Jump to content

Åsnes Combat/Ingstad? Det ble Fischer E109 istedenfor...


Sako 30-06

Recommended Posts

Etter noen år oppå et par Åsnes Rago har jeg kommet til at disse skiene ikke er optimale for mitt bruk. For all del, Rago -- eller Amundsen som de heter nå -- er glimrende ski, men som sagt har de ikke optimale egenskaper for mine formål. Jeg kjøpte Rago da mine åttitalls Telemark MT54 (hvit med rød og blå stripe, noen som husker den?) var fullstendig oppbrukt og var i utgangspunktet ganske så fornøyd. Moderne cap-konstruksjon gjør skiene veldig lette, de har tålt all behandling jeg har gitt dem, smøringen sitter veldig godt på en lett rubbet festesone og de er veldig gode å gå bortover med.

 

Det jeg ikke liker med Rago er tildels bredden -- midtvinters er de i smaleste laget for jakt i skog og på fjellet før snøen har fokket seg -- men spesielt spennet. Rago har et veldig kraftig gåspenn med markert smørelomme, for å gjøre dem gode til lange turer og gjerne med litt tung sekk. Det gjør skiene lite gode i utforkjøringene, såpass at jeg synes Rago er ganske vanskelige å kjøre med i litt bratte utforbakker sammenlignet med de gamle MT54 som hadde et nokså mykt enkeltspenn.

 

Siden min bruk i hovedsak er i løssnø i skauen eller i mer eller mindre bratt fjell og nesten alltid med feller, er ikke Rago en optimal ski for meg. Jeg vil ha noe med en jevnere nedbøyingskurve og gjerne mer bredde for bedre bæreevne i løs snø. Siden jeg som oftest bruker feller, er markert smørelomme noe jeg har lite bruk for. Derfor har jeg fyst et par år på Åsnes Combat, for ut fra produktomtalene virker denne som en ski som passer mitt bruk bedre. I år har Åsnes gitt disse litt dekor oppå og kaller dem Ingstad. Ifølge ting jeg har lest på nettet er Fischer E109 et annet alternativ og skal visstnok ha et enda mykere enkeltspenn enn Combat, men de er ikke like brede som Combat.

 

Det jeg lurer på er om det er noen her som har brukt Åsnes Combat og/eller Fischer E109 og kan dele noen erfaringer om hvordan disse egner seg til nedoverbakker.

 

PS: Av bindinger kommer jeg fremdeles til å bruke mine etterhvert velbrukte 75mm Rottefella Super Telemark med vire. Ingen over, ingen ved siden :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv både fischer 109 og s-bound. Begge skiene er ypperlig til jakt men s-bound skia er bedre i løssnø pga bredden.

De er omtrent som fischer jakt bare med innsving og stålkant. De fås som smørefrie også det er absolutt å anbefale. Godt å slippe feller.

Minuset med s-bound er at de går dårlig i råtten snø. Dette er ski som brukes til "topptur" ski så i utforbakke er de uovertrufne.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke kjørt spesielt mye nedoverbakker, men Combat skiene er i alle fall ypperlige jaktplanker. Har gått appelsinturer, jakt rype og dratt litt pulk med skiene og det eneste jeg har å utsett er at spennet er kanskje litt hardt for en av noe begrenset fysisk omfang. Føler at jeg tidvis kunne hatt litt bedre press mot kortfellene. Med langfeller er det selvfølgelig ikke et tema. Om du vurderer dette som et reelt problem for deg får du vurdere selv. :wink:

 

Eller så kan jeg svare for skiene på de fleste tema uten om nedoverbakke kjøring. Er i alle fall fryktelig godt fornøyd.

 

Eneste aberet for min del er at jeg har stålkant på skiene og akrobat har kjøpt meg bikkje. Så om det er noen som har et par fint brukte 190/200 cm combat ski uten stålkant og har lyst å bytte så finnes det håp.

Link to comment
Share on other sites

Eneste aberet for min del er at jeg har stålkant på skiene og akrobat har kjøpt meg bikkje. Så om det er noen som har et par fint brukte 190/200 cm combat ski uten stålkant og har lyst å bytte så finnes det håp.

Og hvis ikke finnes det da filer ;)

 

Jeg skulle tro at noen drag med ei metallfil i sånn ca. 45 graders vinkel langs hele stålkanten burde kunne skjemme eggen nok til at du reduserer faren for å skade bikkja ganske så betraktelig

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg et par litt eldre Nansen. Mener å huske at det var to typer den gang jeg kjøpte, og at jeg valgte versjonen med minimalt gåspenn. Likevel er jeg ikke så godt fornøyd med telemarksegenskapene på de skiene. Selv gamle MT54 og "Ulriken utfor" :D syntes jeg det var lettere å få sving på. Men kanskje var det bare meg som var lettere den gang, og sprekere... :oops:

Hva tenker du om toppturskiene da? Kan ikke de være vel så egnet dersom nedoverbakken er prioritert, og da særlig i kombinasjon med feller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle tro at noen drag med ei metallfil i sånn ca. 45 graders vinkel langs hele stålkanten burde kunne skjemme eggen nok til at du reduserer faren for å skade bikkja ganske så betraktelig

 

Er ikke akuratt et stort problem og heller ikke noe sak å rette på, var bare så korttenkt av meg når jeg kjøpte de i fjor.

 

Skiene gir i alle fall trugene mine god konkuranse. Var av den meningen tidligere at støkkjakt og ski bare var en avansert form for selvmord.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du om toppturskiene da? Kan ikke de være vel så egnet dersom nedoverbakken er prioritert, og da særlig i kombinasjon med feller?

Har tenkt på dem. Men når skiene blir såpass brede, må man til med oppbygningsplate under bindingen for å klare å kante skiene skikkelig, og da blir de både tyngre og mindre gode å gå med. Derfor tenker jeg hardest på noe som er omkring Combat/Ingstad i bredde.

 

Dessuten har jeg allerede et par dugelig brede topptur/randonee/Telemarkski som nok er nokså like de toppturskiene til Åsnes: Völkl Norbert Joos

Link to comment
Share on other sites

Lager Åsnes i det hele tatt fjellski uten stålkant? Jeg kunne også godt tenke meg et par Åsnes Combat uten stålkant, men finner ikke disse på sidene til Åsnes?

Ja, og sågar med festeanordning for kortfeller. En meget smart patent. En kamerat av meg kjøpte slike ifjor.

Link to comment
Share on other sites

Tror Åsnes la ned produksjonen for 14 dager siden.

De legger nok dessverre ned det lille som var igjen av produksjon i Norge, men de legger ikke ned merkenavnet og produksjonen i Kina.

Imidlertid mener jeg det var nettopp produksjon av ekspedisjonsski som var igjen her i landet, så man kan kanskje ikke se helt bort fra at det vil kunne oppstå leveringsvansker på enkelte modeller?

Det står å lese om saken HER.

 

Sako:

Du finner ikke noe hos Tua som kan passe?

Link to comment
Share on other sites

Lager Åsnes i det hele tatt fjellski uten stålkant? Jeg kunne også godt tenke meg et par Åsnes Combat uten stålkant, men finner ikke disse på sidene til Åsnes?

Ja, og sågar med festeanordning for kortfeller. En meget smart patent. En kamerat av meg kjøpte slike ifjor.

 

Nå har jeg fått svar fra Åsnes, og da gikk den idéen rett vest:

Hei

 

Vi har ikkje Combat/Ingstad uten stålkant. Vi har ikkje fjellski uten stålkant.

 

Mvh

Åsnes Ski AS

Karin Tømmerbakke

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mitt andre par med Fischer Jakt Wax nå i høst. Mitt første par var smøreski. Har vært veldig fornøyd med skiene, men litt mindre fornøyd med min egen evne til å smøre riktig :roll:

Kjøpte derfor nye som var av den smørefrie typen. Skia er veldig breie foran og bak(mye innsving) og helt suverene i løssnø. Ypperlige jaktski og for folk med fuglehund. Tenker da på manøvrerbarhet i dyp snø og inne i bjørkebelter.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men såvidt meg bekjent kommer noen Åsnesski til å bli produsert i Åre (Sverige) :wink:

 

Enda mer OT, men her tar du feil.

Åsnes flytter all produksjon av ski til Kina.

De har tidligere flyttet produksjon av tur ski dit. Og nå følger fjellskiene etter.

Men Åsnes bedyrer at de skal være like gode uansett hvor de blir produsert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt åsnes rago og har åsnes nansen. Men min favoritt i dyp løssnø er de gamle tua wilderness skia kjøpt midt på nittitallet. Gammeldagse løssnøski. Mykt spenn, bredde omtrent som nansen, moderat innsving. Men riktignok litt tyngre enn nansenskia. Vil tippe at noen har slike liggende å slenge ett eller annet sted og er villige til å selge billig!

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg vært innom en butikk og klådd på både Nansen og Combat. De var lovlig stive i spennet for min smak, litt mye smørespenn. Akkurat som enkelte her har antydet. Ergo spørs det om jeg kjøper norsk denne gangen :?

 

Derimot hadde Fischer E109 et tiltalende spenn. Disse minte veldig om mine gamle MT54, men med litt mer bredde. Dessverre ikke like brede som Combat, dog. I tillegg fikk jeg litt vann i munnen over et par Fischer S-Bound Jakt som hadde samme type spenn som E109, men som mangler stålkanter :( Disse finner jeg ikke på http://www.fischer-ski.com/, men derimot finner jeg S-Bound Boundless som har bredde så det holder (98 - 69 - 88). Da er spørsmålet om de blir for brede til at de er noe særlig å prøve å kante med lærstøvler og uten oppbygningsplate. Mine Völkl Norbert Joos har på papiret omtrent samme vekt, men med plate og Chilibinding blir de merkbart tyngre enn Rago med Rottefella, så teleplate og virebinding er ikke umiddelbart tiltrekkende kombinert med en hel dag i dyp snø. Kondisen er dessverre ikke hva den engang var, og jeg er nok litt opptatt av at det ikke skal bli for tungt :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det et par Fischer E109. Enda en runde med klåing på Åsnes'ene -- denne gangen sivilutgaven Ingstad -- bekrefta at de hadde litt for markert gåspenn for in smak. Det borger ikke for gode egenskaper i nedoverbakkene. Fisher'ene hadde like mykt enkeltspenn som de gamle MT54 fra åttitallet, og MT54 var ski som vi kjørte Telemark med i bakke før carvingbølgen og de reine bakkeskiene for telemarkkjøring kom hit til steinrøysa. Jeg kan leve med å måtte smøre opp en ekstra gang de få gangene jeg går på voks. På toppen ble det kjøpt et par Super Telemark uten vire som skal settes på gamle-Ragoene. Ja, også et par Åsnes Vikafjell med BC-bindinger og ditto sko til poden...

 

Nå må der bare kjøpes ei flaske vannfast Casco trelim for å sikre skruene til bindingene, og jeg må finne fram blå-Aralditen for å plugge hølene etter virespenna og den taggete plata som satt rett bakom bindingene på Ragoene. 75mm Super Telemark er blitt litt kjipere med årene, det er ingen taggete ekstraplate rett bak bindingen på den nye utgaven. Så får vi se om julenissen kan overtales til å putte et par G3 Expedition-feller under juletreet, for de gamle Montanafellene er lovlig smale til såpass brede ski :oops: Så kan sneipen låne Montanafellene i påska ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe nye ski, sko, bindinger og staver nå før jul, og valget har falt på åsnes combat med super telemark og lærstøvler, delevis på bakgrunn av denne tråden. Pakka havner milevis åver budsjettet, men det håper jeg den er verdt. Regner forøvrig med å bruke disse de få gangene jeg er i bakken hver vinter så jeg sparer nok inn en del på å ikke leie utstyr. Men er det noen som vet om tilsvarende ski til en litt lavere pris her i steinkjer? Combat var det eneste de hadde i butikkene med stålkant og fisher har visst slutta å lage denne typen ski med stålkant? Noen som har andre alternativer for å spare noen kroner?

Link to comment
Share on other sites

fisher har visst slutta å lage denne typen ski med stålkant?

Det der er reint pissprat. Fischer E109 produseres og er så å si like brede som Åsnes Combat. Fischer E99 er omtrent like brede som Åsnes Amundsen, og Fischer E89 er omtrent like brede som Åsnes Vikafjell. Alle har stålkant og fåes både med smøresåle og smørefri såle. Fischer E109 (pluss E99 og E89) finner du både hos Hank Sport og hos Intersport Lade her i Bartebyen. Som sagt har Fischerskiene et spenn som sannsynligvis egner seg bedre i bakken, men du må regne med litt dårligere gli og en ekstra runde med oppsmøring på lange turer. Åsnes Combat virker som ei ski som legger mer vekt på gåegenskapene.

 

Disclaimer: Det siste er synsing basert på erfaring med Åsnes MT54 og Åsnes Rago, samt ymse research, "nævling" og fintenking. Jeg har (foreløpig) ikke prøvd verken Combat eller E109.

 

NINJAEDIT: De Varg Morgedal som jeg kjøpte her tidligere i vinter virker veldig OK hvis du liker en litt stiv sko med god støtte. Varg er de stiveste skoene på markedet, og jeg klarte helt fint å kjøre i bakke med Morgedal og et par nokså brede Telemarkski. Jeg hadde egentlig tenkt meg Varg Skavl som er enda litt stivere, men de gnagde noe så innihel... på akillesen min da jeg prøvde dem i butikken

 

NINJAEDIT 2, @50calibershooter: Leiketøysbudsjettet er begrensa, for ØKH har sånne derre merkelige vrangforestillinger om at vi trenger gardiner og sånt tjafs mer enn jeg trenger nye ski flere ganger i året. Når jeg da først svir av noen lapper på et par ski uten at de gamle er utslitt, vil jeg gjerne være rimelig sikker på at jeg får dem slik jeg vil ha dem. Forresten skyter du nokså nær blinken mhp. utdanning... :oops:

Link to comment
Share on other sites

fisher har visst slutta å lage denne typen ski med stålkant?

Det der er reint pissprat. Fischer E109 produseres og er så å si like brede som Åsnes Combat.

Da var det nok han jeg snakket med som ikke var helt på nett, han visste ikke at det fantes en sivil utgave av combat heller så... Skal ta en kikk igjen å se om jeg finner noen e109, mulig jeg går for de da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ett sett feller i mi tid, et par 35mm Montanafeller. De ble kjøpt på den tida da feller var noe nytt og ganske ukjent, og brede formskårne feller var noe ingen hadde hørt om. Jeg kunne velge mellom 35mm bredde og 35mm bredde, og mellom Montana og Montana da jeg kjøpte dem ;)

 

De har blitt klistret opp nokså mange ganger nå og har funket helt kurant under både Åsnes MT54 og Åsnes Rago. Ved bruk har jeg måttet passe på å kante skia "feil vei" når jeg har gått på skrå opp bakkene siden noe av sålen stikker fram på siden av fellene. Det er selvsagt ikke like suverent som heldekkende formskårete feller, men som sagt: Det funker. Det er forresten én fordel med ikke-formskårne feller: De passer enhver ski, mens formskårne feller bare passer til de skiene de er tilpasset til. Jeg tror at 40mm vil fungere helt kurant, men det kommer litt an på bruken. Går du mye i veldig bratt terreng, vil nok bredere feller være merkbart bedre.

 

Jeg har forresten bestilt meg et par 80mm G3-feller som skal formskjæres for å passe perfekt til E109'ene. De har også bakfeste slik at de ikke like lett "skaller av" fra bakenden av skia, så da slipper jeg å sportsteipe enden på fellen til bakskia når limet begynner å bli dårlig. Det blir noe å ha på toppturene i påska, det 8)

Link to comment
Share on other sites

Sako, hvor brede feller bruker du i forhold til ski? Har 50mm ski, og begynner å lure på om de 40mm fellene jeg nettopp kjøpte er i smaleste laget.... Hmm, kansje jeg bytter de i 50mm istedet...?

 

40mm feller til 50mm ski burde da holde i massevis. Det var forresten ganske smale ski å bruke feller på, eller...

Er det stålkanter bør uansett ikke disse dekkes av fellene.

Link to comment
Share on other sites

Sako, hvor brede feller bruker du i forhold til ski? Har 50mm ski, og begynner å lure på om de 40mm fellene jeg nettopp kjøpte er i smaleste laget.... Hmm, kansje jeg bytter de i 50mm istedet...?

 

40mm feller til 50mm ski burde da holde i massevis. Det var forresten ganske smale ski å bruke feller på, eller...

Er det stålkanter bør uansett ikke disse dekkes av fellene.

 

Kjøp 50mm feller. Ta dei på skia og kutt vekk fella som dekker stålkantane, og svi fella der du kutta :wink: Finst feller der det følger med spesialkniv til kutting.

Link to comment
Share on other sites

Det var forresten ganske smale ski å bruke feller på, eller...

 

Hvorfor?

 

Såpass smalt at jeg fikk assosiasjoner til løypeski og slike forbinder ikke jeg med feller. Bortsett fra om en skal dra pulk da.

Bare det egentlig

 

Jeg ville uansett ikke giddet å bytte fra 40 til 50 om skia bare er 50, smak og behag osv....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering:

 

I går kom det et par 70mm G3 Expedition skifeller i posten til meg fra Oslo Sportslager.

 

Oslo Sportslager er en butikk jeg har "gjenoppdaget" i den seinere tida (jeg husker dem fra over tredve år tilbake da jeg var bare guttungen). De er store og solide på ski&sånn (og virker solide på annen fjellsport som jeg har mindre peiling på, bl.a. klatring), har butikk i ei tverrgate til Torggata i Oslo øst for Youngstorget og har en helt kurant nettbutikk. Folka i butikken gir et jamt over meget solid og kunnskapsrikt inntrykk. Da pakka kom første gangen forrige lørdag ble jeg direkte muggen, for oppi lå det et par av fjorårsmodellen som heter Complete Climbing. Etter en lettere "bestemt" ( :oops: ) epost avsendt lørdagskvelden, ringte jeg dem på manda'n. De tok reklamasjonen seriøst, og i går lå de rette fellene på postkontoret og ventet. Det lå også med en returkonvolutt for de jeg hadde fått feil, og det var heller ingen problemer med å endre ordren fra 80mm som jeg først skulle ha, til 70mm som leves med en toppbøyle som passer skiene mine bedre. Siden de reagerte såpass seriøst og kjapt på reklamasjonen, regner jeg med at det var en tabbe fra ei førjulsstressa pakkehjelp som var skyld i at jeg fikk feil produkt.

 

Etter å ha bannet over feller som løsner i enden når limet begynner å bli slitt og løsner frametter skia slik at de bare henger og slenger etter toppbøylen uten å gjøre jobben, har jeg bestemt meg for at mine nye feller skal ha feste i bakskia. Det skal bli greit å slippe å sportsteipe fellene fast til skiene etter en del bruk. Fellene er 205cm lange, og man tilpasser lengden selv. Toppbøylen festes bare ved å brette fellen dobbelt og klistre den i seg sjøl, så jeg regner med å finne fram symaskina til kona og sy en søm eller to for å være sikker på at ting ikke løsner på et lite passende tidspunkt. Hvis man ønsker formskårne feller, gjør man dette sjøl etter de skiene man har, med et nokså smart lite knivverktøy som helt automagisk skjærer 2-3mm på innsiden av kanten på skien, slik at stålkantene ligger fritt og kan bite i skaren. Det fulgte også med et nettinglignende stoff som man bruker mot limsiden på fellene når de ikke sitter på skiene. Dette virker bedre enn den plastikkfolien som sitter på Montanafeller, og jeg lurer allerede på å kjøpe et par slike "skin savers" til de andre fellene vi har i huset.

 

Nå blir det spennende å prøve det nye utstyret :P

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei Sako 30-06!

 

Jeg skal kjøpe meg ski som hovedsakelig skal brukes til jakt (jeg har Randonneé utstyr og som brukes til toppturer). Jeg vurderer Fischer E109 eller Åsnes Ingstad. Skal bruke de når jeg skal bevege meg over større distanser. Jeg har Tubbs 36`` Military truger, og som jeg bruker når mye nysnø. Det som er sikkert er at jeg skal kjøpe meg et par ski med stålkanter og som har god bæreevne samt gode kjøre- og gåegenskaper. Skal ikke gå med tung ryggsekk. Kommer til å bruke pulk for å frakte utstyr...

 

Jeg har valgt skoene Varg Polar, og Voilé 3-pin cable. 75 mm telemarksbinding med avtagbar kabel. Tar av kabelen når en skal gå på flate partier og benytter den ved aktiv kjøring og i bratta. I tillegg kommer jeg til å velge Voilé helløfter og gode feller.

 

Jeg antar at du har brukt dine Fischer E109 ski og har opparbeidet deg noen erfaringer siden det er nesten ett år siden du startet denne tråden. Har du noen erfaringer du ønsker å dele? Er det noen andre som har gode erfaringer med Fischer E109 eller Åsnes Ingstad? Eventuelt andre brede fjell/jaktski. Andre Åsnes fjellski er ikke aktuelle da de blir for smale med tanke på bæreevne.

Link to comment
Share on other sites

Hei Victory!

 

Jeg har brukt E109 i to vintre nå, og det er definitivt de beste fjellskiene jeg har prøvd. Jeg har wirebinding på mine; Chili fra Rottefella. Jeg bruker skiene til alt fra langturer til vinterjakt og toppturer, og synes de funger godt til alt. Skiene er forholdsvis myke, så feste er sjelden et problem. Ellers bruker jeg gjerne feller når jeg jakter med skia på, en Åsnes-modell med krok som hektes på bak, og toppbøyle som strekkes over tuppen. Herlig bredde gjør skia godt egnet også i litt løs snø, og noe innsving er kjekt når det bærer ned bakkene. Skiene virker også solide, de bærer veldig lite preg av to sesongers hard brukt. Hvis du er ute etter perfekte allround-fjellski, vil jeg absolutt anbefale E109!

 

Jeg har forresten også Varg Polar, og må få benytte anledningen til å skrye av skoene også. Fantastisk behagelige og varme sko, og slitesterke.

Link to comment
Share on other sites

Hei Victory!

 

Jeg har brukt E109 i to vintre nå, og det er definitivt de beste fjellskiene jeg har prøvd. Jeg har wirebinding på mine; Chili fra Rottefella. Jeg bruker skiene til alt fra langturer til vinterjakt og toppturer, og synes de funger godt til alt. Skiene er forholdsvis myke, så feste er sjelden et problem. Ellers bruker jeg gjerne feller når jeg jakter med skia på, en Åsnes-modell med krok som hektes på bak, og toppbøyle som strekkes over tuppen. Herlig bredde gjør skia godt egnet også i litt løs snø, og noe innsving er kjekt når det bærer ned bakkene. Skiene virker også solide, de bærer veldig lite preg av to sesongers hard brukt. Hvis du er ute etter perfekte allround-fjellski, vil jeg absolutt anbefale E109!

 

Jeg har forresten også Varg Polar, og må få benytte anledningen til å skrye av skoene også. Fantastisk behagelige og varme sko, og slitesterke.

 

Bruker du kroppslange ski eller har du valgt litt lengde? Korte ski svinger en lettere med men lengre ski har bedre bæreevne... Har du brukt de etter et større snøfall? Tenker da på hvordan skiene oppfører seg under ulike dypsnøforhold. Kramsnø, pudder o.l...

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du har brukt dine Fischer E109 ski og har opparbeidet deg noen erfaringer siden det er nesten ett år siden du startet denne tråden.
Vel :oops: Ikke så mange som jeg skulle ønske, men:

 

:arrow: 188cm Fischer E109 bærer minst like godt i løssnø som 195cm Åsnes Rago. Muligens noe bedre. Selvsagt på langt nær like godt som dedikerte, 10cm breie jaktski eller et par 36" truger, men man skal jo gå også. Jeg har ikke helt fått fot for truger (pun intended), da ville jeg heller hatt et par korte, ekstremt breie jaktski med helfell. Men det er meg.

:arrow: 188cm Fischer E109+Rottefella Super Telemark m/vire+G3 Expedition er tyngre enn 195cm Åsnes Rago+Rottefella Super Telemark u/vire+Montana 35mm, men ikke mer enn at det godt tåles.

:arrow: Skiene er gode å gå med. De blir litt mjuke for å bære meg oppe i enkelte former for løssnø (for- og bakski havner høyere enn foten), men ikke i sjenerende grad. Jeg bruker stort sett feller, så holdbarhet for smurningen kan jeg ikke si noe om

:arrow: Skiene er testet litegrann i bakke, og de lar seg greit kjøre og svinge med, og sånt har blitt litt moro igjen med gåskiene. Sånn var det ikke med Rago'ene. E109 er naturligvis ikke like gode å kjøre med som Völkl Norbert Joos med Chili-binding, men de er mye bedre og lettere å gå med hvis jeg har et par-tre-fire timer opp til toppen. Skiene alene er ikke ekstremt mye lettere, men legger man på vekta av bindingen blir forskjellen merkbar. Og nedoverski-innsving er egentlig noe forbanna dr*tt å gå litt langt med. Synes jeg.

 

Uten å ha prøvd Ingstad i praktisk bruk, tror jeg at jeg gjorde det helt riktige valget ut fra mine kravspesifikasjoner. På bortovertur på fast snø i terreng der man trenger stålkant og god støtte, er Rago+tåbinding førstevalget blant skiene jeg har. Hvis jeg skal gå på topp eller gå i løssnø vil E109+tå-/virebinding være klart førstevalg. For en ren topptur med fokus på kjøreopplevelse er selvsagt Norbert Joos'ene+Chilibinding førstevalget.

 

 

Elllers sto jeg over Polar'ene, siden jeg jo har et par slaskete, litt store Alfasko som har plass til noen par med raggsokker i kaldt vær. Det er veldig sjelden at jeg trenger både høy stivhet og masse isolasjon. Derfor prioriterte jeg vekt og sto over Polar. Siden Skavl ikke passet føttene mine, ble det Morgedal, og de er både passe stive og med en rimelig vekt. Jeg er ikke helt happy med at Varg har brukt stoff istedenfor lær i overgangen mellom overlær og pløse, men de gir såpass mye bedre støtte enn de andre merkene at jeg måtte leve med det.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du kroppslange ski eller har du valgt litt lengde? Korte ski svinger en lettere med men lengre ski har bedre bæreevne... Har du brukt de etter et større snøfall? Tenker da på hvordan skiene oppfører seg under ulike dypsnøforhold. Kramsnø, pudder o.l...

 

Jeg har ski på 188 cm, og selv er jeg vel omkring 175 cm lang. Synes det er et godt kompromiss mellom bæreevne og kjøreegenskaper. Jeg har brukt skiene en del i djup snø, både kram og tørr, men mest i pudder. Flyter selvsagt ikke oppå under alle forhold, men merker stooor forskjell fra mine forrige fjellski, som var et par cm smalere og 195 cm lange. Blir sjelden stående "å stampe" med skiene under dyp kramsnø, uten at de blir med opp. I nedoverbakkene flyter de stort sett så bra at det går an å nyte kjøringen, og carvingen gjør det mulig å kjøre jevne (riktignok ganske lange) svinger, selv på litt ekkelt føre eller i djup snø. Største minus jeg kan se, er at de er litt myke under langturer i flatt terreng og med stor oppakning. Jeg synes i midlertid stabiliteten veier litt opp for det. Dessuten er det nok vanskelig å finne en fjellski som er myk nok under alle forhold, uten å bli for myk i enkelte tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...