Jump to content

Brukererfaringer med TE Titan Gen2.0?


Hjortefot

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har brukererfaring med andregenerasjons dempere fra TE Titan? Jeg skulle hatt en nett demper med bra demping og liten diameter, og da ser jo Huntermodellene lovende ut https://www.te-titan.no/gen2  Kanskje spesielt Hunter short. 

Jeg kan ikke huske å ha sett noen omtale av disse i hverken jaktblader eller på nettet, så jeg håper noen her kanskje sitter på noe praktisk info?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
4 timer siden, smaug skrev:

Sikkert jevnt over like bra som de andre men jeg må si at jeg aldri kommer til å kjøpe en demper som ikke har hurtigfeste. En bonus er at man blir ekstra flink til å faktisk ta av demper rett etter bruk.

Det tar 5 sek ekstra å skru av demper med vanlige gjenger... 

For min egen del ser jeg derfor ikke det store poenget. Klarer meg vertfall helt utmerket uten hurtigfeste👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel mulig å gjøre våpenet klart før reven kommer på åtet. Det samme gjelder med lading av våpenet.

Da kan du sitte rolig med null fare for å lage lyder når reven kommer.

Etter å ha skutt har du rikelig med tid for å demontere dersom du mener det er nødvendig for å pusse.

Jeg har ikke prøvd hurtigfester, jeg mener at det med dem blir to forbindelser som kan opparbeide slakk mellom løp og demper. Jeg skrur demperen på og lader våpenet så tidlig som mulig når jeg går på post. På hjort har jeg ofte fått skuddmuligheter før jeg er kommet på post.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

At det blir slakk mellom løp og demper med hurtigfeste er bare tull. Demperen sitter dønn og med Svemko sitt feste sitter demper kanskje bedre på hurtigfestet enn uten. Har ikke testet Atec sin løsning.

Et annet pluss er at hurtigfeste til Svemko er mye mer robust enn vanlige gjenger. Det er liten fare å bruke børsa uten demper og uten å ha noe beskyttelse på. Har tre dempere uten hurtigfeste, en Atec, en Hausken og en Sonic(pluss to Svemko, en Hunter short 6,5mm og en Magnum .30cal, begge med QM). Bruker Svemkoene uten tvil mest fordi det er bare utrolig greit å fort kunne ta av og på demperen. Synes ikke at det er noe særlig poeng å kutte pipa noe særlig når man har hurtigfeste heller. På Grendelen gikk jeg for lengre pipe enn den originale 51cm når jeg fikk satt inn ny pipe.

 

Nå jakter alle forskjellig selvsagt men jeg jakter ikke bare på post men beveger meg i terrenget med rifla nedpakket. Grendelen har foldekolbe og bæres i en liten riflebag med demperen i lomma. Et par grep så er rifla klar uten å utfordre regelverket, synes jeg er fint men alt til sitt bruk selvsagt. Fort gjort å bli bortskjemt.

 

For å ta det med titan også. Det overfører varme utrolig dårlig. Når det blir varmt blir det "aldri" avkjølt. Svemko har titaninnmat og det blir sikkert jævla varmt inni der men røret på utsiden er i aluminium så den avkjøles lett.

Hausken demperen min har titan rør men aluminium innmat. Når den blir varm er den varm i en evighet og den blir varm relativt fort ser jeg(men det er ellers en god demper).

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, smaug skrev:

Synes ikke at det er noe særlig poeng å kutte pipa noe særlig når man har hurtigfeste heller.

Dette synes jeg er et viktig poeng og en stor fordel, jeg har aldri forstått hensikten med å kjøpe magnum rifle og så kutte løpet til 42 cm.

Som jeg skrev så har jeg ikke erfaring med hurtigfester fra noen av de nevnte produsenter. Men det blir uansett to pasninger for å få demperen på, hver av disse har sine toleranser, og det gir automatisk flere muligheter for feil og slark.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dette med hurtigfeste, toleranser og potensielt slark er et teoretisk problem. 

Har brukt A-lock på fire forskjellige piper og aldri hatt problemer. Når adapteret limes med gjengelim av god kvalitet så fremstår det hele en del mer robust enn vanlige gjenger. 

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Per-S skrev:

Dette synes jeg er et viktig poeng og en stor fordel, jeg har aldri forstått hensikten med å kjøpe magnum rifle og så kutte løpet til 42 cm.

Som jeg skrev så har jeg ikke erfaring med hurtigfester fra noen av de nevnte produsenter. Men det blir uansett to pasninger for å få demperen på, hver av disse har sine toleranser, og det gir automatisk flere muligheter for feil og slark.

Jahh, jøss men en børse er satt sammen av en drøss slike pasninger som ikke gir noe problem. Det må jo være gjort skikkelig og kvaliteten på Svemko sin QM adapter er førsteklasses. To av pipene er gjenget og tilpasset Svemko adapter av børsemaker mens den tredje har en standard gjengejobb og der passer det utmerket. Svemko adapteret skrues på med en 10mm umbrako uten gjengelås, bare gi nøkkelen en rapp. Sitter dønn. Adapteret har konisk brystning mot demper og selvsentrerer på en utmerket måte.

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Løfter denne til liv igjen, da jeg selv vurderer TE Titan Hunter Short (gen 2). Skal selv ha en frontmontert demper grunnet tykk pipe som tåler litt skyting.

 

Har Ase Utra Sl5i fra før, men denne er i "feil" gjenger, 14x1 mens pipen er 18x1. Alternativet til å kjøpe ny er å gjenge pipen i 14x1, men siden Asen også er dobbelt så tung som TE, vurderer jeg TE som sterk kandidat da den skal brukes på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg snart får igjen rifla mi fra børsemakeren kan det bli ei råd med brukererfaring. Det endte nemlig med at jeg kjøpte en Hunter short 😉 

Børsemakeren antydet at rifla skal være ferdig utpå våren, så da får en krysse fingra for at det er snart. Jeg skriver noen ord så fort jeg har noe å rapportere 👍 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
På 2.7.2020 den 7.23, Den glade jæger skrev:

@Hjortefot er du fornøyd med din nye TE-Titan hunter short? Mvh. 

 

Omsider har jeg fått skutt litt med rifla. Sammenlignet med en velbrukt Hausken JD151 som sitter på .260`n min, så demper den nok litt dårligere. Men helt ok i forhold til størrelsen, verken mer eller mindre. Jeg hadde en gang en munningsmontert A-tec Cmm-4(?) i aluminium på en .30-06, og denne Svemkodemperen er nok i omtrent samme gata. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/4/2020 at 9:00 PM, Hjortefot said:

 

Omsider har jeg fått skutt litt med rifla. Sammenlignet med en velbrukt Hausken JD151 som sitter på .260`n min, så demper den nok litt dårligere. Men helt ok i forhold til størrelsen, verken mer eller mindre. Jeg hadde en gang en munningsmontert A-tec Cmm-4(?) i aluminium på en .30-06, og denne Svemkodemperen er nok i omtrent samme gata. 

 

Du mener te-titan? Ikke svemko sandt? Jeg endte med at købe en hunter short fra Te-titan. 👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt sammenligning mellom TE Titan Hunter short og Svemko Hunter standard.

Testet i kaliber 308w og 223rem.

 

Ettersom Svemko har vesentlig mer volum så hadde jeg forventet ganske stor forskjell.

Kort fortalt; veldig imponert over TE, evt like skuffet over Svemko.

Jeg opplever at de demper både lyd og rekyl like godt.

Det er helt sikkert godt målbar forskjell, men den er ikke hørbar, for meg ihvertfall.

 

Til den som måtte spekulere på om jeg bare snakker varmt om ting jeg eier selv så kan jeg legge til at jeg eier begge de nevnte.

 

Jeg kommer til å kjøpe enda en TE til kommende prosjekt og Svemko får gå videre til ny eier.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 8/19/2020 at 4:56 PM, jmosbakk said:

Har kjørt sammenligning mellom TE Titan Hunter short og Svemko Hunter standard.

Testet i kaliber 308w og 223rem.

 

Ettersom Svemko har vesentlig mer volum så hadde jeg forventet ganske stor forskjell.

Kort fortalt; veldig imponert over TE, evt like skuffet over Svemko.

Jeg opplever at de demper både lyd og rekyl like godt.

Det er helt sikkert godt målbar forskjell, men den er ikke hørbar, for meg ihvertfall.

 

Til den som måtte spekulere på om jeg bare snakker varmt om ting jeg eier selv så kan jeg legge til at jeg eier begge de nevnte.

 

Jeg kommer til å kjøpe enda en TE til kommende prosjekt og Svemko får gå videre til ny eier.

Har du noen bilder av hvordan den(Te Titan gen 2) ser ut? Svært få bilder av disse i omløp...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...