Jump to content

Kaliber til S202 for elg og hjort som går på ett 30-06 sluttstykke?


Hognajegern

Recommended Posts

Hei, 

Har en sauer 202 i 30-06 med flutet løp på 58cm. Heøt ideelt for villrein og rådyr. Men pga flutene kan jeg ikke kappe dette løpet ned til 40cm, noe som hadde vert mere hendig til bruk i skog. Bruker forøvrig også demper som nygger 14cm. Tenker derfor å kjøpe eget løp til bruk i skog og kratt etter elg og hjort.

 

Er ikke snakk om lange hold kalibret skal brukes på, så trenger ikke å være no 338 lapua. Kan heller ikke gå for magnum kalibre da kassa ikke tillater det. Er ikke redd for at det smeller eller dytter. Men er jo ikke noe negativt med et skånsomt kaliber. Lader heller ikke selv, ennå, men har planer om det i nær framtid. 

 

Hvilket kaliber burde jeg vurdere? Har som sagt sluttstykke som aksepterer 30-06, å vil henst slippe styret med å finne nytt. Noen forslag? Har sett på 9,3x62 og 8x57IS. Noen andre som evt er bedre til bruket? 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hognajegern said:

Hei, 

Har en sauer 202 i 30-06 med flutet løp på 58cm. Heøt ideelt for villrein og rådyr. Men pga flutene kan jeg ikke kappe dette løpet ned til 40cm, noe som hadde vert mere hendig til bruk i skog. Bruker forøvrig også demper som nygger 14cm. Tenker derfor å kjøpe eget løp til bruk i skog og kratt etter elg og hjort.

 

Er ikke snakk om lange hold kalibret skal brukes på, så trenger ikke å være no 338 lapua. Kan heller ikke gå for magnum kalibre da kassa ikke tillater det. Er ikke redd for at det smeller eller dytter. Men er jo ikke noe negativt med et skånsomt kaliber. Lader heller ikke selv, ennå, men har planer om det i nær framtid. 

 

Hvilket kaliber burde jeg vurdere? Har som sagt sluttstykke som aksepterer 30-06, å vil henst slippe styret med å finne nytt. Noen forslag? Har sett på 9,3x62 og 8x57IS. Noen andre som evt er bedre til bruket? 

308 eller 8x57 om du vil ha kort løp. Skulle også vurdert demper med quickmount. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Elgjaeger said:

Husk at magasinene er forskjellig for 308 og 9,3x62 i forhold til 30-06, 6,5x55, 8x57 etc som har samme magasin 

Magasinet kan jeg komme rundt. Er bare snakk om nytt ett for litt over høvdingen. Men såklart en fordel å slippe 👍 men er mere opptatt av hva kalibret kan tilby 😊

Link to comment
Share on other sites

De to du nevnte i starten av tråden virker bra på hjort og elg, det gjør de andre som er nevnt også...kjøp den du har lyst på eller finner til en grei pris. Jeg har 202 i kalibrene 6,5x55, 30-06 og 9,3x62.  Bruker 6,5x55 på trening og jaktfelt. 9,3x62 på drivjakt i utlandet samt postering på elg dersom jeg ikke skal gå mye. 30-06 pipa brukes flittig i våpenskapet. 
 

Når jeg skal gå mye eller det er skitvær bruker jeg Kimber Montana i 308Win.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

@Hognajegern

Av kaliber som går i Sauer 202 med eksisterende bolt og magasin, er 8x57JS enkelt å få montert i låsestykket til Sauer STR løp. Det samme kan sies om 9,3x62, men der må du ha nytt magasin. Da er det jo mere, hva du selv har mest lyst på. 8x57 er vel det jeg vil anbefale, siden du har 3006 fra før. Imidlertid går det jo an å montere et 3006-løp, med STR låsestykket, og korte det ned. Dersom du kommer til at du vil ha noe som er mer potent i elgskogen, holder jeg en knapp på 8x57 JS selv om flere sikkert mener at 9,3 er enda mer potent. Det som er sikkert er at begge gjør jobben, dersom skytteren gjør sin.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt for deg selv; nytt løp i 30-06 med de spesifikasjonene du selv ønsker. Med litt tung god kule (200-240 grs) tåler den skog like bra som de litt større, og helt ærlig - tviler på du kommer til å bli veldig mye lykkeligere med noe annet kaliber. Skal du begynne å lade selv er det vel få kalibre som kan matche kuleutvalget til 30 kaliber. En kort hendig 30-06 har trøkk nok i massevis, og litt lavere hastighet med tung kule i skogen ser jeg bare på som en fordel! Når det gjelder standard kalibre har jeg personlig kommet til at det er mer tilfeldigheter, kuleplassering/type kule og dyrets sinnstilstand i skuddøyeblikket som avgjør hvor effektiv patronen oppleves!

Link to comment
Share on other sites

Skal du satse på hjemmelading, kan jeg anbefale både 35 Whelen (9x63) eller 338-06 A-Square (8,6x63)
Jeg har jaktet mye med begge to, mest med 35 Whelen og kan skrive under på at det er en meget effektiv patron, kanskje den som har gitt mest knall og fall av de forskjellige patroner/kalibre jeg har jaktet storvilt med.
250 grs Woodleigh PP i ca 760  mps virker å være en super kombinasjon.

338-06 er også en meget god jaktpatron, også her bruker jeg Woodleigh PP, 225 grs ladet til ca 800 mps.
Meget effektiv både på elg og hjort, stort sett alltid gjennomskyting selv på voksen elg.
Begge er enkle å lade og gir god presisjon i hvert fall i mine rifler.

Om de er bedre "brush busters" enn andre vet jeg ikke, men har hatt skudd i kvist med både 375 H&H, 375 Ruger  og 338 Winmag som har bommet på målet.
Derfor unngår jeg kvist som pesten, og satser alt på rent skuddfelt.

30-06 har jeg stort sett alltid hatt i skapet, og det er en fortreffelig patron som fikser det meste.
Lett å lade og vanligvis meget god presisjon.

Ender du opp med fabrikkpatron vil jeg som @Chiefen.v-2 anbefale 9,3x62, noe mere all round enn dette er det vel vanskelig å finne.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, bardp said:

Hva i al verden oppnår en med 308 som ikke 30 06 klarer?

Hva i all verden oppnår du med en 30.06 som ikke 308 klarer?
Finnes kanskje bedre måter å ordlegge seg på? 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Elgjaeger said:

Husk at magasinene er forskjellig for 308 og 9,3x62 i forhold til 30-06, 6,5x55, 8x57 etc som har samme magasin 

Faktisk et godt poeng. Skal selv skaffe ett ekstra løp til min 202, og jeg kan garantere att jeg på ett tidspunkt kommer fram etter 16 timer i bil med feil magasin i rifla. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Austergården said:
18 hours ago, bardp said:

Hva i al verden oppnår en med 308 som ikke 30 06 klarer?

Hva i all verden oppnår du med en 30.06 som ikke 308 klarer?
Finnes kanskje bedre måter å ordlegge seg på? 

 

Hadde 308. før jeg fikk 30.06 selv. 

 

Siden hylsa er lengre får man i litt mere krutt. Åpner for større muligheter når man lader selv, og gir også mere tykk fra fabrikkladet ammo. Må jo såklart derav også ha lengre løp for å brenne det. 

 

Man kan strekke kula lengre ut pga mer fart, samtidig som man også kan bruke tyngre kuler for bedre trykk ved treff. 

 

Men som sagt, man mister noen av fordelene om man vil kappe løpet. Iallefall med fabrikkammo. Så for ett kort løp er 308 bedre om man ikke lader selv. Lader man selv kan man lure seg rundt med ett krutt som brenner fortere. Man får uansett mere trykk i 30.06n enn 308. pga hylsevolumet. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Hognajegern skrev:

 

Hadde 308. før jeg fikk 30.06 selv. 

 

Siden hylsa er lengre får man i litt mere krutt. Åpner for større muligheter når man lader selv, og gir også mere tykk fra fabrikkladet ammo. Må jo såklart derav også ha lengre løp for å brenne det. 

 

Man kan strekke kula lengre ut pga mer fart, samtidig som man også kan bruke tyngre kuler for bedre trykk ved treff. 

 

Men som sagt, man mister noen av fordelene om man vil kappe løpet. Iallefall med fabrikkammo. Så for ett kort løp er 308 bedre om man ikke lader selv. Lader man selv kan man lure seg rundt med ett krutt som brenner fortere. Man får uansett mere trykk i 30.06n enn 308. pga hylsevolumet. 

Dette er jo i all hovedsak bare tull.

Setning 1 og 2 stemmer, men 30-06 lades til lavere trykk enn 308. Det er derfor 30-06 ikke har særlig større utgangshastighet med samme kulevekt enn 308.

Man må nesten lade selv for å få noen fordel av 30-06 ballistisk.

 

Vil man kappe pipa, så vil 30-06 ha fordelene, siden en normalt har litt større utgangshastighet med 30-06 - hjemmeladeren kan få mer. Men uansett løpslengde, vil en 30-06 kunne lades til mer fart enn 308 - og spesielt i de korteste løpene, der 308 knapt har fart til å få ekspansjon med tunge harde kuler, kan 30-06 gi en fordel...

Man kan IKKE lure seg rundt med et raskere krutt. Det vil enten gi mindre fart, eller mer (for mye) trykk. Og hylsevolumet i 30-06 gjør at trykket, for samme ytelser, blir lavere. Og trykkstandard i 30-06 er lavere enn for 308Win.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bardp said:

Nja min erfaring er nå at den ladningen som gir best fart i et normalt 60 cm løp også er den ladningen som gir best fart i et noe kortere løp. Dåg med noe mer munningsflamme.

Kan være jeg ordla meg litt feil, men var det jeg mente ja 😊😅

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hognajegern said:

 

Hadde 308. før jeg fikk 30.06 selv. 

 

Siden hylsa er lengre får man i litt mere krutt. Åpner for større muligheter når man lader selv, og gir også mere tykk fra fabrikkladet ammo. Må jo såklart derav også ha lengre løp for å brenne det. 

 

Man kan strekke kula lengre ut pga mer fart, samtidig som man også kan bruke tyngre kuler for bedre trykk ved treff. 

 

Men som sagt, man mister noen av fordelene om man vil kappe løpet. Iallefall med fabrikkammo. Så for ett kort løp er 308 bedre om man ikke lader selv. Lader man selv kan man lure seg rundt med ett krutt som brenner fortere. Man får uansett mere trykk i 30.06n enn 308. pga hylsevolumet. 

The best is the enemy of the good. Mer er ikke et mål i seg selv. 
Tvilsomt om man får nevnverdig økning i dødlighet veid mot mere rekyl som forsinker oppfølgningsskudd og kan påvirke presisjonen. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Dette er jo i all hovedsak bare tull.

Setning 1 og 2 stemmer, men 30-06 lades til lavere trykk enn 308. Det er derfor 30-06 ikke har særlig større utgangshastighet med samme kulevekt enn 308.

Man må nesten lade selv for å få noen fordel av 30-06 ballistisk.

 

Vil man kappe pipa, så vil 30-06 ha fordelene, siden en normalt har litt større utgangshastighet med 30-06 - hjemmeladeren kan få mer. Men uansett løpslengde, vil en 30-06 kunne lades til mer fart enn 308 - og spesielt i de korteste løpene, der 308 knapt har fart til å få ekspansjon med tunge harde kuler, kan 30-06 gi en fordel...

Man kan IKKE lure seg rundt med et raskere krutt. Det vil enten gi mindre fart, eller mer (for mye) trykk. Og hylsevolumet i 30-06 gjør at trykket, for samme ytelser, blir lavere. Og trykkstandard i 30-06 er lavere enn for 308Win.

 

Var det å lade selv jeg tok utgangspu kt i ja. 

 

Men ser jeg ordla meg feil i siste delen. Var munningsflammen jeg sikta mot og alt kruttet som brenner i demperen. Så du har helt rett. 3006 har fordelen i de fleste tilfeller i korte løp. Iallefall med litt tyngre kuler. 

 

Men det at ett raskere krutt ikke vill hjelpe viste jeg ikke. Har ikka ladet mye selv, men kunne ha tenkt meg det. Men er jo logisk at kalibret har ei grense på hor mye trykk det tåler. Ville jo såklart ikke prøvd uten å sjekka godt på forhånd 😅

 

Takk for gode svar og kunnskap! 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Hognajegern said:

 

 

Siden hylsa er lengre får man i litt mere krutt. Åpner for større muligheter når man lader selv, og gir også mere tykk fra fabrikkladet ammo. Må jo såklart derav også ha lengre løp for å brenne det.

Du tar ikke høyde for ulike specs for trykk.  
Med tyngre kuler er det forøvrig bra å holde ett øye på stigningen i pipa man kjøper. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Austergården said:

Du tar ikke høyde for ulike specs for trykk.  
Med tyngre kuler er det forøvrig bra å holde ett øye på stigningen i pipa man kjøper. 

Stemmer nok bra det ja 😅 

Stigning burde man vel se på uansett om det er ei lett eller tung kule?? Men er riktig det at riflestigninga er en viktig faktor å se på om jeg velger ei 3006 pipe til elg og hjort og vil bruke tunge kuler. Burde jeg jo velge pipe for å stabilisere tyngre prosjektiler. 

Men da er vi langt utenfor tema 😅 mye å lære ennå 🤓

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men er riktig det at riflestigninga er en viktig faktor å se på om jeg velger ei 3006 pipe til elg og hjort og vil bruke tunge kuler. Burde jeg jo velge pipe for å stabilisere tyngre prosjektiler. 

Standard riflestigning i 30-06 er 1:10". Du vil få problemer med de aller nyeste langholdskulene, 250gr A-Tip og sånt. Men alle "normale" kuler skal virke, selv Bergers "spyd" av en 230gr VLD kule er i prinsippet stabil i et 1:10" løp. 

Enkelte børsemakere kan vel finne på å sette i ei 12"-stigning pipe. Men ikke om de holder seg til standard for kaliberet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Standard riflestigning i 30-06 er 1:10". Du vil få problemer med de aller nyeste langholdskulene, 250gr A-Tip og sånt. Men alle "normale" kuler skal virke, selv Bergers "spyd" av en 230gr VLD kule er i prinsippet stabil i et 1:10" løp. 

Enkelte børsemakere kan vel finne på å sette i ei 12"-stigning pipe. Men ikke om de holder seg til standard for kaliberet.

 

K

Sauer tror jeg har 1:11, ihvertfall på 100 serien i 308/30.06

http://www.jpsauer-usa.com/sauer-100-2/

Link to comment
Share on other sites

Jeg irriterer meg på Sauers fravær av informasjon om stigning på mange av sine løp. 
Min Barrett 308 er tydlig merket 1:10 på løpet og de er tydlige med det i sine specs. 
Noen i Norge som lager 1:10 308 med normalvekt/profil til STR priser? 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Austergården skrev:

Jeg irriterer meg på Sauers fravær av informasjon om stigning på mange av sine løp. 
Min Barrett 308 er tydlig merket 1:10 på løpet og de er tydlige med det i sine specs. 
Noen i Norge som lager 1:10 308 med normalvekt/profil til STR priser? 

STR priser på noe annet enn STR piper tror jeg er vanskelig

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 26.5.2020 den 21.30, Hognajegern skrev:

  -  Vil ha noe med litt trykk og vekt som takler evt kvist.

På 27.5.2020 den 10.44, seawolf skrev:

  -  Om de er bedre "brush busters" enn andre vet jeg ikke, men har hatt skudd i kvist med både 375 H&H, 375 Ruger  og 338 Winmag som har bommet på målet.
Derfor unngår jeg kvist som pesten, og satser alt på rent skuddfelt.

 

Tiltredes!

 

Sjøl om moderatorene har stengt 2 "Kritisk tenkning"-tråder, vil noen av oss fortsatt motarbeide overtro, myter, og "urban legends". En av de mest seiglivete i denne kategorien er at noen kalibre er bedre til å skyte gjennom kvist og kvast enn andre.

 

Dette skrev jeg en del om i en annen tråd - les, lær, og slutt med pi**preiket om "kalibre til å skyte gjennom kvist":

 

https://www.kammeret.no/topic/84891-blaser-kombi-og-dobbeltrifle/?do=findComment&comment=1260702

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har på ingen måte noen forhåpning om ett kaliber som skal erstatte kvistsaga på noe som helst vis @Jegermeistern 😅

 

Renst skuddbilde er alltid en regel og første pri hos meg. Vil på ingen måte skadeskyte. Men i realiteten så kan mye skje. Selv om vi legger ned timesvis med rydding hvert år så er det mye kvist og kvast overalt som kansje ikke kommer fram i kikkerten på 40m.

 

Derfor jeg var intr i om noen hær inne hadde kunnskaper om evt kaliber/kulediameter/vekt som takler en evt kvist bedre en 30.06n jeg allerede har. Hvis det hadde vært tilfellet. 

 

Men var interessant å lese det du linket til 👍 Men det med at kula skal brøyte skog er ikke noe jeg legger vekt på 😉 ser jeg ordla siste delen i den setninga litt feil. Ute etter kule med mer vekt som gir bedre annslag, og evt ei som også kunne takle evt kvist bedre. Om det hadde vært mulig. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett utallige tester av kuler gjennom kvist. Min konklusjon av alle sammen er at treffer du en kvist, så trekker du et lodd i et lotteri. Kula kan endre retning lite, eller mye, og det ser ikke ut til å være avhengig av kaliber. 

Skarpskyttere bruker butte kuler til å skyte gjennom glass. Det er mulig butte kuler takler hindringer bedre enn spisse.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg skaffet et kort (40cm) løp i 30-06. Så slipper du ny/ annen ammunisjon også. 8x57, 338-06 (A-Square), 35 Whelen og tilogmed 375 Whelen fins jo, men for hvilken hensikt? "Bedre anslag"? Litt usikker på hva du mener, men disse tilbyr jo større kulediameter, tyngre kuler og mer massefart, og selvsagt mer rekyl. I en liten 40cm sak så er det faktisk nok rekyl i 30-06 allerede... Sånn i følge lille meg. Og stort mer anslagsenergi får du ikke, hylsevolumet setter grenser der. 

308 er jo også et alternativ, men da får du rotet med annen ammunisjon. Det går jo også an å jakte med rifla som den er. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok bra det @M67. Er såppas mange faktorer som spiller inn. Er nok håpløst å forutsi er det fare for 😅

 

Er mer massefart jeg godt kunne tengt meg. Men er jo ikke en nødvendighet. Skuddplassering og meg det kommer ann på først og fremst. Men tunge ræva mi står nokk like støtt selv med litt mere fraspark fra rifla eks 9,3. 

 

Men det å skaffe ett 3006 løp som jeg kapper til 43 kan hende være en idee ja. Var egt tanken med det jeg har nå, men flutene i org løpet er for dype... Nå har jeg jo fått tilbud om ett 8x57is løp til en god pris. Så kan hende det går den veien. Blir jo uansett ett rent jakt-løp. Treninga foregår med 3006n inntil videre da den blir rimeligere til det bruket. 

 

Det å fortsette med samme løpet går jo alltids. Men er noe med det at hele demperen stikker opp over mine allerede 2m når jeg har våpnet i vorn sekken. Blir med så mye kvist 😅

 

Men takk for gode tilbakemeldinger og ideer 👍

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, M67 skrev:

Standard riflestigning i 30-06 er 1:10". Du vil få problemer med de aller nyeste langholdskulene, 250gr A-Tip og sånt. Men alle "normale" kuler skal virke, selv Bergers "spyd" av en 230gr VLD kule er i prinsippet stabil i et 1:10" løp

 

Standarden i USA er 1:10". Tikka/Sako, Blaser, Sauer og de flere andre europeerne bruker 1:11". Eneste europeiske 1:10" jeg her funnet er Schultz & Larsen, men det er sikkert noen flere. 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skyting i kvist husker jeg Ross Seyfried hadde en ganske god test i Guns & Ammo for et par "mannsaldre" siden.
Han satte opp en skjerm med kvist i forskjellig størrelse med pappskive/blink bak, og skjøt med forskjellige rifler/ kaliber og avstander, alt mens han reparerte kvistskjermen slik at forholdene ble mest mulig like.
Jeg husker ikke helt resultatet, men mulig et par av elefantriflene hans besto prøven.
Resten av vanlige jaktkaliber gikk i hytt og pine, selv om noen traff blink.
Konklusjonen var (mener jeg å huske) at kaliber egnet for skyting i kvist med hensikt å treffe noe bak med en viss presisjon og regularitet, ikke eksisterte.

Når det gjelder patroner/kaliber med god effekt, knall og fall av påskutt vilt, er det vel skrevet vegger opp og vegger ned om dette, og de fleste har vel sin teori om dette og gjerne sin favoritt.
Min svært begrensede erfaring bestående av et par hengerlass med hjort, en del rådyr, en del elg av forskjellig størrelse, pluss noe afrikansk vilt fra duiker til kudu/ zebra, som har gitt meg noen indikasjoner, men heller ikke mer enn det.

Som nevnt over er 35 Whelen den som har gitt mest knall og fall, deretter kommer 375 H&H / 375 Ruger,  og så resten ( 270 Win, 308 Win, 30-06 Sprg, 338-06) stort sett i dødt løp for å si det sånn.
Treffpunkt tror jeg, betyr mer, og treff i skulder (opp og fram som @Jegermeistern sier) gir vanligvis kjappere fall enn skudd bak bogen.
Klapper forhjulstrekket sammen samtidig med at blodårene på toppen av hjertet rives sund, samt gjennomskyting av toppen av lungene og hull på utgangssida, resulterer det som oftest i at dyret blir på skuddplassen, pluss minus noen få meter.
Jeg er ikke noen tilhenger av tesen om at "energien skal bli i dyret" og at gjennomskyting er bortkastet da "energien" dermed går til spille i myra.....
Men igjen....etter hvert finner vel de fleste av oss en kombinasjon av rifle, kaliber, kule og hastighet som passer til den jakta vi driver, og som vi føler oss bekvemme med og har tiltro til.         (og rekyl bryr jeg meg ikke å messe noe om i denne omgangen :)  )

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hallo!
Har selv en Sauer 202 i disse kalibrene du prater om. Har et løp I 6.5x55 som brukes til trening, jaktfelt og kanskje litt rev. 

Har et løp i 30-06 som fulgte med rifla. Brukte dette i noen år, og fungerte bra på elg og alt annet. Kappet det på 51 cm, men synes det ble mye munnings flamme og demperen ble veldig brent. Dette står nå bare i skapet uten å bli brukt.

Så fikk jeg lyst på noe nytt så kjøpte et løp i 9.3x62 og bruker bare dette på jakt nå. Veldig god effekt i elgen med en stor fin sårkanal gjennom dyret som gir pene slakt. Har brukt Oryx og Mega i 18.5 gram og synes mega fungerer like bra som Oryx. Synes Oryx er nesten er litt for bra da det kan bli litt blodslått. Er jo smak og behag med alt, men med en demper så synes jeg 9.3 ble en utrolig god rifle å skyte med. Tror nok dette har blitt mitt favoritt kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...