Jump to content

Hvordan ser en dårlig eller skadet kroning ut?


Recommended Posts

En løpsavsluttning skal være helt symmetrisk, uten hakk eller skader.

Noen bruker en avfasing i 45 grader, noen kutter løpet 90 grader og noen bruker 11grader. 

Det er i prinsippet ikke stor forskjell på presisjonspotensialet bare det er 100% konsentrisk, uten skader og symmetrisk.

Jeg foretrekker en forsenket 90 grader avslutning  lik den du finner på mange Sauerløp. Overgangen mellom løp og munning liker jeg så skarp som mulig da det er lettere å se om det er hakk eller skader.

Det er kruttgasser som kommer ujevnt ut løpet som påvirker kulen "skjevt" og vipper den litt ut av retning som gjør at kroning er viktig. Dersom kruttgassene slipper ut tidligere på en side vil kulen få mye mer yaw enn normalt, og det gir mer spredning på skuddene.

Det kan oppstå noe ekstra erosjon i munningen slik at den blir svakt trompetformet, da hjelper det å kutte en cm eller to og krone på nytt, det er vel litt "førstehjelp" om våpenet begynner å spre uten at det er mye slitt.

Link to comment
Share on other sites

Hva legges i *gå dårlig*. Hvor bra har det gått. Har drevet å fått krona om løp som har vært vanskelige og som har hatt litt rufsete kroning uten at det har hjulpet noe. Regner med at du har vurdert utskutt, og skrubbet og fjernet mantel.

Edited by vavlo
Tegnsetting
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Polardego skrev:

Jevnt over dårlige samlinger med ammo som har gått bra.

Slitt løp?

Rust i munning? 

 

Du kan jo sjekke kroninga for feil med lupe og godt lys. Mulig du kan se skader,  grader,  osv,  og ellers er jo gravrust i munning en gjenganger... 

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips. Har pusset bort alt, pusseproppene er hvite som snø når de kommer ut av pipa etter at pipa har stått noen minutter med mantelfjerner. Har gått over alle skruer på skjefte, baser og montasje. Rifla har gått maksimalt 1000 skudd og jeg har vært nøye med puss og oljer etter jakt og skyting. Det er en Sako Vixen som jeg har hatt siden ungdommen, Rafdal har bytta pipe til en Lothar Walter i 221 Rem FB, 50 cm, halvtung profil og 1-8" stigning. Det har kommet og gått rifler hos meg, men denne skal aldri bort. En Fireball burde ikke være en løpsbrenner, en typisk ladning er ca. 18 gr N130 bak en 55 gr kule. Tidligere gikk den uanstendig godt,  Rafdal var med i aftenbønnen, men nå synes jeg at alt går på ca 2,5 til 3 cm på hundre meter. Snakker om femskuddsamlinger. Hva er et evt neste steg for meg? Børsemaker for inspeksjon med bore scope?

Link to comment
Share on other sites

Beddet trestokk. Ikke prøvd tyngre kuler enn 55 gr. Letteste kula jeg har brukt er 40 gr V-Max. Hadde supersamlinger med den. Har ikke testet annen kikkert, men rart at det skulle føre til at samlingene ble større. Kikkerten er fortsatt klikkfast. Ingen problemer med innskyting. Er en våpensmed 35 mill herifra, men det har blitt så veldig dyrt å sende våpen her i Sverige. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sjekket for kobber/karbonavleiringer i løpet etter overgangskonusen i løpet. Det er noe dritt å bli kvitt i noen piper.

Resultatet er at kula "slarker" av gårde gjennom resten av løpet etter å ha blitt sizet i diameter av avleiringene. Barnes x lærte meg mye om dette i gamledager. Kvaliteten på piper skiller enormt på dette. Noen amerikanske match/br-løp måtte pusses grundig med JB mellom hvert 30-40 skudd mens ei polygon pipe fra Heckler&Koch ikke viste tegn til avleiringer overhodet etter 200 skudd. LW tror jeg tilhører første kategori etter det jeg har blitt fortalt av andre. Dette er grunnen til at jeg foretrekker kaldhamrede piper siden jeg er født lat.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

leste denne tråden med stor interesse, da jeg ikke vet mine arme råd etter en særdeles nedslående tur på banen i går - og flere faktisk før dette. Jeg har en ny cz455 stainless synth i 17hmr, med A-tec forest demper og Nikko Stirling 3-9x40 kikkert. Skikkelig pakkeløsning der både demper og kikkert er tenkt byttet ut på sikt, men jeg ville nå teste først da. Demperen virket grei nok, men kikkerten er vel ikke noe å rope hurra for. (Har en zeiss v6 2-12x50 på Tikkaen, og forskjellen er monumental) Men siden jeg skal jakte fint lite over 100m med denne og stort sett i dagslys så har den nå blitt sittende de 500 skuddene rifla har gått. Problemet er - at børsa aldri har gått godt! Først flyttet treffpunktet seg i hytt og her, som jeg fant ut var dårlig festet kikkert fra leverandør. Begge par skruer på venstre side var løse. Strammet inn disse og så var den innskutt og alt ok. ikke supre samlinger nå heller riktignok, men det får legges på skytteren tenkte jeg. Kjøpte Caldwell tofot, rispose som støtte bak, og justerte etter noen skudd litt for treffpunkt, fortsatt kun ok resultat. Så etter en 10-15 skudd, og igjen 40-50 skudd så dropper den 4-5cm og begynner å spre. Når spredninga er på 10cm på 100m så er det noe som er riv ruskende galt. Justerer 6 klikk opp - og får omtrent samme treffpunkt! Jeg har testet både cci gamepoint/fmj/varmint, Hornady og de nye Savage 17hmr spesial patronene, men får ikke samlinger man kan være bekjent av. (som jeg for øvrig får av Tikkaen, så ALT kan ikke skyldes skytteren) Jeg har justert (orginal) avtrekket til minimum, jeg har pusset, og jeg har latt være å pusse - men børsa og jeg blir bare ikke venner. Har sjekket at løpet ikke ligger an mot stokken. Har sjekket de to skruene som fester løpet (riktig nok uten momentnøkkel)

Kan det være demperen som ødelegger? Er det kikkerten som flytter seg "inni"? Er det kroninga (er jo ikke mulig å se noe særlig med det blotte øyet i hvertfall) Er ganske frustrert

Noen som har erfaringer å dele med en fortvilet kar??

Og del 2 - pussesaker til 22 er lett nok å finne, men til 17hmr? Fint lite. Har nå en boresnake, men er ikke fan av denne patenten. Hva bruker andre der ute på 17hmr??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kun har skutt med demper på ville jeg prøvd uten. Da vet du om det er demperen som er problemet.

 

Pussesett til 17 hmr er tilgjengelig på fx g-sport og andre steder, Google 17 hmr pussesett. Husker ikke i farten om jeg kjøpte mitt på g-sport, xxl eller på Våpen-Søilen. 

Link to comment
Share on other sites

Rune E: Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg problemet er/var to-delt. Først hadde du et dårlig montert kikkertsikte, der løse skruer på montasjen resulterte i at treffpunktet flyttet seg i hytt og vær. Men før du fant ut dette hadde rifla allerede gått en del skudd.... Så fikk du kontroll på montasjen og kikkerten, og skjøt enda noen skudd. Jeg oppfatter at du ikke har funnet de optimale pussesakene til .17-kaliberet, og da mistenker jeg at du kan ha fått avleiringer som @Torf beskriver i sitt innlegg. Boresnake (jeg er heller ikke fan av denne!) er neppe det beste verktøyet til å fjerne kobber og kruttslam i et så finkalibret våpen.

 

Jeg har ingen erfaring med .17hmr, men jeg lærte for en tid siden at jo finere kaliber du har, jo mer grundig må du være med pussingen. En kompis med riflepipe i .22-familien opplevde det samme som deg. Pipa satt på et kombi-gevær, og det var ikke all verdens mange skudd som var blitt avfyrt gjennom årene. Og denne eieren hadde alltid vært nøye med pussen! Men rifla spredte mer enn 10 cm på 100 m, og det var overhodet ikke noe mønster i hvor kulene satt. Vi prøvde både med fabrikkammo og hjemmeladet, alt kontrollert til god presisjon i mitt våpen av samme kaliber, men samlingene var like forbanna dårlige.

 

Etter en grundig vår-rengjøring, både med JB-pasta og bronsebørste i flere omganger, samt diverse mantel- og karbonfjernende lurium på pussepropp (det tok sin tid å få ut alt!) ble verden en annen. Dette våpenet går nå som en stråle, og samlingene på 100 m begrenses først og fremst av skytteren.

 

Hvor du finner pussesaker? De finnes vel pussesett for luftgevær (4,5 mm) som burde passe. Ellers kan jeg nevne at de som reiser rundt og selger overskuddsmateriell fra forsvaret (vet ikke hvor du bor, men de er i hvert fall flere ganger om året i de større byene) har noen flotte multi-sett for våpenpleie ("24 piece multi gun cleaning kit"). Dette inneholder bl.a. en 4 mm pussestokk og bronsebørste for .17-kaliber. Du kan jo sjekke denne lenken og se om de kommer i nærheten av deg.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg bare fryder meg når jeg får slike svar som dette (og fra Alkymist)! Takker og bukker så mye. Opplever nøyaktig det samme som kompisen du nevner. Da blir det(mer) seriøs puss i dag. Stikker innom etter jobben nå og prøver å finne (selv om jeg har vært både på Oslo skytesenter, Magne Landrø og jaktia Jessheim uten hell tidligere), og så av med demper i morgen så får vi starte feilsøket der. 

Skal prøve å komme med en oppfølger så andre som kanskje har slitt med det samme kan dra noen erfaringer :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ei ny rifle som ikke samler bedre enn 3-4 MOA med noe ammo, bør være reklamasjonsgrunn om en ikke finner ut av det ved å følge rådene over. Om en får lånt et annet sikte/ montasje kan man evt eliminere feil ved dette. Hvor kritisk er løpsinnfesting på disse? Moment, tørr vs olje? Surt når en må bruke mye tid og ammo uten å bli klokere. De fleste av oss er vel alt for slappe med ta med «sjiten» tilbake til forhandler og be denne ordne opp.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Ta ut løpet og tørk kontaktflatene på løp og i låskassen helt tør for olje (der feilet jeg) og se i 455trådene her inne hvor mye du skal sette til løpsskruene igjen (jeg har en liten momentnøkkel fra Biltema, men husker ikke i farten hvor mange nm), etterse alle skruene i kikkert montarsene, hvis du har originale cz montarsjer så kan det kanskje være en skrue inni/under blokken som skrus på låskassesporet og opp i ringen (den ga meg litt hodebry før jeg oppdaget slakk mellom ring og blokk), puss løpet godt da jeg synes 500skudd høres mye ut og prøv skyting uten demperen før du prøver den igjen.

Jeg pusser storrengjøring etter hver eske, altså 50skudd, ellers bare drar jeg gjennom løpet å utenpå hvis det var fuktig vær, husk tørrpussing av løpet etterpå, få en kompis til å sjekke med ett ark at du faktisk har klaring mellom løp og stokk når du bruker tofoten og ligger i annlegg da framdelen på stokken er er spinkel og fjærer etter (jeg måtte søylebedde min trestokk for å løfte løpet klar fra stokken under belastning)

Lykke til, du finner det nok ut og så lærer du masse underveis, serlig hvis du leser 455trådene her inne.

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk kjøpt meg både pussestokk, kobberbørste og kobber/bly solvent etter jobb i går. Gikk på med liv og lyst - først med solventen og deretter med våpenolje. Kjøpte også en bore mop cal 17, som var så trang at den ikke kunne brukes (det er alltid noe! :-(!)Så da var det bare å leke Pettersmart; Fant konas Q-tips, klipte av hodene og sparte 1cm av plastrøret på. puttet disse inn i front av pussetokken, altså det gjengede hullet og de passet som gull til løpet. Akkurat passe tett. Holdt på til de var blendahvite. Litt fornøyd med meg selv og egen kreativitet der :-) Når du drar stokken tilbake (jada - passer på å være forsiktig med kroningen)så vippes Q-tips hode 1 av mot munningen, og så er du klar til å sette på hode 2 osv. Nok om det.

Det som bekymret meg litt var at når jeg studerte kroningen, så kunne det virke som om det var en ujevnhet i nedre kant. Kan være paranoia, kan være et synsbedrag, kan også godt være ingenting, men det tok en ekstra time å sovne etterpå.... 

Men ok, da tar jeg også Jegerbombom sitt råd med meg og kjøper med en momentnøkkel, tørker olje og sjekker skruene (har også sett de korrekte momentene et sted på 455-trådene) og tar med et ark opp på banen.

 

Har en del punkter på papiret nå, så jeg får ta eliminasjonsmetoden suksessivt. 

-Puss er på plass.

-skruer sjekker jeg etterpå.

-Av med dempern.

-Sjekke klaringen.

-Igjen prøve forskjellig ammo.

 - så får vi ta det derfra og se på evt kroning/kikkertproblematikk etterpå. Og i siste ende som vavlo sier så er det jo alltids en reklamasjonsrett som kan hevdes også.

 

Takk for innspill!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det tid for oppfølging etter tur på banen i går, i helt vindstille og perfekte forhold. Og det var deilig!!

Her er første 5 skudd på 100m, med tofoten på og uten demper med CCI VMAX

2100415097_Innskytingdel1.jpg.f65ca0a6509754904dceb33c6a772123.jpg

 

Her er de siste 15, med 5stk Hornady og 10stk Savage A17;

115102350_Innskytingdel2.jpg.cdbc47640dda63f5e8f2d1cf61b952b3.jpg

 

Og her er de siste 15 kun med Savage A17 men MED demperen på (og etter noen gode klikk ned etter montering av denne -noe som jo er ganske så normalt)

418071509_Innskytingdel3.jpg.06ccb44c5af364890225cd237b83a5fa.jpg

 

Totalt skjøt jeg 60 skudd, og med unntak av et par dårlige avtrekk som resulterte i to niere så var det kun 10'ere - så DA er i hvert fall jeg fornøyd :)

 

Så hva skjedde??

Vi kan utelukke demperen, og vi kan i grunnen utelukke kikkerten også, selv om jeg strammet skruene ytterligere (dessverre fortsatt uten momentnøkkel da de jeg klarte å finne i går var ALT for grove og meste egnet for å skifte belter på gravemaskiner str XXL). Løpet flyter temmelig tight i mot stokken, men jeg merket ingen større endring etter at løpet ble varmt, og etter å ha lagt press på tofoten. TROR at de nye synthstokkene flekser mindre enn de gamle uten å ha full dekning for påstanden.

Det KAN være at det var noe usynkront i festingen av de to løpsskruene da jeg løsnet og strammet disse etter å ha tørrpusset. 

Det KAN ha vært noe avsetninger eller små uregelmessigheter i kroningen som ble borte etter pussingen. 

Men mest sannsynlig var det rett og slett dårlig våpenpuss som var skyld i alt knotet, hvor pinlig det enn er å innrømme det...

Pga den høye hastigheten på disse 17hmr kulene så mente flere av langholdsnerdene ("nerder"sagt i god mening og dyp respekt) at det avsettes MYE i løpet på disse, og at små kalibre/høy hastighet krever mye og grundig puss. Jeg skal ikke mene alt for mye om det gitt min korte erfaring, men at det gjorde et hav av forskjell kun etter ca 150 -200 skudd er bortenfor tvil. Så fra nå av - som Jegerbombom skriver blir det seriøs puss etter hver 50de fremover.

Takk til alle som tok seg bryet med å svare, og hjelpe en novise med dette. Man lærer så lenge man lever!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...