Jump to content

Jerven thermo extrem og overnatting på vintern


kenneth32

Recommended Posts

Jeg har en original, og en hunter. Men, soveposen blir klissblaut når jeg bruker den inni jervenduken. Også om jeg bare legger duken oppå som et teppe. I brosjyren som fulgte med Hunter sto det også at Jerven ikke anbefaler å bruke sovepose inni duken, fordi det blir kondens. Til dere som skriver her at dere konsekvet bruker sovepose inni jervenduken, og har det helt fint. Hva gjør dere med kondensen? Spenner dere opp duken på noe måte? Hjelper det da? Noen som har bilder av hordan dere fikser dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg åpner litt i bunnen, har armglidlåsene åpne og har hodet på utsiden av duken.

toppen har jeg sånn passe igjen. Jeg legger duken under meg så jeg sover på bretten også når jeg har sovepose.

Jeg bruker å ha liggeunderlaget inne i fjellduken og posen oppå.

 

Det blir litt kondens, men ikke så mye at soveposen blir klissblaut, kondensen holder seg i foret til huntern. Kanskje du svetter mye skaubjønn :P

Jeg lufter duken over teltet neste dag, så er den fin igjen til kvelden.

 

Rart at en har så ulik opplevelse med kondens?

Link to comment
Share on other sites

jeg har sikkert skrevet det før.

 

jeg har hatt termo extrem i over 10 år. har hatt fjellduken orginal i sikkert 20.

termo extrem er god. den blir klam etterhvert men fuktigheta ligger i foret. mitt største argument mot extrem er størrelse/vekt når man skal bære den. om jeg sover i extrem går det og greit. litt klamt, men har man godt med klæe (og rikige klær) så går det greit. har brukt termo extrem ute om vinteren med tyin sovepose inni, det blir klamt i foret men ikke våt pose.

det er viktig med godt underlag.

 

orginal blir jeg plaget av kondens i. men ikke mer enn at den funker fint som vindsekk. men man kan ikke ligge i den. å det er ikke bra om man skal slappe av.

 

har en INUK duk som er like tynn som fjellduken orginal men like stor som termo extrem og hunter. den har jeg brukt mye etter at jeg fikk tak i den

 

 

har også brukt termo hunter. bra duk, lettere enn termo extrem, men fortsatt for stor når man skal ha den i sekken...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde merinoull over hele meg, fleece undertøy oppe og nede, 2 par ullsokker og 1 par tennissokker,

 

@kenneth: tennissokker under ullsokka? da fryser du som oftest uansett hvor mye ull du har uttapå tennissokka. tennissokker blir klamme, våte, kalde, å du fryser på beina.

 

fleece undertøy? jeg mener ullfrotte er bedre. eventuelt med tynt superundertøy under. dvs "supermanndrakt" eller rett type netting undertøy under ullundertøyet. ull er varmt selv om det er klamt.

 

 

om noen er intressert ligger det en ppt presantasjon om anbefalt bekledning vinterstid i denne tråden :

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=79&t=16144

Link to comment
Share on other sites

Bra tips Ole Magnum.

Stod der i sjappa og veide opp og ned om jeg skulle velge en halv kilo mer ved å gå for ekstrem eller litt lettere vekt og Hunter. Valget ble hunter mye pga. at jeg tror ekstrem hadde blitt hjemme pga. strl.... Vi får se... Tipper jeg skal få testa litt under elgjakta i første omgang.

Forøvrig har du brukt den som en ren sovepose, eller har du hatt sommerpose/annet inni? Hva slags liggeunderlag bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt den som rein sovepose, sommerposen min inni blir alt for varm for meg. Liggeunderlaget hadde jeg utenfor soveposen da jeg har et underlag som virker nesten som fluepapir. ikke moro å våkne med superundertøyet bakfrem selv om du kvelden før tok det på deg riktige veien :wink:

 

mener liggeunderlaget mitt heter Ajungilak Bamse Extreme eller noe i den duren.

 

PS. Jeg glemte å skrive at jeg lot hulla til arma være åpne, men den skjønte du kanskje :wink:

Jupp. skjønte den. Ok da har vi samma underlag. Japp er som fluepapir.. er sikkert for at en ikke skal skli av i utide og tide..*LOL*.

Inne i et telt vil det nok funke med underlaget under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...