Jump to content

Subsonic .30-06 Springfield


The Kid

Recommended Posts

Bruker du rifle uten lyddemper, og normal ammo består smellet av to forskjellige smell.

Det ene smellet er fra kruttladningen som driver prosjektilet. Det andre smellet er smellet av lydmuren som brytes når kulen akselererer over 340ms.

 

Derfor:

 

Med rifle med lyddemper, og normal ammo:

Kruttsmellet dempes av lyddemperen, men smellet fra kulen som bryter lydmuren er der fremdeles.

 

For å få det helt stille behøver du en lyddempet rifle, med subsonisk ammunisjon som ikke bryter lydmuren.

Lyddemperen fjerner kruttsmellet, og smellet fra en kule som bryter lydmuren kommer aldri, fordi kulen aldri akselererer over 340ms.

Link to comment
Share on other sites

Det blir omtrent som en rundkule/slug i en hagle. Hagleammo ligger som regel litt over lydens hastighet, men ikke alltid. Små lette kuler trenger selvfølgelig ikke langt inn i store dyr. Store, tunge kuler gjør det, det vil si, det er vel knapt mulig å oppnå storviltkravet med noen subkreasjoner, men noen bruker det på rådyr. Da med stort kaliber og tung kule. 30-06 i subhastighet er vel knapt nok aktuelt på annet enn småvilt.

 

Du spør om kjøttødeleggelse; lite sprengeffekt gir liten ødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
betyr det at en faktisk bør bruke ei kule med lengst mulig kontaktflate??

asså ei rundnesa kule uten BT framfor ei med SPBT med mindre bæreflate. Eller roter jeg noe nå??

 

Når du sier lengde, mener du da løpslengde eller kulelengde?

 

jepp- kulelengde- ikke vekt, er viktigst.

har en kompis som bruker hornady 220 grs, en butt rundnesete sak, i 30-06.

dette er med n310, i en blaser pipe(regner med at den er 1-10?), reflex t8 demper.

temmelig tyst kombinasjon.

Har du mulighet til å skaffe denne ladningen? R93 har 1-11" twist... Jeg har noen 220 gr Sierra Pro Hunter liggendes, som jeg gjerne skulle subbet litt med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sub-data bør utarbeides av eier, i eget våpen, er skeptisk til å låne bort ladninger som man ikke veit en døyt om(annet enn at de går under lydens hastighet i det aktuelle våpenet)

 

Sierra pro-hunter er svjv en spisskule(lader litt med den i 8mm, og den er spiss), og vil dermed være vanskeligere å stabilisere i sub enn en butt rundnese.... så det er godt mulig den blir ustabil i en vanlig 30-06 pipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del S&B 180 grains FMJBT kuler bak fram i subladet .308. Dette ga mye bedre presisjon enn jeg fikk til med blykuler, og rimelig jevn hastighet. En av fordelene med å sette ei slik kule bak fram er at den da tar opp mere plass i hylsa, så en får mindre hylsevolum og jevnere trykkoppbygning med små mengder raskt krutt. Ulempen er at det ikke matet fra magasinet i min Tikka M55.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får bidra litt jeg òg.

 

Lette, butte kuler er best i løp med vanlig riflestigning. Vanlg at kuler med dårlig lengde/vekt-forhold velter.

 

Dette er lading for viderekomne, ikke forsøk sub-30-06 uten kronogaf. Hastigheten er nesten eneste parameter som sier noe om ladningens styrke.

 

Men kan noen fortelle meg hvorfor første skudd alltid går lavt?

 

O

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke trykktegn på en 30-06 hvis du ligger rundt 340m/s med N-310 krutt.

Så ser en på hastigheten så skulle det være den største indikatoren. Da med opptil 180 grains kuler.

 

Kan være at den første kula går lavt. pga. olje i løpet, at løpet blir varmere og at det er mindre motstand for neste kule.

La våpenet bli helt kaldt meller hvert skudd, da vil jeg tro at du treffer på samme plass med alle..

Link to comment
Share on other sites

Trykkring er vel også smart å følge med på?

Definitivt, trykkring er en veldig god indikator på trykk. Men sub-ladninger er i utgangspunktet så svake at du ofte ikke klarer å måle stort. Når du lader sub med pistolkrutt og lave kruttvekter skal det ikke store endringer til før trykket går i taket - og da er det for sent å måle.

 

Kombinasjonen kronograf og mikrometer er alltid til stor hjelp for eksperimentvillige hjemmeladere.

 

Ellers takk til the kid for raskt svar. Er det andre enn meg som sliter med endret treffpunkt på første skudd?

 

O

Link to comment
Share on other sites

Når du lader sub med pistolkrutt og lave kruttvekter skal det ikke store endringer til før trykket går i taket - og da er det for sent å måle.

Faktisk ikke (forbehold om begrenset data). Jeg nådde 470m/s med N310 og 180grs SP før jeg nådde taket med trykkring, og hele 570m/s før jeg fikk trykktegn i form av merker på støtbunn. I følge PressureTrace var jeg fremdeles innenfor grensene, mens QL mente jeg var godt over. Jeg valgte å gi meg der, for selv om trykket var innenfor standard så var jeg uansett langt utenfor mtp hylsene. Så med litt ekstra fokus på laderutiner kan man faktisk lade med N310 uten å risikere liv og helse.

Under dette eksperimentet (og det var et eksperiment under kontrollerte former, ikke noe man skal gjenskape uten nødvendig måleverktøy) ble trykkring, trykktegn og strekklappmåling gjort og evaluert for hvert skudd, man kan ikke skyte opp en pakke med testladninger på banen og måle når man kommer hjem hvis man skal strekke strikket så langt. Og siden jeg allerede har gjort det er det ingen grunn til å gjenta eksperimentet heller. Å gå så langt utenfor kartet er uansett ikke heldig.

Link to comment
Share on other sites

jeg har veldig lyst å prøve dette, men vet ikke hvilken kruttvekt jeg må starte med. Skjønner at dette ikke er det første man bør prøve, bare så det er sakt. Jeg har både mikrometer og kronograf, men trenger å vite hva jeg skal starte med for å utvikle ladningen. Jeg har en R93 m. 50cm løp, og tenkte å bruke 168gr HPBT partizan og 220gr Sierra Pro-hunter (rundneset SP), den siste er jeg usikker på om vil stabilisere...

Kunne noen sendt meg tips på PM hadde det vært supert, eller gjerne skriv det her også.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Neeeei, egentlig ikke. Vi har funnet ut at vi trenger en ny runde på banen for å samkjøre strekklappmålinger (som få har tilgang på) med trykkring (som alle kan bruke) før vi vil publisere noe. Vi har jo bevist at dette ikke bare er mulig men også den tryggeste og beste måten, men det er en stor forskjell på å si "sånn er det" og "sånn er det, og om du ikke tror på oss kan du sjekke det selv".

 

Dessuten kom det opp noen detaljer ved veldig høye trykk (tror vi ladet til 3000 bar med N310) som vi bør dobbeltsjekke. Dette er selvfølgelig langt forbi det som prosjektet egentlig omhandler, men det er likevel fornuftig å ta ting til det ekstreme for å være sikker.

har dere gjort unna litt testing nå?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg gjort unna litt lading (30-06), remington hylser, for disse var betydelig tyngre enn norma. Veide alle, noterte i excel og regnet ut gjennomsnittet på den tyngste gruppen, sorterte ut det som varierte mer enn 0.5gr

 

220gr Sierra RNSP ProHunter COL 80,6mm fra 10,0 til 12,0gr N310

168gr PRVI HPBT COL 81mm fra 9,0gr til 10,5gr N310

150gr Speer SPBT COL 78,1mm fra 8,5gr til 10gr N310

 

Alt gjort med 0,5gr inkrement. Kommer til å starte med størst ladning og prøve nedover. Alle ladningene skal da starte på 360-365m/s og de minste ladningene skal gi 312-317 m/s i følge QuickLoad. Long Barrel friction er på 250 bar, som var standard. Kan hende det er litt høyt, men vil heller gå over lydmuren enn sitte fast.

 

Laded kun tre av hver, med unntak av første jeg skal teste som jeg tok med tre ekstra til å sikre at jeg er på skiven. Dette er mest for hastighetens skyld, så jeg tester ikke veldig nøye for presisjon.

 

Disse ladningene bruker man selvfølgelig på eget ansvar, mitt løp er 50cm og min referanse er som sagt quickload.

Gleder meg som en unge til å prøve, men vet ikke helt hvor raskt det blir. :?

 

Er litt i utviklingsfasen når det gjelder å få til litt mer ekspansjon også.

 

web.jpg

web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sub i 30.06 er moro. 220 grain er rett kulevekt å gå for. Alt annet blir tull å skyte med. Ikje får du anslag og ikke får du gjenOmtregnig.

Å lade noe mindre enn 30 kaliber er også bare tull. Det finnes kuler på 186 og 200 grain som ekspanderer i sub hastighet, men har ikje fått 186 grain til å stabilisere. 200 derimot går greit.

45 kaliber er mer min greie og der finnes det noen kuler som ligner hverandre som fungerer godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Har fått noen henvendelser nå om ladedata, så skriver likesågodt her hva jeg bruker

Jeg har en R93 med 50cm pipe, og bruker remington hylser, N310 krutt og std. hetter:

220gr RNSP Sierra Pro Hunter, COL 80,8mm 12gr krutt gir 315m/s

168gr HPBT Partizan, COL 81,0mm, 9gr krutt gir 317m/s

 

Jeg starter alltid høyere og jobber meg ned.

Noen ganger kan kula likevel gå over lydens hastighet, men generelt jevne hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig egentlig :D

Men hvordan virkning vil ammo med slik hastighet ha på viltet?

Tenker da på sjokkvirkning å kjøtt ødeleggelse?

 

Bruker utelukkende subladninger i 3006 på åtejakt på rev selv, og har gjort det i mange år.

Jeg benytter 168 grs machkuler, som jeg snur, slik at de treffer med "reva" først. Effekten i reven er ok, men ikke regn med at den blir liggende på skuddstedet. I snitt har mine løpt 15-20 meter etter treff. Skinnet blir minimalt ødelagdt, utgang som en 50 øring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Har og prøvt meg fram og kom på dette:

 

30-06

Tikka 695 med 50,6 mm løp og Atec Maxim

Temperatur 5 degC

COL 81 mm

168gr Nosler Custom competiton

Federal LR

Norma hylser

VV N310 krutt

 

8,1 gr - 313 m/s

8,2 gr - 318 m/s

8,3 gr - 325 m/s

 

Og ... Samme som før men

Kula snudd (reva først)

COL 70,0 mm

 

8,1 gr - 307 m/s

8,2 gr - 310 m/s

8,3 gr - 313 m/s

8,4 gr - 317 m/s

 

Har ikke målt presisjon, det gjøres nå etter jeg har funnet en ladning som gir omtrent 315 m/s.

 

Som vanlig ... Dette gjelder våpen min, bruk skjer på egen ansvar!

 

Er utrulig å skyte 30-06 med rekyl som salong helt stille :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Har ikke ladd det helt til 10 gr. Ladde opprinnelige 9,0/9,5/10,0 og brukte en liner regression. Da kom jeg på at jeg trenger 8,3 til revy først og 8,2 med kulen som vanlig til å få 315 m/s. Etterpå har jeg ladd det jeg skrev i den tråden tidligere. Fungerte fint!

 

Nå lader jeg 25 hver og tester presisjon. Skal ikke jakte med de, det er mer "fordi jeg ville ha sub ammo". Kjekt når du kommer på bane og bruker de :)

 

Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...