Jump to content

Hevarm låses ikke når sikring er på


Ilatad

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en rem 700ADL

når jeg var innom xxl i helga påsto våpenselgeren at hevarm skal være låst når sikringen er på. hvis ikke var ikke våpnet lovlig... :shock: (det var snakk om rifle til jakt)

jeg har aldri hørt dette og jeg vet det finnes mange våpen som selges i norge som ikke låser hevarm..

 

noen som vet helt sikkert om det er lov eller ikke

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke krav til at der i det hele skal være noen sikring på ett jakt våpen, at man synes det er kjekt å ha (og det er det) er en annen sak. Med untak av at DFS og andre skytegrener forlanger funksjonell sikkring for å kunne bruke en rifle der, så finnes det ikke krav og lov om dette.

 

det var det jeg mente også. da fikk jeg den saken ut av verden :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en rem 700ADL

når jeg var innom xxl i helga påsto våpenselgeren at hevarm skal være låst når sikringen er på. hvis ikke var ikke våpnet lovlig... :shock: (det var snakk om rifle til jakt)

jeg har aldri hørt dette og jeg vet det finnes mange våpen som selges i norge som ikke låser hevarm..

 

noen som vet helt sikkert om det er lov eller ikke

Jeg har en kjenning som har en Rem 700 i 308 win.Den låser sluttstykket når sikringa er på.Dette er en veldig gammel rifle .Reminton gjør ett nummer av at du kan tømme magasinet med sikringa på i sikkerhetsmessig sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg jakta med ulovlig våpen i 18 år. Min Carl Gustav 6.5x55 har 2 låsehakk på sikringa(som de fleste gamle mausere har, men dette sluttstykket er litt anderledes enn på M98 våpna mine) På det første hakket blir ikke hevarmen låst, og pga. kikkerten, så får jeg ikke brukt hakk nr. 2, under noen omstendigheter.

 

Ifølge min børsis, så trudde han ikke at jeg ville få det bedre med en kvartsikring heller. Så da har jeg slått ifra meg dette, for den sikringa med montering ville koste meg rundt tusenlappen. Så mye ammo mister jeg ikke, at jeg kan dekke inn den sikringa. Litt frustrerende hvis jeg har rifla på ryggen, og kommer borti hevarmen med armen eller sekken, for da åpner den seg. Med det resultat at skuddet i kammeret faller ut og blir borte. Det spiller jo null rolle i den store sammenhengen, men det er som sagt litt irriterende.

 

Men børsisen min sa da ikke noe om at dette ikke var lovlig, og jeg prata med han om dette et sted i april/mai 2008.

Link to comment
Share on other sites

Da har han sovet i timen alt for lenge. Ingen av de nyere remington 700 riflene kommer med sikring som låser boltløftet. Og det er vel rilfer bygget på 700 kassa det selges mest av i Norge? Så da er det mange som jakter ulovelig. Kanskje på tide med litt bedre opplæring på xxl.

Jakt og friluft i arendal kan bygge om sikring så den låser. Men jeg tror de tar 500 spenn for det. Har jaktet med rem 700 i 12 år nå. Og har aldri hatt noe problem med det.

Link to comment
Share on other sites

Remington kutta ut låsinga av hevarmen, som nevnt, pga at en skal kunne tømme kammeret med sikra våpen. Vet ikke når forandringa skjedde, men antagelig seint på 80-tallet. Har sjøl heldigvis en fra før denne vandalismen tok til. Mener bestemt det er en fordel at hevarmen er låst, da det er fullt mulig å få åpnet den ufrivillig om en går gjennom tett kratt med den i reim over aksla. Da ender en opp med tomt kammer.

En annen sak er at det beste er trepunkt-sikring. Det "beste fra to verdener".

Link to comment
Share on other sites

når jeg var innom xxl i helga påsto våpenselgeren ...

Burde det ikke ringt en ørliten bjelle for deg her? ;)

 

Jeg har hørt mye bambus i den butikken, men dette er helt klart i øvre del av lista :lol:

 

 

EDIT: Grammatikk. "på" -> "i"

 

Ja jeg har hørt mye rart på den butikken og tenkte med meg selv at det sikkert var bambus, men jeg fikk aldri tanken ut av hode.. "hva om han hadde rett..?"

men jeg har lært til neste gang. stol aldri på noen "våpenkyndige" på xxl :D

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe våpen på en sjappe som selger hockeyskøyter og bordtennisbord er vel omtrent like givende som å kjøpe datautstyr på en sjappe som selger kjøleskap og støvsugere ... :roll:

 

Beklager OT, men her finnes det noen gullkorn når det gjelder å blande diverse salgsnæringer... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nr 3 på lista der er feil. Det er heitte sist eg sjekka VK Data, dvs frå gammelt av Valdres kjøtt og Data, og ligg på Fagernes.... :mrgreen:

Kjenner innehaveren der, veit ikkje om han driv butikken lenger, men måtte skifte over til forkortelse på navnet, etter han blei medlem i ei datakjede, he, he.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...