Jump to content

Boltkule med vandring.


Olesøn

Recommended Posts

Dette blir vanskelig å forklare...

Jeg lurer om det finnes, eller er mulig å lage, en boltkule som sitter "fast" på en sånn måte at den ikke flytter seg mellom fingrene når man tar ladegrep.

Se for deg at du skal skru ei boltkule på bolten, men du skrur den ikke helt på. Så når du tar tak i den holder du helt fast og tar ladegrep. Muligens med noe fjørgreier inni som gjør at den ikke detter av eller sitter fast.

 

Inne i det forferdelig rotete hodet mitt, blant ubrukelige trivia som at Torquay slo Swindon 9-0 i 1952, ligger denne ideen og synes at den er veldig smart...

Men å forklare det skikkelig? Nei, det skulle tatt seg ut.

 

Er det noen som skjønner bittelitt av hva jeg snakker om?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Olesøn skrev:

Altså, hevarmen må jo opp-bak-fram-ned, men kula beholder posisjonen mellom fingertuppene

Men den vil vel ikke beholde posisjonen stort bedre (uavhengig om kula er løs eller ikke) med mindre håndleddet flyttes med boltens bevegelse?

 

Grunnen til at kula «glir» på fingrene er jo fordi kulas avstand og vinkel fra håndleddet endres under boltens vandring.

 

Det blir vel som å prøve å gire i bilen uten å bevege selve armen?: Man «sjonglerer» girspaken med fingrene (noe som går fint med spak med kort vandring). Men.... det er ingen fordel med ei løs girkule. Det vil vel heller gi en dårligere kontroll på bevegelsene?

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Olesøn skrev:

Tenk deg at du sveiver inn en fisk. 

Ja..... og selv om sveiva går rundt, så er avstanden og vinkelgraden mallom håndledd og sveivekule den samme hele tiden. Dette tror jeg er avgjørende.

 

Hvis du prøver å ta ladegrep på børsa, med ett stivt håndledd (altså legger all bevegelse i arm og skulder), så vil du merke att kula ikke beveger seg noen ting inne i fingrene/hånden.

 

Dermed ligger «problemet» i håndleddet, når vi tar ladegrep med selve armen i mest mulig ro. Dette kan man ikke kompensere ved å ha bevegelighet på selve kula.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skjønner hva du mener.

Og såvidt jeg kan forstå, så ligger problematikken i at du har bevegelse i to retninger. (Helt til det blir en K31 da... 😉)

Kanskje et kuleledd vil fungere på to retninger?

 

Så at Ei tohi varjata foreslo det før meg... :)

Edited by ChristerM
Link to comment
Share on other sites

Er det ett selvsentrerende universalledd du tenker på @Olesøn?

Som ett ledd til pipesett/Kraftuttaks aksel/ drivknute til bil men som sentrerer av seg selv når du slipper taket i kula?

eller kansje enda bedre forklart, som ett kuleledd? https://goo.gl/images/Ze87hQ

 

I så fall så finnes det ikke noe fiks ferdig løsning til sluttstykker så vidt jeg vet, men det meste kan jo maskineres. Med noen fjærer og noe mikkmakk inni for å få alt bevegelsen til å ligge i selve kula, og ikke på bolthendelen, så kan det muligens la seg gjøre

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, 1937M98 skrev:

Med noen fjærer og noe mikkmakk inni for å få alt bevegelsen til å ligge i selve kula, og ikke på bolthendelen, så kan det muligens la seg gjøre

Men hva vil være poenget med det?.... Hvis @Olesøn hadde hatt fingre med justerbar lengde, som kraftoverførings-akslen på en traktor «rør i rør»), så kunne jeg sett poenget.......... men.... kjipt å miste fingertuppene hver gang man rister hendene tørre......😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Men tenk så enkelt det hadde vært å smøre opp leddene... 

Takker for svar, alle sammen. Jeg vet ikke om denne ideen har noe for seg, men moro med tankeeksperiment lell. Grunnen til at jeg begynte å gruble på dette er at jeg fikk lyst på større boltkule. Så tenkte jeg på den børsa jeg prøvde med diger gunmiknott, hvor fingrene ble "hengende igjen" på den klebrige overflata. Og så tenkte jeg at det egentlig var helt greit, men at jeg ville at kula skulle rotere bittelitt, fordi jeg ser for meg at det er kjempesmart og at ladegrepet vil gå trettiørten og en halv gang raskere. 

Link to comment
Share on other sites

Så på en video hvor de viste et innlegg fra stangskyting for en del år siden, der smurte skytteren inn hånden i noe fett for at boltkulen skulle gli fritt inni hånden.

Ikke umulig at det er noe i ideen. Går jo an å fylle en sånn gummikule med noe tykt fett og se hvordan det blir, så lenge ikke kula faller av. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...