Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

Noen som har noen tips til innjaging av unghund (støver) for rev

 

Preging, tålmodighet, preging og atter tålmodighet. Og å være 100% konsekvent. Som med det meste annet. Skryt og sporing i band etter revespor, skjenn og unnataking når en krysser andre spor. Kun slippe etter spor du vet hunden tar godt den første tida. Frisøk kan en begynne med når en er trygg på at hunden vet hva som er lov og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hallo :D Er det noen fra gudbrandsdalen som jakte rev :?: Har ikke hund selv så det blir mest lokking... Er ny i dalen her å kjenne ikke så mange enda...

Det kunne vært artig om det var flere som kunne jakte sammen å bli kjent :?

Link to comment
Share on other sites

En liten avslutningsrunde i går. Gikk med plott-tispa på frisøk. Hun tok et spor og passerte over en stor åker, inn mot en skogteig der en av to poster satt oppi et tårn. Hun begynte å støte på sporet, og reven kom forbi posten. Tre smeller senere ble det sluppet på enda en hund, beagle'n. Plotten drev fortsatt og surra nede i ungskogen. Reven fortsatte oppgjennom et svært hogstfelt der det er bekkedaler på tre kanter. Andre posten satt på en veikant oppi der og fikk sett reven. Tre nye smeller, reven like frisk. Ny hund, gammelplotten. Rota i går, tok faktisk bakspor en tur og ble laaangt etter. Reven smatt tilbake inn mot andre posten. Beagle'n førte an, jeg fikk plottene på sporet lenger bak. En tredje post kom til tidsnok til å se reven på åkeren på motsatt side av skogteigen. Han slengte etter en finnstøver, som også rota det til for seg selv - og plottene, men beagle'n kom tydeligvis på sporet innafor skogkanten der reven ble sett og fortsatte. Jeg stod i en bekkedal som bruker å være rimelig 100%, og der kom reven travende rett inn i haglskura...

 

Fikk prøvd det meste av hunder og børser, og fikk en rev. Verdig sesongavslutning? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Til vinteren har eg forhåpninger om revelos på støveren min. Ho har jaktlyst i massevis og blir totalt tulling når ho får revelukt i nasa. Ein los første sesongen som varte i 30 minutter men det blei ikkje skutt noko for ho.

Men når det gjeld revejakt med støver har eg eit spørsmål ang strategi/postering.

Eg er heilt fersk når det gjelder denne jaktformen men når ein skal bruke drivande hundar på tld hjort eller rådyr så har ein som oftast ei formeining om kor dyra har dagleie og ein kjenner som regel faste trekkruter og poster ut der.

Men korleis skal ein tenke når ein poster ut på rev? den beveger seg jo ofte over ganske store områder og meg bekjent så har den ikkje trekkruter den vil følge heller?

 

Turer reven slik som rådyr? bør ein legge ut åte og satse på at reven held seg i nærleiken av åteplassen på dagen og sleppe hunden i dette området?

Jakt med hund er tabu der eg kjem frå, så eg forventar ikkje at det blir for mange som stiller opp som postskyttarar heller - så om nokon vil gje meg litt grunnleggande informasjon om revejakt med bikkje og utplassering av postar - setter eg pris på dette ;-)

Link to comment
Share on other sites

Eg er heilt fersk når det gjelder denne jaktformen men når ein skal bruke drivande hundar på tld hjort eller rådyr så har ein som oftast ei formeining om kor dyra har dagleie og ein kjenner som regel faste trekkruter og poster ut der.

Men korleis skal ein tenke når ein poster ut på rev? den beveger seg jo ofte over ganske store områder og meg bekjent så har den ikkje trekkruter den vil følge heller?

 

Hva slags hund er det, og hvordan er farta og losføringa? Raske, trange hunder gir revloser som går vidt mens trege, løse hunder gir loser som turer trangt. Sist vinter jaktet vi med både finskstøver, am.fox, plott og beagle og losene turer mye trangere for plotten enn for finskstøveren eller am.fox'en. Stort sett holder losene seg innenfor samme terreng. Varierer litt fra dag til dag/rev til rev. For plotten kan reven ture ekstremt trangt, kan gjerne ta runder innenfor 100x100m før den tar en lengre krok. Støkt/påskutt rev går gjerne rett ut. Prøvde å slippe en russer og en am.fox etter en påskutt rev i fjor, det gikk snorbeint 4 km og inn i hi...

 

De fleste revene går samme runden gang på gang, så hvis losen passerer et sted vil den som regel komme tilbake. Åpen storgranskog bruker å være topp. Langs bekker/småelver likedan. Revehiene er gjerne 100% sikre poster, selv om de ikke går inn - men støkker du reven ved hiet vil den gjerne hive seg inn i hiet (om det er i fluktretningen). Ofte lignende runder som rådyra bruker, men ofte også helt andre runder. Varierer mye. Må nesten prøve og se...

 

Hundeførerne skyter forholdsvis mer på revjakt enn under rådyrjakta.

 

bør ein legge ut åte og satse på at reven held seg i nærleiken av åteplassen på dagen og sleppe hunden i dette området?

 

Åteplasser er genialt, da har du som regel et sted å finne ferskspor på morgenen. Anbefaler at du ikke slipper hunden på frisøk før du har fått skutt 4-5 rev for den, slipp kun på spor du vet er fersk som hunden vil etter. Unngår du drev på annet vilt er det bedre enn å venne den av noe du ikke vil den skal jage.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for informativt svar!

Eg har russerstøver, ei tispe som no er 9 mnd.

 

Så reven vil som regel ture? Hvis ein då ikkje er for mange som jakter - kan ein i praksis vente med å poste ut til losen er i gang?

Eg innbiller meg at ein bør vere ekstremt varsom med vind i samband med utpostering på rev? hvis reven får lukta av postskyttarane og drar avgårde med ein russer etter seg - kan eg rekne med å hente den inn i nabokommunen :shock:

 

Eg spora/prega den mykje på rev i vinter. Eg har slept den på frisøk nokre gonger og sålangt har det fungert veldig greit. Ho spora rett forbi ein hjort som sto å bjeffa til ho - løfta ikkje hovudet eingang, nasa var planta i revespora. Nybyrjarflaks kanskje :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er vel enkelte som påstår at hvis en støver unghund slippes på frisøk og IKKE jager hjortevilt hvis den løper seg på dyr eller ferske spor, så er det for lite jaktlyst... :mrgreen: Jeg tror vel at det finnes enkelte individer som er klauvreine fra fødselen av, mer eller mindre, men jeg tror vel også de er sjeldne blant russerne... Så ja, kanskje nybegynnerflaks - eller rett og slett flaks at bikkja allerede holdt på med noe den var interessert i.

 

Ser ingen problemer med forpostering, men som du sier - vær nøye med vinden og prøv å beveg dere minst mulig i terrenget. Reven kaster for ferskspor av folk. Mer eller mindre konsekvent. Sett folk i utkanten av terreng, og ha heller bevegelige poster. Bråkete postkarer kan bli hjemme, gjør mer skade enn nytte for seg. Evt sitte i bilen dersom losen går fandenivold.

 

Tror kanskje losen vil ture dårligere for en russer, i allefall når den får opp erfaringa litt. De kan være uggent raske. Kommer en i hus til meg også i august, ikke fordi jeg har så enormt mer tro på russeren enn andre raser men fordi jeg har enormt mye tro på mora til valpen (og med god grunn også vil jeg påstå...)

Link to comment
Share on other sites

Frå første dag i skogen har ho hatt stor interesse for revespor. Nasa ned og halen rett opp kvar gang. Hjortespor har ho aldri brydd seg om - så det kan vere eg rett og slett har vore veldig heldig. Men ho hadde lett jaga sau eller kyr hvis ho fekk sjangsen - så eg trur nok at dersom ho i dag hadde funne hjort og der ikkje var revespor - så kunne det fort ha blitt ein hjortelos. Skal på strømming med bikkjene i august - så då forsvinner forhåpentligvis interessen for sau.

 

Så du meinar at russera har potensiale til å jage så fort at reven ikkje turar men stikker rett avgårde? Det blir hevda at rasen er meir egna på gaupe pga den presser katten meir - men det blir kanskje i overkant mykje til rev?

 

Men takkar uansett for tipsa og skal hugse det du skreiv om kor ein bør poste og vere varsome med vinden. Det blir kjekt å prøve seg til vinteren - får håpe på godt med snø - slik at hunden ikkje klarar å drive så fort :winke1:

 

Kva skal du bruke din russer på?

Link to comment
Share on other sites

Så du meinar at russera har potensiale til å jage så fort at reven ikkje turar men stikker rett avgårde? Det blir hevda at rasen er meir egna på gaupe pga den presser katten meir - men det blir kanskje i overkant mykje til rev?

 

Nja, jeg har ikke vært med på så mange russerloser at jeg skal si verken det ene eller andre, men har opplevd at de jager rett så bra på gaupa, enkelte av dem i allefall. Er vel stor forskjell fra hund til hund her også, som i alle raser. Men jevnt over tror jeg nok at russeren er en revestøver som gjør at du oftere får bruk for en terrier enn en del andre raser, i allefall. Men jeg er jo litt sær, ettersom jeg synes det er stas med en plottlos som turer innenfor 200x200m... Er i allefall stas for hundeføreren som stort sett står midt oppi det da... ;)

 

Kva skal du bruke din russer på?

 

Blir vel mest rev, men kanskje en sjanse på gaupa også regner jeg med. Begynner å bli tett mellom gaupehundene oppi her nå, så det er jaggu ikke sikkert en slipper til med en unghund - knapt nok med en godt voksen og bra erfaren hund. Men som sagt, blir bikkja noe i nærheten av det mora er, så tror jeg nok den blir hardt bortimot et førstevalg gitt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I mangel på sporsnø så må en ta de mulighetene som gis! I natt var jeg og en kompis ute for å se etter grevling som vi kunne trene på, men når vi kjører fra det ene stedet til et annet så spretter det ut en rev som krysser veien foran oss. Ser selvsagt mitt snitt, og slipper en smule klar støvertispe på reven!

Jeg har ikke vært med om makan! Reven drar først ut et stykke(ca 1km), for så og begynne og ture noe så alldeles trangt! På en grusvei inne i skogen passerer reven 6 ganger frem og tilbake innenfor 100m :shock: ! Losen pågår i litt over en time, før reven finner det behagligst å krype inn under et uthus i nærheten. Her kobler jeg Dina, da jeg ikke ønsker å oppleve en småsur grunneier som kommer ut og lurer på hva f%#n som står og uler utenfor døra kl 01 om natta :lol: .

Jeg er klar for sporsnø nå!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Revejunkie : Hvorfor må du ha sporsnø ?

 

Fikk selv en rev på torsdag etter et kort drev. Det ble drev midt i en " flokk " elger , trodde ikke mine egne ører...men når elgene flyktet ene veien og drevet gikk andre veien var det bare å nyte det. Men drevet ble kort da mikkel fant ut at han skulle passere meg på stien og der var det plass for bare en av oss :wink:

 

Ellers så har det vært mye stang ut i høst. Holdt på å miste ene støveren for et par uker siden. Hun tok ut en rev og etter 30-40min fikk jeg en skuddsjangse som antagelig ble helbom for etter det gikk reven rett ut...Drevet endte opp i en en helt for jævlig bratt fjellside , hadde aldri trodd det var mulig for hund eller rev å ta seg dit. Kan ikke forklares hvor bratt det var , må oppleves. Iallefall var jeg sikker på å miste støveren. Men i løpet av en times tid fant hun veien ut av fjellsiden , det nærmeste jeg har vært et mirakel iallefall....Kan vel sies at hun er en UK Foxhound med en god dasj Fellhound blod noe som gjør at hun er bra i fjellsider...på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

Foxhound: Gratulerer! Jeg må starte med å si at jeg var litt utålmodig i starten, jeg ønska så intens og høre unghunden lose og godtok mye :oops: , derav ganske mange hareloser og atpåtil så har jeg skutt to stykker :oops::oops: . Resultatet er forløpig at hun ved frisøk har lett for og begynne å gå i fot og ta ut hare. Uheldigvis har vi ikke kjempemye rev her og en stor del av reven som er her, den ligger ofte i kantsoner, hvor det står en del rådyr. Ergo så kvier jeg meg til og slippe der :roll: Dina er kun 2 år. MEN jeg er ydmyk og er interresert i tips og råd! (hvor mye sjanser tar dere/ er det "greit" at det blir en rådyrlos eller to i starten?)

I det siste har jeg dog begynt og slippe i disse "rådyrområdene" i håp om og få ut rev!

 

Så til dagens økt.

Kjørte rundt i håp om og se rev på jordene og var heldig og gjorde det! Parkerte i nærheten og gikk og slapp Dina. Få minutter etter var det full los! :D:D:D

Losen varer i halvtimen og ender i et hi. Jeg finner Dina ved et stort steinhi og prøver og få tak på terrier, noe som ikke var greit. Lang historie kort, ble ikke noe mer der! :(:( Skjønner at det bare er og begynne å se etter terrier!

Ut i morgen igjen!

Link to comment
Share on other sites

At det blir noen hareloser i begynnelsen gjør ikke så mye , men å skyte hare for en revehund er FY !!!!! Forutsatt at det er kun rev du skal jakte med henne da. Skal du derimot jage kun rev med henne så er det bare å koble på hare drev for så å gå videre å slippe på nytt etter en stund. Er du tolmodig så slutter hun å jage hare , men det spørs når du har skutt hare for henne.

 

Jeg hadde en Finne som var tiltenkt som ren revehund , uheldigvis fikk hun tak i en hare i sin ungdom og jeg klarte aldri å få henne så hareren som jeg vil ha mine støvere.

 

Min Dina er også 2 år , og jeg mener når støverne er 2 år så skal de være ferdig innjaget...forutsatt at man har gjort sine ting riktig. Støverne er ikke ferdig utlært men de skal da vite hva som er riktig vilt og hva som er fy.

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre helt enig :oops::winke1: . Er min første støver og hadde stor lyst til å få en revestøver, har vel skjønt i ettertid at jeg ikke visste hva det krevdes av meg. De to siste vintrene her nede, har det sørglig nok vært nærmere 60cm løssnø og 20minus og kaldere i store deler av sesongen, noe som gjørde at det gikk utrolig tungt å finne rev. Her er det ingen unnskyldninger, bare å stå på så får enn lære seg av sine feil! :winke1:

Heldigvis så er bikkja mi veldig "heit" på rev, så bare jeg finner et rimelig ferskt revespor så tar hun det i 1-2 km(noen ganger langt mer) :winke1: uten problem.

Nå føler jeg at jeg trenger en terrier. Med familie (datter 5år) og kjerring så ønsker jeg en terrier som ikke er så veldig tøff i hjemmet. Vet ikke men har sett litt på fox'en og syns det virker som en fin rase for formålet. Jeg har hatt gleden av og jakte med både tysk og fox og syns tysker'n blir "for mye". Mulig jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som dukket opp i hode mitt var hvor ofte reven ligger ute, eller hvor dårlig vær det skal være før reven velger å gå inn i hi for dagen.

Er det feks også stor forskjell fra oss i "sør", til feks Foxhound i "nord", på når reven går i hi.

Jeg tenker fortrinnsvis på perioden før snøen legger seg, men si gjerne noe om resten av året også.

Her hos meg så har jeg litt vanskelig å si noe om barmarksperioden, siden jeg har hatt relativt få reveloser på barmark. Under vinter/snødelen er det nok sånn her at så lenge det er fint vær så ligger den i stor grad ute, men sterkt snøvær og vind/regn så går den inn i svært stor grad.

Hva med dere andre, hvilke erfaringer har dere?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Sniker meg inn i denne tråden da den virket riktig :wink:

 

Jeg har veldig lyst til å begynne med revejakt, aller helst med drivende hund. Men jeg skulle gjerne vært med noen på slik jakt, og gjerne også på opplæringsjakt for unghund, samt fått tips og råd av noen med erfaring fra innlæring av unghunder. Jeg holder til i Akershus, rett utenfor Oslo, og har en del tid denne høsten. Jeg tenkte bare å være med for å observere.

 

(kan legge til at jeg er en snill og grei jente/dame på rett over 30, gift og med ett barn og har vært med på en del jakttyper tidligere men aldri jaktet selv :wink: Kan dog treffe blink og har skutt noe med hagle, tok jegerprøven for en god del år siden.)

Link to comment
Share on other sites

Nei du må ikke. Man kan enten oppsøke hi man tror er aktive med hihund, kanskje spesielt på vinteren når det er snø. Da trenger man jo ikke en jager...

Ikke alle støvere jager så hardt at de presser reven i hi og om de gjør det, så er det ikke alle støvere som står så lenge på hiet at man finner det.

Men dette blir jo bare teori da.

 

De eneste kombihundene jeg kommer på er dachs, de jager veldig sakte da og reven vil nok bare gå i hi om den evt blir skadeskutt eller er skadet på andre måter.

Og så har du Tysk jaktterrier, de jager som regel ikke så lenge, men det går nå fort nok hehe.

 

Den store ulempen med en kombihund er at om de jager reven i hi, så kryper de inn etter og da kan det bli vanskelig å finne de igjen om du ikke kjenner til hiplassene.

Jeg har opplevd ett par ganger at dachsen har jagd rev i hi og krøpet inn etter med Garmin Astro peiler på nakken, det gjorde at jeg fant hiene og heldigvis satte ikke bikkja seg fast med peileren...

 

Så jeg ville enten startet med en terrier til hijakt eller en støver til å jage over bakken og så etterhvert sett om de var behov for en ekstra hund.

Link to comment
Share on other sites

alopex: Er hverken ekspert eller erfaren men dersom du ønsker så kan du bare bli med på fellsejakt som vi kommer til og ha utover vinteren. Her er det både sosialt og lærerikt!

Vi holder til i Aurskogområdet, men det vil nok være muligheter i Fetsund også. Har du hund/jegerprøve/hagle?

Uansett er du hjertlig velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en noe rar opplevelse idag. Jeg slapp i "hageskog" på morran og fikk etterhvert los på en katt, kobla og flytta meg litt. Nytt slipp og Dina drar ut på søk i tett skog som gir inntrykk av og huse både hare, rev og ikke minst rådyr :? . Etter en runde i tetta så begynner bikkja og lose :D . Losen gjør en liten sving for så å dra rett ut og over en ås. Jeg hører losen går jevnt og fint til hu er over på andre siden av åsen, da stilner bikkja og jeg mister kontakten med peijleren et par ganger, plutslig så ser jeg at hun vinkler av og fortsetter i relativt høyt tempo uten og lose :forvirra: . Jeg går mot henn for hør og se hva som skjer, Dina kommer mot meg og jeg velger å koble siden det går en trafikkert vei i nærheten. Jeg rusler med bikkja tilbake lengs losstrengen for å se om vi kan finne hva som skjedde når bikkja ble stille. Vi går i åpen fin furuskog med mosebunn og tankene går mest til fuglebiotop, jeg følger strengen nøye og kommer til punktet hvor hun ble stille. Jeg er i ferd med og passere en lita granbusk, når jeg reagerer på skogbunnen som er ganske "slitt", da stopper jeg opp for å se, og får øye på hullet inn under stein.

Dette mønstret har igrunn skjedd flere ganger tidligere: Dina tar ut dyr, driver et stykke for å så bli still i et tap, for så og fortsette i relativt høyt tempo videre uten og lose.

Min tanke er følgende: bikkjka driver rev til reven går inn, da hunden kommer frem til stedet hvor reven gikk inn så skjønner hu ikke alltid at reven fortsatt er der, men hunden finner kanskje gamle/eldre spor fra natta før eller eldre som leder bort fra hiet og hun velger og følge disse men sporene lukter ikke sterkt nok til at hunden loser.

Er dette eller lignende noe andre har opplevd?

Eller har dere noen andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med aktivitet her, så jeg får bidra litt da :? . Jeg begynner å bli litt frustrert fordi jeg frykter mer og mer at bikkja mi er alt for hard i losen. Det jeg trur er tap enkelte ganger, er kanskje bare at hu er litt usikker og ikke loser. Hu kan drive i 15-20 min så begynner losen og blir svært hakkete for så og bli nesten helt stille, men jeg ser dog på pejleren at hu fortsetter på et spor, etter at hun har blitt stille så går hastigheten visst nok ned men hu kan fortsette opp til et par km før noe annet skjer. Jeg vet jo at bikkjene som regel blir løsere med tiden, Dina har passert 2 år og jeg er bare redd det ikke løsner!

 

Hvis det ikke løsner snart så vet jeg ikke hva jeg gjør.

Trenger innspill!

Link to comment
Share on other sites

Endelig i gang. Har egentlig venta på sporsnø for å få bikkjene i gang på sikre revespor, men det ble for lenge å vente. Gikk ut to hundeførere i går fra hver vår ende av et terreng med bikkjene på frisøk. En am.foxhound og en plott. Gikk ikke bedre enn at plotten tok ut klauv for første gang siden den var valp og fikk en rimelig kurant stålos på ei ku. Men interessen for dette langbeinte kreket var ikke større enn at jeg fikk ropt inn, så jeg opplever det ikke som noe storproblem.

 

Fikk så på radioen at gutta som jakta rådyr hadde sett en rev, til og med skutt etter den, uten særlig hell. Vi stakk dit og gikk inn for å finne sporet. Det hadde gått rådyrlos på samme sted, så vi slapp bare plotten til å begynne med, for å se at hunden ikke gikk etter rådyrlosen. Slapp på am.fox'en når vi så det dreide inn i terrenget. Hundene spora opp en bratt skråning og vinkla opp på toppen på et bratt berg. Plotten støtte på spor, am.fox'en var stille. Helt til den hylte som en galning oppe på berget. Og reven lå faktisk oppi berget der. Hundene på oversida, begge hundeførerne på nersida. Reven prøvde seg ned, men der var det bra med hagl.

 

Årets første drev-rev et faktum. Stor tispe.

 

rev_19nov.jpg

Link to comment
Share on other sites

gratulerer til alle dere som har fått rev for hundene i år. :mrgreen:

jeg har hatt mange fine revloser med kiara, men har ikke fått felt rev i los for henne enda, fikk skutt en rev på hi som hun jaga inn, og loco ut :P hun jager nå oftes mellom 45-100 min ca. har inntryk at reven går i lett i hi med kiar i hælene, men at hun ikke markerer. men i det siste 2 vekene har hun markert godt på oter og mink under bakken, så håper hun skal bli bedre på reven også snart ;)

ble en morro los igår kveld i mørket og pissregnet, hun losa da i 45 min, den reven løp til et område hvor den tura rundt på et lita område på 200*300 meter ca. steike så den tura der :o var 2 hi på området og har fått hørt at det var kul der i år. :)

Link to comment
Share on other sites

Har gått litt trått her i år, men kan se ut til at det har ordnet seg nå. Var til dyrlegen med tispa (schillerstøver 1,5 år) for to uker siden, pga at hun hadde merkelige snorkeanfall. Dyrlegen mente det var nesemidd. Fikk tabletter. Etter en og en halv uke bar det til skogs. Etter 15 minutter på frisøk fikk hun opp rev. Drev tapsfritt i litt over to timer, før det endte med tap i et område med flere hytter, veier og stikkrenner :) Har ikke markert for hi ennå, men loset på katt i tre. Håper det kommer med litt flere loser.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge inn en liten status for hundesituasjonen her hos oss så langt.

 

Selv har jeg ei plott-tispe på 2 år som begynte å fungere greit i fjor. Så langt i år har hun vært ute en tur som nevnt tidligere, med en flott elglos som resultat - og en rev etterhvert.

Har i tillegg ei russertispe på snart halvåret som hittil ikke har gjort annet enn å spise maten sin. Og lukta på et par døde rever.

 

En kamerat har en am.fox som er et par år, og som fungerte glimrende i fjor både på rev og gaupe. I tillegg har han en smålandsstøver unghund som er på gang. Har også en foxterrier og en tysk galning. En annen kamerat har en annen foxterrier.

 

I tillegg til dette finnes det bøttevis med bikkjer rundt omkring som det muligens blir anledning til å jakte med, noen innjagd, noen på gang, noen i ferd med å slå ut i full blomst, noen i ferd med å visne bort totalt. Tiden vil vise...

 

Reven går harde tider i møte. Det er meldt snø.

Link to comment
Share on other sites

hei,kan fortelle litt kort om min hund.

det er en dunker på 12mnd,som jeg har preget på rev fra den var 2,5mnd.startet med å ta den med på revåta for å spåre inn på fallet,+korte turer etter revespor.tok hjem rev som var skutt som han fikk leke med etter sporing.har og skutt noen harer for den,men er det rev i området virker det som det er det han går på.har hatt noen revloser nå som har vert mellom 20min-3timer og det er jeg fornøyd med på tanke med alderen.har ennå ikke blitt skutt rev for han,men det har vært nært :(

nå blir det mer fart på revjakta,for nå har vi fått spårsnø :D

dette blir en spennende hund å følge opp :D stor jaktlyst og snill som et lam i hus..

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbud på og få en Hamiltonstøvervalp og ideen har satt de små grå veldig i jobb.. Jeg bruker mye tid på jakt og hund i fritiden og på skolen. Å jakt på rovdyr er noe av det artigste jeg vet: jeger mot jeger! Mor og far er hunder med stor jaktlyst, men det finnes jo ingen garanti. Det første hindre er og overtale husets hersker/e.

Link to comment
Share on other sites

Rev nr. 1 etter 30 minutters los for Tyri (schillerstøver) i dag!!! :D Fin tispe på 6,7 kg. Reven ble hardt rammet i front etter første skuddet, men Tyri stilte den i stålos etter noen minutter, ca 300 meter fra skuddplassen.

 

schiller ja :D Det er nok det som havner i hus her å etterhvert :D

 

Bilder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rev nr. 1 etter 30 minutters los for Tyri (schillerstøver) i dag!!! :D Fin tispe på 6,7 kg. Reven ble hardt rammet i front etter første skuddet, men Tyri stilte den i stålos etter noen minutter, ca 300 meter fra skuddplassen.

 

schiller ja :D Det er nok det som havner i hus her å etterhvert :D

 

Bilder :mrgreen:

 

Første bildet er av kompisen (han som tok den i stålos), Tyri og reven :)

 

23112011804-Copy.jpg

 

23112011806-Copy.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute med Tyri igjen i dag. Kom ca 15 cm snø her i går, så forholdene virket gode. Men pga. uvær i natt, virket det som om revene hadde gått i hi. Tyri markerte godt på to forskjellige hi, og det ene var hun ca 1,5 meter inn i. Ble lenge å vente på hihund, men ca en time før det ble mørkt kom border terrieren Zorro. Han gjorde en god jobb, og etter noen minutter var reven død :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...