Jump to content

Avliving av grevling


Kain

Recommended Posts

Spørsmål:

Svigers har fått grevling under låven og vil gjerne bli kvitt den. De har fått tak i felle og har spurt om jeg kan avlive den. Jeg har aldri avlivet fanget vilt før, og har dermed et spørsmål. Jeg har en hagle og tenkte å bruke US1 på den. Men jeg har aldri skutt på noe så nære før og jeg er skeptisk til å rette hagla ned i et bur rett foran føttene mine og fyre av. Hva med rikosjett? Er dette et problem? Har hørt at 22LR er vanlig til avliving, men jeg har ikke tilgang på dette. Går det greit med hagle, eller burde jeg få lånt en salong? Er det noe annet jeg burde være klar over før jeg avliver dyret?

 

Tusen takk for svar! Kompetansen her inne og svar på spørsmål gjør livet til en fersk jeger mye enklere ^^

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Geco5 skrev:

 Jeg hadde ikke brukt 22 LR, på en grevlig. De er ganske harde i skallen. 

 

Jeg har avlivet en del grevling med hodeskudd. Da med 22LR pistol og CCI Std. Ikke noe problem. Går lett gjennom uten å knuse skallen. Blir kun et lite hull, og kula har fortsatt masse fart når den fortsetter ut på undersiden og ned i underlaget.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, FredrikW skrev:

 

Jeg har avlivet en del grevling med hodeskudd. Da med 22LR pistol og CCI Std. Ikke noe problem. Går lett gjennom uten å knuse skallen. Blir kun et lite hull, og kula har fortsatt masse fart når den fortsetter ut på undersiden og ned i underlaget.

Åssen funger det med tanke på rikosjett? Har jeg noe å frykte med en 30-30? Kan jo treffe nettingen, men det har kanskje ikke noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg hadde ikke brukt 22 LR, på en grevlig. De er ganske harde i skallen

Om du tror det har du undervurdert 22LR nokså mye. Jeg har forresten kun avlivet en eneste grevling, med hjulnøkkelen til en Nissan Navara...

 

Sitat

Åssen funger det med tanke på rikosjett? Har jeg noe å frykte med en 30-30? Kan jo treffe nettingen, men det har kanskje ikke noe å si?

Det er jo bare å prøve. Husk iallfall vernebriller ;) 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I «gamle dager» ble dyr i felle-bur ofte avlivet ved at hele buret ble puttet inn i en søpplepose. Søppleposen ble så tettet rundt en slange som ble koblet til eksospotta på bilen. Så fikk bilen gå på tomgang i noen minutter.

 

Slikt er kanskje ikke greit i dag (og vanskelig med Tesla og poser av rispapir😄)

Link to comment
Share on other sites

Sett iallefall buret på et mykt underlag, før du skyter. Tenk på vinkel. Skyt vekk fra deg selv. Send nysgjerrige tilskuere inn, dette er ikke noe sirkus. 30-30'n plystrer nok rett igjennom. Så du kan jo gå ut på plenen og dra av et skudd i bakken. Da ser du hva du kan forvente. Og er litt bedre forberedt. Bruk god tid når du skal skyte grevlingen. Jeg ville stått bak dyret og skutt det i bakhodet med 30-30'n. Eller allerhelst overgang nakke/hode med hagla. Dette kommer til å gå bra det. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Kain skrev:

Åssen funger det med tanke på rikosjett? Har jeg noe å frykte med en 30-30? Kan jo treffe nettingen, men det har kanskje ikke noe å si?

 

Siden grevlinger jeg har fanget har vært av den halv-urbane typen som liker seg best nær folk, har de stort sett blitt fanget omtrent på gårdsplassen. Har derfor ikke stått i skauen og skutt rett ned i skogbunnen. Siden 22LR lett kan komme til å rikosjere ved f.eks. treff i stein under gresset, har jeg satt fella på en finérplate på jordet når jeg skyter, så skuddet går gjennom plata og ned i bakken. Det står en finérplate på låven med et tyvetalls hull :-) Tipper den er 8-10 mm tykk, og alle skudd har gått rett gjennom.

 

Når jeg tenker meg om har har jeg faktisk hørt om bruk av 22LR til avliving av storfe, da under helt kontrollerte forhold med skudd rett ovenfra og ned i hodet. Ikke alltid like lett å få det helt i kontrollerte former med en illsint grevling som freser og spytter og snurrer rundt, men det har da stort sett gått bra!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FredrikW skrev:

Når jeg tenker meg om har har jeg faktisk hørt om bruk av 22LR til avliving av storfe, da under helt kontrollerte forhold -

 

"Kammeret" har opplysninger om det meste, som kjent! Også om avliving med .22 LR, som ikke akkurat har gått helt etter programmet:

 

https://www.kammeret.no/topic/7807-slakting-av-julegris/?do=findComment&comment=292433

 

Denne historia minte forresten meg om ei lignende historie, sannhetsgehalten skal være usagt:

 

https://www.kammeret.no/topic/7807-slakting-av-julegris/?do=findComment&comment=493934

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, 32-40 Win. skrev:

I «gamle dager» ble dyr i felle-bur ofte avlivet ved at hele buret ble puttet inn i en søpplepose. Søppleposen ble så tettet rundt en slange som ble koblet til eksospotta på bilen. Så fikk bilen gå på tomgang i noen minutter.

 

Slikt er kanskje ikke greit i dag (og vanskelig med Tesla og poser av rispapir😄)

Man har også hørt om levendefeller som var festet med tau til en puller, og om man fikk noe i dem fikk buret med innhold en tur over kaikanten og hang under kaia til ønsket resultat var oppnådd. Dyr som gikk i feller før i tida ble visst bare behandlet litt bedre enn den gjengse gjest på de sovjetiske leirskoler.

Menne, toogtyve er nok det enkleste alternativ her, ja.

Er buret en hjemmesnekret affære av plank eller en sak med metallrør? Om det er hjemmelaget av treverk gjør det vel ikke all verdens om du smadrer en planke med .30-30en (bare spiker på en ny en), men jeg stoler ikke på at en liten luftig metallkonstruksjon skal tåle den slags juling, og .22 er vel det groveste jeg ville ha brukt.

Link to comment
Share on other sites

Husker vi kjørte over en grevling da jeg var ca 18 og var rundt og ragget i Volvo 142. Kjørte over den med både høyre forhjul og bakhjul på en grusvei, dump..dump sa det. Vi stoppet og gikk ut for å sjekke om critteren som lå i veien 25m bak bilen var avgått med døden. Da vi kom ut reiste rakkeren seg opp, ristet seg som en våt hund, og vraltet inn i skogen som om ingenting var skjedd. Seig jækel, så ikke mer til den.....

 

men...22lr i skallen skal jo funke bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott, da har TS fått bedre svar. :) Og at 22 LR er godt nok til hodeskudd på grevling.

 

Da jeg ikke hadde tidligere bekrefte meldinger, om at dette var godt nok, ville jeg ikke gjort det selv. Derfor ville jeg selv også ha benyttet grovere kaliber, for å være på den sikre siden for å unngå skadeskyting. Derav mitt svar til TS. Men, nå vet jeg bedre.

 

Ellers så har jeg jeg også en mengde historier, om hvor harde de kan være i skallen. Men det omhandler jo ikke kule, fra skytevåpen.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...