Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

Har hatt kull på den eldre støveren i høst så har brukt all tid på unghunden. Unghunden er nå 16-17 mnd og har en veldig positiv lærekurve. Hun har aldri vært spesielt interessert i hare , og jeg kaller henne nå totalt hareren....selv i samslipp med andre støvere som jager hare. Har fått felt noen rev for henne i høst og hun begynner nå å bli riktig bra.....ennå endel igjen å lære men vårvinteren ser bra ut. Revebestanden i mine nærområder er på historisk lavmål....desverre....med ditto større harebestand.

 

Hun driver fort , raskeste støveren jeg har hatt , noe som skyteteknisk kan by på utfordringer.....men jævlar hvilken trøkk hun har på mikkel. Sporer fort....støyter ikke på nattslag , og driver på overvær om hun kan , men en våt og vindfull høst har også lært henne å bruke nesa i bakken når det trengs. Etter at en skadeskutt rev hang fast i nesa hennes så sporer hun ennå bedre enn før :wink: Frisøket er kanskje hennes svakeste side , Foxhounden er jo også avlet for samarbeid og flere jeg har hatt er nettopp slik. Men så jakter de til gjengjeld i samme område som deg og ikke x antall dalfører borte :wink:

 

Hun har også begynt å markere hi med rev inne , enten den er drevet inn eller sporet inn. Hun har bra rovviltskarphet men har null interesse for dødt vilt.....selv når hun kommer inn på nyskutt drevrev...rører den seg derimot... :wink:

 

Den eldre støveren har jeg akkurat fått begynt å trene opp etter at hun hadde valpekull. Må si hun for øyeblikket ligner mer på et hengebuksvin enn revestøver , men det kommer seg nok.

Link to comment
Share on other sites

Hallo.jeg var på revejakt i helga,vi brukte en haldenstøver,ble ikke noe rev men hunden jaga en liten stund, reven gikk i hi ganske kjapt.Det er min bror som har haldenstøveren.vi har ei dunker tispe sammen som først og fremst brukes på hara men hun fungerer ikke så veldig bra på haraen før det blir frost .Så da hender det blir noen reve loser med henne istedet. :)

Link to comment
Share on other sites

@Foxhound

At revebestanden er på et historisk lavmål er jo en bra ting, og vi ser og at harebestanden har tatt seg betraktelig opp etter noen år med revejakt :) Vi er 4 stk innenfor 4 km her som har skutt 12 rev hittil i år, men er fortsatt ett og annet spor å se, men haresporan e i stort overtall :D

 

Men skjønna godt at du gjerne sku ha hatt meir rev å jakta på! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spora av noen veier i morres, og fant et lovende revespor som hadde gått kryssa over fra en gårdsvei og inn i mot et større skogområde. Slapp plott-tispa på dette. Mye snø, såpass at hun baksa seg til ei grøft bortover åkeren til hun kom inni skogen. Stod på veien og fulgte en saaakte fremgang, langs noen myrkanter og over et større beite. Jeg fulgte på oppi beitet, og var der oppe når bikkja knota seg videre oppover i terrenget, inn i åpen granskog der det var betydelig mindre snø.

 

Det tok vel fort borti halvtimen, trekvarteret før bikkja fikk reven på beina. Den finta tydeligvis hunden oppi bratta og kom spora sine tilbake, vinkla oppover og gikk en runde på kanskje 500m, rimelig trangt inni storskogen. Jeg baksa meg oppover, men kom for seint til å være på plass til andre runde. Reven vinkla ut og gikk nedover i terrenget, og videre bortigjennom mot noen bolighus der en kamerat av meg var på plass med sin hund, som også ble sluppet. Og joda, foxhound'en tok sporet og satte inn høygiret.

 

Jeg hadde funnet meg en aldri så liten genial plass borti storskogen der, og rett som det var hørte jeg losen komme i full musikk i min retning. Så med en gang at dette måtte bli bra. Den passerte ovafor meg først, tok en en liten krok, og kom samme leia som de to første gangene. Reven kom 30 meter lenger opp enn den hadde gått de første to gangene, og så meg i det jeg slengte opp børsa, men da var det nok allerede for seint. En liten poff, og reven lå der med fire strake bein i været...

 

Morsomt å være i gang igjen...

 

Foto-0032%5b1%5d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var også ute i dag , jeg og Polar. fant et ferskt revespor i snøfokket og reven var på beina i løpet av 10min eller så. Drevet gikk fra plantefet til plantefelt i en dal før mikkel fant ut at den ville ha mer vind under vingene og gikk deretter opp på fjellet......og vind under vingene fikk den nok også for hundene mistet den her :( Ble dårligere vær etterhvert så vi ga oss der da det er meldt om bedre vær i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

At en støvervalp jager tidlig eller sent har ingen betydning for hvor bra den blir når den er voksen !

 

Jeg hadde en Finskstøver som hadde sitt første drev før hun var 3mnd , selv om jeg skjøt 19 rev for den før den fylte 2 år så solgte jeg den da den var 2 år. Den unge Foxhounden jeg har nå hadde vel sitt første drev rundt et års alderen , den tror jeg derimot kan bli riktig så bra.

 

Individer utvikler seg veldig forskellig , men generelt bruker jeg si at hunden må vise at det bor noe i den før fylte 2 år. Det er ikke ferdig " utdannet " da , men må vise at den er verdt å arbeide videre med.

Link to comment
Share on other sites

At en støvervalp jager tidlig eller sent har ingen betydning for hvor bra den blir når den er voksen !quote]

 

Det er jeg helt enig i.

 

Men for meg høres det utrolig ut at 19 rever før fylte 2år skal være en dårlig hund?

Mulig det er ekstremt mye rev der du bor, eller du har ekstremt høye forventininger til hunden din?

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke ekstremt med rev her hos meg desverre , i år har revebestanden vært på historisk lavmål.

 

Når det gjelder Finnen så var det først og fremst hennes interesse for hare som gjorde at hun ikke er i mitt eie lenger , jeg får utslett over hele kroppen og hjernen koker når støverne mine driver hare :wink: Men hun hadde også et drevsett som ikke tiltalte meg , hun var ingen dårlig hund men passet ikke for meg. Og ja jeg har ekstremt store forventninger av mine hunder , jeg tilbringer så mye tid i marka at jeg gidder ikke arbeide med hunder som ikke holder mål i mine øyne !

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke ekstremt med rev her hos meg desverre , i år har revebestanden vært på historisk lavmål.

 

Når det gjelder Finnen så var det først og fremst hennes interesse for hare som gjorde at hun ikke er i mitt eie lenger , jeg får utslett over hele kroppen og hjernen koker når støverne mine driver hare :wink: Men hun hadde også et drevsett som ikke tiltalte meg , hun var ingen dårlig hund men passet ikke for meg. Og ja jeg har ekstremt store forventninger av mine hunder , jeg tilbringer så mye tid i marka at jeg gidder ikke arbeide med hunder som ikke holder mål i mine øyne !

 

Ikke for å være kværulant eller noe, men sånn jeg ser det så var det vel heller feil rase for formålet som var problemet?

Siden du nå har gått over til foxhound som er harerein av natur og passer bedre til dine forventninger.

Vil heller si at folk som oftest velger feil rase i forhold til sine forventninger enn at det er dårlige hunder.

Så klart finnes det mange dårlige hunder, men vis alle hadde vagt hund etter egenskaper og ikke andre ting som fenger de så hadde nok mye av problemet vært løst mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

lurer på å skaffe meg finskstøver, hailtonstøver eller haldenstøver til hovedsaklig revejakt. noen som vet hvor jeg bør kjøpe?

Du kan begynne å kikke her http://www.nhkf.net/

Gå inn på de forskjellige raseringene og videre til klubbsidene, der er det som regel valpeannonser eller folk avlsråd du kan kontakte.

Men husk at avlsrådene er ofte mest interessert i harehunder ;)

Link to comment
Share on other sites

Bleser : Det er det nok mange Svensker og Finner som er veldig uenig med deg i :wink:

 

Når det gjelder Finskstøveren så kjører de egne revelinjer på den i Finland men også i Sverige. De arrangerer egne reveprøver og den Finske Kettukilpa og Kettukapina er egne revemesterskap hvor du må kvalifisere deg for å delta på , som et Finsk mesterskap altså. Dette gjenspeiler seg i avlen , hvor disse deltagere / vinnere brukes mye i avl. Formålet er å få frem utpregede revehunder , noe de langt på vei har lykkes i.

 

Jeg hadde Engelske Foxhounds både før og etter denne Finnen. Men jeg er typen som liker å finne ut ting selv , og ville gjerne prøve en Finne etter Svensk / Finske revelinjer. I noen av mine terreng har vi svært høye harebestander , dette viste seg å bli et problem. Klovvilt brydde hun seg ikke mye om , noe som kan være et problem med disse hundene.

 

En Finne etter revelinjer kan nok være en meget bra rovvilthund. De skyter jo foruten rev også mårhund , gaupe og bjørn for disse hundene i Finland. Det kan være at jeg hadde blitt fornøyd hadde jeg prøvet en ny valp i rasen igjen , men det er nok ikke noen stor hemmelighet hvilken støver som står mitt hjerte nærmest :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en finne eller schiller etter revelinjer på meg også snart.

Men for meg er det ingen krise om den jager litt hare, det hadde bare vært gøy.

Men hadde det vært viktig for meg, hadde nok jeg også valgt som deg.

Sikkert mange av de nordiske støverasene som kan ha 0 ineresse for hare, men det blir vel mere gambling.

Link to comment
Share on other sites

Lite jaktrapporter her nå...

 

I mangel på bedre ting å gjøre midt i gaupejakta ble det slipp på et halvgammelt revespor i dag, med plotten. Reven lå bare noen hundre meter unna slippet, og bikkja dro på rimelig greit oppgjennom lia. Mista sporet, og begynte å rote - som har vært et gjentagende problem (hun er fortsatt rimelig uerfaren). Driver da og sjekker egne bakspor, gauler for hvert bidige revespor (poteavtrykk) hun finner osv. Kan holde på i det uendelige, synes det som. Fikk henne etterhvert på sporet igjen, og da gikk det en runde bare 150 m bort fra meg, kom tilbake og vinkla på sporet mitt, ny runde som var litt lengre enn den forrige, tilbake igjen - og jeg fikk reven mer eller mindre i fanget. Og jeg traff for en gangs skyld med hagla. Stor hannrev. Forøvrig den første jeg har skutt i drev for denne bikkja som kan regnes som "hennes" (hun har vært med på noen samjag tidligere).

 

For min del er det en fordel med en hund som jager reven trangt, og sjeldnest mulig i hi (har ikke egen hihund) derfor er plotten helt grei...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For en dag!

Reiste og slapp på revespor fra natt. Dina dro 200m opp i skauen fra der jeg sto og markerte for hiet. Bare en ting å gjøre, ringe Stig med terrier'n, rusle opp og se om vi fikk ut reven. Jo da, drøyde kun få minutter før reven skjøt opp av hullet!

2 smell fra Stig og beskjed og bom, da var det bare å slippe støver'n.

Losen gikk rett ned på veien og etter en knapp kilometer så sto bikkja ved et nytt hi. Vi reiste dit og slapp terrier'n enda en gang.

Etter 2min så smeller det atter fra Stig og jeg følger opp med 2 skudd gjennom tetta med øresus som eneste resultat. Denne gang så Dina reven selv og hun fikk enda en gang los på reven. Reven gikk i hi etter et par km og Dina kom tilbake i baksporene sine. Vi beslutta at reven da fortjente å få fred, for denne gang.....

Konklusjon: 1. God bikkjetrening. 2. Noen trenger skytetrening.

:-) :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært ute med en støver som heter Dina , min er en Engelsk Foxhound :wink:

 

Iallefall for 2 helger siden ble det 5 rever , kombinasjonen terrier / støver , eller langhelg var det , tors til søn.

 

Onsdag drev Dina inn 2 rever , vi fikk ingen av de. Torsdag hadde hun et kort drev som endte i standlos....og det endte der :wink: Hun begynner å bli riktig bra nå må jeg si , fremtiden ser lys ut :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor gamle var deres hunder når interessen for rev våknet for allvor i de, og når kan man forvente at de begynner å markere ved hi?

 

Min schillerstøvertispe er nå 9 måneder gammel, og viser meget stor jaktlyst. Har i løpet av høsten og vinteren lagt mest i å gjøre henne skogsvant, trygg og selvstendig, og hun har nå et bra søk, har hatt loser på flere typer vilt, og finner alltid tilbake. Hun er fra gode gamle svenske revelinjer. Både hennes mor og far viste interesse for både hare og rådyr som unge, men jager i dag utelukkende rev.

 

Hun har jaget rev, men virker ikke like ivrig på den som på feks. hare. Har ikke sett hun har markert for hi ennå, men har mistanke om at hun har hatt tap ved hi, og så kommet tilbake. Ved tap på hare, kan hun jobbe over en time på tapet, men ved tap på rev kommer hun som regel mye raskere inn. Vet ikke om hun bare gir seg på sporet, eller om det er for at reven har gått under bakken. Regner med at dette vil komme, og har nå blitt mere fokusert på å forsøke og fortelle henne hva som er greit å jage og hva som ikke er greit.

 

Vil til slutt si at jeg ikke ser på dette som noe problem, og hadde egentlig ikke sett for meg at hun kom til å jage noe serlig før til neste år. Har god tid, men hadde vært gøy å høre litt om andres hunder.

Link to comment
Share on other sites

Til Foxhound: Jeg har en Hamilton men går å tenker på en Foxhound i fremtiden, men først må jeg nok få meg en terrier :wink: .

 

Til Schoenauer: For det første så er bikkja mi 18 mnd og blek i gamet enda men det skal sies at hu har en vanvittig jaktlyst og er i overkant sta! (lurer litt på uttrykket-sånn hund, sånn eier) :P

 

Jeg skaffet meg støver med tanke på å jakte rev med den, men når den begynte å nærme seg 4-5 mnd og det var barmark så var jeg mest ivrig til å få til en los. Tenkte derfor at hun skulle få jage det som kunne jages(rev, hare og gaupe). Etter den første høsten så hadde hun bare jaga hare et par ganger, i høst derimot så greide hu selv å ta 2harar og dette fikk opp fokus kun på hare.

Dette likte jeg dårlig siden jeg så at hun nærmest ignorerte revespor. Så siden snøen la seg så har jeg kun slipt på ferske spor om natta og i nærheten av hi + at jeg har gått en god del med Dina i bånd på revespor.

Gleden var derfor stor når jeg en dag slapp henne på fri søk og hu fulgte på revesporene til et hi, videre til neste, for å så ta opp reven nesten 3 km lenger bort.

Vi har vært veldig uheldig med denne sesongen, streng kulde, dyp snø og ulv, har derfor ikke kunnet slipt så mye som jeg ønsker.

Dina blir bare ved hiet stort sett til jeg kommer dit, men det hender også at hun begynner å ringe og følger sporene tilbake et stykke for så å returnere til hiområdet, da står hun og piper og gneldrer.

Link to comment
Share on other sites

Noen støvere kommer aldri til å markere med hi , noen gjør det tidlig mens noen kan oppmuntres til det med å få være med når reven sprenges av terrieren og skytes. Finnes ingen fasit men generelt er min erfaring at desto større rovviltskarphet desto lettere er det å få støveren til å markere hiet. Men intet tre vokser inn i himmelen , vær obs på at desto bedre støveren er til å markere hiet desto mer helvete lager den når terrieren slippes inn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt 2 dager med "fellesjakt" i Aurskog Høland i helgen, vi brukte bikkja mi og en annen unghund. Siden brunsten er i full gang er reven svært aktiv i et begrenset område, og dette betyr mye spor som går på kryss og tvers.

Igår ble det sporet inn til 2 hi, men terrierne ville ikke inn, mulig reven ikke var inne.

Idag ble det bare surr for meg og bikkja, både hund og eier begynner å bli fornøyd av å vase i 50-80cm løssnø etter en uke med vinterferie :oops: . Den andre hunden spora frem til hi, og terrier ble slipt ned, men det eneste som kommer ut en runde er en grevling!

Link to comment
Share on other sites

Hatt fri så lenge nå at det går i surr med dagene, men noe rev har vi i allefall skutt. Startet egentlig med den jeg fikk felt for plotten for et par uker siden, så har vi konsentrert oss litt om gaupa igjen så lenge vi hadde kvote og nogenlunde forhold. Den siste uka har vi stort sett jakta rev, og det har vel blitt 8 stk de siste dagene. To på lokk, en for beagle'n, en for en finnstøver (begge disse to var den første for de to hundene), en som sannsynligvis var losreven for plotten - som surra seg bort og ikke fikk rota seg frem på fallet, og tre støkkrever. Kan vel si det er relativt brukelig med rev her.

 

I går jagde vi løs en rev på knekkebrød-føret, fikk både beagle'n og finnen etter, finnen stakk fra beagle'n og jagde reven frem på post til meg. Rett etterpå smalt det en dobbeltsmell, og en støkkrev ble liggende. Rett etter det igjen stakk det frem en rev på en annen post, som bomma. Vi fikk på beagle'n, som slo over på rådyr men ble tatt inn etter bare noen hundre meter, og reven viste seg nok en gang på samme post. Ny bom. Hundefører gikk på med beagle'n enda en gang, men rakk ikke å slippe på spora før reven smatt opp på en annen post og ble skutt... Altså tre rever på post i et forholdsvis lite terreng, i løpet av en halvtime.

Link to comment
Share on other sites

Sei mæ, e de bære vi som jakte?

 

Ute igjen i dag, to hunder fra morgenen oppi ett terreng på frisøk, uten at det ble noe fart over sakene. Knasende gode forhold, men litt vind som gjorde det vanskelig å følge spor i åpent terreng. Tok inn hundene og så en rev når vi var på vei til nytt terreng, og slapp selvsagt på. Grei los (slapp tre unghunder, en av dem en beagle som stort sett var med for mosjonen sin del - og som trenger det) og reven smatt inn midt oppe i et berg. To av hundeførerne måtte hjem, så resten fortsatte med plotten min, og mulighet til å bruke beagle'n om det kneip.

 

Fant etterhvert et spor vi slapp på, som gikk inn i et lite tett skogholt. Tre poster og hundefører rundt. Bikkja fikk reven på beina, og den smatt forbi en av postene som ikke fikk skutt. Ompostering. Jeg sprang opp en vei for å få bedre signal på gps'n og en av postene støkka reven ved en vei på motsatt side. Reven passerte meg, og jeg fikk inn en fulltreffer på en stubbe. Reven stakk videre. Jeg sprang det jeg var kar om tilbake over åkeren og bort til en avlingsvei der jeg så for meg at den ville passere - og rakk akkurat å se ræva på den. Tok inn bikkja og omposterte. Slapp på nytt. Bikkja ble stående og bælje ved en flomstor bekk, og jeg "hjalp henne over" (*plopp*). En støkkrev passerte en post uskadd (men han skal ha for forsøket!), og losreven kasta for en annen post (og et par skurer susende stålhagl) og opp i neste terreng. Ompostering! De to revene hadde gått inn i samme haug, og hadde kommet inn på samme spor. Jeg slapp nok en gang plotten, og losen gikk rett mot en post. Nå da!?! Neida, reven tok rennafart over høyspentlina og det ble nok et høl i moder jord. Og da var reven oppi et stort terreng der det er litt vanskelig å få til gode poster - og alle bortsett fra meg ble stående ved veien. Lang historie kort - reven tura et par runder, gikk kanskje halvannen time oppi der, passerte meg på 60m på motsatt side av en bratt kant, og bikkja la av og kom inn.

 

 

Men det ble en bra los av det, og alle postene fikk sett rev...

Link to comment
Share on other sites

Artig lesing Jibrag!

Vi var ute idag vi og, men det er grufulle forhold her med dårlig skare som bærer rev, men ikke hund. Vi har heller ikke hunder som kan slippes på frisøk enda, og er derfor avhengig av sporforhold.

Men sesongen er på ingen måte over enda nei!

Stå på og nyt hver mulighet i skog og mark!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har lett litt etter revehund i Sverge pga av får stor hare intresse på den jeg har. har jaget rev brukende noen ganger tidligere, men ikke vært helt fornøyd.

Kom mye snø natt til lørdag så måtte lete litt før vi fant rev spor, men fant tilslutt et som var rimlig ferskt slapp på den å ble uttak etter ca en halvtime. Ble støkket rimlig fort så den gikk ut, og under bakken etter ei stund. så da ble det litt vent på å få hihund til plassen, men den kom ikke inn til reven så den fikk leve litt til.

De som kom med hunden såg en rev på tur til oss så var bare å ut å slippe på den. reven var ute å gikk så gikk, tok ca en time før pondus fikk kontakt med reven. Greide ikke å få skutt den heller. Og fikk ikke til å koble hund før kvart på 8 om kvelden. så egentlig rimle fornøyd av hunden på lørdagen.

Ble også en tur ut i dag. var ute å så etter spor og ny rev ble sett, så var bare å slippe hunden igjen og los ble det ble skutt bom på reven pondus ble koblet for å se vor det ble av reven, men den var over alle hauger. så var det ut for å finne noe nytt å slippe på. ny rev ble oppservert og hunden ble sluppet igjen. los ble det og den havnet på en halvøy, og vi fikk postert over, men reven kom seg av med livet i behold. så ble en helg med mye los og lite rev, men godt for hunden.

Link to comment
Share on other sites

kan vell ikke skryte på meg at det var jakt, men heller trening, men jeg og kiara var og gikk på revespor for andre gang på lørdag, noe som gikk veldig bra! vi har hatt bar mark men jaggu på lørdag snyde det litt, og jeg så en rev (sølvrev) påtur til butikken :D snude fort og henta valpen og sorseletøy. fikk valpen på sporet 100 meter fra veien, og DÆVEN det var morro, hun ville ikke på noen måte gå og spore, hun ville løpe :D hu dro svinhardt og fulgte sporet bra, det var desværre mørkt, nert vei, og uten peiler og nert sau.. så jeg slapp ikke. men fortsatte sporinga og fant et par mulige hi :) vi jikk i ca 1,5 time :)

Link to comment
Share on other sites

Ble revejakt på søndagen også, men direkte fruktbart kan man neppe kalle det... Slapp to bikkjer på frisøk og den ene fikk ut en rev som gikk et par runder og stakk ut over en åker forbi en av postene, som fulgte opp lørdagens skytefremvisning på en aldeles utmerket måte. Vi fikk postert om men reven hadde satt på høygiret og passert gjennom postrekka før vi kom oss dit, og neste alternativ var jernbane og 4-felts E6. Stoppet ikke reven, men heldigvis var bikkja såpass lydhør at den ble kalt inn før den kom seg opp på E6'n.

 

Prøvde noen småteiger utover ettermiddagen, fant plenty med spor men klarte fanken ikke å finne slutten på et eneste et av dem. Ble mye tramping og tassing, forsåvidt også bra med los ettersom vi gikk med plotten løs (den loser jo rimelig greit i døgngamle spor), men det ble som sagt heller magert resultat...

 

Et par av postene fikk med seg fem-mila på bilradio'n mens jeg gikk drevet, da... Multitasking...?

 

:roll:

 

(Ønskes leid: Skytebane)

Link to comment
Share on other sites

Den Store Treffskudd-dagen[tm]!

 

Startet litt forsiktig i dag, venta på rapporter om gaupespor, men når ikke det kom tok jeg med en post-kar og stakk på revjakt med plotten. Sendte han på en godpost, og gikk inn med hunden med avtale om at han kunne lokke litt mens han satt der. Ti minutter ut i drevet smalt det, og første reven lå dau. Like etterpå stakk plotten på et nedsnødd revespor (snødde mens vi var ute), som hun spora halve åsen bortetter før det ble uttak nede ved åkerkanten. Reven gikk ytterkanten av åsen, langt bort fra oss og vinkla seg rundt åsen tilbake mot oss. Rett nedenfor posten vinkla den på nytt, gikk rett opp mot posten og forsøkte seg på ei passering 40m fra tårnet. Rev nr. 2 et faktum.

 

Kaffepause for å vente på stakkarene som var på jobb, og vi prøvde oss på nytt i et annet terreng. Gikk bare noen hundre meter før plotten kasta seg på et spor, men det ble bom stopp etter 100m fordi reven hadde klatra seg opp et styggberg. Jeg gikk etter og fikk kasta plotten opp et par loddrette skrenter, og etterhvert kom bikkja seg etter. Losen gikk rett mot en av postene men vinkla, og begynte å ture trangt nedi granskogen. Losen gikk en liten halvtime før jeg fikk lurt meg innpå ei kryssing der losen hadde gått to ganger, og bare minutter etterpå kom reven i fint trav gjennom granskogen, og jeg fikk på en fulltreffer med hagla. Dagens tredje var i boks.

 

Vi skifta terreng igjen og tok med finnstøveren til en kamerat, som det er skutt en rev for tidligere (av undertegnede). Gikk nedi et område der det bruker å være bra med rev, skilte lag og gikk oss samtidig på et ferskspor som vi slapp på. Ungbikkjene tok en liten runde på bakspor, men skjønte tabben og snudde. Jeg ble stående igjen der jeg slapp på, i et plantefelt ved en bekkdal. Plotten ble raskt hengende laaaaangt etter og gikk og støtte på sporet, mens finnstøveren la i vei i godt driv, og fikk reven på beina. Losen gikk trangt nedi plantefeltene foran meg, før jeg fikk se reven smette mellom noen smågraner, og fikk på en haglesmell. Dermed ble det fire!

 

Knalldag...

Link to comment
Share on other sites

Hadde kamera på hagla, ble ikke noe superopplegg men det er til hjemmebruk i allefall... Reven var ikke helt ferdig med det og bikkja lå såpass tett oppi at den var på reven før jeg rakk å smekke på nr 2... Dvs at dette er ikke et bilde, men et screenshot, i fall noen vil prøve seg på kritikk av fotografering før dødskudd.

 

litja-reven.jpg

 

Forøvrig ekstremt stor forskjell på de to bikkjene vi skjøt på, plotten min vil bare buse med reven og hadde hun fått holdt på hadde hun gjort det til det ikke var biter større enn 1x1 cm igjen av reven. "Dåm e så jävla destruktiva" sa en velkjent figur... Finnstøveren lukter såvidt på skrotten og logrer.

 

Synes forsåvidt det er en kjempefordel, i fall det blir ei skadeskyting der reven humper seg i vei og bikkja kommer etter.

(Det ble forsåvidt ingen fortsettelse i dag, har spora etter pus i hele dag og prøvde en kjappis på reven på ettermiddagen, uten større suksess. Gutta peisa ned en "delvis for finnstøveren" tidligere i dag)

 

Ang skytinga: Nei, har ikke trent. Brukt opp tabbekvota? Hereby known as "ShotGunJon" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder forskjellen ( i behandling av reven ) etter skudd på hundene så kan dette helt klart endre seg om en stund , jeg mener begge hundene er vel ganske så unge ? Unge hunder har en tendens til å utvikle mer og mer rovviltskarphet etterhvert som erfaringen kommer.

 

Min unge Foxhound rørte aldri rev tidlig på denne sesongen , selv nyskutt rev på drev hvor hun kom inn bare 20-30sek etter skudd. Var den død luktet hun bare på den , rørte den seg derimot..... :wink: Skadeskjøt en rev for henne som stakk seg inn i en ur , hun krøp inn og dro den ut , når hun fikk den ut så den kunne snu seg så satt den i nesa på henne....og der satt den i flere minutter. Jeg kom til og fikk avlivet den , og etter den episoden er hun ikke så snill med død rev lenger :wink: I det hele tatt ble interessen for å spore rev forbedret med flere hundre prosent.

 

Så med tiden utvikler ofte unge hunder seg i takt med erfaringen.

Link to comment
Share on other sites

Dag 1 av revjaktkurset arrangert av TJFF over. Vi jakter i et ekstremt vilttett terreng, revene må jo gå oppå hverandre der inne :shock:

 

Det var nydelig vær og -1 grad når vi begynte jakta. Kom et par cm nysnø i natt så forholdene var perfekte. Dunkeren tok ut rev etter 5 sekunder slipp, men uheldigvis passerte reven 50 meter unna en av postene og drevet gikk litt unna jaktterrenget. Vi får håpe på bedre lykke i morgen :D

 

Utrolig artig å få jaktet litt igjen, dette skal det bli mer av utover!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...