Jump to content

Tillatt å gå med våpen fra parkeringsplass til jaktområde?


mig16

Recommended Posts

De siste par årene har jeg jaktet i et område nær Trondheim, hvor jeg parkerer bilen og går til post. Det er et spredt bebyggelse fra parkeringsplassen og ca. 200 meter bort mot en bomvei som går til jaktområdet. Mitt spørsmål er om jeg kan ha rifla i rem over skulderen når jeg går fra bilen (uladd, og med magasinet og bolten ute selvfølgelig)? Flere ganger har jeg opplevd at forbipasserende har skulet stygt på meg, noen har stoppet og notert bilnummeret. Eller må jeg ha våpenet i et futteral?

 

Tidlig om morgenen i august og september er det som regel ingen ute, men senhøstes når soloppgangen begynner å nærme seg kl. 8 dukker det opp folk på vei til jobb.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en vurderingssak, dersom politiet stopper deg...

Lov om skytevåpen sier:
§ 27 b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Så spørsmålet er om våpenet er under transport når du er på vei inn på jaktområdet ditt, eller om du er på jakt og dermed har aktverdig formål med å være bevæpnet på offentlig sted. Omgivelsene vil jeg tro spiller en stor rolle i en slik vurdering.

Da tenker jeg straffelovens § 189 - Ulovlig bevæpning på offentlig sted kan bli avgjørende

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med

a)skytevåpen,

b)luft- og fjærvåpen,

c)våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller

d)skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse.

Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.


Du har altså lov til å gå bevæpnet om du har et aktverdig formål. Å gå inn på post med uladd våpen vil jeg si er aktverdig, og ikke ulovlig transport. Men man kan jo aldri vite slikt sikkert, før man har fått noen dommer på det slik at man ser hvor grensen går...

Du kan nok ikke gå med rifla på ryggen inn på T-banen i Oslo på tur opp i Nordmarka på jakt  - det blir nok for drøyt. Men 200m gjennom spredt bebyggelse bør være innafor. Spesielt om det er åpenbart at du skal på jakt (bekledning, papirer i orden osv).  Drar du på deg ei dongeribukse, crocks og dynjakke og drar til skogs med børsa over skuldra og lett knekk i knærne tror jeg du sliter ;-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hels på folk, ufarleggjer og venn folk til tanken om at jakt er ein ting. Folk flest blir mindre og mindre eksponert for jakt, det beste vi kan gjere er å eksponere dei meir. Har til og med blitt spurd kva i helvete eg gjorde på fjellet med våpen, så det er ikkje grenser for kva oppfatning folk kan ha.

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, mig16 skrev:

Jeg må nok være konsekvent med å bruke futteral innser jeg, selv kl. 5 om morgenen. Får håpe at det er nok da. Ser at det blir stadig mer stigma rundt dette med jakt/våpen dessverre.

Det har du nok rett i...

Spørsmålet er dog hva vi skal gjøre med dette stigmaet. Jeg mener at å stolt vise oss frem der det riktig vil bidra til å redusere det, mens å luske rundt med våpenet i futteral og "unnskyld at jeg jakter" holdning bidrar til økt stigma...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Lett å være rebell bak tastaturet, men trur jeg hadde droppet futteral i en lignende situasjon. 

Ikke bare virker det å være innenfor betydningen av aktverdig grunn, men det er jo veldig upraktisk å ha med ett futteral på jakt. 

Om en legger ifra seg futteralet ved inngang til jaktterrenget er det heller ikke sikkert det ligger der når man kommer tilbake. Nei, jeg håper virkelig ikke at vi har kommet til ett så lavt toleransenivå for våpen..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En kan jo lure litt på hva som skjer med enkelte i diverse etater når de hører at det er sett en børse. For litt over 30 år siden kunne en ta med AG3-en inn på 737en- og legge den i "hattehylla" under flyturen. Det går heldig vis ikke i dag, men en mellomting burde være greit. I dag risikerer enn dette: 

 https://www.midtsiden.no/vil-melda-politiet-i-odda

 

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skriver du "det går heldigvis ikke i dag"? Burde vi ikke tilstrebe et samfunn hvor det ikke var noe risiko med det? 

 

Jeg kan jo helt uhindret parkere bilen min i en sidegata til Karl Johansgate den 17. mai - burde det vært umulig?

Et samfunn hvor man kan legge AG3-en i hattehylla på flyet uten problem må jo være helt fantastisk :-)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært tre ganger på jakt i England (Suffolk og Surrey).
Her var det klart påbud fra jaktleder at vi måtte ha futteral på rifla til vi var på plass i skytestigen ( futteralet ble brukt som sitteunderlag)
Dette for ikke å provosere eller skape usikkerhet om vi traff folk på vei fra bil til jaktfelt.

I Skåne var det flere poster/stiger/tårn som var i gangavstand fra huset der vi bodde, delvis via lokale veier brukt av allmennheten.
Her var det rifla på skuldra med bolten i lomma, og selv om vi traff folk var det bare smil, nikk og lykke til.

Jeg tror nok at i TS sitt tilfelle ville jeg gjort som i Skåne, tatt rifla på skuldra med bolten i lomma eller sekken.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende at en treffer noen som VET, og i dette tilfellet er det ikke i tide og utide, men helt konkret fra bilen og 200 meter til jaktfeltet.
Og blir det diskusjon ut av det, enten med forbipasserende, eller hvis politiet blir trekt inn, så vil kanskje et våpen hvor bolten er fjernet bidra positivt for jegeren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, seawolf said:

eller hvis politiet blir trekt inn, så vil kanskje et våpen hvor bolten er fjernet bidra positivt for jegeren.

Dette blir for mye lua i hånda for min del. Enten er det lov eller så er det ikke. Det finnes en haug med godkjente jaktvåpen, der det å ta ut sluttstykket er langt fra trivielt, så dette må være noe man gjør for sin egen del, ikke noe som gir strafferabatt etter innfallsmetoden.

Hverken futteral eller sluttstykke i lomma beskytter mot uønsket bruk av våpen, da det uansett er gjort på sekunder å gjøre våpenet skuddklart. Dette er tiltak som skal beskytte folk mot følelsene sine, og da gir det ingen verdi å nyansere denne barrieren. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vel å vise (de våpenkyndige) at våpenet ikke er ladd? Da kan sluttstykke på rifler settes i bakre stilling (eller tas ut), mens hagler og kombinasjonsvåpen bæres brukket. Det er uansett god praksis når ikke et våpen skal være klar til skudd.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Wintel skrev:

Hvorfor skriver du "det går heldigvis ikke i dag"? Burde vi ikke tilstrebe et samfunn hvor det ikke var noe risiko med det? 

Jeg er enig i at det hadde vært det ideelle, men vi kommer aldri tilbake til fornuften og kulturen med våpen som en naturlig ting i hverdagen. Fra krigen og langt ut på 80`tallet var våpen like vanlig som en hammer og en sag. I dag har vi så mange gærninger løs ute i samfundet at slikt er utenkelig. Du kan like det eller ei, men slik har det blitt. Derfor heldigvis.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...