Jump to content

Makslading etter ladetabell - .308


rypert

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fra en jaktkamerat fått ladet opp noen Varmageddon 110 grs til .308n min. Disse er ladet etter Normas ladetabell, hylser og tennhetter som anført i tabellen.

 

Ser at han har brukt 45.1grs Norma 200. Dette er maks ifht ladetabellen. Han sier dette er trygt. Jeg er skeptisk av natur, og ønsker rådføring også her på kammeret. Noen som kan opplyse meg?

 

På forhånd takk.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Maks er jo maks - det betyr at man i Normas testvåpen oppnådde CIP sitt "Max average pressure" - med denne ladningen. Og det er nettopp det, maks "godkjent" trykk, akkurat som 80 er maks tillatt hastighet på veien, så er det maks trykk det er "lov" (iht. CIP) å selge ammunisjon med.

Maks trykk for 308 er satt temmelig høyt, og med en gang en går over, og i noen våpen før, så kommer trykktegnene. Det er ikke som i 6.5x55, der maks trykk er satt langt lavere . og trykktegnene først kommer langt over maks oppgitt ladning.

Trykktegnene kommer jo på samme trykk, og det er like over maks for 308, og 10-15% over maks for 6.5x55 (vanligvis, i moderne våpen)

Uansett, en ladning på maks er ikke farlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Regner med at jaktkameraten har ladet i hylser tilpasset kammeret. Skutt og kronografert ladestige, og kommet frem til at ladninga er ok i ditt våpen. Ikke? Da ville jeg iaf vurdert å skaffe ammo på annen måte.

Har en ladet litt, og er kjent med kule og krutt så kan en fint overleve å gå rett på maks - iallefall om ikke funksjonssikkerhet er det viktigste i verden. Husk nå at ammunisjonsfabrikkene gjør akkurat det, lader og tester i sine egne våpen, sender ut på markedet, og håper at det funker i alle.
Man kan faktisk lade uten hverken å lage ladestige eller kronografere. Hvordan tror du vi gjorde det før kronografer var allemansseie? eller før en kunne spørre på nett. Tips: ladetabell ;)

Men jeg er enig at det er unødvendig å gå rett på maks, og så på jakt, det er en sjangse for ei upraktisk ladning, eller ei som er mindre presis enn den kunne vært. Men farlig er det nok ikke.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Som fersk, men svært engasjert hjemmelader leser jeg de fleste tråden om lading i vanlige kaliber. Jeg synes å merke at svært mange er opptatt av å lade maksladinger. Selv tenker jeg at det er presisjonen som er "bunnlinjen" - det som avgjør om ladingen er god eller ikke. Hva hjelper det om kulene har høy hastighet om de ikke treffer der de skal?

Link to comment
Share on other sites

Må sies at om det er hentet fra en tabell, så er det 99.99% sjangs at det er lagt inn endel sikkerhtesfaktorer her. VV sine tabeller siste 10 årene har tidvis blitt ganske tamme, Se på tabeller fra sent 80 tall ... så ser dere det er ganske drastisk forskjell ;) 


Rifle har en lei tendens å gå best nær max, dvs max max, men rett under. 

 


Ellers bør du ha sunn skepsis til andre sin ammo. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Uansett, en ladning på maks er ikke farlig.

Du har nok helt rett i det, men hva er maks? Når en i en 308W opererer med 45,1 grn for maks kan en med veldig små variabler fort komme over maks. En litt kjappere kruttlott, ett litt unøyaktig kruttmål- og en litt unøyaktig vekt så er en plutselig godt over maks. Bruker en i tillegg tykkvegget FC-hylser.... Derfor kan det være en god regel å prøve å finne en presis ladning omtrent mitt i mellom min-maks. Viltet dauer uansett. De aller fleste børser tåler nok hundrevis av skudd langt over maks- men hva er vitsen?  Er det forresten noen som vet ha som forårsaket våpenspregningen i sommer ? (husker dårlig, var det en T3)?

Link to comment
Share on other sites

Joda M67, jeg har det meste av min karriere som hjemmelader ikke hatt tilgjengelig verken kronograf eller QL for den del, men ser ikke hensikten med ikke å bruke verktøy som nå er lett tilgjengelige og økonomisk overkommelige, for å ha bedre kontroll på prosessen.

Jeg har som aps også sett at ladedata endrer seg over tid, men det kan det hende kruttet også har gjort. Ikke sikkert at et krutt produsert for flere tiår siden har samme brennhastighet som krutt produsert i dag. Man bør derfor ikke ukritisk bruke gamle ladetabeller.

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi "gamle" alltid sier en ting mener vi ofte noe helt annet. Jeg mener det er slett praksis og helt unødvendig å gå rett på max, før eller siden vil den praksisen medføre uhell. Men som regel fordi folk IKKE følger tabellen til punkt og prikke. Samme hylse? Kule? Settdybde? kruttlot? Identisk og nesten er to vidt forskjellige ting.

I teorien skal dette være akkurat det samme som for fabrikkammo, de følger en resept akkurat som oss. OK, så har de litt bedre kontroll på lot-variasjoner. Og slik ammo testes nok grundigere enn resepter for produsert ammo. Men at en skulle få noen farlige opplevelser er svært usannsynlig.

 

I dette tilfellet kunne jeg gitt ammoen et forsøk. Ett skudd, se etter trykktegn. Om OK, prøv tre til. Etter det må du bare se hvor sikker du vil være. Jo mer du skyter jo sikrere blir du på alle kvalitetskriterier. Presisjon, kulebane, mating og ekstraksjon etc. Med venne-ladet ammo har du ikke like god kontroll som om du gjør jobben selv, Om hylsene ikke er jevne i kvalitet eller antall omladninger kan du få noen få enkeltfeil selv om resten funker OK. Slurver laderen med andre ting blir det fort mye mer usikkert. DET er det virkelige problemet her, stoler du virkelig på denne personen?

 

Jeg har et veldig eksklusivt utvalg av mennesker jeg tar i mot hjemmeladninger fra.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har et veldig eksklusivt utvalg av mennesker jeg tar i mot hjemmeladninger fra.

Lade for andre er ikke noe man tar lett på. Jeg har gjort det noen få ganger, som en tjeneste til folk jeg kjenner, og som ikke lader selv. Jeg er minst 20 ganger mer nøye når jeg gjør det enn når jeg lader til meg selv. Og jeg er alltid litt nervøs.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg inviterer heller folk hjem til meg så de kan bruke mine lademaskiner, du skal se folk får JÆVLIG mye mer respekt for ammo når jeg gir de en liste over 10-15 ting de kommer til å gjøre feil, og de en time senere kommer ut og har gjort alle :D 
 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Du har nok helt rett i det, men hva er maks? Når en i en 308W opererer med 45,1 grn for maks kan en med veldig små variabler fort komme over maks.

Det er vel halve poenget med maks, å sikre at en ikke kommer for høyt i trykk. 

"Maks" slik QL (rødstreken) og ladetabellene bruker det er "maximum average pressure",  (MAP) maksimalt gjennomsnittstrykk i en ammunisjonslot, eller av f.eks. 10 utvalgte patroner i en lot.

Det er gjennomsnittstrykk, og det sier seg selv at det da vil være patroner som er over maks - og vi har ikke dødd ennå... Et par prosent over MAP har vi et trykk som kalles MPLM - maximum probable lot mean.

MEV er enda høyere, det er noe man kaller maximum extreme variation - som tar høyde for enkeltskudd der alle små variable (og store) er gått en vei, og en får en viss sannsynlighet for enkelte patroner med mye høyere trykk - CIP bruker 15% over - ingen patroner i en lot skal kunne ha mer enn 15% over MAP - makstrykk.

Det er dette som er dimensjonerende trykk for våpenet + marginer. Proof - trykkskytingspatroner er 25% over MAP,  normalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

30% vel på testing i tyskland ? 

Etter å ha sett endel sprengte våpen både før, under og etter igjennom årene har jeg faktisk konkludert med at veldig få får noen skader, selv med litt avvik i vekt, kruttlot osv, alt dette er under proofing. 

Det som spiser våpen  er 

 

Feil krutt fra skapet Jeg har sett hva som skjer når folk blander 310 og .. andre... 

dillon 550 enne er helt krise da den ikke auto indexer, blander  du det med raske krutt med lav fylling så får du en dobbel, denne sammen med 1 stasjon står for mye "morro" 

1stasjon og slurv. 


Ref kruttloter er det overraskende lite variasjon på krutt, iaf tilbake tilbake til tidlig 90 tall iaf. (men ikke prøv om du er usikker og ikke kjenner lagring og er over middels, helst har trykkutstyr) Ladedata har rett og slett blitt mer pysete da produsentene av de vel opplever at folk ikke skjønner at maks er maks, og nå er jo da ikke maks.. maks lenger? 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette får meg til å tenke på da jeg og en kamerat ville finn ut hva som skulle til for å ødelegge en gammel banekrag kontra en banemauser. Vi fylte noen hylser helt full med NC96m og satte inn en 9,3g kule. Ladet geværene som var bunnet fast med en trå i avtrekkeren så sto vi bak en mur og trakk av. Kraga revnet og på mauseren måtte vi bruke en hammer for å få opp sluttstykket. Morro var det men om vi ble så mye klokere av det vet jeg ikke, bare synd ingen ville stille en sauer 200 str til disposisjon for samme forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...