Jump to content

Import av våpen - norsk mva


Skarvekongen

Recommended Posts

Du må betale norsk mva på tollstasjonen hvis det har en verdi på over 3000 nok.

Hvis du handler fra et firma så kan du i ettertid søke firmaet om å få tilbakebetalt den svenske mva, dette vil du vel slite med hvis du handler privat. Sjekk med tollvesenet for å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Du må betale norsk mva på tollstasjonen hvis det har en verdi på over 3000 nok..

 

 

3000 om en har vært ute av Norge i mindre enn 24timer, 6000 om en har vært ute i mer enn 24timer, alle varer kjøpt utenfor norge som en bringer med seg inngår i denne summen.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt her:

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131790&epslanguage=NO#Produkter

 

Slik jeg forstår den er 6000 kr grensen for mva ved innførsel av brukt våpen.

Nye våpen 3000kr.

 

Klipp fra et kapittel:

 

Bruk alltid rød sone

Du må alltid henvende deg til Tollvesenet på rød sone dersom du skal innføre eller utføre våpen som krever tillatelse.

 

Nye og brukte våpen, som er kjøpt i utlandet og som tas med som reisegods, kan innføres toll- og avgiftsfritt. Forutsetningen er at verdien ikke overskrider verdigrensene for reisegods (3.000 og 6.000 kroner). Er våpenet/våpenene dyrere, må du betale 25 prosent merverdiavgift. Merverdiavgiften regnes ut fra kjøpesummen i utlandet. Husk å ha med deg tillatelsen fra politiet/lensmannen.

 

Blir våpenet/våpnene sendt til deg fra utlandet, blir det beregnet 25 prosent merverdiavgift, uansett verdi. Merverdiavgiften regnes ut fra kjøpesummen, samt porto og fraktkostnadene. Husk å ha med deg tillatelsen fra politiet/lensmannen når du henter/fortoller våpenet.

 

Mvh

KMW

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår den er 6000 kr grensen for mva ved innførsel av brukt våpen.

Nye våpen 3000kr.

 

 

Hvordan i all verden kommer du fram til dette?

 

Fra http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... e=NO#kvote

 

 

"Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

 

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt"

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på å importerer brukt våpen i høy prisklasse fra Sverige.

 

Må jeg betale norsk mva ved grensepassering eller kan jeg kjøre rett forbi uten noe stempel fra tollen og levere papirene direkte på mitt lokale politikammer?

jeg kjøpte våpen i sverige for et år siden.Først må du få innvilget våpensøknad i norge så må du sende den til selger i sverige for HAN må søke om utførselstilstånd hos politiet i sverige når det er i orden kan du dra over og hente våpenet og kjøre innom tollstasjonen på tur hjem.Er du borte unnder 24t er grensen 3000 over 24t 6000. Men selger er sikkert grei og skriver kvitto på 5999kr og du har jo vært i sverige i mer enn 24t så da er det toll og avgiftsfritt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hornetman:

Det tror jeg ikke stemmer. Hvis du har kjøpt av en forhandler, som er momspliktig, så beregner han momsen. Dermed skal han kunne ettergi den svenske momsen etter at du har fremvist kvittering på at du har betalt den norske.

 

Skarvekongen:

Det har ikke jeg opplevd at de har gjort, men det kan godt tenkes at de gjør det. Og dersom det skulle skje, og vedkommende hadde fusket, vil det bli en hei dundrende oppvask med straffeforfølgelse for momsbedrageri.

Link to comment
Share on other sites

Hornetman:

Det tror jeg ikke stemmer. Hvis du har kjøpt av en forhandler, som er momspliktig, så beregner han momsen. Dermed skal han kunne ettergi den svenske momsen etter at du har fremvist kvittering på at du har betalt den norske.

 

Men på brukt er momsen allerede betalt så da får man ikke noe igjen for forhandleren får ikke noe igjen av staten.

Det var iallefall sånn det var ved import av bil fra Danmark. Kjøpte man ny bil fikk man igjen mva men på brukt må man betale den.

Link to comment
Share on other sites

Hornetman:

Det tror jeg ikke stemmer. Hvis du har kjøpt av en forhandler, som er momspliktig, så beregner han momsen. Dermed skal han kunne ettergi den svenske momsen etter at du har fremvist kvittering på at du har betalt den norske.

 

Tror nok det, og tenker en etter er det naturlig. En forhandler som tar inn et våpen i f. eks innbytte, for så å sette en pris på det for salg, opererer neppe med moms på nytt igjen. Den skulle jo være betalt til staten første gang.. Tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Klarte ikke helt forstå hva konklusjonen ble her i denne tråden. Men jeg har funnet ut at det finnes en kar i Sverige som lager løp til Blaser i ukurante kaliber. Jeg vil høre om kan lage et 17 rem løp til meg. Noen som vet konkret hvordan jeg får dette hjem til Norge? Evt ca hva det koster? (Vet ikke prisen på løpet, men som jeg forstår i en svensk tråd jeg leste er det ikke så altfor galt)

Link to comment
Share on other sites

Regner med at ferdig løp blir det samme som våpen. Dvs. at du må søke om kjøpetillatelse her i Norge, sende kjøpetillatelsen til børsisen som søker Svenske myndigheter om eksporttillatelse. Så kan du hente løpet. Ta vare på kvittering og stikk innom tollen for å få registrert innførselen. Momsgrensa blir 3000 dersom du er i Sverige under 24 timer, 6000 dersom du er lenger borte. Blir det Norsk moms å betale, kan du søke om å få igjen den Svenske momsen.

Link to comment
Share on other sites

Det er 975km til Uppsala fra meg. Så å hente løpet er uaktuelt. Hvis det sendes pr post må jeg ut med moms på hele skiten? Løpet koster forøvrig 6800.-

6800.- løp + 1700.- moms + frakt og papirer?

Eller?

 

 

Du skal betale moms på varepris+eksportgebyr+frakt (varens kostnad + alle utgifter fram til grensa)

Link to comment
Share on other sites

Det er 975km til Uppsala fra meg. Så å hente løpet er uaktuelt. Hvis det sendes pr post må jeg ut med moms på hele skiten? Løpet koster forøvrig 6800.-

6800.- løp + 1700.- moms + frakt og papirer?

Eller?

 

Når jeg kjøper våpen i Sverige pleier jeg å få selger til å sende det med "Bussgods"(rimelig transportør) til min nærmeste grenseovergang. Så dra jeg dit og henter det og tar det gjennom tollen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...