Jump to content

slitasje på løp


grevlingen

Recommended Posts

hei har ei tikka m695 i 6,5x55 blir en del trenings skyting med denne rifla.jeg fører opp logg over alle skudda jeg skyter.prøver så godt jeg kan hvertfall.hvor mange skudd tåler ei slik pipe?man merker vell presisjonen begynner og bli dårlig etterhvert.jeg skyter heller aldri rifla serlig varm.og mater den heller ikkje med harde ladninger.rifla har god presisjon,går likt med all ammo jeg har stappet i den.den er ikkje beddet,synest presisjonen er god som den er.vil tippe den har gått ca 500 skudd til nå

Link to comment
Share on other sites

minst 6000 med en 6,5 sauer pipe jeg bruker til konkurranseskyting(DFS) er det vanlige. noen piper har holdt 7000 men noen andre har begynt kødde før 6000.

 

min erfaring er at løpene ofte mister ca 10 msek hastighet pr 1500 skudd. etterhvert akselerere det til 10 msek pr 1000 skudd... så en pipe gått 6000 skudd har fort 50 msek mindre utgangshastighet enn en tilsvarende ny pipe....

Link to comment
Share on other sites

Står i en gammel tikkabrosjyre at løpene holder minst 10000 skudd.Tikka løp er kaldhamra.

Kan vel ikke samenligne et sauerløp som det skytes opp mot 50 skudd i serie uten mye tid til nedkjøling opp mot et jakt løp der det ofte skytes max 5 skudd før pause/annvisning.

 

Nja... Teoretisk, så burde burde et løp som skytes varmt holde lenger enn et løp som kun skytes kaldt. Men det er min teori :wink:

 

Og når skyter man 50 skudd i serie på dfs? Det meste jeg har skutt i serie er 10...

Link to comment
Share on other sites

Står i en gammel tikkabrosjyre at løpene holder minst 10000 skudd.Tikka løp er kaldhamra.

Kan vel ikke samenligne et sauerløp som det skytes opp mot 50 skudd i serie uten mye tid til nedkjøling opp mot et jakt løp der det ofte skytes max 5 skudd før pause/annvisning.

 

Nja... Teoretisk, så burde burde et løp som skytes varmt holde lenger enn et løp som kun skytes kaldt. Men det er min teori :wink:

 

Og når skyter man 50 skudd i serie på dfs? Det meste jeg har skutt i serie er 10...

baneprogram med fortløpende omgang. 50 skudd + på elektroniske baner. skutt på ca 30 minutt.

det er et program, ikke en serie,(flisespikkeri) men fra skudd nr 5 og utover er løpet begynt å bli varmt vanligvis.

 

forresten hvo mange skudd et løp holder, blir vanskelig å svare på. det kommer an på bruk, krav til presisjon, osv.

de sauerløpa jeg kasserer ville sannsynligvis holdt 5000 skudd til for en vanlig elgjeger som bare skal ha noe som "holder tiern" fra kald pipe. er når den slitte pipa blir varm det begynnner skje ting med presisjonen, treffpunkt eller noe.

slitte 6,5 sauer piper(5000++ skudd skutt) holder gjerne innertiern når de er kalde.

Link to comment
Share on other sites

 

Nja... Teoretisk, så burde burde et løp som skytes varmt holde lenger enn et løp som kun skytes kaldt. Men det er min teori :wink:

 

Kan du utdype teorien litt?

 

Teorien min er at når et løp er varmt, så utvider det seg, og vil ikke "holde" så mye på kula, og derved gi mindre friksjon, som igjen vil gi mindre slitasje... Løpet(stålet) i seg selv vel vel antagelig gi mer motstand når det blir varmt, så litt motvirkning blir det.

Om det stemmer har jeg ingen fakta på, synes bare det virker logisk.

Tviler ikke på at det er folk her inne som kan mye mer om emnet en jeg kan, så jeg får nok vite sannheten snart :)

 

Ellers, så synes jeg Høggern ga en enkel og grei forklaring på dfs-våpen kontra jaktvåpen...

+1 til han :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Norrøna:

Hva med det faktum at slitasjen i løpet skjer overveiende i kuleskråning og ved munning, og varmeutvidelsen av pipa har lite betydning for denne.

Her er det den ekstreme varmen fra kruttforbrenningen samt jet-effekten akkurat i det kula forlater pipa som fører til slitasje.

Samt at høyere initiell varme i stålet kan føre til raskere utbrenning/"pitting" av stålet i kuleskråningen.

M.a.o, kulas vei gjennom midtre deler av pipa gir ikke mye slitasje.

Løp som er regnet som utskutt kan brotsjes og settes tilbake og hvis man i tillegg kapper litt av munningen og lager en ny kroning vil det holde en stund til.

Bommene vil bli avrundet uansett, men mindre betydning for presisjonen.

 

Streken hadde en teori som gjaldt lading av 6.5-284.

Trykk og temperatur har en sammenheng og avledet av dette har man hastighet.

Ved hastighet over 900m/s begynte det å komme mikroskopiske groper i kuleskråningen, og dette mente han var en følge av høye temperatur.

Dersom det utelukkende er snakk om smelting er jeg enig, men etterhvert vil stålet arbeidsherdes og blir sprøtt slik at biter av stålet vil forsvinne med hvert skudd.

Dette vil skje uansett i ei riflepipe, men om det skjer på 100 skudd eller 1000 skudd kan være viktig for levetiden til pipa.

 

Jeg har en teori om at kruttets egenskaper og utgangshastighet har mest betydning. (gitt at man ikke skyter homogene kuler)

Bla har jeg skutt mye med N-140 i 308, og har ladet noe N-540.

Det som er verdt å merke seg er at ved 10 skudd er løpet betraktelig varmere med N-540 og mye mer besværlig å pusse.

En (u)kvalifisert gjetning: N-540 sliter mer på løpet enn N-140.

 

Skyter man da knallharde ladninger med et krutt som gjør pipa glovarm vil pipa holde færre skudd enn med reduserte ladninger

og kaldere pipe. Jfr. Felt/baneladninger til DFS.

 

Selvfølgelig finnes det mange andre faktorer til slitasje på løp, som f.eks kaliberets betydning, stålkvalitet, renhold mm, og det er ikke

godt å gi noe entydig svar på hvor lenge ei riflepipe vil holde. Det finnes likevel visse tommelfingerregler for forskjellige kalibre.

 

Som høggern sier så er vel 5000 skudd fra en 6.5 normal levealder på ei banepipe. Ei jaktpipe kan fint gå 8-10000 skudd.

Ei 308 pipe holder normalt lenger enn 6.5 og 8-10000 skudd er ikke uvanlig. 30.06 blir liggende et sted i mellom.

Det finnes enkelte som har skutt 15000 skudd med 308 før de har skiftet pipe og andre har skutt 2000 skudd med 6.5en før presisjonen er merkbart dårligere.

M.a.o fasitsvar finnes ikke. Det er opp til hver enkelt hva de forventer av presisjon hvor lenge pipa holder. Normalt vedlikehold og puss er et nøkkelord.

Link to comment
Share on other sites

kan legge til at etter mitt hode blir ikke piper "utslitt", men de blir "utbrent"!

 

dvs at friflukta øker, de blir rommere og rommere(mer og mer utbrent) fra kammeret og framover.

 

min erfaring når det gjelder 6,5 løp er at følgende faktorer påvirker slitasjen:

om hastigheten er den samme:

-kruttets brennhastighet og mengde krutt(seintbrennende krutt sliter mer enn hurtigbrennende)

 

om kuletypen er den samme(og kule vekta den samme):

-kulas hastighet(kuler som går fort sliter mer enn kuler som går sakte)

 

(skal skrive mer her, snart)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Mye fin informasjon om ting jeg ikke visste/hadde tenkt på:)

 

Men det det var snakk i, var jo om det blir mer slitasje ved å skyte med varme løp kontra kalde?

jeg vet ikke fasitsvaret på dette, men har en følelse av at nå når vi har fått elektronikk på mange baner og man skyter flere prøveskudd enn før og ofte fortløpende omgang på banen, å at hele programmet går fortere enn før, har jeg følelsen av at løpet slites fortere ut. pipa er så varm at om man holder på den en sommerdag etter et slikt program..vil du brenne deg ganske bra.

 

slik jeg tenker(jeg er ikke metallurg) er at stål er ofte bløtere når det er varmt enn når det er kaldt. dette gjør at utbrenning akselererer når pipa blir varm. men det kan godt være jeg tar feil her. men vanlige piper skutt med vanlig mantlet ammunisjon blir mer utbrent enn slitt ut av kula....

Link to comment
Share on other sites

jeg vet ikke fasitsvaret på dette, men har en følelse av at nå når vi har fått elektronikk på mange baner og man skyter flere prøveskudd enn før og ofte fortløpende omgang på banen, å at hele programmet går fortere enn før, har jeg følelsen av at løpet slites fortere ut. pipa er så varm at om man holder på den en sommerdag etter et slikt program..vil du brenne deg ganske bra.

 

slik jeg tenker(jeg er ikke metallurg) er at stål er ofte bløtere når det er varmt enn når det er kaldt. dette gjør at utbrenning akselererer når pipa blir varm. men det kan godt være jeg tar feil her. men vanlige piper skutt med vanlig mantlet ammunisjon blir mer utbrent enn slitt ut av kula....

 

Høres ikke dumt ut... Takker for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld slitasje på løp så brukar eg å sjekke kor langt det er til at kula tek i bommane. Det eg har funnet ut med denne metoden er at dette punktet flytter seg om lag med 1mm pr 1000 skudd. Dei løpa eg har hatt har det vore ei lengde på dette på 79mm og når dei har vore utslitt så har lengda vore på 85mm.Dette måler du med pussestaven og ei kule. Eg har også nytta meg av den metoden som høggern forklarar om hastigheit som ein kontroll mot min metode. Eg har stort sett ladda til 770 – 800 m/s med Norma 4 i mine løp. Så dei fleste løpa mine har helde omlag 6000 skudd +/-.

 

Min måte for å teste om eit løp er verd å satse på er slik ein skyt 20 skot i rask rekkefølgje fordi då vill løp som ikkje er noko å staste miste samlinga etterkvart mens løp som er gode nok enda halde på samlinga. Då er det andre ting ein må sjå etter.

 

Eg huskar godt at når ein skaut med krag/mauser i DFS og hadde eit superløp så kappa vi desse og laga nytt kammer for å få ut maks med skudd men vi gjode ikkje så mykje med kroninga. Dette gav oss ofte 2000 – 3000 skudd ekstra mot at ein ikkje gjode dette.

Link to comment
Share on other sites

mye nyttig info fra dere :D men sikkert et dumt spm,når den tida kommer at løpet er kav utslitt kan man kjøpe bedre piper til denne rifla?eller er det lurest og kjøpe originalløp?bestilte egentlig ei shultz&larsen men leveringstida ble lang så jeg endte opp med tikkaen.treger litt på det nå.greit og kunne bytte løp,kaliber på kort tid.blir vel shultz&larsen neste gang!men for all del er fornøyd med tikkaen og :D

Link to comment
Share on other sites

 

Nja... Teoretisk, så burde burde et løp som skytes varmt holde lenger enn et løp som kun skytes kaldt. Men det er min teori :wink:

 

Kan du utdype teorien litt?

 

Teorien min er at når et løp er varmt, så utvider det seg, og vil ikke "holde" så mye på kula,

Så når løpet blir varmt og utvider seg, skjer det bare utover og ikke innover,,, dvs løps-hullet blir ikke mindre :roll::roll: (bare større)

Link to comment
Share on other sites

Så når løpet blir varmt og utvider seg, skjer det bare utover og ikke innover,,, dvs løps-hullet blir ikke mindre :roll::roll: (bare større)

 

Stämmer hålet blir större. Det är detta man användr sig av när man monterar bla. lager på axlar. Man kyler axeln och värmer upp lagret. Då går det att montera. Mätte faktiskt på detta på jobbet igår. Ett aluminiums nav var 19,01 vid 20 grader. vi värmde det med varmluftpistol till 60-70 grader, då var hålet 19,05.

Link to comment
Share on other sites

Teorien min er at når et løp er varmt, så utvider det seg, og vil ikke "holde" så mye på kula,

Så når løpet blir varmt og utvider seg, skjer det bare utover og ikke innover,,, dvs løps-hullet blir ikke mindre :roll::roll: (bare større)

 

Ja. Øker diameter utvendig og innvendig... Dette er fakta. Selve teorien om slitasje var nok derimot feil:P

Link to comment
Share on other sites

Valet av kula påverkar också livslängden av en pipa. Enligt NORMA så fördubblar du livslängen på en pipa om du endast skjuter moly belagda kulor. Men det kanske bara är reklam för deras diamond line serie.

har du prøvd dette i praksis?

 

vi har regna på det å funnet ut at det du eventuelt sparer i mindre løpsslitasje betaler du i høyere pris på kuler.... folk vil lures ;)

dobles? det er en relativt drøy påstand. 10-12 000 skudd i en 6,5 matchpipe med molykuler? (det er dobbelt så mye som jeg skyter med vanlige blanke .....)

 

 

forresten, at løpets diameter innvendig øker når løpet blir varmt kan sikkert stemme. men problemet er at løp slites ikke bare ut av friksjonen av kula. løp blir utbrente av kruttgasser, varme, osv. å dette blir værre når stålet er varmt. varmt stål er bløtere lærte vi på grunnkurs gnikk og fil.....

å bløtere stål tåler varme gasser dårligere enn hardt stål

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

loepet blir vel trangere foer temperaturen har spredd seg jevnt i godset? (fra innerst til ytterst)

 

Tror nok ikke det.

 

Tenk på det slik: Når den innerste overflaten blir utsatt for friksjon fra prosjektilet samt varme fra krutteksplosjonen, er det nettopp denne overflaten som vil utvide seg, og da føre til at løpet blir litt rommere. Denne utvidelsen vil naturlig nok stresse stålet en del, og sammen med at varme naturlig ledes utover (fra varmt til kaldt) fører det til at også de ytterste delene av godset utvides.

 

For at løpet skal bli trangere, må den innerste overflaten trekke seg sammen - dvs bli kaldere.

Link to comment
Share on other sites

Husk på at løp ikke slites ut, det er erosjonen fra de varme kruttgassene som fjerner gods slik at presisjonen blir ødelagt og hastigheten går ned.

Det som påvirker erosjonen er mengden krutt og flammetemperaturen på kruttet, jo høyere flammetemperatur jo raskere erosjon.

Når løpet blir varmt vil erosjonen også gå raskere.

De som har prøvd molybdenbelagte kuler merker ingen stor forskjell på antall skudd et løp tåler. Det er fordi det ikke er en slitasjemekanisme, men en erosjonsmekanisme som begrenseer levetiden.

Link to comment
Share on other sites

loepet blir vel trangere foer temperaturen har spredd seg jevnt i godset? (fra innerst til ytterst)

 

Jeg kan ikke heller få det helt til å stemme at det ikke er slik som Hassel mener. Tenk på en smultering før den legges i smult. Når den blir lagt i gryta utvides den jo over det hele, og hullet blir mindre. Kansje litt feil å sammenligne med en smultering, men :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

må slå meg litt innpå det hauk sa her....

 

alt utvider seg jo når det blir varmt, (nesten vertfall)

så når løpet blir varmetopp fra innsiden og ut ,vil jeg nå tro att løpet vil bli litt trangere i og med det er kalde ytterst som da vil "presse" godset innover siden det er hardere enn det varme stålet.....? kanskje

 

dette er ren gjetting har ikkno peiling på løpsslitasje i det hele tatt bare så det er dsagt

Link to comment
Share on other sites

Nei, når stålet inni løpet utvider seg så vil diameteren "forsøke å øke" men blir "holdt igjen" av det kalde stålet rundt.

 

Husk nå på at omkretsen også vil øke- stålet kan ikke få varmeutvidelse kun i en retning, det vil utvide seg alle veier og da vil omkretsen øke med 3,14 ganger så mye som diameterutvidelsen. Dersom utvidelsen skulle gjøre løpet trangere, så måtte den økte omkretsen få plass ved å kollapse innover lik en sammenklemt dassrull; prøv å stappe en tom dassrull inn i en annen med lik diameter, så skjønner du hva jeg mener. Løpet kan og vil ikke kollapse på denne måten, derfor blir det varme stålet innerst stående i kompresjon mens det kalde stålet rundt blir satt i spenn inntil temperaturen har jevnet seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Nei, når stålet inni løpet utvider seg så vil diameteren "forsøke å øke" men blir "holdt igjen" av det kalde stålet rundt.

 

Husk nå på at omkretsen også vil øke- stålet kan ikke få varmeutvidelse kun i en retning, det vil utvide seg alle veier og da vil omkretsen øke med 3,14 ganger så mye som diameterutvidelsen. Dersom utvidelsen skulle gjøre løpet trangere, så måtte den økte omkretsen få plass ved å kollapse innover lik en sammenklemt dassrull; prøv å stappe en tom dassrull inn i en annen med lik diameter, så skjønner du hva jeg mener. Løpet kan og vil ikke kollapse på denne måten, derfor blir det varme stålet innerst stående i kompresjon mens det kalde stålet rundt blir satt i spenn inntil temperaturen har jevnet seg ut.

Ikke helt enig med deg her (selv om det er paa inmari tynt grunnlag) tror ikke samenligningen melleom papp/mekanisk kraft og staal / varme ekspansjon holder helt maal. Men utover at en gammel man som treffer sinsykt bra har fortalt meg at det er slik at loepet blir trangere foerst, saa har jeg ingen holdbare fakta... Det er jo veldig, veldig smaa stoerelses endringer vi snakker om, tusendels tommer...

Link to comment
Share on other sites

mmen blir det egentlig slitt av kula?

 

hva med teorien om att det "brenner" opp?

 

Slitasjen fra kula er mye mindre enn gasserosjonen. Kulene er jo også bløtere enn løpsstål, så denne slitasjen måtte i så fall komme av skitt og kruttslam (danner kruttet harde partikler?) som setter seg på kula og dras med gjennom løpet.

 

Dersom kula er litt for liten for løpet så kan man tenke seg at varm kruttgass lekker forbi kula i høy hastighet og muligens fører til erosjon lengre fram i løpet enn normalt, men dette er jo heller ikke egentlig slitasje fra kulas friksjon mot løpet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, når stålet inni løpet utvider seg så vil diameteren "forsøke å øke" men blir "holdt igjen" av det kalde stålet rundt.

 

Husk nå på at omkretsen også vil øke- stålet kan ikke få varmeutvidelse kun i en retning, det vil utvide seg alle veier og da vil omkretsen øke med 3,14 ganger så mye som diameterutvidelsen. Dersom utvidelsen skulle gjøre løpet trangere, så måtte den økte omkretsen få plass ved å kollapse innover lik en sammenklemt dassrull; prøv å stappe en tom dassrull inn i en annen med lik diameter, så skjønner du hva jeg mener. Løpet kan og vil ikke kollapse på denne måten, derfor blir det varme stålet innerst stående i kompresjon mens det kalde stålet rundt blir satt i spenn inntil temperaturen har jevnet seg ut.

 

Dette du skriver her kan vel bare bety en ting, løpsdiameteren må blir mindre :wink:

Pga det oppvarmede stålet, som alle er enige utvider seg :lol: må jo utvide seg en vei,,, eller mener du det flytter seg i lengderettningen :mrgreen:

Det kalde utvendig løpet forhindrer jo at utvidelsen kan gå den veien :wink:

 

Men,, når alt har oppnådt samme temp er det tilbake til .... originalstørelse :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Dette du skriver her kan vel bare bety en ting, løpsdiameteren må blir mindre :wink:

Pga det oppvarmede stålet, som alle er enige utvider seg :lol: må jo utvide seg en vei,,, eller mener du det flytter seg i lengderettningen :mrgreen:

Det kalde utvendig løpet forhindrer jo at utvidelsen kan gå den veien :wink:

 

 

Nei, jeg skrev jo at stålet ble stående i henholdsvis kompresjon og spenn. Stål er ikke helt absolutt hardt og ukomprimerbart; til en viss grad oppfører det seg elastisk. Det innerste stålet, som forsøker å utvide seg, blir hindret i dette og står derfor i kompresjon. Men det øver da en viss (ganske stor) kraft på det kalde stålet rundt, som strekker seg litt og blir stående i spenn. Både varmt og kaldt stål er litt elastisk, og de virker altså mot hverandre. Resultatet er at diameteren øker _litt_, men øker mindre enn den ville ha gjort dersom det ikke var kaldt stål rundt som holdt igjen.

 

Tenk på det kalde stået rundt som en stram gummistrikk rundt en ballong. Ballongen er det varme stålet inni, som utvider seg når du blåser opp ballongen. Strikken gjør at ballongen utvider seg mindre, men den utvider seg likevel.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg skrev jo at stålet ble stående i henholdsvis kompresjon og spenn. Stål er ikke helt absolutt hardt og ukomprimerbart; til en viss grad oppfører det seg elastisk.(ståler ER elastisk) Det innerste stålet, som forsøker å utvide seg, blir hindret i dette og står derfor i kompresjon. Men det øver da en viss (ganske stor) kraft på det kalde stålet rundt, som strekker seg litt og blir stående i spenn. Både varmt og kaldt stål er litt elastisk, og de virker altså mot hverandre. Resultatet er at diameteren øker _litt_, men øker mindre enn den ville ha gjort dersom det ikke var kaldt stål rundt som holdt igjen.

Dette er RIKTIG, det er slik det er.

 

Kan dere nå slutte å diskutere om stål utvider seg eller ikke når det blir varmt. På alle slags tøvete grunnlag :roll: , dette omhandles faktisk av et fag, det er en del av en vitenskap. Folk (smartere enn noen av oss) har funnet dette ut og bekreftet det via måling og teori i flere 100år. Det kan måles, jeg har målt det, det kan beregnes fra teorigrunnlag, jeg kan beregne det? Andre kan beregne det mer nøyaktig og visualisere det, det er jobben vår.

Når noen som vet svaret fra et vitenskapelig synspunkt kommer med det, så er det på tide å si "ja så lærte jeg det". Detter er ikke moral og etikk som kan diskuteres, men fakta: "engineering is NOT a democracy"

Dere som krangler videre (om slike faktating) bidrar kraftig til å ødelegge forumet ved å sørge for at de som sitter på kunnskapen ikke GIDDER å svare, fordi de blir nedsablet med vas.

 

K

Endelig, der kom det! Dette går inn i topp 10 av tulletråder på kammeret.Er stor enighet om temaet blandt fagpersjoner innen "løpsbrangsjen" også.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...