fint. Norma 200 er et annet glimrende krutt til reduksjonsladninger.

 

Til sub er N32c fint, men det fungerer like bra med flak-ekstruderte-granulerte krutt i samme (eller raskere) brennhastighet. Haglekrutt er jo laget for å brenne komplett under lavtrykksbetingelser (8-12000 psi). Hodgdon universal, Vectan primaV/ Ba9/A0 har også fungert fint.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Krutt for reduserte ladninger som Trail Boss kan fungere bra. Men som nevnt tidligere er N-110 ofte et godt valg.

Problemet med reduserte ladninger er at kruttet "skrangler" rundt i hylsen og det gjør at det tenner ujevnt, noe som gir ujevn forbrenning. En liten dott med Dacron eller tilsvarende gjør ofte underverk med presisjonen da det får kruttet til å ligge i ro nær tennhetten slik at det brenner likt fra skudd til skudd. Jeg veier ikke dacron, men tar en passe fluffy dott og putter i hylsen.

Prøv det sammen med N-110 så blir det som oftest bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt.
Jeg skal få tak i noe N-110 og Dacronvatt. Burde jo gli rett inn på det årlige juleverkstedet med sånt.
Angående kuler så virker det mest safe å gå for Lapua så det spørs om det blir 123gr FMJ til å begynne med og så evt 100gr når den blir tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

On 10/24/2020 at 7:10 AM, Per-S said:

Krutt for reduserte ladninger som Trail Boss kan fungere bra. Men som nevnt tidligere er N-110 ofte et godt valg.

Problemet med reduserte ladninger er at kruttet "skrangler" rundt i hylsen og det gjør at det tenner ujevnt, noe som gir ujevn forbrenning. En liten dott med Dacron eller tilsvarende gjør ofte underverk med presisjonen da det får kruttet til å ligge i ro nær tennhetten slik at det brenner likt fra skudd til skudd. Jeg veier ikke dacron, men tar en passe fluffy dott og putter i hylsen.

Prøv det sammen med N-110 så blir det som oftest bra. 

Det kjekke med Tin Star og Trailboss er at de fyller bra i hylsa. Dobbel ladning blir feks umulig å få til.

 

Link to comment
Share on other sites

Da uten bruk av Dacron og lignende for å få kruttet til å ligge i ro?
I mitt hode så kan magnumhetter være bedre i tilfeller med lav hylsefylling pga større antenningsflamme, men dette er laaaangt utenfor min forståelse.
Hvis man sørger for at kruttet ligger i ro i bunn av hylsa så kan jeg ikke forstå annet enn at det må bli en tilnærmet normal forbrenning.

Jeg må presisere at jeg ikke har tenkt å bevege meg i subsonisk hastighetsområde. Jeg sikter meg inn på 650-750m/s, alt etter hvor jeg finner presisjon. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med N110 er at det fungerer brillefint uten dacron (.223, 6,5x55, 30-30, .308, .30-06 og .35 Whelen), og med standard hetter. Med de lette Lapuakulene ville jeg prøvd 25 grs N110, standard hetter og ingen dacron (fordi det er enklere). Magnumhetter og dacron blir nok ikke feil, men jeg tror ikke det er nødvendig.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.hn-sport.de/en/reloading/hp-308-125-gr-hs

Nå vil jeg prøve noe nytt med 30-30WCF:

Jeg har kjøpt denne pakken med H&N Sport - kuler. 125 grain står det på pakken, jeg har sjekket med to vekter og konkluderer med at de veier 128 grain (helt greit.) Kunne jeg valgt fra produsentens utvalg ville jeg gått for en flatnestet 165 grain. Forhandleren hadde bare disse i 125 grain. En boks med N-110 er i hus, men jeg tror nok at Vihtavuori N32C ville fylt hylsa bedre. Slike reduserte saker er nytt for meg, det blir lite fylling i hylsa. Det jeg lurer på er om jeg med fordel kunne brukt en liten dott med Dacron? Ladetabellen sier 17,0 grain N-110. Jeg har også bestilt en pakke med 180 grain RN i .312" Disse kommer til våren og planen er at disse kan jeg bruke i Mosin-Nagant M/44. Også her har de oppgitt ladedata for 7,62x54R med N-110. 

Det er ikke meningen å jakte med disse ladningene, det blir uformell moroskyting. 

 

Er det andre her som erfaring med slike ladekomponenter for rifle? 

Jeg har ellers en del erfaringer med H&N i håndvåpen 9mm. - .38 Special - .45 acp. - .45LC.

H&N Sport .308.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero; det nærmeste jeg kommer i logg’en min, er en 127grs blykule i 30-30, med 13- 14grs N110. Ingen dacron. Presisjonen var dårlig, med det er pga upassende kule. 30-30- hylsene egner seg veldig godt for lavtrykksladninger, de er nokså tynne i godset og tetter godt ved lave trykk. 

Har ikke prøvd N32c i 30-30. Skulle jeg prøve, ville jeg startet på 8 grs. Og jeg ville ikke bruke dacron med de raskere pistol/haglekruttene, det kan være skummelt.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er et par tenåringer i familien som storkoser seg med Winchesteren. Vi er så heldige at vi kan skyte i hagen et sted utenfor allfarvei. Guttungene tror at ammo er gratis, for dem ja, ikke for meg. Jeg tenkte at dette kunne bli et rimelig alternativ på 20 - 40 meters hold. Jeg kommer til å kronografere og legge ut resultatet her. Jeg tenkte også at tabellen til produsenten kunne være et greit utgangspunkt. De skriver 17 grain, jeg vurderer å starte på ca.15 grn. Nå er det vel slik at p.g.a. belegget på kulene her må en holde seg til lave hastigheter også.

 

@Mas-36 Holstad våpen i Sarpsborg. (Jaktia). Jeg tror de har en pakke til eller to, gammel Europris, tror jeg ga kr.1,15 pr. kule. 180 grain .312"  til Naganten min tipper jeg nok vil havne over kr.2,- pr kule. Billig uansett, som å skyte med påkostet randtenning. 1 kg. N-110 er heller ikke billig, men en boks varer over 1000 skudd. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Mas-36De har planer (Jaktia v/Holstad) om å sette opp en ordre på diverse kuler fra H&N som skulle ankomme ut på vårparten 2021.

Jeg tror de tar i mot forslag til bestilling, de tok i mot min på .312" kuler.

 

Egentlig er jeg enig med @spindriftom at lette kuler i 30-30 passer litt dårlig, det er min erfaring også (i lav fart). Jeg skulle likt å teste H&N kuler og N-110 med 165 grain FP i Winchesteren. Jeg tror mer på 180 grain kuler og N-110 til Mosin-Naganten til våren, det blir spennende. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

«Dynamisk blikkboks 30m», bøylerifle og billige kuler- bra opplegg, Vaquero!

Skulle du ha et slags kulefangeropplgg, er forøvrig kobberplaterte kuler fint vitamintilskudd til kulelegeringer hvis du ønsker mer hardhet. Kobber har lav løselighet i bly (0,5% kanskje), men drar opp hardheten ganske mye ift mengden tilskudd. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Wintel said:

Jeg hamstret Berrys kobber-coatede 150gr til min 30-30 win. Tror jeg betalte ca 2,- per kule.

Jeg har også skutt og ladet en del Berrys til 30-30 og 45/70. Til prisen å regne så var det helt greit til trening i 30-30, men i 45/70 gikk de ikke så greit i mitt tilfelle. Nå er det slik at Berrys tåler mer fart enn H&N, kan være lurt å lese produsentenes omtale om hastighetsbegrensninger i rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet H&N Sport i 125 grn. og N-110:

Som tidligere nevnt veier kulene 128 grn. Har sjekket vekten med elektronisk og balansevekt. Selve skytingen ble ikke så nøyaktig og avslappet som jeg ønsket, et regnvær var på vei og kom truende nær. Kronografen trengte også godt lys, noe som også presset tiden. Hensikten med disse kulene/ladningene er uformell plinking på 20 - 50 meter. Rekylen er ikke et tema, jeg merket litt mer enn salongen. Toppladningen på 17,0 grain N-110 er maks produsenten oppgir, jeg kommer ikke til å overstige denne. Berrys i 150 grain som jeg også har erfaring med har en oppgitt maks fart på 2000 ft. (600 m/s) Berrys i .458" som jeg har skutt med i 45/70 Govt. har oppgitt maks fart på 1950 ft. H&N oppgir at kulebelegget "HS" kan brukes over 320 m/s, men maks fart finner jeg ikke opplysninger om, så langt kan det tyde på at den ligger godt under 600 m/s. Å dra disse kulene over produsentens maks fart er sikkert ikke smart. Nå handler dette om testen med H&N kulene, men Berrys og H&N har til felles med at de mangler krymperille. Lee Factory Crimp er et fint verktøy her. Av hensyn til å ikke skade kulens belegg er det greit at hylsehalsen ikke er for trang når du setter i kula. Noen kuler kunne virke som at de gikk litt for lett inn i halsen, i et rørmagasin kan det være litt forstyrrende med dårlig kulehold. Jeg kunne mulig skutt noe bedre med bedre lys og tid, bedre siktereferanse på blinken. Jeg brukte en skive med et A5 ark bak for hver serie. . Svarten var 6 cm. Treffpunket var i forhold til mine jaktpatroner ca.12 - 15 cm. lavere, ingen særlige avvik i side. Mine standard jaktpatroner er 150 grain Sierra Pro-Hunter med 33,0 grain N-140 bak. Jaktpatronene samler bedre i mitt tilfelle. 

 

Varmskyting: Pipa holdt stort sett en lunken temperatur, jaktammo sender temperaturen fort opp etter et par serier. Med H&N-kuler og N-110 krutt ble pipa merkbart varmskutt først etter en kjapp 10-skudds serie. 

T 1.JPG

 

T 2.JPG

H&N- kulene har et annet belegg enn Berrys, H&N har et plastbelegg som gir en gulere farge.  Jeg hadde ikke forventet bedre presisjon på dette konseptet, men prisen tatt i betraktning så er det helt greit for mengdeskyting på korte hold. Pipa blir heller ikke så fort varm. 

 

T 3.JPG

 

T 0.JPG

 

T 4.JPG

 

T 5.JPG

 

T 6.JPG

 

T 7.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@spindriftAt hastighetene var variable overrasket meg ikke. Lite krutt selv om det er raskt kombinert med lett kule har jeg sett varierende hastigheter på før, derfor lurte jeg litt på om en dott med dacron ville hjelpe litt. Derimot tror jeg på at dette ville jevnet seg ut med en tyngre kule som 165 grain til 30-30WCF. Dersom jeg får kulene jeg bestilte til våren blir det spennende å se hastighetene til .312" kula til 7,62x54R. Disse vil jeg bruke i Mosin-Nagant m/44. Til slutt, jeg kjøper ikke en eske til med 125 grain H&N i 308. Jeg tror den blir for lett.

 

https://www.hn-sport.de/en/reloading/rn-312-180-gr-hs

M-44 a – Kopi.JPG

180 grain H&N kule + 16 grain N-110 til denne blir nok bedre saker. Vi får se, har ikke prøvd.

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 10/23/2020 at 6:06 PM, jmosbakk said:

Lapua 123gr FMJ og Hornady HP 125gr (veldig usikker på hvilken type kule dette er, men skriften sier at den skal holde godt sammen) finnes på lager i Norge ser jeg.

Lapua HPCE 100gr har jeg ikke funnet, men den hadde vært interessant.
Andre kuler som bør testes? 

Det er mye å velge i når det gjelder lette kuler  og som gir mindre rekyl:

#1: Lapua Lockbase 150 grain. Sikkert fin til mindre matvilt, ikke nødvendigvis en lett kule.

#2: Speer 110 grain HP. En varminter (skadedyr) som ikke egner seg til matvilt.

#3: Lapua 123 grain FMJ. En populær kule til mye, går utrolig godt og er mye brukt til fugl. 

#4: Lapua 123 grain Cutting Edge. Er en matchkule (banebruk) som har en kuttende rand på kula, den stanser ut trill runde og rene hull i skiva. Den er brutal/sliter på elektroniske skiver. 

#5: Lapua  100 grain HPCE. En lett HP-kule med Cutting  Edge. 

 

Jeg ville aldri brukt kule  #2 - #4 - #5 på mindre matvilt, eller hvor skinnet skulle brukes.  Jeg ville styrt unna alle HP-kuler, spesielt i hastighetene til 308 Winchester og 30-06.

c 1.JPG

c 2.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I VV sin tabell for 308w så er det vel bare 100gr hpce som er listet med N-110. 

@Mas-36 har jo kommet med noen tips til kruttmengde i 30-06 så det vil jo være et greit utgangspunkt.

Hvor stor innvirkning det har at jeg har AI-kammer i 30-06 vet jeg ikke, men vi snakker uansett om upløyd mark for min del så alle forholdsregler må tas. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

H&N Sport kuler testet grundig i helgen, se mitt innlegg lenger opp i tråden:

Disse H&N kulene i 30-30 WCF. ble brukt en del i helgen på denne selvanviseren. Selvanviseren er beregnet til grove håndvåpen. Det ser ut til at den vil tåle mange omganger til, men noe kraftigere enn disse kulene i 125 grain (17 grain N-110) v/0 550 m/s. sendt ut til ca.40 meter kan bli litt for heftig for stålet. Den spant rimelig fort rundt som en propell. Det var en tenåring som fikk trent skikkelig med Winchester mod.94, stående skyting og litt sittende på stolsekk, bra mengdetrening. Ingen rekyl, men smeller som ordinær jaktammunisjon. En annen fordel er at en ikke får varmeskyting så fort, den tåler 10 kjappe skudd med litt lunk i pipa. Selvanviseren fikk smake ca.60 skudd i denne omgangen.

Selvanviser a.JPG

Selvaviser b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
4 hours ago, petterbratt said:

hvordan synes du hylsefyll er med N110 kruttet til 125 HP kula?

Jeg har ikke et fornuftig svar, jeg har ladet til mye rart og forskjellig i mange år, men pistolkrutt som en liten skvett i ei riflehylse har jeg stor respekt for. Det har aldri vært mitt erfaringsområde. Jeg har bare slengt meg på som gratis passasjer på fabrikkens anbefalinger/publiserte ladedata. Jeg har egentlig VihtaVuori krutt som Tin Star (N32C) i tankene som et krutt som fyller hylsa fornuftig. Det kruttet er som du kanskje kjenner til mye brukt til å fylle hylsene godt til CAS-skyting (Cowboy). Har aldri prøvd det. Egentlig er det viktig å ha hastigheten i tankene på denne HS-kula, den skal helst ikke gå for fort. (pga. belegget.) Kunne jeg velge fritt ville jeg heller kjøpt den tyngre kula som 165 grain, hvor krutt og hylsevolum og kule ville sikkert balansert bedre, butikken hadde ikke den kula inne.  Ellers ser jeg ladedate til 45/70 med N-120, jeg synes det virker litt heftig, jeg tror ikke slingringsmonne her er stort. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Er det noen her inne som har Tin Star krutt N32C? Dersom noen ville fylle en pistol eller revolverpatron til randen, strøken topp. Hva blir volum og vektforskjellen mot tilsvarenede volum på annet pistolkrutt?

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Selv om både N110 og N120 i utgangspunktet er riflekrutt, så var jeg litt skeptisk til spesielt N110 i 30-30, men jeg skal ta en test i Marlin 336`n.
N120 til f.eks 45-70 er vel helst for lettere kuler, men som du sier, svært liten slingringsmonne.

Skal gå til innkjøp av en boks N32C.. 
125 H&N, 64 COL, og 13 grain N32C = ca 72% fyllingsgrad. (507 ms i følge Quickload i mitt 47 cm løp)
14 grain nærmer seg maks, men med 78%.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk endelig tid til en tur på banen i dag, med følgende ladning til 30-30:
125 H&N HP kule, N32C krutt.
Col: 62 mm
Kruttmengde 13, og 13,5. (Lad på eget ansvar)
Ingen tegn til overtrykk i min Marlin 336.

Kronograferte hastigheter:

13 grain:

1. 513

2. 516

3. 514

4. 517

5. 509

ES = 8.

 

13.5 grain:
1. 521

2. 518

3. 520

4. 523

5. 518

ES = 5.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flott, det var ganske gode hastigheter med N32c. Takk for at du deler!

 

Jeg pusler litt med 30/30 selv, om dagen. N110 har fungert fint med en pulverlakkert hullspisskule på 130grs. 14grs er «godladningen». N110 fungerer veldig fint uten dacron eller andre triks til slike reduksjonsladninger. Har ikke målt fart, men presisjonen ble bra (ca 5skudd, 60-70mm på 100m med en stutt bøylekarabin og lavforstørrende kikkert). 

 

Link to comment
Share on other sites

Forresten @petterbratt

Vet du et sted som selger de H&N-kulene? Jeg har stort sett bare funnet kuler tiltenkt håndvåpen. Skal faktisk teste noen slike i .35 Whelen snart.

 

H&N har jo et flott utvalg av kuler for reduksjonsladninger i rifle, hvis bare noen vil importere kulene.

 

Jeg kjøpte nylig H&N sin ladebok, den er kjekk. Her er litt data for 30/30, samt omtalen av N110 (som samsvarer med min erfaring)

 

 

7D8F2666-5098-443F-801E-C901FD43AE46.jpeg

D9818E13-CEE4-497B-8FFA-A3EC343D0235.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@spindrift, jeg kjøpte siste 500 pk Holstad Våpen hadde inne.

Nordbygunshop har sagt at de kan ta inn.

Jeg rakk ikke sjekke presisjon på skuddene i dag, ble 100% på stålblinken jeg siktet på når jeg kronograferte iallefall..

Skal sette opp papp neste gang 👍

Er presisjon bra, så får jeg Nordbygunshop til å ta inn et parti 👍 

 

Jeg vurderte også N110, men så at N32C ga bedre hylsefyll, og regnet da med bedre presisjon og hastigheter. Meget imponerende med kun 5 i ES.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2021 at 8:55 AM, Vaquero said:

Er det noen her inne som har Tin Star krutt N32C? Dersom noen ville fylle en pistol eller revolverpatron til randen, strøken topp. Hva blir volum og vektforskjellen mot tilsvarenede volum på annet pistolkrutt?

Listen inneholder ikke TinStar, men Trailboss er listet

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://leeprecision.com/files/instruct/VMD.pdf&ved=2ahUKEwjA39OE79zwAhXtlosKHX1uDOkQFjAAegQIBhAC&usg=AOvVaw1eIN-OJREkqaqpACoEKDTe

Link to comment
Share on other sites

@petterbratt, takk for tipset! Jeg tror jammen jeg skal kontakte norbygunshop jeg og, med tanke på å ta inn litt flere riflekuler. Det er mange interessante ting i H&N- sortimentet, f.eks .224/55grs, 6,5/140grs og flere .30-kaliberkuler jeg kunne tenke meg å prøve.

 

Jeg ble forresten oppmerksom på at H&N oppgir noen data for 30-30, 125grs HP og N32c på hjemmesiden som ikke står i boka deres; du er godt innenfor deres data

 

https://www.hn-sport.de/de/reloading/hp-308-125-gr-hs

Link to comment
Share on other sites

@spindrift, send meg en PM, så kan vi gå sammen om en bestilling til 30-30 i det minste! Kunne tenke meg å prøve 165 kula dems og!

 

Ladet opp 20 stk til kjapt i kveld, klar for ny test 👍

 

Helpresset i Forster Co-Ax, 13.5 grain krutt, kula satt i Forster pressa, og gitt en liten krymp med Lee FC die i Redding Ultra Mag 🤘

 

20210522_191521.jpg

20210522_191527.jpg

20210522_191601.jpg

20210522_192009.jpg

20210522_192130.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går kveld kom en pakke på 27Kg fra https://nordbygunshop.no .

Kobberbelagte kuler fra H&N; .357 kaliber, 158grs HP, og 180grs FN. 

Dessuten .308-kaliber  165grs FN, og .309- kaliber 71grs kule beregnet på 7,65 Browning. Sistnevnte tenkte jeg å prøve i sentertent .30-kaliber. 

 

Kobberbelagte kuler har et mye tynnere kobberbelegg enn en mantlet kule. De må lades med forsiktighet, både med henblikk på kulesetting og kruttladning. Kort sagt må de behandles omtrent som støpte kuler. 

De er mye billigere enn mantelkuler, og slike reduksjonsladninger bruker lite krutt, og sliter lite på løp og skytter.

 

Jeg rakk å raske sammen noen ladninger før dagens skyting. Tanken var å teste 165grs- kula i .30-30, men hylsene mine var preparert mtp pulverlakkerte .311c kuler, og halstensjonen var for liten. Derimot gikk det fint å sette .309-71 kula, over 6grs Vectan Ba10. Presisjonen i disse ladningene var bare sorgen. Men nå har jeg iallefall «nullstilt» hylsene :)

 

Det var mye og vekslende vind idag, de fleste gruppene skjøt jeg på 58m, for å redusere vindavdrift- samt øke sannsynligheten for å treffe blinken. Riflene er jo innskutt med helt andre ladninger.

 

I .308win ladet jeg 71-grs kula med 8grs Vectan Ba10. Dette er et krutt som ligner vihta N310, og det fungerer utmerket selv ved lav hylsefylning. Presisjonen var.... ikke så verst. 30mm omtrent, på 58m. Treffpunktet var også OK. Skal forske litt mer på denne kombinasjonen. Rekylen var iallefall meget beskjeden. 

 

Dessuten prøvde jeg 165grs kula i .308win, med 18grs N110. Dette er forøvrig en «universal godladning» med støpte, smurte GC- kuler i .308. Treffpunktet var midt på ved 58m, med god presisjon (5 ca 15mm). Jeg skjøt en gruppe på 100m også, for å få et inntrykk av treffpunkt. Fortsatt OK presisjon. Denne var fin!

 

I .35 Whelen skjøt jeg 158grs HP- kula med Vectan A0, 13grs. Dette er en velfungerende ladning med pulverlakkerte revolverkuler i samme vekt. Helt OK presisjon på 58m.

 

Dessuten skjøt jeg 180grs kula i Whelen med 22grs N110. En gruppe på 58m, og en på 100m. OK presisjon, og brukbart treffpunkt ift at vørsa ble innskutt med 200grs messingkule i full fart.

 

Det var en fin og lærerik dag idag. Det er åpenbart både mulig og relativt enkelt å få til gode reduksjonsladninger med disse kulene. H&N har en fin ladebok med data for egne kuler, med kruttsorter som en faktisk får tak i.

 

 

 

 

70CADC4E-ADE9-4DC8-A7F9-5269DC3ADF25.jpeg

1FC5B27B-B5DC-45FB-BA63-09DFCA1820DB.jpeg

92305F08-8BC2-4535-9A24-FBC7476BB293.jpeg

7E3DAFE3-72C0-41DA-9E79-2422A4A34D7F.jpeg

3EE0EAD4-5FF4-4A64-86B2-53EA787BEA23.jpeg

B6B0D095-92C8-4B7A-AEA3-2C017FF6D5A1.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ny test av reduksjonsladninger med kobberplaterte kuler idag.

 

I .308 win ble det testet nye ladninger med H&N .309/71grs (32 acp). Jeg brukte litt forskjellige krutt i pistol/haglesjangeren som jeg har god erfaring med i tilsvarende ladninger. Skutt på 58m. Kun en 5-skuddsgruppe med hver ladning, så presisjonsforskjeller kan jeg ikke si noe om. Men 9grs Hodgdon universal, og 11grs Vectan A0 ga nokså relevant treffpunkt i rifla, som er innskutt med hjemmeladd Lapua Mega på ca 150m. Presisjonen er helt blikkboksmessig. Rekylfri ladning, kulene koster 0,83 nkr og kruttladningen koster jo heller ikke stort.

 

165grs H&N ble testet på 100m med Vihta N110, 18-19-20grs. Poenget var å se om jeg kunne få bra presisjon med relevant treffpunkt. 20grs ladningen innfrir i så måte, med 5 skudd «sub-moa» like under på 100m.

 

 

FA029AFE-640D-4D89-BA26-54D6F08D6423.jpeg

23003421-F8AC-4C42-9219-69F548FF7ADC.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I .35 whelen prøvde jeg H&N 158grs HP med 13,5grs Vectan A0 på 58m. Gruppe nr 2 ble litt bedre, etter at jeg «beddet» en vinglete skytebenk med litt papp. Fornøyd med treffpunkt og presisjon her, dette er en skitbillig treningsladning for kortere hold- som også selvsagt vil være effektiv til mindre viltarter som ikke skal spises.

 

H&N 180 grs ble testet på 100m med Vihta N110, 23-24grs. Fine grupper. 23 grs ladningen har relevant treffpunlt, særlig i lys av at jeg (etterpå) stilte siktet 1,5tommer opp, og 1/4 tomme til venstre for å være innskutt med jaktladningen (310grs pulverlakkert støpekule).

2FA98569-5044-44E7-A215-3583E16D083E.jpeg

67F6418D-8893-405D-905F-952FBA1DC93C.jpeg

985F1619-68B3-4218-9FBC-A965ED408240.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

30/30 win ble testet med H&N 165grs FN. Denne kula har ingen krymperille, men man kan nok krympe med Lee FCD. Jeg testet idag uten krymp. Ved neste korsvei skal jeg se om jeg kan krympe uten å ødelegge presisjonen.

 

16 grs N110, 5 skudd 100m. Jeg har ikke allverdens erfaring med denne rifla. Men jeg tror dette er bra presisjon i en bøylekarabin.

 

Oppsummert så fungerer de kobberplaterte kulene fint som snus i .308, 30/30 og 35 whelen med reduserte ladninger. 

65798B0E-F2C6-42FF-88C7-874100AF42F5.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2021 at 11:06 PM, spindrift said:

Forresten @petterbratt

Vet du et sted som selger de H&N-kulene? Jeg har stort sett bare funnet kuler tiltenkt håndvåpen. Skal faktisk teste noen slike i .35 Whelen snart.

 

H&N har jo et flott utvalg av kuler for reduksjonsladninger i rifle, hvis bare noen vil importere kulene.

 

Jeg kjøpte nylig H&N sin ladebok, den er kjekk. Her er litt data for 30/30, samt omtalen av N110 (som samsvarer med min erfaring)

 

 

 

 

Mykje spanande arbeid gjort her!

 

Driv og pønsker på treningsladninger til 358 Win. Har kjøpt meg ei støypeform som slepper 160 grains kuler. I den forbindelse lurere eg på kvar du kjøpte denne lademanualen til H&H kuler?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Rugerdud said:

Tror den ligger gratis på nettet. Kan sikkert printes. Sjekk hjemmesiden deres :)

Aha.. Men nå må eg innrømme at Google-fu'en min er litt dårlig i dag 🤪 Har prøvd å søke opp heimesida/info men får berre opp masse vas om noko 375 H&H-greier osb :-) Så om nokon har nokre tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...