Jump to content

Revejakt med støver


Jeger88

Recommended Posts

Fridag for å lufte bikkjene... Starta på morrakvisten og rekognoserte spor, og fant ett som var ferskt og ett som var litt nedsnødd. Tok med russervalpen på 6 mnd og gikk etter det ferskeste sporet. Viste ikke allverden til interesse, har ikke fått prøvd så mye enda, men fikk gått ut reven og slapp hunden etterhvert. Ble lyd men langt unna noe jeg vil kalle en los. Hjalp hunden til å følge sporet en liten time, før jeg tok inn og rusla hjem. Ingen vits i å holde på til bikkja blir trøtt og lei når den er ung.

 

Bytta over til plott og fikk med to poster. Fant igjen sporet etter samme rev, og slapp plotten. Sesongens første godkjente los for den bikkja. Gikk vel halvannen time ca og jagde noen fine runder. Så reven i uttaket og støkte den etter 5 minutter, etter det så gikk det et par bra runder oppå en topp før losen passerte "postrekka" og gikk et par runder nede i flatene på andre sida. Reven sprang kun i tettskogen samt etter oppkjørte traktorveier, så det ble litt uforutsigbart...

 

Skjøt en hare i sjølforsvar.

Link to comment
Share on other sites

Puh...er litt oppgitt etter de siste 2 dagers jakt...men det går mot lysere tider og korttidsminnet er kanskje ikke hva det engang var så føles vel bedre etterhvert :wink:

 

Har vært borte på jobb i hele jula så jeg tok med begge støverne i går så de fikk rørt seg etter 2 ukers ferie. De tok opp et spor etter en stund og etter ca 1 time var det drev. De tok ut reven et godt stykke unna , men posten jeg stod på bruker å være bra så jeg ventet der. Etter ca 30min drev kom korsreven ut av plantefeltet rett nedenfor meg og oppover skogsveien. Løftet drillingen og fulgte den i siktet , og da den var på ca 35m snudde den bredsiden til for å lytte etter hundene...da skjøt jeg. Den hoppet til værs og stakk seg ned fra veien , lot skudd nr 2 gå med uvisst resultat. Var bombesikker på at den lå død i grøfta eller rett nedenfor. Fikk bange anelser da jeg hørte støverne fortsette å drive , gikk ned og sjekket , joda reven hadde fortsatt den :? . De første haglene fant jeg bare 7-8m fra der jeg stod , resten mellom der og der reven var. Bare 3-4 hagl hadde nådd frem til reven , der lå en hårdott men ingentig blod. Skudd nr 2 hadde helt normal spredning men reven var nok delvis nede i grøfta bak granene i veikanten når det skuddet gikk. Ammoen var Federal HD nr 3....Reven gikk under bakken hvor vi ikke fikk den ut...

 

I dag snødde det tett i morges når jeg gikk ut , hadde bare Dina , unghunden med. Så på peileren at hun tok opp et spor , og ikke lenge etter var det drev. Drevet gkk veldig høyt. Fant en liten åpning i plantefeltet hvor jeg postet. Etterhvert kom reven , men inni plantefeltet , skimtet den bare. Drevet gikk opp i høyden og jeg måtte bare ta fatt på monsterbakken. Vel oppe i høyden hadde ikke pulsen før nådd tilnærmet normale verdier før reven kom , jeg skjøt 2 skudd men i dette åpne landsskapet feilbedømte jeg nok avstanden noe , oppdaget det når jeg gikk frem :? Fant litt blod men det var ikke mye. Etter det gikk den 2 km rett ut og inn i en stor steinur. Her klarte ikke terrieren å finne den engang.

Link to comment
Share on other sites

går trådt for oss nå.

har hatt flere loser uten hell og virker som russeren har mistet piffen i år :shock: ifjorvinter så jaga han jo som en drøm.

vi har hatt en los jeg ihvertfall er fornøyd med. fra 7 på morgenen til 12 på dagen. men ikke noe fall da heller men en heller "dårlig" skytter som på dø og liv skal bruke helmantel på rev :roll: han fikk på et skudd med rifla (223) men ikke no fall da heller.

så etter det fikk vi faktisk 2 rever med russeren og 2 med terrieren.

men nå går det ganske dårlig for oss.

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt en støver å brukt litt utpå her :D Vi har tilgang på hibikkje og revbestanden er ganske bra :D Det dumme er at utenbygdsjegere ikke får jaktkort, men om noen skulle være interessert og har ei brukbar bikkje og vil slippe så ta kontakt på pm. Holder til på Nes På Hedmark.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med gammel hunden i dag. slapp på et nattspor etter 30-45 min ble det los. turet en liten stund før en av postskyterne fikk den på post, men det ble ikke full treff. var mye blod av den men kom seg i et hi ca 1 km unna. Der ble faktisk Pondus stående. kom bortover med hi hunden, men fikk den desvære ikke opp.

Noen som ha erfaring med å få skadeskutt rev opp av hi?

Link to comment
Share on other sites

Det sies vel at reven ikke vil dø i hiet, slik at man ofte finner skadeskutt rev død utenfor hiet dagen etter...

 

Om det stemmer vites ikke - men vi har vel en fin sjanse til å finne det ut nå da... :mrgreen:

 

Må vel send ein ekvipasje til hiet i morgen å se om den har kommet ut eller ligger der ;)

Link to comment
Share on other sites

Torsdag : Dagen startet med at jeg gikk gjennom isen , bare til knærne dog. Støverne hadde tatt opp et spor så det var bare å bevege seg så man ikke stivnet like mye som buksa :wink: . Etter 3 timer markerte støverne rev i hi , langt oppe på fjellet. Jeg var rimelig frossen på beina kan du si så jeg kalte hundene inn og pusket meg til bilen.

 

Fredag : Støverne tok ut en rev etter bare 10-15min sporing. Drevet gikk rett til fjells , og der ble det resten av dagen. Svært tungt føre med mye snø nede gjorde til at mikkel heller ville være i høyden det det var lettere føre. Støverne holdt seg mellom 400-560 moh hele drevet. Fikk etterhvert kalt de inn.

 

I dag sporet støverne i ca 2 timer før de markerte rev under bakken i en grusbanke. Terrieren ble sluppet og fikk kontakt med en gang. Terrieren brøt etter ca 30min og reven kom med engang og Blaseren fikk ennå et offer :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en fantastisk dag i skogen i dag. Slapp haldenstøveren etter en rev vi støkket ved ei myr. Lissie jagde reven i 5,5 timer og hadde ikke tenkt å gi seg selv om det ble mørkt, men heldigvis fikk en kompis stoppet henne ellers hadde hun vel jagd enda.

Han fikk både rev og hund mer eller mindre i fanget, men utstyrt med rifle så hadde han ingen sjans i skumringen. Losen gikk stort sett i ett meget stort plantefelt, fikk sett reven 2-3 ganger, men aldrig noen skuddsjans :(

Hun hadde tap flere ganger, men gav seg ikke og fant ut av det igjen. Fikk tap i samme område flere ganger, så det var nok en plass reven fant på noe lurt...

Dette gjorde godt etter å hatt ett par frustrende rådyrloser, de har heldigvis ikke vart lenger en ca halvtimen :)

Hadde mer eller mindre gitt opp å gå på barmark, men nå ser jeg lysere på fremtiden. Hadde ikke gjort noe om det kom sporsnø da...

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt en støver å brukt litt utpå her :D Vi har tilgang på hibikkje og revbestanden er ganske bra :D Det dumme er at utenbygdsjegere ikke får jaktkort, men om noen skulle være interessert og har ei brukbar bikkje og vil slippe så ta kontakt på pm. Holder til på Nes På Hedmark.

 

Bumper denne :D Hehe

Link to comment
Share on other sites

Har vore avgårde dei to siste helgane. Det har vore revelos kvar helg, russertispa byrjar å skjønne kva det går i, søkjer bra ut og henger på ei stund. Uheldigvis har reven ikkje tura særleg lenge, det blir langtur - søndag bar det over eit delvis islagt vatten og opp på motorvegen :? Men hadde flaks og vi fekk kobla hundane. Trur kanskje vi har vore for ivrige til å bevege oss mot losen, samt vi har ikkje tatt hennsyn til vind - men ein lærer vell etterkvart :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fikk lurt til en fridag i dag og gikk en runde med russertispa Gaia som vel er litt over 6 mnd nå. Var ut en tur forrige uke og spora en rev fram til dagleiet. Da stakk hun bare etter noen meter og "boffa" med nakkebusta stående, og viste bra interesse for sporet - men manglende evne til å følge etter. Samt at hun tydelig viste at hun ikke var skogvant, og fortsatt veldig umoden.

 

Gikk en bra runde i dag med hunden løs, så hun fikk løpe av seg litt. Passerte en del eldre revespor som hun lukta litt i uten å vise alt for mye interesse. Passerte mengder med ferske harespor som hun ikke kikka på engang. Glimrende. Fant etterhvert et revespor som hun var interessert i, og fulgte sjøl noen meter. Ble så jeg spora etter denne med hunden løs. Hun stakk noen meter fram, og kom tilbake og kikka etter meg. Og etterhvert så spora hun såpass langt etter at hun fikk ut reven, og da ble det en liten los. Ikke mer enn ca 10 minutter, men absolutt en glede å høre. Endte opp nede ved et hi hvor vi har jagd inn rev stort sett hver helg i år, og kom tilbake i bakspora. Passerte også en del elgspor hun ikke viste noe interesse for, så dette kan jo bli riktig så bra...

Link to comment
Share on other sites

Kom noe snø i går ettermiddag, så jeg satte peileren på russerstøver-valpen og dro for å titte etter spor. Gikk etter på det første vi så, og trasket rundt 1 kilometer før vi støkte reven. Hunden hang på bra til alderen å være, drygt en times tid. Dro rett ut før det gikk en runde og jeg fikk koblet dyret.

Det som derimot ikke er så bra, er at han er utrolig gjerrig på målbruken sin. Nå var dette første jaget i mørket vel og merke, i dagslys har det ihvertfall ljomet brukbart før :?

 

Har fått fri i morgen, nye tak da!

Link to comment
Share on other sites

Begynte bra i dag med slipp på helt ferske revespor som bikkja for ivrig etter. Hun stoppet opp etter 150-200 m og gikk lenge rundt der, hu hadde en kort los, men så ble det brått stilt igjen.

Jeg trodde kanskje det var for bratt, så jeg gikk etter i skogen og fant henne ved noen store steinheller som lå i ei bratt side. Tenkte at reven kanskje hadde gått inn, men når jeg kom så søkte hun videre i ura.

Bratt bergside, med mye stor stein, mange skjulesteder for rev og mange plasser reven kunne klatre og gjøre det vanskelig for bikkja. Hun er jo uerfaren, så kan nok lett bli lurt. Jeg prøvde å følge etter, noe som ikke var så lett i ura.

Bikkja forsvant for meg og jeg mistet signalet på peileren. Kom meg opp over ura og fikk inn signalet igjen.

Bikkja hadde fått los også, men jeg var usikker på hva hun jagde. Fant noen rådyrspor på toppen som gjorde meg bekymret. prøvde å skjære av bikkja, men klarte det ikke i det bratte terrenget. Fant sporet og fikk bekreftet mine mistanker, hun hadde gitt opp reven og gått etter rådyret.

Losen gikk heldigvis ikke så tett og jeg så hun stoppet opp etter ca 500 m. Gikk etter og fikk kalt inn bikkja og koblet henne.

Så det begynte bra, men endte dårlig i dag...

Link to comment
Share on other sites

kiara jager nå det jeg liker og kalle bra :) jaget i 6 timer på fredag, en liten stopp etter 1 time, når reven smatt inn i et jordhi, men den ble fort jaga ut av foxterrier loco og losen fortsatte i 5 timer til :) Gikk som en symaskin :D hun har virkelig løsna i losen :D men så lå hun ikke langt bak heller :) fikk se reven et par ganger under jaget. og den hadde det egentlig fryktelig travelt :mrgreen:

 

jaga inn 3 rever kvelden/natta før og 1 ble skutt for terriern og de andre slapp med skrekken..

 

Idag gikk vi bare litt i rådyr og sauterenget for og terpe på det, men hunden er jo totalt rådyr og saurein.. når jeg går i terenget med rådyr løpende fremfor meg så går kiara i sporene mine med halen ned :P er ikke glad i denslaks lokt.. sauer er hun redde, vill ikke gå for nerme, selv ikke de som løper fra henne rett fremfor nesa på hu :)

Link to comment
Share on other sites

Muligens feil tråd dette men det er iallefall revejakt :wink:

 

Mye stang ut i det siste , fant 3 rever i helga men fikk ingen av de. Den første sporet hundene inn i en stor ur , terrieren fikk ikke kontakt engang. Rev 2 drev støverne inn etter bare 10min , heller ikke her fikk terrieren kontakt. Rev 3 drev unghunden til kompisen forbi 2 poster så rett ut over fjell og daler bokstavlig talt.

 

Skareføre her nå , så tok bare terrieren med i morges en tur ut. Gikk i / ved en storsteinsur. Etterhvert tar terrieren ut en rev og drar ut litt , kommer snart tilbake som vanlig. Men det aner meg at den ikke er mye støkt så jeg oppmuntrer terrieren til å dra ut og etterhvert gjør hun det. Jeg går meg noe ned for å få oversikt oppover...og riktig nok hører jeg terrieren pipe og kvine som hun bruker når hun er nær reven. Det går oppover og bare 4-5m forran terrieren lusker reven rolig oppover , stopper og venter på hunden. I en berg sliter terrieren i bratta med mye einekratt og reven stopper med hele bredsiden til på 120m....jeg lar skudddet i drillingen gå...men reven bare trekker seg inn i et kratt 5m unna , tydelig ikke mye skremt :? . Jeg tar ut tomhylsen...men stor er overraskelsen når det ennå sitter en fin 50gr V-max med fin rød tupp ennå i hylsen...Wingmaster HD skuddet derimot er tomt :lol: .

 

Har mobbet mine kompiser mye de siste årene for å ha gjort det samme men det er første gang det hender meg , like bra at jeg da var alene :D

 

Iallefall så kommer terrieren på retur når jeg skyter og korsreven setter seg ned utpå en skrent og kikker nedover etter terrieren når den springer ned. Vel vel , drillingen spennes på nytt og denne gangen detter mikkel i smellet på 150m ....seiler nedover skrenten å blir liggende i fjellfoten.

 

Flaks og uflaks utjevner seg over tid :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å tru det ligger en forbannelse over meg og revejakten!

Jeg var bett inn på jakt i helgen i et terreng som virket lovende, gutta hadde lagt ut åte over lang tid, og det fantes spor etter en rev som jeg aldri har sett makan til størrelse(virket diger). Uheldigvis så ble kjerringa syk så jeg måtte ha med meg datteren på 5,5 år.

Postene ble satt ut etter vurdering av en av gutta som hadde spora og sett hvor reven hadde beveget seg tidligere.

Jeg slapp Dina og håpa på det beste, hu gikk oppover i åssiden, men plutselig så kom hu ned på veien igjen og jeg syns det var litt rart så jeg tok henne og gikk oppover igjen og så hu hadde mista sporet i en helt fersk harebeiting. Hu fant igjen sporet etter reven og dro i vei, jeg valgte å gå oppover et stykke.

Det gikk ikke lang stund før uttaket kom i samme område gutta mente reven hadde brukt som dagleie flere ganger, men losen vek plutslig av og gikk rett opp, for så å gå nesten rett ned igjen og bortover i siden. Etter en liten stund så ser jeg på pejlen at hu har stoppa ved et bratt fjell, jeg går bort og får hu med rundt, fordi hverken jeg eller bikkja klarte å komme oss opp der losdyret hadde hoppa opp, jeg har enda ikke klart å se hva det er hu jager siden det kun er pudder, men jeg trudde det var hare. Jeg ber da Kenneth forlate posten sin(denne ligger laaangt unna) for å dra å se til datteren min.

På toppen finner jeg sporet og Dina har allerede dratt etter, losen drar nedover og runder opp igjen, for så å gå ned mot veien der Kenneth står ved bilen min.

-Pass på, sier jeg ta tak i bikkja dersom det er hare, melder jeg over radion.

Bikkja kom da alene ned på veien utover et stup, jeg går ned og får se at losdyret har snudd et par meter innenfor trærne og fortsatt bortover i lia!

Vi ser REVESPORENE :evil: nede på veien 200m lenger opp enn der Kennerh sto!

Bikkja feier avgårde over en svær ås og ned på en vei på andre siden. Det kommer da tørt fra Kenneth:

-Reven løper nå i veien opp og forbi der jeg sto for 15min siden........

 

Losen går langt avgårde på veien og vi ser vårt snitt å ompostere.

Kenneth stiller seg i et veikryss som reven har passert en gang og jeg stiller meg 250-300m lenger ned. Jeg gir Kenneth den beste posten etter mitt skjønn siden jag ikke er alene.

Losen nærmer seg og jeg stå i veien og venter på at det skal smelle fra Kenneth.

Datteren min har lært seg at "hunden" er Dina og vi er "trekanten" på astroen.

Plutselig åpner Martine bioldøra og sier:

-Pappa, Dina kommer med reven!

Halvminutten senere hører jeg losen og hu kommer RETT mot meg, men gjett om jeg ble ganske frustrert når jeg hører Dina dreier og snur 180 grader!!!!!!! :evil::trist::evil::trist:

Reven må ha hørt datteren min :trist: .

Etter det mista bikkja reven på en eller annen måte.

Og nå har bikkja fått løpetid og det er kanskje like greit.......

På toppen finner vi sporet

Link to comment
Share on other sites

Jeg går og venter på rovviltkort for området her og valgte derfor å la hagla ligge igjen i bilen, det skulle jeg ikke ha gjort..........

Slapp Dina på frisøk og hu dro i vei på et revespor, etter 1,5km kom uttaket opp i åssiden.

Jeg er aldri overbevist om at hu jager rev før jeg får se sporene etter losdyret, og jeg valgte derfor å gå opp for å se etter.

Plutselig dreier losen som er langt unna og kommer tilbake.

Jeg ser plutselig noe mørkt i øyekroken og snur meg for å se.

Selvfølgeli er det mikkel som kommer hoppende rolig bortover og passerer meg på 15meter helt åpent!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har blitt revjakt 4 dager i strekk her. Første dagen ble det 4t los med en schiller og en foxhound. Reven ble sett men berga. Dagen etter hadde vi 4t los med en smålandsstøver, og jeg klabba det til med skytinga. I går fikk jeg ut en rev med plotten, etter en time og en bom satte vi på en finne istedet, og hadde et par timer los og enda noen bommer. I dag fikk vi en knall los med finnen, tura som f... Fikk også ut en rev med russervalpen. Mistenker at finnen fant samme reven på et tap, og den fikk vi endelig tatt livet av.

 

Får håpe vi er mer effektive når eller hvis vi får en sjanse på pus...

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det endelig full klaff! Gikk ut til ett revehi som ligger i en stor dal hvor jeg har hatt revelos før. Lot bikkja gå på frisøk, det er noe snø igjen men også mye barmark.

Bikkja var rundt hiet uten å vise noe stor interesse men søkte ut vestover. Jeg så på peileren at hun jobbet med noe og følgte etter for å sjekke at det ikke var rådyr eller hjortespor hun gikk på. Jeg fant hvor hun hadde gått og fant sprangspor etter rev i snøen!

Bikkja hadde ikke begynt å lose enda, men måtte tydeligvis ha støkket reven ett stykke fra hiet. Ligger ei klynge med noe tett granskog 100-150 m fra hiet, her har nok reven ligget.

Følgte sporene etter rev og hund og fikk se bikkja komme tilbake mot meg, jeg oppmuntret henne til å gå etter igjen og hun for bort til ett av de utallige gjerdene vi har her på vestlandet. Her ville hun tydeligvis gjennom, så jeg hjalp henne over.

Hun for avgårde inn i skogen og jeg følgte med på peileren. Ca 80 m fra meg begynte losen! Den gikk opp i bratt terreng og veldig tett skog, her har jeg hatt ett par reveloser før både med dachsen min og med haldenstøveren.

Sist støveren jagde her, gikk losen i 5,5 time uten at jeg fikk skutt.

 

Jeg følgte med på losen i utkanten av skogen, det går en kraftgate der som gir god oversikt, men sist det var los her kom reven aldri ut av skogen.

Så etter ca en time gikk jeg opp i skogkanten fra sør, det var nokså bra nordavind i dag. Jeg så på peileren hvor losen hadde turet og fant en plass jeg mente kunne gi en sjanse.

Ikke lenge etterpå kom losen min vei og jeg fikk så vidt se reven i skogen, men det var ett så kort glimt at jeg fikk ingen sjanse til å skyte.

Jeg tror ikke reven ble var meg, men etter dette gikk losen lenger nord for meg. Jeg valgte å stille innpå losen for å se om jeg kunne finne en bedre plass som gav bedre skytemuligheter.

Skogen er veldig tett og det er bratt, så jeg tok det veldig rolig for ikke å støkke reven. Prøvde å poste noen plasser, men losen gikk fortsatt ett par hundre meter fra meg. På peileren så det ut som reven hadde begynt å ture rundt en stor haug i terrenget.

Jeg fortsatte mot losen og hørte at nå kom det min vei igjen, bikkja hadde tydeligvis fått synskontakt for nå gikk det unna! Jeg stoppet opp og fikk se reven komme i full galopp mot meg.

Den prøvde å passere på 10-15m hold, men jeg var klar og gav den ei full breiside med hagleløpet på drillingen. Bikkja lå ikke langt bak, 50 m kanskje, og kom kjapt innpå fallet. Reven var ikke helt død og det så ut som bikkja ble veldig paff når den lå der :D

Jeg var mildt sagt fornøyd og bikkja fikk ros så det holdt.

Her er ett par bilder og en liten filmsnutt :lol:

 

Reven var ei tispe på ca 5,5 kg og jeg skjøt med Remington Hevi-shot i kaliber 20/76.

 

DSC_0496.jpg

 

Losen turet godt kan man si!

 

15212.png

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

I dag var det dagen det endelig skulle løsne!

Fant et revespor på morran og gikk på det, slapp etter en stund og uttaket kom kort tid etterpå. Området hvor jeg slapp bikkja i, er nære bebyggelsen og det er en del veier her.

Reven gjorde seg en runde opp på en ås, hvor losen har gått flere ganger tidligere, for så å snu og komme tilbake. Dessverre passerte reven litt for langt fra meg, og valgte og løpe over den ene veien og ut i bratta. Losen varte i knappe halvtimen før reven enten gikk inn eller bare lurte bort bikkja i samme berg som gaupa hadde turet i noen uker tidligere.

Jeg koblet bikkja og reiste for å se om jeg kunne hjelpe et par kompiser med et revespor de drev og nøsta opp i, her tok den ene hunden ut reven like før Dina rakk og komme frem. Denne losen ble en stor nedtur for meg og bikkja, da 2 bikkjer allerede hadde løpt i strengen foran Dina og det ble ikke noe greie på dette. Reven løp rett ned åsen og ut på veien, hvor en av postene påskjøt reven. Den snudde da og kom opp igjen, og løp rett på der kompisen sto, og endte sine dager der.

Jeg dro videre opp til åteplassen min for å prøve på et revespor der. Det tok Dina en halvtime før reven var på beina. Den dro ut 150m og begynte å ture med en gang! Jeg fikk etter ca35min stilt inn på losen og det drøyde ikke lang tid før reven kom pustende og pesende på motsatt side av bekkefaret der jeg sto. Jeg hadde sett meg ut en liten åpning i bekkedalen der jeg så for meg reven skulle komme, trudde for et lite øyeblikk at reven smatt forbi uten at jeg skulle rekke å skyte, men den stoppet til noen sekunder for å ta sats når den skulle hoppe opp på en liten hylle for å lure av seg plageånden bak. Da smalt det fra ildrøret mitt!

Etter at røyken fra haglesmellen hadde lagt seg så ble gleden stor da jeg ser reven ligge livløs på andre siden, og Dina stormer inn bare etter 15-20sekunder! Dette er den desidert trangeste og artigste losen jeg noensinne har opplevd! Endelig!!!!!!!:-))))))))))

normal_Nytt_bilde.jpg

 

normal_Bilde0199.jpg

Link to comment
Share on other sites

En noe pussig jakt i dag. Slapp hundene på et spor fra morgenen hvor jeg visste at reven lå i et begrenset område. Hundene tok snart ut reven og ikke lenge etter uttak kom den forbi meg og jeg sjaltet drillingen over på rifle...og brukte feil avtrekker og hagleskuddet gikk...for andre gangen denne sesongen :?

 

Kompisen postet ved et hi og vi kunne begge i lange perioder følge med både støverne og reven. Reven gikk oppå skaren mens støverne falt gjennom. Over lengre strekker lå reven bare å luntet 4-5m forran støverne....som på sin side holdt på å gå bananas da de så reven men ikke fikk tak i den.

 

Jeg fryktet for føttene på hundene så jeg gikk meg etterhvert inn på drevet. Reven kom og passerte meg på ca 100m , jeg gikk ned i knestående og plystret på reven....den stoppet og denne gangen gikk rett løp og reven falt. Den var derimot ikke helt død når terrieren kom frem slik at hun ble noe bitt da reven bet seg fast. Da jeg skulle skille de før jeg kunne avlive reven så holdt det på å gå galt for meg også...var bare milimeter fra at reven bet seg fast i hånda :wink:

 

Vi hadde mest sannsynlig en rev til i samme område , men støverne blødde endel på innsiden av lårene så vi avsluttet der.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Foxhound!

Ett forrige innlegget mitt trudde jeg det kom til å drøye lang tid før jeg skulle oppleve en like artig situasjon, jeg tok feil.

Det begynner virkelig å skje ting med bikkja mi, i går slapp jeg henne ved et jordehi i sørhellinga og hu gikk rett opp på åsen og da jeg hadde kommet opp et stykke så hørte vi los fra der hun var. Jeg så på peijlen at hu sto på samme sted og tenkte at det måtte være elg hu hadde løpt rett på.

Når jeg har knappe hundre meter igjen inn til stålosen så hører jeg fresing og lyder som tilsa at det ikke var elg ihvertfall. Dina hører meg komme og løper inntil og er helt i hundre, jeg gir henne ros og ber henne gå på igjen og hu stikker avgårde.

Dina stiller viltet knappe hundre meter lengre bort og jeg går for å stille innpå.

Jeg blir så forfjamset når jeg ser at det er rev hun har stilt at jeg skyter ved første forsøk fra reven til å komme seg vekk! :D

Det var så rå opplevelse å få sneket meg innpå losen! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Spørsmålet til dere som har opplevd stålos på rev tidligere er, hvor lett skremt er reven da, og hvor nærme kan man gå før den ikke tåler det og prøver å stikke av?

Jeg hadde jo kamera i sekken, men siden jeg har lyst til å skyte så mye rev som mulig for bikkja før sesongen er over så tok jeg ingen sjangser. Jeg jobber jo med å få henne til å bare jaga rev, og da ville det ha vært kjipt hvis vi blåste denne 100% sjangsen.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen timer resultatløs gaupesporing i dag slapp vi to bikkjer i bra reveterreng. Losen starta rimelig raskt. Jeg hadde klapra meg på trugene opp på toppen, og losen vinkla bare 100m bortom meg så den hadde nok hørt meg. Gikk litt over en km nordover før den svingte og kryssa en fylkesvei, og opp i neste haug. Der gikk den en runde oppi toppen, så en runde nedi en dalbunn, før reven finta hundene opp ei skrent, og de måtte rundt. Da hadde jeg fått klapra meg etter igjen, og stod bare et par hundre meter unna der reven kom opp, men den dreide for mye vestover. Så gikk losen sørover, kryssa en åker, opp i neste teig og rakt gjennom denne. Over en topp der den gikk en runde, og vinkla seg tilbake mot nordøst. Det endte med at hundeføreren tok inn hundene rett før de kryssa over fylkesveien igjen, og de hadde da vært bare et par hundre meter unna uttaket.

 

Så denne reven gikk absolutt ikke trangt...

Link to comment
Share on other sites

Bra uttelling på sjangsene våre i dag. Startet med å slippe unghunden min og kompisen sin på et delvis nedsnødd revespor. Min Dina gikk 100m bak oss , tydelig preget av drevet på det skarpe føret i går , dette var også i samme området. Kompisen sin unghund var med men det var også alt. Etterhvert fant vi mikkel i et jordhi , hvorpå kompisen sine terriere sprengte den , første rev som den unge terrieren hans har vært med på. Ble en korsrev.

 

Dro hjem å hentet gammelstøveren og vi slapp i et annet område , ikke så skarp hinne her men mye mer snø. Hun tok opp et spor og tok ut reven kort tid etterpå. Etter en runde kommer reven på posten til kompisen og endte sin ferd der.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

:forvirra:.

 

igår tok dunkern ut rev som russerstøveren hang seg på.det ble en artig los.med camera på russern fikk vi en stilig film med reven rett fremfor hundene flere ganger,på filmen kunne vi se reven sto å ventet på hundene helt til de var bare ca10m unna før den sprang.ikke vanskelig å se at den hadde kontroll på hundene :) denne losen varte i nesten 2t før det ble tap..

heller ingen fall.' alt='>heller ingen fall.'>

Link to comment
Share on other sites

Årsbeste når det gjelder jaktdager på søndagen. En kamerat slapp en foxhound og en smålandsstøver sammen, og fikk ut et par rever med disse (så begge revene i uttaket), og nesten samtidig fikk jeg los på en annen rev, russern som tok ut og plotten som tok kommando (russern er bare unghunden enda). Mine bikkjer jagde over en vei, og russern gav seg etterhvert og ble tatt inn på veikryssinga, mens plotten jagde et par fine runder oppi en teig vi ikke hadde poster (vi var bare 3 som var ut) mens fox'n og smålenningen holdt det gående oppi teigen vi begynte.

 

Jeg kom meg inn på losstrengen etterhvert, og fant en post i en åpen bekkedal. Etter ei stund kom losen mot ei myr nedafor meg og der begynte hundene å rote på et tap. Reven kom ruslende opp på meg, og jeg fikk den med hagla. Hundene fant antakelig tak i den andre reven fra uttaket på myra der, og dro i vei på ny runde. Tura som inst inn i h... rundt meg og hundeføreren. Endte opp med at jeg fikk reven på post, men det ble litt for langt og etter det så gikk losen ned i et styggberg der hundene mista reven. Fant ut at det var bra og tok inn alt av hunder, begynte å bli langt på dag.

Link to comment
Share on other sites

har jakta litt i de siste dagene, blitt 2 rev for kiara/Loco de siste 2 dagene.. Ganske nettopp ble det en for kiara i los, jeg var skytter med riflepost. Igår jaga hu inn reven, og loco ut, pangpang! (bom) reven og kiara OG loco fortsatte til neste hi, der var han ute et par ganger for han fikk smake på kombien :)

har ikke sluppet kiara i skogen og at det har sjedd at hun ikke har funnet rev. har blitt revlos vær gang i siden hun løsnet jaktmessig i 1 årsalderen.. så er bare og glede seg til fremtiden :D

 

sesongen nermer seg slutt, og det er vell felt 12 rever for kiara, og ca det samme for loco som hun har jaget inn. så min skytter og post statestig er ganske mye dårligere end hundens ;D men dette var innjagings sesongen hennes så jeg er fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...