Jump to content

NM Jaktfelt 2009


brodsjo

Recommended Posts

Kommer det bare etter endt dag? Trudde det skulle ut resultater fortløpene som det ble på løten jeg. Hørte det var en gør laaang og bratt bakke mella hold 3 og 4,får tru en har /får tid til og få at pusten da hehe

 

 

Ta det med ro. De som har spesielt behov for transport får det og i tillegg har vært lag med en lagfører som skal gå først og sørge for at tempoet holdes nede. Får også godt tid til å puste ut på toppen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er NM-debutant og har ikke peiling på hva press-skytingen er :oops: Ser at det er villsvin på 100 meter og rådyr på 200 meter, greit nok. Men hvorfor heter det press ? Er det dårlig tid ? Bare stående skyting ? Finner ikke noe om dette på NM-sidene, bortsett fra figurene og avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Enig med f-groen. Det er ikke alle som er født og oppvokst med denne jaktskytingen. Jeg finner ikke regler for press i forbundets regler for jaktskyting. Hvis det er en øvelse som skytes på siden av konkurransereglene, burde den vært forklart på hjemmesiden, avstander, skytetider ammoforbruk osv.

 

Jeg var og skjøt nm- løypa i dag. Flotte forhold, trivelige arrangører og passe med trim mellom skytingene. Jeg synes at litt puls og svette panner hører med til feltløyper jeg da 8)

 

At resultatet ikke står i stil med forholdene kommer av børse som går et helt annet sted enn der jeg sikta for et øyeblikk siden... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Press skyting er 3 skudd på (30sek) det jeg har skutt.NM elg-nm jaktfelt løten. Kjøper bonger og går og setter seg og venter på plass.Er ildkomando så her må du være i skiva på ild,skal du ha grei tid.Ellers så vil jeg ha sett på hvordan di gjør det først,Det roa nervene.Da blir det spennende og se hva resultater blir i dag.

Link to comment
Share on other sites

Var der å skøyt i går, men er litt skuffet over at en NM-arrangør ikke greier å få opp resultatene etter hvert. På resultatstavlen var det bare noen få resultater fra tidlig morgenen, men ble ikke oppdatert utover dagen. Press-skytingen var det også mye datatrøbbel og rot. Virket som teknikken sviktet helt i går, får håpe at det går bedre utover.

Skulle ønsket at resultatene hadde blitt oppdatert og lagt ut rett på NM-sidene etter hvert som de var klare. Det hadde vært artig og fulgt med ”direkte” på resultatene selv om jeg bare blir ”listefyll”.

Må skryte av en bra løype og fine forhold

Link to comment
Share on other sites

:D Takk for oppklarende svar, dette høres gøy ut :lol:

 

Er det fri skytestilling eller stående ? Var gjennom løypa i dag, veldig tett mellom skytterne, litt for tett for meg som skvetter hver gang det smeller fra sidemannen :shock: Rakk ikke å prøve press, kanskje i morgen, men ikke hvis jeg ikke kan sitte eller ligge 8)

 

Press skyting er 3 skudd på (30sek) det jeg har skutt.NM elg-nm jaktfelt løten. Kjøper bonger og går og setter seg og venter på plass.Er ildkomando så her må du være i skiva på ild,skal du ha grei tid.Ellers så vil jeg ha sett på hvordan di gjør det først,Det roa nervene.Da blir det spennende og se hva resultater blir i dag.
Link to comment
Share on other sites

Sint, skuffet og håpefull på en gang nå.

 

Hold 1: Fem gode avtrekk, fem greie treff. 5/5

Hold 2: Slet med vind. To gode skudd først, så et dårlig, deretter 2 gode. 5/4- 21

Hold 3: Smalt på vei ut gjennom hele serien. 5/3 - 18

Hold 4: Jeg hadde tydligvis ikke skrudd riktig ned fra hjorten, brukte dette holdet til innskyting. 5/5

Hold 5: Fire gode avtrekk, ett skikkelig dårlig som jeg var sikker på at var yttertreff, men: 5/5

Hold 6: Bankers, 5/5

 

Ble 144 poeng, noe jeg ikke er fornøyd med i det hele tatt. Irriterer meg at jeg til stadighet ble forstyrret på hjorten. Dårlig resultatservice, og høydeforskjell på skiverammene. Må da jaggu gå ann å gjøre det likt for alle...dette gjalt reven, resten av holdene var bra.

Håper på finale, skyter tross alt bare i D2. Igjen; sint, skuffet og håpefull.

Påsan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sint, skuffet og håpefull på en gang nå.

 

Hold 1: Fem gode avtrekk, fem greie treff. 5/5

Hold 2: Slet med vind. To gode skudd først, så et dårlig, deretter 2 gode. 5/4- 21

Hold 3: Under skytinga begynner ene standplasskontrolløren å gå att og fram bak meg. Det låter fælt, og jeg får stadig skygge eller sol i kikkerten, alt ettersom hvor han befant seg. Klarte ikke å konsentrere meg. Trur aldri jeg har vært så sint på en person noen gang, knyttneven har aldri vært så stram, aldri vært så nærme hjerteinfarkt. 5/3 - 18

Hold 4: Jeg hadde tydligvis ikke skrudd riktig ned fra hjorten, brukte dette holdet til innskyting. 5/5

Hold 5: Fire gode avtrekk, ett skikkelig dårlig som jeg var sikker på at var yttertreff, men: 5/5

Hold 6: Bankers, 5/5

 

Ble 144 poeng, noe jeg ikke er fornøyd med i det hele tatt. Irriterer meg at jeg til stadighet ble forstyrret på hjorten. Dårlig resultatservice, og høydeforskjell på skiverammene. Må da jaggu gå ann å gjøre det likt for alle...dette gjalt reven, resten av holdene var bra.

Håper på finale, skyter tross alt bare i D2. Igjen; sint, skuffet og håpefull.

Påsan

Da kan du i hvertfall se fram til å bli voksen, for da gir du en stor F.. i sånt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er litt feil av meg å kommentere dette siden jeg er standplassleder selv men.

 

Nå er jo en av oppgavene til standplassleder å kontrolere hva som skjer på standplass både før under og etter skyting. Dette lar seg ikke nødvendigvis gjøre ved å stå rolig på ett sted etter det jeg forsto så skjedde det en episode i andre enden av standplassen som opptok en av 2 standplassledere. Og nr 2 skulle vel plassere seg litt annerledes for å få bedre oversikt ?

 

synd at dette ødelegger for deg men er du sikker på at det bare var standplassleder som lagde skygger for deg ? som du sier så blås det en del i dag og rett bak dere på standplass 3 så er det en del skog og busker som svaier i vinden vil også kaste skygger ?

Link to comment
Share on other sites

Har vært med på stevner noen år, og stort sett så er det de beste skytterne som sutrer mest... de får bare fortsette, det er vel omtrent den mest effektive måten til å få frivillige til å LA VÆRE å hjelpe til. Tenk på det, dere som er sykelig opptatt av EGNE prestasjoner :wink:

Link to comment
Share on other sites

La jo merke til skyggen av personen som gikk frem og tilbake og "bråkte", ble for distraherende for min del. Syns det var rart at vedkommende bare spaserte forbi 4-5 av de ytterste skytterne. Ingen av oss lå med lav arm engang. Men men, gjort er gjort, og kommer jeg til finalen på søndag, skal jeg klatre på lista!

 

Ellers var resten av holdene bra ! Syns det er greit med variasjon, sålenge det "går utover" alle, og ikke at det skal bli verre for noen enn for andre..

Link to comment
Share on other sites

Jaktfalken: Da jeg stiller opp i et NM, så har jeg et mål. Målet er selvsagt å skyte bra, ikke å ignorere ting som ikke er fult så bra. Dette har ingenting med sutring å gjøre ! Egne prestasjoner setter jeg framfor det meste, ellers hadde jeg ikke deltatt i denne sporten.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle skyttervenner.

Først bør jeg beklage at vi ikke har fått lagt ut resultatene så fort som dere og jeg selv ønsker.

Men alt har sin grunn og den er nådeløs så lenge ingen av dere vet hva som har hent her under NM.

Ser at Megalink får pepper og arrangørene får sitt i disse tider da data er alle manns eie.

Fakta: Vi har et server problem som ikke har vært bra, og ja programet som Megalink leverte hadde et lite problem det også.

Men det som står som den enkleste ting er at telenor ikke fikk levert fast IP innen fristen.(2mnd har det tatt til nå) Så vi vil ikke love noe ut fra det jeg vet idag.

Ja jeg kunne nok kansje lagt ut resultatene raskere. Men et NM er mer en bare det dere ser. Etter press-finalene skal vi sikkre data og utstyr, avholde et oppsumeringsmøte med ris og ros, der alle må rapportere inn. (Er jo for å forbedre oss) Videre må alle lister til dagen etter kjøres ut, før resultatene hentes på serveren. Reiser hjem for å legge dem ut på nett og nå idag var jeg ferdig med det kl21:40.

Når ting ellers ikke ble endret fra i går til idag skylles dette altså utenforligende ting.

 

Har lyst til å komentere en ting om det somskjedde på hold 3 idag med at en ble forstyrret.

Det ble levert en skriftelig klage, som ikke ble tatt til følge. Du vet selv hva som var grunn til at klagen ble forkastet. Å det gikk på hva som skjedde med en annen skytter i laget. Derpå forflytter standplassleder seg for å få oversikt og standplassleder(2) følger på til høyre for å dekke det som skjer.

 

Ja jeg har blitt bortdømt på NM og selv mistet hodet(der og da) Men å sitte i ettertid å skrive historien slik at den passer deg best er ikke pent. Bakgrunn er at du i ettertid har fått vite hvorfor standplassleder(ene) forflyttet seg. Hadde han kommet bort i deg på en eller annen måte, hadde du nok fått nedhold. (Jeg satt ikke i juryen)

En god skytter er den som har fokus på det som er hans arbeidsoppgaver og stenge alt annet ute. Det er jo du som bestemmer når du skal trekke av skuddene dine. (Det er eks på arbeidsoppgaver.) Skal love deg at resultatene vil bli bedre da.

 

Mvh

Rune Viken

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt et godt gjennomført stevne, litt glatt mellom noen av standplassene, men alt gikk greit.

 

Personlig var stevnet en fiasko, men bare min skyld (eller børsa).. 1 time etter et par testskudd i benken gikk børsa ca 7-8 cm for lavt på 100 meter så det ble bare tull og "flott" sisteplass i A.. Kjipt når utstyret streiker rett før ei NM-løype.. Til slutt hadde jeg 12 knepp opp på ravnen, og var da ganske midt i, men skjønte først etter standplass 4 (rype) med 5 skudd i ei samling mellom 5er og 3er ringen at det ikke var skytteren som var feilen.. Kjedelig i et NM.

 

Synes uansett at arrangørene fortjener ros! Det viktigste er tross alt at vi får skyte og ikke hvor raskt resultatene kommer..

Link to comment
Share on other sites

.......................Synes uansett at arrangørene fortjener ros! Det viktigste er tross alt at vi får skyte og ikke hvor raskt resultatene kommer..
+1 :wink:

Det vil alltid være ting som kan gjøres annerledes og noen vil sikkert mene til det bedre, behov er ulike og det er ikke lett å gjøre alle fornøyd med alle detaljer. For min egen del synes jeg skytterne hadde litt for liten plass, det var for trangt mellom skytterne på standplass, men jeg skjønner jo at det må være store lag hvis alle som vil skal få delta.

 

Jeg vil gi ros til arrangøren for en fin løype, fine standplasser, dyktige standplassledere, godt transportsystem, god bevertning, fint vær, bra resultatservice og hyggelige funskjonærer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel egentlig den som fort roper når noe er gæli - og ja, det var ei som var litt ilter ei lita stund i går.

 

Først av alt: Fint arrangement, fint vær, blide folk.

Et NM er et stort arrangement, og alt kan ikke alltid gå på skinner, og det vil alltid være noen som kritiserer (som meg ;-) ).

Jeg har noen punkter nå, men det er ikke i ren kritikk til arrangementet - men noe dere kanskje kan ta med videre, (Rune), så det kan tas opp i ei evaluering - og fella kan unngåes senere :-)

 

- Vi skulle i ilden kl 14.00 i går. Det første vi gjorde når vi kom (17 stk i buss) var å sjekke inn og gå til våpenkontroll. Dette tok noget tid. Køa var lang, og det tok ganske lang tid. Å ha en person i bakhånd til våpenkontroll kan være et forslag, en person som kan tilkalles ved behov. Innsjekkinga tok vel enda lenger tid. Og å vente er noe jeg ikke er glad i ;-)

- Etter innsjekking var det en del fra oss som skulle skyte inn. Innskytinga tok lang tid, og alle klaget på at skiva var helt utskutt, og dem slet dermed å finne skuddene sine (derfor tok det ekstra tid). Jeg sa ifra til dem som styra med pressen mens jeg sto i kø. Dem kunne ikke hjelpe. Men jeg tenkte forsåvidt som så at dem sikkert hadde hatt et tlf.nr til ansvarlig eller noe slik. For å si det sånn så sto jeg i kø i tre kvarter for å komme borttil for å få skyte, så å gå ut av køa var ikke noe alternativ der og da. Når jeg endelig kom borttil fikk jeg skjøti 5 skudd og lette som en gal etter mine skudd - uten hell - og måtte bare pakke sakene og gå. Da var det ei frustrert og stressa frøken som åpna kjeften litt for mye til en arrangør. Litt dårlig samvittighet for detta nå da, for han jobba jo faktisk med ny skive. Men det ble i hvertfall fortgang etter at jeg sa ifra. Og det var kjempebra! Det tok vel 5 minutter til det var på plass ny skive :-) Tommel opp! :D

 

All ventinga ga mye stress, og jeg rakk akkurat å småløpe til bussen og bytte sko, før det var opprop. Men jeg rakk det =) Heldigvis for meg var det noen forsinkelser, så jeg rakk å roe meg litt ned.

 

Ute i løypa var det knall vær, litt vind, men ikke noe å klage på. Men denna FORFERDELIGE bakken :oops: Den var døden, men når løypa først måtte gå der, var det positivt at vi fikk god tid til å slappe av og få ned pulsen når vi kom på standplass. Nesten så det burde vært en drikkestasjon, eller ei tappekran oppå der ;-):lol:

 

Litt synd at noen figurer satt høgere enn andre, og noen standplasser var lavere enn andre. Det spiller for de fleste liten rolle, men det kan være et utslag. Her bør forholdene være likest mulig for alle.

 

At jeg ikke liker å skyte på de figurene får være en annen sak ;-)

Bra og proffesjonelt!

Savner også dobbel anvisning (skive 1-10 og 11-20), men det gikk effektivt allikevel. Litt glatt og ekkelt å gå ute i løypa. Når man har med seg utstyr for godt over 20.000 kroner så er det ikke så tøft å skli på bena nedover en halvbratt bakke... Men det fine været har vel gjort sitt her også...

 

Situasjonen som er nevnt over her fikk jeg også med meg litt av. Nabomannen min fikk klikk, og en standplassleder kom temmelig umiddelbart på plass og hjalp personen fort og effektivt.

Det er en standplassleder sin oppgave å følge med på alle skyttere, og det er flott at det blir tatt tiltak her, ift. dette med liggende skyting. Mange kreative og smidige skytestillinger her som regel. Og skal standplassleder få mulighet til å gjøre jobben sin er han nødt til å røre på seg.

 

Du har ikke vurdert en solskygge da, Påsan?

Synd at det blir slik, og jeg vet at du har ambisjoner, vilje og skyter bra, men det er en kunst å unngå slike ting. Jeg har skjøti mye og lar meg fort irritere meg over ting - men det saken omhandler er min høgre pekefinger, trådkorset og innertreffet på denna 'dumme' pappfiguren.

Det er en kunst å ignorere forstyrrelser - og den er det best å lære seg: Det er nok av tilfeller der nabomannens børse kaster tomhylser på deg, sparker borti deg osv osv...

Link to comment
Share on other sites

Vil slutte meg til dem som gir honør til arrangørene for stevnet. NM sett fra min synsvinkel har så langt fungert helt flott. Det bemerkes som forslag til forbedring at det kunne ha vært bedre kapasitet på innskyting, og det må jeg si meg enig i.

Forøvrig trives jeg godt med en løype som ligger ute i skauen på en slik naturlig måte, det føles straks mer feltmessig enn når vi skyter fra grusveier og på permanente baner. At det er lagt inn litt vinkel opp og ned på flere av holdene trives jeg også med. :)

 

Resultatmessig havnet jeg akkurat der jeg har vært hele sesongen; 5 yttertap på stående og to ergerlige yttere på hjorten. Ikke akkurat noe å skrive hjem om i Sporter A... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for et fint stevne! All ros til arrangørene, synes alt gikk på skinner og har ikke noe å klage på. Er irritert på meg selv for å ha gitt bort 2 poeng på reven, det var veldig unødvendig, men slik ble det og dette får være min gavepakke for dagen :) Skaut ut ett skudd på tiur også, det er liksom greiere å akseptere, men jeg er greit fornøyd men poengsummen til slutt som ble 146. Er jo litt ekstra spenning med NM og jeg blir i alle fall litt ekstra urolig og stresset da. Kanskje man finner roen etterhvert da flere NM er skutt?

 

Synes det var helt topp forhold for å ligge på hjorten. Kan ikke helt skjønne kritikken her gitt, men det er meg. Var artig at det var ei ordentlig fin feltløype i skogen med både opp og nedoverbakke. Jeg har ikke akkurat stålkondis men synes ryktene om "mørdarbakken" var noe overdrivet. Er imidlertid glad for de ekstra minuttene vi fikk på toppen til å puste ut, før skyting.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg si er et bra NM, Runda i skogen var ei ekte feltløype, Skjønner ikke kritik av dårlig plass på standplasser,det er dritprat, Var ei bra utfordrene løype som skiller passe. For min egen del så gikk det greit,Hadde 2 bort på hjorten og så klarte jeg og gjøre 1 feil den dagen som jeg ikke var fornøyd med,Tiuren syns jeg ikke skulle være så vanskelig,Rådyret er vanskeligre men, Sto litt lengi på første skudde og da ble det at jeg dro skudde rett utenfor ringen. FAAN skulle tatt ned at børsa og bynt på at på nytt. Ellers så er jeg fornøyd med dagen. Og for et vær,TAKKER FOR ET TOPP STEVNE TIL TRØGSTA GJENGEN.DETTE KAN DERE VÆRE STOLTE AV.Da er det bare og vente og se om det blir finale. og om det kommer resultater ut på siden.

:P:wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja 146 i b er et bra resultat, Du kommer i A år da,da blir det andre boller merker en hehe,da må en skyte 146 som min for og være i toppen.Da er det ikke rom for feil. Og trur en må få litt erfaring og mange stevner bak seg for og klare og mestre topp resultater jevnt. Var en B skytter på 150p og det er knallbra, Men så er det finalen da,spørs om han klare og holde hue kaldt da.

Link to comment
Share on other sites

de klarer jo ikke legge ut resultater på nettsiden på flere timer. det er for dårlig.

siste lag i dag er gått ut å det er kun resultater ute fra i går.

slikt gjør det umulig å følge med om man ikke er tilstede.

 

her har tydeligvis NJFF "litt" å lære av DFS.

Link to comment
Share on other sites

Ja på dette punkte så vil jeg nok si meg enig.hadde vært greit og få følgt med på resultater.Og når dem fikk til det på løten så skulle vel det gå i trøgsta og. Trøsta får være at ikke jeg er piloten bak it satsinga hehe,da hadde vært værre. :(:lol:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk trøgstagjengen for en veldig proff opplegg. Selv om dette var min første jaktfelt nm så synnes jeg dette var proff fra vektkontrol til innmelding til standplassene, alt gikk glatt hele veien. Det eneste jeg kan klage på er min egen innsatts. Her må nok mye trening til. :lol:

At mange klager på det ikke kommer resutater på nett med en gang lagene kommer inn har vel Rune Viken sagt ifra at det er telenor som ikke har klart og levere. Da trenger ikke vi og klage mer om det.

 

Også vil jeg takke børsemaker til jakt og friluft as som fikse avtrekket mitt som var for lett. Og tenk Dere han hadde ikke fått skutt selv enda. Han hadde fått problem med sitt egen våpen på onsdag og heller prioritert andre skytter og hjelp dem slik di fikk skutt. Jeg håper har har fått skutt nå.

Link to comment
Share on other sites

Synes det var et knallbra stevne jeg!! Alt foregikk i rolige og hyggelige former, været var supert, og løypa var fin.

Denne "fæle" bakken som noen har referert til var bare piss!! Friske mennesker, som skal skyte jaktfelt, og synes den bakken var forferdelig bør gå i seg selv. Da er de klæss røtine!!

Kan kanskje hende at det er det "lite jakmessige" rælet som mange skal pakke på seg for å skyte, som er det størrste problemet...... :mrgreen:

Får si som vestlendingene sa; "er det her en bakke??" :roll:

 

Personlig leverte jeg, for mitt vedkomne, et helt greit resultat. Jeg fikk akkurat den poengsummen som har vært mitt gjennomsnitt de siste årenes jaktfeltsesonger, og det må jeg være fonøyd med på et NM. Å tro at man skal overgå seg selv på et slikt stevne, er vel abisiøst. Har vel heller erfaring med det motsatte. :wink:

Resultatservicen på banen i dag, var meget rask og fin! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...