Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

Ble et røkk her i dag også, tok meg fri fra jobb for å nyte årets første dag med sporsnø. Skjøt på en rev på morran som jeg slapp bikkja på ettersom jeg traff litt halvdårlig, men den hadde ikke kommet langt. Fant bra med spor og slapp bikkja på et som så lovende ut, stakk etter opp i en bratt ås og tok ut reven oppe på kanten der. Gikk en runde oppi åsen og smatt over en skogsbilvei. Så ble det stopp på bikkja. Kom meg oppi der og da hadde reven hoppa opp en skrent som hunden fant uoverkommelig. Fikk dytta henne opp, og losen gikk et stykke videre bort til neste skrent. Der hadde reven sluppet seg ned omtrent snaue berget. Fikk med meg hunden ned ei kløft litt lenger bort, men i bånn der kom et annet revespor som hunden fant ut at den skulle tjone på med, og det gjorde den. Ble aldri noe uttak på den, så jeg tok inn hunden.

 

Godt å komme i gang uansett.

 

Ble en halvdag med rådyrjakt etterpå, ble en heftig dreverlos med fall...

Link to comment
Share on other sites

Her har de siste 2 månedene vært preget av regn , regn og atter regn...med en dasj eller 4 med vind :(

 

1 cm snø i morges gjorde til at jeg slapp støverne , som umiddelbart tok opp et spor. Etter 15min og ca 1km sporing begynte det å snø tett med våt snå og dætt var dætt...

 

Nå er jeg MØKK lei regn og vind , oversvømmelser med ditto dårlig støverføre. Mulig har jeg for dårlige hunder , men da sliter vi alle med det her i såfall.

 

Men noen rever har vi da fått.....kanskje lider jeg av mørketids deperasjoner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men noen rever har vi da fått.....kanskje lider jeg av mørketids deperasjoner

 

Berit var vel også hos deg... :lol:

Nå er det meldt snø til helgen her, og ser ut som vinteren kommer. Støveren er i brukbar form, siden han har drevet endel "egentrening" i det siste... En her på kammeret omplasserte ei Tysk tispe som jeg fikk skysset til en kamerat. Så nå har vi 2 svarte og en hvit terrier til disp.

Vi kunne forsåvidt jaktet rev nå også, men det er nå bare slik at sålenge de store kronhjotene ennå løper rundt her og kødder med oss :roll: så må mikkel vente til snø og vinter, men da :!:

 

Har akkurat "armert" åta, dvs. varslere og kamera så jeg kan se litt på de forskjellige som skal trimmes senere...jaja, noen er allerede trimmmet litt. "Alert Zone one"> åpne hundegården= egentrening :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=10121&avd1=0" target="_blank

 

Litt mer intrese for revjakt i sverge, håper det blir like populært her snart.

 

Tror nok at interessen for revejakt med støver er økende, og har et stort potensiale i Norge. Og her håper jeg de norske harehundklubbene kjenner sin "besøkelsestid". Hadde selv lyst på norsk rase, men lite hjelp å få da jeg ønsket en støver kun til revejakt. Tror nok dette kan være en viktig del av redningen for de norske rasene. Ikke et ondt ord om harejakta, men revejakt har nok et større vokstpotensiale blant yngere jegere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo ikke noe nytt, egentlig. Snakka med en kar på lagersalget forrige uke som tilfeldigvis viste seg å ha jakta sammen med de gamle "revejaktlegendene" her i distriktet. Frem til 70-tallet ble det jo jakta MYE rev her til lands, og jakt med hund var jo sentralt i dette.

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde vi nok en bra los med plotten våres. første gang i år at det ikke har gått i hi etter 20 min. så det var bra.

Ho jaga i noen timer 34km og snittfart på 8,75. Dette var i skikkelig brutalt bratt tereng, og det er vell kanskje grunnen til at reven klarte å holde unna..

Lars Christian

Link to comment
Share on other sites

Bra vær i helga gjorde sitt til at det ble 2 revefall i helga. Begge identiske omtrent. Rev sporet inn av støverne , hvorpå terrieren sprengte de. Støverne tok ut en rev til på lørdag og den gikk rett over fjellet fra uttak , fikk koblet støverne akkurat rett før det ble mørkt i nabobygda.

 

Korte dager her nord nå , meldt om snø utover i uka , det ser jeg virkelig frem til etter alt regnet som har kommet i høst.

Link to comment
Share on other sites

Slapp støverne på bra forhold i morges , 1 cm snø , vindstille og 3-4 minusgrader. Mye spor å se på skogsveiene der det gikk å se spor. Støverne tok opp hver sitt spor og det endte med at unghunden mistet sitt mens gamla tok ut rev. Kort tid etterpå var de begge etter samme reven.

 

En typisk " fjellrev " , holdt seg høyt store deler av drevet. Kom en rev mot meg etter ca 30min drev men svingte av rett før den var på skuddhold , viste seg at det ikke var drevreven. Etter 2,5 timers drev fjell opp og fjell ned gikk jeg og kompisen inn på drevet , lyktes da for meg å få den da den kom forbi. Det var det vi rakk i dag , men det ryktes at YR melder snø til i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Plotten gjør seg vel så godt til kjenne for reven, er jo stort sett los før en tar bikkja ut av bilen, så reven har nok betydelig bedre kontroll enn for hunder som er trangere i losføringa. I tillegg kan vel neppe losføringa til plotten sies å være spesielt rask...

Link to comment
Share on other sites

Plotten gjør seg vel så godt til kjenne for reven, er jo stort sett los før en tar bikkja ut av bilen, så reven har nok betydelig bedre kontroll enn for hunder som er trangere i losføringa. I tillegg kan vel neppe losføringa til plotten sies å være spesielt rask...

 

Dette med at plotten ikke er spesielt rask skjønner jeg ikke helt. våres jager rimelig fort. siste reven ho jaga så låg ho ikke mer enn ca 10 sek bak reven de siste 20-30 min før reven gikkk i hi. ho er rimelig laus ja, men at det går sakte kan jeg ikke skjønne. dette var innover mot fjellet i bjørkeskog, litt kupert.

Men det er vell stor forskjell på alle hunder. Har en drever som jager sakte på rådyr/hjort mens andre drevere jager som en rakett

Lars Christian

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur med slugga idag og prøvde å finne en rev som vi kunne ha det gøy sammen med. Jeg fant et ferskt spor som jeg slapp henne på, men ble fort litt surr når to andre spor kom inpå. Jeg fulgte bare på sån at jeg skulle kunne ta henne av losen hvis hu tok ut hare, og det var det jeg regna med hu drev med når jeg så hu pluselig "ble igjen" på samme sted. Men jeg ble ganske lattermild når jeg så hva som hendt. Noen hadde satt ut en felle for levende fangst og denne var jo stjerneskuddet mitt nødt for å ta seg en tur innom.....:D. Etter time- outen :lol: så dro hu ut 2/3 km før hu tok ut reven oppå en ås. Hu tok ut akkurat på samme sted som for noen uker siden. Men reven turet dårlig idag, men bikkja fikk kjørt seg(og reven og) i litt over 2,5 time i hvertfall. Neste gang tar jeg'n! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette med at plotten ikke er spesielt rask skjønner jeg ikke helt. våres jager rimelig fort. siste reven ho jaga så låg ho ikke mer enn ca 10 sek bak reven de siste 20-30 min før reven gikkk i hi. ho er rimelig laus ja, men at det går sakte kan jeg ikke skjønne. dette var innover mot fjellet i bjørkeskog, litt kupert.

 

Men er det fordi hunden løper like raskt som reven, eller fordi reven har såpass kontroll på en så løs hund at den ikke løper raskere enn den trenger? Nå har jeg ikke opplevd revedrev med så mange forskjellige plotter, men når sjefen slapp russerstøveren etter en rev og jeg fulgte med på peileren, skjønte jeg etterhvert at plotten ikke var direkte rask.. Noe jeg forøvrig synes er en fordel - jeg vil mer enn gjerne ha loser som turer godt i terrengene istedet for langjag og rev som går rett i hi...

 

Men det er vell stor forskjell på alle hunder. Har en drever som jager sakte på rådyr/hjort mens andre drevere jager som en rakett

 

Men også der er det jo ikke alltid den raskeste hunden som ligger nærest rådyra...

Var ut med plotten i dag og hadde rev på beina, men når reven skjønner at det bare er å hoppe opp eller ned noen vertikale bergskrenter med jevne mellomrom, stiller plotten rimelig dårlig. Ikke at jeg tror en annen hund hadde gjort det så enormt mye bedre i de knausene reven smatt opp i dag.

Link to comment
Share on other sites

Spora opp en rev til dagleie i dag og slapp ungbikkja, en Haldenstøver på ca 16 mnd.

Hu for ivrig avgårde og losen starta nesten med en gang, men det gikk ikke lenge før hun mista sporet.

Reven gikk i en liten bue og tilbake der vi hadde følgt etter den, der var det spor etter både hare og rådyr.

Det positive får være at hun ikke slo over på noe annet :)

Så da er det vel bare til å fortsette med sporing når snøen kommer tilbake, i dag kom regnet selvfølgelig :(

Link to comment
Share on other sites

Her driver vi å jager inn en hamiltonstøver-tispe, har hatt tre små loser på henne nå, den lengste på ca15min.

Håper d løsner mer etter hvert nå, er ca 7mnd så d kommer vel etter hvert.

 

Til dere som har litt meir peiling på støver å revejakt, er d bare å ut så mye som mulig eller kan hun bli litt lei om hun blir brukt mye før hun jager skikkelig?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har litt meir peiling på støver å revejakt, er d bare å ut så mye som mulig eller kan hun bli litt lei om hun blir brukt mye før hun jager skikkelig?

 

Det er bare en fordel å være mye ute med henne,men pass på å ikke kjør for lange økter så hun blir veldig sliten,da detter ofte motivasjonen deres til å jobbe med noe fornuftig.

Har litt for ofte selv bla. sporet med unghunder på for gammle spor på tungt/vaskelig føre slik at de har gått lei før vi har tatt ut reven.

 

Vi jaktet oppe på "storskogen" i dag da vi hadde skareføre nede i jordbrukslandskapet,det er lengre mellom revesporene der men vi fant et fra i natt,med detsverre lå reven oppå ei lita steinur og gikk ned når støveren kom.

Så igjen ble det terrierjobb i stede for los,gammel tispe på 7.45 kg.

v3ndvn.jpg

Link to comment
Share on other sites

slapp kiara på rev i pudersnø idag, og hun brukte ca 300 meter på og løpe den inn. stålos da ;) helt til jeg kom frem, og gikk tilbake til bilen og henta børsa og tilbake ijenn:) den hadde ikke nubsjangs :lol: hun er heldivis ikke for skarp når hun er alene, ligger ca 1 meter unna og loser mestparten av tia..

Link to comment
Share on other sites

Satte meg i bilen og kjøret til en mark i dag som jeg ikke har vært i tidligere denne sesongen. 10-15cm snø , riktignok noen dager gammel , og 3-4 plussgrader. Bra med revespor i terrenget , og det gikk ikke lang tid før unghunden hadde drev. Drevet turet svært trangt. Jeg kom meg på en bra post , en skogsvei mellom to plantefelt. Drevet var først bortom meg 1 gang , jeg klarte ikke å se noe i det dårlige lyset men terrieren hørte / så / luktet reven da den passerte. Men neste gang reven kom min vei fikk jeg en skuddsjangs....som resulterte i BOM , reven kastet seg tilbake inn i plantefeltet da jeg kastet opp drillingen og jeg skjøt nok bak. Etter det gikk det i en stor runde og rett i hi. Et ganske dypt sand / grushi , 1 inngang. Fikk ikke reven ut her.

 

Støveren tok opp et nytt spor og etter et par kilometer ble det nytt drev , også dette drevet turet svært trangt. Gikk meg innpå og akkurat da jeg nærmet meg gikk den under bakken. Noen stenblokker , her gjorde både terrieren og skyttern jobben og sesongens rev nr 15 var et faktum.

 

Det var det vi rakk i dag og det var helt mørkt når vi kom til bilen.

Link to comment
Share on other sites

Mens dere er inne på dachshund; jeg skaut en stor rev i los for den 6 år gamle tispa jeg har for litt siden. Losen turet veldig trangt, og jeg fikk tilslutt kommet meg inn i losen og skutt reven.

Dyret hadde en ca. 20cm lang gjeddewobbler kroket fast til bakbeinet, samt at den fremre kroken på fiskeredskapen hadde flerret opp buken fra mellom frambeina og helt bakover. Lite trivelig syn.

Ellers ser det ut til at russerstøveren på 10mnd er på vei til å bli noe. Desverre har han jaget noe stumt, men satser på at målet løsner etterhvert. Mikkel vil nok ikke holde seg på bakken veldig lenge med en stor, spinkel russerhanne som holder kjeft etter seg! Terrier - Check!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag datt nyttårs reven... Hadde først en bra los som endte under en låve, men den fikk vi ikke ut. Så ble plotten sluppet på frisøk. etter ca en halv time, tok ho ut en som kom opp til en post skytter. ca 20 min los. Det er den 7 reven skutt for plotten og terrieren denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Årets første tur etter reven i går. Har ei bra åte oppi marka hjemme, og det ble til at jeg gikk en runde rundt denne, ikke innpå selve åta men holdt meg en del hundre meter unna. Snødde fra tidligmorgenen og jeg venta til litt utpå dagen med å gå. Snødde enda da, men da er i allefall spora ferske om jeg finner dem... Gikk med hunden på frisøk, uten at søket er allverden å skryte av på plotten.

 

Sportomt i lang lei, men fant etterhvert et spor og da ble det fart med en gang. Hunden tok sporet, gikk en krok og tok ut reven. Losen starta og gikk i rett retning beint mot ei stor myr i utkanten av terrenget. Kryssa myra diagonalt rett mot fylkesveien. Helt i veikanten vinkla reven og kom tilbake mot meg. Jeg hadde da funnet det jeg mente var en grei post. Losen skrådde seg tilbake inn på sine egne spor og kryssa eksakt der den gikk ut. Bannskap og fansmakt, burde kanskje ha sett den. Stilte meg på spora og venta. Losen opp i den haugen jeg fant spora, gikk en bra runde der og kom etterhvert tilbake. Jeg hadde da flytta meg noen meter fram etter losleia, og reven tok en krok nedenfor meg og passerte der jeg burde ha stått på forrige runde. Mer bannskap. Ny tur opp mot myra. Bikkja rota litt i en myrkant uten noen god grunn, og det ble bare krøll. Måtte dit og hjelpe til litt. Fikk fart på sakene igjen, og reven passerte en knapp hundremeter unna der jeg hadde stått og opp mot uttaket igjen. Fjerde gangen hunden skulle passere opp den samme oppgangen, og da ble det krøll der også. Ble til at jeg tok inn hunden. Men alt i alt en ok start på 2012.

 

Morsom los på plotten, men den knoter for mye...

Link to comment
Share on other sites

Var ute me gamel hunden en tur i går, kom så mye snø på mårranskvisten at det var vanskelig å finne spor. slapp en plass der det bruker å være rev. Å det gikk ikke lang tid før jeg fikk se reven,(før losen startet). Ble los korttid etter jeg såg den. Reven kom rett i fanget på en post, men litt uerfaren som han var så fikk han ikke skutt den :oops: Så det gikk ut av område, og brukte hele byggda. fikk kobla hunden etter ca 2,5 tim og 25 km. så rev og hund fikk trimmet seg litt:)

Link to comment
Share on other sites

Morsom los på plotten, men den knoter for mye...

 

Har du jakta mye med plotten din? Plotten våres er det ikke mye knot med. Når den blir sluppet så blir det los. tar gamle spor, eller tar ut rev på frisøk. Vi har skutt 4 rever for ho i ren los dennne sesongen. den siste i dag i full stålos. har ikke tallet på hvor mange ho har jaga inn til nå denne sesongen. men tipper på mellom 15-20. (har igjen å lære en del poster...)

Når reven går under bakken så står ho og bjeffer ved hiet til vi kommer :)

Vi er i allefall veldig fornøyde med hunden og som du sier. Losen er artig samt at er veldig god å høre.

Skal bli artig med gaupe jakt snart, det vart skutt ei for ho i fjor etter noen timer los, så nå når ho er snart to år gammel, og har mere erfaring skal det bli helt topp. :D

 

Lars Christian

Link to comment
Share on other sites

Morsom los på plotten, men den knoter for mye...

 

Har du jakta mye med plotten din?

 

Nei, den kom først i gang uti mars i fjor og fikk noe revefall da. I år har det vel vært 3-4 turer bare, et par revefall uten alt for mye los i forkant (en skadeskutt og en som ble trøkt ut av ei bergskrent og skutt i uttaket). Det er nok erfaringa som mangler i hovedsak, men jeg er ikke noen fantast i forhold til rasen. Tispa jager bra når hun får litt drag på det, men evner ikke å rede ut tap på skikkelig vis. Har jakta litt med et par andre plotter (mora, faren og en bror av min) og de har jevnt over vært bedre (og mer brukt), men stort sett hatt litt av samme tendensen. Spesielt i forhold til berg og gjerder. Å finne åpningen i gjerdet 10 meter unna der reven har hoppet gjennom, eller den overkommelige kløfta rett bortenfor skrenten der reven har hoppet ned, virker å være betydelig vanskeligere enn å stå på sporet i full stålos.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok øvelse gjør mester ja. Jeg er ingen fantast ang rase. vi kjøpte plott fordi den etter sigende skulle jage sakte, så vi tenkte at det skulle bli mange lange fine loser oppå bakken. Vi fant fort ut at det var bare å kjøpe terrier fort som svint. ho jager fort. Dette med gjerder og kløfter osv, er noe som kommer etter erfring. vi jakter mye i bratte lier. Så da er det bare å lære seg å komme opp og ned :D

Hadde vore veldig arti å fått muligheten å prøvd ho på Bjørn. Er lynskarp på rev og gaupe, Kanskje litt vell tøff

Link to comment
Share on other sites

Tror nok øvelse gjør mester ja.

 

Ja en får håpe det, for hun går seg stort sett på de samme tabbene gang etter gang. Hadde vært morsomt å kunne si til bikkja, "hallo, prøv å dra en runde uttafor der du har gått fra før" når hun kommer på sjuende runden i egne spor...

 

Hadde jakt både i går og i dag, men vi fikk ikke ihjel mer enn en rev... Og den endte sine dager under ei vindfelt gran med to illsinte smålandsstøvere ylende utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...