Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

Dachsen fant jaggu en revefant i dag også :D

Var egentlig på utkikk etter hjort, men det fant vi ikke.

Revelosen startet ca 1,2 km fra der jeg skjøt rev nr 5, men denne gangen var det en stor voksen rev i følge han som så den.

Han hadde reven på ganske kort hold rett etter at losen startet, men fikk ikke skutt :?

Deretter tok losen rett ut, fikk nok ferten av folk, jeg valgte å kjøre rundt og hente dachsen, han var da ca 3 km i luftlinje fra uttaket.

Men det gikk i en bue og i kupert terreng, så han har nok tilbakelagt en 6-7 km eller noe sånt, er noe sårbeint og sliten nå...

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale de som vurderer å skaffe seg hund for revejakt om å bli med folk som har holdt på en stund for å danne seg ett bilde hva det går i, ikke bare en gang, men så mange ganger så mulig så man er helt sikker på at dette er noe man vil satse på. Ikke gå i fella med å bestemme deg for raskt med valg av hund, dette bør du bruke tid på.

 

Jeg har nettopp fått meg støver, og jeg er inneforstått at jeg må trene hund minimum 3-4 ganger i uken for å få hunden slik jeg vil. Jeg skriver dette så man plutselig ikke står den situasjonen at man ikke har tid til trening pga arbeid og familie. Bak en god støver ligger det mange uker med trening ute i marka, kan minst regne med ett par år før du kan begynne å høste fruktene av den tiden du har brukt på hunden.

 

Du uttaler deg jo av egen erfaring også , tenker på råd du fikk for endel år siden :twisted:. Heldigvis kom du deg jo på rett spor etterhvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tror dere det vil funke med en russerstøver og en dachs?

 

Dachs kan være bra hihunder om du får tak i hunder fra rett linje , men det er vanskelig. Jeg er nok en av dem som ikke er overbegeistret for Russerstøver. Det er mange grunner til det , men de 2 viktigste er hareinteressen og klovviltinteressen.

 

Det funker vel med russerstøver,

Link to comment
Share on other sites

Nei, dere må nok få dere en dachs, så går ikke reven så raskt i hi :lol::mrgreen:

 

Vel, nå var det ikke at reven gikk i hi som var hovedproblemet, det er bare at den har vært sinnsykt heldig med de hiene den har valgt i det siste :o

 

Og hadde en dachs løst problemet som ikke en terrier kunne i disse hiene, da hadde jeg blitt mektig imponert, skulle egenhendig ha båret dachsen frem til hiene, for

jeg tviler på at den hadde kommet seg frem dit for egen maskin. :lol:

Link to comment
Share on other sites

artig at folk bruker hihunder. har noen spørsmål til dere som har erfaringer med dette.

 

kartlegger dere alle utganger og evt stenger disse før dere slipper bikkja? eller kommer reven ofte ut der bikkja gikk inn?

 

kobler dere alltid hunden før skudd?

 

kommer til å jakte mest alene med bikkja, tar imot alle tips med glede.

(borderterrier 2 år)

Link to comment
Share on other sites

artig at folk bruker hihunder. har noen spørsmål til dere som har erfaringer med dette.

 

kartlegger dere alle utganger og evt stenger disse før dere slipper bikkja? eller kommer reven ofte ut der bikkja gikk inn?

 

kobler dere alltid hunden før skudd?

 

kommer til å jakte mest alene med bikkja, tar imot alle tips med glede.

(borderterrier 2 år)

 

Kartlegger så godt vi kan alle potensielle utganger reven kan komme, men samtidig er det viktig å være diskret slik at vi ikke røper oss, for om reven for snusen i at det er

mennesker utenfor så kan den finne det for godt at det er tryggere inne i hiet.

 

Sjeldent at terriern blir koblet før skudd, derfor man skal alltid, ALLTID gi reven ca 10 meters forsprang før skudd løsnes, sikkerheten til bikkjer og folk

kommer først, stikker reven av uten at man får løsnet skudd så får det heller være. Skudd mot hiåpninger er bannlyst, og den personen som gjør det har vært med på

sin siste jakt sammens med oss. Også en grunn for at man er skeptisk til å ta med seg nye folk når de skal bære våpen.

 

En annen ting er å kun slippe en terrier i gangen, slipper man flere risikerer man skader.

 

Hvor reven kommer ut er ikke bestandig lett å forutse, veldig avhengig hvilket type hi det er og hvor mange innganger det er.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar, tror kanskje jeg vil koble hunden uansett, bare for sikkerts skyld. da kan ha fullt fokus på reven.

 

syns å ha lest at noen bruker å dekke til utganger med klær osv, for å eliminere fluktruter. om det er noe vits skal jeg ikke uttale meg om.

 

gleder meg sinnsykt til å få skutt en rev for bikkja, da blir det nok fart i sakene.

noen som har erfaringer med revelos for bordere, de har jo lange bein og et sinnsykt mål.

Link to comment
Share on other sites

Dro ut sammen med Polar i et terreng som det bruker være bra med mørk rev i. Guri tok ut etter en liten stund , etter 20min gikk det i hi.....jepp et stenhi :wink: . Hun himarkerte til vi kom frem og jeg slapp terrieren, men hun hadde problemer med å komme til reven. Etter en liten stund kommer reven , bare for å gå inn i en inngang 2m lengre opp. Terrieren rakk ikke få kontakt med den før den kom på nytt , det var ikke mulig å skyte da hundene var for nær. Både Eira og Guri dro etter reven.

 

Etter bare 5 min drev var den i hi igjen , jeg hadde bare 50m igjen frem til hiet da jeg hører Eira ule som en ulv , hun finner meg ikke :x . Jeg må gå tilbake og hente henne , retningssans er ikke hva hihunder har mest av :wink:

 

Men iallefall Guri himarkerer til vi kommer frem og gjett........riktig et stort stein hi , store blokker :? . Slipper Eira og hun får los , men ikke riktig god kontakt. Jeg får etterhvert se reven i en kløft og skuddet blir enkelt :D En meget pen korsrevtispe , skikkelig fyldig og fin i pelsen.

 

normal_Haugsnes_014.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg fikk det,. Vi får satse på litt finvær til våren vel. så får vi prøve en tur da.. Skal ned til jan nå når det blir bedre vær,

morro med mink jakt gitt. Så må jeg se åssen valpen oppfører seg når den hilser på mikkel for første gang. Det blir skoi.

Link to comment
Share on other sites

til dere som finner så mye rev... jeg har vært ute med borderen flere ganger både med og uten hagla.

 

aldri har jeg sett en rev, selv om jeg vet at de er her. bikkja drar på søk max 10 minutter, og da forholder jeg meg ganske rolig. jeg vet at hun loser ved visuell kontakt, men har aldri hatt revelos. prøver å bevege meg lydløst og gå i motvind.

 

et konkret spørsmål: idag gikk jeg på et område med dyrka mark ned mot vegen/sjøen. ovenfor er det blandingsskog med noen granfelt. et par tre km lenger oppe begynner det å tynnes med skog og blir etterhvert ganske bratt. hele skogen er full av stein med hulåpninger, så hi kan det være overalt...dette er på nordvestlandet. hvor er det mest trolig å komme over reven på dagleie?? furuskogen? helt oppe ved fjellet? tips??

Link to comment
Share on other sites

vel det beste tipset jeg kan gi deg border er at du prøver lesidene når det er skikkelig drittvær ute. Da er det større sjanser for at du finner mikkel inne i hiet, definitivt de gangen jeg har lykkes best når jeg bare har jaktet med terrier. Par ganger har jeg vært heldig på dagleie i finvær, men det er mest bare sinnsykt flaks for meg og maksimal uflaks for mikkel :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har ennå ikke fått kartlagt noe hi, det får jeg gjøre til våren.

 

så pr. idag må jeg satse på flaksen, rett og slett satse på at vi finner en rev. eller såpass ferske spor at bikkja får fot.

 

de gangene dere har stukket reven på dagleie, hvor har den da vært? hvor tror dere det er størst sjanse for at reven ligger der jeg jakter? (se forrige tråd)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vet om aktive hi eller ynglehi, så er det stor sjans for at ungrevene ligger utenfor eller rett i nærheten av disse hiene.

Det er sånn jeg har tatt de siste revene, ikke har det vært spesielt drittvær heller, tvert om :roll:

Reven springer ofte oppover i terrenget, så det kan være lurt å gå til hiet ovenfra, trekken vil ofte kom oppover, så da er det større sjans for at bikkja får ferten av reven, før den får ferten av dere.

 

Jeg har selv oppsøkt mange forskjellige hi i flere år, både i drittvær og godvær uten å treffe på en eneste rev.

I fjor og ikke minst i år, så har det plutselig "eksplodert" med rev, nå treffer jeg på rev støtt og stadig, så det gjelder om å ikke gi opp ;)

Men nå vet jeg om minst 50 hi også da. Snakk med bønder og evt. andre jegere, de fleste er interessert å få redusert revebestanden og mange vet om gamle hiplasser eller plasser der de har støtt på rev før, dette er plasser som du bør sjekke opp.

Se ett beinrester, reveskit osv, så får du ett inntrykk om det er noe der eller ikke. Legg merke til om bikkja snuser på steiner og tuer, hvis de marker der i tillegg, så er det ofte over revemarkeringer ;)

Når snøen kommer, så bør du selvsagt følge etter spor, ikke vente til våren

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Border : Hvorfor ønsker du å bruke terrieren din over bakken ?

 

Faren med det er at det blir en los på mikkel , som etterhvert søker seg under bakken og det gjør også hunden , hvordan finner du den da ? Peiler sier du , tja da kan du være ganske sikker på at hunden setter seg fast om den er av rette typen.

 

Som du også skriver lengre opp , du kommer uansett til å koble hunden når den er i hi før du skyter reven. Det er nok ikke så enkelt ser du , det er mye opp til hunden , hvordan den jobber. Skal du alltid koble hunden før du skyter er jeg redd det ikke kommer til å bli felt mange rev for den hunden.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har opplevet at støveren har rapportert etter at den har drevet reven under bakken ?

 

Min gjorde det 2 ganger i forrige uke. Eldste terrieren min har et ganske stort søk når vi er på minkjakt , den har rapportert flere ganger når den har funnet rev , aldri på mink. Den tar da ikke kontakt med reven før jeg kommer. Jeg ble veldig oppmerksom på dette med rapportering da jeg hadde en Engelsksetter som var en jævel på rapportering , det er utrolig moro å jakte med hunder som bruker litt vett også , ikke bare instinkter :wink:

Link to comment
Share on other sites

takker for alle svar.

 

til foxhound: ønsker å bruke bikkja til hi, men vet ikke om noen ennå, får gjøre en jobb med det til vinteren og våren.

 

det er klart at bruker en bikkja til å jage, og reven går i hi, kan bikkja følge etter. jeg tviler på hun vil gjøre det dersom jeg ikke er i nærheten, men kan aldri vite. bruker ikke noe peiler, da er vel det verste som kan skje at hun jager ut reven uten at jeg er i nærheten.eller? der vi ferdes vil det uansett være nærmest umulig å ha bikkja i bånd, det måtte i tilfelle være en langline..

men jeg er meget fersk på dette med revejakt, og tar imot alle tips og synspunkter med takk. hvis bikkja går i hi, hvor langt unna hører en da losen?

 

planen var å koble bikkja mellom øktene, for sikkerhets skyld. om dette går vet jeg ikke. har hatt henne i kunsthi en gang, men regner med hun vil jobbe på en annen måte i naturhi. dette må jeg ta når det kommer...

 

grunnen til at jeg ønsker å få revelos, er for å vekke revejaktlysta i bikkja. på en måte så tror jeg ikke hun "vet" at reven kan ligge hvor som helst der vi ferdes. tror at en revelos ville gitt henne en oppvekker. tror heller ikke hun vil gå i hi første gangen dersom hun ikke er skikkelig gira.

Link to comment
Share on other sites

det er meget mulig bikkja går i hi.. da må jeg så fall tilpasse meg. bikkja har hvertfall ingen vest/sender el lignende på seg.

bruker dere bånd på terrirerne? hva ville skjedd om dere ikke hadde hatt det. hilos uten skytter?

 

igår la jeg merke til en plass bikkja var ekstra interessert, så idag gikk vi en annan vei opp. og snek oss ned til den plasssen ovenifra. så ikke snurten av mikkel idag heller, hehe. tror den ligger og ler av oss en eller annan plass.

men fant revedritt lenger nede, ikke akkurat fersk men det er jo uansett et godt tegn. ingen som har sagt at denne type jakt er lett, men vi skal nok få den til slutt.

Link to comment
Share on other sites

det er vel heller ikke sikkert at bordern jager reven i hi?? tror ikke reven vil ha særlig problemer med stikke av, men den kan jo bli skremt av målet, hehe. vet ikke hvordan målet til fox-terriren er, men bordern har hvertfall mye krafigere mål enn tyskern.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får du det fra? At borderen har kraftigere losmål enn tyskeren? Har du drevet med disse hundene lenge eller? Jeg for min del er av den oppfatning at målet på terrierene er ganske individuelt, men dog ganske skjærende på de fleste.

Ikke skjønner jeg heller hva du mener med at bikkja ikke skal gå i hi for at du ikke er der. Tynt grunnlag for å si det. Skulle den finne på å jage rev, og den igjen skulle finne på å smette ned i hi, mens du står der uten vest og peiler... ja, da håper jeg det ikke skjer noe i hiet som gjør at bikkja får problemer med å komme opp igjen, for da kan da umulig du ha kontroll på hvor i verden bikkja er.... reven kan reise langt før den går i hi altså...

 

Jeg har ikke lest alle innleggene dine, så jeg skal være litt varsom, men det er erfarne folk som skriver til deg her, og det er ikke sikkert det er dumt å lytte på disse! Husk at hjulet er allerede oppfunnet da!

Link to comment
Share on other sites

ok, skal prøve en ny plass imorgen :D

 

i kunsthi var den litt skeptisk i starten. (tror den ble litt overveldet. nye folk, ny plass, mye lukter osv...)

men fikk den inn etter hvert, og når den fant reven var det full los. (gjengen der ble imponert av målet.) den beveget seg sakte i forhold til noen tyskere som var der, men de var rutinerte.

den klarte ikke "fallgraven", det var ikke bra, da måtte vi åpne luken og hente den ut.

etter en pause prøvde vi på nytt, da beveget den seg raskere, men vi prøvde ikke fallgraven noe mer. best å ikke gjøre den skeptisk. kan jo legge til at bikkja har utmerket fysikk, så det var ikke derfor den ikke klarte det.

 

det virket ikke som om bikkja var spesielt gira eller agressiv, mer som om den handlet på innstinkt. den er hvertfall mye mer gira ute i naturen. derfor tror jeg den vil funke mye bedre i naturhi.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

til bullstaff: det er nettopp derfor jeg skriver her, for å få tips med de som har erfaring. jeg mener ikke på noen måte å fremstå som om jeg har peiling. jeg skriver hva jeg tror bikkja vil gjøre, og har allerede fått mye nyttig informasjon som jeg tar til etteretning. noen av mine meninger vil nok fremstå som latterlige, men jeg er helt fersk på dette.

Link to comment
Share on other sites

Instinkt er det som gjelder, en hihund kommer "ferdigprogrammert" til å gå i hi.

Erfaring og læring vil selvsagt gjøre hunden dyktigere eller i verste fall ubrukelig.

 

Vil ikke en hihund gå inn i hi etter gjenntatte forsøk, kunsthi eller naturhi som du vet det er rev i, så vil den nok heller aldrig bli en brukende hund.

 

Angånde losen, dvs volumet, så "tror" jeg det har liten betydning.

Bevegligheten og skarpheten, har mye større betydningen.

 

Jeg har en dachs og en foxterrier, dachsen er klart skarpest, men har en heller elendig los. Stemmebåndene hans er delvis ødelagt.

Hvis en vanskelig rev eller en skadeskutt rev ligger i hi, så tror jeg han har størst sjans til å få reven ut evt. avlivet om han bare kommer til, han er nemlig noe i overkant stor ca 12.5 kg.

 

Fox Terrieren er mye mer beveglig, halvparten så stor og har en mye bedre (skarpere lyd) los, så hun har mye lettere for å ta seg frem i ett vanskelig hi, men vil nok aldrig gå i direkte angrep på en helt frisk rev, ikke at det er ønskelig heller ;)

 

Om en rev av en eller annen grunn ikke vil ut av hiet, så vil nok hun slite mer kontra dachsen, som ikke er noe særlig redd for å få seg en skrape over snuten.

Link to comment
Share on other sites

foxterrier: har du aldri opplevd at dachsen har jaga reven i hi, og gått etter?

Jo, hvis du leser mine tidligere innlegg, så ser du det ;)

Det har skjedd 2 ganger og begge gangene var revene skada, ellers ville nok det aldrig skjedd.

 

Borderen din virker nok den, men det er bare en måte å finne det ut på, du/dere må finne rev ;)

 

En Plott, er en type støver, google Plotthound ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vært på hytta et par dager og jaktet sammen med Polar og en annen kompis.

 

I går skjøt jeg 2 rev i drev for støveren , det gikk fort i begge situasjonene. den første ble skutt på 3m hold , vet ikke hvem som ble mest overassket , jeg eller reven , men Blaseren sviktet ikke :wink: . Den andre reven var en gammel tannløs hannrev på 8,6kg , ble skutt på 7m hold. Nedturen var nok når vi kom tilbake til hytta og jeg bommet på en skjære som hadde stukket av med halve brødet til Polar :lol:

 

I dag drev støveren en rev inn i et for meg nytt hi. Har vært yngling her i år så det var mest sannsynlig en av valpene herfra. Terrieren fikk ikke kontakt med reven , det var for trangt. Vi prøvde å grave " litt " men måtte give him best , som Engelskmennene sier.

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle skrive om dagens begivenheter, eller mangel på sådan. :?

 

gikk en tur i det området jeg har fått mest respons fra bikkja tidligere. gikk oppover skogen da bikkja plutselig ble litt ivrig. hun sprang oppover 100-200 meter før hun forsvant ut av syne. ca 5 minutter senere halset hun et par kjappe bjeff, så helt stille... jeg gikk sakte oppover mot der jeg trodde hun var, litt "bekymret" nå for om hun hadde gått i hi. eller hadde møtt en hjortejeger. (halser vanligvis ikke mot mennesker, men kanskje en jeger i full kammo.....vet ikke). :shock:

neida, et par minutter senere kommer hun springende tilbake mot meg, som om ingenting har hendt. jaja, fikk hvertfall et par minutter spenning.

om det var rev eller hjort, og hvorfor hun ikke jagde videre vet jeg ikke. er dette vanlig oppførsel for en terrier? (hun er alltid stille i skogen ellers, så jeg tror det var noe.)

 

siste dagen med jakt på et par uker uansett, jobb mandag, (sjøen). neste gang er det forhåpentligvis kommet noe snø, så vi kan starte hiletingen. gode tips til dette tas imot med takk. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspunket rimelig håpløst å gå med en terrier løs for å finne rev. Det er veldig individuelt hvor lenge terrierne drar etter mikkel om de overrassker han i dagleie eller fra et hi el , den ene terrieren min er i 90% av tilfellene tilbake i løpet av 5 min mens den andre kan være borte i 30min.

 

En annen ting , har du først sjekket et hi med hunden , så må du ofte vente flere uker før reven vil bruke det igjen. Så det nytter ikke å sjekke et hi flere ganger i uken heller.

Link to comment
Share on other sites

Det skjer ikke mye i denne tråden ser jeg :?

 

Var ute sammen med Polar i går på revejakt. Støveren tok opp et spor og sporet i ca 45 min før det var drev. Sporet gikk innom en innhengning hvor det gikk sauer og Skotske høylandsfe. Men iallefall så tok hun ut reven men den ville ikke ringe i første omgang , etter en halvtime eller så begynte den å ringe i enoen store granplantefelt. Vi gikk dit bare for å oppleve at når vi kom så gikk det rett ut og i hi etter totalt 1,5t.

 

Sa til Polar etter 30min drev at det var et hi jeg ikke ville ha den i , og det var nok nettopp der den gikk under. En jævla stor og dyp steinrøys , kalt Trollbotn , et bra navn på et slikt sted.

 

Terrieren fikk god kontakt og kjøret mikkel hardt , men ut ville den ikke så vi måtte gi opp når det begynte å mørkne.

 

normal_Trollbotn_002.JPG

 

normal_Trollbotn_002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...