Jump to content

Subsonic .30-06 Springfield


The Kid

Recommended Posts

Jeg lurer veldig på om dette er mulig, og lade subsonic i en .30-06 Spr. Dette er ei gammel Mauser med orginalt mauser-løp, hær-løpet i 7,62mm.

 

Jeg vet at det er stort hylsevolum, ja. Men har hørt noen rykter om at noen har fått dette til, uten filler eller noe form for hylsefyll inni.

 

Men hva ville en ha begynt med her?? Jeg har ladet noen .308 Win i subsonic, der kom jeg faktisk best ut med noen ganske få grain Norma R-1-krutt, bak ei 180 grains Partizan-kule. Når jeg lader subsonic bruker jeg magnumhetter. Men jeg har ikke borret opp tennkanalen på hylsa slik noen andre har gjort ...

 

Råd og vink mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Ligger to ladninger på robsoft, 8,5grs N310 bak en Norma 147FMJ og 11,5grs bak 200grs Mega. Har kjørt disse gjennom quickload, ser helt trygge ut der (1200/1900 bar). Max ser ut til å ligge rundt 20grs, men ikke prøv på det :shock:

 

Morten Vinje har vel testet ut dette (ta et søk på SL), og tror ikke han merket noen forskjell med og uten dacron.

 

Skal plukke med meg en passende støpetang neste gang jeg er innom Interarms, regner med å gå for 310 selv. Du kan jo prøve med N320 om 310 virker for skummelt, burde bli samme ladning.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg testa litt..

 

Hylsene mine veide 177,0-177,9 grain.

Krute jeg valkte og bruke er et krutt som de har slutta og selge/lage.

Det er Norma R-1.

 

Jeg brukte 180 grains Partizan kuler og begynte på 6 grain og jobbet meg oppover.

Jeg brukte magnumhetter og norma hylser.

 

Jeg ga meg da jeg havnet på 300m/s. (kronografert)

Sluttresultatet mente QL skulle gi mye høyere hastighet, en dette.

 

Dette fungerte utmerket ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men disse kulen (180grain partizan) stabliserte ikke så jeg gikk ned til 150 grain, (siden det var det jeg hadde)

Disse stabliserte bra og presisjonen lå på 40mm på 80 meter.

 

Dette havnet jeg ut med:

 

Hylser: Norma

Hylsevekt:177,0-177,7 grain

Krutt: Norma R-1/8,8 grain

Hette: Federal 215 (magnum)

Kule: Nosler Ballistic Tip 150 grain.

Totallengde: 83,5mm

Fyllingsgrad: 30,2% (Ifølge QL)

 

Kronografert:

Tempratur: 13 grader

Høyeste fart: 320,5 m/s

Laveste fart: 312,3 m/s

Snittfart 10 skudd: 315,84m/s

 

Våpen:

Mauser M98

Løpslengde: 47cm

Demper: Hausken standar

 

 

Skriver denne, siden kruttet ikke er i salg lengere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

grøss og gru!

 

er disse ladningene trykktesta?

 

ikke en gang Edmond kriger har prøvd disse krutt typene i 30-06.... :shock:

 

den gangen jeg kødda med 30-06/lyddemper gikk det i N-110 en moderat mengde

Link to comment
Share on other sites

Det kommer tall på dette etterhvert, men Fulmen og undertegnede har testet ladninger i 30-06 med N-310 og trykkringsmålinger kontrollert mot QuickLoad. Desverre reiste selve strekklappen til de evige kretsløp, så vi fikk ikke kontrollert ladningene mot konkrete målinger, men fremtiden ser svært lys ut for alle som liker å sysle med subsoniske ladninger i store hylsevolum. Tallene Fulmen oppgir lenger opp i denne tråden er faktisk helt greie utgangspunkt, og trykkmarginene ser definitivt ut til å være på vår side.

 

Det er bare å glede seg til oppfølgingen ;-)

Link to comment
Share on other sites

det lille jeg har gjort av sub-ladninger tyder også, i mine øyne, på at trykket er lavt.

har brukt n-320 og n-330 i 308win og 8x57, kuler rundt 180 grs satt til normallengde, og std riflehetter.

ladningene har endt på mellom 9 og 10 grs, hadde problemer med å få jevne hastigheter med 320, det bedret seg atskillig med 330. ikke spør meg hvorfor.

grunnen til at jeg ANTAR at trykket er lavt, er at hettene står utenfor hylsebunnen etter avfyring.

når jeg når opp mot 310 m/sek har hettene ikke vært bakket ut, men jeg har fått "utbakkede" hetter når hastighetene ligger under 300 m/sek. dette er selfølgelig ikke med halspressing, men med helpressing som setter skuldra tilbake, så det blir rom for litt "headspace" eller hva man nå skal kalle det.

hetter som bakker ut er som kjent normalt et tegn på lavt trykk- og når jeg ikke har øket ladningen stort mer enn

0,5-1grain etter at hettene bakket ut, føler jeg meg temmelig trygg.

men ikke gi meg skylda når du blåser etellerannet i lufta!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har M. Vinje og undertegnede fått en ny runde på banen, og denne gangen fungerte teknikken helt upåklagelig. Så mens vi ladet og skøyt svirret Omega rundt og knipset bilder til den store gullmedalje.

 

Vi har en god del databehandling foran oss før vi kan publisere noen resultater, men vi kan vel trygt si at de overgikk våre villeste fantasier. For å sitere en usannsynlig smørblid Vinje: Dette er bare rått!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette med riflestigning og kulevekt/lengde på bæreflate så har vel utgangshastigheten betydning også??? Eller er det bare jeg som har gjort meg den erfaringen når jeg har ladet med tyngre kuler enn den stigningen teoretisk er beregnet for? Har spesielt sett dette når jeg har ladet 22-250 og 7mm rem mag. Vet ikke om dette er overførbart til sub ladninger, men mine erfaringer har ihvertfall vært at jeg har oppnådd stabilitet når hastigheten har vært opp mot max.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt, hastighet øker stabiliteten. Det er derfor våpen i 30 Whisper gjerne bruker løp med 1:8-stigning, dette tillater kulevekter rundt 220grs.

 

 

Min erfaring med 300 whisper, (har laget en håndfull) er at 1/7 er et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Matnyttig. For en tid siden lagde jeg et enkelt program for beregning av slikt vba Greenhill-formelen. Da gjorde jeg en liten vri på valg av faktor som jo oppgis som 150 for hastigheter mellom 1500 og 2800ft/s og 180 over dette. Husker ikke detaljene, men jeg endret formelen så faktoren ble beregnet ut fra hastighet, og dette programmet gir 7,8 for 220SMK og 7,3 for 240 ved 320m/s. Har dere data for 1:10 og 1:12 også?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det handler strengt tatt ikke om vekt men om lengde, det er derfor ikke mulig å gi noe helt nøyaktig svar på det. Mener at en HV-mauser har stigning 1:10, og dette skal holde for kuler rundt 180grs. Har ikke prøvd tyngre enn 160grs bly, venter fremdeles på 200grs tang.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, litt upresis der, jeg snakket om kulelengde.

 

Det er forholdet mellom kaliber og kulelengde som avgjør hvilken riflestigning en må ha for å stabilisere et prosjektil. Jo lenger kula er i forhold til kaliberet jo raskere stigning kreves, altså er en kort og butt kule et bedre valg. Disse vil nødvendigvis også ha lenger bæreflate, men det kun en konsekvens av profilen og ikke et kriterie for stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da har M. Vinje og undertegnede fått en ny runde på banen, og denne gangen fungerte teknikken helt upåklagelig. Så mens vi ladet og skøyt svirret Omega rundt og knipset bilder til den store gullmedalje.

 

Vi har en god del databehandling foran oss før vi kan publisere noen resultater, men vi kan vel trygt si at de overgikk våre villeste fantasier. For å sitere en usannsynlig smørblid Vinje: Dette er bare rått!

 

Jeg venter i spenning på disse resultatene . Har du noen formening Fulmen, på når disse blir publisert ?

Link to comment
Share on other sites

Neeeei, egentlig ikke. Vi har funnet ut at vi trenger en ny runde på banen for å samkjøre strekklappmålinger (som få har tilgang på) med trykkring (som alle kan bruke) før vi vil publisere noe. Vi har jo bevist at dette ikke bare er mulig men også den tryggeste og beste måten, men det er en stor forskjell på å si "sånn er det" og "sånn er det, og om du ikke tror på oss kan du sjekke det selv".

 

Dessuten kom det opp noen detaljer ved veldig høye trykk (tror vi ladet til 3000 bar med N310) som vi bør dobbeltsjekke. Dette er selvfølgelig langt forbi det som prosjektet egentlig omhandler, men det er likevel fornuftig å ta ting til det ekstreme for å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

betyr det at en faktisk bør bruke ei kule med lengst mulig kontaktflate??

asså ei rundnesa kule uten BT framfor ei med SPBT med mindre bæreflate. Eller roter jeg noe nå??

 

Når du sier lengde, mener du da løpslengde eller kulelengde?

 

jepp- kulelengde- ikke vekt, er viktigst.

har en kompis som bruker hornady 220 grs, en butt rundnesete sak, i 30-06.

dette er med n310, i en blaser pipe(regner med at den er 1-10?), reflex t8 demper.

temmelig tyst kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter her og leser diverse tråder om lading av subsonic ammo. Slår så opp i mine gamle notater, som blandt annet omhandler sub lading av 30-06 og 30-30, og blir bare mer og mer forundret over at jeg lever....

Og fortsatt har hele børser....

Skal aldri gjøra det mer...

Ser at det er utviklingsarbeid på gang hvor det brukes strekklappmåling av trykk og veldig raske krutt, håper dette ender i info som kan deles med oss andre etterhvert.

Så til spørsmålet,

Jeg har fått for meg at jeg vil lade subsonic til 6,5x55.

Er dette mulig?

Hvor kan/skal/må man i tilfelle begynne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg har veldig lyst til å prøve, men jeg kommer nok til å vente til jeg får tak i en ny kronograf, ettersom den gamle ble ettertrykkelig henrettet her i vinter.

Samler info fra alle retninger for tiden, i følge mange nettkilder er det nødvendig med oppboring av tennkanaler i hylser, oljing av kuler og løp , bruk av magnumhetter osv. noe av dette virker jo unektelig litt upraktisk, er dette virkelig nødvendig?

Flesteparten av disse kildene bruker ikke så raske krutt som det er snakk om her.

Er det noen med tilgang på Quickload som kunne sjekke hva programmet sier om den ladningen "the kid" nevner?

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt umodifiserte hylser og standard hetter. Fikk samlinger på 20mm og under med blykuler på 50meter, som er omtrent det rifla ser ut til å klare med vanlig ammo. Så det er ikke noen grunn til å komplisere ting.

 

Ladningen til Kid ser grei ut, men om en klarer å stabilisere 140greinere vet jeg ikke. Start med en på 120-130grs hvis du vil være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om den stabliserer vet jeg ikke, men det er jo lov til og prøve hvertfall, jo tyngere kule du får desto rettere blir kulebanen og anslaget desto større..

 

Jeg har testet med oppborede tennkanaler, jeg fikk ikke noe forbedreing der, heller mere variert hastighet.

Så dette bruker ikke jeg...

 

Jeg bruker magnumhetter,

(dette er noe jeg har fått for meg)

 

Hvis magnumhettene er litt sterkere, så en må bakke av med kansje 1 grain krutt, så vil dette ha mye og si i munningstrykket, ergo mindre smell.. og det er jo derfor jeg driver med subsonic, for og få det så stille som overhodet mulig...

Link to comment
Share on other sites

i 6,5 vet jeg ikke.. men er det som i 30 kaliber så skal vel 1:10 holde til 180 grain.. men tror det er anledes med 6,5, vet ikke,, men prøv. du trenger ikke ha demperen på for og teste om kula stabliserer.. desuten så mener jeg at ei kule ikke velter før 20 meter fra munningen og så lang demper har jeg ikke :D

 

Har skutt mange kuler gjennom demperen som har gitt nøkkelhull i blinken på 70m

Link to comment
Share on other sites

Tyngre kule vil ikke gi noe vesentlig bedre kulebane, kulefallet blir uansett så stort at det overskygger de små forskjellene i kulebane. Mine beregninger gir 1:6,8 for en 140grs Hornady SP (32mm lang), men hvor nøyaktige de tallene vet jeg ikke.

 

Når det gjelder magnumhetter så bør du prøve deg frem. Jeg tviler på at det gir noe mindre lyd selv om man kan redusere ladningen, en kraftigere hette vil nok produsere mer gass og dermed spise opp det meste av gevinst med redusert ladning.

Link to comment
Share on other sites

kulebanen på ei 95grains kule og ei 220grains kule i 300m/s da vil den tyngste kula ha rettest kule bane av disse to.. inskutt på 100meter så vil det kunne skulle hvertfall 1 cm på 50 meter. om ikke det vil skille mere

Men om det har noe og si det er noe anna..

Link to comment
Share on other sites

 

Når det gjelder magnumhetter så bør du prøve deg frem. Jeg tviler på at det gir noe mindre lyd selv om man kan redusere ladningen, en kraftigere hette vil nok produsere mer gass og dermed spise opp det meste av gevinst med redusert ladning.

 

 

Dette har jeg ikke tenkt på.. :D Må testes ut..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Nå i helga har Forex og jeg testa litt sub-ladninger i 30-06. Vi fant ut følgende: S&L pipe med demper. Lapua hylser, CCI 200LR hetter, Sierra ProHunter RN 180grains kule og 11 grain VV N-310. Dette ga V0 på ca 300ms.

Lite bråk både med og uten demper.

Stor takk til Forex for hjelp med rådata og utlån av kronograf.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har vært stille i denne tråden lenge nå, har dere funnet gull ladningen og stoppet der kanskje?

Har lyst å teste litt selv om jeg ikke har demper enda, forstår det jo sånn at det bråker lite uansett. Hvor mye smell kan jeg regne med uten demper? (Pipa er 61cm)

Skulle gjerne hatt en trygg ladning med SMK 168grain coated og N320 krutt da det er komponenter jeg har stående. Har dere nok data til å foreslå en trygg ladning for dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...