Jump to content

Bergara B14


Bjønnhiet

Recommended Posts

Vurderer å gå til anskaffelse av en Bergara B14 i kal.308. Er det noen her som har erfaring med denne rifla i kal.308 med HMR- eller GRS-stokk? Vil også gjerne høre om ting som trekker ned med denne rifla og om det evt er andre kalibre som kan være et bedre valg.

 

image.png.f5883c1e5c4131cd71f6b820ed886efd.png         image.png.c05959b1ffac2bf6dd66cadf7afff580.png

 

 

Edited by Bjønnhiet
feil bilde
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en B14 BMP i 308 som jeg kjøpte i fjor på denne tiden. Har ikke skutt fryktelig mye med den. rundt 5-600 skudd tenker jeg.

Hadde uflaks og røyk utdrageren rimelig kjapt, men Pedersen sørga for at jeg hadde en ny i posten et par dager etterpå, så det ordna seg veldig fint.

Etter dette har den gått veldig fint.


Den er ikke glad i den billigste GGG 308 ammoen fant jeg ut, så ikke sløs bort tid og penger ved å kjøpe den ammoen.

Men går strålende med Match utgaven til GGG med sierra kuler. Av billigere FMJ ammo går Fiocchi og billig PMC helt akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, AndersR skrev:

Den er ikke glad i den billigste GGG 308 ammoen fant jeg ut, så ikke sløs bort tid og penger ved å kjøpe den ammoen.

Hvor mange B14 rifler har du testet den ammunisjonen i ettersom du kan dra den konklusjonen? At den ikke går bra i ditt våpen betyr nettopp det. Den går ikke bar i DITT våpen ;) En annen B14 kan skyte helt utmerket med samme ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har større tiltro til produksjonspresisjonen til Bergara enn at jeg tror at dette er en tilfeldighet og basert på slurv.

 

Jeg kunne selvsagt latt være å dele erfaringene mine slik at andre ender opp med mye frustrasjon og økonomisk tap ved å kjøpe feil ammo de også. Men jeg valgte å heller informere om mine erfaringer.

 

Vet du om noen som faktisk får FirstPrice utgaven til GGG til å gå fint i en B14, så synes jeg du skal fortelle om det. Observasjonene hittil tyder på at 100% av B14 riflene går dårlig med denne ammoen, og slik blir det frem til noen kan supplere med informasjon som tyder på noe annet.

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Sauer 200 som ikke gikk bra med Norma sin Golden Target. Er det Sauern eller ammunisjonen som var dårlig av de to? Eller var det kombinasjonen DEN rifla og den ammunisjonen? Vet om mange som skyter med Sauer og Normas GT som skyter "hull i hull" så har full tiltro til at både ammo og børse går godt.

 

Kjenner ingen som har B14. Kjenner flere som har Remington 700 som denne er klonet fra som skyter fine samlinger med GGG. 

 

Fint at folk deler erfaringer. Men det du har erfart er at DIN rifle ikke liker GGG. En annen med en B14 kan skyte fine små samlinger. Derfor er det ALLTID lurt å kjøpe en 20-50 pakk før du kjøper 1000 billige skudd. Selv om naboen skyter "hull i hull" med lik rifle kan din "spre de over hele skiva" ;) 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har hatt en Sauer 200 som ikke gikk bra med Norma sin Golden Target. Er det Sauern eller ammunisjonen som var dårlig av de to? Eller var det kombinasjonen DEN rifla og den ammunisjonen? Vet om mange som skyter med Sauer og Normas GT som skyter "hull i hull" så har full tiltro til at både ammo og børse går godt.

Jeg skutt opp minst 8 Sauer-piper. Mer trolig 10. Jeg har nå ei som overhodet ikke går med GT/DL - den holder knapt tier med fabrikk DL, på 100m. Ellers har jeg nr. 4 i sving som jeg kun har skutt DL Felt og hjemmeladd DL Felt-kopi, og de går "hull i hull" med DL.

 

136gr Scenar, på 200m,  i den pipa, som ikke spiser 130gr DL. 130gr DL går sånn i de fleste andre Sauerpiper. 

1348181911_IMG_2807(1).jpeg.f64c3932769a80a715e9b8f0cefdc130.jpeg

 

 

144gr Sierra.

219577715_IMG_2810(1).jpeg.499e9e04de3a0e46713cd671bf53ec4a.jpeg

 

Jeg som er vant til sett inn ny pipe, lade med DL og løpe på stevne trodde jo pipa var ubrukelig, den gikk ikke med Nosler heller forresten, der prøvde jeg mye rart, men hverken 123gr eller 140gr ville, men de kulene her liker den.

 

Piper er individer. Er det like piper fra samme fabrikk, OG det er en høy std. produsent, Krieger, Blaser, elns. så kan en vente at de liker ca det samme, men man er aldri sikker.

 

Sitat

Kjenner ingen som har B14.  /First Price

Sako TRGer (har sett flere) kan gå svært godt med "billig GGG" (147gr) men det faller jo fra hverandre på langt hold. Sålenge en er på 100-200m derimot er det good shit. Men dette er rifler som koster tre ganger så mye som en B14, Sauere har en tendens til å like eller ikke like GGG-en, Bergarer er generelt presise rifler, men jeg kjenner ikke til andre erfaringer med akkurat denne ammoen, selv om flere jeg kjenner har eller har hatt B14.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Nå blir det nok ikke snakk om å skyte mere enn ca 250 skudd pr.år, så da spiller ikke prisen på ammo så stor rolle. Skal ikke lade selv så da blir det nok jeg bruker ammo som bli anbefalt.

Jeg trenger også optikk. Jakter småvilt, smårovvilt og etterhvert hjort. Har sett på optikk 1,7-8/42 og det tror jeg kan fungere, men jeg har ikke valgt merke. Har ikke lyst til å bruke 20k på optikk eller er det nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har ikke lyst til å bruke 20k på optikk eller er det nødvendig

Det er ikke nødvendig. Skal du ha mye optikk for pengene anbefaler jeg Finn.no. Kikkertsikter varer lenge, for 10 000,- burde du kunne få veldig bra optikk i størrelsen 2-8x42 - for 5000 også faktisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes B14 Hmr er veldig mye for pengene, og 308 en ypperlig patron. Men du skal være klar over at den er noe tung å bære på, men ellers er det en veldig god stokk og B14 er en betydelig oppdatert/oppgradert Remington 700. Hvis bruk på jakt der du går mye er riflen i overkant tung, men feks å kjøpe en Vorn sekk hjelper veldig på dette.

 

Angående optikk synes jeg at man etter 10-12k får mindre igjen for pengene. Ligger ute flere Zeiss Victory eller Classic 3-12x56 eller 1,5-6x42 for 10k og nedover. Ellers går man sjelden feil med Swarovski, Schmidt & Bender, eller til og med Leupold VX5/VX6.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bjønnhiet skrev:

Skal ikke lade selv så da blir det nok jeg bruker ammo som bli anbefalt.

Feil. Bruk ikke ammo noen sier går bra. Bruk den som faktisk går bra i DITT våpen ;) Kjøp deg noen pakker med treningsammunisjon og finn ut hva DITT våpen liker. Kjøps så noen pakker med jaktammunisjon med kuler du har tro på og bruk den som går godt nok.

 

Nytter ikke kjøpe Lapua trainer og Norma Oryx fordi naboen til onkel som kjenner en kompis av kongen sa det gikk godt i hans B14 ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Feil. Bruk ikke ammo noen sier går bra. Bruk den som faktisk går bra i DITT våpen

Joda, men om mannen skal skyte 250 skudd i året, så kan han jo fint hoppe over ammo som kan gå, eller ofte går - og prøve ammo som (nesten) alltid går.
GGG 168gr (SMK)

Norma Diamond Line 168gr (SMK)

PMC Match 168gr (SMK)

Lapua Scenar 155gr

Federal Premium 175gr

RWS Target Elite Plus 168gr

 

Dette er eksempler på ammo som nesten alltid går bra, i nesten alle rifler. Når du finner  noe som går, så kjøper du 1000 patroner. Så slipper du å "finne opp kruttet" på nytt når de ikke har og sånt.

 

Så styrer du unna alt som heter "Trainer", "Jaktmatch", alt som heter FMJ, alt 147gr, og alt 150gr - da er du unna det meste av militærammo, og bulk-drit til folk som bare skal smelle for å få godkjent. 

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Norma Diamond Line 168gr (SMK)

"Virker" ikke denne er det noe rart med rifla ;) 

Men skader ikke å kjøpe eks 4 pakker og se hva som er best.

 

Ser mange er veldig opptatte av at slik er det og ikke faktisk bruke tid på banen og skyte og finne ut selv. Du har sikkert mange nok skudd i året til ikke å havne i den kategorien, men mange har den holdningen syns jeg.

 

Selv driver jeg nok å drifter ut av alt. Syns jakten på 0mm spredning var moro ei stund, teste mest mulig osv osv. Nå er nok kravet under 4cm på 100 meter så er jeg fornøyd og da funker det meste.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Du har sikkert mange nok skudd i året til ikke å havne i den kategorien, men mange har den holdningen syns jeg.

Runda vel 250 denne uka, idag ;) Grov, 22LR er det dobbelte...
Jeg skjønner godt at folk ikke gidder å bruke tid og penger på å finne ut om ammoen går. Pipa jeg nevner over hev jeg i et hjørne i 2 år etter 50 testskudd som ikke gikk. Bare nappa den ut og slang den i brukthaugen, og bestilte 3 nye. Til slutt fikk jeg tid, og tips sa at 144 SMK går uansett, og det gjorde den - MYE, MYE enklere enn å teste seg fram og finne ut sjøl. Å finne ut ting selv, når andre har funnet det ut før er 100% bortkasta etter min mening. Sjekke/ bekrefte javel - men "finne ut" not! 


Det heter (het, før Google) at 3 uker på laboratoriet kan spare deg for en time på biblioteket...


Tida jeg har på skytebanen er dyrebar, da skal jeg kose meg, jeg skal trene på ting jeg er dårlig til, og jeg skal skyte på langt hold, der dårlig ammo er verre enn søppel, og der det er vanskelig å finne ut av.
Skal en finne ut av sånt må en inn på kjedelige 100m og kjedelig legge seg ned på magen og fin-skyte, gjerne med ei rifle som ikke egentlig passer til det. Det forstår jeg godt at folk vil unngå. Hva er 2 2-timers turer på banen verdt - kjøper du deg kos for 200,- ekstra, eller vil ligge og kuke med ammo som ikke går mens kjerringa lurer på om du henter ungene der du skal?

Livet er alt for kort til å kuke med rifler og ammo som ikke går, Skal jeg teste ammo, så skal det være BR-ammo i BR-rifle der der er reell respons på det du gjør, ikke bare hagl av tilfeldigheter, som mange konkluderer friskt etter når de justerer settedybde mens de tester S&B kuler i Remchesteren sin...

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Norma 168dl hadde, med moly/belagte kuler, hadde jeg ikke brukt i ei jaktrifle pga faren for at man får en slenger på første skudd i ei kald pipe. Det er stort sett 'forbudt' å bruke molykuler i militære skarpskytterrifler av denne årsak. I USA er det forbudt. I konkurranse spiller dette ingen rolle fordi de første skuddene stort sett er prøveskudd.

 

Når det gjelder GGG til trådstarters formål ville jeg testet ammo med Sierra 165gr GK jaktkule. Den kula skyter omtrent like bra som 168gr match og da får trådstarter ammo som kan brukes på jakt. Ikke verdens mest solide kule men den har fungert fint på rådyr og rein for meg. Ellers er vel Federal Fusion med bondet kule standard om dagen. Prøv alle kulevektene, 150gr, 165gr og 180gr, og bruk den som går best.

 

Både GGG og Federal Fusion har jo en menneskelig pris hvis man kjøper med kvantumsrabatt slik at man kan få skutt litt mer enn det den jevne jeger gjør.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

På 31.12.2019 den 9.17, Torf skrev:

Norma 168dl hadde, med moly/belagte kuler, hadde jeg ikke brukt i ei jaktrifle pga faren for at man får en slenger på første skudd i ei kald pipe. Det er stort sett 'forbudt' å bruke molykuler i militære skarpskytterrifler av denne årsak. I USA er det forbudt. I konkurranse spiller dette ingen rolle fordi de første skuddene stort sett er prøveskudd.

DL felt med moly er nå ganske populær til dfs grovfelt der man starter rett på uten prøveskudd uten at jeg har hørt om dette problemet før?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg har en i 6,5 Creedmoor med 56cm piplengde som jeg kjøpte i 2018.

 

Kan bare anbefales etter at de fikk rettet opp problemene med slarkete tennstift sent i 2018. Alle riflene etter sent 2018 har mindre tennstift diameter og mindre klaring for tennstiften inni bolten. Ingen kratering av tennhetter nå i hvert fall. Bra avtrekk og veldig stiv stokk med innstøpt aluminiumsramme.

 

Men med en stor demper og en litt stor kikkert så blir den ganske tung, ca. 6 kg. veier den jeg har med A-TEC Megahertz demper og Hawke Sidewinder 6-24x56 kikkertsikte.

 

Jeg har stort sett brukt hjemmeladet ammo, og med Sierra 140 grains Match King har den gått "hull-i-hull". Men mye andre kuler jeg har prøvd har den ikke likt, så den 6,5 creedmoor versjonen kan være kilen på ammo.

 

Bruksområdet bestemmer vel kalibervalget kanskje, du får den jo i 22-250 (1:9" riflestigning) samt 6,5 Creedmoor, 308 Win og 300 WinMag.

 

For storvilt er det vel da 308 Win og 300 WinMag som er tingen med tanke på ev. kommende blyforbud fra EU.

 

https://www.bergara.online/en/rifles/b14/hmr-rifle/

 

I USA får de dem i langt flere kalibere (den 6,5 PRC er i grunn en rå sak):

 

bilde.png.6fb016b5d8ab8be58621ebe00496e0c4.png

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bergara-Man said:

Jeg har en i 6,5 Creedmoor med 56cm piplengde som jeg kjøpte i 2018.

 

Kan bare anbefales etter at de fikk rettet opp problemene med slarkete tennstift sent i 2018. Alle riflene etter sent 2018 har mindre tennstift diameter og mindre klaring for tennstiften inni bolten. Ingen kratering av tennhetter nå i hvert fall. Bra avtrekk og veldig stiv stokk med innstøpt aluminiumsramme.

 

Men med en stor demper og en litt stor kikkert så blir den ganske tung, ca. 6 kg. veier den jeg har med A-TEC Megahertz demper og Hawke Sidewinder 6-24x56 kikkertsikte.

 

Jeg har stort sett brukt hjemmeladet ammo, og med Sierra 140 grains Match King har den gått "hull-i-hull". Men mye andre kuler jeg har prøvd har den ikke likt, så den 6,5 creedmoor versjonen kan være kilen på ammo.

 

Bruksområdet bestemmer vel kalibervalget kanskje, du får den jo i 22-250 (1:9" riflestigning) samt 6,5 Creedmoor, 308 Win og 300 WinMag.

 

For storvilt er det vel da 308 Win og 300 WinMag som er tingen med tanke på ev. kommende blyforbud fra EU.

 

https://www.bergara.online/en/rifles/b14/hmr-rifle/

 

I USA får de dem i langt flere kalibere (den 6,5 PRC er i grunn en rå sak):

 

bilde.png.6fb016b5d8ab8be58621ebe00496e0c4.png

 

Ahh okei, ja leste noen angående dette. Tenker i 308w for min del. Har også sett på den nye HMR Wilderness versjonen, ikke dum den heller. https://www.bergara.online/en/rifles/wilderness-series/wilderness-hmr/ 

Link to comment
Share on other sites

Ok, men er da samme rifle i bunn med litt pynt på i bunn og grunn. Skulle tro de hadde lagd en wilderness versjon en del lettere, feks ved å bruke sporter pipen. Importøren er ikke superentusiastisk på å importere stokkene løst, men en B14 sporter i 6,5x55 og en long action stokk kunne vært veldig dugelig allrounder.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Ok, men er da samme rifle i bunn med litt pynt på i bunn og grunn. Skulle tro de hadde lagd en wilderness versjon en del lettere, feks ved å bruke sporter pipen. Importøren er ikke superentusiastisk på å importere stokkene løst, men en B14 sporter i 6,5x55 og en long action stokk kunne vært veldig dugelig allrounder.

Nja e jo veldig greit med skikkelig coating på utstyret sitt. Har du erfaring med HMR riflene @msteiro?

Link to comment
Share on other sites

Bare testet litt, pluss hatt en HMR stokk jeg kjøpte brukt på en annen rifle. Stokken er trolig noe av det bedre fra fabrikk, og veldig hyggelig priset når solgt løst. Riflen er jo sånn som Remington burde lagd 700, og avtrekket godt, men i forhold til feks en T3 ville jeg trolig valgt T3. Bergara/Remington har dog fordel med mye større utvalg av stokker, spesielt på bruktmarkedet.

 

Synes HMR kanskje er litt for tung, veier vel rundt 4,1-4,2 kg, min Tikka Sporter i McMillan stokk er rundt 3,5-3,6, og det er i overkant på jakt synes jeg.

 

Men til nypris og ut av boksen er den ganske uslåelig med tanke på verdi for pengene. Et alternativ er Bergara Sporter i HMR eller en annen stokk hvis man vil ha noe litt lettere.

Link to comment
Share on other sites

Ah okei. Tenker at den i hovedsak skal brukes på bane(80/20%) så at den er kanskje litt tung er ikke så stort minus for min del. Vil ha en "ut av boksen" bra kvalitet og presis rifle til mindre enn 20k+, så mtp alt jeg har lest og sett av disse HMR-riflene er at det er skikkelige produkter, enten der er wilderness eller ikke. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en B14 HMR i 22-250, fikk rifla i vår og er strålende fornøyd, stokken virker utrolig solid bygget og avtrekket er nydelig,

er enig med de over at det blir noe vekt når man får montert kikkert og demper, min er vel rett under 6kg med et Vortex 4-16x50 og en A-tec H2 demper. 

jeg har ikke prøvd fabrikk ammo enda, men jeg lader 55gr lapua FMJ og de går som smurt i denne rifla, det samme gjør 55gr v-max i herlige 1027m/s :D 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 9/14/2020 at 5:15 PM, Bergara-Man said:

Kan bare anbefales etter at de fikk rettet opp problemene med slarkete tennstift sent i 2018. Alle riflene etter sent 2018 har mindre tennstift diameter og mindre klaring for tennstiften inni bolten. Ingen kratering av tennhetter nå i hvert fall.

 

Noen som har prøvd disse kassene med patroner som bruker små riflehetter? Kratring og punkterte hetter er et problem med enkelt rifler, Remington 700 f.eks. Creedmoore-hylser finnes med både LR og SR-hetter? Var problemet kun med SR heller, eller gjaldt LR også?

Har googlet og lest en masse, om problemer med punkterte hetter og dårlige "bolt shrouds". Men denne informasjonen blir fort gammel. Og irrelevant om problemene er rettet opp i seinere produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (På 29.12.2021 den 23.05):

 

Noen som har prøvd disse kassene med patroner som bruker små riflehetter? Kratring og punkterte hetter er et problem med enkelt rifler, Remington 700 f.eks. Creedmoore-hylser finnes med både LR og SR-hetter? Var problemet kun med SR heller, eller gjaldt LR også?

Har googlet og lest en masse, om problemer med punkterte hetter og dårlige "bolt shrouds". Men denne informasjonen blir fort gammel. Og irrelevant om problemene er rettet opp i seinere produksjon.

 

Jeg hadde jo fæl kratering med den gamle bolten med for mye slark mellom tennstempel og bolt, og hadde dessuten forsinket antenning på de Lapua hylsene med SR hetter (CCI 400). Løste problemet med forsinket antenning ved å bruke SR Magnum hetter (CCI 450), men kratering var voldsom selv med moderate ladninger. Hadde mye kratering med LR hetter også. Så jeg klarte ikke å løse problemet med annet enn at bolten ble skiftet hos leverandøren. De måtte sette avstanden (headspace) mot boltflaten på nytt ved å løsne pipa og slipe ned avstandsstykket mellom pipa og kassa. Så det ble børsemaker-jobb på den.

 

Med den nye bolten på plass som har mindre diameter tennstempel og mindre klaring mot hullet i bolten, så har jeg ikke hatt noe problemer med kratering eller noe. Men har ikke brukt hylser med SR hetter på denne, jeg solgte de jeg hadde før bolten ble skiftet. Lapua har jo nå 6,5 creedmoor hylser med LR hetter også. Stort sett har jeg brukt Norma og Hornady hylser, og merker at Norma hylsene er noe mykere i messingen enn Hornady virker det som. I hvert fall utvider hylsehodet seg raskere på Norma hylsene med samme lading/hastighet, men det kan komme av at godstykkelsen er litt forskjellig på disse hylsene nede ved hylsehodet. Jeg skar av noen hylser på langs og sammenliknet, og de er litt forskjellige i godstykkelsen. Jeg tok bilder av dem og la dem på forumet her, men finner ikke igjen dem nå, må vel lete litt mer tror jeg.

 

Bolt "Shroud" ble skiftet på den rifla jeg har. Det satt en støpt sak i lettmetall der, som hadde støpte gjenger, disse kunne ryke og noen i USA hadde vel fått den delen som knakk av rett i fleisen når tennhetta ble blåst hull i. Nå var vel ikke kraften der så stor at de fikk noe fæl skade av den heldigvis, men ubehagelig opplevelse og farlig hvis man ikke har på skytebriller. De laget en ny slik "shroud" som var i maskinert sterkere metall som hadde dreide gjenger. Så den var mye sterkere og jeg tror ikke det har vært noen feil på disse der de har røket.

 

https://www.hunttalk.com/threads/bergara-b14-hmr.294780/

Edited by Bergara-Man
feilskrevet
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...