Jump to content

NM Jaktfelt 2009


brodsjo

Recommended Posts

vi i hedemark er nok ikke så ivrige som opplendingen på jaktfelt,på denni siden så er det kansje 70-100 startene på et stevne,mens det på oppland siden er kansje 3-400startene på stevne,men hva som gjør at det ikke er flere her vet jeg ikke.har kansje noe med at det er flere dfs skyttere her.dette med at di fleste jegere ikke ser på det som jakt trening er kansje sant,men at flere jegere burde komme seg ut og få mer skyte trenig er en nødvendighet.folk kan nesten ikke si at dette koster mye penger heller,vet om veeldig mye hobby som er mye mer kostbart og drive med. :( så alle som kjenner noen kunne kansje ta et fadder lignene tiltak,er mange som synes det er arti bare dem kommer seg i vegen .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er ikke noe topptrent selv.men vi må vel klare ei løype som den som var på løten.er ikke alle steder det er like lett og få til lengre hold med trygg bakgrund heller,jeg går heller 2min ekstra og får varierte hold,en og stå på ei skytterbane og stresse ut 30skudd.vi som bruker skytter klær trenger og litt mer tid før vi er klare på standplass,er jo greit og få ned puls og. :oops: av di feltløypene jeg har skutt så er nok skude en av favorittene mine.flere lengre hold og større figurer,og dette med storvilten som dem har i karrusellen i boj-hadeland cup,den skulle vært innført i jff regi også. :D

Er dem ikke pålagt å skyte x antall stevner for å få jakte elg? Mener å ha hørt noe sånn (mer hørt). Er så tilfelle så øker fort antallet stevnedeltagere ganske bra!

Link to comment
Share on other sites

Er dem ikke pålagt å skyte x antall stevner for å få jakte elg? Mener å ha hørt noe sånn (mer hørt). Er så tilfelle så øker fort antallet stevnedeltagere ganske bra!

Ikke noe krav om konkurranseskyting for å drive jakt, men det er et krav om 30 treningsskudd. Disse behøver ikke være relatert til spesielle skyteformer, men skyting på elgbanen kan godkjennes både som treningsskudd og oppskyting til storviltprøve, da med krav om antall treff, selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

er ikke noe topptrent selv.men vi må vel klare ei løype som den som var på løten.er ikke alle steder det er like lett og få til lengre hold med trygg bakgrund heller,jeg går heller 2min ekstra og får varierte hold,en og stå på ei skytterbane og stresse ut 30skudd.vi som bruker skytter klær trenger og litt mer tid før vi er klare på standplass,er jo greit og få ned puls og. :oops: av di feltløypene jeg har skutt så er nok skude en av favorittene mine.flere lengre hold og større figurer,og dette med storvilten som dem har i karrusellen i boj-hadeland cup,den skulle vært innført i jff regi også. :D

Er dem ikke pålagt å skyte x antall stevner for å få jakte elg? Mener å ha hørt noe sånn (mer hørt). Er så tilfelle så øker fort antallet stevnedeltagere ganske bra!

 

 

Tror heller grunnen til kjempe oppsluttningen er : 10 skiver og trenger ikke være medlem av NJFF for og skyte i de vanlige klassene.. !!

Link to comment
Share on other sites

Er dem ikke pålagt å skyte x antall stevner for å få jakte elg? Mener å ha hørt noe sånn (mer hørt). Er så tilfelle så øker fort antallet stevnedeltagere ganske bra!

Ikke noe krav om konkurranseskyting for å drive jakt, men det er et krav om 30 treningsskudd. Disse behøver ikke være relatert til spesielle skyteformer, men skyting på elgbanen kan godkjennes både som treningsskudd og oppskyting til storviltprøve, da med krav om antall treff, selvfølgelig.

"ikke krav om konkurranseskyting for å drive jakt". ser du på detta sånn generelt? Slå meg om du prater om dette tilfelelt.

Grunneier kan da fint sette egne krav - (og det tror jeg det kommer mer og mer av).

 

Edit: Må full ordne litt på formuleringa så jeg ikke får refs av moderatorer igjen....

Link to comment
Share on other sites

hvor mange av de som stiller i jegerklassen i NM er med for jakttreningens skyld?...ikke veldig mange tror jeg. De som stiller i jegerutstyr i et skytterstevne i mars er nok mer med for konkurransen enn skytetrening til jakta :D I min del av landet kommer storviltjegerne på banen de 2 siste treningene i september :)..

Dette er egentlig en ganske interessant diskusjon!

 

Fra NJFF sin side så skal jaktskyting KUN være trening til jakt. De såkalte "sportskytterne" har jo andre organisasjoner å konkurrere for.

Sånn som det er i dag er Jaktskytingen i regi av NJFF, verken fugl eller fisk. Hvis det er ment som jakttrening, hvorfor finnes det da Sporterklasser med ekstrem utstyrsfiksjon? Dette har jo ingenting med jakttrening å gjøre. Ihvertfall ikke for 95% av jegerstanden...

På den annen side blir bl.a jaktfeltstevnene lagt opp på en slik måte, at det favoriserer nettopp Sporter-skytterne, IKKE Jegerklassen slik tanken opprinnelig var.

Det man ser idag, er en sviktende oppslutning i de fleste av grenene innen jaktskyting. Dette tror jeg er nettopp fordi man har sluppet denne utviklingen for langt, uten å definere hva vi vil at denne skyteformen skal være.

Er det trening til jakt, eller er det konkurranseskyting?

 

Sjøl er jeg ikke imot å definere det som konkurranseskyting, og dermed komme med tiltak som kan øke interessen i så måte. Men da må det bli mer interessant å konkurrere i denne idretten, arrangørene må bli mer proffe, publikumsvennligheten må økes, mer medieinteresse og premiebordene må bli større. Idag er det faktisk presskytterne som drar de fineste premiene....

Dette ville gjort jaktskytingen mer interessant, og vi kunne unngått den forgubbingen vi ser idag. Har vært borte fra miljøet i noen år, men når jeg kom tilbake i sommer, var det de samme fjesene og de samme diskusjonene som sist...

 

Men, dersom det skal være jakttrening, så får vi legge opp stevnene med mer skyting, på større blinker, slik at alle kan komme, skyte mye og treffe litt. Da er det moro for alle!

Samtidig mener jeg da at Sporterklassene bør avskaffes og at vi tilpasser oss det nordiske reglementet.

 

Oi, ble visst litt engasjert her.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Detta blir litt off topic, og har vært diskutert X antall ganger før, men...

 

Skjønner hva du skal fram til her, men synes ikke alt henger helt på grep.

Jaktfeltskytinga ble startet av nettopp sporterskyttere. Skal dem bli utestengt av skytegrenen de startet?

Er det ikke jakttrening sjøl om en skyter sporter? Kle av sporterskytterne jakka, så skal du se at de skyter like godt som de med jaktutstyr. Stikkordet i denne problemstillinga er trening. Er det børse på 6 kg, skytterjakke og en bausch&lomb 6-24 som gjør sporterne gode? Les navn som Lindstad, Østmoe, for ikke å glemme Hemstad - you name it. Trening og et kaldt hode.

For den gjennomsnittlige jegeren - eller litt under gjennomsnittet - så har de fleste av dem godt av å stå på banen og kjenne litt press i en konkurranse. Dem klarer ikke skyte prøva om noen står bak og ser på - men allikevel skal dem ut i skogen for å ta livet av dyr.

 

En som skyter mye og bevisst kan sine egne begrensninger, kan mer om seg sjøl og utstyret sitt. De vet hvordan det fungerer - og de som trener (riktig vel og merke) blir bedre skyttere.

I jaktskytinga har det vært deltagernedgang de siste årene. Hvem er det som fortsatt holder på? Hvem er det som arrangerer stevner?

Jeg har vært i miljøet siden -99, da skjøt jeg mitt første NM. De samme gamle folkene går igjen, men samtidig er det mange nye. Rekruttering er ikke bare unge. Jeg har opplevd å ha med meg over 10 nye de siste par årene; damer som menn - den ene ivrigere enn den andre.

 

Ikke ødelegg jaktskyting som sport - da ødelegges mye for mange - ikke bare sporterne.

Som 12åring ble jeg utestengt fra skytingene som var her - fordi jeg fikk lånt meg ei børse på 4700 gram, og kjøpte meg ny kikkert etter et bra NM-resultat. Den gikk til 24x. Skal jeg igjen bli utestengt fra en god hobby så gir jeg meg nok. Da finnes det mye bedre ting å bruke energien på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt enig med Myrsken. Jeg synes sportskytterne dominerer jaktskytingen idag (jeg berører rifle-grenene, da jeg ikke har kjennskap til hagle-grenene). De fleste som skyter idag skyter for konkurransens skyld. Disse vil gjerne at man lager konkurransen vanskeligere (lengre hold, mindre blinker, kortere skytetid) for å skille de gode skytterne. Samtidig klager de over at det er så få som stiller opp på stevnene (noen skal jo betale premiene deres også....).

 

Om poenget er å øke deltagelsen, er vel "markedet" størst blandt vanlige jegere! Avskaff sports-vinklingen, lag enkle runder med store blinker. Gjerne med mulighet for å representere elglaget (da går man imidlertid litt utenom NJFF....).

 

Årsaken til at jaktfeltskyting overtok mye av interessen fra DFS-felt, var at jaktfeltskytingen var enkel å være med på. Man kunne ta elgrifla av veggen, skyte inn sånn passe på 100m og delta. Idag føler man seg fremmed i vrimmelen av dagfinrud-dresser og sauere med stjernekikkert. Akkurat som man gjorde tidligere på ett DFS-feltstevne...

 

Nei, drei jaktfeltskytingen tilbake til "orginalen", så vil også flere dukke opp. Og ikke minst, de som da dukker opp, er dem som virkelig trenger det!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, drei jaktfeltskytingen tilbake til "orginalen",

Ja, gjør det. Da blir det ikke mer klaging - for det var sporterne som starta jaktfeltskytinga...

 

Jeg er aktiv skytter og har detta som en sport. Jeg har ikke bedt om mindre figurer på lengre hold og kortere skytetid på noen som helst måte. Jeg trives med oppleggene sånn det er i dag.

 

Endres det til kun jeger... Hvordan skal dere endre reglementet da - når noen skyter fult hus gang på gang...? Noen må vel betale premiene........

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert mange ganger før ja, og det blir nok en diskusjon i lang tid fremover...

Det jeg etterlyser er en definisjon av Jaktskytingen.

På Hvalstad har jeg inntrykk av at jaktskytingen har liten eller ingen prioritet og pr definisjon fra NJFF, skal det være jakttrening. Slik det fremstår i dag, så er det i tilfelle jakttrening for en veldig smal gruppe jegere....

 

HyprJinta, du skriver at de beste skytterne er best uansett... Her er jeg slett ikke enig. Se bare i Nordisk Jaktskyting. Når du kler av dem jakka og 24x'ern, så blir de alminnelige jegere de også. Veldig gode skyttere, absolutt, men plutselig blir konkurransen mer jevnbyrdig...

 

Når det gjelder rekruttering, så må vi innrømme at vi sliter. Vi klarer ikke å appelere den vanlige jeger med den formen vi har idag. Nå er det vel få, om noen, som er så gode på den biten, som dere på Vang?! Dere gjør ekstremt mye ut av det potensialet dere har, og et samhold som få andre foreninger kan vise til. Dette er desverre ikke realiteten rundt om ellers...

 

Ideelt sett burde vi kanskje tilpasse oss resten av Europa, der både rifle og haglegrener på idrettsnivå er tilknyttet FITASC og jaktrelaterte grener er tilknyttet jaktorganisasjonene. Intensjonen er vel den samme her på bjerget, men det hele blir litt ullent..

 

Dette er kanskje veldig OT, så jeg skal ikke dra den lenger... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vi får faktisk til rekruttering. Så mange deltagere som det er i juniorklassene nå har det vel aldri vært før. Nivået - hvordan er det ift. hva det var for 10 år sida?

 

Folk trener mer, er mer ivrige. Og sporter i jaktfelt er nok der for å bli. Hvem er det som er mest aktive rundt om i foreningene? Hvem er det som arrangerer stevner?

 

Dem som virkelig vil drive med dette driver med det.

Hvis det de skytterklærne gjør så mye - hvorfor ikke prøve sporter selv? Kostnad? Nei den er faktisk ikke så stor som folk skal ha den til.

Jeg er heelt sikker på at dem som ruver i toppen i jaktfelt i dag også er der uten skytterklær. Det handler om et godt og kaldt hode med bra samarbeid med pekefingeren - ikke om en har børse på 4998 gram eller 5002 gram.

Link to comment
Share on other sites

Vi får faktisk til rekruttering. Så mange deltagere som det er i juniorklassene nå har det vel aldri vært før. Nivået - hvordan er det ift. hva det var for 10 år sida?

 

Folk trener mer, er mer ivrige. Og sporter i jaktfelt er nok der for å bli. Hvem er det som er mest aktive rundt om i foreningene? Hvem er det som arrangerer stevner?

Vi diskuterer to forskjellige saker.. Utifra det du argumenterer for, så har helt klart sporten Jaktfelt, andre ikke minst andre grener utviklet seg. Prestasjonene er høyere og folk trener mer, helt klart! Men, da er det en sport, ikke et arrangement for jegertrening, slik som NJFF har nedfelt det i sine statutter.

Og da burde kanskje flere grener bli lagt inn under Norges Skytterforbund..? Hva er forskjellen på Jegertrap og Nordisk Trap, eller Lerduesti og Compac Sporting, eller Løpende Elg og Løpende Hjort?

Så kunne NJFF beholdt sine treningsgrener, slik som jaktfelt og Nordisk Jaktskyting, som opplæring og trening av landets jegere?

 

Er veldig interessert i at den diskusjonene snart blir tatt seriøst tak i fra de involverte partene og organisasjonene!

Link to comment
Share on other sites

trur vi må sammarbeid heller en og gå i strupen på værandre.den vanlige jeger kommer han hvis han er intresert i og delta.di som måtte meine at jaktfelten blir perfekt om vi som er i sporter klassa fant på noe anna tar helt feil :idea: høre da ikke jegera som deltar i bojan klager på sporter klassa.vi må bare jobbe med og dra med nye folk,di som ikke er nok intresert dem vil alltid klage og heller hoppe på noe nytt.dette har jeg sett i andre grener av hobbyer også.men nøkkelen er større figurer og mindre inner soner som skiller.og buke to poengdelte skiver som deler på poeng(storvilten som i bojen)den tror jeg folk er glad i,og den burde komme innført i njff stevner også.og nå er det regelendringer på tur antagligvis for jegerklaa,dette burde bli likt som i nordisk.mange jegere som ikke får stilt opp når børsa er for tung og kikkert med 12 x..perfekt blir vil ingenting,men vi kan vel endre på noe så kansje di som er intresert kan få delta.konkuranse-jegertrening.di som deltar som jakt trening tror jeg ikke setter så høye mål til værken resultatet sitt eller hvordan figurer som er,di tar det som en tur og sosial glede.derimot dem om konkurerer for poeng og mer,det er dem som drar deltagele lista opp meine jeg.men sammen å trur jeg dette blir bra.takk

Link to comment
Share on other sites

Hvordan NJFFs landsmøte i 2006 så på ønsket utvikling for jaktskytingen i årene som kommer, fremkommer av det jeg her har sakset fra NJFFs nyhetsarkiv:

 

Mer fokus på skyting som sport 2006-11-11 14:52:22

NJFF øker fokuset på skyting som sport, etter et vedtak på forbundets landsmøte. NJFF skal stimulere til trening og utvikling av skyteferdighet for å fremme human jaktutøvelse gjennom skyting som sport, ved å tilrettelegge og motivere for jaktskyting med hagle og rifle.

- Jeg er primært skytter, dernest jeger. Jaktskytinga betyr utrolig mye for meg og mange andre medlemmer. Aktive skyttere som drifter baner, anlegg og klubbhus, skaffer inntektene til foreningene. Men mange av disse føler seg stemoderlig behandla. Vi ser at mange gode skyttere forsvinner ut til andre organisasjoner når de har nådd et visst nivå. Vi ønsker derfor ei klarere prioritering av arbeidet, profilering av arrangementer og framtidig satsing på skytinga, sa Anita Kirkeby (bildet).

 

Sammen med flere innlegg fra NJFFs sterke jaktskyttermiljø, fikk hun med seg landsmøtet på at forbundet skal satse sterkere på jaktskytinga som konkurranseform. NJFF skal stimulere til trening og utvikling av skyteferdighet for å fremme human jaktutøvelse gjennom skyting som sport, ved å tilrettelegge og motivere for jaktskyting med hagle og rifle.

 

Dette skal søkes nådd gjennom:

1. God informasjon, markedsføring og profilering

2. Veiviser via nettportal til skytebaner / arenaer i Norge, hvor NJFF har aktiviteter.

3. Veiviser/informasjon om NJFFs skyte- og konkurranseaktiviteter m/terminlister

4. Etablere nye tiltak for å bedre rekrutteringen av unge og eldre av begge kjønn

5. Etablere nye tiltak for å bedre kvalitet og attraktivitet av de ulike skyteaktiviteter

 

Jaktskytingens fremtid er et interessant emne, men det blir OT i denne tråden.

Du bør nok opprette en ny tråd, dersom du vil diskutere dette videre.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp Bjarte, det var egentlig denne saken fra landsmøtet som jeg hadde i bakhodet, når jeg luftet litt argumenter tidligere...

For hva HAR forbundet gjort for å "satse sterkere på jaktskytinga som konkurranseform"? Såvidt jeg vet var dette en Hedmark JFF sak, som ble vedtatt på landsstyret, og siden har det vel skjedd lite...

 

Men, jeg skal ikke diskutere denne saken her lenger, får heller ta opp hansken når den dukker opp igjen i en annen tråd..

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" i dag er ikke at løypene er for vanskelige for "den vanlige" jeger, det er at han ikke er interessert i konkurranseelementet. Den middels interesserte jeger synes det er artig å skyte, men tør ikke møte opp når det er konkurranse. Den under middels gidder ikke skyte mer enn de 30 skuddene i året, og "banner og steiker" på bana over hvor dyre patronene har blitt. Den veldig skyteinteresserte jeger skyter i Jeger A/B eller en av Sporterklassene.

 

Skal vi holde liv i denne sporten må det fortsatt satses på de som er interessert nok til å dra på stevner! Jeg skaut 15 stevner i 2008 så jeg er vel kanksje over snittet interessert, og jeg hadde mer enn gjærne skutt i jegerklassa i tilegg om det var lov. Er nesten så man får lyst til å begynne å skyte i jeger igjen da man hører på all tullpraten og "dissinga" av sporterskytterne her inne. Er klart klærne hjelper, men det er jo bla. derfor det finnes to klasser så det skal bli litt mer rettferdig. Hvis det blir kåret 2 NM-mestere også snart så må det vel være like jevt å vinne i begge klasser. Jeg husker 2 året jeg skaut jaktfelt, da skaut jeg i jegerklassa og jeg fylte da løypa ett stevnet det året, så hvis man skyter under 140 poeng og klager på løypa, så er det kanksje ikke løypa det er noe feil med, men det mangler kanksje noe trening?

Link to comment
Share on other sites

Samtidig mener jeg da at Sporterklassene bør avskaffes og at vi tilpasser oss det nordiske reglementet.

 

Oi, ble visst litt engasjert her.... :roll:

 

 

 

 

Hvis du får viljen din på dette punktet vil det si det samme som å legge ned hele sporten.... :o

Se deg rundt når du er på stevner hvem som er drivkraften i de fleste foreninger...aktive skyttere i sporterklassen og de ivrigste jegerklasseskytterne som gjennom sin glødende iver for sporten arrangerer stevner, treninger, oppskytinger, sosiale tiltak.m.m

 

Landsmøtet vedtok i 2006 å satse på jaktskyting som sport...Det vil si at jaktfelten er kommet for å bli slik den er i dag, og det er meget bra..

 

Hvis man skal gjøre noen regelendring bør det bli innført nordisk regelverk for jegerklassen, d.v.s. 12x på kikkert og 5 kg på våpenet. I tillegg bør man kåre 2 likeverdige mestere på mesterskap. Da vil alle bli fornøyd ( tror jeg )

 

Vi er ikke fler som driver med denne sporten enn at vi har plass for alle uansett utstyr. Det som også er et problem er at den jevne jegerstand ikke er så veldig interressert i å bruke mer tid på skytebanen enn høyst nødvendig, og det er ikke fordi man er redd for å delta...det er fordi jaktinterressen kommer først når løvet blir gult :)

Link to comment
Share on other sites

Her trekker du sitatet mitt ut av sammenhengen...

 

Jeg har aldri ment at Sporter-klassen SKAL taes vekk! Jeg mener bare at det må gjøres noen valg på i hvilken retning man ønsker utviklingen..

Og dermed er det opp til NJFF å vise at de mener noe med sitt landsmøtevedtak, ved å komme med tiltak som gjør jaktskytingen mer interessant. Pr dags dato mener jeg at de ikke lever opp til det vedtaket de gjorde i2006 og dermed pr definisjon ser på det som trening..

 

Men, jeg tråkket vel noen på tærne her, så jeg skal trø varsomt fremover... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nettopp fra styremøte i fylkeslaget, der bl.a jaktskyting og skytebaner og oppfølging fra sentralt hold i NJFF ble diskutert. Styret her i fylket er langt fra fornøyd med oppfølgingen av disse sakene! Hedmark begynner å få rykte som kranglefantfylke :wink: men vi bryr oss faktisk om hva medlemmene mener og prøver å handle i tråd med det.

 

2009 er landsmøte-år i NJFF. Dvs at det som skal skje i NJFF de neste 3 årene blir bestemt. Derfor MÅ folk våkne opp og melde inn saker som de bryr seg om - enten det er jaktskyting, bly kontra alternativ ammo, fiske eller hva som helst som omfatter aktivitet i NJFF. Det er nok av folk som har 100vis av meninger og tanker, men bemerkelsesverdig sjelden noen faktisk gjør noe med det. Det som trengs er at man, gjennom lokalforeningen, sender noen linjer om hva de ønsker å ta opp som sak til fylkeslaget.

Link to comment
Share on other sites

Er dem ikke pålagt å skyte x antall stevner for å få jakte elg? Mener å ha hørt noe sånn (mer hørt). Er så tilfelle så øker fort antallet stevnedeltagere ganske bra!

Ikke noe krav om konkurranseskyting for å drive jakt, men det er et krav om 30 treningsskudd. Disse behøver ikke være relatert til spesielle skyteformer, men skyting på elgbanen kan godkjennes både som treningsskudd og oppskyting til storviltprøve, da med krav om antall treff, selvfølgelig.

"ikke krav om konkurranseskyting for å drive jakt". ser du på detta sånn generelt? Slå meg om du prater om dette tilfelelt.

Grunneier kan da fint sette egne krav - (og det tror jeg det kommer mer og mer av).

 

Edit: Må full ordne litt på formuleringa så jeg ikke får refs av moderatorer igjen....

Ja, man behøver ikke skyte konkurranser for å drive storviltjakt, om lokale grunneiere stiller krav utover det myndighetene gjør er et annet spørsmål. Du spurte et enkelt generelt spørsmål og fikk et generelt svar 8) Hvilke krav grunneier har, blir litt vanskelig å svare på generelt, grunneier kan f.eks. la være å leie ut jakt i det hele tatt. Eller grunneier kan leie ut til den som betaler mest, den som er flinkest til å skyte, det er vel bare fantasien som setter grensene.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke skjønner. Jeg har ikke spesielt greie på dette, så vær tålmodige/overbærende med meg:

 

Hvorfor må man ha to klasser? hva er galt med en eneste klasse, med restriksjoner på våpen og utstyr slik at man ikke ble så handikappet med vanlig jaktutstyr. Begrensingene kunne f. eks vært slik som de er for jegerklassen nå.

 

Om begrensingene i våpen/utstyr er sånn eller slik, så er det jo ingen som hindres fra å drive med jaktfelt som sport. Selv i sporterklassen er det jo begrensninger på våpen/utstyr; de er bare mer romslige enn i jegerklassen.

 

Med en klasse kunne alle skyte sammen. Den med mest poeng vant.

 

Det trenger veil ikke være vanskeligere enn det?

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke skjønner. Jeg har ikke spesielt greie på dette, så vær tålmodige/overbærende med meg:

 

Hvorfor må man ha to klasser? hva er galt med en eneste klasse, med restriksjoner på våpen og utstyr slik at man ikke ble så handikappet med vanlig jaktutstyr. Begrensingene kunne f. eks vært slik som de er for jegerklassen nå.

 

Om begrensingene i våpen/utstyr er sånn eller slik, så er det jo ingen som hindres fra å drive med jaktfelt som sport. Selv i sporterklassen er det jo begrensninger på våpen/utstyr; de er bare mer romslige enn i jegerklassen.

 

Med en klasse kunne alle skyte sammen. Den med mest poeng vant.

 

Det trenger veil ikke være vanskeligere enn det?

Gjør det, så skal du nok se at de som er så utrolig opphengt i jeger, jeger og jegerklassa fortsatt klager.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man behøver ikke skyte konkurranser for å drive storviltjakt, om lokale grunneiere stiller krav utover det myndighetene gjør er et annet spørsmål. Du spurte et enkelt generelt spørsmål og fikk et generelt svar 8) Hvilke krav grunneier har, blir litt vanskelig å svare på generelt, grunneier kan f.eks. la være å leie ut jakt i det hele tatt. Eller grunneier kan leie ut til den som betaler mest, den som er flinkest til å skyte, det er vel bare fantasien som setter grensene.

Kart jeg som jeger vet det - og det er forsåvidt litt utenfor diskusjonsemet slik jeg ser det. Spørsmålet var ift antall deltagere på BOJ - og da stilte jeg spørsmålet om dem er pålagt å skyte jf stevne for å få jakte elg....

Link to comment
Share on other sites

så hvis man skyter under 140 poeng og klager på løypa, så er det kanksje ikke løypa det er noe feil med, men det mangler kanksje noe trening?

Takk!

 

 

Har utrulig manger stått og fått så øra flagrer fordi jeg bruker skytterjakka jeg vant i NM jaktfelt 2000 (gavepremie i hovedskyting klasse D1), at jeg som 12-åring brukte 5.500 kroner på å kjøpe meg en ordentlig kikkert etter ei bra NM-plassering (med en gammel, halvsliten m98 og en 3-9 kikkert av ukjent merke som det så og si ikke gikk an å skru). For at jeg i dag bruker børsa jeg fikk til konfirmasjonen og som passer meg ypperlig - men som veier litt mer.

 

Synes vi er tolmodige vi sportera, jeg! - og generelt (en kommentar litt på kanten, men som jeg bare blir mer og mer overbevist om) så trur jeg at vi som har dette som en sport nesten har mer moro ut av skytinga: Vi klarer å glede oss over andre som lykkes og får det til i konkurranser - og ikke bare klager og blir sjalu.

 

 

En annen ting. Skal det kåres to norgesmestere: Hvordan gjør dere det med juniorene da? Skal de skyte i jegerklassa? Da blir vel det feil også da, hvis en 12-åring blir norgesmester... 8)

Link to comment
Share on other sites

Kart jeg som jeger vet det - og det er forsåvidt litt utenfor diskusjonsemet slik jeg ser det. Spørsmålet var ift antall deltagere på BOJ - og da stilte jeg spørsmålet om dem er pålagt å skyte jf stevne for å få jakte elg....

OK, men du stilte ikke spørsmålet ditt i forbindelse med noe som helst hvis du går tilbake og leser det en gang til, du stilte kun et enkelt spørsmål om man måtte skyte x antall stevner for å jakte elg ( som du mente å ha hørt en gang ).

8)

Link to comment
Share on other sites

f-groen: Ikke at det er så mye å diskutere, men kommenterte vel pettern sitt innlegg med at BOJ har 3-400 deltager på stevnene sine - og stilte spm med at jeg har hørt at dem må skyte jf-stevne for å få jakte elg.

er ikke noe topptrent selv.men vi må vel klare ei løype som den som var på løten.er ikke alle steder det er like lett og få til lengre hold med trygg bakgrund heller,jeg går heller 2min ekstra og får varierte hold,en og stå på ei skytterbane og stresse ut 30skudd.vi som bruker skytter klær trenger og litt mer tid før vi er klare på standplass,er jo greit og få ned puls og. :oops: av di feltløypene jeg har skutt så er nok skude en av favorittene mine.flere lengre hold og større figurer,og dette med storvilten som dem har i karrusellen i boj-hadeland cup,den skulle vært innført i jff regi også. :D

Er dem ikke pålagt å skyte x antall stevner for å få jakte elg? Mener å ha hørt noe sånn (mer hørt). Er så tilfelle så øker fort antallet stevnedeltagere ganske bra!

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke skjønner. Jeg har ikke spesielt greie på dette, så vær tålmodige/overbærende med meg:

Hvorfor må man ha to klasser? hva er galt med en eneste klasse, med restriksjoner på våpen og utstyr slik at man ikke ble så handikappet med vanlig jaktutstyr. Begrensingene kunne f. eks vært slik som de er for jegerklassen nå.

Om begrensingene i våpen/utstyr er sånn eller slik, så er det jo ingen som hindres fra å drive med jaktfelt som sport. Selv i sporterklassen er det jo begrensninger på våpen/utstyr; de er bare mer romslige enn i jegerklassen.

Med en klasse kunne alle skyte sammen. Den med mest poeng vant.

Det trenger veil ikke være vanskeligere enn det?

 

Ja, og i langrenn kunne alle gå 5 km klassisk....

 

Det er for det folk vil det og synes det er moro.

Link to comment
Share on other sites

det at dem skal skyte jaktfelt for og få jakte elg det vet jeg ikke hvordan er,men det er mye folk som deltar er sikkert.jaktfelt esongen kolidere jo ikke å mye med andre ting(jakt)heller,å det kan vel ikke være en unskyldning for ikke og bli med på jaktfelt,tror mange hadde hatt godt av og køti et par stevner en og sitte på bana siste kvelden for og prøve og klare prøva.og det er ingen som ser ned på noen som kommer for og skyte et stevne heller to.men for hundrede gang jeg nevner det,så må di som setter løyper bruke større figurer og heller lengre hold og mindre inner soner. :P detter blir mer opp mot jakt relaterte sitvasjoner mener jeg.og dette med og ha to poeng skiver er vel ikke så mye mer arbeid,og dette blir og skille på skyttera.dette med norgesmester tittel må vel kunne kåres for begge klasser.det med juniorer er jeg mer usikker på som nemi skrev her,er ikke lett og få til alt.men noe må gjøres for at di som skyter jeger skal få den anerkjennelse som klassa mangler. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke skjønner. Jeg har ikke spesielt greie på dette, så vær tålmodige/overbærende med meg:

Hvorfor må man ha to klasser? hva er galt med en eneste klasse, med restriksjoner på våpen og utstyr slik at man ikke ble så handikappet med vanlig jaktutstyr. Begrensingene kunne f. eks vært slik som de er for jegerklassen nå.

Om begrensingene i våpen/utstyr er sånn eller slik, så er det jo ingen som hindres fra å drive med jaktfelt som sport. Selv i sporterklassen er det jo begrensninger på våpen/utstyr; de er bare mer romslige enn i jegerklassen.

Med en klasse kunne alle skyte sammen. Den med mest poeng vant.

Det trenger veil ikke være vanskeligere enn det?

 

Ja, og i langrenn kunne alle gå 5 km klassisk....

 

Det er for det folk vil det og synes det er moro.

 

 

 

 

:lol: kjempepoeng :lol:

 

 

Jaktfelt er først og fremst en skytegren, vil man hevde seg her må det mye trening til...

det er også 3 jegerklasser som med hensikt skal skille nybegynnere fra de mer rutinerte. Jeg mener og tror at det er mest konkurranse skyttere også i disse klassene, da den vanlige elgjegeren ikke har tenkt tanken på jakt enda i mars :D

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt er først og fremst en skytegren, vil man hevde seg her må det mye trening til...

det er også 3 jegerklasser som med hensikt skal skille nybegynnere fra de mer rutinerte. Jeg mener og tror at det er mest konkurranse skyttere også i disse klassene, da den vanlige elgjegeren ikke har tenkt tanken på jakt enda i mars :D

 

Helt klart! Det man ser på resultatene i disse klassene, spesielt Jeger A, så er det ikke tvil om at de skyter for sporten sin skyld for det er ikke tvil om at de trener - og det MYE! Hvis det i hele tatt er noen poeng som skiller så er det ikke mange, som skiller Jeger A og Sporter A og det er godt gjort uten støttende bekledning.

 

De fleste som blir "bitt av basillen" driter i dette som jakttrening og satser på konkurransen. Det skal som regel ikke så mye trening til for å greie å velte en elg, så mange føler seg vel sikre nok i skogen uansett om de skyter jaktfelt eller ikke. Jeg tror ikke dette er utslagsgivende, uansett da å skyte på papp ikke direkte kan overføres til jaktbruk. Jeg mener det er totalt skivebom å ikke satse på de som er meget interesert i jaktfelt som SPORT, og det er vel det som JFF også har skjønt da de har uttalt det de har. Det går imidlertid ann å fokusere mer på jegerne i tilegg. Dette trenger ikke være enten eller. Hvis de bruker noen av virkemidlene Pettern beskriver så er mye gjort! Hvis man kårer en NM-mester i hver klasse øker dette statusen i jegerklassa også. For de som satser seriøst på jaktfelt slik det er nå, så er det jo ikke noe vits å skyte i jegerklassa. Dette er egentlig helt uhørt, og skulle ha blitt gjort noe med for lenge siden, så jeg håper det kommer nå! Kan egentlig ikke skjønne at noen kunne finne på å koke i hop et regelværk som til de grader favoriserer den ene klassa framfor den andre. Dette var den eneste grunnen til at jeg gikk over til å skyte sporter, fordi jeg er interessert i sporten og ville satse litt. Skal man gjøre det må man sette seg mål og sikte mot toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jaktskyting er blitt definert som sport og ikke jakttrening. Jeg er helt enig i det. Dagens jaktskyting (ihvertfall på riflesiden) er en sport utført på høyt plan. De som er i toppen er skyttere som satser, og som utøver sin sport på topp-plan. Men er det riktig at dette skal ligge under NJFF? Er det ikke da på tide å løfte sporten dit den hører hjemme, under Norges Skytterforbund? Så kan NJFF fortsatt ta seg av sine, nemlig jegerne. Når NJFF sier at de skal satse på jaktskytingen som en sport, mener jeg de jobber utenfor sitt område. For NJFF er da ikke ett sportsforbund?

 

Ett alternativ til dette, er å skille ut de som virkelig satser i egne klasser. De heter idag Sporter-klasser. Men, som påpekt tidligere i tråden, er det en del som skyter i Jeger-klasser, spesielt JegerA, som også virkelig satser på sporten. Bare at de holder seg i jeger-klassen, da resultatene her synker raskere enn i sporter. Ergo kan man få premie selv på en dårlig dag. Jeg er helt enig med Sniper-Arne i dette, og jeg tror det er ett stort problem for å få med JEGERNE.

Jeger klassene er opprettet for gruppen JEGERE som møter opp, og man så at man burde dele klassen opp etter resultat. Dette tror jeg fungerer, og alle finner sin klasse i teorien. Men, sålenge man stopper i JegerA og ikke kommer lenger, så hoper det seg her opp av skyttere som er meget gode og som dominerer. Tidligere var det slik at man gikk videre til SporterB dersom man oppnådde kravet, men det ble endret (jeg tror det var ved forrige regelendring). Ved å gjeninnføre dette, ville man fått sendt de gode skytterne videre i klassene, slik at de som klassen er tiltenkt har en mulighet. Det er flere skyttere i JegerA som er gode nok til å vinne stevner, og som iblandt gjør det. Hvorfor skal ikke de konkurrere i samme klasse som Sportere? Det er ikke KRAV om tungt gevær, stjernekikkert og skytedress fordi man skyter i sporter-klassene!

Å opprette en NM-tittel i begge klasser tror ikke jeg er veien. Det vil bare øke trykket på JegerA-klassen da flere vil søke seg dit det er enklest å hente seg en NM-tittel. Det er mange nok konkurranseskyttere i JegerA som det allerede er.

 

At jegere ikke tenker på jakt og skyting i Mars tror jeg er feil. Det stemmer sikkert på noen, men jeg tror disse utgjør en liten del som mener selv 30 treningsskudd er for dyrt, og er kun med på jakta for å få sin andel av kjøttet. Disse får man ikke med uansett Jeg tror imidlertid at mesteparten av jegere synes det er morsomt å skyte litt. Men det må ikke bli for alvorlig. For 15-20 år siden hadde jaktfelt en veldig stor andel skytter i mitt distrikt (søndre Hedmark). Hit kom alle og forsøkte seg. Fra jegervenner som kun skjøt det lokale stevnet, via jaktfelt-konkurranseskytter og til og med DFS-skyttere deltok med sine Kongsberg-mausere med diopter. Jeg var da selv en slik DFS-skytter. Jeg deltok på jaktfelt fordi det var gøy! DFS-felt hadde alvoret, resutlatet telte i en cup, eller det var ett mesterskap. Mens jaktfelt var bare fordi det var gøy. Slik tror jeg at 80% av skytterne den gang hadde det. Både DFS-skytterne, og de jegere som kun skjøt ett stevne, var der fordi det var morsomt. Mange kom til det lokale stevnet fordi det var morsomt å skyte på dyrefigurer som lignet jakt, samt at de gjerne hadde en intern konkurranse med nabo`n eller jakt-kameraten. Man tuslet rundt løypa, pratet med alle og skjøt innimellom. Man koste seg på runden, selv om resultatet ikke alltid ble fullt hus. Mange av disse har vi nå mistet, og jeg tror det er fordi det idag er for stor terskel for å reise på stevne. Stevnene er blitt for alvorlige, sporten er blitt for alvorlig, og disse som tidligere slengte seg med på det lokale stevnet føler seg fremmed. Både fordi det flommer over av toppskyttere som de må konkurrere i samme klasse med, og fordi holdene og blinkene ikke har noen relevans for dem. Samt at den uformelle tonen langs løypa er borte, erstattet av en noe trykket ladning og redsel for å miste ett innertreff.

 

Bruk jeger-klassene til å favorisere jegere og ikke konkurranseskyttere. Lag blinker med store yttertreff og små innertreff, samt poengdeling for skille. Lag holdene slik at jegere kjenner seg igjen. Svært få skyter f.eks stående med rifle på skjære på 50 m. Bruk figurer hvor bildet av dyret er bra, ikke figurer som har som hovedformål å vise grensene for ytter/innertreff i stjernekikkertene. Få tilbake den uformelle tonen og stevnet for jegerne, og la konkurranseskytterne konkurrere med hverandre.

 

Nå vil jeg sikkert få svar om at dersom konkurranseskytterne ikke arrangerte, ville det ikke blitt stevner. Det er helt korrekt, det er disse som er ildsjeler og legger ned arbeid i å arrangere stevnene. Men det burde vel være interesse for å få fleste mulig startende, noe som ville gi ett større overskudd på stevnet? Mange tror sikkert jeg er en Jeger-skytter som vil ha unna konkurrentene. Det er feil, jeg skyter i SporterB, og ligger i midten av denne klassen. Min intensjon er imidlertid å få flere på stevner, og at økningen bør komme fra de som virkelig trenger treningen. Samt at jeg tror det er ett stort "marked" i å få med de som synes det er morsomt å skyte litt, men som idag ikke møter opp av ovennenvte grunner.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl:

Å opprette en NM-tittel i begge klasser tror ikke jeg er veien. Det vil bare øke trykket på JegerA-klassen da flere vil søke seg dit det er enklest å hente seg en NM-tittel. Det er mange nok konkurranseskyttere i JegerA som det allerede er.

 

Her er vi ikke enige, skjønner jeg. Når man ser på nivået i JegerA så tør jeg påstå at det ikke er enklere å hente seg en NM-tittel her, enn i sporter. Vinner-poengsummen blandt Jeger A på store stevner ligger fra 144-150 p.

Det er jo unektelig gode Jeger-skyttere som ikke er interessert i å ha på seg skytterklær og å bytte kikkert og børse. Hvordan man enn vrenger og vrir på dette, så har de ett handicap framfor de med fullt sporterutstyr, selv om mange av de skyter meget bra uten dette utstyret.

 

Er enig i det du sier ang. store skiver og dermed få med flere jegere. Er egentlig enig i at det er seriøst, men det blir jo så seriøst som man gjør det til. Går da å ljuger, gliser og prater dritt løypa gjennom jeg og Pettern, selv om vi skyter i A til neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var å senke trykket på Jeger-klassene, spesielt JegerA. At man har ett handikap uten klær og store kikkerter... jo, kanskje. Men siden resultatene til mange er på samme nivå som sporter-klassene, burde de løftes dit. Dette med handikap gjelder ikke bare de som skyter i Jeger-klassene. Man kan også si at jeg som ikke har råd til en zeiss 24-ganger kikkert med avstandsmåler og kulebanekompensator, samt at jeg ikke har råd til å kjøpe nye skytterklær hvert år, har ett handicap i forhold til mange sporter-skyttere. Om en JegerA - skytter må gå opp i klassene, så er det fritt fram å kjøpe eller IKKE KJØPE seg mer utstyr. Det er hans valg og prioriteringer, akkurat som det er mine prioriteringer.

 

Slik det er nå, har det blitt en hel industri av å lage våpen som sammen med kikkert er tilpasset vektgrensa og reglene til jeger-klassene. Sauer 202 - geværet, med sin match-utgave er ett eksempel på dette. Det lages spesielle skjefter, og skreddersys løsninger som holder akkurat grensa. Hvorfor? JO, fordi svært mange har gått over i Jeger-klassene og ønsker ett spesial-laget våpen for det. Jeg synes dette er feil, jeger-klassene burde forbeholdes jegere, ikke konkurranseskyttere som er premie-sugne.

 

Det er greit å være uenig, så lenge man er enig i at man er uenig..... Mitt syn er at jeger-klassene, spesielt JegerA, oversvømmes av satsende konkurranseskyttere. Jeg tror at dette holder vanlige jegere unna stevner. Istedet for to klasser for de som satser, har vi nå to sporter-klasser + minst en jegerklasse for de som satser på sporten. Det burde holde med de to sporter-klassene, slik at jegerklassene kan brukes av jegere som har behov for trening.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

di beste vinner uansett hva som vil regulere.og det er vel ikke mer en rett og rimelig at den som bruker tiden sin på denne sporten vinner,vi kan vel ikke ta bort dette.da er nok vi ganske så spesielle vil jeg påstå.mange av di beste jeger a skyttera vil bli forbanna hvis dem ikke får beholde klassa si slik den er(innføre nordiske regeler for klassa) slik jeg ser på jaktfelt så tru jeg at dem som ikke er så intresert bare vil slenge seg med på det som måtte passe for dem,og di nermeste stevnene.hvis dem ikke er mer intresert en det så synes jeg ikke at alt skal legges tilrette for di. :twisted: folk må først og fremst være intresert.og jaktfelt er sannelig ikke noe dyr spor så det skal brukes som argument.da må folk se på hva andre ting koster.

Link to comment
Share on other sites

Dagl:

Er absolutt ikke uenig i det du sier, men kan ikke helt skjønne hvordan det du foreslår med at JA-skytter automatisk rykker opp i B, er mer rettferdig. Mulig det er mer rettferdig for JB og JC-skyttere, men det er helt sikkert mer urettferdig for de som skyter JA og ikke ønsker å skyte i B. De satser og det er greit, men hvis de foretrekker å dominere JA så må de da få lov til det. For de fleste av oss så er det alltid noen som er bedre enn oss selv, helt uavhengig av hvilken klasse man skyter i. Hvil man ikke vil ha noe av det så er det 2 ting man kan gjøre ved det. 1)Gi opp og begynne å spille Ludo eller 2)trene mer så man blir best!

 

Synes det er mye bra forslag her inne, men tror vi kan sitte å diskutere regelverk til vi alle blir grønne i trynet, uten å bli enig da det alltid er noen som vil endre på regelverket. Er jo visse ting man kan være enig om å være uenige om, men det har jo alikevel vært en nyttig prosess å fått belyst flere temaer innen denne sporten. Får håpe noe av det blir tatt tak i. På meg virker det som NJFF er mer interessert i rypejakt og fisking enn de er i jaktskyting, så det er mulig at jaktfelten heller skulle ha falt innunder Norges Skytterforbund, hvis de snart ikke viser mer interesse for sporten.

Link to comment
Share on other sites

bare et lite spørsmål om jaktfelt.

 

om jeg skyter et jaktfeltstevne nå, hvilken klasse skal jeg skyte i da? tenker med våpen under 4,5kg og kikkert minfre enn X forstørrelse.....

jeger C?

 

jar har aldri satt mine ben i et NJFF stevne å er vel ikke klasseført. men er i klasse 5 i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Dagl:

Er jo visse ting man kan være enig om å være uenige om, men det har jo alikevel vært en nyttig prosess å fått belyst flere temaer innen denne sporten. Får håpe noe av det blir tatt tak i. På meg virker det som NJFF er mer interessert i rypejakt og fisking enn de er i jaktskyting, så det er mulig at jaktfelten heller skulle ha falt innunder Norges Skytterforbund, hvis de snart ikke viser mer interesse for sporten.

Tusen takk, for at du satte ord på det jeg egentlig mente tidligere i tråden... :wink:

Link to comment
Share on other sites

slik jeg ser på jaktfelt så tru jeg at dem som ikke er så intresert bare vil slenge seg med på det som måtte passe for dem,og di nermeste stevnene.hvis dem ikke er mer intresert en det så synes jeg ikke at alt skal legges tilrette for di.

Der er vi uenige. Jeg mener det er nettopp disse som burde være med i ett eller kanskje to stevner. Det ville gi dem verdifull trening. Den opprinnelige tanken for skyting i NJFF-regi er å trene jegere til å bli bedre skyttere. Derfor er det disse NJFF burde legge ting til rette for. Folk som driver skyting for sportens skyld, burde vært organisert under ett sports-forbund. Eller i det minste vært deltagere i andre klasser - sports-klasser.

 

Hvil man ikke vil ha noe av det så er det 2 ting man kan gjøre ved det. 1)Gi opp og begynne å spille Ludo eller 2)trene mer så man blir best!

Jeg mener altså at veldig mange har valgt alternativ 1, og at det bør legges mer til rette for å få disse tilbake på stevner. Både med tanke på at det er ett stort "marked" i disse og at antall deltagere ville økt, noe som igjen gir større økonomisk vinning for arrangørene. Også med tanke på at nettopp disse hadde hatt behov for treningen det gir.

 

At mange JegerA hadde blitt forbannet om de måtte opp i SporterB, ja det er jeg helt enig i. Jeg har imidlertid liten medlidenhet overfor disse. Hva ville skjedd bortsett fra at de hadde blitt sure? Om de hadde gitt seg med skytingen, er jeg overbevist om at de hadde trent og vært gode nok til å skyte på jakt allikevel. Min misstanker er imidlertid at de faktisk hadde fortsatt å skyte i sporter-klassene. Sannsynligvis hadde de hevdet seg der også, men de hadde kanskje ikke fått premie selv på en dårlig dag.

De som idag ikke møter fordi sporten har tatt overhånd, har ett mye større behov for å komme seg på stevner for jakt-treningens skyld. DISSE mener jeg NJFF burde ta seg av.

 

Mitt poeng er at jeger-klassene er til for at jegerne skal komme på stevner for jaktrelatert skytetrening. Sporter-klassene er der for de som satser. Folk som satser på jaktskyting som sport har ingenting i jeger-klassene å gjøre. Mitt syn i saken er å fjerne de som satser alvorlig på sporten fra jeger-klassene. De som gjør det, passer bedre med likesinnede i sporter-klassene. Eller kall det gjerne Sports-klasser, for de som utøver sporten jaktskyting. Så vil jeger-klassene bli det de er tiltenkt, ett klassesett for jegere som ønsker å delta på noen stevner for moro skyld uten det store alvoret.

 

Om man gir blanke i jegerne, og istedet konsentrerer seg for å jobbe for sporten, da bør det ligge under ett SPORTsforbund. Ikke Jeger og Fiske-forbund!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

dette blir vi ikke enige om dagl.hvis jegere som ikke er veldig intresert eller aktive med skyting,så trur ikke jeg dem kommer om alt dette blir gjort,di vil heller sitte på bana og drekke kaffe og skravle(er hyggelig det)og skyter pliktskudda sine.og da synes jeg påstandene om at alle gode j-a j-b skyttere skal eksluderes opp i sporter klasser,dem bruker jo ikke skytter klær og ikke har dem kikkerter som det vi har i sporter.dette er og blir en seriøs konkuranse hvor den beste vinner samme hva som blir sagt eller gjort.jeg vil heller påstå det motsatte av det du sier,la dem jegera som ikke skyter så mye og har en liten skytter i seg om og pusse børsa og skyte godt inn og så ta med seg flere jeger kompiser på en jaktfelt tur.og skulle det skje at dem ikke fikk 150p.så får dem tåle det. :shock: jeg med min kondis har ikke planer om og innta landslaget i langrenn,og di s :oops::oops: kal måtte stille med natoplank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...