Jump to content

Subsonic .30-06 Springfield


The Kid

Recommended Posts

  • 1 year later...

Da blir det kuler til Sub ladning over helgen :) Endelig. Hadde lagt det litt på vent.

Men nå skal det testes..

 

170 gr Hornady Interlock FP

cmhBYkFF.jpeg

 

Mauser M98 (30-06)

Demper A-tec maxim

Løpslengde målt ned til støtt bunn med lukket bolt i kassen, er 57,5 cm.

Krutt: VV N310

Tennhette: Winchester for Standard rifle loads. (Har også cci Magnum no.250 liggende)

Kronograf! Ja, jeg har :)

 

Skal jeg starte med en 9,5-10 gr og så arbeide meg nedover. Noen kanskje kunne sjekke på Quick load for meg med disse data..?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått testet Sub i 30-06

Og det ble stille det :)

Men tallene mine fra krutt målt opp på digital varierer litt mot farten de har.

Må vel få ladet med volum i stede for å få jevnere hastighet.

 

Første test...

________________

12 gr 391 m/s

11.5 gr Error

11 gr 360 m/s

10,8 gr Error

10,8 gr Error

10,6 gr 337 m/s

10,5 gr Error

 

Andre test

__________________

10.0 gr 348 m/s

10.0 gr 331 m/s

10,0 gr 321 m/s

9,5 gr 302 m/s (Subsonic)

9,5 gr 336 m/s

9,0 gr ---------

................Her ble det subsonic nedover. Glemte å skrive opp målingen. Ble for ivrig..

9,0 gr ----------

8,5 gr 295 m/s

8,5 gr 255 m/s

8,0 gr 256 m/s

______________________________________________________________

 

Hylse målte 11,38mm 30-06 treningsammo. Målt nederst på hylsen..

 

Subladning 10,5 gr : 11,45mm

Subladning 9,0 gr : 11,45mm

Subladning 8,0 gr : 11,45mm

 

cDZvWERN.jpeg

 

8,0 gr lading..

ZElPelZM.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

da har man prøvd med subsonic i 30.06.

ladningen jeg landa på var 8 grains med n340, kan også bruke 9 grains. jeg startet på 12 grains og jobbet meg nedover. ladningen lyder slik 8 grains med n340 med 145 grains fmj partizan kule i en HÆR mauser. funket bra. 284m/s på 8 grains og 312m/s på 9 grains. bruk av ladningen skjer på egen risko. morro ladning dette, null rekyl og null lyd nesten ;).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 years later...

Jeg har tenkt å prøve meg på lading av subsonic 30.06 med Hodgdon trail boss krutt, etter å ha lest om dette kruttet i en tråd om .308.

 

Hodgdon oppgir ladedata på nettsiden sin for kun 150 grains Nosler ballistic tip kule, det samme i dokumentet det ble linket til. Men det virker som at denne fremgangsmåten også kan brukes på andre kuler / kulevekter?

 

Nosler har en 220 grains .30 kule beregnet for subsonic .300 blk, som kunne vært spennende å prøve for å se om den ekspanderer godt nok for revejakt. Skal også prøve med ballistic tip for å teste det som oppgies, men denne kula bør etter spesifikasjonene ha mer fart for å ekspandere skikkelig.

 

Er det noen som har erfaring med lading av subsonic 30.06 med andre kuler og kulevekter med trail boss?

20200323_213950.jpg

20200323_214152.jpg

Edited by Brubakken
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet mange som har kuket med subsonic 30-06. Folk med god peiling og mye erfaring. Ingen har blitt egentlig fornøyd. Minst en har sprengt rifla i filler.

Det leder meg til å tro at det ikke er rett fram...

220gr Nosler går jeg ut ifra du mener 220gr "Ballistic Tip", den med den svære runde grønne plastbiten foran. Den kula er av en eller annen grunn kun marginalt stabil i 8" riflestigning, og mange sliter med å få den til å gå. Mine treffer velsåvidt snusboksen på 100m (300m/s i ei 8" twist 308-pipe), men heller ikke mer, de lager iallefall runde hull i skiva, det gjør de ikke for alle. Samlingene med 190gr NCC er forresten under halvparten så store. 
Jeg bruker Vithavuori N32C "Tin Star"

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 

220gr Nosler går jeg ut ifra du mener 220gr "Ballistic Tip", den med den svære runde grønne plastbiten foran.

 

Det er den kula jeg tenker på ja. Min 30.06 har 1:10 riflestigning så da spørs det om det blir noe særlig suksess med den kula.

 

Har du prøvd med letter kuler en 190 gr og, sånn som ladedataene her sier? 

Tabellen oppgir jo samme kule i både .308 og 30.06.

 

Jeg får begynne med oppgitte data og heller forske videre på det hvis det viser seg å fungere.

 

Jeg ønsker å prøve dette før jeg eventuelt går til innkjøp av en .300 blk. Ser det ikke er så mange typer ferdigladet subsonic, men noe mer ladedata tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er to problemer med sub i så store patroner.

Det ene er hylsevolumet, som gjør at tenning/ forbrenning ( @Per-S ) kan bli ujevn og upålitelig. Dette kan gi både (for) høyt og lavt trykk. Med så lite krutt har en også faren for å ha i to, eller tre ladninger, men akkurat det klarer en å passe på.

Så har en kulene. Trykksentrum, altså der resultanten av luftmotstand/ løft dersom det er gir (yaw) ligger mye lenger fram i subsonisk hastighet enn i supersonisk. Derfor har momentet som prøver å tippe kula mye lenger arm, og enkelt sagt, kula er mye mindre stabil.

 

170gr Mega, og andre "nær sylindriske" kuler er de som gjerne går best i slike hastigheter når en har vanlige riflestigninger. Min erfaring er med 12" og med 8", og Mega er stabil i begge. Jeg har også brukt 168gr NCC, der jeg kutter den av der blyet begynner, så jeg får ei kort, butt kule på 150-160gr. Den går svært bra i 12" stigning. Du har jo 10", så det burde gå helt supert.

I 8" har jeg brukt Lapua 200gr og NCC 190gr, og begge fungerer topp, og gir god presisjon. Og jeg kan skyte ting på 300m hold om jeg vil - det er bare å sette seg ned og vente til kula kommer fram ;) 
Planen var å skyte vilt med 220gr BT, men jeg har pause i testingen nå, da det står et annet løp i den låskassa (6mmXC til feltskyting) men det er jo ingen vits i å ha det der nå... Så kanskje jeg tar det opp igjen.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare så det er nevnt; støpekuler fungerer veldig fint i subsoniske hastigheter fra .30-06. Dette er ikke et nymotens påfunn, men har vært praktisert så lenge 30-06 har vært på det sivile markedet. En relevant forskjell, vs mantelkuler, er friksjonsforholdene. En smurt blykule har veldig lite løpsfriksjon, når den først er skviset over i løpet. Det tror jeg er et veldig viktig sikkerhetsmessig poeng, i forhold til å unngå farlige hendelser.

 

Men kulestøping krever litt investering i utstyr, og en klar motivasjon. En må regne med litt motvind. Derimot trenger man ikke superdyre støpeformer. En Lee c312-185-R vil være ut utmerket utgangspunkt, som vil fungere fint i de fleste .308/.30-06. Og når en først er igang, kan man altså lage kuler resten av livet, nesten gratis.

 

Hvis en er villig til å investere litt mer i støpeformer, finnes det jo også hullspisskuler som burde ha de beste forutsetninger for å ekspandere i lavere hastigheter, forutsatt at en ikke støper i utarmet uran :)

 

Ett siste poeng. Homogene blykuler har en høyere gjennomsnittlig massetetthet enn blykjerne kuler med mantelmateriale. I tillegg er formen gjerne buttere enn mantelkuler. Det gjør at de typisk er veldig korte, sammenlignet med mantlede kuler av samme vekt. Hvilket, igjen, gjør at man kan stabilisere kuler med høyere masse i lave hastigheter enn med mantlede kuler. På bildet under er to blykuler på hnholdsvis 220 og 185grs, med en Oryx 180grs til sammenligning. Begge blykulene fungerer fint i sub-ladninger i 1:10 .30-06.

86A910AD-1CBE-4A1B-A976-14583C3564CE.jpeg

2753497D-9E3A-4FB2-BD75-65E10872CE2E.jpeg

2FCCE9AA-68E4-4B67-989D-F277232013EA.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gode poenger fra @spindrift . Jeg har såvidt prøvd støpte kuler,og har vel et par hundre liggende som jeg neppe kommer til å bruke. Jeg prøvde såvidt, og gikk for ei pipe med raskere riflestigning i stedet. Hovedgrunnen er at det er litt mer plunder med lading av blykuler, + at jeg vil skyte mantlede kuler i full hastighet også, og det går ikke alltid så godt sammen med blykuler.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rett frem med sub i 30-06. Som M67 skriver er hylsen altfor stor. Kruttet skrangler frem og tilbake påvirket av tilfeldigheter som hvordan du tar ladegrep og hvilken vinkel løpet peker. Det er mulig å løfte løpet og la det peke mot taket etter du har tatt ladegrep, da ligger kruttet på samme sted hver gang.

Populær blir du ikke på banen med slike vaner. Jeg anbefaler en dott med dacron oppå kruttet for å holde det i bakre del av hylsen. Noen få grain er nok. Bruk øyemål når du finner en passe dott. (slik du gjør når du jakter andre dotter).

Uansett får du ikke optimale resultater, kruttet brenner i et trykkregime det ikke er beregnet for og gir varierende trykk. Det optimale er Trailboss eller tin star, de har ca dobbelt volum i forhold til vekt og er beregnet på å brenne under lavere trykk. Bruk dem, gjerne med litt dacron. Det blir det beste du får til.

Som kuler er jeg enig med de som anbefaler støpte blykuler. De har mye jevnere motstand i overgangskonus slik at kruttet får mer like forbrenningsforhold enn med mantlede kuler der igangsettingsmotstand varierer mer. Om du er uheldig å sette en kule fast i løpet (noe som skjer oftest med mantlede kuler), kan du med en blygkule dytte den ut med pussestokk, noe du ikke kan med en mantlet kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er med .308 og ikke .30-06 men noe kan være overførbart?

 

Hvis ikke en spiss, mantlet kule vil stabilisere så prøv å snu den bak fram. Jeg har hatt god suksess med 180 grains boattail ladet baklengs i subsonisk hastighet, med riflestigning ca 1:10. Når fart og riflestigning er den samme, så vet ikke kula forskjell på .308 og .30-06.

 

Å snu kula oppnår tre ting: 

Kulas tyngdepunkt flyttes framover, den blir mer aerodynamisk stabil.

I subsonisk hastighet er det butt foran og spiss bak som gir minst luftmotstand, vi får sannsynligvis litt bedre BC slik.

Satt bak fram må kula sitte dypt i hylsa, den tar opp littegrann mer plass så det ikke blir så mye tomrom med små kruttladninger.

Ulempe: i min Tikka mater ikke baklengskuler fra magasinet, de blir for butte og henger seg opp.

 

Videre: jeg opplevde at skulderen på hylsa ble satt lengre tilbake for hver omlading. Dette skyldtes at trykket fra tennhetta inni hettelomma skyver hylsa hardt framover, dermed stukes hylsa litt mot skulderen i kammeret. Dette skjer under all skyting, men med vanlige ladninger er trykket fra kruttet høyt nok til å blåse skulderen ut og sette hylsa tilbake mot sluttstykket igjen så snart kruttet tenner.

 

Jeg løste problemet ved å bore opp tennhullet til større diameter, men da må en passe på at ikke disse hylsene brukes med full ladning senere. Det bør kanskje ikke hylser skutt flere ganger med sub uten utvidet tennhull heller, dersom skuldra er satt langt tilbake kan det påvirke trykk og dessuten oppføre seg som om våpenet har for stort patronspill/headspace.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

baklengs

De rundnesede jaktkulene fungerer utmerket

 

Sitat

Dette skyldtes at trykket fra tennhetta inni hettelomma skyver hylsa hardt framover, 

Jeg bestrider ikke at hylsa settes tilbake. Det har jeg hørt fra andre også, men ikke sett selv. Derimot tviler jeg på at tennhetta er kraftig nok til det?

 

Sitat

Jeg løste problemet ved å bore opp tennhullet til større diameter, men da må en passe på at ikke disse hylsene brukes med full ladning senere

Relativt vanlig, men omstridt løsning. Jeg har ikke kommet meg til å prøve.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ut bilder fra et forsøk jeg gjorde en gang, husker ikke om det var på sluttstykket eller her på Kammeret. 

 

Ladet en hylse med bare tennhette, ikke krutt eller kule. Avfyrt i en Tikka m55, skift tennhette, gjenta noen ganger.

Skuldra ble etter noen få avfyringer med kun tennhette satt såpass mye tilbake at jeg vurderte patronspillet som farlig ved eventuell full ladning etterpå, jeg husker ikke nå hvor mye men over en mm.

 

Prøv selv, det er enkelt å teste i ditt våpen og du trenger ikke dra på skytebanen engang!

 

Gjorde samme test med oppborede tennhull, da ble ikke skuldra satt tilbake overhodet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Press hylsen så lite at den går tregt i kammeret og sett kulen med kontakt i bommene, da tror jeg dette unngås. Det blir litt større volum, men jevnere igansettingsmotstand og kanskje jevnere kruttforbrenning.

Til Vargen: Målte du hvor mye hettene stakk utenfor bunnen ved forsøkene, og var det sammenlignbart med øket patronspill?

Link to comment
Share on other sites

Hettene stikker jo utenfor hylsa etter avfyring med all "slapp" ammunisjon som ikke strekker hylsa. Folk som ser tomhylsene mine fra baneladninger sier ofte at jeg har for høyt trykk, siden hettene stikker ut. Men i virkeligheten har jeg (for) lavt trykk. Hylsa strekker seg ikke. Men de blir heller ikke kortere...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mine hylser ble kortere, det vil si total hylselengde målt med skyvelære ble ikke kortere men skuldra ble satt tilbake.

 

Ja, tennhettene stakk ut og de stakk lengre ut for hver avfyring av samme hylse med bare tennhette. Husker ikke målene nå etter mange år, men hvor langt hetta stakk ut tilsvarte patronspill målt ved å feste lag med tape på hylsebunn inntil det kamret tregt. Etter noen slike "skudd" var patronspillet langt utenfor spec.

 

Litt øket patronspill er ikke farlig, om en ikke skyter samme hylsa mange ganger og/eller patronspillet blir ekstremt. Da kan det føre til hylsehodeseparasjon, som i mange moderne våpen er i alle fall ubehagelig og i noen tilfeller farlig.

Edited by Vargen
Detaljer
Link to comment
Share on other sites

Her kom det veldig mye god informasjon, takk alle sammen.

 

Satt å så en del filmer om subsonic lading på youtube og der kommer også alt dette frem.

 

Dacron eller tilsvarende og å borre opp tennhullet går igjen. Men jeg velger å spørre her fremfor å stole blindt på youtube.

 

Hvordan vil en kule baklengs ekspandere?

 

Målet mitt vil være å kunne skyte rev når .17 hmr'n ikke strekker til på åtet, 100 meter fra huset. Skal ikke store vindpustet til før jeg ikke tar den. Og så smeller jo .222'en så inn i h.... for å skyte på natta.

 

Synes fyllingsgraden med trail boss hørtes fornuftig ut, så har bestilt den for å prøve.

 

Har også alt jeg trenger for kulestøping, sizing og smøring, bortsett fra en støpeform for rett type kule. Måtte da gått for en hulspiss så samme reven kunne skytes.

 

Hvordan er det da å skyte mantlede kuler etter at det er skutt blykuler i løpet?

Dette er jo rifla jeg bruker til elgjakta til vanlig, men behovet for stille patron er jo nå på seinvinteren.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testet ekspansjon på baklengskuler, har bare brukt dette på kråker der jeg bodde før og var innskutt med sub på avstanden fra stuevindu til ei bjørk der de pleide å sitte. Presisjonen jeg fikk var mer enn god nok til kråker på 80 meter.

 

Om de ekspanderer eller ikke kommer nok veldig an på hvilken kule du bruker, når basen av en vanlig helmantel peker framover blir det som en stor blyspiss/hullspiss men med en ekspansjonshindrende forsterkning der mantelen er krympet rundt blykjernen.

 

Eneste måten å finne dette ut er å prøveskyte i egnet medium.

 

Edit: det er nok tryggest å pusse godt før du skyter mantlede kuler, om der ligger mye bly i løpet. Ikke at blying burde være noe stort problem i såpass lav fart.

Edited by Vargen
Glemte noe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg at de ekspanderer. Husk at de har 300m/s, eller mindre. Ei stor utfordring ved jakt på (meget) lange hold er å sikre ekspansjon "der ute", og det jeg har sett av tester av ulike kuler tilsier at "ingenting" av mantlede kuler ekspanderer under 400-450m/s.
Varmintkulene gjør nok, og den allerede omtalte 220gr Ballistic Tip. Nosler lover "double diameter expansion at 1000fps", det burde snu opp ned på en rev temmelig greit. Men ikke i 12" riflestigning.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Brubakken skrev:

Har også alt jeg trenger for kulestøping, sizing og smøring, bortsett fra en støpeform for rett type kule. Måtte da gått for en hulspiss så samme reven kunne skytes.

Denne

https://www.mp-molds.com/product/mp-308-hunting-hp-gc/

 

.. er tilsynelatende litt lett, kanskje. Men det går fint, til rev. Svær hullspiss. Og den er veldig lett å få presisjon med, i alle mine 3 30-06- løp. Jeg har en 4-hullstang, den er tung men effektiv. Lee håndtak (tiltenkt Lee 6-hullstang) passer fint, jeg liker de egentlig bedre enn orginale MP- håndtak.

 

Denne

https://www.mp-molds.com/product/mp-311-180-sil-gc-hp-3cav/

er litt tyngre, har litt mindre hullspiss, også meget presisjonsvillig kule. Men til subsonisk ekspansjon er det kanskje ønskelig med litt større høl foran.

 

MP har også nylig kommet med støpeformer for tunge BLK- kuler, jeg har akkurat fått de i hus og støpt de første kulene idag. Rapport kommer når verden har blitt ferdig med pandemien i tilstrekkelig grad til at banene åpner.

 

Ps Jeg ville prøvd Trailboss uten dacron i første omgang. Jeg har ikke forsøkt Trailboss selv, men Hodgdon universal, vectan prima V, n32c og vectan Ba9 fungerer fint i området 7,5-9 grs uten kruttposisjoneringsmidler som dacron.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Ja, men finner du den?

En 7,62 mm kule med hulspiss ekspanderer nok minst opp til 9 mm og blir såpass butt at den avliver reven greit under forutsetning av at det er brukbart treff. Det blir nok greit blodspor i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan fort eskalere fra å kun ville lade noen subsonic patroner til reven ser jeg😅 Men fin tid å drive med slikt nå da, for meg som har egen skytebane fra trappa hjemme. (Samt annet tidsfordriv, som å jakte dott)

 

Ekspansjonen er jo viktig ut i fra hva jeg ønske å bruke denne til, så jeg har tenkt å skyte litt vanndunker og vått papir på 100 meter for å teste litt før dette blir brukt på levende mål. 

 

En 154 grains hulspiss bør jo være helt greit med utgangspunkt i fra Hodgdon sine ladedata for 150 grains bt med trail boss?

 

Kan prøve litt først før jeg eventuelt går til innkjøp av dacron.

Link to comment
Share on other sites

Etter et lite dypdykk i kulearkivet så fant jeg et par gamle esker kuler. Barnes 165 gr xfn kuler, desverre bare 49 stk men disse har en hulspiss som selv @spindrift's blykuler blir sjalu av🤭

Disse må da være godt egnet til dette formålet?

 

Så prøvde jeg å se om det var å finne noe tilsvarende hos barnes nå, men eneste jeg fant som lignet var kobberkuler tsx-fn eller vor-tx og tror jeg skal holde meg på andre siden av mdg skalaen.

 

Fant også en eske Sierra 150 gr. flat nose, det var en veldig kort og fin kule, som beskrevet lengre opp her kunne være en fordel.

15850791734884187613581225286926.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på om en kunne lage hylser med mindre volum for å få bedre kontroll på kruttet. Ser for meg et par alternativer. 1 maskinnere en hylse med lite volum (mye arbeide om en ikke har CNC benk). 2 fylle en vanlig hylse med bly og så bore den ut med en 7,6 mm bor ned til bunnen. Noen som har testet noe slikt?

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

@bardp, hvis du pusser støvet av skoletysken, har du en tysk nettbutikk her, som lager reduksjonshylser (og litt annet morsomt)

 

http://www.samereier.de/samereier---reduzierhülsen.html

 

Reduksjonshylse med blyforing har jeg også grublet på, men latt det bli med ideen.... Jeg skyter 30-06 med små doser hagle/pistolkrutt og blykuler til stadighet, og jeg kan ikke si at det store hylsevolumet har skapt noen problemer i den sammenheng.... Men mantelkuler, det er en annen skål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått en boks trail boss i hus og gjort noen små forsøk. 

Tok utgangspunkt i hodgdons ladedata og prøvde med 3 forskjellige kuler med vekt på 150 gr. Ladet fra 13,5 og ned til 11,5 gr. men skuffelsen var stor da skudd etter skudd fortsatt smalt, ladedataen oppgir 13,3 gr. til 1050 fps i 24" løp, samme som jeg har, men her er det ingen tegn til subsonic (hadde ikke kronografen tilgjengelig her)

 

Neste forsøk tok jeg 180 gr. rem core lokt, samme kruttstige og på 12 gr. ble det stilt, kun en liten poff etterfulgt at et skikkelig kuleklask i kryssfiner plata og et lite gledesrop🤭 Kronografen viser fra 1010 til 1033 fps ved +4°c. 

Presisjonen ser ikke gærn ut, har foreløpig kun skutt på 60 meter, 3 skudd 15 mm med dårlig anlegg og ivrig skytter. Minute of rev bør være innenfor rekkevidde.

 

220 gr. kulene jeg bestilte står selvfølgelig enda i rest, så har per nå ikke noe tyngre enn 190 gr. å teste.

 

Har borret opp tennhullene i hylsene til 3,4 mm, har ikke forsøk noen uten oppborret hull enda. 

 

Spørsmålet er da hvor mye lengre ned jeg skal gå på kruttvekten med di lette kulene, eller om jeg skal forsøke å finne noe lett ekspanderende kuler i 180 gr.?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hodgons ladedata for trail boss viser kun redusert ladning. For å finne sub, må man gjerne litt lavere. Ingen fare å gå lavere på de lette kulene. Prøv med ett grain i reduksjon helt til du kommer subsonisk.

 

Med mantlede kuler får du ikke ekspansjon i sub-hastighet, uansett kule, men kan være en ide` å prøve noe som er flatneset feks denne;

 

https://www.hjemmelading.no/products/sierra-170-grains-fn-pro-hunter-30-30-kal-308

 

Stor flat blyspiss vil gi større effekt enn ei spiss kule, samtidig vil jeg tro denne blyspissen vil deformeres litt/presses større på tur gjennom reven.

 

Unngår du lange spisse boat-tail kuler, vil du faktisk få god presisjon, selv på 100 mtr (25-30mm) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som vist på bildet lengre opp her så har jeg den samme sierra kula bare i 150 gr, det er en av kulene jeg prøvde først. Samt barnes xfn med svær hulspiss, da jeg tenkte det var beste muligheten jeg har for ekspansjon i sub hastighet. Får lade meg lavere å se hva jeg får til og så kan jeg prøve å bestille den 170 gr. kula og.

 

Får jeg 30 mm på 100 meter er jeg veldig fornøyd, reveåtet er i underkant av 100 m fra huset, så det er målet med dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitter på laderommet å grubler litt, ute er det nordnorsk ladevær så ikke mye annet å ta seg til..

 

Jeg har nå fått di fleste kulene til å gå subsonic, så da har jeg begynt å forske litt med dacron for jevnere tenning. Med 180gr. s&b softpoint, 14,5 gr trailboss og en liten dott dacron er børsa stille og fin, men uten dacron må jeg godt under 13 gr for å få den subsonic, er det noen som har en fornuftig forklaring på dette?

 

Vedlegger stemningsrapport😳

 

20200512_123342.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...