Jump to content

Kjøp av pistol til dynamisk: Valgets kval og sterke anbefalinger fra erfaren skytter


Gønnar

Recommended Posts

Hei dere!

 

Jeg er både medlem i "vanlig" pistolklubb og dynamisk klubb. Har endelig fått innvilget søknader på tre håndvåpen. Jeg er førstegangserverver.

 

Jeg blir sterkt anbefalt å kjøpe en CZ 75 SP-01 som første 9mm noe jeg forstår-den er tung nok og veldig grei å skyte med. Det jeg ikke liker er at jeg ikke treffer slide releasen med tommelen uten å endre på grepet og det er ikke en pistol jeg higer etter å eie.

 

Min drømmepistol er en Glock 34 og det er bare sånn. Jeg vil ha denne først siden jeg nærmest drømmer om den nå som det er så nære kjøp. Ja jeg går i den klassiske "kjøpe våpen pga må ha-faktoren og ikke tenker på divisjon osv. Men jeg tenker det får gå. har jo en annen 9mm innvilget som jeg kan bruke etterhvert.

 

Hva er deres mening; kan jeg klare meg greit med Glocken først eller burde jeg gått for CZ da den kanskje passer nybegynnere best?

PS. Jeg har skutt med mange forskjellige våpen opp igjennom årene men Glock har har bare hengt seg opp i hodet mitt.

 

/Gønnar

Link to comment
Share on other sites

shadow 2 er nok beste du får til prod per DD. Slide release er strengtatt en ting som absolutt aldri brukes til IPSC, så sliter med å forstå argumentet. At shadow1/2 er lite spennende kan nok flere være enig i, men de er bra. 

 

glock 34 putter deg i standard division, eneste måten du klarer hevde deg er å være vesentlig bedre enn de andre, men er du det går det jo, du skyter da minor, glock 35 er major versjonen. I standard konkurrerer du mot 2011 i ymse former, pistoler med større mag kapasitet og bedre avtrekk / mer egnet vekt. 

 



 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Glock 17 eller 19 er det beste Glock valget til Prodution klassen. MOS utgaven, hvis du skal skyte Optic klassene.

Som aps skriver, Glock 34 setter deg i Standard klassen, og gir deg dårlig utgangspunkt pga. minor/major reglene. Men du kan jo kjøpe den til Felt militær, hvis du ikke har noe til den, og så kjøpe en 17 / 19 til Produksjon (for 34 går jo ikke i den klassen, i hvertfall teoretisk....).

 

Link to comment
Share on other sites

Disclaimer: Der aps er en av landets beste dynamiskskyttere, finner du vanligvis meg i motsatt ende av resultatlista. Vi har dermed ganske forskjellig grunnlag for å uttale oss, men forhåpentligvis får du noe fornuftig ut av det når du legger sammen det vi skriver.

 

Etter min mening: Glocken vil være vanskeligere å mestre. Anbefaler at du setter den på vent. Jeg var også skikkelig gira på Glock da jeg skulle kjøpe min første 9mm, men etter å ha skutt med den og sammenlignet direkte mot mange andre pistoler, så ble den og alle andre plastpistoler satt på vent. Skal du ha en pistol til production er det ingenting etter min mening som slår Shadow2. Da jeg kjøpte min første 9mm, ble det en Tanfo Stock 3, men jeg solgte den senere etter at jeg hadde kjøpt en Shadow2, for da skjønte jeg at Tanfoen ville aldri bli brukt igjen.

Etter en del år har jeg igjen skutt Glock, og endte opp med å kjøpe en G19 til sivilpistol. Jeg klarer nå å skyte nesten akseptabelt med den, men det var helt umulig i starten. Den danset rett og slett for mye.

 

Om du bruker slide releasen ofte i konkurranse, så betyr det at du skyter deg tom til stadighet. Da taper du mye tid. Dette vil du oppdage ganske raskt og venne deg av med. Det er ikke helt unormalt at skyttere fjerner slide releasen sin helt, da de ikke ser noe hensikt med den. Selv har jeg beholdt den på alle mine pistoler.

Det at slide releasen på en Glock sitter der den er, er mer et problem enn en fordel, for da holder du på den hele tiden som gjør at sleiden aldri låser seg i bakre stilling, og dermed får du heller aldri bruk for en lett tilgjengelig knapp siden du uansett må racke når du har dytta inn et nytt magasin.

 

En stålrammepistol vil alltid skyte bedre, spesielt når det går litt raskt, enn en plastrammepistol.

Forskjellen blir enda mer merkbar om du er relativt fersk i gamet.

 

Siden du ikke ser ut til å være opphengt i divisjon, er det egentlig ingen grunn til å henge seg opp i CZ75/Shadow2 vs Glock34, siden dette er production vs standard division.

Da kan du like gjerne se på andre standardpistoler som CZ Tactical Sport eller BUL 2011 modellene. Eller en 1911 til Classic division.

 

Dersom du føler at du "må" ha en Glock 34, så kan det være lurt å vurdere om du skal kjøpe en Glock 35 (som skyter .40) + en 9mm pipe. Om du ikke bryr deg om major scoring, eller bare vil skyte 9mm for å gjøre det enkelt og billig, så tenker du ikke på det. Kjør på med 34 isåfall.

I Standard division kan du legge inn vekter i backstrapen på Glocken og du kan få slengt på en magasinbrønn i messing som gjør pistolen tyngre og litt mindre dansevennlig. Dette er omtrent noe du må gjøre om du skal føle at du ikke har gjort noe dumt da du kjøpte Glock til Standard som fersking. Da blir den så bra som den kan bli. Og liker du Glocken så er det jo ingen  som vil nekte deg dette.

 

Men kjøper du en stålpistol trenger du ikke bekymre deg for slikt. Det er nok derfor du har fått anbefalinger om å gå for dette istedenfor.

 

Spar deg selv for unødvendig frustrasjon; kjøp riktig med en gang, og krydre heller senere med "må ha"-pistoler.

Edited by AndersR
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, aps said:

shadow 2 er nok beste du får til prod per DD. Slide release er strengtatt en ting som absolutt aldri brukes til IPSC, så sliter med å forstå argumentet. At shadow1/2 er lite spennende kan nok flere være enig i, men de er bra. 

 

glock 34 putter deg i standard division, eneste måten du klarer hevde deg er å være vesentlig bedre enn de andre, men er du det går det jo, du skyter da minor, glock 35 er major versjonen. I standard konkurrerer du mot 2011 i ymse former, pistoler med større mag kapasitet og bedre avtrekk / mer egnet vekt. 

 



 

Shadow 2 har jeg forsåvidt fulgt med på siden slippet og skjønner at den er solid i sporten. Den er ikke kjedelig-bare noe dyr. Ser at det ligger på Finn også.
Jeg er helt ny i dynamisk, har skutt ca 1000 skudd på stager og generell opplæring ila 2020.

 

Jeg er heller ikke vesentlig bedre enn de andre:P Tvert imot.

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AndersR said:

Disclaimer: Der aps er en av landets beste dynamiskskyttere, finner du vanligvis meg i motsatt ende av resultatlista. Vi har dermed ganske forskjellig grunnlag for å uttale oss, men forhåpentligvis får du noe fornuftig ut av det når du legger sammen det vi skriver.

 

Etter min mening: Glocken vil være vanskeligere å mestre. Anbefaler at du setter den på vent. Jeg var også skikkelig gira på Glock da jeg skulle kjøpe min første 9mm, men etter å ha skutt med den og sammenlignet direkte mot mange andre pistoler, så ble den og alle andre plastpistoler satt på vent. Skal du ha en pistol til production er det ingenting etter min mening som slår Shadow2. Da jeg kjøpte min første 9mm, ble det en Tanfo Stock 3, men jeg solgte den senere etter at jeg hadde kjøpt en Shadow2, for da skjønte jeg at Tanfoen ville aldri bli brukt igjen.

Etter en del år har jeg igjen skutt Glock, og endte opp med å kjøpe en G19 til sivilpistol. Jeg klarer nå å skyte nesten akseptabelt med den, men det var helt umulig i starten. Den danset rett og slett for mye.

 

Om du bruker slide releasen ofte i konkurranse, så betyr det at du skyter deg tom til stadighet. Da taper du mye tid. Dette vil du oppdage ganske raskt og venne deg av med. Det er ikke helt unormalt at skyttere fjerner slide releasen sin helt, da de ikke ser noe hensikt med den. Selv har jeg beholdt den på alle mine pistoler.

Det at slide releasen på en Glock sitter der den er, er mer et problem enn en fordel, for da holder du på den hele tiden som gjør at sleiden aldri låser seg i bakre stilling, og dermed får du heller aldri bruk for en lett tilgjengelig knapp siden du uansett må racke når du har dytta inn et nytt magasin.

 

En stålrammepistol vil alltid skyte bedre, spesielt når det går litt raskt, enn en plastrammepistol.

Forskjellen blir enda mer merkbar om du er relativt fersk i gamet.

 

Siden du ikke ser ut til å være opphengt i divisjon, er det egentlig ingen grunn til å henge seg opp i CZ75/Shadow2 vs Glock34, siden dette er production vs standard division.

Da kan du like gjerne se på andre standardpistoler som CZ Tactical Sport eller BUL 2011 modellene. Eller en 1911 til Classic division.

 

Dersom du føler at du "må" ha en Glock 34, så kan det være lurt å vurdere om du skal kjøpe en Glock 35 (som skyter .40) + en 9mm pipe. Om du ikke bryr deg om major scoring, eller bare vil skyte 9mm for å gjøre det enkelt og billig, så tenker du ikke på det. Kjør på med 34 isåfall.

I Standard division kan du legge inn vekter i backstrapen på Glocken og du kan få slengt på en magasinbrønn i messing som gjør pistolen tyngre og litt mindre dansevennlig. Dette er omtrent noe du må gjøre om du skal føle at du ikke har gjort noe dumt da du kjøpte Glock til Standard som fersking. Da blir den så bra som den kan bli. Og liker du Glocken så er det jo ingen  som vil nekte deg dette.

 

Men kjøper du en stålpistol trenger du ikke bekymre deg for slikt. Det er nok derfor du har fått anbefalinger om å gå for dette istedenfor.

 

Spar deg selv for unødvendig frustrasjon; kjøp riktig med en gang, og krydre heller senere med "må ha"-pistoler.

Disclaimer er notert:)

 

Jeg har prøvd Glock 17 og 19 og skyter ganske bra når jeg sammenligner med f.eks Shadow 1. Jeg har argumentert med dette og det kan være typisk nybegynner at det går bra, men avtar igjen med flere tusen skudd før jeg mester "skavankene" til Glock bra igjen.

 

Det med Slide R la jeg bare merke til et par ganger da jeg er helt ny i dynamisk og ikke har kunnskapen de i klubben min eller dere sitter med. Mulig det ikke er relevant ja.

 

Alt i alt er vel dere samstemte på valg av våpen. Jeg ville egentlig ikke ha sannheten med spiseskje, men har fått det nå:)

 

Går i tenkeboksen litt til!

Link to comment
Share on other sites

Altså, vil du ha en Glock, så skal jo ingen hindre deg i det. Og da er jo en G34/G35 bedre å skyte fort med enn en G17 og ihvertfall G19.

Men da er det altså når man sammenlignet med andre plastpistoler.

 

Neste gang du har mulighet til å teste litt forskjellig; prøv å skyte på litt kort avstand (f.eks 8 meter) i forskjellig tempo, og se hvor fort du kan kjøre før du opplever at du får stygg spredning.

 

Normalt sett vil du oppleve at den tunge stålpistolen tillater deg å skyte raskere dobbeltskudd (eller flereskuddsserier) presist enn en lett pistol.

 

Om du ikke ser noen særlig forskjell; øk tempoet.

 

Om du til slutt konkluderer med at det ikke er noen forskjell er det ingen grunn til å høre på argumentene våre når det gjelder plast mot stål. Men da blir jeg overrasket. Da er det andre variabler som slår inn, som f.eks magasinkapasitet og sånt, men der skal du kunne klare å tyne en Glock rimelig greit med de rette magasinene, så det er ikke håpløst.

 

For min del var det aldri tvil. Null problem å skyte enkeltskudd presist (har skutt 50-serie på en duellskive med kun sterk hånd på 25 meters avstand med en lånt Glock 19 en gang) men når det skal gå fort har jeg ikke sjans til å holde samme tempo og samlinger som når jeg skyter med en tyngre pistol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg du gjør klokt i.

Husk forresten at en CZ75 gjerne oppgraderes en hel del, så den til slutt blir dyrere enn en Shadow 2.

Shadow2 er derimot å anse som ferdig oppgradert fra fabrikken, så det kan være verdt å vurdere istedenfor. Kommer an på hvilke prisrammer du opererer innenfor.

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, AndersR said:

Det tror jeg du gjør klokt i.

Husk forresten at en CZ75 gjerne oppgraderes en hel del, så den til slutt blir dyrere enn en Shadow 2.

Shadow2 er derimot å anse som ferdig oppgradert fra fabrikken, så det kan være verdt å vurdere istedenfor. Kommer an på hvilke prisrammer du opererer innenfor.

 

 

Hmm ok. Kan de nevne disse oppgraderingene som bør gjøres/erfart selv? Må sjekke opp jeg da og tenke.

Prisforskjellen på en Shadow 1 kontra 2 er betydelig (det er ikke mange brukte S2 på Finn nå-de som er er holdt av:(). Jeg skulle ønske jeg klarte å spare meg opp til S2 men det blir for lenge uten kjøp.. Hva mener du er bra pris på en brukt Shadow 1? Ser Intersport Bogstadveien selger og har på lager til 8990,-

Edited by Gønnar
brukt istedet for ny
Link to comment
Share on other sites

Må er veldig sterkt ord, men om du liker light primer strikes, sure 😛 Jeg vet om fler som har byttet tilbake til org deler etter de var lei av light strikes som førte til manglende smell og hangfires med fabrikksammo. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske fersk i dynamisk, men skutt endel felt. 
 

de første konkurransene brukte jeg CZ P10c. Med den hevdet jeg meg langt oppe på resultat listene i production. Og det er en plast pistol  Du kan skyte bra med plast også. Må bare bli god venn med de.  
 

nå har jeg en Bul 1911 til classic og en Tanfoglio Stock 3 extreem som skal brukes i production. 

 

CZ P10C blir alltid hos meg. En utrolig artig pistol å bruke. Samt bruker den i spesial pistol. 

Link to comment
Share on other sites

En brukt sp01 får du får helt ned i 5-6 tusen. 

Det som er "must" å bytte på den er disconector, hammer og hammerfjør (har aldri hatt light strike med min, har vel gått ca 35tusen med billig kjøpeammo nå🤷‍♂️) samt å kjøpe noen buffere. 

Det koster ca 2300-2500 kr.

Jo! Grip tape! Det er den billigste oppgradering du kan gjøre på en dynamisk pistol som ikke koster mer enn noen tiere! Jeg fatter ikke at jeg skjøt 3-4 år uten 🙄

 

Utover det er justerbart sikte, lettere rekylfjør, steel guiderod (eller mekanisk buffer) , lettere trigger return fjør, ny trigger pin, tynn sikring og nye grep kjekt å ha, men langt fra nødvendig. 

 

Folk er forskjellige, jeg har ikke fått ut fingeren og fått kjøpt meg Shadow 2 enda, men jeg for min del hadde nok umiddelbart begynt å spekulere på hvilke deler som med fordel kan byttes på den og 😆 Men det hadde fortsatt blitt dyrere enn en brukt Shadow 1 😛

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/25/2020 at 9:49 AM, Rune75 said:

Jeg er ganske fersk i dynamisk, men skutt endel felt. 
 

de første konkurransene brukte jeg CZ P10c. Med den hevdet jeg meg langt oppe på resultat listene i production. Og det er en plast pistol  Du kan skyte bra med plast også. Må bare bli god venn med de.  
 

nå har jeg en Bul 1911 til classic og en Tanfoglio Stock 3 extreem som skal brukes i production. 

 

CZ P10C blir alltid hos meg. En utrolig artig pistol å bruke. Samt bruker den i spesial pistol. 

Ja det får bli med neste 9mm-jeg kjøpte en Shadow 2 og tror jeg skal få til noe med den:)

 

Veldig fornøyd med faglige råd og erfaringer herfra altså!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 7/24/2020 at 3:17 PM, aps said:

Må er veldig sterkt ord, men om du liker light primer strikes, sure 😛 Jeg vet om fler som har byttet tilbake til org deler etter de var lei av light strikes som førte til manglende smell og hangfires med fabrikksammo. 

 

Jeg satt i 10" slagfjær i S2 og fikk da 1 klikk på 300 skudd på Ginex-hetter og 3 klikk på 300 med Magtech-hetter (litt hardere). Gikk tilbake til originalfjær og problemet forsvant.
Besluttet at litt lettere DA-avtrekk ikke var verd bryet.

Link to comment
Share on other sites

Til sammenligning har jeg typ 1 klikk per 100.000-150.000, og det er strengtatt ikke mangel på slagfjør, men defekte hetter, prøvd avfyrt gjenntatte ganger i forskjellige våpen. 

Skal man herje med fjærer må man ha VELDIG bevisst forhold til det, bare en temp endring og kald match så blir det vanskeligere feks. så må ha marginer, eller bevissthet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Er vel søkt i forskjellige klasser. Man må ha rett verktøy til rett klasse så selv om du teknisk sett kan bruke en fabrikk-standard CZ Shadow 2 til IPSC Production, Standard og Open + militærfelt vil man i praksis gjøre modifikasjoner eller ha forskjellige våpen for forskjellige klasser. 

 

Ta en titt her: https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/vapenkompendium.pdf

Sitat:

"Våpen som innvilges til bruk i dynamisk skyting forutsettes å være egnet til bruk i det programmet som oppgis som ervervsgrunnlag. Et våpen som er ervervet til Production, og som er lovlig brukt også i Standard vil imidlertid ikke være til hinder for innvilgelse av våpen i Standard."

Link to comment
Share on other sites

Øystein ; 
Jeg sendte hovedsakelig søknad for Grov Mil felt, for helt vanlig trening. 

Men etterhvert som interessen økte for Dynamisk gikk jeg også for et våpen som var beregnet til nettop dette. 

Målet er å beholde denne og trene på å bli god i dynamisk, men ønsker jo veldig gjerne en grov til som jeg kan modifisere og kun skyte for morro skyld med.  Foglioen har jeg brukt over 20 000kr på og ønsker hovedsakelig å fokusere på konkuranse med, og ikke 'pynte'. 

Men jeg mener bestemt (uten å ha søkt) at jeg ikke kan ha noen flere grove pistoler ( bortsett fra Magnum / revolver noe jeg ikke ønsker) 

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje du misforstår litt. Grov er en øvelse, ikke (nødvendigvis) et samlebegrep på våpen av kaliber grovere enn .22lr.
Det er teoretisk mulig å eie ørten pistoler i grove kaliber så lenge man har aktivitet og et behov å vise til. Du får i utgangspunktet innvilget hvert våpen til sitt bruksområde (øvelse) og overlapp skal ikke lenger ha noe å si. Om du vil ha noe annet til grov eller militær kan du få byttet bruksområde på CZen til den IPSC-grenen du bruker den til og dermed åpne opp plass i feltgarderoben.
Eksempelvis skal du kunne ha egne 9mm pistoler til grov, militær, production, standard, classic og open. Skyter du nok kan du få reservevåpen til øvelsene også. Så nei, det er ikke slik at man bare kan ha 2 "grove" pistoler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, OysteinR said:

Er vel søkt i forskjellige klasser. Man må ha rett verktøy til rett klasse så selv om du teknisk sett kan bruke en fabrikk-standard CZ Shadow 2 til IPSC Production, Standard og Open + militærfelt vil man i praksis gjøre modifikasjoner eller ha forskjellige våpen for forskjellige klasser. 

 

 

Ikke klasser, men bruksområder. Et bruksområde kan inneholde flere klasser, bruksområde fin er f.eks finfelt, hurtigfelt, og standard. Det betyr at man får ET våpen(pluss reserve ved aktivitet) til dette bruksområdet, og de klassene den inneholder, ikke en til felt, en til bane osv.

Link to comment
Share on other sites

On 2/3/2021 at 5:29 PM, Nomad88 said:

Øystein ; 
Jeg sendte hovedsakelig søknad for Grov Mil felt, for helt vanlig trening. 

Men etterhvert som interessen økte for Dynamisk gikk jeg også for et våpen som var beregnet til nettop dette. 

Målet er å beholde denne og trene på å bli god i dynamisk, men ønsker jo veldig gjerne en grov til som jeg kan modifisere og kun skyte for morro skyld med.  Foglioen har jeg brukt over 20 000kr på og ønsker hovedsakelig å fokusere på konkuranse med, og ikke 'pynte'. 

Men jeg mener bestemt (uten å ha søkt) at jeg ikke kan ha noen flere grove pistoler ( bortsett fra Magnum / revolver noe jeg ikke ønsker) 

 

Om du har søkt på våpen for grovpistol / grovfelt og bruker dette for IPSC kan du ikke søke på et nytt våpen med samme grunnlag med mindre du har nok starter på et år til å søke om reservevåpen.

 

Men du kan sannsynligvis flytte det over til annet bruksområde ved å kontakte politiet om dette. Som f.eks. om du har kjøpe en rifle for jakt men har bygget den om til jaktfelt eller langhold og nå er medlem i en klubb som driver med dette. Da kan du få den flyttet ut av jakt-garderoben. 

 

Om hvordan Gønnar fikk godkjent 2x 9mm (om det var det han fikk, kommer ikke klart frem) så er det sannsynligvis søkt på f.eks. Production og Standard eller grovfelt + Production eller en annen slik kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg skjønt det riktig , så kan jeg søke om å flytte over den jeg har nå til IPSC.

Også sende en ny søknad på Grov / milfelt ?

Ja det går jo an å prøve. 

Eventuelle alternativ er at jeg selger den og sender to nye søknader, eventuelt bare holde på lenge nok med dynamisk og så søke til en reservepistol,  Men må man vært medlem i dynamisk klubb en viss tid for å kunne flytte over den jeg har nå hmm... For jeg er jo praktisk talt ikke medlem i dynamisk enda.  

Link to comment
Share on other sites

Du må være medlem i en dynamisk klubb og medlem av forbundet DSSN (som i, faktura for medlemsavgift er betalt). Anbefaler å også legge ved noe fra klubbleder om at du er aktivt medlem for å gjøre det enklere å få det igjennom. 

Jo bedre forberedt du sender inn ting, jo lettere er det å få det igjennom. Våpenkontorene rundt i landet er overarbeidet og har lang behandlingstid så gjør det så lett som mulig for de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2/4/2021 at 6:29 PM, OysteinR said:

 

Om du har søkt på våpen for grovpistol / grovfelt og bruker dette for IPSC kan du ikke søke på et nytt våpen med samme grunnlag med mindre du har nok starter på et år til å søke om reservevåpen.

 

Men du kan sannsynligvis flytte det over til annet bruksområde ved å kontakte politiet om dette. Som f.eks. om du har kjøpe en rifle for jakt men har bygget den om til jaktfelt eller langhold og nå er medlem i en klubb som driver med dette. Da kan du få den flyttet ut av jakt-garderoben. 

 

Om hvordan Gønnar fikk godkjent 2x 9mm (om det var det han fikk, kommer ikke klart frem) så er det sannsynligvis søkt på f.eks. Production og Standard eller grovfelt + Production eller en annen slik kombinasjon.

Jeg fikk 2x9mm. Søkte ikke med dynamiskklubben, men pistolklubben. Jeg måtte velge to program som de har der, mener det var militærfelt og standard, men det resulterte med at politiet ringte meg og sa at det ikke gikk så jeg måtte muntlig velge PPC eller noe sånt for den andre 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si min opplevelse med politiet rundt søknadene og spørsmål ellers rundt dette har vært en glede ifht. mange andre som beskriver det som tregt, ulogisk osv. (klart det er mye ulogisk allikevel)

Har vel bare vært heldig med saksbehandler tenker jeg. Sendte også inn store mengder med dokumentasjon og skriv for å styrke søknadene.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, OysteinR said:

Mer dokumentasjon er alltid bedre er min erfaring.

Helt enig.

 

Hadde selv en koselig og lengre prat med saksbehandler i Stokke om dette.

Som hun sa, jo mer man klarer å dokumentere, begrunne/bevise hvorfor A ikke går i den gren man søker, at man har nok aktivitet fordi standard, fin bane og fin felt teller alle til reserve f.eks. Jo flere våpen man har, jo viktigere/lurere er dette.

Sender selv med begrunnet skriv til hver søknad, og fikk alle ti godkjent og tilbake på 4 uker, jul og nyttår medregnet.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, hipshot said:

 

Hva betyr dette?

 

Kan du ha ett våpen til standard og et annet til finfelt?

Nei, les bruksområde i kompendiet så står det der.

Kort fortalt, et våpen til bruk i standard, finfelt og hurtigfin tror jeg det var. Men når man teller opp for å se om man kan få reservevåpen f.eks, så teller ALLE stevner innen samme bruksområde til den aktiviteten.

Sånn jeg fant ut at jeg hadde aktivitet nok til å søke på reservevåpen selv. Damen var hyggelig nok til å gå gjennom søknaden igjen da jeg egentlig prøvde meg på en spansk en med en ny 22 til bane(selv om jeg har en til finfelt) og fikk helt korrekt avslag på den, men når jeg telte over var det nok til reserve.

En telefon dagen etter avslaget, en mail med stevneoversikt(merket av hvilken det gjalt, resultatlister tidligere oversendt) noen timer venting, og hyggelig tilbakemelding om godkjenning.

Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2021 at 10:12 PM, Razorback said:

Nesten rart du fikk godkjent det... Siden PPC trenger kurs på lik linje med dynamisk...

Egentlig er det logisk. Problemet med dynamisk er at du må ha kurs for å få medlemskap i en dynamisk klubb, og så kan du søke om våpen osv..

Dermed må først skaffe deg våpen innenfor et annet bruksområdet i NSF som du også kan bruke i dynamisk. Klønete egentlig.

PPC er på programmet til NSF og dermed innenfor den ordinære pistolklubben. Derfor er PPC som bruksområdet kurrant, så kan ta kurs når man har fått våpenet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...