Jump to content

Hagle til fjelljakt


bindalingen

Recommended Posts

Hei, tenker på ny hagle, jakter mest fjellrype. Hadde vært interessant med en lettvekter, ser mange har bare 66cm løp. Hvordan blir balanse og sving? Kan fort bli litt avstand på fjellet da er det jo en fordel med lang sikteskinne og rolig sving. Hvilken erfaringer har kammerfolket? Ps skal være 2 løp, halvauto og pump klarer jeg ikke:-)

Link to comment
Share on other sites

Min pinlige innrømmelse er at jeg treffer best når jeg har trent nok på leirduebanen... 

 

De siste årene har jeg vekslet mellom 3,4 kg i kal 12 med 76 cm pipe og 2,7 kg i kal 16 med 68 cm pipe. Lettvekteren krever at jeg er mer "på" i svingen, men samtidig så har jeg mye mer saus igjen i underarmene etter å ha båret den åtte timer i fjellet enn den andre. 

 

Jeg er ikke like sikker på balansen i kal 12 lettvektere med alukasse. 

Edited by boble
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det, blir nok en kal 12 da jeg har inne søknad på det, også har jeg ett lass med ammo i 12. Er vell tryggest og holde seg unna lettvekterne, men det frister litt. Har hatt div italienere deriblant en perazzi mt6, men ergonomien passet meg ikke. Har en gammel Nikko 5000 som jeg alltid har likt og skutt bra med både på bane og i fjellet. Men den har sønnen kiddnappet! Så kanskje en browning eller miroku hadde vært noe? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en standard vekta kaliber 12 er et ok valg, selv på fjellrype. Jeg ville ikke holde igjen på løpslengde. Browning eller Miroku er jo flotte greier, men hvilken det blir avgjøres stort sett av fysikk. M er lavere i kolben enn B, som ny er M merkelig overpriset i Norge. Så da vil jeg si kjøp Browning:) Siden jeg pensjonerte B25 som sjøfuglhagle kjøpte jeg en ny 525 game one,, artig å se kvaliteten på disse japsehaglene! Den har lettere løp enn eldre masseproduserte B og M. Løpsvekta er litt tyngre enn A1 løpa, men ikke mye. Så har man fordelen av utbyttbare choker. Jeg har satt på teague titan choker som stikker en cm ut fra 71 cm løpet, det letta løpsvekta med 20 gram:) best av alt, det beskytter løpet når en tråkker rundt på vått berg. Og ikke minst bedre skuddbilder enn original chokene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått på støkkjakt i mange år og kjøpte en Beretta Ultralight i 1999. Den har 67 cm piper og veier 2.8 kg. Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke kjøpte den enda tidligere..

Enig i at det krever litt å skyte bra med den, men tror ikke jeg hadde fått så mange flere ryper i sekken med 71 cm piper. Fordelene med en lett hagle oppveier langt ulempene på støkkjakt, hvor du ikke kan spasere avgårde med hagla i reim over skuldra.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk med en kaliber 20 på 2.75 kg. Et fantastisk våpen. Passet meg perfekt, nydelig rekylopptak, liten og smekker i dimensjonene.  Men ble for rask og lett i svingen likevel, krevde litt for mye kraft for å opprettholde svingen når jeg ble sliten, men uten tvil deilig å bære, noe man til en viss grad mister med str til lettvektere i kaliber 12. Jeg bærer børsa rundt kassa med en hånd, ev i en slags utgangsstilling med begge henda når jeg lukter fugl. Fortunge våpen oppleves mer slitsomme å gå med, godt balanserte med balansen over hengslebolten kan oppleves bedre og lettere å bære. En fortung pumpe på 2.9 kan være et helvete på fjellrype, mens en nydelig håndlaget børse på 3.7kg er en nytelse å dra rundt. Et masseprodusert våpen av god kvalitet som siste 525 og 71 løp gir ca samme balansepunkt. Og gode skyteegenskaper.

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er igrunn lite spennende å kjøpe hagler i Norge, man lander ofte på Beretta eller Browning, for hvilke alternativ har man når man skal kjøpe nytt rundt 20000? 525 var et enkelt valg for meg. Men jeg skulle ønske det var mulig å se kaliber 20 med 76 løp av samme modell.  Og ikke minst prøveskyte før kjøp. Løpslengde begrenser seg til sporter i 76 eller game i 71. Tragisk. En ideell hagle til fjellrype vil nok bli en kaliber 16, dimensjonert som en kaliber 20 Browning. Med 76 løp og vekt rett under 3.2 kg : ) 

Link to comment
Share on other sites

Leste en test i svenske Våpen en tid tilbake der en Beretta i kombinasjonen kal 20 og løpslengde 75cm imponerte mht handterbarhet og follow through. 

 

Går sikkert å få bestilt disse utgavene (Beretta /Browning) her i Norge også, men man må vite hva man vil ha.

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Se litt uttafor boksen. Beretta og Browning lager gode hagler, derom ingen tvil.

 

Men den beste hagla er framdeles den som blir brukt. Uavhengig av merke og prislapp.  Så kanskje en Star, Sauer, Merkel, Husqvarna som det skytes med er den beste? Mange fine sideliggere å velge i, kanskje fordi «alle» skal ha over/under. Sabatti SIRIO s/s (så på ei i dag), lett, fin til human bruktpris under 10K. Sabatti Short o/u enda rimeligere, 6K. Merkel 147E 20/70 ligger ute for 9K.  Bare for å se den siden av saken. Lett børse.

 

Slike hagler kjøpes ikke for tung bruk på leirduebanen, sant. Slik sett er det faktisk ganske mye spennende å se på når det gjelder lette hagler.

Edited by BC.Airn
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det fine med å kjøpe nytt er jo at man kan vurdere litt forskjellige våpen.  Skulle bare ønske det var bedre utvalg i butikkene i Norge, mye ræl... Har man Browning, hvorfor ikke ha litt mere enn den ene std utgaven alle har. Samme gjelder Beretta eller hva det måtte være. Det er stort sett en Baikal et par tyrkere, noen italienere. Ang finn.no brukte eldre fine våpen, har ofte stokkmål tilpasset en annen tid og skytestil. Det krever litt research/kunnskap og tillit til selgeren man ikke alltid har. 

Link to comment
Share on other sites

Sideligger Merkel i kaliber 12: 50E for 23K. Tror nok slike måler seg med enhver Beretta og Browning. Om i fin stand, sjølsagt. Tror faktisk bruktmarkedet er det aller beste om man skal ha ei fin hagle. Merkel hagler er nok kraftig undervurdert. Og for all del: Alltid moro å kjøpe nytt. Men: Forretningene har marginale fortjenester, så det er begrenset hva de sitter med i hyllene, forståelig nok. Men mange derute er blitt gamle, mistet interessen for skyting.  Med mange eldre, fine børser i skapet fremdeles...

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157535335

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, hovdeknuten skrev:

.... Snart er både plastforladning og BLY igjen fy fy...

Verden går fremover, da lager nok ammunisjonsprodusentene forladninger og hagl i et annet egnet biologisk nedbrytbart materiale som passer i slike børser. Forøvrig lever myten om moderne stålhagl i faste choker videre- omtrent som myten om at at pol-isen smelter bort. Mange tror på det, men ingen har opplevd det... 🙂  Jeg har- og har hatt- en del hagler, både med faste og utbyttbare choker. Utbyttbare choker har for min del vært mest til irritasjon og skjelden til nytte. Men smak og behag- og tro og overtro- er viktige begrep i jakta. På fjellrypa tar jeg gjerne med en lett hagle i kaliber 16 eller 20- og "mister" jeg en rype eller to på grunn av "feil" våpen er jeg like fornøyd med turen- gleden av å jakte med et fint våpen er som regel større en gleden av utbytte. Skitt jakt 😉 

IMG_20190220_112648.jpg

Edited by asterix
Merkel kal 20, perfekt for jakt etter fjellrypa.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hører enda noen si at «den hagla er det drep i». Sist sagt om ei gammal Kongsberg enkeltløper med en meter løp og superfull trangboring. Var sikkert «orma» den https://www.kammeret.no/topic/82648-orming-av-hagle/ så da hjalp det sikkert. Noen har samme trua på at om en setter inn halv trangboring, så får man en viss dekning på haglsvermen. Og med full innskrudd, så kan du strekke holdet.

 

Min erfaring er at forskjellige patroner sprer/samler ganske ulikt. Uavhengig av choke. Slik sett kan man faktisk leve godt med faste trangboringer. Unntatt for konkurranseskytterne på banen, sjølsagt, der er det andre greier som gjelder. Mye gammal tro, men det enkle er ofte det beste.

 

Bruk heller penger på ammo, prøv på ei kalka metallplate om du har det i nærheten. Se hvor stor forskjell det er på patronene. Du vil antakelig bli overraska. Men dette bare som et forslag, da jeg ikke har fasit.

Link to comment
Share on other sites

Før måtte man ha to løp eller to hagler til å dekke typisk tidlig eller seinjakt. I fjor putta jeg inn skeet i første og 5/8 i andre løpet tidlig  i september:) vanskelige forhold med andre ord:) mange eldre hagler er trange i løpa, og å åpne opp kvalitetshagler er jeg litt skeptisk til. Så jeg har jaktet mye med 3/4 og full. Men å bytte litt på chokene uten å bli manisk etter forholdene er bare en fordel det.

Link to comment
Share on other sites

Tidlig på høsten -og særlig hvis det var sansynlig å treffe på en del liryper så kunne typisk kombinasjon være cylinder og 1/4 eller 1/2. I fjord ble det ikke jakt før et stykke ut i oktober og da satt det en 1/4 i nederste løp og 3/4 i øverste.

Link to comment
Share on other sites

På 17.4.2020 den 17.29, hovdeknuten skrev:

Men jeg skulle ønske det var mulig å se kaliber 20 med 76 løp av samme modell.

 

På 17.4.2020 den 18.19, bobby skrev:

Leste en test i svenske Våpen en tid tilbake der en Beretta i kombinasjonen kal 20 og løpslengde 75cm imponerte mht handterbarhet og follow through. 


Jeg har en sånn Beretta i kal 20/76 med 75 cm løp. Det var ei hagle som sikkert hadde ligget 10-20 år på lager hos Schou. Antagelig ville ingen ha den siden den hadde faste choker og engelsk skjefte? Jeg har tuna/moda den med ny kolbe, balansert på hengselen med totalvekt på 3 kg slik at den ikke blir for lett. Så har jeg fila bort den teite snabelen på fortreet. Med Mod og Imrovd cylinder savner jeg absolutt aldri noe med denne hagla. Det er det eneste jeg bruker på rypejakt, og når holdene begynner å bli lengere enn 40-50 meter så har jeg rifle..😉

E9FB6CF8-2CE7-488F-84C6-0EC63F40CD7B.jpeg.27b21ee5da57b8b207f6741e30227db7.jpeg

Bedre hagle å bære skal man lete lenge etter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flott hagle ☺

Hadde vel selv beholdt den med engelsk stokk, men

 håller med deg om avslutningen med "snabel" på forskjefte,.. på en s/s..kanskje, men ikke pent på en o/u.

 

Heldigvis ser det ut som Beretta nå har tatt til fornuften og leverer nå igjen forskjeftene avrundet som både er penere mer praktisk. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

Hadde vel selv beholdt den med engelsk stokk

Engelsk skjefte og o/u er bare helt feil i mitt hode. Det ligner verken fugl eller fisk. 
 

 

51 minutter siden, boble skrev:

Har du vurdert å lage et framskjefte som matcher kolben? 🙂

Om coronakarantena varer i flere år så kanskje? Men egentlig ikke, hagla er en bruksting og utseende er underordnet. Fortreet fungerer helt fint slik som det er 😉. Skulle det av en eller annen grunn bli ødelagt vil vel motivasjonen endre seg? 
Det jeg derimot vurderer sterkt er å sandblåse løp og låsekasse og lakkere med Cerakote H serie.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Engelsk skjefte kan være helt ok,  også på en over/under om ikke låskasse er for høy.

Berettas baskyler/låskasser er lave/smekkre. 

Er jo kanskje mer et spørsmål om estetikk,..spes med singeltrigger, men i perpendiculare og høye motskudd kan det være berettiget og en fordel.

 

Jeg synes iaf det er pent 😋

 

5 timer siden, Bly skrev:

Engelsk skjefte og o/u er bare helt feil i mitt hode. 

_20200420_221309.JPG

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

@bobby99% av skuddene jeg tar er på fugl som flyr fra eller til side i moderat høyde. De høye overflygeren jeg har skutt kan jeg sikkert telle på to hender?  Jeg har aldri opplevd at ryper flyr rett til værs. Det er av og til mye vind, men ikke nok til den manøveren. Konklusjonen min er at jeg trenger definitivt ikke engels skjefte med feil pitch, og i hvert fall ikke på en o/u selv om kassa er lav. 
 

Enkel avtrekker har lite for seg på engelsk skjefte. Fordelen med engelsk skjefte er at når du har to avtrekkeren så kan hånden flyttes. Det behovet eksisterer ikke med en avtrekker. 


Er du interessert i en sånn stokk kan du få en veldig billig 😇

05ED24CD-692D-4FE4-AEC2-CB77417824D5.jpeg.79fdb71fab7fa012df08d26048b5b26a.jpeg8D70FD57-3045-4575-9A11-80714387AC84.jpeg.575768efe33e7692b3534b5d0fd95d9c.jpeg

Denne klarte jeg å knekke høyre «vinge» på, men bruddet var lett å lime. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbudet, men passer nok ikke desverre på min egen kal 12 kasse.

Har med hell skutt flere overflyvere, mest med min Merkel s/s med engelsk stokk. Fjellryper de fleste og innen jeg begynte med stående hund.

 Noen irriterende bommer med mine to O/U, Simson 85 og Beretta 687. Om det berodde på kolbeform el annet vites ikke 😊, men de fleste bommer har vært på skogsfugl og i motskudd. 

Skull nok trent mer selfølgelig på denne typen skyting. 

Link to comment
Share on other sites

@erikraudeHvis du tenker på formen mot baskylen, så synes jeg de ser nokså lik ut?

C55FE0DE-76A5-46F2-BB44-11F7A445C84C.jpeg.64d4814e2a0eeb17fb4c67c91234edeb.jpeg0A811D2D-623B-4AE9-A3C6-08F5EE2F72B8.jpeg.6b4a52259b0a72ab7c48f9cf161eb744.jpeg

Men man må vel enten spørre noen som vet (kanskje Cole Gunsmithing vet?).

Eller så må man sette seg ned med skyvelæret å måle alt som er vitalt selv...

 

9 timer siden, bobby skrev:

Skull nok trent mer selfølgelig på denne typen skyting. 

Motskudd og kanskje spesielt overflygere er jo ekstra vanskelig siden målet gjerne havner under og i skyggen pipa om man skal ha nok foranhold. Det er vel få som får det til helt uten å trene på det 😉. Ingen skytebrogram har dette elementet presenter på særlig relevant måte. Skeet og Sporting har motskudd/overflyger, men det er ikke sammenlignbart mot jakt i mine øyne.

Jeg har skutt rype i motskuddsituasjon som kom med høy fart over ei steinhylle  i ei steinur, slik som i senter på skeetbanen. Det ble ikke bra for verken rypa eller middagen 😕

Link to comment
Share on other sites

Mange herinne har langt mer erfaring enn meg. Men mine enkle og tilårskomne erfaringer, er at forskjellige haglpatroner kan gå veldig forskjellig i ei hagle med f. eks kvart trangboring. Lenge siden jeg testa nå, men svakt ladda ammo samla bedre enn kraftig. Men mange nyanser. Jeg hadde vel ikke trodd det før jeg prøvde på papp og kalka stålplate. Skjøt med cylinder, og fikk treffbilde som samsvarte med full trangboring,.

 

Så mitt poeng er at du med faste choker faktisk kan greie deg. Om du prøveskyter, og tester haglpatronene. Hvis ikke, så tilhører du nok den store mengden som velger haglstørrelse, og skrur inn choke etter «behov». Og det fungerer jo, for har man bare trua, så kan man leve et godt liv. Løse choker er helt greitt, det er ikke det. Men jeg etterlyser en mer reflektert holdning til det reelle behovet. Klart man kan stole hva fabrikkdata sier om teoretisk samling/spredning, om man velger slik. Men det store (treff-)bildet er ikke svart-kvitt. Prøv på ei kalka stålplate, i hvert fall. Kanskje noen blir overraska. Interessant øvelse, i hvert fall om man sjøl er litt "åpen i trangboringa"  🧐

Link to comment
Share on other sites

@BC.Airn Skyting på papp er lærerikt. Foruten at man på en god måte lærer patroner og eget våpen å kjenne, blir man obs på å skyte på en (myk) måte og uten at hele kroppen "rykker til". At mange er "skuddredde" kan man se på banen,.. de er nære a falle forover om forventet skudd uteblir pga klikk av forskjellige orsaker. 

Jeg har mange gamle "blinker" for testing av haglpatroner liggende... de blir likevel fort "verdiløs" da komponenter i patronene stadig skiftes.

 

Skyting på stålplater...vær obs på fare ved rikosjett om stålhagl benyttes 

 

Noen som husker slike..

_20200421_113412.JPG

DSC_0013.JPG

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, bobby skrev:

@BC.Airn Skyting på papp er lærerikt. Foruten at man på en god måte lærer patroner og eget våpen å kjenne, blir man obs på å skyte på en (myk) måte og uten at hele kroppen "rykker til". At mange er "skuddredde" kan man se på banen,.. de er nære a falle forover om forventet skudd uteblir pga klikk av forskjellige orsaker. 

Jeg har mange gamle "blinker" for testing av haglpatroner liggende... de blir likevel fort "verdiløs" da komponenter i patronene stadig skiftes. 

Skyting på stålplater...vær obs på fare ved rikosjett om stålhagl benyttes.

Akkurat. Og den LOT´en med haglpatroner er det du tester. Kjøp derfor mange pakker samtidig, slik at du har.  Patroner varierer ganske mye, er nettopp derfor jeg utfordrer klokkertroen på at "choke med full trangboring samler best". Artig å eksperimentere med bytte av choker, bare man husker å smøre og sette korrekt til. Er nå i marken for ei traphagle (antakelig Beretta), mye snakk om gode/lange choker her...kommer vel ikke uttenom. Men det er til trapbanen., så okei. I noen tilfeller kan det jo stemme også. Men det kan være forbundet med fare å utfordre" vedtatte sannheter" herinne… Tkk for påminnelsen om stål og rikosjettfare, det er viktig. Interessant å høre erfaringer fra "kalkskyting".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...