Jump to content

Jerven thermo extrem og overnatting på vintern


kenneth32

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Jeg tok med meg hagla og rifla langt uti skauen forrige helg. Jeg jakta etter fugl til jeg var framme. Da jakta jeg på rådyr til mørket kom. Jeg fiksa en stor fin presening til å ha over meg. Altså som ble festa i trær rundt meg. Jeg pakka ut maten som var pølser og lompe. Hadde også med egg og bacon i tilfelle det frista stort. Lagde meg et bål og stekte pølser og koste meg. Likte meg ikke noe særlig godt, siden jeg har så angst for mørket. Jeg er mørkredd sjøl om det er andre tilstede, og nå var jeg dønn aleine drøyt 2 mil hjemmefra. Jeg var ikke mye høy i hatten til tider. Men jeg fikk konstantert at dyr er mest nattaktive. Jeg hørte dem suldra rundt meg på 20-40 meter avstand, men det var stup mørkt, så jeg så ingenting. Og da lyset kom, så hadde det virkelig vært action der. Ferske spor i snøen på kryss og tvers.

 

Det var 7-8 kuldegrader, og jeg har jerven termo extreme king size.

 

Nå kommer det tåpelige spm.....hva anbefales å ha på seg inni der ?

 

Jeg hadde merinoull over hele meg, fleece undertøy oppe og nede, 2 par ullsokker og 1 par tennissokker, jaktbuksa, feltskjorta, ytterjakka. Enda frøys jeg som f**n. Så jeg tok reserveklærne mine....ei tykk og god fleecejakk over kroppen, feltskjorte over knærne, ei anna tynn jakke over beina/tærne. Jeg hadde tatt av meg jaktstøvla. Fortsatt frøys jeg som f**n.

 

Så tok jeg og la forsvarets sovepose over meg, med beina inni fra der glidelåsen begynner når man lukker posen. Da ble det helt grei temp, men skaden var skjedd alt. Ble ca. 2 timer søvn. Jeg var der fra kl. 14 på fredag, til kl. 0830 på lørdag. Etter dette ble jeg sjuk, og er fortsatt ikke helt bra.

 

Dette var min 1. overnatting aleine midt inni skauen i hele mitt liv, for jeg er mørkredd som bare f**n, så det var en sinnsykt stor seier for meg :D:D:D:D Jeg har de dagene jeg ikke liker å gå med søpledunkene ut til veien, hvis det er stup mørkt.

Men jerven thermo extreme skal visstnok sørge for 20-25 plussgrader inni til enhver tid. Så da blir mitt spm......Hva i svarte gjorde jeg galt der :oops::?:

 

Håper på mange gode svar, så jeg får testa ut igjen. Men da drar jeg bare 4 meter. Da legger jeg meg under taket på terrassen. Jeg frøys og skalv så fælt oppi skauen, at jeg var mildt sagt en litt dårlig sjåfør hjemmat :oops::lol:

Håper på mange fornuftige svar, for hvis jeg får dette til å funke som det skal, så blir det flere overnatninger ute i det fri. Men det blir garantert ikke flere ganger på vintern, med mindre vi finner ut av hva jeg må ha på meg inni Jærvenduken min.

Jeg jobber hardt med å ikke få guttungen mørkredd, sånn som jeg er. Så jeg viser jo ikke til han at jeg mistrives i en situasjon. Faren min jobba hardt med meg oppigjennom maaange år for å vise meg at mørket er din beste venn. Men jeg klarte aldri det der gitt. Hendte jo vi lå i campingvogn inni jaktterrenget. Da var det jo bare å innta frokost, også var det ut å gå. Med avtale om å møtes på ei bestemt myr langt fandenivold inni der. Det funka fint hele dagen, men da mørket kom, så kom angsten min. Jeg turte ikke engang å gå ut for å pisse, så jeg sto i døråpningen og gjorde det. Det var sjøl om fatter var utafor vogna. Tenk å være så redd i en alder av den gangen 12-18, og fortsatt er mørkredd i en alder av straks 35 år. Det er ille pinlig, men det er ikke noe å skjule. Det er bare sånn det er :oops:

 

Det jeg trenger akutt hjelp til er bekledning inni Jærven thermo extreme som lover at man har 20-25 plussgrader, neste uansett vær og føreforhold ute. Det blåste heller ikke mye, og jeg var helt tørr overalt. Det kom noen skikkelige vindkast, så jeg måtte slukke bålet. 20 min. etterpå ble det helt stille igjen, men jeg var uansett tom for ved, så det spilte ingen rolle.

 

Håper noen kan hjelpe meg....please 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe om liggeunderlag i beretningen din. Begynn der. Tror også jeg vil anbefale å ha hele kroppen oppi soveposen. Forstår deg dit hen at du bare hadde bena i denne. Mulig du faktisk bør ha mindre klær på dersom du bruker posen. Er det en Termo extrem, eller en King Size du har. Hvis det er en king size så har denne ganske stort volum og kan sikkert være vaskeligere å varme opp enn en mindre modell.

Merinoull innerst, som du beskriver du hadde, vil være en god løsning uansett.

 

Edit: Jeg ser Chiefen slo meg på målstreken angående liggeunderlag.

Link to comment
Share on other sites

Glemte seff å nevne liggeunderlag :oops: Jeg hadde 2 liggeunderlag. 1 på 4 cm, og 1 på 12 mm. Det på 4 cm., ligger fast på denne posten, for jeg sitter på det da jeg jakter. Det på 12 mm var til å ha oppå, den natta, og som jeg generelt har med meg på dagsturer, så jeg har noe varmt og tørt å sitte på.

Link to comment
Share on other sites

Klassisk tabbe; du pakker på deg alt yttertøyet og har på deg i posen.

 

-Godt liggunderlag

-Godt ullundertøy

-God sovepose

-jerven-duken

-Og så lue, da :wink:

 

Da tror jeg du hadde hatt det fint...

 

Det gjelder å kle av seg før man legger seg, selv om det er kaldt;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.... Da kan vi vel eliminere litt av probelmet med kulde fra bakken. Kanskje du rett og slett er frøsen av deg :wink:

 

Tror fortsatt jeg ville prøvd med hele kroppen i soveposen, dersom jeg har forstått deg riktig, og da med mindre klær i utgangspunktet. Så får du heller legge klærne over og under posen hvis du må forsterke.

 

Hvordan liggeunderlag brukte du?

Link to comment
Share on other sites

Liggeunderlag ala forsvaret sitt materiale.

 

Så forslaget er nestegang jeg våger meg ut på noe så gæli igjen, at jeg skal ha på meg komplett ull og fleece undertøy, 2xullsokker, 1xtynne sokker.

Så legger jeg soveposen inn i fjellduken, krabber oppi sjøl, og drar igjen begge glidelåsene. Og har lue/balaklava/findlandshette på huet, og votter/vanter på henda.

 

Har jeg forstått riktig da ?

 

Åssen er det å stå opp om morran da da tru.......kaldt og jævlig ? Ikke at det spiller så stor rolle, for jeg hadde det fuc.ing freesing gjennom hele natta. Bedre å få sovet skikkelig godt, og heller fryse noen strakser til bålet er opptent igjen.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt synes jeg det var j...lig tøft av deg å ta den turen, ettersom du er mørkeredd. Det var nok en kjempeterskel som krevde mye vilje og ikke minst mot! Gratulerer med seieren!

 

Dette kan nok også ha bidratt til frysingen. Du føler deg alment lite komfortabel, og merker de minste tegn/signaler på ubehag.

 

Som flere har vært inne på, sørg for god isolasjon mot bakken. Er liggeunderlagene for lite, lag deg en "seng" av granbar. Jeg forstod det slik at dette var i skogen. Gode ullundertøy og varme mellomplagg. Ikke ytterplagg i soveposen. Helt ned i soveposen, og gjør det så tett som mulig. Om soveposen er for stor, sørg for at det ikke blir store luftlommer som men ikke klarer å varme. Pakk det istedet inntil deg.

 

Du har forstått riktig. Og ja, det ER kaldt å stå opp. Men som du sier, det er bedre å sove godt..

Lykke til videre!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Du sier du frøys inni duken. Passet du på at den var pakket noenlunde tett rundt deg som en sovepose og med "ekstrabredden" pent bretta sammen under deg ned mot liggeunderlaget, eller hadde du et hav av plass inni der?

 

Det er en kjent sak at man skal ikke ha for mye plass inni posen, da blir det mye luft som sirkulerer og transporterer varmen vekk fra kroppen. Du skal ha akkurat plass til å komme nedi, men du skal ikke kunne snu deg lett rundt inni posen. Dette er akkurat det samme som at man fryser mer inni to sammenkoblete vinterposer enn inni bare én. Det har jeg opplevd når jeg har vært på telttur med kona: Hvis hun av en eller annen grunn står opp, får jeg det merkbart kaldere nedi dobbeltposen enn hvis jeg hadde ligget i en enkelt pose

 

Ellers er det ofte bedre å legge jakka oppå soveposen enn å ta den på seg nedi posen hvis man synes det er kaldt.

 

Og mens jeg husker det: Godt jobba, og god tur neste gang!

Link to comment
Share on other sites

...også er det bare kaldt ei lita stund å stå opp :mrgreen: Du får fort varmen.

 

Et alternativ kan være å hente de klærne du skal ha på deg oppi soveposen ei lita stund før du står opp. Da er det litt lunere å komme seg ut av posen. Klærne har du selvfølgelig inni jevenduken om natta uansett.

 

Forsvarets liggeunderlag, eller lignende, burde egentlig funke greit. I hvertfall hvis du har noe som bygger det opp fra bakken i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Du har hatt på deg alt for mye klær.

Legger du deg kald slik du har beskrevet vil alt du har på deg fungere som en termos, og du fungerer som det kalde inni. Veldig klassisk feil som mange gjør gode erfaringer på.

Kle av deg. Legg deg i godt undertøy av ull, ullsokker, gjerne et lag med ull til og topplue. Bruker du sovepose inni duken (noe du bør gjøre) burde dette bli komfort av høy klasse.

Selv har jeg hatt ca 35-50 døgn ute hvert år i jobbsammenheng de siste årene

Selv bruker jeg Jerven Termo hunter , Marmot helium Dunpose, dobbelt liggeunderlag som er limt sammen, Devold undertøy, ullsokker, tynn ullgenser og lue. Er det veldig kaldt ute er det en Marmot CWM EQ dunpose som blir brukt. Jeg bruker aldri ytterklær i posen min uansett kulde.

Gjør et nytt forsøk på verandaen hjemme. Da har du full kontroll og kan gå inn igjen om ting ikke fungerer. På den måten fant jeg ut mine egne begrensninger når det gjelder kulde ute :wink: og naboen trodde mer enn en gang at jeg var kastet ut av samober/kona

Link to comment
Share on other sites

Et tips i tillegg til å ta med klærne ned i posen: Når du tar av deg støvlene, skal du vrenge soveposetrekket, legge støvlene nedi og ta dem med ned i soveposen. De får OK plass bak knehasene dine, der tar de ikke for mye plass. På den måten slipper du å trekke på deg stivspeika støvler om morran. Jeg liker også å trekke strømpene halvveis av føttene, slik at halve strømpen henger og dingler utafor stortåa. Da er strømpene varme og tørre om morran, og jeg slipper å bli klam på tærne. Klærne er selvsagt både varme og tørre etter at du har sovet med dem om natta

Link to comment
Share on other sites

Termo extrem synes jeg er ett sterkt overdrevet produkt. Mange sluker 'SINTEF dokumentasjonen' som de legger ved rått, og legger an turen deretter. Midtvinters med kun jervenduk og liggeunderlag..

 

I forsvaret var jeg jeger, og tilbrakte store deler av mine 2 1/5 år der utendørs, har hatt min andel stille bannord under termo duken. Ovenfor rekruttene ble det lagt ned forbud mot å dra med seg termo extreme, noe de selvsagt syntes var urettferdig ettersom den ble kjøpt via militæret.. Men tanken var at denne var hverken fugl eller fisk, ikke sovepose og for stor til vindpose. Den tynneste utgaven derimot synes jeg fortjener all skryt den kan få, jeg ville gått for den + en god sovepose (som ikke bør stappes alt for full av våte klær, det begrenser seg hvor mye 60W kan tørke på noen timer)

Link to comment
Share on other sites

Viktig å ikke bruke for mye klær inni posen. Varmen fra kroppen din skal reflekteres i posen og varme opp lufta der. Derfor er det viktig å ha den tett hvis det er veldig kaldt ute. Har du mye klær vil kroppen bruke masse energi på å varme opp disse. Lite varme går ut til lufta i posen. Lue er også viktig. Trekk posen godt over hodet og snurp godt igjen.

Bruk gjerne ullundertøy og gode raggsokker.

Hvis du vil ha det enda mer komfortabelt kan du kjøpe deg et reinskinn som underlag. Det holder varmen bedre enn noe syntetisk underlag.

Et fint bål vil jo også hjelpe da, både mot kulda og mørket. Bålet er en god trøstekompis.

Jeg har ingen erfaring med jervenduken bortsett fra at jeg har brukt den orginale noen få ganger over soveposen for å holde varmen litt bedre. Hvilken sovepose har du forresten? Du bør ha en skikkelig vinterpose med kort glidelås. Gjerne dunpose.

Link to comment
Share on other sites

Termo extrem synes jeg er ett sterkt overdrevet produkt. Mange sluker 'SINTEF dokumentasjonen' som de legger ved rått, og legger an turen deretter. Midtvinters med kun jervenduk og liggeunderlag..

 

I forsvaret var jeg jeger, og tilbrakte store deler av mine 2 1/5 år der utendørs, har hatt min andel stille bannord under termo duken. Ovenfor rekruttene ble det lagt ned forbud mot å dra med seg termo extreme, noe de selvsagt syntes var urettferdig ettersom den ble kjøpt via militæret.. Men tanken var at denne var hverken fugl eller fisk, ikke sovepose og for stor til vindpose. Den tynneste utgaven derimot synes jeg fortjener all skryt den kan få, jeg ville gått for den + en god sovepose (som ikke bør stappes alt for full av våte klær, det begrenser seg hvor mye 60W kan tørke på noen timer)

 

Regner med at du mener den tynneste Thermo-posen, siden orginal er tuklete å ligge i?

Link to comment
Share on other sites

Viktig å ikke bruke for mye klær inni posen. Varmen fra kroppen din skal reflekteres i posen og varme opp lufta der. Derfor er det viktig å ha den tett hvis det er veldig kaldt ute. Har du mye klær vil kroppen bruke masse energi på å varme opp disse. Lite varme går ut til lufta i posen. Lue er også viktig. Trekk posen godt over hodet og snurp godt igjen.

Bruk gjerne ullundertøy og gode raggsokker.

Hvis du vil ha det enda mer komfortabelt kan du kjøpe deg et reinskinn som underlag. Det holder varmen bedre enn noe syntetisk underlag.

Et fint bål vil jo også hjelpe da, både mot kulda og mørket. Bålet er en god trøstekompis.

Jeg har ingen erfaring med jervenduken bortsett fra at jeg har brukt den orginale noen få ganger over soveposen for å holde varmen litt bedre. Hvilken sovepose har du forresten? Du bør ha en skikkelig vinterpose med kort glidelås. Gjerne dunpose.

 

Vær obs på at dunpose inni jerven kan by på kondensrelaterte problemer.

Link to comment
Share on other sites

Termo extrem synes jeg er ett sterkt overdrevet produkt. Mange sluker 'SINTEF dokumentasjonen' som de legger ved rått, og legger an turen deretter. Midtvinters med kun jervenduk og liggeunderlag..

 

I forsvaret var jeg jeger, og tilbrakte store deler av mine 2 1/5 år der utendørs, har hatt min andel stille bannord under termo duken. Ovenfor rekruttene ble det lagt ned forbud mot å dra med seg termo extreme, noe de selvsagt syntes var urettferdig ettersom den ble kjøpt via militæret.. Men tanken var at denne var hverken fugl eller fisk, ikke sovepose og for stor til vindpose. Den tynneste utgaven derimot synes jeg fortjener all skryt den kan få, jeg ville gått for den + en god sovepose (som ikke bør stappes alt for full av våte klær, det begrenser seg hvor mye 60W kan tørke på noen timer)

 

Regner med at du mener den tynneste Thermo-posen, siden orginal er tuklete å ligge i?

 

Den jeg brukte var den tykkeste som het Termo extreme, ingen himmelseng akkurat nei men var stor nok å ligge i. Byttet den 1:1 mot den tynneste som passet baki 'rumpelomma' på den gamle feltjakken.

Link to comment
Share on other sites

Termo extrem synes jeg er ett sterkt overdrevet produkt. Mange sluker 'SINTEF dokumentasjonen' som de legger ved rått, og legger an turen deretter. Midtvinters med kun jervenduk og liggeunderlag..

 

I forsvaret var jeg jeger, og tilbrakte store deler av mine 2 1/5 år der utendørs, har hatt min andel stille bannord under termo duken. Ovenfor rekruttene ble det lagt ned forbud mot å dra med seg termo extreme, noe de selvsagt syntes var urettferdig ettersom den ble kjøpt via militæret.. Men tanken var at denne var hverken fugl eller fisk, ikke sovepose og for stor til vindpose. Den tynneste utgaven derimot synes jeg fortjener all skryt den kan få, jeg ville gått for den + en god sovepose (som ikke bør stappes alt for full av våte klær, det begrenser seg hvor mye 60W kan tørke på noen timer)

 

Regner med at du mener den tynneste Thermo-posen, siden orginal er tuklete å ligge i?

 

Den jeg brukte var den tykkeste som het Termo extreme, ingen himmelseng akkurat nei men var stor nok å ligge i. Byttet den 1:1 mot den tynneste som passet baki 'rumpelomma' på den gamle feltjakken.

 

Jusst. Skal en ligge nogenlunde komfortabelt bør en satse på en av hunter-modellene, eller muligens king-size, pga. fasongen. Alle disse er forede, men ikke like mye for alle modellene. Den uforede må da være vond å ligge i med mindre en er pygme?

Link to comment
Share on other sites

Jusst. Skal en ligge nogenlunde komfortabelt bør en satse på en av hunter-modellene, eller muligens king-size, pga. fasongen. Alle disse er forede, men ikke like mye for alle modellene. Den uforede må da være vond å ligge i med mindre en er pygme?

Mulig modellene har forandret seg..? men den gang var termo extreme og uforede jeg byttet den inn i tilsynelatende like store. Jeg er ca 1.80 og passet greit i begge.

 

Forresten, så har mange sovepose fabrikater vindtrekk/yttertrekk som passer posen.. antar det er ett bedre alternativ, men det slår meg hver gang jeg titter på dem at de er rimelig dyre!

Link to comment
Share on other sites

Yttertrekkene til posene, eller "grevling" som det kalles erstatter ikke en fjellduk om denne er tenkt brukt for å øke komforten. Er det snakk om å skåne posen mot slitasje er den ok, eller som beskydd mot regn. ( De fåes med Gore Tex)

Jeg bruker alltid fjellduk, uansett vær og temp. Det blir komfortabelt og en kan ha telefon, mp3, klær, lommelykt, godis eller nær sagt hva som helst utenfor posen men inni duken. Er det grisevær er det bare å dra igjen glidelåsen, sette op ei bøyle "egenprodusert" over hodet og livet er hærlig igjen. I tilegg sparer jeg posene mine, 3 sesongers dun og ekstrempose i dun mot slitasje.

Kondens ble nevnt og det forekommer alltid da dukene er potte tette, men det kan reduseres betraktelig med utlufting i hjørner.

Link to comment
Share on other sites

Jusst. Skal en ligge nogenlunde komfortabelt bør en satse på en av hunter-modellene, eller muligens king-size, pga. fasongen. Alle disse er forede, men ikke like mye for alle modellene. Den uforede må da være vond å ligge i med mindre en er pygme?

Mulig modellene har forandret seg..? men den gang var termo extreme og uforede jeg byttet den inn i tilsynelatende like store. Jeg er ca 1.80 og passet greit i begge.

 

Forresten, så har mange sovepose fabrikater vindtrekk/yttertrekk som passer posen.. antar det er ett bedre alternativ, men det slår meg hver gang jeg titter på dem at de er rimelig dyre!

 

Nå er i hverfall Huntermodellene avlange, mens de andre er rektangulære(som pose) Orginal finnes bare som rektangulær.

Det er samme fasong som min thermo og den ligger ihvertfall ikek jeg godt i. Jeg er omlag 183 og på den kraftige siden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helsport sin kan "glides" begge veier. Hillberg har et glimrende produkt som heter Bivanorakk hvis målet er beskyttelse av soveposen. Frisport har et meget bra produkt som heter B-Over, hvis du er ute etter en soveposebeskyttelse, med mulighet for å lage gapahuk/endukstelt. Problemet blir kondens. Det gjør det forsovidt i en foret jerven også. Du merker det bare ikke, da kondensen legger seg i foret i duken, istede for på soveposen. Fordelen da med en B-Over, er at du får avstand mellom duk og pose :D Etter noen dager i vedvarende kuldegrader, vil kondensen bli et problem hvis du ikke får tørket den. Med en god vinterpose og Tarp / gapahuk, så er det meste gjort. Har et Bergans Cho oyu enduks telt, som ikke veier mer enn en termo extreme, og sovepose har jeg med uansett :idea: Ulempen med telt er at du mister åpen himmel følelsen, men det gjør du forsovidt inne i en jervenduk også :wink: Mulighetene er mange, og man kan høre på andre, men det er bare deg selv, med erfaring, som kan lage en kombinasjon som du trives med.

 

J... tøft av deg å dra ut med de problemene (bukker meg i støvet). Du har i motsettning til MANGE andre skjønt hva det dreier seg om. Du må utfordre deg selv og fobien, så du lærer at det ikke er så farlig alikevel. Ubehaglig ja, men ikke farlig. Monsen var ikke høy i hatten han heller den første natta han hadde ute alene, ifølge han selv. Mot er ikke fryktløshet, mot er kontroll over frykten. Frykt / redsel er nyttig for å kunne gjøre riktige avgjørelser, så lenge den ikke blir ubegrunnet og styrende.

 

Min erfaring er et sett med ullundertøy på kroppen, samt mye av tøyet i posen. Jeg pleier ikke å ta med skallbekledningen ned i posen, da den ikke varmer så mye alikevel. Støvlene er gode å ha der nede, hvis du klarer å sove med de i posen. Jeg bruker en ullfrote balaklava istede for lue. På den måten er hode, hals og nakke beskyttet, og jeg kan i tillegg filtrere kaldlufta som jeg puster, hvis du klarer å ha noe foran munnen når du sover vel å merke. Du skrev tennissokker :shock: Hvis det er bomull, så få de av og bruk rene ullsokker. Bomullsokker blir regne fryseboksen når den blir fuktig, noe man gjerne blir på bena :? Bruk også gjerne talkum / babypudder på bena, så holder de tørre lenger.

 

God tur og lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Mye som er nevnt her. Har ikke finlest alt men lister opp mine tips og meninger:

 

-Bomull er forbudt! Bruk ull.

-Sovepose med komforttemp. som passer til forholdene +/- din egen frysepinfaktor.

-"Thermo", dvs tjukke duker, er noen digre beist med snevert bruksområde. Vanlig lett duk sammen med godt underlag og sovepose fungerer vel så bra og ikke minst så gidder du å ha den med, alltid.

-Jervenduken original er for kort. Syns Helsport sin er mye bedre. Den har dessuten løse armer og hette.

-Kle av deg ytterklærne om natta i soveposen. Hvis ikke så fryser du.

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba kenneth32.

Det jeg pleier å bruke når jeg skal overnatte ute om vintern er . Jerven hunter lang. Og en skikkelig sovepose inni. I tilleg putter jeg liggeunderlaget inni duken. Da får du enda mindre varmetap og en del lunere.

Jeg tror jeg hadde investert i en ny pose.

 

http://www.isbjorn.no/bjornoya.html

Jeg bruker denne og er godt fornøyd. Ikke gal på pris heller.

Pluss at den er ti cm bredere og en del lenger enn vanlige soveposer. Som gjør det lettere å kle av seg og putte klærne nede i posen.

Hvis du trenger isolasjon kan du sy deg en ekstra innerpose av fleece.

Feilen mange gjør er å ta på seg for mye klær. Da er det bedre å ty til innerposer av fleece. De gir ganske mye bedre isolasasjon enn å ha på seg klærne.

Link to comment
Share on other sites

Etterhvert som jeg leser her, så ser jeg at jeg har gått i en klassisk felle, ved å kle meg for godt oppi posen, og at jeg i tillegg la soveposen over fjellduken + at jeg hadde det for romslig oppi fjellduken. Jeg hadde nok under meg, for det var ikke der jeg var kald/begynte å bli kald. Men det er klart at jeg brukte jo veldig mye energi på å være redd også. Det er jo farligere å gå på gata i en by, men prøv å overbevise psyken om det'a :wink::lol:

 

Jeg hadde jo veldig mye tøy på meg.

 

Lag 1. merinoullbukse, merinoulltrøye, merinoullboxer, ullsokker

Lag 2. fleecebukse, fleecegenser, tynne sokker

Lag 3. jaktbukse, feltskjorte, ullsokker.........jaktjakka la jeg rundt meg og litt under meg.

Lag 4. fjellduken, fleecejakke over kroppen, feltskjorte over beina, fleecejakke rundt føttene.

Lag 5. sovepose over fjellduken, og jeg la beina mine og nedre del av fjellduken inni posen.

 

På huet hadde jeg en headover til å tette godt + lue i ull.

Støvla hadde jeg ikke på meg, men dem lå inni posen. Og ja, jeg hadde det forholdsvis romslig og greit inni fjellduken, så det gikk vel til helvete allerede der :oops:

 

Neste gang skal jeg prøve å legge meg med lag 1 og 2, lue, headover, og votter + legge soveposen inni fjellduken. Jeg har forsvaret sin pelsfora sovepose med glidelås. Fikk tak i den for 10 år siden. Den er knallgod, men jeg har aldri prøvd den i minus. Kaldeste jeg har prøvd er vel 6-7 pluss, og da må jeg ha den litt åpen.

 

Ja, det var en aldri så liten seier å klare å gjennomføre. Det var veeeldig nære på at jeg tusla ned til bilen utpå natta der gitt. Men jeg er glad jeg ikke gjorde det, for nå fikk jeg bevist for meg sjøl at jeg klarer det.

 

Men kuldemessig da man står opp også, så frister det ikke mest :lol:

 

Takk for alle gode råd. Her er det helt klart mye som skal prøves, og jeg skal skrive ut disse sidene i denne tråden, så jeg har dem i sekken 8):D

 

Edit: jeg har også 2 eksemplar av forsvaret sin tredelte pose også.

Link to comment
Share on other sites

i forcen hadde vi noe som vi kalte OP bombe, ute på observasjonspost brukte vi vaskevannsfatet med 50% vann og rødsprit, dette ble tent av førstemann med nasa utav soveposen, tok et minutt så var det 20 grader i teltet uansett utetemp. Det ble faktisk ikke markert fuktig i teltet på tross av vannet som fordampet. Etter at en hadde kledd på seg så luftet en ut teltet.

 

Dette funker jo selvfølgelig best i telt, en pressening er jo litt luftig i så måte.

Link to comment
Share on other sites

I oktober i fjor overnattet jeg og noen andre på hardangervidden, riktignok i lavvou, Det ble mange kuldegrader utover natten. men jeg sov som en stein. Jeg hadde "bare" stilongs, polo jaktklærene. når jeg gikk til sengs, brukte jeg jakken som pute. hoppet i soveposen, jerven posen utenpå type hunter og et lite liggeunderlag underst. Kaldt i fjeset var det. men pytt pytt. En hærlig tur. bortimot null kondens, Godt og varmt...

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig i de svara du har fått. Du beskriver maten du har med deg som pølse og lompe.

Pølse er er snadder :D ,men eg ville ha spist mat med meir karbohydrater, drikke som ikke er væskedrivende, t.d. varm saft. Kaffe er ikke det store for å holde varmen på.

 

Personlig har eg gått over fra å ha 1 l med kaffe på termosen til å ha 1 l med varmt vann med meg på tur. Pulverkaffe, solbærtoddy og diverrse rett i koppen supper, i tillegg til standard nistepakke. Dette gir meg meir varme i kroppen en pølse med lompe.

 

Testing av utstyr/seg sjøl kan godt gjøres i nærheten av basecamp, så kan ein utvide etter hvert. Lykke til!

 

Helsing Trebjønn

Link to comment
Share on other sites

Det å ikke ha på seg for mye klær er helt klart viktig. Har noen netter i snøhule og da har jeg bare på meg ullsokker, ullboxer og topplue i soveposen. Jervenduken har jeg utenpå. Aberet er at jeg liker å sove på magen med hendene under puta og når kroppen vrir seg automatisk i den stillingen i løpet av natta blir det kaldt på skuldrene og ryggen :lol: .

 

Det jeg ikke anbefaler, men som jeg har testet, er å sove i hammock ute i 15 blå.

Link to comment
Share on other sites

Det å ikke ha på seg for mye klær er helt klart viktig. Har noen netter i snøhule og da har jeg bare på meg ullsokker, ullboxer og topplue i soveposen. Jervenduken har jeg utenpå. Aberet er at jeg liker å sove på magen med hendene under puta og når kroppen vrir seg automatisk i den stillingen i løpet av natta blir det kaldt på skuldrene og ryggen :lol: .

 

Det jeg ikke anbefaler, men som jeg har testet, er å sove i hammock ute i 15 blå.

 

Du er jo pokker meg ikke helt god :wink::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt for et par år siden der vi lå i åpen gapahuk. Var ca 10-15 minus når vi startet om morgenen. To stykker sammen i jerven king size thermo i hver sin sovepose med en Breton mellom seg. Jeg lå i sovepose med helsportduken utenpå. Hadde på lue ullundertøy og ullsokker. Natten gikk helt greit, ikke meget varmt, men noen timer søvn ble det. Merket morgenen etterpå at det var kaldt, rødspriten ville ikke ta fyr :) De to som lå i jervenduken hadde det nok mer behagelig enn meg, var et rimlag på ca 1 cm mellom duken og soveposen min :) Da vi kom ned til hytta utpå dagen var det 21 minus, så der vi lå hadde det nok vært enda noe kaldere...

 

Erfaringen min er at med en god sovepose, ullundertøy, lue og liggeunderlag under så klarer man seg fint. Åsså kan man jo skryte av at man har vært ute ei vinternatt før 8)

Link to comment
Share on other sites

Det å ikke ha på seg for mye klær er helt klart viktig. Har noen netter i snøhule og da har jeg bare på meg ullsokker, ullboxer og topplue i soveposen. Jervenduken har jeg utenpå. Aberet er at jeg liker å sove på magen med hendene under puta og når kroppen vrir seg automatisk i den stillingen i løpet av natta blir det kaldt på skuldrene og ryggen :lol: .

 

Det jeg ikke anbefaler, men som jeg har testet, er å sove i hammock ute i 15 blå.

 

Får du stappa et godt liggeunderlag i hammocken burde det fungere brukbart det og.

Link to comment
Share on other sites

har selv jerven thermo extrem, KNALL GOD for min sin del. jeg er foresten 187 lang og har god plass!

prøvde den første gang innpå vidda seint i reinjakta, sov som en unge :wink:

sku på måneskinnsjakt etter hjorten i fjor, sov bort hele natta å våkna ikke før hjorten antagelivis hadde funne dagleiet sitt :lol:

ps, var 5 blå tidelig på kvelden å kaldere ble d!!

når det er kaldt bruker jeg fleece dressen min og ullundertøy, tar alltid av meg støvlene så sant jeg ikke sitter på post å bare bruked duken som ly for dritvær..

Har foresten jerven orginal også, bruker den når det er dritvær tidelig i jakta når det fremdeles er mildt og blir for varmt med extreman :wink:

bruker "anjungliakk mamut" liggeunderlag.

Link to comment
Share on other sites

har selv jerven thermo extrem, KNALL GOD for min sin del. jeg er foresten 187 lang og har god plass!

prøvde den første gang innpå vidda seint i reinjakta, sov som en unge :wink:

sku på måneskinnsjakt etter hjorten i fjor, sov bort hele natta å våkna ikke før hjorten antagelivis hadde funne dagleiet sitt :lol:

ps, var 5 blå tidelig på kvelden å kaldere ble d!!

når det er kaldt bruker jeg fleece dressen min og ullundertøy, tar alltid av meg støvlene så sant jeg ikke sitter på post å bare bruked duken som ly for dritvær..

Har foresten jerven orginal også, bruker den når det er dritvær tidelig i jakta når det fremdeles er mildt og blir for varmt med extreman :wink:

bruker "anjungliakk mamut" liggeunderlag.

 

 

Jeg er bare 172 cm, så jeg har boltreplass i den :mrgreen: Etter det jeg har forstått så er jo ikke det noen fordel når man skal overnatte i kulda, så neste gang blir soveposen med på innsida av duken gitt, og jeg kler av meg litt.

Jeg har sovet bort noen muligheter etter at jeg kjøpte fjellduken min jeg også :oops:

Jeg har ikke noe erfaring med bekledning ved overnatting uti naturen, for jeg har aldri turt å ligge ute før, men nå har jeg fått litt blod på tann, sjøl om jeg ikke akkurat kommer til å oppsøke det igjen i den kaldeste årstida nei. Blir nok ikke om igjen med det første i 7 kalde eller mer.

 

Hadde vært fint med webastovarmer i bilen, så man kunne satt seg i en varm og isfri bil etter ei sånn kald natt. Jeg har jo ei dieselpurke, og da tar det jo litt tid før det blir varmt i bilen, og da er det jo ekstra morro å måtte skrape is først. Jeg er en frossapinne, så jeg fryser på post allerede i begynnelsen av september også jeg. Så det var vel den største grunnen til at jeg valgte thermo extremduken. Den kommer til å følge meg i tykt og tynt gjennom nesten hele jaktsesongen. Jeg angrer ihvertfall ikke på at jeg kjøpte meg det, for nå kan jeg kose meg på jakt utover høsten. Før så var postering et lite helvete, med så mye klær at jeg knapt kunne bevege meg. Prøvde meg på bukkepost ifjor høst i nesten 20 blå. Da var jeg litt blå etterhvert også :lol:

1 liter kakao gikk fort da gitt, men åssen får man pissa med 5 lag med klær, og et oppheng som skrumper inn til et par cm. i kulda da :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette må være en kombiversjon :lol: Denne ser ut til å funke for alle parter. Fint'a gitt. Slipper å dra med bare en. Blir da jaggu nok drit å dra med seg på sånne turer. Fy flate, ryggen min er ødelagt fra før, men den var helt jævlig i mange dager etter denne turen jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Jerven Hunter, men skulle mye heller ønsket Jerven original. Full liggelengde inne i Hunter-duken er vel og fint, men den er ALT for stor. Isolasjonen i disse posene er oppskrytt.

 

Om man splitter original-duken og bare pakker den rundt soveposen så får man plutselig full liggelengde med originalen. Samtidig tar den mye mindre plass og den er plutselig alltid med i sekken.

 

Så kjøper man heller en ordentlig sovepose til de turene man skal være ute i kulda, i stedet for 2 dårlige.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tar opp denne tråden igjen.

Ønsket etter en vattert duk har vært der lenge.

Lå ute forrige helg sammen med ungene og da var det ca 0 grader ute og rått.

Vi hadde et enkelt telt, jeg lå i den dårligeste soveposen (billigste sort sommerpose fra sparkjøp.. ja le ;) , men unger hadde de beste. Allikevel var det såpass kaldt at utpå natta måtte fjellduken orginal bres over oss som et teppe. Da blei det nogelunde varmt, men på morgenen var det mye fyktighet under duken.

 

Så mitt spørsmål....

 

Kan en fjellduken thermo ekstrem fungere bra som sovepose... event. sammen med min kjipe ultralette sommerpose fra sparkjøp?. Vil jeg få duggproblemer?

Duken skal også brukes som varm camo under jakt og foto.

Også ønske om mulighet til å sove under åpen himmel uten telt er også tilstede...

Kan extremduken anbefales... Ønsker tilbakemelding fra folk som har prøvd denne og hunterduken. Org. duken har jeg, og den er glimrende til sitt bruk, men ikke til den værste kulda..

 

Ser forøvrig L.Johansen i Namsos selger extremduken rimelig for 2065,-

Link to comment
Share on other sites

Nei, den fungerer ikke som sovepose. Allerede mens temperaturen er på + siden oppstår det mye kondens som ikke luftes ut, og det blir klamt og kaldt. Har også prøvd med en tynn lett sovepose i tillegg, uten at det hjalp. Duken jeg brukte var en Jerven Thermo Hunter.

Link to comment
Share on other sites

jeg har både hunter og extreme duken.

 

Hunter duken er lettere og jeg har derfor hatt den med meg oftere enn extreme duken.

Hunter holder lenge for meg rundt soveposen også når det er minusgrader.

Du må lufte den for kondens da den er tett, men den oppleves ikke som våt neste dag.

 

Extreme er som hunter, men tyngre og litt varmere (dama liker den)

 

 

håper det er til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm to gode erfaringer her... Takk

Men gjør det meg klokere. Skjønner man må lufte for å få ut damp.

Mulig siste taler sitt argument om at hunterduken er et bedre valg kan være noe pga. vekt...

 

Et spørsmål til. FInne s det et alternativ... et stooor sovepose til en som er 192 høy... Synes de fleste soveposer er ekstremt trange :( Mye derfor jeg har lyst på ekstremduken.... stor...

Link to comment
Share on other sites

Var i Hamar i hundutstilling, dette var i slutten av november. Kjørte dit fredag og utstillingen var på lørdag. Vi satt opp telt i en midtrabatt ...husker ikke helt hvor det var men ikke langt fra vikingskipet. Våknet om natten, det var kaldt som f..n. men jeg hadde med jerven duk vet ikke nøyaktig hva det heter men den nesten er på størrelse med vanlig liggeunderlag sammenrullet. Rullet ut jervenduken og sov veldig godt resten natten. Termometer i bilen viste nesten -14 på det kalleste den natten. Og hunden da... den fekk sin 3. cert og kunne kalle seg nuch.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...