Jump to content

222 som er umulig å skyte inn


sjorgen

Recommended Posts

Tikka M55 i 222 som jeg har skutt rimelig bra med før sprer som bare juling ved innskyting. 

 

Har brukt en hauggammel 4x Bushnell kikkert før, samlet ganske ok. Alt for lite forstørrelse, så bytta den ut med en brukt Hawke 3-12x50. Denne ble brukt på en 308 uten problemer og etter det igjen ble den skutt inn med en salong på 200 meter. Samlet etter sigende på ca 25 cm i diameter med denne. 

 

Har skutt en del S&B- ammo, helmantel, denne har alltid gått bra i denne rifla, men nå skyter jeg jaktammo i samme merke, bare blyspiss.

 

Feilkilder:

 

Geværet? Har gått bra tidligere i år.

Skytter? Samme skytter som tidligere. Stødig underlag, brukbart avtrekk osv.

Kikkert: Selger syns den gikk bra på sin 308. Umulig for meg å vite, selvsagt.

Montasje: Tikka-montasje i stål. Mener jeg ikke har strammet ting for mye heller.

Demper: Aner ikke, har gått bra med den før. Skal vel ikke ha all verdens betydning.

Ammo: Ingen erfaring med S&B med blyspiss, men har vært fornøyd med helmantel'n. 

 

Hører gjerne hva folket tror. 

Edited by sjorgen
Link to comment
Share on other sites

Bytt tilbake til ammunisjon du har brukt før. Ikke bare samme merke som det høres ut som du bruker nå. Kan være forskjell mellom FMJ og SP. Om det ikke endrer noe. Bytt kikkertsikte. Fortsatt ikke bar prøv uten demper. Fortsatt ikke bra send til børsemaker.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Puss, mantelfjerning? 

Dette er belyst i flere tråder tidligere. Finkalibrede rifler får fortere manteloppbygning, og det kan gi store utslag på presisjonen. Fenomenet kan også oppstå relativt brått. (En kompis med 5,6x52R slet fælt med presisjonen, men etter storrengjøring med mantelfjerner og bronsebørste gikk den som ei stråle). Så er det også slik at noen rifler er mer kresne på ammunisjonen enn andre. Blant alt luriumet som er i handelen for å fjerne mantelavleiringer har jeg best erfaring med JB-pasta og pussepropper. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Bytt ammunisjon!

 

Har opplevd meget ujevn hastighet med nemnte fabrikat i samme kaliber men då med heilmantel.

Kronograferte og fant differanse på over 100 m/s. Fikk også trykktegn på enkelte patroner.

Nappa ut kuler og sjekka kulevekter og kruttmengder og alt var ok. Det som eg imidlertid såg var at kruttet var meire og mindre klumpete. 

Velkjent at dette fabrikatet av ammunisjon har meget ujevn kvalitet, også i andre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hmm mistenkte ammoen, serru. Er på tredje eska nå, har gått ræva fra første skudd. Synd, det er jo den mest rimelige ammoen som er å få tak i til 222. Andre koster jo 20 kr smellen. Frister å gjøre den om til 223, uten at jeg helt har satt meg inn i pris, funksjon osv..

 

Mange gode tips her! Skal gå gjennom hele lista, så rapporterer jeg senere.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, sjorgen skrev:

... Frister å gjøre den om til 223, uten at jeg helt har satt meg inn i pris, funksjon osv..

...

Sjekk ut ammo frå Partizan, billig og bra til trening. Landrø har på lager👍

Dei får du for ca 9.7kr vs ca6.8kr for 223. Der får du også kvantumsrabatt.

Altså liten vits i bygge om til 223 om du må kjøpe ammo.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67  Aldri opplevd i egne våpen, men sett hos andre, spesielt av den sorten som bare tar frem børsa før oppskyting og gjemmer den bort når jakta er over.

Kan skyte samlinger på 4-5 cm. Pluttselig sprer det seg over hele skiva. En kjapp runde med borefoam så er samlingen på plass igjen. Er så klart ikke ene og alene mantel sin feil, men en viktig medvirkende årsak

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Nordlandsninja skrev:

@M67  Aldri opplevd i egne våpen, men sett hos andre, spesielt av den sorten som bare tar frem børsa før oppskyting og gjemmer den bort når jakta er over.

Kan skyte samlinger på 4-5 cm. Pluttselig sprer det seg over hele skiva. En kjapp runde med borefoam så er samlingen på plass igjen. Er så klart ikke ene og alene mantel sin feil, men en viktig medvirkende årsak

Høres ut som rust... Men det vil kanskje samle opp mantel? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med trestokk er mulighetene mange.. Om børsa ikke er bedret skikkelig og løpskanal er 100% fri er treverk litt fleksibelt når det har vært vått og tørket, det kan endre seg alle veier.

 

Pk. 1  sjekk montasje

Pk. 2  prøv kikkert på en annen børse eller bytt kikkert midlertidig

pk. 3 lyddemper, er den litt løs,  prøv uten demper

pk 4 ammo,  jeg har en referanse ammo, den er hjemmeladd med 52 grs Sierra matchking  20,5 grs N-130   går som ei stråle.

pk5 stokk/skruer/bedding/løpskanal   alt er vesentlig

ellers mantel er kritisk på .224 kuler.

 

Link to comment
Share on other sites

Da vi testet 5,6x52R (kal. .228) var spredningen typisk 20-30 cm på 100 m, og uten noe mønster. At S&B-ammunisjon kan ha ujevn kvalitet er også velkjent, men da er det gjerne mindre avvik med enkelte fluer. Jeg har skutt S&B FMJ 140 grs i 6,5x55 som ga meget jevne samlinger innenfor 20 mm med 3-skuddserier. Jeg har også skutt S&B SP 71 grs i 5,6x52R som spredte 20-30 cm. Håper TS poster en rapport når alle variabler/mulige feilkilder er sjekket ut - mye god læring i dette.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Sølvrev skrev:

. At S&B-ammunisjon kan ha ujevn kvalitet er også velkjent, men da er det gjerne mindre avvik med enkelte fluer. .....

 

Håper TS poster en rapport når alle variabler/mulige feilkilder er sjekket ut - mye god læring i dette.

Opplevde sjølv store avvik, ikkje bare slengere. Kjenner fleire som har slutta å bruke denne ammoen pga. for mykje avvik, då i 308.

Når tennhette nr 3 pungterte etter å ha skutt 12 patroner frå samme pakke (50 stk fmj) så turte eg ikkje skyte meire med dette fabrikatet...

 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎17‎.‎11‎.‎2019 den 21.37, tussehaugen skrev:

Bytt ammunisjon! ….Kronograferte og fant differanse på over 100 m/s. Fikk også trykktegn på enkelte patroner..... Det som eg imidlertid såg var at kruttet var meire og mindre klumpete. 

Her kunne det nesten virke som om noe hadde gått galt under produksjonen eller at ammunisjonen hadde vært feil lagret? Punkterte tennhetter har jeg aldri opplevd. Uansett, slike patroner er det ikke trivelig å lade børsa med. Men det er vel med S&B som med andre billigpatroner, erfaringene er ulike. Og det er kanskje en viktig grunn til at de er så lavt priset?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...