Jump to content

Endre grunnlag for innvilget våpensøknad.


Tjukkas

Recommended Posts

Har en innvilget søknad på 6.5x55 med jakt som grunn til å erverve, som jeg ikke har brukt. Vingler litt mellom å kjøpe en 6.5 til jaktbruk, eller ei børse til DFS skyting siden jeg har meldt meg inn i skytterlaget. 
Men om jeg skulle gå for DFS børse. Vil det være et problem å bytte grunnlag for erverv til "Øvelsesskyting", istedet for jakt, så jeg beholder den ledige plassen til en 6.5 i jaktgardroben?
Alstå på den eksisterende, innvilga søknaden ? Forutsetter at jeg kontakter onkel politi, og sender inn dokumentasjon på at jeg skyter i skytterlag....



 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

Er vel bare å sende inn en ny søknad vil jeg tro. Og en annen ting: en øver ikke med 6,5x55 den konkurrerer man med. Trening foregår med 22 lr eller luftgevær.☺️


Heter øvelsesskyting på søknadspapirene.....
Sende ny søknad koster 750 kr sån ca, vil tro å bytte grunnlag for erverv av samme kaliber er sånn ca kostnadsfritt, om onkel ikke er alt for firkanta på det....man får jo bytte kaliber. 
Sist jeg var på banen var det ikke en sjel å se med 22lr, det var bare sånne pang panger med ordentlig smell i å se....det var ikke konkuranse. 


Tyror jeg sender mail til våpenkontoret og spør jeg. 
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, slemmo said:

Det er flere år siden øvelsesskyting var ervervsgrunnlag, det skal spesifiseres at det søkes til jakt, eller evt hvilke konkurransegren våpenet skal brukes til.


Sprørmålet på skjemaet lyder slikt:


Våpenet skal brukes til:___________________________

Ved søknad om våpen til øveleses og konkuranseskyting, deltar søkeren på:

Skytterlagets/ klubbens trening : Ja/nei
Terminfestede klubbstevner:     : Ja/ nei
Åpne aproberte stevne              : Ja/nei

Dokumentasjon på aktivtet må vedlegges. 

På baksiden står det også at tillatelse til erver til øving OG konkuranse gis bare til medlemmer av skytterlag..... det forstår jeg som at man kan få tilatelse til erverv for øving, om øvingen er organisert i skytterlag. 

Men deter nå ikke så viktig. Man skriver vel da bare at våpenet skal brykes til skyting i DF, og legger ved dokumentasjon. Også bruker man våpenet til å øve med. 
For min del kommer jeg aldri til å delta i noen konkuranse, om det ikke tilfledigvis arrangeres en dag jeg kommer på banen, og jeg må delta for å få lov å skyte :-D
Har ingen andre ambisjoner med skytingen og medlemskapet i skytterlaget, enn å få slippe til på banen som er nærmest der jeg bor. Blir det banerifle, blir det neppe noen Sauer, det får holde med 
en M67til en tusenlapp  eller to, eller til og med en Krag, bare fordi jeg vil. Per nå skyter jeg med jaktrifla i .308, og er innmeldt i kikkertklassen. Men skal begynne å skyte litt med salongen for finansenes skyld, nå som jeg har en. 

Skal bare ligge og kose meg på 100 metersbanen kose meg med noe som smeller og har såpass rekyl at det er artig. Det blir ikke rosa gummidress, og lang skyggelue :-D
Men om jeg kjøper meg no sånt vil jeg jo helst ikke at det skal gå ut over jaktgarderoben om jeg skulle finne på å få lyst på en jaktrifle i samme kaliber. 

Og om Wintel har rett i at det er bare å flytte børsa ut av jaktgarderoben med melding til politiet, så er det jo ikke noe problem. Det var all infoen jeg trengte. 

 

Link to comment
Share on other sites

Skjemaet er mange år gammelt, det står øving OG konkurranse, ikke øving ELLER konkurranse. Kun øving er ikke ervervsgrunnlag lenger. Så når du skal søke på våpenet til DFS skal det oppgis skyteprogram våpenet skal brukes til, du kan ikke erverve andre våpen enn de som brukes i DFS sine programmer. Jegerklassen gir ikke grunnlag for erverv.

Hvorvidt du deltar i konkurranse eller ikke etter du har ervervet våpenet er en annen sak, men prinsippet er at kun konkurranseskyting og jakt gir grunnlag om våpenerverv i Norge. Det finnes ikke noe forbund for koseskyting eller rekreasjonsskyting, og det ville neppe blitt godkjent av POD heller.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg søkte om å erverve 22 til trening så la jeg ved et brev til søknaden hvor jeg forklarte at jeg skulle primært bruke denne til jakt trenig, lære guttungen å skyte og noen interne stevner i klubben. Gikk glatt igjennom denne. Fattern fikk innvilget våpen til det samme når hans 270 Win hadde utslitt løp. Fikk i innvilget ny børse og våpenkontoret flyttet den gamle over på trening/konkurranse 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, MikiN1486 said:

Når jeg søkte om å erverve 22 til trening så la jeg ved et brev til søknaden hvor jeg forklarte at jeg skulle primært bruke denne til jakt trenig, lære guttungen å skyte og noen interne stevner i klubben. Gikk glatt igjennom denne. Fattern fikk innvilget våpen til det samme når hans 270 Win hadde utslitt løp. Fikk i innvilget ny børse og våpenkontoret flyttet den gamle over på trening/konkurranse 

nevner du jakt på søknaden, eller legger ved noe jaktrelatert dokumentasjon er det veldig stor sannsynlighet for at den registreres i jaktgarderoben istedenfor til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Ja sannsynligvis. Poenget jeg skulle frem til var i grunnen at å legge ved en god beskrivelse av hva en skal bruke våpenet til øker sjansen for å få det godkjent da saksbehandler ikke alltid har utfyllende kunnskap ang alle forskjellige grunnlag for erverv. Og at det da er lettere å  gjøre seg forstått ang behovet på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, M67 said:

På alle mine søknader har det stått «jakt, øving og konkurranse». 
Alle.

 

Hva de er «registrert som», bryr meg null og ingen ting

 

K

Jeg har skrevet kun konkurranse og fått beskjed at garderoben er full siden jeg hadde 6 våpen, hadde kun registrert 4 på jakt i det øyeblikket, men det var riktig nok i Oslo. Hele greia løste seg med et par mail, men burde ikke vært nødvendig. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

På alle mine søknader har det stått «jakt, øving og konkurranse». 
Alle.

 

Hva de er «registrert som», bryr meg null og ingen ting

 

Da har du et veldig greit og/eller inkompetent våpenkontor. De fleste bryr seg, eller bør bry seg da våpenkontorene har en tendens til å fylle opp jaktgarderoben om man ikke spesifikt søker til konkurranse, og det blir et problem når du har behov for et spesifikt jaktvåpen. Du har heller ikke lov til å bruke et konkurransevåpen primært til jakt, så det kan skaffe deg problemer om du ikke vet hva våpenet er registrert til.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, slemmo said:

 

Da har du et veldig greit og/eller inkompetent våpenkontor. De fleste bryr seg, eller bør bry seg da våpenkontorene har en tendens til å fylle opp jaktgarderoben om man ikke spesifikt søker til konkurranse, og det blir et problem når du har behov for et spesifikt jaktvåpen. Du har heller ikke lov til å bruke et konkurransevåpen primært til jakt, så det kan skaffe deg problemer om du ikke vet hva våpenet er registrert til.

 

Hva ervervsgrunnlaget er og hva det blir brukt til er vel juridisk sett to vidt forskjellige ting.  Riktig nok hadde man vel ikke alt på det knusktørre før kikkertklassen kom om man puttet kikkert/ny stokk/demper/kortere løp en 67cm... på sauern som var dfs registrert.

Link to comment
Share on other sites

Det har du vel strengt tatt ikke lov til nå heller, om man skal være pirkete, Kikkertklassen gir ikke ervervsgrunnlag og fordrer at du har egnet våpen fra før. Saueren er registrert til baneskyting i DFS og om du modifiserer den til å bruke den til noe annet så har du i praksis jugd på søknaden ift til hva du egentlig bruker våpenet til.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, slemmo said:

 

Da har du et veldig greit og/eller inkompetent våpenkontor. De fleste bryr seg, eller bør bry seg da våpenkontorene har en tendens til å fylle opp jaktgarderoben om man ikke spesifikt søker til konkurranse, og det blir et problem når du har behov for et spesifikt jaktvåpen.

 

Jeg skriver jakt, trening og konkurranse, og legger ved jegeravgiftskort, medlemskort i 3-4 skytterforeninger, og resultatlister fra 10-400 stevner i alt som kan tenkes å være nesten relevant... Så kan de se på det de vil.

Jeg har langt flere rifler enn "jaktgarderoben" tilsier.

 

4 minutes ago, slemmo said:

Du har heller ikke lov til å bruke et konkurransevåpen primært til jakt, så det kan skaffe deg problemer om du ikke vet hva våpenet er registrert til.

 

Det er noe av poenget, siden det står "alt" i alle søknadene mine, og alle søknadene er godkjent, så kan jeg bruke dem til alt, sel vom det nå skulle være ulovlig å bruke dem til noe de ikke er registrert til.

Men det er det, konkret spørsmål til våpenkontoret her - flere ganger, og gjennom år - bekrefter at en fritt kan benytte våpen som er søkt til en ting - til en annen ting. Kravet er at våpenet ikke endres permanent på en måte som gjør det uegnet til det opprinnelige bruksområdet, da skal det søkes om endring.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, slemmo said:

Det har du vel strengt tatt ikke lov til nå heller, om man skal være pirkete, Kikkertklassen gir ikke ervervsgrunnlag og fordrer at du har egnet våpen fra før. Saueren er registrert til baneskyting i DFS og om du modifiserer den til å bruke den til noe annet så har du i praksis jugd på søknaden ift til hva du egentlig bruker våpenet til.

Nei, om sagt over. Du har lov til dette så lenge endringen du gjør med våpenet ikke er permanent. Å kappe den eneste pipa du har til <67cm vil være en slik endring.
Du kan fritt bruke våpenet til ting som ikke krever en permanent eller "vesentlig" endring.

 

Dette har jeg spurt konkret om her på våpenkontoret flere ganger, f.eks. i forbindelse med at denne diskusjonen blusser opp på Kammeret.
 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke søke våpen til konkurranse for å bruke det til jakt, for på den måten omgå jaktgarderoben. Temaet har vært diskutert en rekke ganger, og er også bekreftet av etaten. Så om våpenkontoret ditt sier at du kan ha våpen registrert til konkurranse, for så bruke de kun til jakt så tar de feil. Det er ingen våpen som ikke er registrert til et spesifikt bruksområde lenger. Er det registrert til konkurranse så kan du unntaksvis bruke det til jakt, så lenge det ikke er hovedbruksområde.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, slemmo said:

Du kan ikke søke våpen til konkurranse for å bruke det til jakt, for på den måten omgå jaktgarderoben. Temaet har vært diskutert en rekke ganger, og er også bekreftet av etaten. Så om våpenkontoret ditt sier at du kan ha våpen registrert til konkurranse, for så bruke de kun til jakt så tar de feil. Det er ingen våpen som ikke er registrert til et spesifikt bruksområde lenger. Er det registrert til konkurranse så kan du unntaksvis bruke det til jakt, så lenge det ikke er hovedbruksområde.

Med dette betyr det også at du ikke kan primært bruke ett våpen registrert på jakt til konkurranse. Slik som de fleste som skyter jaktfelt, elgbane, prs og mye annet gjør. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Dodraugen said:

Med dette betyr det også at du ikke kan primært bruke ett våpen registrert på jakt til konkurranse. Slik som de fleste som skyter jaktfelt, elgbane, prs og mye annet gjør. 

Nå trur jeg det er ganske lett å argumentere med at all konkurranse er relevant og nyttig trening ifht. jakt, men det kan være vanskeligere å argumentere med det motsatte.
Diskusjonen er vel uansett ganske teoretisk, da det vil være vanskelig å bevise hvordan fordelingen, og så lenge du kun begir deg ut på lovlig aktivitet trur jeg ikke det er en prioritert oppgave å avsløre slike forhold 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Det er jo primærbruken det er snakk om her. Tror neppe du får inndratt våpenkort av å bruke banesaueren i hjortelia pga at jaktbørsa er hos børsemakeren. Men om du derimot tar med ei ARettellerannet ment for dynamisk på rådyrjakt blir nok diskusjonen noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, slemmo said:

Nei, dette har også vært sjekket med øvrigheta, og jaktvåpen til konkurranse er ok. men konkurransevåpen til jakt er ikke ok, da det blir sett på som en måte å skaffe seg flere jaktvåpen enn regelverket tilsier.

Dette hørtes ut som en uttalelse av en furten politijurist av noe slag, ikke noe som kan anvendes juridisk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, MikiN1486 said:

Akkurat. Det er jo primærbruken det er snakk om her. Tror neppe du får inndratt våpenkort av å bruke banesaueren i hjortelia pga at jaktbørsa er hos børsemakeren. Men om du derimot tar med ei ARettellerannet ment for dynamisk på rådyrjakt blir nok diskusjonen noe annet. 

Det er en helt annen diskusjon å bruke våpen som ikke er lovlig på jakt til jakt

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Dodraugen said:

Dette hørtes ut som en uttalelse av en furten politijurist av noe slag, ikke noe som kan anvendes juridisk

Jeg vil jo si det er ganske logisk. Det er satt et tak på 6 jaktvåpen, antall utover det skal særskilt begrunnes. At man da melder seg inn i NJFF, kjøper en jaktrifle til på jaktfelt for å lure systemet vil jo måtte bli slått ned på om det blir oppdaget. Om det kalles dokumentfalsk, svindel, jug eller whatever juridisk vet ikke jeg, men at man omgår loven er helt åpenbart for meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, slemmo said:

Jeg vil jo si det er ganske logisk. Det er satt et tak på 6 jaktvåpen, antall utover det skal særskilt begrunnes. At man da melder seg inn i NJFF, kjøper en jaktrifle til på jaktfelt for å lure systemet vil jo måtte bli slått ned på om det blir oppdaget. Om det kalles dokumentfalsk, svindel, jug eller whatever juridisk vet ikke jeg, men at man omgår loven er helt åpenbart for meg i alle fall.

Jeg vil si det er en totalt unødvendig presisering. Har du nok aktivitet i øvelsen våpenet er ervervet til, til at behovsgrunnlaget er opprettholdt, så er det null problem at våpenet brukes til jakt i tillegg. Brukes ikke våpenet til øvelsen oppgitt i søknaden så har behovsgrunnlaget falt bort, og våpenkort kan (i teorien) tilbakekalles. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, slemmo said:

Jeg vil jo si det er ganske logisk. Det er satt et tak på 6 jaktvåpen, antall utover det skal særskilt begrunnes. At man da melder seg inn i NJFF, kjøper en jaktrifle til på jaktfelt for å lure systemet vil jo måtte bli slått ned på om det blir oppdaget. Om det kalles dokumentfalsk, svindel, jug eller whatever juridisk vet ikke jeg, men at man omgår loven er helt åpenbart for meg i alle fall.

Det er stort sett satt tak til 2 konkurransevåpen per gren, utover det skal særskilt begrunnes, å skaffe seg ekstra våpen via jakt for å lure systemet måtte jo bli slått ned på om det blir oppdaget, bør det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo merkelig, har selv ikke hørt om et eneste tilfelle av det. Har du 10 stevnepoeng kan du erverve reservevåpen, det står ikke noe i forskrift om antall reservevåpen. Men det første har aldri i noen tilfeller jeg kjenner til vært annet enn formaliteter.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, slemmo said:

Det er jo merkelig, har selv ikke hørt om et eneste tilfelle av det. Har du 10 stevnepoeng kan du erverve reservevåpen, det står ikke noe i forskrift om antall reservevåpen. Men det første har aldri i noen tilfeller jeg kjenner til vært annet enn formaliteter.

Antar at dette er dynamisk, vil tro at det er flinkere folk på kontoret som tar de søknadene enn de som ser på dfs eller njff.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, slemmo said:

Skjemaet er mange år gammelt, det står øving OG konkurranse, ikke øving ELLER konkurranse. Kun øving er ikke ervervsgrunnlag lenger. Så når du skal søke på våpenet til DFS skal det oppgis skyteprogram våpenet skal brukes til, du kan ikke erverve andre våpen enn de som brukes i DFS sine programmer. Jegerklassen gir ikke grunnlag for erverv.

Hvorvidt du deltar i konkurranse eller ikke etter du har ervervet våpenet er en annen sak, men prinsippet er at kun konkurranseskyting og jakt gir grunnlag om våpenerverv i Norge. Det finnes ikke noe forbund for koseskyting eller rekreasjonsskyting, og det ville neppe blitt godkjent av POD heller.


Nå stiller jeg meg nå revnede likegyldig til om dete r konkurasne eller trening når jeg er på banen. men  skal altids få skutt noen konkuraanser om et kreves dokumentasjon på at jeg konkurerer om det er det som skal til for å få regga ei børse i kategorien trening/konk for å slippe å spise av jaktgarderoben til det formålet :-D.

Jeg gidder bare ikke å ta konkureringa mer seriøst enn det, og det er i alle fall uaktuelt å reise land og strand rundt for å skyte konkuranser. Totalt ambisjonsløs  utover å skyte bedre enn forige serie jeg skjøt. Er jo kun medlem av skytterlaget for å få tilgang til banen. Hadde jeg vært grunneier med mulighet tiul å skyte hjemme , hadde jeg neppe meldt meg inn. Og lysten på banerifle hadde neppe meldt seg heller :-D


Men om jeg nå er medlem, er aktiv i klubben ved at jeg øver, og skyter noen konkuranser må nå det pinadø være nok :-D

 




 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:



Men om jeg nå er medlem, er aktiv i klubben ved at jeg øver, og skyter noen konkuranser må nå det pinadø være nok :-D

Og det er det. Slemmo er farget av dynamisk og annen pistolskyting.  Der er det definerte krav til stevnepoeng og aktivitet.

Innen rifleskyting så er det bredden som teller, og vaffelsteking er aktivitet.

Den dokumenteres ned et skriv fra styre/formann

 

K

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Elgjaeger said:

Hvordan regner man seg frem til 10 stevnepoeng i jaktfelt?

Eller i DFS, jeg har reservevåpen både i bane og felt, og 15-rifle, og jeg har aldri hørt om stevnepoeng. Eller, jeg har, og trodde det var noe DSSN-folk teller for å få kjøpt AR, så de kan slutte å skyte konkurranser ;)

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, DSSN sitt poengsystem har ingenting med politiets poengsystem for reservevåpen å gjøre. Det er kun for å regne ut karantenetid ift til rifle. Når det gjelder de offisielle stevnenepoengene så er den eneste forskjellen i DSSN er at man på L2 og høyere matchlevel får flere enn ett stevnepoeng per match, da disse relativt sett er større i mengde skyting enn det som er vanlig i andre skytegrener.

I andre skytegrener regnes ett stevne som ett stevnepoeng, og minst 5 av stevnene må være åpne approberte stevner. Dette står beskrevet i rundskriv, våpenkompendiet osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...